eitaa logo
علی اسدی
172 دنبال‌کننده
35 عکس
29 ویدیو
1 فایل
نوشته ها
مشاهده در ایتا
دانلود
اظهار نظر غیرمتخصصانه در مورد مسائل حساس اظهار نظر بدون آگاهی و تخصص کافی در موضوعات حساس، به ویژه آنهایی که مربوط به امنیت ملی و افکار عمومی هستند، نه تنها غیرعاقلانه است، بلکه می‌تواند پیامدهای ناگوار به دنبال داشته باشد. متأسفانه، در کشور ما شاهد حجم بالایی از اظهار نظرهای غیرمتخصصانه در مورد چنین موضوعاتی هستیم. این در حالی است که در بسیاری از کشورها، انتشار چنین محتوایی به دلیل خطرات ذاتی آن، غیرقانونی تلقی می‌شود. در مورد حادثه سقوط هلیکوپتر ریاست جمهوری، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر خرابکاری، سهل انگاری یا تروریستی بودن این حادثه از سوی مقامات ذیصلاح ارائه نشده است. انتشار چنین گمانه‌زنی‌هایی بدون پشتوانه، نه تنها به ضرر افکار عمومی و امنیت ملی است، بلکه می‌تواند باعث تشویش اذهان و ایجاد تنش در جامعه شود. احتیاط در اظهار نظر: در مورد موضوعات حساس، به ویژه آنهایی که مربوط به امنیت ملی و افکار عمومی هستند، باید جانب احتیاط را به طور کامل رعایت کرد و فقط در صورت داشتن اطلاعات دقیق و موثق اظهار نظر کرد. مسئولیت‌پذیری: انتشار هر گونه محتوا، به ویژه محتوای مربوط به مسائل حساس، با مسئولیت همراه است. افراد باید قبل از انتشار هرگونه مطلبی، عواقب آن را بسنجند و از صحت و سقم اطلاعات اطمینان حاصل کنند. اعتماد به منابع موثق: بهترین منبع برای کسب اطلاعات در مورد مسائل حساس، مراجع رسمی و موثق مانند رسانه‌های معتبر و مقامات ذیصلاح است. قانون‌گرایی: انتشار محتوای خلاف واقع یا مغایر با امنیت ملی و افکار عمومی در بسیاری از کشورها جرم محسوب می‌شود و می‌تواند مجازات‌های سنگینی به دنبال داشته باشد. با رعایت این نکات، می‌توانیم از انتشار اطلاعات نادرست و مضر جلوگیری کرده و به حفظ آرامش و امنیت جامعه کمک کنیم.۱۴۰۳/۲/۳۱ ✍ علی اسدی https://eitaa.com/aliasadi110
تفرقه‌افکنی: سمّی برای جامعه در این روزها و در پی درگذشت شهادت گونه ریاست محترم جمهور کشورمان و همراهان، شاهد انتشار برخی نوشته‌ها و مطالب در فضای مجازی و رسانه‌ها هستیم که هدفی جز ایجاد تفرقه و دو قطبی و التهاب در جامعه را دنبال نمی‌کنند. این نوشته‌ها چه از سر ناآگاهی و چه از روی عمد نوشته و منتشر شوند، آتش کینه و اختلاف و دو قطبی را در میان مردم شعله‌ور می‌کنند و جامعه را از مسیر همدلی و آرامش دور می‌کنند. همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند، وحدت و انسجام ملی و ارامش از ضروری‌ترین ارکان پیشرفت و تعالی کشور است. تفرقه‌افکنی نه تنها سودی برای هیچ کس ندارد، بلکه زمینه را برای سوء استفاده دشمنان نیز فراهم می‌کند. راهکار: در این شرایط حساس، وظیفه همه ما است که با هوشیاری و درایت، در برابر محتوای تفرقه‌افکنانه سکوت نکنیم. مطالب امیدبخش و وحدت‌آفرین را منتشر کنیم. فرهنگ گفتگو و همدلی را ترویج کنیم به اقوام، مذاهب و سلایق سیاسی مختلف احترام بگذاریم. از انتشار و بازنشر اخبار و مطالب بدون منبع موثق خود داری کنیم. نهادها و سازمان های مختلف را متهم نکنیم. با همدلی و اتحاد می‌توانیم جامعه‌ای آرام، امن و پیشرفته بسازیم.۱۴۰۳/۳/۱ ✍ علی اسدی https://eitaa.com/aliasadi110
حمایت ایران از سوریه در جنگ با داعش: فراتر از یک مسأله دو جانبه این روزها برخی ها با اشاره به حمایت سوریه از تعلق جزایر سه گانه به امارات یا نسبت دادن شادی عده ای از افراد عرب زبان در شهادت رئیس جمهور کشورمان به گروهی از مردم سوریه ، این را نوعی ناسپاسی نسبت به حمایت ایران از آن کشور در جنگ با داعش دانسته و خواسته و ناخواسته به ایجاد کینه و نفرت نسبت به مردم و دولت سوریه کمک می کنند. در حالی که اهداف استراتژیک ایران از حمایت از سوریه بسیار فراتر و مهم تر از آن است که با این مسایل مخدوش شود. به دیگر سخن در واقع ایران بیش از آنکه صرفا به حمایت از سوریه و بشار اسد توجه داشته باشد به دنبال اهداف بسیار مهم تر منطقه ای و فرامنطقه ای خود و دنیای اسلام بود. ایران در طول جنگ سوریه با داعش، از حمایت این کشور منافع و اهداف راهبردی متعددی را دنبال می‌کرد که می‌توان آنها را به دسته‌های کلی زیر تقسیم کرد: 🔹منافع امنیتی: مقابله با تهدید داعش: داعش نه تنها برای سوریه، بلکه برای ایران نیز خطری جدی محسوب می‌شد. این گروه تروریستی به دنبال گسترش قلمرو خود به کشورهای همسایه بود و ایران را نیز به عنوان یکی از اهداف خود می‌دید. حمایت از دولت سوریه در جنگ با داعش، به منزله مقابله با این تهدید در مرزهای غربی ایران بود. حفظ عمق استراتژیک: سوریه از دیرباز به عنوان "عمق استراتژیک" ایران در منطقه شناخته می‌شد. سقوط دولت سوریه به دست داعش، می‌توانست این عمق استراتژیک را از بین ببرد و موقعیت ایران را در منطقه به طور قابل توجهی تضعیف کند. جلوگیری از ناامنی در منطقه: گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در سوریه، می‌توانست به سرایت آن به سایر کشورهای منطقه، از جمله ایران منجر شود. حمایت از دولت سوریه در جنگ با داعش، به منزله کمک به حفظ ثبات و امنیت در کل منطقه بود. 🔹منافع ایدئولوژیک: حمایت از جبهه مقاومت: ایران خود را حامی "جبهه مقاومت" در منطقه می‌داند. سوریه نیز یکی از اعضای کلیدی این جبهه محسوب می‌شود. حمایت از دولت سوریه در جنگ با داعش، به منزله تقویت جبهه مقاومت و مقابله با دشمنان ایران و اسلام، از جمله اسرائیل و آمریکا بود. صدور انقلاب اسلامی: ایران همواره به دنبال صدور انقلاب اسلامی خود به سایر کشورها بوده است. حمایت از دولت سوریه و کمک به آن در حفظ قدرت، می‌توانست به عنوان الگویی برای سایر کشورهای منطقه عمل کند و زمینه را برای صدور انقلاب اسلامی فراهم کند. 🔹منافع اقتصادی: حفظ خطوط ارتباطی: ایران از طریق سوریه به لبنان و مدیترانه دسترسی دارد. سقوط دولت سوریه به دست داعش، می‌توانست این خطوط ارتباطی را از بین ببرد و به ضرر منافع اقتصادی ایران باشد. دسترسی به بازارهای جدید: سوریه می‌تواند به عنوان دروازه‌ای برای ورود ایران به بازارهای جدید در منطقه عمل کند. حمایت از دولت سوریه و کمک به بازسازی این کشور، می‌توانست زمینه را برای افزایش صادرات ایران به سوریه و سایر کشورهای منطقه فراهم کند. منافع ژئوپلیتیکی: افزایش نفوذ منطقه‌ای: حمایت از دولت سوریه و کمک به آن در جنگ با داعش، می‌توانست به افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران منجر شود. حفظ توازن قوا: ایران و آمریکا دو قدرت رقیب در منطقه هستند. حمایت از دولت سوریه در جنگ با داعش، می‌توانست به عنوان ابزاری برای حفظ توازن قوا در منطقه به نفع ایران عمل کند. 🔹نکته: لازم به ذکر است که اینها فقط برخی از مهم‌ترین منافعی بود که ایران از حمایت سوریه در جنگ با داعش دنبال می‌کرد. در مورد میزان تحقق هر یک از این منافع، می‌توان بحث‌های زیادی کرد. همچنین، لازم به تاکید است که دخالت ایران در جنگ سوریه، انتقاداتی را نیز به همراه داشته است.۱۴۰۳/۳/۱ ✍ علی اسدی https://eitaa.com/aliasadi110
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: اَلْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدّیارَ و یَزیدانِ فِی الاَْعْمارِ ترجمه: نیکوکاری و خوش اخلاقی خانه ها را آباد و عمرها را طولانی می‌کنند. (کافی، جلد ۲، صفحه ۱۰۰) شرح حدیث: این حدیث نورانی به دو صفت ارزشمند انسانی، نیکوکاری و خوش اخلاقی و آثار و برکات آنها در زندگی انسان می‌پردازد. ۱. نیکوکاری: "بر" در این حدیث به معنای نیکوکاری و احسان به دیگران است. این نیکوکاری می‌تواند شامل کمک مالی، یاری رساندن به نیازمندان، دستگیری از ایتام و سالخوردگان، صلح و آشتی دادن، و هر کار خیر و مفیدی باشد که به نفع دیگران انجام می‌گیرد. ۲. خوش اخلاقی: "حسن خلق" به معنای خوش اخلاقی و برخورد نیکو با دیگران است. این خوش اخلاقی شامل صبر و بردباری، تواضع و فروتنی، صداقت و راستی، مهربانی و عطوفت، خوش‌زبانی و گشاده‌رویی، و پرهیز از غیبت، تهمت، حسد، و کینه می‌شود. 🔹آثار نیکوکاری و خوش اخلاقی: حدیث مورد بحث، دو اثر و نتیجه یقینی را برای نیکوکاری و خوش اخلاقی برمی‌شمارد: • آبادانی خانه ها: نیکوکاری و خوش اخلاقی، فضایی گرم، صمیمی و پر از محبت در خانه ها ایجاد می‌کنند. این فضای مثبت، به استحکام بنیان خانواده، رفع کدورت‌ها و اختلافات، و افزایش آرامش و شادکامی اعضای خانواده می‌انجامد. • طولانی شدن عمر: تحقیقات علمی نشان داده که استرس، اضطراب، و افکار منفی نقش مهمی در کاهش طول عمر دارند. در مقابل، احساس رضایت و خشنودی از زندگی، آرامش روحی، و روابط مثبت با دیگران به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به بیماری‌ها، و افزایش طول عمر کمک می‌کنند. نیکوکاری و خوش اخلاقی، با ایجاد فضایی سرشار از عشق، محبت، و احترام در خانه و جامعه، استرس و اضطراب را کاهش داده و به افزایش سلامت روان و جسم انسان و در نتیجه طولانی شدن عمر او کمک می‌کنند. علاوه بر ین، نیکوکاری و خوش اخلاقی برکات و آثار مثبت دیگری نیز در زندگی انسان دارند، از جمله: جلب محبت و احترام دیگران افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس احساس رضایت و خشنودی از زندگی گشایش در کارها و یاری خداوند نجات از سختی ها و مشکلات نتیجه: حدیث "اَلْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدّیارَ و یَزیدانِ فِی الاَْعْمارِ" به ما می‌آموزد که نیکوکاری و خوش اخلاقی دو گوهر گرانبهایی هستند که زندگی انسان را در دنیا و آخرت آباد می‌کنند. بنابراین، شایسته است که همه ی ما در جهت تقویت این دو صفت ارزشمند در خود تلاش کنیم و با رفتار نیکو و احسان به دیگران، زندگی خود و جامعه ی خود را زیبا و پربار سازیم.۱۴۰۳/۳/۵ ✍ علی اسدی https://eitaa.com/aliasadi110
حکمت انتصاب منتقدان در مجمع تشخیص مصلحت نظام: تحلیلی بر انگیزه‌های رهبری انتصاب افرادی با دیدگاه‌های انتقادی نسبت به نظام و رهبری به عضویت مجمع تشخیص مصلحت توسط رهبری، موضوعی است که از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است. در این نوشتار، به برخی از دلایل احتمالی این اقدام هوشمندانه و حکیمانه رهبری می‌پردازیم: 1. ایجاد فضای گفتگوی سازنده و اجماع: مجمع تشخیص مصلحت، یک نهاد مشورتی است و حضور افراد صاحب نظر و با تجربه با دیدگاه‌های مختلف در آن، می‌تواند به تبادل نظر آزادانه و بحث‌های سازنده در مورد مسائل مهم کشور منجر شود. این امر، زمینه‌ساز یافتن راه حل‌های بهتر و تصمیم‌گیری‌های جامع‌تر خواهد بود. 2. بهره‌مندی از تخصص و تجربه: فارغ از دیدگاه‌های سیاسی، برخی افراد دارای تخصص و تجربه ارزشمندی در زمینه‌های مختلف هستند که می‌تواند برای مجمع مفید باشد. رهبری با انتصاب این افراد، به دنبال بهره‌مندی از دانش و تخصص آنها در جهت پیشبرد اهداف مجمع است. 3. ایجاد تعادل و تنوع در مجمع: مجمع تشخیص مصلحت نظام متشکل از افراد با پیشینه‌ها و تجربیات مختلف است. حضور افراد با دیدگاه‌های متفاوت، به ایجاد تعادل و تنوع در مجمع کمک می‌کند و از انحصار قدرت و تفکر تک‌بعدی جلوگیری می‌کند. 4. ایجاد فضای گفتگو بین جناح‌های مختلف: رهبری با انتصاب افرادی با دیدگاه‌های متفاوت، به دنبال ایجاد فضایی برای گفتگوی بین جناح‌های مختلف سیاسی است. این امر می‌تواند به کاهش تنش‌ها و اختلافات و همچنین به افزایش همبستگی ملی کمک کند. 5. تغییر دیدگاه افراد: رهبری ممکن است امیدوار باشد که با حضور در مجمع و قرار گرفتن در معرض دیدگاه‌های مختلف، افراد منتقد دیدگاه خود را تغییر داده و به دیدگاه‌های نظام نزدیک‌تر شوند. 6. حفظ افراد در دایره نظام: یکی دیگر از دلایل احتمالی، حفظ افراد منتقد و زاویه دار در درون نظام با درایت و هوشمندی رهبری است. این نوع مدیریت می‌تواند ریشه در تعالیم دینی داشته باشد. طبق آموزه‌های دینی، دامنه‌ی "اسلام" و "ایمان" بسیار گسترده است. در یک سوی آن، کسانی قرار دارند که صرفاً شهادتین را بر زبان جاری می‌کنند، حتی اگر به احکام اسلامی پایبند نباشند. با این حال، شرعا « مسلمان» هستند و جان، مال و ناموس آنها محترم شمرده می‌شود. در سوی دیگر، کامل‌ترین انسان‌ها قرار دارند که معصوم هستند. در میان این دو گروه، انبوهی از مسلمانان با مراتب مختلف دین و ایمان جای دارند.۱۳۰۴/۳/۸ ✍ علی اسدی https://eitaa.com/aliasadi110
22.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درسی از جنس نور و معرفت جانم فدای این خاندان این کلیپ هم روضه است هم درس اخلاق هم درس مردم‌داری هم درس مردانگی هم مایه پند و عبرت هم ..... روضه‌ای که اشک را بر گونه‌ها جاری می‌کند. درسی از اخلاق و مردانگی به همراه دارد و عبرتی بزرگ در دل‌ها حک می کند. بیاییم بیاموزیم که در قضاوت خود شتاب نکنیم، چرا که ظاهر و گذشته‌ی هر فرد، روایت کاملی از وجود او نیست. دلی را نشکنیم. آبرویی را نبریم. کسی را تحقیر و توهین نکنیم و در عوض، با صبر و بردباری، در صدد جذب قلوب به سوی نیکی ها و خوبی ها باشیم. ارتباط با انسان‌های نیک‌سرشت، هنری آسان است، اما هنر واقعی آنجاست که گمراهان را به راه راست رهنمون شویم و نوری از معرفت را در تاریکی ضلالتشان روشن سازیم. این کلیپ، یادآور این حقیقت است که در نهاد هر انسانی، بذری از خیر و رستگاری نهفته است و می تواند سبز شده و جوانه زند. با دلی روشن و دستی یاریگر، می‌توانیم در مسیر تعالی خود و دیگران قدم برداریم و مشعلی از عشق و ایمان را در جهان روشنایی بخشیم. ✍ علی اسدی https://eitaa.com/aliasadi110
ویژگی های رئیس جمهور مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران 🔹شرایط قانونی: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور باید: ایرانی الاصل مسلمان و معتقد به مبانی دین مبین اسلام متعهد به قانون اساسی اشتهار به حسن سابقه و تقوی مدیر و دارای کفایت لازم از جمله رجال مذهبی و سیاسی باشد هنگام انتخاب باید حداقل پنجاه سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال داشته باشد. 🔹ویژگی های شخصیتی: 🔸تعهد به اسلام و ارزش های انقلاب اسلامی: رئیس جمهور باید فردی متدین، پایبند به ارزش های اسلامی و انقلابی باشد و در عمل نیز به آنها عمل کند. 🔸تعهد به قانون اساسی و ولایت فقیه: رئیس جمهور باید مطیع اوامر و رهنمودهای ولی فقیه باشد و در چارچوب قانون اساسی عمل کند. در غیر این صورت مشروعیت دینی و قانونی خود را از دست داده‌ و کشور و مردم را گیر چالش های جدی می کند. 🔸تدبیر و کفایت: رئیس جمهور باید فردی توانمند، با تجربه و کارآمد باشد و از توانایی لازم برای اداره کشور برخوردار باشد. 🔸عدالت خواهی و فساد ستیزی: رئیس جمهور باید در برابر فساد و ظلم اشخاص، گروه ها، نهادها و سازمان های گوناگون ایستادگی کند و در جهت برقراری عدالت در جامعه تلاش کند. 🔸مردم داری و توجه به اقشار ضعیف: رئیس جمهور باید دلسوز مردم باشد و به مشکلات آنها به خصوص اقشار ضعیف جامعه توجه و برای حل آنها تلاش جدی و عملی کند. 🔸تواضع و فروتنی: رئیس جمهور باید از خودبرتربینی و غرور دوری کند و با مردم با تواضع و فروتنی رفتار کند. این موضوع با ایجاد محبوبیت مردمی برای رئیس جمهور، او را در اداره امور کشور و‌ حل مشکلات یاری می رساند. 🔸شجاعت و قاطعیت: رئیس جمهور باید در برابر دشمنان و متخلفان در هر موقعیتی که باشند شجاعت و قاطعیت داشته باشد و از حقوق مردم دفاع کند. 🔹ویژگی های مدیریتی: 🔸قدرت برنامه ریزی و سازماندهی: رئیس جمهور باید توانایی برنامه ریزی و سازماندهی امور کشور را داشته باشد و بتواند از ظرفیت های مختلف کشور به نحو احسن استفاده کند. 🔸توانایی برقراری ارتباط با مردم و جلب اعتماد عمومی: رئیس جمهور باید بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و اعتماد عمومی را جلب کند. 🔸توانایی دیپلماسی و مذاکره: رئیس جمهور باید در عرصه بین الملل از توانایی دیپلماسی و مذاکره بالایی برخوردار باشد تا بتواند از حقوق و منافع کشور در مجامع بین المللی دفاع کند. 🔸داشتن سابقه مدیریتی: رئیس جمهور باید سابقه مدیریتی در سطوح مختلف کشور را داشته باشد تا با چالش ها و مشکلات کشور و راه حل های انها آشنا باشد. 🔸توانایی کار تیمی: رئیس جمهور باید بتواند با دیگران به خوبی کار کند و از نظرات آنها استفاده کند. 🔸تعهد به قانون: رئیس جمهور باید به قانون احترام بگذارد و در عمل به آن پایبند باشد و هرگز قانون را به نفع خود و اطرافیانش دور نزده یا تفسیر نکند. 🔸امانت داری: رئیس جمهور باید امین مردم باشد و در حفظ بیت المال و اموال عمومی کوشا باشد. 🔸داشتن برنامه برای حل مشکلات کشور: رئیس جمهور باید برنامه مشخصی برای حل مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. 🔸تلاش برای پیشرفت و آبادانی کشور: رئیس جمهور باید در جهت پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کند و زمینه را برای رفاه و آسایش مردم فراهم کند. 🔺توجه: انتخاب یک رئیس جمهور خوب با ویژگی های ذکر شده، می تواند به پیشرفت و آبادانی کشور و حل مشکلات مردم کمک کند. البته، در نهایت این مردم هستند که با انتخاب آگاهانه خود می توانند رئیس جمهوری را برگزینند که دارای این ویژگی ها باشد. ۱۴۰۳/۳/۱۰ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
نوازش روح در سکوت شب‌های جمعه در سکوت شب‌های جمعه، زمانی که ستاره‌ها در پهنه‌ی آسمان چشمک می‌زنند و نسیم خنک بر تن و جانمان می‌وزد، گویی دریچه‌ای به سوی خاطرات عزیزان سفر کرده باز می‌شود و یاد و خاطره‌ی آن‌ها جان دوباره می‌گیرد. در این شب‌ پرفیض، سایه‌ی خاطرات بر ذهنمان نقش می‌بندد. لحظات شاد و غمگین در کنارشان، خنده‌ها و اشک‌ها، همه و همه در این شب معنا پیدا می‌کنند. دلمان مملو از حسرت و دلتنگی می‌شود و بغض در گلویمان سنگینی می‌کند. اما در کنار این غم و اندوه، امیدی نیز در دلمان روشن می‌شود. امیدی که از ایمان به معاد و رستاخیز سرچشمه می‌گیرد. می‌دانیم که عزیزانمان سفر ابدی خود را آغاز کرده‌اند و در سرای آخرت به سر می‌برند. در این شب‌ پرفیض، بهترین کار، دعا برای شادی روحشان و فرستادن خیرات برای آنهاست. می‌توانیم قرآن بخوانیم، صدقه بدهیم و یا با اطعام نیازمندان، دستگیری از آنان کنیم. هر گرهی که از کار بنده‌ای باز کنیم و هر دلی را که شاد کنیم، ثواب و نور آن به روح عزیزانمان هدیه می‌شود و آرامش و آسایش را برایشان به ارمغان می‌آورد. بیاییم در شب‌های جمعه، دستی بگیریم، اشکی از گونه‌ی غمناکی پاک کنیم، لبخندی بر لبی بنشانیم. با این کار، نه تنها به روح آن‌ها آرامش می‌بخشیم، بلکه ثوابی نیز برای خودمان ذخیره می‌کنیم. هیچگاه عزیزانمان را از یاد نخواهیم برد. یاد و خاطره‌ی آن‌ها همیشه در قلبمان زنده خواهد ماند. و هر شب جمعه، با دعا و خیرات برایشان، یاد و نامشان را گرامی می‌داریم. روحشان شاد و یادشان گرامی باد. ۱۴۰۳/۳/۱۰ ✍ علی اسدی https://eitaa.com/aliasadi110
حرمت مؤمن، حرمت کعبه! در دین اسلام، تأکیدات فراوانی بر احترام به مؤمنان شده است. روایات متعددی از معصومین (ع) نقل شده که احترام به مؤمن را همسنگ احترام به خانه خدا، کعبه، می‌دانند. امام صادق (ع) در روایتی فرمودند:«الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ؛ حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.» (خصال صدوق، ج1، ص27) بر اساس این روایات، کسی که به مؤمنی بی‌احترامی کند، او را مورد توهین قرار دهد، آبرویش را خدشه‌دار کند یا به او تهمت بزند، گویی کعبه را ویران کرده است. در فرهنگ اسلامی، گناهی بالاتر از این وجود ندارد. کعبه، نماد عظمت خداوند است و احترام به آن، از واجبات مسلم هر مسلمان به شمار می‌رود. حال، اگر بی‌احترامی به مؤمن، معادل ویران کردن کعبه دانسته شده، اهمیت حفظ حرمت مؤمنان تا چه اندازه آشکار می‌شود؟ کمک به حفظ آبرو، دفع تهمت و رفع دروغ و افترا از مؤمن، در زمره یاری‌های معنوی و غیرمادی محسوب می‌شود که از ارزش والایی برخوردار است. این یاری‌ها، حتی از کمک‌های مادی مرسوم نیز ارزشمندتر شمرده شده‌اند.۱۴۰۳/۳/۱۲ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
ثبت‌نام فله‌ای ! مقدمه: این روزها، شاهد حضور فوج نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری بوده‌ایم که بدون ارائه برنامه و معرفی تیم خود، صرفاً برای ثبت نام در میدان حاضر می‌شوند. این پدیده که از آن می توان با عنوان "ثبت‌نام فله‌ای" نام برد، انتقادات بسیاری را به همراه دارد. نقدها: فقدان برنامه و تیم: بسیاری از این نامزدها هیچ برنامه مشخصی برای اداره کشور ارائه نمی‌دهند و از معرفی اعضای احتمالی کابینه خود نیز خودداری می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که آنها صرفاً به دنبال جلب توجه یا کسب امتیازات سیاسی هستند و نه حل مشکلات کشور. تخفیف در شأن انتخابات: حضور افراد فاقد صلاحیت و برنامه در انتخابات، شأن و جایگاه این رویداد مهم را خدشه‌دار می‌کند و به بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام سیاسی دامن می‌زند. ایجاد سردرگمی برای رای‌دهندگان: با تعداد زیاد نامزدهای بدون برنامه، رای‌دهندگان در انتخاب گزینه اصلح دچار سردرگمی می‌شوند و ممکن است در نهایت به فردی رأی دهند که صلاحیت لازم را ندارد. تحمیل هزینه‌های اضافی: بررسی صلاحیت هر یک از این نامزدها، هزینه‌های اضافی را به برگزارکنندگان انتخابات تحمیل می‌کند. ریشه مشکل: بخش عمده‌ای از مشکل به فرایند فعلی ثبت‌نام باز می‌گردد. در حال حاضر، شرایط خاصی برای احراز صلاحیت نامزدها وجود ندارد و صرفاً با ارائه مدارک هویتی و گواهی سوءپیشینه می‌توان در انتخابات ثبت نام کرد. راه حل: برای رفع این معضل، لازم است شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری بازنگری و معیارهای مشخصی برای احراز صلاحیت نامزدها تعیین شود. برخی از این معیارها می‌توانند شامل موارد زیر باشند: ارائه برنامه منسجم برای اداره کشور معرفی اعضای احتمالی کابینه سابقه مدیریتی و تجربه مفید عدم سوءپیشینه و محکومیت‌های قانونی همچنین، می‌توان محدودیت‌هایی برای تعداد نامزدها در نظر گرفت تا از حضور افراد فاقد صلاحیت جلوگیری شود.۱۴۰۳/۳/۱۴ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیارعالی بسیار‼️ الله اکبر الله اکبر‼️ بشنوید سخنان شیخ تیجانی را در مورد سنیان متعصبی که بخاطر ماجرای غزه شیعه شده اند. تبلیغ عملی موثرترین شیوه تبلیغ دین انبیای الهی و امامان معصوم (ع) در عرصه تبلیغ، از روشی کارآمد و اثرگذار به نام "تبلیغ عملی" بهره می‌بردند. این روش مبتنی بر تجسم عینی ارزش‌های والای انسانی و قرآنی در سکنات و رفتار ایشان بود. قرآن کریم نیز در نکوهش کسانی که به آنچه می‌گویند عمل نمی‌کنند، صراحت دارد. امام صادق (ع) در روایتی پرمغز می‌فرمایند:کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم؛ "مردم را با اعمال نیک خود به سوی نیکی‌ها دعوت کنید، نه با گفتار صرف." (بحارالانوار، جلد ۷۴، ص ۳۳۶) تأثیر عمیق "دعوت عملی" از این جا نشأت می‌گیرد که هرگاه شنونده، صداقت و ایمان کامل گوینده را در گفتار و رفتار او مشاهده کند، با جان و دل به سخنانش توجه می‌کند. چرا که "سخن از دل برآمده، لاجرم بر دل نشیند." ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
تمایز میان بیان خوبی‌ها و خدمات با کرامت‌تراشی تفاوت میان بیان خوبی‌ها و خدمات نیکوی کسی با کرامت‌تراشی برای او آشکار است. روش نخست مورد تأیید و سفارش خداوند و اولیای الهی است، در حالی که دومی دروغ و مذموم شمرده می‌شود. 🔹بیان خوبی ها: شایسته است خوبی‌ها و خدمات افراد به ویژه افراد شناخته شده را بر زبان آورد. این کار فواید متعددی دارد: ترویج الگوهای نیکو: با بیان خوبی‌ها و خدمات افراد نیکوکار، آنها را به عنوان الگو به جامعه معرفی می‌کنیم و دیگران را تشویق به انجام کارهای خیر می‌کنیم. تشویق به نیکی: قدردانی از خدمات و نیکوکاری افراد، انگیزه آنها را برای ادامه این مسیر افزایش می‌دهد و دیگران را نیز به انجام کارهای خیر ترغیب می‌کند. تسکین آلام: بیان خوبی‌ها و خدمات یک فرد در زمان حیات یا پس از مرگ او، می‌تواند تسلی‌بخش بازماندگان و دوستان او باشد و اندوه آنها را کاهش دهد. تثبیت جایگاه نیکوکاران: با بیان خدمات و نیکوکاری افراد، جایگاه آنها در تاریخ و در میان مردم تثبیت می‌شود و نام و یاد آنها گرامی داشته می‌شود. تاثیر در جایگاه اخروی نیکوکاران: شهادت مردم عادی و به خصوص «ولی امر» حکیم و عادل جامعه اسلامی در مورد خوب بودن افراد، در تعیین جایگاه آنها در عالم برزخ و آخرت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. فرق زیادی است میان کسی که رهبر معظم انقلاب در نماز میت او حتی جمله «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْرًا» را به زبان نیاورد، با کسی که در نماز میت او، آن جمله را چندین بار تکرار کرد و ایشان را مورد تمجید و ستایش قرار داد و درگذشت ایشان را برای خود، نظام و خانواده ایشان جبران‌ناپذیر دانست. قضاوت مردم درباره این دو شخصیت نیز زمین تا آسمان متفاوت است. نکته مهم این است که در بیان خوبی‌ها و خدمات افراد، باید صداقت و راستی را مد نظر قرار دهیم و از اغراق و کرامت‌تراشی پرهیز کنیم. 🔹کرامت‌سازی: کرامت‌سازی که به معنای اغراق در بیان خوبی‌ها و خدمات یک شخص و نسبت دادن صفات و فضایل غیرواقعی به او است، عملی مذموم و ناپسند است. این کار نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه می‌تواند مضرات متعددی نیز به دنبال داشته باشد، از جمله: ترویج ریا و فریب: کرامت‌تراشی، ریا و فریب را در جامعه رواج می‌دهد و باعث می‌شود مردم به یکدیگر با دیده شک و تردید نگاه کنند. ظلم به نیکوکاران: اغراق در بیان خوبی‌ها و خدمات یک شخص، حق سایر نیکوکاران را ضایع می‌کند و جایگاه آنها را در اذهان مردم تنزل می‌دهد. تضعیف باورهای دینی: کرامت‌تراشی می‌تواند به تضعیف باورهای دینی مردم منجر شود، زیرا آنها را به این باور می‌رساند که انسان‌ها می‌توانند به جای تلاش برای کسب رضایت الهی، با فریب و ریا، جایگاهی در نزد خداوند و مردم پیدا کنند.۱۴۰۳/۳/۱۵ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
♦️هیچ درختی به خاطر پناه دادن به کبوترها بی بار و برگ نشده است ... تکیه گاه باشیم ، مهربانی سخت نیست ... ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
مکمل‌های حیاتی برای حفظ سلامتی و شادابی بعد از ۴۰ سالگی با گذر از سن ۴۰ سالگی، بدن ما دستخوش تغییراتی می‌شود که می‌تواند بر سلامت و سطح انرژی ما تأثیر بگذارد. به همین دلیل، مصرف برخی مکمل‌های کلیدی می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی در این دوران کمک کند. چهار مکمل ضروری برای افراد بالای ۴۰ سال: امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت قلب، مغز و چشم‌ها ضروری هستند. آنها می‌توانند به کاهش التهاب، بهبود خلق و خو و افزایش عملکرد شناختی کمک کنند. ویتامین D: ویتامین D برای جذب کلسیم و سلامت استخوان‌ها ضروری است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند ام اس و افسردگی کمک می‌کند. آهن: آهن برای انتقال اکسیژن در بدن و عملکرد صحیح عضلات ضروری است. کمبود آهن می‌تواند منجر به خستگی، ضعف و کم خونی شود. کلاژن: کلاژن پروتئینی است که به حفظ ساختار پوست، مفاصل و غضروف‌ها کمک می‌کند. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به چین و چروک، درد مفاصل و خشکی پوست شود. نکات مهم: همیشه قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل جدید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند به شما در تعیین اینکه کدام مکمل‌ها برای شما مناسب هستند و چه دوز مصرفی برایتان مناسب است، کمک کند. مکمل‌ها را جایگزین رژیم غذایی سالم و متعادل نکنید. بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدنتان، خوردن طیف متنوعی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی است. از مصرف بیش از حد مکمل‌ها خودداری کنید. مصرف بیش از حد برخی مکمل‌ها می‌تواند مضر باشد. با مصرف مکمل‌های مناسب و داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، می‌توانید از فواید بسیاری برای سلامتی و شادابی خود در سنین ۴۰ سالگی و بالاتر لذت ببرید. منابع: https://www.healthline.com/ https://www.mayoclinic.org/ https://www.nih.gov/
اخلاق و اصلح در کنار تجربه کاری، دانش سیاسی و توانمندی لازم اجرایی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای تشخیص اصلح از میان داوطلبان ریاست جمهوری، پایبندی آنان به ارزش‌های اخلاقی و پرهیزکاری است. این موضوع در مناظرات و ایام تبلیغات انتخاباتی به وضوح خود را نشان می‌دهد. اشخاصی که به آبرو و حرمت افراد و نظام اهمیتی نمی‌دهند و به راحتی با دروغگویی و تهمت به تخریب رقیبان خود می پردازند، در صورت انتخاب شدن نیز به احتمال زیاد برای حفظ قدرت و منافع خود، از زیر پا گذاشتن ارزش‌ها و قوانین ابایی نخواهند داشت. انتخاب فردی با تعهد اخلاقی بالا به عنوان رئیس جمهور، ضامن حفظ سلامت و انسجام جامعه خواهد بود. چنین فردی با اتکا به درستکاری و صداقت، در جهت تحقق عدالت و رفاه عمومی گام برداشته و از منافع ملی صیانت خواهد کرد. بنابراین، در انتخابات ریاست جمهوری، صرف نظر از گرایش‌های سیاسی، باید به دنبال فردی باشیم که علاوه بر صلاحیت‌های دیگر، از تعهد اخلاقی بالا و پرهیزکاری نیز برخوردار باشد. خداوند ارزشمندترین مومنان در نزد خود را پرهیزکارترین آنها می داند: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ. ( حجرات/۱۳) ۱۴۰۳/۳/۱۵ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
🔷 مناظره و گفت و گوی امام جواد(ع) با یحیی بن اکثم نزاع ها و درگیری های لفظی در گفت و گوهای علمی، مذهبی، سیاسی و... یکی از پدیده های منفی رایج در عرصه های گوناگون جامعه است. بی اطلاعی از شیوه درست گفت و گو، اطلاع ناکافی از موضوع بحث، نابردباری و تحمل نکردن مخالف، بی احترامی و توهین به طرف مقابل و باورهای او و... از جمله ناهنجاری های رایج در گفت و گو ها و بحث های دو طرفه است. این موارد موجب دلخوری، ناراحتی و بی نتیجه ماندن گفت و گوها می شود. بررسی تاریخ زندگی اهل بیت(ع) در این زمینه هم بهترین و مترقی ترین الگوها را به دست می دهد. مقایسه این الگوها با الگوهای رایج در جامعه، میزان بیگانگی و فاصله ما از اهل بیت(ع) را در این زمینه نشان می دهد. به یکی از گفت و گوهای امام جواد(ع) می پردازیم. 1⃣ گروه زیادی از جمله "یحی بن اکثم " (قاضی القضاه پایتخت و بزرگترین عالم آن) در حضور مامون عباسی نشسته بودند. یحیی بن اکثم رو کرد به امام جواد(ع) که نوجوانی بیش نبود و گفت: روایت شده است که جبرئیل نازل شد بر پیامبر اکرم(ص) و گفت: خداوند سلام می رساند و می گوید، من از ابوبکر راضی هستم. بپرس که آیا او هم از من راضی هست یا نه؟ نظر شما درباره این روایت چیست؟ امام جواد(ع) فرمود: من منکر فضایل ابی بکر نیستم، اما روایت داریم که پیامبر(ص) در حجه الوداع فرمود: سخنان دروغ زیادی به من نسبت می دهند. در آینده نیز این کار را خواهند کرد، برای همین هر وقت حدیثی از من نقل شد، با قرآن مقایسه اش کنید، اگر مخالف قرآن بود، بدانید که حرف من نیست. این روایتی که شما درباره ابوبکر خواندید، با قرآن سازگار نیست. خداوند در قرآن می فرماید: ما انسان را آفریدیم و از آنچه در دلش می گذرد، آگاهیم، زیرا از رگ گردن به او نزدیک تریم.(سوره ق/ آیه16) مگر می شود که خدا از رضایت ابوبکر بی خبر باشد و در این باره از پیامبر سوال کند؟ 2⃣ یحیی ابن اکثم گفت: از پیامبر(ص) روایت شده است که ابوبکر و عمر در روی زمین مانند جبرئیل و میکائیل در آسمانند! نظر شما در این باره چیست؟ امام جواد(ع) فرمود: جبرئیل و میکائیل دو فرشته اند و در عمر خود حتی یک لحظه هم گناه نکرده اند، اما ابوبکر و عمر پیش از مسلمان شدن، بیشتر عمر خود را مشرک بودند، پس غیر ممکن است که مانند جبرئیل و میکائیل باشند و امکان ندارد که پیامبر (ص) چنین تشبیهی بکند! 3⃣ یحیی بن اکثم گفت: از پیامبر(ص) روایت داریم که ابوبکر و عمر سرور پیرانِ بهشتند. نظر شما در این باره چیست؟ امام فرمود: این هم درست نیست. همه اهل بهشت جوانند. حتی پیران هم در بهشت جوان می شوند. پس پیری در بهشت وجود ندارد که آن دو سرور آنان باشند. این روایت را بنی امیه در مقابل این حدیث پیامبر(ع) ساخته و جعل کرده اند که فرمود: حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند. 4⃣ یحیی بن اکثم گفت: از پیامبر(ع) روایت شده است که اگر من به پیامبری مبعوث نمی شدم، عمر مبعوث می شد! امام فرمود: خداند در قرآن می گوید: ما از پیامبران پیمان گرفتیم.(احزاب/7) براساس این پیمان، پیامبران یک لحظه هم مشرک نبوده اند. چگونه ممکن است که خدا پیمان خود را عوض کرده و عمر را که بیشتر عمر خود را مشرک بود، پیامبر(ع) قرار دهد؟! 5⃣ یحیی بن اکثم پرسید: نظر شما در باره این روایت چیست که می گوید: عمر بن خطاب، چراغ اهل بهشت است؟ امام(ع) فرمود: این هم محال است. با وجود فرشتگان مقرب، پیامبر اکرم(ع) و دیگر پیامبران الهی چگونه ممکن است که عمر چراغ اهل بهشت باشد!؟ 6⃣ یحیی بن اکثم گفت: روایت داریم که پیامبر(ص) فرمود: اگر عذاب نازل شود، کسی به جز عمر از آن رهایی پیدا نمی کند! امام فرمود: این هم بر خلاف قرآن است. قرآن می گوید: تا وقتی که پیامبر (ص) در بین امت است و تا زمانی که آنان از گناهان خویش استغفار می کنند (انفال/33)، خداوند حتی یک نفر از آنها را عذاب نمی کند. ✅چند نکته: 1⃣ روایاتِ موردِ استناد یحیی بن اکثم هر چند جعلی و ساخته و پرداخته بنی امیه و جریان مقابلِ اهل بیت(ع) می باشد، اما در میان اهل سنت رایج بوده و هست و باور عمومی آنان را درباره ابوبکر و عمر تشکیل می دهد. این روایات هنوز هم در منابع حدیثی و... آنها وجود دارد. 2⃣ امام جواد(ع) کم ترین توهین و بی احترامی به عقیده و شخصیت مورد احترامِ طرف مقابل نمی کند، بلکه به فضایل ابوبکر نیز اعتراف می کند و به هیچ وجه نگران سو استفاده جریان مقابل نیست و آن را خدمت خواسته و ناخواسته به مخالفانان و دشمنان نمی داند. این موجب همدلی طرف مقابل و اذعان وی به انصاف و آزادگی امام(ع)می شود. 3⃣ به اشکالات و مطاعن ابوبکر و عمر مانند ماجرای سقیفه و... هیچ اشاره ای نمی کند، چرا که اولا بحث مربوط به این موضوع نیست. ثانیا این موضوع باعث واکنش منفی و دفاع طرف مقابل و در نتیجه انحراف از بحث، نزاع لفظی و بی نتیجه ماندن گفت و گو می شود. 4⃣ امام(ع) در رد دیدگاه طرف م
قابل به مستنداتی استناد می کند که کاملا مورد قبول اوست. به تعبیر قرآن کریم از «جدال احسن» استفاده می کند.(نحل/125) این مستندات عبارتند از قرآن کریم، روایات مورد قبولِ طرف مقابل، باورهای بدیهی اسلامی مانند برتری پیامبران و فرشتگان نسبت به عمر و ابوبکر و گزارش های تاریخیِ مورد اتفاقِ همگان مانند مشرک بودن عمر و ابوبکر در بیشتر عمر خویش. 5⃣ امام(ع) با آگاهی و احاطه کامل به روش و موضوع گفت و گو وارد بحث می شود. بی اطلاعی از شیوه درست گفت و گو و مناظره و نیز احاطه نداشتن به موضوع مورد بحث، نتیجه ای جز نزاع لفظی، انحراف بحث، توهین و بی احترامی متقابل، پیدایش فاصله بیشتر .... ندارد. بنابراین ضروری است که بدون آگاهی لازم نسبت به شرایط مناظره و بحث علمی و موضوع مورد بحث، در هر زمینه ای با دیگران وارد بحث نشویم و اظهار نظر نکنیم که به تعبیر روایات، جز خرابکاری نتیجه ای نخواهد داشت.۱۳۹۷/۳/۲۲ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
وقتی که از دست هیچ کس کاری ساخته نیست! 1⃣ تاجر موفقی بود. تقریبا در صادرات خشکبار به کشورهای دیگر حرف اول را می زد. همه شهر او را می شناختند. بازرگانی خوش نام و پر آوازه. ثروت و دارایی زیادی داشت. در خانه ای لاکچری در بهترین نقطه شهر زندگی می کرد. گرانترین و لوکسترین ماشین ها را سوار می شد. بهترین لوازم منزل را استفاده می کرد. مهمانی های تشریفاتی به نامی برگزار می کرد. سفرهای خارجی اش همیشه به راه بود. هرچیزی را که اراده می کرد می توانست به دست آورد. 2⃣چند ماهی می شد که به دلیل شدت بیماری در بستر افتاده بود. با مشورت دوستان و آشنایانِ پزشک خود در بهترین و مجهزترین بیمارستان تهران بستری شد. به برکت ثروت و شهرتی که داشت حاذق ترین پزشکان متخصص به بالینش می آمدند و بهترین خدمات پزشکی را دریافت می کرد، اما روند درمان چندان رضایت بخش نبود. حتی در روزهای اخیر حالش رو به وخامت گذاشته بود. تیم پزشکی هم تقریبا از بهبودی وی قطع امید کرده بودند. همسر و فرزندانش اصرار داشتند که به خارج از کشور اعزام شود و می گفتند که هر چقدر هزینه داشته باشد تامین می کنند، اما به نظر پزشکان کار از کار گذشته بود و درمان جواب نمی داد و نهایتا می توان چند مدتی مرگش را به تاخیر انداخت. 3⃣ در روزهای ملاقات، جمعیت زیادی از فامیل و دوستان و آشنایان به دیدارش می آمدند به گونه ای که اتاق اختصاصی و بزرگی که در آن بستری بود چندین بار پر و خالی می شد. از مسئولان و افراد سرشناس شهر گرفته تا بسیاری از بازرگانان، سرمایه داران، اقوام و خویشان و دوستان. انسانِ خیر و نیکوکاری بود. دست خیلی از نیازمندان فامیل، دوست، آشنا و غریبه را گرفته بود. خیلی از دختران و پسران دم بخت با کمک او به خانه بخت رفته بودند. خیلی ها گره زندگیشان به دست او باز شده بود. بسیاری از این افراد نیز برای قدردانی به عیادتش می آمدند. خیلی ها دلشان می خواست کاری برای او بکنند، اما از دست کسی کاری بر نمی آمد؛ نه پزشکان، نه خانواده، نه دوستان و آشنایان و نه هیچ کس دیگری. 4⃣ در فرصت و خلوتی که پیش آمد، به یکی از آشنایان نزدیک و مورد اعتمادش گفت: اتاق که خلوت می شود، به ویژه در سکوت و آرامش فراگیر شب، در حالی که روی تخت آرمیده ام با خود فکر می کنم که چگونه این همه ثروت و دارایی، پزشکان متخصص، دوست، آشنا و فامیل نمی توانند برایم کاری کنند و مرگ مرا به تاخیر اندازند؟! از دست هیچ کس و هیچ چیز کاری بر نمی آید! چقدر انسان ضعیف و ناتوان است، اما ثروت و دارایی، قدرت، مقام، ریاست، شهرت و سرگرم شدن به زندگی روزمره، او را چنان سرگرم و از خود بی خود می سازد که این حقیقت و واقعیت را فراموش می کند! 5⃣ خوب که فکر می کنم، یادم میاد که قبلا درباره چنین شرایطِ سختِ پیش آمده مطالبی شنیده بودم. مجلس ختم یکی از اقوام و خویشان یادم میاد. یک روحانی بالای منبر درباره لحظات سختِ آخر عمر می گفت. او روایتی از امام هادی(ع) را می خواند و می گفت: حضرت چقدر زیبا و گویا لحظات آخر عمر آدمی را به تصویر کشیده است: ُاذكُر مَصرَعكَ بَينَ يَدَي أَهلِكَ، و لا طَبيبٌ يَمنَعُكَ ولا حَبيبٌ يَنفَعُكَ؛ ای انسان! تصور کن و به یادآور آن لحظه ای را که در مقابل خانواده ات دراز کشیده ای! نه هیچ پزشکی می تواند مانع مرگ تو شود و نه هیچ دوستی می تواند سودی به حال تو داشته باشد! (بحار الانوار، ج75، ص 370) منبری تاکید می کرد که در این لحظات سخت تنهایی فقط و فقط «ایمان» و «عمل صالح» و « پرهیزکاری» است که به فریاد انسان می رسد و شرایط خوشی را برای وی فراهم می آورد: أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ * الَّذِينَ آَمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآَخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مى شوند * همانان كه ايمان آورده و پرهيزگارى ورزيده‌اند. * در زندگى دنيا و در آخرت مژده براى آنان است. وعده‌هاى خدا را تبديلى نيست. اين همان كاميابى بزرگ است. (یونس/62-64) ۱۳۹۹/۱۲/۲ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
همسان شهیدان امام علی(ع) در کلامی کوتاه، مقایسه‌ای میان مجاهد شهید و فرد عفيف و پاکدامن کرده و عفيف را کم‌تر از مجاهد شهید نمی‌شمارند، می‌فرمایند: «مجاهد شهید راه خدا اجر و پاداشش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد اما خودداری می‌کند. این فرد عفيف و خوددار نزدیک است که فرشته‌ای از فرشتگان خدا شود»؛ ما المُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ: لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلاَئِكَةِ.(نهج البلاغة، الحكمة 474) می‌دانیم که مقام شهیدان در اسلام بسیار والاست و مطابق حدیث معروف نبوی که در کتاب شریف کافی آمده است: «فَوْقَ كُلِّ ذِى بِرّ بِرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ؛ والاتر از هر کار نیکی کار نیک دیگری وجود دارد تا به شهادت در راه خدا می‌رسد که بالاتر از آن، نیکی دیگری نیست». (الکافي،  ج۲، ص۳۴۸) قرآن مجید و روایات، درباره شهیدان راه خدا و مقام والای آن‌ها سخن بسیار گفته‌اند. با این حال، امام(ع) مسأله عفت و پاکدامنی و چشم‌پوشی از گناه را به هنگامى که انگیزه‌های شدید آن در وجود انسان زنده می‌شود کم‌تر از شهادت در راه خدا ندانسته‌اند و این نشان می‌دهد که اسلام برای مسائل اخلاقی مخصوصاً عفت نفس به ویژه در مقابل انگیزه‌های شدید جنسی چه اندازه اهمیت قائل است. امام(ع) در تأیید این مطلب و تأکید بر آن، در پایان این سخن، عفيف و پاکدامن را همچون فرشته‌ای از فرشتگان خدا می‌شمارند و می‌فرمایند: چنین کسی نزدیک است به مقام فرشتگان مقرب الهی برسد. ۱۴۰۳/۳/۱۹ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه‌ای درنگ... در هیاهوی زندگی، گاه در گذر روزمرگی‌ها غرق می‌شویم و از یاد می‌بریم که چه گوهرهای گرانبهایی در آغوشمان داریم. یادمان می رود که چه نعمت های داریم و از آنها غافلیم. گاه آنقدر خسته و عصبی هستیم که حوصله‌ی لبخند به فرزند سالم خودمان را هم نداریم، اما کافیست کمی درنگ کنیم و به اطرافمان نگاه کنیم. تصویری از پدری را می‌بینیم که با تمام وجود، از جان و دل، پرستاری فرزند بیمار خود را می‌کند. در چشمانش غم و اندوه موج می‌زند، اما عشقی عمیق و صبر و بردباری مثال‌زدنی در وجودش نهفته است. گویی تمام سختی‌ها و ناملایمات دنیا در برابر عشق او ذوب می‌شوند. این صحنه، تلنگری تکان‌دهنده است. تلنگری که ما را از غفلت بیرون می‌آورد و یادآور می‌شود که چه نعمت‌های بزرگی در زندگی داریم، اما به هر دلیلی آنها را نمی بینم! ای کاش ما هم در برابر فرزندانمان، ذره‌ای از صبر و بردباری این پدر را داشته باشیم. ای کاش قدر لحظات با هم بودن را بیشتر بدانیم و با عشق و مهربانی، گرمای وجودمان را به آنها هدیه دهیم. ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
اعتماد مردم، گنجینه گرانبهای روحانیت دیروز سری به گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) در قم، زدم. غروب بود و اذان مغرب نزدیک. در حال وضو گرفتن بودم که جوانی با ظاهری نه چندان مذهبی، دو ساک نسبتاً بزرگ و سنگین را به من سپرد و با لحنی ملتمسانه گفت: "حاج آقا میشه چند دقیقه مراقب این‌ها باشید تا من به دستشویی بروم و برگردم؟" گفتم: باشه! او‌ که رفت در ذهنم پرسیدم: "چرا از بین این همه آدم، مرا انتخاب کرد؟" هیچ آشنایی با او نداشتم و حتی ظاهر مذهبی من هم دلیلی برای این اعتماد نبود. افراد دیگری هم با ظاهری مذهبی در حال وضو گرفتن بودند. بی‌شک، اعتماد او به لباس روحانیت بود که او را به سوی من رهنمون کرد. متأسفانه، عملکرد نادرست برخی از روحانیون در کنار تبلیغات مغرضانه دشمنان، باعث خدشه‌دار شدن اعتماد بخشی از مردم به روحانیت شده است. با این وجود، کماکان بخش زیادی از مردم به روحانیت اعتماد دارند و آن‌ها را امین خود می‌دانند. این اعتماد، گنجینه‌ای گرانبهاست که روحانیت باید با تمام توان در حفظ و افزایش آن بکوشد. همچنین باید تلاش مضاعفی برای ترمیم اعتماد آسیب‌دیده در میان بخش‌هایی از جامعه به کار گیرد. مردم ایران، بی‌تردید مردمی نجیب، فهمیده و دوست‌داشتنی هستند. همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند، مردم ایران از مردم زمان پیامبر و صدر اسلام نیز برترند. روحانیت با حفظ تقوا، صداقت، مردمداری، ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی، قدرت طلبی و با همدلی و همراهی با مردم، می‌تواند بار دیگر اعتماد کامل آنان را جلب و در مسیر ساختن جامعه‌ای آرمانی، نقشی شایسته ایفا کند. ۱۴۰۳/۳/۱۹ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani
کوتاه بگم: به شدت معتقدم که ثروتی بزرگتر از آرامش و حال خوب نیست. امیدوارم همیشه حال همگی خوب باشد و در آرامش باشید. الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آنها که ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام می‌گیرد،. آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام‌بخش دلهاست.(رعد/۲۸) ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani @aliasadizanjani110
شیوه حکومتی امام صادق (ع) در پرتو اندیشه و عمل روزی امام صادق (ع) در حال طواف کعبه، یکی از یاران خود به نام «مفضل» را اندوهگین و پریشان دیدند و از او پرسیدند: "چه چیز تو را اینگونه غمگین و آشفته کرده است؟" مفضل در پاسخ گفت: "با مشاهده قدرت و ثروت بی‌حد و حصر عباسیان، به خود می‌گویم اگر این همه شوکت و ثروت در دست شما بود، ما نیز در کنارتان بودیم و در پیشبرد اهدافتان یاریتان می‌کردیم." امام صادق (ع) با لحنی حکیمانه فرمودند: "ای مفضل! اگر زمام امور در دست ما بود، شیوه‌ای کاملاً متفاوت از آنچه عباسیان در پیش گرفته‌اند، اتخاذ می‌کردیم. ما شب‌ها را به تدبیر و برنامه‌ریزی برای اداره امور مسلمین می‌گذراندیم و روزها را وقف رسیدگی به اوضاع زندگی مردم و رفع مشکلات آنان می‌کردیم. در این راه، همانند مولایمان امیرالمؤمنین علی (ع) ساده‌زیستی را پیشه خود می‌ساختیم و از غذای ساده و لباس خشن استفاده می‌کردیم. آگاه باش که اگر در شیوه حکمرانی از سیره علوی عدول کنیم و به دنبال دنیا و شهوات آن باشیم، جایگاه ابدی ما در آتش جهنم خواهد بود."(نعمانی، الغیبه، ص ۲۸۷) 🔹تبیین بیشتر: در روایتی که نقل شد، امام صادق (ع) به وضوح تفاوت دیدگاه خود در حکومت با سلسله عباسیان را بیان می‌کنند. ایشان معتقد بودند که یک حاکم اسلامی باید: 1. دغدغه اصلی‌اش رفاه و آسایش مردم باشد:ا مام صادق (ع) شب‌ها را به برنامه‌ریزی برای حل مشکلات مردم و روزها را به رسیدگی به امور آنها اختصاص می‌دادند. این نشان می‌دهد که دغدغه اصلی ایشان، سعادت و آسایش مردم بود. 2. ساده‌زیست و عاری از تجملات باشد: ایشان در این روایت به صراحت بر ساده‌زیستی و پرهیز از دنیاگرایی تأکید می‌کنند. در نظر امام، حاکم اسلامی باید الگوی زهد و تقوا برای مردم باشد و از ثروت و قدرت برای منافع شخصی خود استفاده نکند. 3. عدالت را در جامعه اجرا کند: یکی از مهم‌ترین ارکان حکومت علوی، اجرای عدالت در همه سطوح جامعه است. امام صادق (ع) در این روایت به عدول از سیره علوی به عنوان عاملی برای سقوط در جهنم اشاره می‌کنند. 4. به دنبال علم و دانش باشد: امام صادق (ع) به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان جهان اسلام، همواره بر اهمیت علم و دانش تأکید می‌کردند. طبیعی است در حکومت ایشان، علم و دانش جایگاه ویژه‌ای می داشت و در صورت تشکیل حکومت، از دانشمندان در اداره امور کشور استفاده می‌شد. 5. به تعلیم و تربیت مردم بپردازد: یکی از وظایف اصلی حاکم اسلامی در نظر امام صادق (ع)، تربیت و هدایت مردم به سوی سعادت ابدی است. ایشان در این روایت به اهمیت تعلیم و تربیت اشاره نمی‌کنند، اما از روایات دیگر می‌توان فهمید که این موضوع از نظر ایشان جایگاه ویژه‌ای داشته است. جمع‌بندی: سیره حکومتی امام صادق (ع) بر پایه عدالت، تقوا، ساده‌زیستی، علم و دانش و تعلیم و تربیت است. ایشان معتقد بودند که حاکم اسلامی باید خادمی برای مردم باشد و در جهت رفاه و آسایش آنها تلاش کند.۱۴۰۳/۳/۲۲ ✍ علی اسدی @ali_asadi_zanjani @aliasadizanjani110
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جلیلی در نگاه خواص 🔶️ از علی لاریجانی تا علیرضا زاکانی همگی جلیلی را فرد سالم و کارآمدی میدانند 🔷️ نظرات چهره های شاخص سیاسی و علمی درباره دکتر سعید جلیلی 🔴 این کلیپ خیلی مهم است پس با بازنشر آن کمک کنید افراد بیشتری آنرا ببینند.