eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
638 عکس
368 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
شب یازدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
15.27M
شب یازدهم محرم 1401 ما رایت الا جمیلا جنگ زینب کبری سلام الله علیها شیخ علی مهدیان مسجد دانشگاه تربیت مدرس هیات محبین اهل بیت علیهم السلام @ali_mahdiyan
چه خبرتونه، چه خبرتونه!؟ اون عاشورای کذایی هشتاد و هشت که میرحسین موسوی پیام داد، داشت یادم میرفت. همون عاشورا که به یه عده گفت«مردم خدا جوی». یک رفیقم میگفت به چشم خود دیده بود که جمع شده بودند و پرچم حضرت ابالفضل رو میزدن به جاهایی از بدنشون تا بهش اهانت کنند جلوی چشم مردم. حالا دیدم فلان نوحجتیه ای تواب از انقلاب پیام کانال بهمان فتنه سبزی رو باز نشر داده. کدوم پیام؟ همون که به عزادارهای امام حسین طعنه میزنه که به ظلمهای اطرافشون بی تفاوتن. فکر نمیکردم این حجم عجیب و غریب عزاداریهای امسال، باعث بشه اینطور این جماعت بیان جلوی مردم وایسن. حالا شما خط و ربطها رو ببین این وسط. از اون جوان عدالتخواه اهل عدالت عرفی تا اون نو حجتیه ای و اون فتنه سبزی و بی بی سی انگلیسی و مصی فرفری آمریکایی همه معتقدند عزاداریهای مردم بازیشون رو خراب کرده. توهین کننده های به این عزاداری ها هم صد البته همون مردم خداجو هستند دیگه. ندیدید مگه زن سرلخت بی حیا را که اومده بود وسط عزادارها فحاشی میکرد، چطور مظلوم قلمداد میکنند. حالا دوباره افاضه کرده میرحسین. او معتقده سیاست ایران در منطقه دفاع از ظالم بوده. یاد نامه سیصدتا جوون عدالتخواه و بهاری افتادم که سیاست ایران تو منطقه رو «سلطه طلبی منطقه ای» میدونستند. نظرشونه خوب، اشکالی که نداره. فقط خیلی وقته هجمه ها از هسته ای برگشته به سمت حضور منطقه ای ایران. همون که عمو سام میخواد. میرحسین ، شهید همدانی عزیز و مظلوم ما رو هو کرده و بی احترام خوانده اش. خیلی وقت پیش هم یکی مالک اشتر بودن سردار قدس رو به سخره گرفته بود و اون دیگری هم تو چشم همه نگاه کرده بود و صادقانه الگوی عدالتخواهی بودن سردار رو زیر سوال برده بود. هعی روزگار. سردارهای مدافع حرم رو هو میکنن که عدالتخواه نیستن. همونها که بوی پادشاهی رو از بیت رهبری استشمام میکنند. بله جناب میرحسین هم نگران ماجراهای بیت رهبری شده. خیلی وقته آقایون نگران آینده رهبری کشورند. بوی شاهنشاهی از بیت آقا و شخص آقا رو میرحسین فهمیده، فلان فتنه سبزی هم فهمیده، آقای نوحجتیه ای تواب از انقلاب هم فهمیده، بی بی سی هم فهمیده، مصی فرفری هم فهمیده، احمدی نژاد هم فهمیده. بوی شاهنشاهی که بی بی سی ملکه الیزابت هم بفهمه، سلطنت طلبها هم بفهمن، توابین نوحجتیه ای اخباری مسلک هم درک کنند، روی دیگر همان سکه است که به توهین کنندگان به عاشورا بگویی مردم خدا جو. امسال محرم دیگری را تجربه کردیم. پر شور تر و حجیم تر از محرم های قبلی، حق بدهید این طور همه بساط این و آن بهم بریزد. خیلی وقت است با محرم بساط این جماعت اسلام آمریکایی و انقلاب آمریکایی به هم میریزد. خلاصه رفقا صمیمانه عرض میکنم خدمتتان. عاقبت این پیر مفلوک هشتاد و چند ساله که کلماتش پر از آرمانجویی و عدالتخواهی بود و هست را ببینید، بترسید و بترسیم برای عاقبتمان. آن سردار مظلوم که گفت والله والله والله از شوون عاقبت به خیری مدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی است. مدد به این رهبر حکیم و مظلوم است. دنیادیده بود و دانا. ببینیم میرحسین را و بترسیم برای خودمان. @ali_mahdiyan
شب دوازدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
14.84M
شب دوازدهم محرم ۱۴۰۱ 🔻جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد جلسه اول 🌱نسبت مردمسالاری دینی با حقیقت هستی 🌱نسبت مردمسالاری دینی با طریقت 🌱نسبت مردمسالاری دینی با شریعت شیخ علی مهدیان حسینیه معارف انقلاب اسلامی زنجان @ali_mahdiyan
شب سیزدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
24.02M
شب سیزدهم محرم ۱۴۰۱ 🔻جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد جلسه دوم 🌱نسبت مردمسالاری با قانون سالاری 🌱نسبت مردمسالاری با ولایت فقیه شیخ علی مهدیان حسینیه معارف انقلاب اسلامی زنجان @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش" جهت اطلاعات بیشتر به کانال حسینیه معارف انقلاب مراجعه کنید. 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/hoseiniehmaaref/138
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه اول - قسمت اول نسبتی وجود دارد بین شریعت با معنویت و سلوک الی الله؛ علت مطرح کردن این بحث این است که درباره صورت دین حضرت امام صحبتی دارند و می‌فرمایند: الاسلام هو الحکومه بشؤونها و در نامه هایی که به خبرگان دارند توضیح می‌دهند که حکومت، فلسفه عملی فقه است. ظاهر و قیافه فقه، حکومت است؛ همانطور که قیافه معنویت، فقه است. این ظاهر، ظاهر سلوک است. یعنی اگر صورت حاکمیت در جامعه وجود نداشته باشد این جامعه در سیر خودش به سمت خدا می لنگد. قیافه دین اگر بخواهد در جامعه محقق شود باید حاکمیت محقق شود. اگر اینطور نشد توهم حرکت به سمت خدا را داریم و یک انسان به سمت خدا حرکت نمی کند مگر آنکه نسبتش را با حاکمیت مشخص کند. در عالم هستی هم این مسائل وجود دارد. سیمای عالم هستی را وقتی حضرت امام به تصویر می کشد آن رکنی که اساس همه ارکان عالم می داند، آن را اراده حضرت حق می شمارد. (صورت تکوین ) نکته: صورت دین با صورت تکوین مطابق است. ( وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا) یعنی با دین آنچه که در هستی وجود دارد را بروز و ظهور می دهیم. همینجاست که امام باقر در روایت معروف دو عبارت را به کار می برند «لَأُعَذِّبَنَّ ، لَأَعْفُوَنَّ» قطعاً قطعاً قطعاً عذاب می کنم کسی را که زیر بار حاکمیت طاغوت می‌رود حتی اگر این انسان در رفتارهای شخصی خودش آدم خوب و با تقوایی باشد و قطعاً و قطعاً و قطعاً می بخشم کسی را که زیر بار حکومت الله می رود حتی اگر این شخص در اعمال شخصی خود گناهکار باشد. در همه اینها بحث، بحث حاکمیت است. پس به طور کلی ما دو چیز را مطرح کردیم: *۱.صورت آفرینش و تکوین عالم با صورت شریعت مطابق است. یعنی اگر متن آفرینش را اراده خدا پر می کند؛ در دین هم آنچه که متن اصلی دین را شکل می دهد حاکمیت الله است، لذا الاسلام هو الحکومه *۲.همه معنویت و سلوک انسان به سمت خدا قیافه ش فقه است. یعنی نمی شود یک انسان اهل معنویت و معنا باشد ولی نماز نخواند. این اعمال صالح است که او را بالا میکشد و همچنین قیافه و ظاهر فقه حکومت الله است. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه اول - قسمت دوم می رسیم به بحث اصلی، یعنی مردم سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی. قیافه حکومت را که حضرت امام ترسیم کرد، جمهوری اسلامی بود. لذا وقتی انتخابات انجام شد و جمهوری اسلامی رای آورد؛ امام فرمود: «امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین» همچنان که در تکوین، حکومت الله است که هستی را پر کرده این اگر بخواهد در ظاهر دین، ظهور و بروز پیدا کند می شود همانی که حضرت امام گفت: آغاز حکومت الله در زمین. حال سوال اساسی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا وقتی اراده خدا در شریعت ظهور و بروز پیدا می کند باید در قالب جمهوری اسلامی باشد به تعبیر دیگر چرا حکومت الله در زمین، می شود جمهوری اسلامی؟ برای پاسخ به این سوال نیازمند چند مبنا هستیم: بحثی را حضرت امام درباره آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» دارند که در تفسیرش ایشان می‌فرمایند: اگر همه توصیه های قران را جمع کنیم در یک کلمه، آن کلمه می شود قیام جمعی و قیام فردی برای خدا. همچنین در جای دیگر امام در تفسیر روایت جنود عقل و جهل می فرمایند همه اخلاق خوب و اخلاق غلط همه اش در انسان به یک نکته برمی گردد و آن هم هویت قیام لِلَّه است. برای فهم بهتر باید بدانیم قیام لِلَّه اصلا یعنی چه؟ یکی از بهترین پاسخ ها را شهید مطهری داده است؛ بحثی که شهید مطهری مطرح می‌کند وجود دوتا من است در انسان؛ من علوی و من سفلی که یکی از اینها من واقعی است و دیگری فرعی. برای اینکه انسان بفهمد کدام یک از این من ها اصالت دارد باید به نتیجه اعمال بنگرد یعنی اگر انسان بعد از انجام دادن کاری احساس لذت کند و در کنار این احساس لذت عمیقا احساس شکست هم داشته باشد ما به این من می گوییم من سفلی؛ در حالی که منی که اصالت دارد احساس لذت نمی کند ولی در کنارش عمیقا احساس پیروزی و عزت را لمس می کند. ما از اینها فهم می کنیم که یکی از این من ها باید رئیس باشد و آن دیگری را زیر نظر داشته باشد. اگر منی که اصالت دارد رئیس شد، انسان به شدت احساس عزت می کند و یک مرحله رشد می کند. ما به این می گوییم قیام لِلَّه ؛ هر جایی که انسان از لایه های عالم حجابی را کنار بزند و بالا بیاید این اسمش قیام لِلَّه است. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه اول - قسمت سوم انسان که یک مرحله بالا می آید اولین نتیجه‌اش این می‌شود که بر خودش حاکم می شود به تعبیر دیگر نتیجه قیام لِلَّه ، حاکمیت انسان بر خودش است؛ همین است که امام صادق می فرماید: العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ در معارف انقلاب اسلامی هم اگر بنگریم، آقا بعد از توحید بلافاصله مسئله کرامت انسان را پیش می کشد. این حاکمیت انسان بر خودش یعنی مردم، سالار می شوند «این فرق می کند با آزادی» لذا همه دین دارد مردم را به سمت حاکمیت بر خود سوق می دهد. با همه این توضیحات اگر بخواهیم بگوییم وظیفه رهبری اصولاً چیست؟ باید گفت: رهبری دارد کاری می کند که مردم بر خودشان حاکم باشند. لذا وقتی تا این صورت شریعت را مردم به پا کردند و اقامه کردند، امام فرمود: امروز روز امامت امت است، امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین. ما حتی اگر بخواهیم حکومت معصوم را هم فهم کنیم باید با انقلاب اسلامی بفهمیم و اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم حکومت امام زمان در هنگام ظهور همان جمهوری اسلامی است. متاسفانه خیلی ها فهمشان نسبت به حکومت معصوم حکومت استبدادی است. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه دوم - قسمت اول سوال : اگر مردم بر خودشان حاکمند پس ولی فقیه چه کاره است و اگر ولی فقیه داریم مردم سالاری چه معنایی پیدا می کند؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید متذکر بشوم که ما نیاز داریم به این مباحث نظری و داشتن چارچوب ذهنی درست. تا اینها برای ما حل نشود در مسائل عینی لنگ خواهیم زد و تمام انرژی مان برعلیه خودمان به کار خواهد رفت اگر نقشه راه نداشته باشیم.«اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً» برگردیم به سوال که اصولا ما چه نیازی به ولی فقیه و حکومت مرکزی داریم؟ به طور کلی دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه ما به یکدیگر محتاجیم : از یک طرف عقل بشری محاسبه می کند ، مصلحت اندیشی می کند و می بیند برای آنکه بخواهد به چیزی برسد نیاز به جمع دارد ، از یک جهت دیگر طبیعت انسان طوری است که برود به سمت جمع و از همه مهمتر اصولاً ما به کمال نمیرسیم مگر به وسیله جمع. نکته ای که اینجا وجود دارد آن است که وقتی انسان ها به سمت همدیگر می روند ، دوست ندارند زیر ولایت یکدیگر قرار بگیرند و به طور طبیعی هرکس دوست دارد آزاد باشد . این آزادی با یک جا جمع شدن شان سر ناسازگاری دارد . اینجاست که اینها نیازمند قانون می شوند ؛ قاعده ای وجود داشته باشد به طوری که آزادی های همه طوری محدود بشود که در مجموع آزادی همه زیاد بشود. ویژگی دیگری که این قاعده و قانون باید داشته باشد این است که بتواند با این آزادی جمع ، جامعه را هم رشد بدهد و به صورت طبیعی جامعه بتواند به سمت خدا حرکت کند. یعنی اولاً آزادی حفظ بشود ، ثانیاً جهت را گم نکند. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه دوم - قسمت دوم این جهت گیری که گفته شد ، باید با آزادی نسبتش را پیدا کند. اصولاً اگر به سمت معنویت نرویم دنیای مان هم درست نمی شود ؛ چرا که خداوند دنیا را طوری خلق کرده است که مردم را بفرستد و سوق بدهد به سمت معنا. لذا اگر جهت مان را به سمت معنا بگیریم دنیا در آباد ترین حالت ممکن قرار می گیرد و اصلا دنیا با انسان همراه میشود. البته این را باید توجه داشته باشیم که مردم در انتخاب این قانون مختارند و هیچ اجباری نیست همانطور که غرب انتخاب نکرد و این شد حال و روزش . هرروز ثروت سرمایه داران افزایش پیدا میکند و فقیر ها فقیر تر می شوند. پس غلو نکرده‌ایم اگر بگوییم مشکل فعلی کشور از فرهنگ غربی است ، از علوم غربی است «به تعبیر مقام معظم رهبری اینها ذاتا مسموم اند» اشتباه است اگر اشکال کار را به حکومت و احکام اسلامی بگیریم. گفتیم این که اگر جامعه را به حال خودش واگذاریم قطعاً انحصار به وجود می آید و آزادی یک سری از انسانها سلب خواهد شد به همین منظور ما نیاز داریم به یک قدرت که مانع دست درازی انسان‌ها به یکدیگر شود. حاکمی باشد که مراقب باشد تا این قوانین الهی رعایت بشود. به تعبیری دیگر حکومت اسلامی حکومت قانون است و حاکم الهی باید تلاش کند قانون الهی پیاده بشود تا در جامعه دچار انحصار نشویم و آزادی در حداکثر ترین حالت ممکن در جامعه رواج داشته باشد. تا به الان به طور خلاصه گفته شد که: ۱. جامعه به دلایل مختلف شکل می گیرد ۲. این انسان ها اگر بخواهند با هم زندگی کنند قطعاً درگیر می‌شوند پس نیازمند قانون هستند ۳. انسانها در انتخاب قانون آزادی دارند. هم می‌توانند خودشان برای خودشان قانون وضع کنند و هم می‌توانند قانون الهی را انتخاب کنند ۴. اگر این قانون بخواهد پیاده شود نیازمند حاکمیت است و همه مردم مسئول پیاده‌سازی این قانون در حاکمیت اند.«کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ» 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه دوم - قسمت سوم حال مشکل اینجاست اگر در پیاده سازی قانون الهی اختلاف نظر به وجود آمد باید چه کنیم؟ اینجاست که نیاز خواهیم داشت به یک محور هماهنگ‌کننده جامعه که قانون را پیاده کند ، جهت را حفظ کند ، تلاش کند همه مردم حاکم شوند و تصمیم نهایی را در اختلاف نظرها بگیرد. این مقدم شدن حرف یک نفر نسبت به فهم ما به دین را می گوییم : مطلقه بودن ولایت پس لازمه حکومت مردم بر خودشان حکومت ولی فقیه است. اصولاً آزادی مردم است که ما را به این نقطه می رساند تا در برخی مواقع ما نیازمند اجبار حکومتی شویم اجباری که ما را به تصمیم نهایی سوق دهد. «با همه این تعاریف بدون وجود ولی فقیه مردم‌سالاری تخیلی بیش نخواهد بود.» 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
شب چهاردهم محرم۱۴۰۱.mp3
18.99M
شب چهاردهم محرم ۱۴۰۱ 🔻جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد جلسه سوم 🌱نگرشی فلسفه تاریخی به مقوله مردمسالاری 🌱اکثرهم لایعقلون 🌱سیره امام و رهبری شیخ علی مهدیان حسینیه معارف انقلاب اسلامی زنجان @ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
‼️ خدمتی که حصر کرد... 1⃣ یکم. یک اصل کلیدی را فراموش نکنیم؛ جامعه‌ای که در آن کم شود، جامعه رشد یافته است. نفاق از کفر بدتر است. چون منافق، همان کافر در لباس نفاق است. جامعه‌ای که در آن نفاق کم شود، جامعه بلوغ یافته است چراکه دشمن نمی تواند با تزیین و ظاهرسازی آنها را دچار خطا کند. 2⃣ دوم. حوادث ۸۸ چرا لقب گرفت؟ ادعای تقلب؟ خیر. اعتراضات غیرقانونی؟ خیر. آدم کشی و و صدمه زدن به بیت المال؟ خیر. عنوان فتنه تنها به یک دلیل بود: امتزاج غبارآلود حق و باطل؛ به نحوی که حق از باطل قابل شناسایی نبود؛ بقیه موارد ذیل همین عنوان بود. 3⃣ سوم. همان سال رهبری فرمودند ؟ چرا چنین گفتند؟ مگر نبودند شخصیت‌های سیاسی و رسانه ای که علیه فتنه موضع‌گیری کنند؟ بودند؛ پس چرا فرمودند این عمار؟ مگر عمار در تاریخ چه کرده است و چرا آنروز نیازمند عمار بودیم؟ 4⃣ چهارم. در تاریخ ثبت است که نقش عمار در سپاه امیرالمومنین و نشاندن غبار صفّین بود تا حق از باطل تمییز داده شود. عمار فتنه شکن بود. آنروزها مطالبه منتقدین و مخالفان محاکمه سران فتنه بود؛ حال آنکه کشور می خواست. چرا؟ مگر حق‌شان محاکمه نبود؟ حتما بود. امّا قبل از محکمه باید نزد مردم محاکمه می‌شدند. باید فتنه‌ها می شکست تا حق نمایان شود. 5⃣ پنجم. هدف نهایی چه بود؟ حصر کمک کرد زمان بگذرد و غبارها بنشیند و باطل خود را نشان دهد. حصر کمک کرد هیجان های کف خیابان تمام شود تا جامعه عاقلانه صحنه را ببیند. نقش حصر فرصت روشنگری و انداختن نقاب نفاق بود. و این پروژه کلان است. باید مردم بخواهند تا هر تصمیمی ولو قهریه کارساز باشد. با و و نیز با همین راهبرد رفتار کرد. برای تک تک آنها فرمود "از اول می دانستم محق نیستند" اما همراهی می‌کنند تا با گذر زمان و روشنگری نقاب ها بیافتد. رهبری نیز با و و همین کردند. با امثال نیز. 6⃣ ششم. و حالا توهین ها و هتاکی ها در بیانیه موسوی مهم نیست. مهم اینست که گذشت روزگار فتنه. رقیب موسوی آگاهی مردم است. همه چیز روشن است. یک خط است با دو سو؛ یا جریان انقلاب اسلامی و یا مقابل آن که طرفداران داعش و تروریست ها و آدم کش ها و سلطنت طلب ها و رجوی ها و غیره اند. بیانیه موسوی تصریح موکدی بود بر مرزبندی که از ۸۸ با مردم و این خاک و انقلاب پیدا کرد. آنروز نقاب و امروز بی نقاب؛ همین. بیشتر هم لازم نیست جدی گرفته شود. گذشت دوران نفاق؛ این جامعه بلوغ یافته است. ✍ نویسنده: محسن مهدیان 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
شب پانزدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
7.01M
شب پانزدهم محرم ۱۴۰۱ زینب سلام الله علیها قهرمان جنگ روایتها شیخ علی مهدیان هیات مکتب الزهرا سلام الله علیها @ali_mahdiyan
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه سوم - قسمت اول فَاسْتَقِمْ کَمَآ أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ «هود آیه ۱۱۲» در فضا و اندیشه های دینی، دین خاتم توصیه به دوتا چشم می کند.( ذو العينين ) از یک طرف به سمت تنزیه و خالص سازی و مرکز نگاه می کند از سمت دیگر دامنه را مشاهده می‌کند، هم امام را می‌بیند و هم امت را، هم فطرت انسانی را می بیند که در همه هست و هم وحی را مشاهده می کند. در فضای اجرا و اقامه هم همینطور است؛ هم مرکز و امام، مسئول اقامه دین هستند و هم تک تک امت. برای ظهور و بروز دین، هم باید امام حاکم شود و هم مردم بر خودشان حاکم بشوند، هر دو جلوه باید اتفاق بیفتد. روایتی داریم از امام معصوم که می فرمایند: صراط از بین دو صفت عبور می کند.صله رحم، امانت داری. اساسی ترین و محوری ترین امانت ذیل آیه ( إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ ) امانتِ ولایت است. از یک طرف این است از طرف دیگر صله رحم است. حضرت امام هم این نگاه ذو العينينی را چندین بار در کتاب هایش اشاره کرده است که یهود به یک طرف و نصاری به یک طرف. به طوری که یهود بسیار به کثرت و مادیت توجه داشت و مسیحیت خیلی به سلوک و معنویت؛ «رحم الله اخي عيسي کان عينه اليسري عمياء، رحم الله اخي موسي کان عينه اليمني عمياء، انا ذو العينين» امام بسیار به این روایت تاکید می کردند. اینکه ما می گوییم هم حاکمیت ولی و هم حاکمیت مردم بر خودشان، این هماهنگ است با بقیه امور که به آنها اشاره شد. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه سوم - قسمت دوم در این جلسه قدری تاریخی تر و عینی تر روی مسئله بحث خواهیم کرد. یکی از مهمترین مسائلی که اینجا می شود روی آن بحث کرد مقوله غیبت است. حضرت علامه طباطبایی مقوله غیبت را ذیل آیات قیامت تفسیر می کنند و اصولاً این سه اتفاق غیبت، رجعت و قیامت را ناظر به یک حقیقت واحد شرح می‌دهند. طبق این قاعده، فلسفه غیبت رشد جبهه حق است و آیه ( لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ ) می گوید چشم ها تیز می شود و به تعبیر دیگر انسان ها رشد می کنند و چیز دیگری می بینند. ائمه هم مباحث مربوط به رجعت و ظهور را ذیل آیات قیامت آورده اند. طبق این تعاریف ظهور به دست انسان ها رخ می دهد، ظهور معطل رشد انسان هاست. ما به جنگ احد هم اگر نگاه کنیم با اینکه بهترین انسانها در رأس قرار داشت ولی پیروزی به تاخیر افتاد و علت این تاخیر طبق روایات فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ وَعَصَيْتُمْ بود. لذا اگر حضرت زهرا هم می رفت و در کنار قبور شهدای جنگ احد گریه می کرد به خاطر این بود که بیماری مردم را به یادشان بیاورد. به طور کلی اتفاقاتی که در جبهه حق رخ می‌دهد و ائمه، اینها را قدم به قدم جلو می‌برند برای این است که امت بلند شوند، رشد کنند. لذا انقلاب اسلامی ایران اتفاقی نبود؛ محصول مجاهدت‌های ائمه و علما بوده است. اینکه مردم بر خودشان حاکم شوند کار بسیار بزرگی است. در یک روز دو روز هم اتفاقی نمی‌افتد. لذا دعوا بر سر این است که مردم باید رشد کنند و بر خودشان حاکم شوند و کسانی می‌خواهند این اتفاق نیفتد که بتوانند انحصار به وجود بیاورند. به طور کلی اگر ما به شکل قیام امام خمینی در انقلاب اسلامی هم نگاه کنیم مدلش ، مدل مردم سالاری دینی است. امام از همان ابتدا با ولایت فقیه و مردم جلو رفت. چرا که اگر نگاه کنیم به وفور می‌بینیم که امام به شاه دستور می داد. بر چه پایه ای دستور می داد؟ خب خودش را ولی فقیه می دید. از طرف دیگر مخاطب امام توده مردم بودند. می بینیم که از همان ابتدای کار، امام با این دو عنصر حرکتش را جلو می برد. در ۱۳ سال تبعید، حرکت شبکه ای لمام با مردم بود و از طریق روشنگری حرکت خودش را جلو میبرد این اعتقاد امام بود که مردم باید قیام بکنند و به کف میدان بیایند. اینکه امام با مجاهدین خلق مشکل داشت این بود که آن مدل را برای انقلاب کردن قبول نداشت. حرف امام این بود که من با مردم سالاری انقلاب می کنم. یا در جای دیگر وقتی امام با بازرگان درگیر می شود به خاطر آن است که بازرگان می‌خواهد بدون حضور مردم جامعه را جلو ببرد در حالی که امام نظرش چیز دیگری بود. تمامی وقایع نشانگر این است که دعوا بر سر مردم است و اینکه مردم باید کف میدان بمانند. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه سوم - قسمت سوم یکی از راه های از بین بردن مردم سالاری، ایجاد دوقطبی در جامعه است. حواسمان باشد دو قطبی با اختلاف فرق می کند. دو قطبی در واقع جامعه را جبهه بندی می‌کند و یک حالت تخاصم به وجود می آورد. این حالت دو اشکال دارد: اولا جلوی آزاد اندیشی را می گیرد و ثانیا در عرصه عمل، اکثریت را سالار می کند نه همه را. در این حالت اقلیت احساس شکست می کنند. خدا نگذرد از تقصیرات بنی صدر که اولین پایه گذار دوقطبی در انقلاب اسلامی بود. داستان، داستان مردم سالاری است. در جلسات گذشته گفتیم که حکومت امام زمان هم مردم سالارانه است و تبعیت مردم از امام در حکومت حضرت، استبدادیِ از روی جهالت نیست. تبعیت فرزانگان است، تبعیت رشد یافتگان است. این دو مدل است. در حالت دوم مردم آن قدری رشد کردند که رشدشان آنها را به تبعیت از امام سوق می‌دهد. متاسفانه برخی‌ها عقل را خاموش کرده اند و می گویند هرچه امام بگوید. نتیجه این نگاه، استبداد دینی است. « تبعیت را هم با نگاه مردم سالاری باید فهم کنیم.» این را بدانیم که مقوله مردم‌سالاری آن قدری مهم است که تمام هم و غم دشمن در این سالها به روی این مسئله متمرکز شده است. دشمن می‌خواهد اراده عمومی مردم تضعیف شود. از طرف دیگر هم جهاد تبیینی که رهبری روی آنها پافشاری می کند ناظر بر این مسئله است. قدری باید نگاهمان را به مسائل تغییر دهیم. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
هدایت شده از پهلوی بدون سانسور
🔵 محمدرضا شاه و پیشکش کردن دختران ایرانی به پادشاه عمان 💠 اسدالله علم وزیر دربار و نخست وزیر شاه در خاطراتش مینویسد: زمانی که سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران آمد و رفت، شاه از من پرسید:در این دو شب چه کرد؟ عرض کردم :هر شبی چند خانم در اختیارش بود! فرمودن:تازه داماد احیانا ناخوش نشود! گفتم:خیر، دخترهای ایرانی تمیز بودن و او هم دوستشان داشت. 📚 منبع: یادداشتهای اسدالله علم /نوشته اسدالله علم (وزیر دربار شاه) / جلد 6/ صص169_170 🌐 در کانال با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3076718683Cb188b7bdf6
شب هفدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
8.95M
امت صبار شکور جلسه اول شیخ علی مهدیان هیات یا زینب سلام الله علیها قم حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم @ali_mahdiyan
شب هجدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
10.97M
امت صبار شکور جلسه دوم شیخ علی مهدیان هیات یا زینب سلام الله علیها قم حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم @ali_mahdiyan
شب نوزدهم محرم ۱۴۰۱.mp3
9.16M
امت صبار شکور جلسه سوم شیخ علی مهدیان هیات یا زینب سلام الله علیها قم حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم @ali_mahdiyan
شب بیستم محرم ۱۴۰۱.mp3
10.72M
امت صبار شکور جلسه چهارم شیخ علی مهدیان هیات یا زینب سلام الله علیها قم حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم @ali_mahdiyan
شب بیست و یکم محرم۱۴۰۱.mp3
13.49M
امت صبار شکور جلسه پنجم شیخ علی مهدیان هیات یا زینب سلام الله علیها قم حسینیه حضرت زینب سلام الله علیها آستان مقدس حضرت علی بن جعفر س قم @ali_mahdiyan
دولت خوب ⚡️اولین ویژگی این دولت مردمی بودن او است. نه فقط نزدیک شدن به دردهای مردم، سخن گفتن با آنها، شنیدن و چاره اندیشی برای بحرانها از نزدیک، نه، بلکه مهمتر از آن توجه به زنده کردن جریان «حلقه های میانی»، احیای جهادسازندگی، برداشتن موانع قانونی حرکت های خودجوش مردمی است. کم است؟ بیشتر میتواند باشد؟ هنوز خیلی راه مانده؟ هر چه میگویید اشکالی ندارد. اما من این «تغییر ریل» را مهم و راهبردی میدانم. شعار «دولت مردمی» که در دست این دولت است و برای آن میکوشد، زنده کننده یک گفتمان حیاتی برای کشور است که کاش ده سال زودتر زنده میشد تا معنای امید و تدبیر را صادقانه و نه مزورانه درک میکردیم. ⚡️ویژگی دوم استفاده از «عقل جمعی» است. هر تصمیمی در کشور خواه ناخواه مخالفینی دارد، اما اینکه یک دولت بتواند در بحبوحه به هم ریختگی پسا غربگرایی، نظرات اکثریت مطلق نخبگان و اهل علم را در کشور جلب کند، یک ارزش مهم است. فارغ از موافقتها یا مخالفتهایتان با هر تصمیم ببینید چند درصد نخبگان کشور با فلان تصمیم اقتصادی یا عمرانی، یا پزشکی یا فرهنگی در کشور موافق بوده اند. ممکن است کسی بگوید من با واکسن مخالفم یا سیاستهای دولت درباره ارز ۴۲۰۰ را نئولیبرال میدانم اما همراهی جمع کثیری از نخبگان در این دو حوزه را نمیتواند انکار کند و این ویژگی بسیار مهمی است. ⚡️ویژگی سوم شجاعت در تصمیم گیری و اجرا است. دولت قبل تصمیم نمیگرفت یا اگر میخواست تصمیم بگیرد، پشت دو قوه دیگران پنهان میشد مثل ماجرای بنزین. این به دلیل احساس عدم اقتدار لازم بود. اما این دولت تصمیمهایی میگیرد که خود میداند مانند جراحی کردن دردناک است. این یعنی دولت اعتمادی جدی به مردم دارد و از طرف دیگر بیش از آنکه خودش را در نظر بگیرد، منفعت عمومی و رضایت الهی را ملاحظه میکند. شجاعت در تصمیم گیری دولت باعث میشود احساس عزم و احساس هویت و در نتیجه احساس امید در جامعه جدی شود. ⚡️ویژگی چهارم تغییر سبک ویرایش مدیران در کشور بود. این دولت هر چند بی محابا مدیران گذشته را در رده های مختلف پالایش نکرد طوری که صدای خیلی از دلسوزان هم درآورد و بنا داشت تا جای ممکن این روال غلط را اصلاح کند و این نشان از تلاش دولت برای فراگیر بودن و همراهی عمومی مردم بود، اما آنجا هم که تغییر و تحولی در تغییر مدیران داشت صحنه مدیریت کشور را به سمت انتخاب جوانان انقلابی سوق داد. دولت میدانست اینکار ممکن است باعث شکل گرفتن برخی تصمیمات ناپخته در برخی بخشها شود ولی این تغییر ریل راهبردی و مبارک را دنبال کرد. ⚡️ویژگی پنجم کمرنگ شدن امید به غرب و شرق در این دولت بود. وقتی شما ارتباط با همه کشورهای دنیا چه غرب و چه شرق چه همسایگان را در دستور کار داشته باشید، چه با طالبان چه ترکیه چه روسیه و چین چه عربستان چه چهار پنج کشور برجامی برپایه عزت و حکمت و مصلحت و نه جو سازیهای احساسی و رسانه ای کار را پیش بردید نتیجه اش این میشود که مثل برجامی به سمت احیا پیش برود یا اغماء ، تاثیرش در درون جامعه کمرنگ و کم اهمیت خواهد شد، چنانکه ملموس است. این نکته نوید بخش تغییر ریل کشور از امید به خارج به سمت امید به داخل است. ⚡️خلاصه آنکه من مهمترین خروجی این دولت را یک تغییر ریل جدی و راهبردی و البته عینی و عملیاتی و کلان میدانم از سیاست امید به بیرون به سیاست امید به درون. و این تا اینجای کار فوق العاده ارزشمند است. پ ن. نکات بیشتری در ذهن دارم که در یک یادداشت قابل بیان نیست. شاید در زمان دیگری بنویسم. @ali_mahdiyan