بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم
#استاد_هدایت
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
#خلاصه_سخنرانی
❇️در تفسیر زیارت جامعه کبیره رسیدیم به تفسیر عبارت «قادَةُ الاُمَم».
معنای کلمه قادة یعنی رهبر و در معنای دیگر یعنی امتداد در چیزی.
امت پانزده معنا دارد که معنای اصلی آن یک گروه منسجم است.
خداوند میفرماید: کُنتُم خَیرَ اُمَّة اُخرِجَت مِن ناس.
👌خداوند به امت پیامبر(ص)امت گفت،چون پیامبر فرمود:مَثَلُ اُمَّتی کَمَثِلِ الجَسَد.یعنی امت من مثل یک بدن می ماند. وقتی که یکی از اجزای امت اسلامی ناراحتی داشته باشد تمام اجزای امت شب تا صبح بیدار میماند و ناله میکند.مانند کسی که اگر انگشتش درد بگیرد تمام بدنش ناآرامی میکند.پیغمبر هم میفرمود مَثَل امت من اینگونه است.
⚠️کمیته امداد یک خطای استراتژیک بود چرا که اجزای امت باید برای یکدیگر دلسوزی بکند نه اینکه پولی را در صندوق کمیته امداد بیندازد و بعد برود و کار نداشته باشد که کارمندی این را به دست فقیر برساند یا خیر؟ این امر مهمی نیست.
✳️امت مانند تارهای به هم پیوسته یک پارچه است.خداوند در قرآن میفرماید:اَلمُؤمِنونَ وَ المُؤمِنات بَعضُهُم اَولیاءُ بَعض.یعنی تمام انسان های امت اسلامی با یکدیگر رابطه ولایت دارند.
این پودهای به هم پیوسته پارچه را، تارها به یکدیگر متصل کرده است که در اینجا تار یعنی همان قادة.
اگر جامعه اسلامی همانند همین تارها و پود ها به یکدیگر متصل بشوند تمام برکات خداوند برای آنها میریزد.اما اگر این پودها به وسیله این تارها به یکدیگر متصل نشوند یک پارچه پوسیده تشکیل میشود که این امر برای امت هم صِدق میکند.
خداوند در قرآن میفرماید:مَن اَطاعَ الرَّسول فَقَد اَطاعَ اللّه؛ هر کس از رسول اطاعت کند همانا از خدا اطاعت کرده است
📌 وقتی حضرت عیسی فرمودند که«مَن اَنصاری اِلَی اللّه».حواریون آن حضرت جواب دادند:«نَحنُ اَنصارُاللّه». نگفتند نحن انصارک.
👌این جملات یعنی ولایت فقیه حرفش،حرف خدا است.اگر کسی به حرف ولی فقیه اعتنا نکند و سراغ دیگران بروند،همانطور که خداوند در قرآن میفرمایند مانند خانه های عنکبوت میماند که سست ترین خانه هاست؛آنها هم سست هستند.
پس ما هم باید مانند تار و پود باشیم.
بنا بر گفته حضرت آقا در کتاب طرح کلی اندیشه که گفتند: دلبستگی،وابستگی،پیوستگی.
یعنی ما باید دلبسته و وابسته مولا باشیم تا به یکدیگر پیوسته بشویم.
اگر این امر اتفاق بیفتد، «عزیز» میشویم همانند سنگی که در برابر آب عزیز است و آب از رو سنگ می لغزد.
پس اهل بیت هم تارهای این جامعه و امت هستند که تمام پیوند جامعه به خاطر آنها است.
وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه
#هیئت_الحسین_علیه_السلام
99/9/22
مراسم میلاد حضرت زینب سلام الله علیها 🌺🌼🌸
همراه با نماز جماعت و قرائت زیارت عاشورا
و سخنرانی استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین آقای هدایت
و مولودی خوانی مداحان اهل بیت
زمان: 29 آذر 1399 ساعت 17:15
مکان: خیابان 15 خرداد، ک29، پ57
👌 دقت فرمایید به جهت محدودیت های ترافیکی هیئت با نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز میشود
hazrat zeynab-ostad hedayat.mp3
10.56M
📎 گوشه ای از فضایل حضرت زینب سلام الله علیها
حجت الاسلام استاد هدایت؛ هیئت الحسین علیه السلام
بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم
#استاد_هدایت
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
#خلاصه_سخنرانی
⚜️در تفسیر زیارت جامعه کبیره رسیدیم به عبارت {اَولیاءُ النَّعَم} این عبارت یعنی شما اهل بیت اولیاء نعمت هستید.
نعمت دو معنا دارد:۱_نعمت از ماده (نَعِم) است که به معنای خوشی و سرور است.۲_«نَعمَت» یعنی آن چیزی که مناسب وجود انسان ما است.
⚠️(بعضی ها بر این باورند که هرچه قدر انسان ثروتمند تر باشد آدم بد و کافر است یا به عکس،هرچه قدر انسان مومن تر باشد فقیرتر و بیچاره تر است.
پاسخ این شبهه دو جور است:۱_بعضی ها جواب داده اند که که این عذاب استدراجی است.یعنی اینها در این دنیا نعمت و خوبی دارند ولی در غفلت فرو میروند و خداوند در آخرت آنها را عذاب میکند.
۲_بعضی دیگر میگویند که آن چیزی که کفار دارند نِعمت است نه «نَعمت».مومن دارای نَعمت است.این یعنی نِعمت مومن،منجر به نَعمت میشود اما کفار نِعمتشان تبدیل به «نَغمت» میشود.یعنی چون آن چیزی را که دارند در راه خوبی استفاده نمیکنند تبدیل به عذاب میشود.
این عذاب فقط در آخرت نیست بلکه در همین دنیا هم هست.
مومن با آنکه از نظر کمیت نِعمت،کمتر دارد؛ولی آن نِعمت،تبدیل به نَعمت میشود همانطور که دین زندگی طبیعی انسان را تبدیل به زندگی طیبه میکند. مانند ازدواج،که اسلام طوری برنامه ریزی کرده است که ملائکه از آب غسلی که بعد از ازدواج جاری میشود تبرک میجویند.
دین طوری است آسمان را برای ما به زمین می آورد نه اینکه ما خود را به آسمان ببریم).
🔰مومنین تمام نِعمت های خود را تبدیل به نَعمت میکند.حتی خوابیدن خود را تبدیل به نَعمت میکند اما کافر اهل نعمت تبدیل به نَقمت میکند.
مومن همیشه کم میخوابد و بقیه شب را به عبادت مشغول است و بقیه اوقات را مشغول کار و تلاش است و همراه خانواده است.اما اهل نَقمت این گونه است که شیطانی دارند به نام فَرح،که هروقت میخواهد بخوابد،او را دعوت به شادی و مستی میکند و هنگامی که موقع بیدار شدن است،میخوابد و برای نماز صبح بلند نمیشود اگر هم بلند شود بعد از نماز میخوابد که امام صادق(ع) میفرماید:کسی که بعد از نماز صبح در بین الطلوعین بیدار بماند از کسی که قدرت طی الارض دارد و با قدرت خود تمام عالم را میگردد و تجارت میکند بیشتر سود کرده است.
همه کارهای ما میتواند تبدیل به نَعمت یا نَقمت شود حتی همین قرآن خواندن که خداوند در قرآن میفرماید:قرآن خیلی ها را گمراه میکند.
فضایل حضرت زینب (س):
✳️ابن ابی الحدید از قول ابن عباس میگوید:خطبه فدک را عقیله ما حضرت زینب، دختر امیرالمومنین (ع) روایت کرد.ابن عباس میگوید در کل بنی هاشم ما یک عقیله داشتیم که آن حضرت زینب بودند.
حضرت زینب مهم ترین لقبشان عقیله بود.برخی میگویند:العَقیلَةُ الکُبریٰ،وَلیَّةُ اللّٰهِ العُظمیٰ.حضرت زینب وقتی میخواستند که در کوفه خطبه بخوانند مردم هلهله و سر و صدا میکردند بعد حضرت زینب اشاره ای به مردم کردند و همه آنها حتی زنگ شتران آرام شدند که این وَلیَّةُ اللّٰهِ العُظمیٰ را نشان میدهد.
اَلراضیَّةُ بِا القَدَرِ وَ القَضا یعنی حضرت در مقام رضا بوده اند که دلیل اینکه حضرت زینب به یزید گفتند ما رَاَیتُ اِلّا جَمیلا همین جمله اَلراضیَّةُ بِا القَدَرِ وَ القَضا بود.
وقتی که حضرت زینب به دنیا آمدند امیرالمومنین به حضرت زهرا (س) گفتند که چه اسمی برای فرزندمان بگذاریم حضرت زهرا گفتند که من از خدا و رسولش پیشی نمیگیرم.امیرالمومنین به پیامبر(ص) گفتند که نام فرزند را چه بگذاریم پیامبر پاسخ داد من از خدا پیشی نمیگیرم.ناگهان جبرئیل نازل شد و گفت خداوند سلام رساند و گفت ما در لوح محفوظ نام فرزند را زینب گذاشته ایم.
زینب دو معنا دارد:۱_شَجَرَةٌ حَسَنَةُ المَنظَر یعنی درختی که بسیار زیباست.۲_زینب یعنی زینت پدر که متشکل از دو کلمه زَین و اَب است.
کلام درست همان معنای اول است.
پیامبر وقتی حضرت زینب را در آغوش گرفتند،فرمودند:یا بَضعَتی،قُرَّةُ عَینی و در ادامه گفتند که هرکس برای دخترم زینب گریه کند مانند این است که برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) گریه کرده است.بعد گفتند که احترام این دختر را نگه دارید.
در اسلام دختر از اهمیت بالایی برخودار است. فرمودند:نِعمَ الوَلَدُ اَلبَنات،مُلطَفاتٌ مُجَهَّزات.یعنی بهترین فرزندان دختران هستند آنها هم لطیف هستند و هم مجهز.مُجَهَّزات یعنی اسباب رشدشان همراه خوشان است.
زنان هم مُجَهَّز اند و هم مُجَهِّز هستند یعنی تجهیز کننده هم هستند.
حضرت زینب شَقیقَةُ الحَسَن و شَریکَةُ الحُسَین.
یعنی اگر امام حسن را نصف کنند،نصفش میشود حضرت زینب و با امام حسین شریک میشود.
حضرت زینب در عبادت هم به درجه ای رسیده اند که امام حسین به ایشان گفتند مرا در نماز شب دعا کن.
وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه
#هیئت_الحسین_علیه_السلام 99/9/29
مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شحیطاط
و مداحی برادران کربلایی زمانی و کربلایی جانعلی زاده
زمان: شنبه 6 دی ماه ساعت 19
مکان: میدان مرجعیت، بلوار شهید کریمی، خ شهدای ناجا، خ شهید دزفولی، ک11، پ7
#هیئت_الحسین_علیه_السلام
بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم
#حجت_الاسلام_شحیطاط
#خلاصه_سخنرانی
❇️ ما از چند جهت میتوانیم به ایام فاطمیه بپردازیم.یکی از جهت جایگاه ویژه خود حضرت زهرا ( س ) در بین امامان همانگونه که در صلواتی که به شیعیان آموختند اینگونه آمده است: اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک . و خیلی از روایات دیگر که حضرت زهرا ( س ) جایگاه ویژه ای داشتند.
✴️ اما جهت دیگری که مورد اهمیت است در ایام شهادت حضرت زهرا ( س ) ، آن نقشی است که حضرت در این ایام داشتند؛ باعث شد تا خط شیعه حفظ شود.
اگر ما دقت کنیم ، ورودی که حضرت زهرا ( س ) داشتند و دفاعی که از امیرالمومنین ( ع ) کردند خیلی هوشمندانه بوده و با سیاست خیلی دقیقی وارد شدند .
اگر به جای حضرت زهرا ( س ) دوستان امیرالمومنین ( ع ) می آمدند و زخمی میشدند یا حتی کشته میشدند خیلی خبر ساز نمیشد و برای حکومت آن زمان خیلی خطر ساز نمیشد.
اگر هم که خود امیرالمومنین ( ع ) به جای حضرت زهرا ( س ) می آمدند بالاخره در مظان اتهام قرار میگرفتند . تنها کسی که این جریانات برایش نفعی نداشت و مجروح شدن و مرگش برای حکومت آن زمان خطر ساز بود، خود حضرت زهرا ( س ) بود .
⚠️ وهابیت بر این باورند دفاعی که حضرت زهرا ( س ) از امیرالمومنین ( ع ) کردند از روی عاطفه و رابطه زن و شوهری بوده است یا وقتی حضرت اباالفضل ( ع ) کشته شد، به خاطر دفاع از برادرش بوده است یا حضرت علی اکبر ( ع ) برای دفاع از پدرش کشته شده است .
حضرت اباالفضل ( ع ) وقتی دستانش قطع شد فرمودند : من از دین خود حمایت میکنم .
این فرموده حضرت نشان میدهد که حضرت اباالفضل ( ع ) از امام خود دفاع کرده است یعنی برادر من، دین من است یا مثلاً حضرت زهرا ، از امام خودش دفاع کرد .
♦️ ولایت است که برای انسان ها تعیین کننده است . در قیامت بیش تر از اعمال آدم ، از ولایات انسان سوال میشود .
آیه ۵۵ سوره مائده درباره ولایت امیرالمومنین ( ع ) میفرماید : اِنَّما وَلیُّکُمُ اللّٰهَ وَ رَسولُه وَ الَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاتَ وَ هُم راکِعون .
در آیه ۵۱ میفرماید : یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لا تَتِّخِذوا الیَهودُ وَ النَّصاریٰ اَولیاءُ بَعضَهُم اَولیاءُ بَعض وَ مَن یَتَوَّلَّهُم مِنکُم فَاِنَّهُ مِنهُم..... .
این آیه معنا و مفهومش این است که : ای کسانی که ایمان آوردید اگر ولایت یهود و مسیحیت را بپذیرید مثل این است که با آن ها هستید و در آیه بعد از این آیه میفرماید : آن کسی که یک مرض در جان خود دارد ، دوست دارد که ولایت یهود و نصارا را قبول کند که دلیل این عمل این است که آن ها ترس دارند که مبادا از طرف آن ها خطری تهدیدشان کند .
📜 حدیثی از امام صادق ( ع ) است که این حدیث ، قدسی است و میفرماید : عذاب میکنم هر شهروند مسلمانی را که از امام ظلم پیروی میکند حتی اگر در خلوت سجاده پهن کند و مرا عبادت کند و میبخشم هر شهروند مسلمانی را که از امام اهل هدایتی ، اطاعت کند حتی اگر در خلوت ، خطایی از او سر بزند .
خداوند در این حدیث نمیخواهد که گناه را تأیید کند بلکه اهل ولایت، رو به رشد ، رو به جبران مافات و رو به دور شدن از گناه است . گاهی ممکن است که انسان در حال اشتباه کردن است ولی خدا به او امیدوار است و گاهی ممکن است که مشغول انجام فعل نورانی است ولی خدا از او نا امید است.
وَ السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه
#هیئت_الحسین_علیه_السلام 99/10/6
بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم
#حجت_الاسلام_قنبری
#خلاصه_سخنرانی
🔰حرکت حضرت زهرا (س) را میتوان تعبیر کرد به یک انقلاب. چراکه انقلاب به معنای دگرگون کردن ارزش ها و آوردن ارزش های جدید است.با حرکت حضرت زهرا،میزان و معیار دفاع از ولایت تغییر کرد.{هرکس میخواهد نسبتش با ولی حق را بسنجد و میزان نصرت و میزان یاری رساندن به ولی را میخواهد بسنجد؛باید در ترازوی حرکت حضرت زهرا بسنجد}.
بنا بر گفته حضرت آقا در یکی از سخنرانی هایشان،بالاترین رموز بقای اسلام،حرکت حضرت زهرا است.
❇️انقلاب حضرت زهرا سه محور اصلی دارد:[این سه محور بدان معنا نیست که انقلاب حضرت زهرا محورها و اصول دیگری ندارد!].
1️⃣بنیانگذار این انقلاب،صاحب بالاترین درجات از عبودیت است.ما فکر میکنیم که هرکس ظاهر عملش بیشتر باشد،اثر عملش هم بیشتر است.این فکر اشتباه است و اینگونه نیست.«اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهَ مِنَ المُتَّقین».این آیه مفهومش آن است که اثر و وزنه کار متقین، تصاعدی بالا میرود.
انقلاب فاطمی آن قدر بزرگ است که امام زمان (عج) میفرماید:اِنَّ فی اِبنَة رَسولِ اللّه لی اُسوَةٌ حَسَنَة.یعنی در دختر رسول الله برای من الگوی خوبی وجود دارد.
این انقلاب به خاطر این بزرگ است،چون صاحبش حضرت زهرایی است که در بالاترین درجه عبودیت قرار دارد.
یکی از جواب های که میتوان داد به اینکه چرا جناب سلمان،جناب ابوذر،جناب عمار در آن موقعیت کاری نکردند این است که شاید اقدام آنها آن قدر ثقالت و وزنه کافی ایجاد نمیکرد.
اینکه میگوییم خداوند فقط از متقین قبول میکند،منظورش آن است که تقوا در حقیقت مرتبه ای است و هرچه مرتبه تقوا بیشتر،اثر عمل هم بیشتر.
📌در مورد مقام عبودیت حضرت زهرا،امام صادق (ع) میفرمایند:اِنَّما سمّیَت فاطمة لِاَنَّ الخَلق فُطِموا عَن مَعرِفَتِها.
حضرت زهرا به این دلیل فاطمه نامیده شد،زیرا خلق از فهم مقامش عاجز و بریده شدند.اینکه در القاب حضرت زهرا «اِنسیَّةُ الحَوراء» آمده است یعنی جنس حضرت از جنس عالم ماده نیست.همچنان که انعقاد نطفه حضرت در قالب عالم ماده نبوده است.
دلیل اینکه پیامبر اکرم (ص) میفرمایند فاطمه بوی بهشت را میدهد این است که در شب معراج در آن عرش و آن مقامات،در صلب پیامبر نور حضرت زهرا را القا کردند.
خداوند در قرآن میفرماید:مَن یُطِعِ اللّه وَ الرَّسول فَاُولٰئِکَ مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَبیّین وَ الصِّدّیقین وَ الشُهدا وَ الصّالحین.
این آیه یعنی هرکس اطاعت خدا و رسول را بکند با کسانی هستند که خداوند به آنها نعمت داده است که آنها چهار طایفه هستند: نبیین، صدیقین، شهدا، صالحین. بعد از نبیین صدیقین است که لقب حضرت زهرا، صدیقه کبری است.لذا امام حسن عسکری (ع) میفرمایند:نَحنُ حُجَجُ اللّه عَلیٰ خَلقِه وَ جَدَّتُنا فاطِمَة حُجَّة اللّهِ عَلَینا.
در زیارتنامه حضرت زهرا آمده است که خداوند تو را قبل از خلقت امتحان کرد و بر آن امتحان صابر یافت.امام صادق میفرمایند:خداوند به پیامبر فرمود که من تو و علی را از یک نور خلق کردم و قبل از اینکه چیزی را خلق کرده باشم نور شما را خلق کردم،شما دائما تهلیل مرا میکردید،سپس این دو نور را جمع کردم و به یک نور تبدیل کردم،سپس دوباره به دو قسمت تبدیل کردم و آن دو قسمت را دو قسمت کردم و شد چهارتا؛تو و علی(ع) و حسن(ع) و حسین(ع) و فاطمه را از آن نور اول خلق کردم.
2️⃣دومین محور ولایت مداری است.قیام حضرت زهرا بر مبنا و محور ولایت است.هرچند که این قیام به روش زنانه است ولی بر مبنای ولایت است.
روزی امیرالمومنین و حضرت زهرا به یک دیگر فخر میکردند که چه کسی پیامبر را بیشتر دوست دارد و پیامبر چه کسی را بیشتر دوست دارد.بعد پیامبر به دخترشان فرمود:هو اَحَبَّ اِلَیَّ مِنک یعنی من علی را بیشتر از تو دوست دارم.سپس حضرت زهرا به پدرشان عرض کرد:قسم به خدایی که تو را برگزید و هدایت کرد و امت را به واسطه تو هدایت کرد تا جان در بدن دارم مُقِر به ولایت علی هستم.
3️⃣سومین محور از این انقلاب،شناخت درست موقعیت،عمل به موقع،ضایع نکردن زمان،شناخت درد و درمان است.اگر حضرت زهرا تعلل میکردند،قیام حضرت همچنان وزنه ای نداشت.قیام توابین اقدام مناسبی بود ولی موقعیت،نامناسب بود.
شناخت سریع درد و درمان آن،به حرکت انسان وزنه میدهد.
حضرت آقا جمله ای در مورد لحظه شناسی دارند که میفرمایند: شناخت موقعیت،فهمیدن نیاز،حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز، اساس کار است و مومن باید این را با خود به همراه داشته باشد تا بتواند وجودش موثر شود.
پس اگر میخواهیم عمل،اثر بگذارد باید در زمان مناسب اقدام کنیم.
وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه
#هیئت_الحسین_علیه_السلام
#رهپویان_شهدا 99/10/9