eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
592 عکس
325 ویدیو
73 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره کشف حجاب ۶ دو قطبی 🔹جایی خواندم یک برادر بزرگواری از نحوه مدیریت هارون پیامبر ع ، در ماجرای گوساله سامری، نتایج عجیبی در باب مساله حجاب گرفته بود.حضرت هارون ع درباره سبک مدیریتش میفرماید: «إِنِّي خَشيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَني‏ إِسْرائيلَ» یعنی ایجاد اختلاف و دو دستگی در امت اهمیتش از اینکه امت پرستش گوساله را پیشه کنند، مهمتر بود. آن برادر بزرگوار نتیجه گرفته بود که پس حالا که وحدت جامعه از پرستش گوساله مهمتر است،از الزام بر حجاب که خیلیها مخالفش هستند نیز باید کوتاه بیاییم که دوقطبی شکل نگیرد. این استدلال. 🔹اما چند نکته در نقد این سخن ناقص باید گفت. اولا با این حساب جنگهایی که در دوران پیامبر اکرم ص و دوران امیرالمومنین ع، دوران امام حسن ع، دوران امام حسین ع تا حتی دوران ظهور شکل میگیرد قابل توجیه نخواهد بود. چون اختلاف و جنگ و دو دستگی بین امت وقتی از توحید مهمتر است پس یعنی کلا از همه چیز مهمتر است و نباید شکل بگیرد. در حالیکه این با بخش عمده ای از آیات ناسازگار است. و این اصل مهم دینی که پیامبر اکرم ص فرمود که: «اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی اَلسَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّیْفِ وَ لاَ یُقِیمُ اَلنَّاسَ إِلاَّ اَلسَّیْفُ وَ اَلسُّیُوفُ مَقَالِیدُ اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ» مردود خواهد بود. و اساسا اگر قرار است بی خیال توحید شویم که انسجام قوم باقی بماند اساسا ملاک قوم بودن قوم و وحدت جبهه چه خواهد بود؟ 🔹نکته دوم اینکه اساسا این بیان با رفتار و سبک مدیریت موسی ع در اصلاح امت بعد از بازگشتش نیز نمیسازد. چرا که نحوه اصلاح امت که او دستور داد این بود که باید قوم یکدیگر را میکشتند. «فاقتلوا انفسکم» این چه اصلاح اجتماعی است که اتفاقا از مسیر جنگ داخلی و کشت و‌ کشتار قوم نسبت به هم میگذرد؟ 🔹نکته سوم اینکه اساسا مگر ممکن است توحید نباشد و وحدت باشد؟ شرک خروجی روشنش دو دستگی و اختلاف و جنگ است. پس تفرقه و جنگ که نتیجه شرک است نه توحید. چطور هارون ع شرک امت را پذیرفت که اختلاف نشود، این تناقض نیست؟ 🔹اما پاسخ آن اشکال چیست؟ پاسخ روشن است. همانطور که علامه طباطبایی ذیل آن آیه میگوید، روش هارون را باید ذیل دستور بالادستی موسی ع «وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» بفهمیم. یعنی این ایجاد دو قطبی مانع اصلاح و حرکت در مسیری بود که اهل فساد میخواستند اتفاق بیفتد. این دو دستگی راه اصلاح را میبست. پس جنگ داخلی و دوقطبی دو گونه است. جنگ داخلی که موسی ع در مقام توبه شکل داد، خروجی اش اصلاح امت بود. جنگ امام حسین ع هم لاصلاح امه جدی بود. جنگها و دو قطبی های موجه اساسا برای اصلاح و جلوگیری از اراده طاغوت و مفسدین است. قوم موسی ع از هارون ع خواسته بودند اجازه دهد تا وقتی که موسی ع بر میگردد این راه را بروند و اگر جامعه دچار جنگ و دو قطبی میشد یا خود حضرت هارون ع کشته میشد، راهی برای اصلاح امت باقی نمیماند و امت سخن موسی ع را هم بعد از بازگشت او گوش نمیدادند. 🔹در ماجرای حجاب هم همینطور است. باید دید کدام دو قطبی همان است که نباید باشد و کدام دو قطبی درست است. آن دو قطبی که راه اصلاح را میبندد نباید باشد. دو قطبی نسبت به کسانی که نسبت به این مقوله جهل دارند و مطلع نیستند، نباید شکل بگیرد. اما یک دو قطبی دیگر لازم است که شکل بگیرد و آن تقابل با اراده مفسدین و طاغوت است که راه اصلاح را سد میکنند. با آنها باید مبارزه کرد و دچار حرام سیاسی و توجیه و جاده صاف کنی آنها هم نشد. اما با اهل غفلت و‌ جهل ، خیر، باید همراهی و مدارا کرد. 🔹مقابله با بی حجابی به عنوان فعل دشمن که در حال پیش بردن آن است و اتفاقا بنا دارد با پیش بردن این مسیر قصه دو قطبی مفسده انگیز و اصلاح خراب کن را به سرانجام برساند. در عین همراه کردن اهل جهل و غفلت و امثالهم با جبهه حق و دشمنی نکردن با آنها. هر دو باید در یک طرح هوشمندانه پیش برود. حالا سخنان رهبری را در این باره دوباره مرور کنید. @ali_mahdiyan
رفتار های سردار 🔹امروز اتحادیه عرب با بازگشت سوریه، موافقت کرد. این اتفاق یعنی پذیرش رسمی حکومت بشار و رسمیت یافتن پیروزی جبهه مقاومت و اراده ایران مقابل اراده بسیاری از کشورها و گروههای فعال منطقه و در واقع اراده آمریکا و اروپا و همه رهبران غرب. 🔹این واقعه را بگذارید کنار حضور پر معنا و افتخار آفرین آقای رییسی در سوریه و نمایش ارتباط گرم دو کشور در منطقه و جهان. که همایش پیروزی بود. 🔹این واقعه را بگذارید کنار چرخش پر معنای کشورهای متحد آمریکا در منطقه، که نمایشگر تغییر جغرافیای سیاسی دنیا است، تغییری که به سود ایران و محور انقلاب و مقاومت است. 🔹این واقعه را بگذارید کنار نمایش اقتدار نظامی ایران در خلیج فارس در مقابل نفتکشهای آمریکایی و اروپایی که این قدرتنمایی پیام روشنی را به غرب مخابره میکند. 🔹این واقعه را بگذارید کنار اعدام یکی از سرکرده های گروههای تروریستی مورد حمایت اروپا و آمریکا در ایران. 🔹این واقعه را بگذارید کنار دستور آقای رییسی بر شکل گیری فرآیند حذف دلار ، اتفاقی که امروز به سرعت در کل دنیا در حال شکل گیری است و در ایران هم. 🔹از این نشانه ها الی ما شاء الله پیدا میکنید که اگر حاشیه های مضحک فلان عکس و فلان خبر خاله زنکی درباره مجلس یا دولت و امثالهم اجازه دهد، همگی نشان دهنده رخدادن یک اتفاق مهم و کلان در منطقه و جهان است و آن افزایش اقتدار ایران آنهم در قامت محور مقاومت در جهان است. 🔹این اقتدار بیرونی نشان دهنده یک قوت درونی است، قدرتی که ریشه در انسجام ایمانی و صبوری حماسی مردم در اتفاقات کلانی دارد که در این چند سال رخداده است. آخرین آنها هم شکست اغتشاش مهندسی شده چند وجهی دشمن در داخل بود. 🔹این اقتدار باعث خواهد شد عملا فشار خارجی کم شده و صحنه برای بازسازی ویرانه های اقتصادی و غیر اقتصادی داخلی فراهم شود. 🔹در این میان رفتار سردار قاآنی نیز در نوع خود جالب توجه بود. او دقیقا در زمانی که آقای رییسی در سوریه بود، و طبیعتا باید او هم در سوریه در کنار ایشان میبود، اما جالب است که سردار همان زمان در قم و در حال گفتگوهای مختلف با طلاب و علما بود. 🔹شخصیت راهبردی به نام سردار قاآنی که متوجه مخابره معنای رفتارش به دنیا هست، این زمان و این مکان را چرا انتخاب کرده؟ او نشان میدهد ریشه این موفقیتهای اعجاب آور در کجا است. همانجایی که مدتی است دشمن تلاش میکند نوک پیکان تخریب خود را متوجه آنجا کند. پایگاه غیرت و عقیده، خاستگاه علم و قیام. و مظهر اصلی «بن مایه استحکام درونی نظام و مردم»؛قم. @ali_mahdiyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 تبیین موضوع اردوی «مثل خمینی۲» 🎙حجت الاسلام مهدیان 💢 زوایای مختلف بحث جمع و تشکیلات 1⃣ معنویت در تشکیلات. 2⃣ برکات علمی در کار جمعی. 3⃣ برای ایجاد تغییر و تحول، نیاز به قدرت داریم. این جنبه‌ی مغفول جمع و تشکیلات است. ♦️فصل دوم اردوی مثل خمینی(ره) ♦️ ✅ با موضوع هویت و مأموریت جمعی و تشکیلاتی طلبه عصر انقلاب 🌐 کسب اطلاعات بیشتر در کانال 👇 💠 @ahd_ba_khomeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏆 کسب مقام نخست در دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، توسط نماینده خانه طلاب جوان 🏆 🔻 دومین جشنواره ملی با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، به کار خود پایان داد. این جشنواره با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» کار خود را آغاز کرد و هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار مستند در برنامه‌های رادیویی بود. 🔻 از بین حدود ۷۰۰ اثر رسیده به این جشنواره ملی، حجت الاسلام ، نماینده خانه طلاب جوان، با اثر "" موفق به کسب رتبه اول در این رویداد شدند. 🔻 خانه طلاب جوان، این موفقیت را به ایشان تبریک عرض می نماید. 🔻 پژوهش‌محور بودن آثار، ژرف‌اندیشی و عمیق بودن نگاه به مسئله و موضوع، وضوح و کیفیت شنیداری و همین‌طور پرداخت هنرمندانه فنی، اصالت محتوای اثر و بدیع بودن آن، و کارایی (هدف‌گذاری و انتخاب رویکرد مناسب) ملاک‌های اصلی برای انتخاب یک برنامه مستند در این جشنواره بود. •┈••✾🔹✾••┈• 🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
عقل با ابعاد کوتاه 🔹یکی از ویژگیهای سبک تحلیلهای علوم پیش از مدرن، نگاه های کلان و کل نگر بود. اینکه در پزشکی به جای نگاه تجزیه ای و اتمیک، یک رویکرد کل نگر مبتنی بر مزاج و طبع شناسی و امثالهم وجود داشت، یا نوعی رویکرد هماهنگ کننده انسان با طبیعت پیرامونش‌ دیده میشد. فارغ از پاسخها و تجویزهای علم، رویکرد کلان نگر و کلیت فهم را در ذهن بشر تقویت میکرد. 🔹توجه به دانش نجوم و ستاره شناسی و تاثیر آن بر اتفاقات جزیی اطراف و پیرامون ما نیز همین عقلانیت را تقویت مینمود. بررسی تاریخ برای فهم سنتهای حاکم بر آن و نه سرگرمی یا نفی گذشته نیز نوعی نگرش کل گرایانه را در بشر تقویت میکرد. خروجی نگاه کلان نگر فهم هارمونی و همآهنگی عالم و نسبت اتفاقات بزرگ با رخدادهای خرد و کوچک بود. لذا آنچه در بیرون رخ میداد در تناسب روشنی با آنچه‌ در درون ما وجود داشت دیده میشد. 🔹وقتی نگاه به عمق هستی کمرنگ شد، اقتصاد شد، آنچه دیدنی است و سود و نفع من، پزشکی شد تجزیه و جزء جزء دیدن بدن، سیاست شد گسترش آنارشیسم، هنر شد به هم ریختگی و استرس و ناموزون بودن و انسان شد دیدن تا نوک بینی با ذهن حفظ کننده خاطرات به اندازه ماهی که حالا راحت میتوان او را بازی داد. کتاب و رمان و علم جای خود را به تصویر تصویرهای کوچک و کوتاه و پراکنده ای داد که در مجازی با انبوهی از آنها مواجهیم و توجهی به تصویری که جمع آنها میسازد نداریم چون بنای بر کل نگری نداریم. 🔹حالا مثلا شما به این آدم بگو، نق زدن و راه حل ندادن، تقویت یک گفتمان است به نام یاس، تقویت گفتمان یاس قدرت مقاومت و عزم و حماسه را برای تغییر و رشد از درون کم میکند. عقلانیت فضا را کم میکند، اختلاف و دو قطبی طبیعتا زیاد میشود. مقاومت ایران کم شود، فشار منطقه ای به اسراییل کم میشود، فشار کم شود جنایت بیشتر میشود، جنایت بیشتر شود فشار به شما زیاد میشود، فشار بیشتر شود این بومرنگ توی سر خودت و بچه های خودت خواهد خورد، نمیفهمد و نمیبیند. اسراییل به ما چه؟ فلسطین به ما چه؟ کلان را نمیبیند و نمیفهمد. 🔹چه کنیم؟ باید برگردیم به داشته های خود. یعنی « بنیه مستحکم مردم» یعنی ایمان. این یعنی تقویت عمق و «یومنون بالغیب»، عمیق فهمی اولین ثمره اش کلان نگری است. ظاهر بینی و «یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا» شدن خروجی اش جزئی نگری و بی ربط فهمی امور است. همه مومنند اما برای تقویت این ایمان و این نگاه در مقابل هجوم شناختی دشمن، باید به مومنها وصل شد، به شهدا، به سردار قدس، به کربلا و سیدالشهدا. این پیوند اعتقادی هر چه بیشتر شود آثار راهبردی جدی تری در این جنگ شناختی خواهد داشت. @ali_mahdiyan
اعتراف 🔹چندی پیش روزنامه «هم میهن» تیتر اول خود را به ترجمه مقاله ای اختصاص داد که به تعبیر خود «دو کارشناس ارشد امور ایران» در مقاله ای مشترک در فارین افرز نوشته بودند. 🔹سابقه این دو فرد که مشاورین سیا و وزارت خارجه آمریکا هستند، جالب است. مشورت به رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که یکی از ماموریتهای رسما اعلام شده اش، کشف نقاط آسیب پذیر ایران و ارائه آن به سازمان سیا است یکی از وظایف آنها است. حالا تیتر اول روزنامه ایرانی؟ برای ترجمه مقاله این دو ؟ 🔹قصدم محکوم کردن این روزنامه نیست. مساله آزادی بیان مدتها است در ایران، معنایش بردگی کردن علنی برای دشمن است آنهم طلبکارانه. من اما پرسش دیگری دارم و آن اینکه ایده این دو نفر چه بوده؟ و چرا باید در قالب یک روزنامه ایرانی منتشر شود؟ 🔹ایده مقاله به تعبیر نویسندگانش«تثبیت توافق هسته ای در چارچوب منطقه ای» است. آنها معتقدند احیای برجام فایده چندانی برای غرب ندارد. چرا که غرب دیگر نمیتواند مانع قدرت ایران شود. پس بهتر است خواسته هایش را در قالب توافق ایران و کشورهای عربی منطقه بگنجاند. یعنی غرب خود را وارد تعاملی کند که در آن نقشی نداشت و کنار گذاشته شده بود. 🔹اما چرا باید این ایده به فارسی ترجمه شود و در صفحه اول یک روزنامه کثیرالانتشار در اختیار عموم مردم قرار بگیرد؟ واقعیت آن است که غرب و پیروان داخلی اش به این نتیجه روشن رسیده اند که مدیران جمهوری اسلامی بر اساس واقعیات تصمیم میگیرند. غرب حین برجام با شکست طرح خاورمیانه جدید توسط ایران مواجه شد، بعد برجام نیز با رفتن آبروی آمریکا در زدن زیر میز و بلکه رفتن آبروی کل ساز و کارهای حقوقی دنیا مواجه شد. در داستان احیای برجام هم پروژه منزوی کردن ایران از طریق بازی رسانه ای اغتشاشات و ایران هراسی بالکل شکست خورد که امروز روابط ایران با قدرتهای نوظهور و اعراب منطقه همین را ثابت میکند. آخرین اتفاق هم انتخاب ایران به عنوان«رییس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل » بود که نشانه ای روشن است در شکست طرح غرب. 🔹پس چه ابزاری برای طرح این ایده وجود دارد؟ امروز تنها ابزار قدرت که برای غرب باقی مانده، وضعیت بلبشوی جنگ رسانه ای است. او امید دارد شاید بتواند از طریق افکار عمومی خصوصا غربگرایان ایرانی وضعیت به شدت بغرنج خود را در مهار ایران، سامانی بدهد. کاش این زخم و ضعف را مدیران فرهنگی که باید فکری به حال حکمرانی در ساحت ذهن مردم و مجازی کنند، جدی بگیرند. همینطور آنانکه باید عزم بر جهاد تبیین کنند و تلاشی نمیکنند. @ali_mahdiyan
درباره کشف حجاب ۷ در نمایشگاه کتاب قدم میزدم که ناگهان احساس کردم چند جوان از پشت سر صدایم میکنند. برگشتم دیدم جمعیتی دور یک تابلو جمع شده اند، به من هم میگفتند پاسخ خودم را به پرسش آنها درباره الزام قانونی و حکومتی بر حجاب روی تخته وایت بردی که نصب کرده بودند، بنویسم. کار جالبی بود: من هم این چند جمله را نوشتم: حذف قواعد عفاف و حجاب ذیل حذف قواعد شریعت است که «هویت اجتماعی» دارد. قواعد دینی باعث رشد «برآیند آزادی» در جامعه میشود. پس حذف شریعت باعث رشد دیکتاتوری خواهد شد. رشد دیکتاتوری و استبداد در جامعه باعث کند شدن و اختلال در رشد و پیشرفت جامعه و تک تک افراد و نسل ها خواهد شد. یادداشت چند خطی را که نوشتم جماعتی از جوانان که ایستاده بودند درباره این چند جمله با هم شروع به گفتگو کردند. @ali_mahdiyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رابطه ولایت و اندیشه ورزی شیخ علی مهدیان بخش اول سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب جلسه رو‌نمایی از کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» @ali_mahdiyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رابطه ولایت و اندیشه ورزی شیخ علی مهدیان بخش دوم سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب جلسه رو‌نمایی از کتاب طرح کلی رسالت دانشجویی @ali_mahdiyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رابطه ولایت و اندیشه ورزی شیخ علی مهدیان بخش سوم سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب جلسه رو‌نمایی از کتاب طرح کلی رسالت دانشجویی @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رابطه ولایت و اندیشه ورزی شیخ علی مهدیان بخش چهارم سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب جلسه رو‌نمایی از کتاب طرح کلی رسالت دانشجویی @ali_mahdiyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شدن دختر ایرانی مقیم انگلیس در شهید علی وردی (خیابان ورزش) در 💢این دختر خانوم وقتی فیلم نحوه شهادت آرمان در صفحه دختران انقلاب را می بیند خانواده اش را از انگلیس رها می‌کند و میاد ایران و سراغ دختران انقلاب....به اتفاق دختران انقلاب و با بی تابی تمام و اشک چشم به ملاقات مادر آرمان میرود..... وقتی مادر آرمان برایش از ناراحتی آرمان به خاطر شنیدن خبر چادر کشیدن می گوید،تصمیم می گیرد موهایش را کامل بپوشاند و به حمدالله در هیات دختران انقلاب در مقتل به دست خانواده شهید آرمان علی وردی چادری میشود ❌و در آخر پیام این بانو به دنیا را به زبان انگلیسی ببینید... 🇮🇷کانال دختران انقلاب را دنبال کنید ✅https://eitaa.com/joinchat/3435003923C863f1fbcfc
انگار نه انگار اولین باره که میبینمش. آنقدر صمیمی و ساده و شوخ و باحال بود که یادم میرفت این عالم متواضع، مسوول حوزه علمیه بندر عباسه یادم میرفت این پیر سابقه دار از اولین طلبه هایی است که وارد بشاگرد شده و هنوز هم با این پاهای کم جونش کنار همه کارهای مدیریتی و علمیش اهل خدمت رسانی و کمک به مردم است.. یاد بابا بزرگم افتاده بودم وقتی حرف از اون پدرشهید میزد که تک پسرش رو از دست داده بود، همون که سالها بادیگارد مهوش خواننده بود و با یک نگاه آیت الله بروجردی از این رو به اون رو شد، محو تعریف کردنش شدم. میگفت این پدر شهید که حالا تو قبرستون شیخون قم کنار مزار پسرش دفن شده، آب یخ که میخورد، میگفت فایده نداره جگرم خنک نمیشه. بعد انگار یاد کربلا افتاده باشه وسط تعریف کردنهای شیرینش یک لحظه سکوت کرد، دلم را فرو ریخت. یاد کربلا افتاده بود. موقع خدا حافظی میگفت بچه ها شما که میآیید هرمزگان و تو روستاهاش کار میکنید به ما هم سر بزنید، من پیرمرد هم نشاط و امید پیدا میکنم، انگیزه پیدا میکنم که بجنبم. از این سخن صادقانه و اون حال خوشش درس میگرفتم. درس اخلاص درس صدق درس تواضع. حاج آقای لواسانی عزیز و خواستنی سایه اش مستدام چه خوبانی در اطراف ما هستند و نمیبینیمشان. @ali_mahdiyan
روز صدرا 🔹 مسیری که مکتب شیراز و خواجه نصیر و قونوی و بسیاری از اندیشمندان دنبال میکردند با ظهور صدرا کامل شد. راه عقل به داوری شهود باز شد. حالا دیگر محققینی داشتیم که بدون کشف و شهود، در ساحت عرفان نظری محقق بودند. این یعنی بسط اندیشه. تلاش صدرا باعث شد «کشف» معارف بتواند به صورت جدی «بسط» اجتماعی پیدا کند. و این یک تلاش علمی جدید بود. 🔹تلاش صدرا باعث شد بعد از او جریانی از مجتهدین فیلسوف که توان تقریر برهانی و اجتهادی حقایق را داشتند شکل بگیرند. او همه تراث پیش از خود را به خدمت گرفت، آن را نفی نکرد بلکه از آن عبور کرد و آن را ارتقا داد. اما این ارتقا از جنس ، تنزیل بود. اگر مشاء در بستر کثرات دنبال وحدت میگشت، صدرا میتوانست با وحدت همه کثرات را تعریف کند. با «وجود» هم «ذات» را تبیین کند و هم «اختلاف» را تقریر کند هم «حرکت» و «علم» و هم «فقر» را. عالمانی که دغدغه «بسط حقیقت» دارند باید این الگو را بازخوانی کنند. امروز برای کسانی که دغدغه تولید علوم دینی و بازسازی نظامات توحیدی دارند، تلاشهای صدرا راه گشا است. سرنخهایی که او مثلا در الشواهد الربوبیه در علم سیاست بیان میکند راههای اتصال آسمان به زمین است. نوع ورود و خروجی که ما باید بیاموزیم. اندیشه ای که اگر با توحید آغاز نشود و از پایگاه توحید انسان و جامعه را ننگرد، توان ترسیم مسیر پیشرفت را نخواهد داشت نه در فرهنگ نه در اقتصاد. به تعبیر سید علی خامنه ای حکیم: «میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛»(۲۹_۱۰_۸۲) 🔹حالا معلوم میشود مسیری که امام ره آغاز کرد، اگر چه نقطه عطف دیگری در تاریخ اندیشه بود و یک «بسط» فراگیر توحیدی را در کل هستی شکل داد و به تعبیر خامنه ای حکیم، «عصر روح الله» را آغاز نمود، عصری که شریعت را میتوانست با عمق «توحیدی اش» و «سلوکی اش» در آداب الصلوه و سر الصلوه و مصباح الهدایه و امثالهم به تماشا بکشد و مبارزه و قیام و استکبار ستیزی و مردمسالاری و محرومیت زدایی و خودکفایی و همه و همه را در دامن «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» ترسیم کند، اما او بارها «صدرا» را با عنوان «عارف کامل» یاد کرده بود، یعنی کسی که چشم وحدت بین و کثرت بینش هر دو میدید. همو که توانست کاری کند کارستان، کاری که امام نیز وامدار آن است. صدرا الهام بخش «دوران بسط» بود. بسط حقایق ناب توحیدی، که امام آن را تا نهایت امتداد داد تا دنیا. و به این ترتیب فهم نویی را از دامن اسلام به بشریت ارزانی داشت. حوزه امروز باید مسیر امام ره را بشناسد تا بتواند رسالت تاریخی خود را بیابد و این باعث خواهد شد حتی فهم و تقریر صدرا نیز از دریچه ای دیگر و متفاوت انجام شود. @ali_mahdiyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ چیست؟ تمدن چیست؟ جلسه اول گفتگو با طلاب مدرسه امام خمینی س شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراحل تمدن سازی چیست؟ طرح کلی سبک زندگی طلبه تمدن ساز چگونه باید باشد؟ جلسه دوم گفتگو با طلاب مدرسه امام خمینی س شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
درباره کشف حجاب ۸ لایحه حجاب 🔹ماجرای کشف حجاب نه فقط یک حرام‌ فردی یا اجتماعی بلکه حرام سیاسی است و این را خیلی‌ها در زمان اغتشاش و بعد آن فهمیدند. و‌ لابد فهمیدند که برای این حرام سیاسی که در ساحت درگیری اراده جبهه حق و باطل معنا یافته، باید تدبیری متناسب و به هنگام داشته باشند. نیاز به یک برنامه هماهنگ و متناسب با وضعیت جدید بود و طبیعتا یک وجه چنین برنامه ای، قانون بود. اما لایحه ای که رسانه ای شد، هر چند نکات مثبتی نیز دارد اما 🔹اما از بین نقدهای مختلف به این لایحه دو نکته به نظر من از همه جدی تر است. اولا خطایی که «بالعیان» و با «تاثیرات جدی گفتمانی و جریان سازی» در حال انجام است را به نحو «مخفیانه» و «فردی» ، جریمه و کیفر میدهد. نقش «سایه ملموس قدرت» که برای مقابله با چنین «پدیده در حال فراگیری اجتماعی» بسیار ضروری است، صفر شده است. برای چنین امری راههای ساده ای وجود دارد مثل اینکه آن تذکر اولیه توسط نیروهای آموزش دیده مردمی تحت نظارت نیروهای انتظامی در فضای صمیمانه داده شود. همین تذکر انسانی یک پدیده اجتماعی است که «بروز و ظهور قدرت و اراده مقابله با جرم» است ولو به نحو صمیمانه انجام شود. چهره نگاری ها بعد این مرحله انجام شود. 🔹نکته دوم اینکه روح حاکم بر این لایحه احساس عقب نشینی واضحی را به مجریان و مردم القا میکند. این فهم در اجرا و اقدام مجریان موثر خواهد افتاد و مجرمین را متجری تر خواهد نمود. قانون نباید پیامش به جامعه انفعال باشد و این به اندازه خود کشف حجاب مدد دهنده به این حرام سیاسی است. بازتابهای این مدت لایحه در میان جریانهای مختلف را باید مشاهده نمود. 🔹در نهایت نیز البته حواسمان هست که نقد این لایحه ما را غافل از عوامل مختلف برنامه اقدام در مقابل این خطای موثر سیاسی نکند. کاری به آقایان مسوول فرهنگ کشور ندارم که به جای طراحی اقدام خود، مدافع تمام قد خبط و خطاهای این و آن شده اند. اما شما را به خدا تا کنون اقدام هدفمند و با برنامه ای در جهت گفتمان سازی و فرهنگ سازی و بیداری غافلین و آموزش جهال دیده یا شنیده اید؟ 🔹در طرح و برنامه آینده آیا رها کردن فلان مالها و هایپرها و فلانیه‌های بالاشهر باز هم ادامه پیدا خواهد کرد؟ رها کردن دم کلفتهای اجتماعی و اقتصادی که اشرافیت میفروشند ادامه میابد؟ تمایز این جماعت پولدار پر مدعا را دیده اید؟ یا نه، آخر سر همان میشود در اقدام که قبلا هم بود؟ یعنی بی عدالتی و بی تناسبی اعمال مجازاتها. خلاصه و در مجموع اینکه نمیدانیم دارید چه میکنید. @ali_mahdiyan
باز دم انتخابات شد، بی تقوایی کردن این حزب اللهی ها شروع شد. حداد رو بزنن، باقر رو بزنن، به این و اون گیر بدن. بابا بسه دیگه، کی میخوایم رشد کنیم. کارتون رو بکنید، خودتون رو اثبات کنید. چی گیرتون اومده تو این سالها جز اینکه دود این بی اخلاقیها تو چشم همه ملت رفته. والا به خدا. @ali_mahdiyan
باغ ناصر دین ❤️رهبر حکیم پیر طریق دست نوشته های یک جوان بیست ساله سبزواری را دهها بار خوانده و بعد به کل امت نیز توصیه میکند که «مکرر» بخوانید. چرا؟ چرا وصیتنامه شهیدناصرالدین را باید خواند و اندیشید و البته نوشید؟ در نوجوانی فهم ابراهیم ع نوجوان را سهل و ساده تبیین میکند. او همه عشقها را و ابهتها را میبیند و نفی میکند. «انی لا احب الآفلین» به آنچه افول میکند عشق نمیورزم. «ناصرالدین» میگوید:«عشق اولیه مرا ارضاء نمیکرد...عشق را آموخته بودم اما به چه چیز عشق ورزیدن را نه». عشق او را به معشوق راهنمایی میکند. اگر پی عشق را بگیریم صادقانه خواهیم رسید. یا حبیب قلوب الصادقین. آری «یهدیهم ربهم بایمانهم» با عشق راه را خواهند یافت. «برهان فطرت» را عمل میکنند.«و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین». ❤️ناصرالدین هم از حجب ظلمانی و هم حتی نورانی عبور میکند. میگوید از عشق به «دنیا و مال و منال» عبور کردم و بعد میگوید حتی از عشق به «مدرسه و دانشگاه » نیز عبور کردم. به قول حضرت روح الله: در میخانه گشایید به رویم شب و روز که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم این شد یک سفر اما بعد او وارد در وادی وحدت میشود. او میگوید «امّا همه ی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو . (یَومَ لا یَنْفَعُ مال وَلا بَنُون )» اینجا است که خود را هم نمیبیند و میفهمد عشق او به خدا جلوه عشق خدا است به خودش: « در این مدت که فکر می کردم عاشق تو هستم اشتباه می کردم، این تو بودی که عاشق من بودی و من را می کشاندی» این همان است که فرمود «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى» ❤️ناصرالدین ادامه میدهد: «بنده را چه که عاشق تو بشود (عَنقا شکار کس نشود دام باز گیر)» این همان مصرعی است که همواره امام روح الله در کتابهای معرفتی خود در وصف ذات خدا به کار میبرد. آری در نهایت خواهیم گفت «ما عرفناک حق معرفتک.» دست ما به او نخواهد رسید. حالا ناصرالدین خود را دوباره میابد اما اینبار فقر خود را زیر سایه همه آن حقیقت بینهایت. حالا دیگر ناصرالدین باید از آن عالم وحدت به کثرت برگردد و این جا است آن بی تابی که امام درباره امیرالمومنین سرور همه اولیای الهی میگفت. آری رجوع از وحدت به کثرت.وقتی سر به چاه میکردند و از فراغ معبود فریاد میکشیدند. من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان قال و مقال عالمی میکشم از برای تو حالا دیگر همه زندگی شان و مبارزه شان تفسیر همین فریاد بود. ❤️بگذارید این جا به بعد را از جملات او بنوشیم: «کمند عشقت را محکمتر کردی و مرا به خط مقدم عشق بردی ،در آنجا شراب عشقت را به من نوشاندی وچه نیکو شرابی بود . من هنوز از لذت آن شراب مستم . اولین جرعه ی آنرا که نوشیدم مست شدم ودر حال مستی تقاضای جرعه های دیگر کردم. امّا این بار تو بودی که ناز می کردی و مرا سر می گرداندی،پیاله ام را شکستی، هر چه التماس می کردم تا از حجاب ظلمانی بیاسایم ، ندادی و زیر لب به من خندیدی و پنهانی عشوه کردی اکنون من خمارم و پیاله به دست» من فقط بخشهایی از وصیتنامه او را آوردم. این جوان همان است که رهبر حکیم ما میگوید «جوانِ پُرشورِ مؤمنِ ازجان‌گذشته‌ی سبزواری، شهید ناصر باغانی،وصیّت‌نامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود بیست سال است. جا دارد که انسان آن وصیّت‌نامه‌اش را ده بار بخواند، بیست بار بخواند! بنده مکرّر خوانده‌ام» ❤️این جوان یکی از فتح الفتوحات این انقلاب است. این جوان یکی از معجزات این مردم و امامشان است. ما هنوز نفهمیده ایم چه هستیم و چه داریم. سلام بر مسیر روح الله و خامنه ای حکیم. سلام بر مسیر نورانی این همه عارف جوان و مجاهد. @ali_mahdiyan
«امیدهای متداول» با «امیدهای ایمانی» فرق میکند. ❤️امیدمتداول همین قواعد متداول و معمول ظاهری را میبیند و همین عوامل و مقدمات ظاهری. اما امیدهای ایمانی سنتهایی را میبیند که حاکم بر قواعد ظاهری است و عواملی را مشاهده میکند که خیلی متوجه نمیشوند. امید متداول میتواند حساب کند که نتیجه از کجا به دست او میرسد اگر نتواند حساب کند امید نخواهد بست اما امید ایمانی، برای نتایج من حیث لایحتسب هم قواعدی بلد است. مثلا میداند یک قاعده اقتصادی رابطه بین اراده یک امت و روزی است. که حاکم بر قواعد ظاهری است که ما میشناسیم. بین «من یتق الله» رابطه روشنی است با «یرزقه». آن هم «من حیث لا یحتسب». ❤️امیدمتداول نمیتواند توضیح دهد که امام خمینی با چه امیدی در اوج قدرت پادشاهی ایران حرکت خود را شروع کرد؟ با چه امیدی جنگ هشت ساله را مدیریت کرد. با هزار کاستی علمی و مدیریتی و ابزاری که تشکیلات تحت فرمانش داشت. اما امید ایمانی میتواند توضیح دهد. این همان امیدی است که امام گفت این راهی که درش وارد میشویم «درش شکست معنا ندارد.» هیچ نوع شکستی. امیدمتداول وضعیت احدی الحسنین یعنی دو سر برد در تمام مراحل حرکت در یک مسیر خاص را نمیفهمد اما امید ایمانی میفهمد که ممکن است مسیر را به گونه ای بروید که درش شکست معنا نداشته باشد. ❤️امید متداول درش بین درخواست و نتیجه گیری ملازمه ای نیست. چه بسا شما میل به چیزی داشته باشید اما لزوما نتیجه نگیرید. احساس یاس و انسداد اساسا جایی است که شما میل شدید به نتیجه دارید اما عوامل و زمینه ها حصول نتیجه را دور و غیر قابل دسترسی میداند. اما امیدایمانی بین درخواست و نتیجه ملازمه میبینید. ادعونی استجب لکم. شما سراپا درخواست از خدا شوید، او اراده اش را وارد عمل میکند. نگران نباشید. «اجیب دعوه الداع اذا دعان» اگر حقیقتا از او بخواهید این یعنی همه توان فکری و عملی خود را پای کار بیاورید و نگران نقصها و قصورها نباشید دیگر. او جبران میکند. او حل و فصل میکند. ❤️امیدمتداول همان است که دشمن آنچنان دقیق همه امور را در نظر میگیرد که رهبری ایران هم به او آفرین میگوید، همه امور برای او امید به حصول نتیجه را ایجاد کرده بود. امید به پیروزی. اما امید ایمانی همان است که میگوید محاسبه تو غلط بود. چون قواعد حاکمی وجود دارد که تو هیچ گاه آن را نمیبینی و در محاسبه نمیاوری. قواعدی که به عقیده و ایمان این مردم مربوط است. به مسیرشان و به سنتهای الهی. ❤️امیدمتداول با دیدن نقص این مدیر و آن مدیر، این روال غلط و آن خرده فرهنگ خطا، آن ضعف درونی و آن تهدید بیرونی، نابود میشود اما امید ایمانی دست به رفع نقصها میزند چون ریشه پیروزی را چیزی فراتر از این امور میداند. او فقط مامور به انجام تکلیف است تا جای ممکن و نتیجه را در دست اراده الهی میبیند. امید متداول با دیدن قدرتهای ظاهری و تهدیدها احساس شکست میکند و یاس و انسداد، اما امیدایمانی همه اینها را باعث اضطرار بیشتر خود نزد خدا میداند و افزون شدن فشارها را نشانه نزدیک شدن نتیجه میبیند. همان جمله ای که در اوج محاصره در جنگ احزاب مومنین گفتند که «این همان وعده ای است که خدا و رسول داده بودند و راست هم گفته بودند. » ❤️امیدمتداول معنای جمله سردار شهید ما را که گفت فرصتی که در دل تهدیدها هست در خود فرصتها نیست نمیفهمد. اصلا این را جمله ای متناقض میبیند اما امید ایمانی میفهمد و میداند شرطش آن است که نترسد و نترساند و وارد مسیر شود. ❤️امیدمتداول برای رسیدن به نتیجه چه بسا ایمانش را هویتش را عزتش را هم بفروشد اما امیدایمانی، مصلحت اندیشی میکند اما اساس دارایی خود را که نتیجه اصلی را با آن به دست میاورد نمیفروشد و کنار نمیگذارد. ❤️دوران فشار و تهدید و تحریم و سختی ها، زمانه یافتن ارزش کالای مهمی به نام امیدایمانی است. اگر نخبه ای حقیقتا اهل این مردم باشد باید این حقیقت را تبیین کند و به چشم آورد. @ali_mahdiyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷چگونه مکتب امام انسانهای با سعه صدر تربیت میکند. 🌷رابطه تربیت یافتگان امام و کتابهای امام. کاملش را اینجا ببینید http://www.telewebion.ir/episode/0x6d95bca @ali_mahdiyan
🔰🔰🔰 سلسله نشست های تحلیلی تبیینی"راهبر" " بیانات رهبر معظم انــقلاب اسلامی در مراسم 34 سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس‌سره) " 🕓 زمان : دوشنبه 15 خردادماه | ساعت 17 لینک ورود جلسه: https://b2n.ir/f99555 @ali_mahdiyan
بی تقوایی 🔹فیلم مسخره بازی جوان متدین حزب اللهی با میرسلیم در حرم حضرت ابالفضل س را دیدید؟ اگر خندیدید و خوشتان آمد با شما سخنی ندارم. اما اگر مثل من احساس بدی پیدا کردید، نکته ای دارم برای گفتن. برادران من! 🔹بیایید کمی از بالاتر به وضعیت خودمان نگاه کنیم. این حال و روز ما است. حال و روز کسانی که بیشترین امید را به آنها داریم. فلان مداح مان برای آنکه بگوید من هم مشکلات را میفهمم در سرود خوانی اش دولت مردمی و مجلس انقلابی را تمسخر میکند، بعد که میخواهد عذرخواهی کند باز همانها را تکرار میکند. آن یکی که با توییتهایش نیش و‌ کنایه میزد حالا در اشعارش همانها را واگویه میکند. 🔹میرسلیم کلی حرف بد و بی اخلاقی گفته، تو هم به خودت حق میدهی بگویی، حداد رفته با فلان آدم عوضی دست داده، تو هم مو را از ماست میکشی‌ و یاد تبری افتاده ای که چی؟ که طرف را با خاک یکسان کنی و بگویی دست همه شان در یک کاسه است. نکنید رفقا! شما سردار سلیمانی را هم با نیش و کنایه مینواختید وقتی سخنانش درباره روحانی و هاشمی را میشنیدید. این رسمش نیست. 🔹کار سیاسی، خاله زنک بازی نیست. آن روز که عدالتخواهی را نقد میکردم گفتم این یک فرهنگ است، این فرهنگ، جنگ و جدال «بیهوده» میافریند، دو قطبی میسازد. سیاست را من و شما از حضرت روح الله آموختیم، که اساسش رشد بود، رشد حقیقی، در بستر مبارزه با استکبار، برخی دندان فشردنهای دوستان آدم را به این فکر میاندازد که نکند استکبار بزرگ و اساسی را رفیقش میداند نه آمریکا. 🔹هر چه نزدیک انتخابات میشویم، صحنه برای ایجاد دو قطبی در کشور فراهم تر میشود من به غافلین احساسی و اراذل و اوباش داخلی ولو با کت و شلوار دانشگاهی یا عبا عمامه حوزوی کاری ندارم. روی سخنم به برادران حزب اللهی ام میباشد. خودم را و شما را به رعایت تقوا توصیه میکنم. نکند ندانسته به دلیل همین بی اخلاقیهایمان بازیچه دست دشمن شویم و در تنور دو قطبی های اجتماعی بدمیم. 🔹دو قطبی کاری میکند که ولو هشتاد و پنج درصد هم ملت در انتخابات بیایند، دشمن فشارهای تاریخی تحریمش را آغاز کند، آن روز دود این بی تقوایی ها به چشم همه مردم خصوصا محرومین و مستضعفین خواهد رفت. کمک کنیم صحنه عقلانیت پیدا کند. تا بتوانیم از ایمان مردم، امید کشت کنیم. باز هم خود دانید. @ali_mahdiyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان بانو عصمت احمدیان را ببینید. اگر فرصت کردید کاملش را ببینید. احتمالا فهم دیگری از عمق و معنای جمهوری اسلامی پیدا میکنید. @ali_mahdiyan