eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
592 عکس
325 ویدیو
73 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
💡فناوری هیئت در نسبت با مشارکت بانوان بی حجاب 🖊مهدی افراز 🔷 "از لاک جیغ تا خدا" عنوان برنامه ای بود که از سال 93 تولید و روی آنتن صداوسیما پخش می شد، محتوای عمده اش مروری بر نحوه تحول و سپس گرایش صدها نفر از دختران جوان به حجاب بود. چند سال پیش از تهیه کننده زحمت کش این برنامه در مورد زمینه اصلی تغییر رفتار این بانوان سوال کردم، با صراحت و با استناد به روایت سوژه ها، در 90 درصد موارد؛ دو عامل محوری را اسباب گرایش این دختران به حجاب می دانست. 🔶این دو عامل نه مطالعه کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد مطهری، نه مشاهده مستند ایکسونامی و انقلاب جنسی، نه آشنایی با فتاوای مراجع در حوزه پوشش، نه شرکت در جلسات الگوی زن سوم در دانشگاه، نه حضور در جلسات مشاوره سبک زندگی کانون فرهنگی مساجد، نه توصیه ها و خواهش های خانوادگی، بلکه "حضور در هیئت امام حسین ع" و "شرکت در کاروان های راهیان نور" به عنوان دو عامل منحصربفردی بوده اند که اسباب گرایش این افراد را به حجاب فراهم آورده اند. بسترهایی که لزوما هیچ دلالت مستقیمی به موضوع حجاب ندارند ولی مشخصا موجب تغییر شدید در سبک پوشش این افراد شده اند. 🔷در این دو فناوری اجتماعی چه محرّک مشترکی برای تحول در سبک پوشش وجود دارد؟ این دو فناوری در کدام نقطه تاثیر وارد نظام حساسیت انسان می شوند؟ به نظر می رسد کانونی ترین نقطه ای که از رهگذر حضور و مشارکت در این الگوها مورد اصابت قرار گرفته است؛ مقوله تحول در معنای زندگی یا به زبان بهتر "تحول در معنای حیات" این افراد است. 🔶وجه کارکردی مشترک هیئت و کاروان راهیان نور، ملاقات با جنبه قدسی انسان یعنی شهید است. شهید صراطی است که در کرانه اش من برتر، من جذاب، من استعلایی و من جاودانه انسان ایستاده است، شهید نمودی از معنای متفاوتِ انسان و پهنه ای برای ورود بشر به جهانی است که موطن وجودی اوست. سیدالشهدا ع در کسوت سیادت و در قله آن استقرار یافته و سایر شهدا در دامنه آن. این ملاقات انسان را نه ذهناً که وجوداً در دوراهی من انسانی- من حیوانی، من ملکوتی – من ناسوتی، من مافوق – من مادون، من باقی– من هالک قرار میدهد. انسان در این دو فناوری با خود برترش مواجه و رسیدن به آن را تمنّا می‌ کند. ادامه 🔽🔽 @ali_mahdiyan
🔷این مواجهه چه اثری بر انتخاب نوع پوشش دارد؟ وقتی سقف استقرار انسان در ساحت طبیعت و جسمیت خود باشد، تمام توجهش به "نازل ترین بعد وجودی اش" یعنی بدن خواهد بود. اگر این التماس در بستر یک جامعه بازاری با صورت سرمایه داری هم محقق شود که يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ شده و بدن را به مثابه یک کالا وارد میدان تولید – توزیع – مصرف خواهد کرد. ملاقات با شهید، معنای زندگی انسان و غایت بودنش را بر سر دوراهی قرار داده و افق هایش را جابجا می کند، وقتی این دگرگونی رقم خورد رویکرد انسان در تعامل با درون و بیرون خویش از جمله بدن هم تغییر خواهد کرد و نتیجه اش تغییر در سبک مدیریت بدن و پوشش است. 🔶حال با در نظر داشتن چنین استعدادی در این فناوری ها و در زمانه ای که با کمبود الگوهای معنابخش به زندگی شهروندان برای ارتقای سبک پوشش مواجه هستیم، آیا ایجاد ممانعت از حضور بانوان بی حجاب در این مراسمات هوشمندانه است؟ 🔷پاسخ به این پرسش دشوار ولی تامل در آن لازم است. اگر سیر تطور تصوّف و مناسکش در ایران را در پنج قرن گذشته مورد بازخوانی قرار دهیم، احیاناً ملاک های روشن تری برای قضاوت خواهیم داشت. مناسک متصوفانه از زمانی که به بهانه های مختلف دامان خود را از تقید به شریعت و فقه خالی کردند همزمان از جوهره و اثربخشی خود خارج شده و رفته رفته در جامعه ایران به انزوا کشیده شدند. در واقع مناسک معنوی به عنوان یک فناوری اجتماعی، ذات و جوهره شان به آداب و شرایطی گره خورده است که چارچوب آن در شریعت مشخص شده و هرزمان که از محدوده آن خارج شود دچار انقلاب در ذات خواهند شد حتی اگر صورت و فرم خود را نیز حفظ کرده باشند. تأثیر و دخالت در قلوب که کارویژه اساسی این فناوری هاست امری است که تدبیر آن لزوما در اختیار صاحب شریعت است که تاکید دارد؛ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِه، پس تقید به شریعت شرط تأثیر این مناسک است و اساساً تشیع از رهگذر ایجاد همگرایی میان شریعت و طریقت توانست پاسدار واقعی حقیقت و مسیری برای دستیابی انسان به آن باقی بماند. 🔶اگر ایجاد تحول در قلوب عموم جامعه من جمله بانوان بی حجاب را کارکرد هیئت بدانیم، در این دوره باید تلاش کنیم که به هر هنر و ابتکاری بستر را برای "حضور مؤثر" این افراد مهیا نمائیم اما حضور مؤثر لازمه اش در وجه جمع میان جوهره و کارکرد است. لذا اگر توانستیم با ابتکاراتی زمینه حضور این بانوان را در ضمن تقید به حداقل های فقهی فراهم آوریم موفق شدیم این محافل را در ضمن کارآمدی بسط دهیم، اما در صورت تزاحم و عدم توفیق در ایجاد شرایط، عقل به حفظ جوهره و ذات این فناوری ها یعنی "حراست از موجودیت متشرعانه هیئت" حکم خواهد کرد، عقلانیتی که در موضوع کیفیت ورود بانوان به حرم های اهل بیت نیز در ادوار مختلف کارآمدی خود را نشان داده است... @ali_mahdiyan
درباره یادداشت فوق نکاتی دارم که عرض خواهم کرد. @ali_mahdiyan
حضور زنان مکشفه در هیاتها این که ورود کشف حجاب کنندگان به هیاتها تضعیف جایگاه شریعت و فقه است، حرف ناقص و خطایی است. بله رها کردن ظاهر و شریعت به نیت حفظ باطن و سلوک، یک انحراف سابقه دار است که ریشه در اندیشه جهله صوفیه دارد. اما بین چنین رها کردنی که به دلیل عدم اهتمام به فقه و شریعت رخ میدهد با رها کردن ظواهر به دلیل وجود «رویکرد تربیتی» باید تفاوت گذاشت. وظیفه اصلی مربیان و رهبران اجتماعی نیز توجه به همین مراحل است. حاکمیت الهی اساسا جوهره ای به شدت سلوکی و تربیتی دارد. اینکه رهبران الهی مراحلی را برای رشد جامعه در نظر میگیرند و هر زمان نکته ای را پر رنگ میکنند از این جهت است. حالا این مهم است که مساله حجاب به عنوان یک امر اجتماعی و در این مختصات تاریخی که قرار داریم چه میزان اهمیت دارد و مورد اهتمام است. بدون داشتن نگاه سیاسی اجتماعی نمیتوانیم پاسخ درستی بدهیم و هیاتهای پس از انقلاب به این بلوغ نیز دست یافته اند. هیات محیط با ارزشی است که فضای معنوی و روابط دو سویه ولایی را در خدمت «اصلاح امت جدی» قرار میدهد. اگر آنچه مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است، شکل گیری بستر ولایی و «رابطه دو طرفه ولایی» است. و اگر فن آوری هیات و اردوهای راهیان نور و جهادی از این جهت موفق است،خصوصا برای کسانی که از سر جهل و غفلت خطا میکنند. اما همانطور که اگر قرار باشد صورت هیات از یک محیط معنوی و پر از غیرت دینی تبدیل شود به یک محیط بی رگ و بی غیرت، عملا هیات کار کرد خود را از دست میدهد. همینطور است اگر هیاتها به امر کلان اجتماعی و سیاسی بی تفاوت باشند.بین پدیده اجتماعی در حال توسعه و امر فردی موردی باید تفاوت گذاشت. وقتی یک پدیده در حال فراگیری و همه گیری است باید در مقابلش به گونه دیگری برخورد کرد. کشف حجاب کنندگان چه بدانند چه ندانند، قصه گسترش کشف حجاب در حال مدد دادن به جبهه دشمن است و لذا حرام سیاسی است. در مورد حرامهای سیاسی ماجرا همیشه متفاوت است و قرار نیست هیاتها کمک کننده به برنامه دشمن باشند. نباید چهره هیات از صورت یک جمع مومنانه که پذیرش خطاکاران را از سر کرامت و بلوغ معنوی اش انجام میدهد، تبدیل شود به چهره ای کم غیرت یا بی توجه به شریعت و امر کلان اجتماعی یا طرح امام و طرح دشمن. خلاصه آنکه نباید ایده ما تک خطی باشد. هم زمینه حضور و رشد و تربیت را باید حفظ کرد هم مراقب آن بستر سیاسی اجتماعی بود و جمع این دو نکته در هر هیات میتواند باعث بروز ایده های بلوغ دهنده زیادی برای هیاتها باشد. @ali_mahdiyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 ۲ ▪️ روایتی کوتاه از آنچه در هیئت‌مان می‌گذرد... ▫️ قسمت سوم: لطفا قیام کنید! سلام الله علیها @fadaeyan_ir
شب سوم- حجت الاسلام مهدیان.pdf
725.1K
▫️ سخنرانی شب سوم 📜 مدت زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه سلام الله علیها @fadaeyan_ir
شب چهارم_حجت الاسلام مهدیان.pdf
493.4K
▫️ سخنرانی شب چهارم 📜 مدت زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه سلام الله علیها @fadaeyan_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 4⃣ قسمت چهارم: جامعه امام حسینی ▫️ حجت‌الاسلام علی مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
قرار تاسوعایی سخنران: حجت الاسلام علی مهدیان مداح: برادر محمد درزی، برادر حسین طاقداری صبح تاسوعا شروع برنامه: ۹ صبح آدرس: قم، خیابان دور شهر، کوچه۲۸، پلاک۶ https://maps.app.goo.gl/5DoqQtXUSuQ2cS9B7 @ali_mahdiyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔺 سخنرانی شب چهارم محرم ۱۴۴۵ 🎙 حجت‌الاسلام علی مهدیان @fadaeyan_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔺 سخنرانی شب پنجم محرم ۱۴۴۵ 🎙 حجت‌الاسلام علی مهدیان @fadaeyan_ir
این را به جوانترها میگویم، قصه دست دادن و لبخند حدادعادل را یادتان هست؟ دیدید چه رگ گردنی بیرون زده بود و غیرتی شده بودند برای انقلاب اسلامی؟ خاتمی بی آبرو است اما از خودتان بپرسید آن بزرگواران چرا الان سکوت کرده اند؟ رفقا!خیلی از این دعواها ولو با استدلالهای به ظاهر حزب اللهی، پشتش یک جنگ قدرته، همین @ali_mahdiyan
عکس با خاتمی 🌱خبرها امروز پیش از آنکه بیان یک واقعه جزیی باشند خاصیت نمادگونگی و کنایی جدی پیدا کرده اند. اگر متوجه این نکته نباشیم در بسیاری از موارد دچار خطا خواهیم شد. عکس حدادعادل با خاتمی را یادتان هست؟ کسانی که ارتباطاتی با اهالی فتنه داشتند و از طرفی با انقلابیون هم مرتبط‌ بودند یا انقلابیون بنا داشتند آنها را محترم بدارند، بعد از فوتشان باعث میشدند مسوولین انقلابی با پیشروان فتنه مثل خاتمی چشم در چشم شوند. از این ماجرا عکسهایی بیرون میآمد که یکی از آنها عکس حدادعادل با خاتمی بود. 🌱به محض پخش شدن این عکس یک موج تخریب جدید علیه او شکل گرفت. خوب حداد عادل هم مثل همه مسوولین دارای قوت و ضعف هست اما اصلا مساله حداد هم نبود. مساله نمادی بود که این عکس نشان میداد. حداد نماد اصولگرایی سابقه داری بود که معمولا در زمان انتخاباتها تلاش میکنند لیست واحدی را ترتیب دهند و رای انقلابیون و متدینین را جمع کنند. خاتمی هم تکلیفش روشن بود. دست دادن و لبخند این دو نفر نماد چه بود؟ اینکه اینها همه دلشان با هم است و این راه را برای کسانی باز میکرد که معمولا در این لیستهای مشترک جایی ندارند و بیرون میافتند یا دوست دارند جریان دیگری به موازات اصولگرایی و اصلاح طلبی شکل دهند. یادتان باشد برخی چهره ها کلا نمادند مثل قالیباف یا حداد عادل در اصولگرایی امروز یا خاتمی و میرحسین مثلا در فتنه و امثالهم. اگر شما جایی بگویی فلان سخن بی انصافی در حق فلانی است آن نماد را در واقع خراب میکنی و مورد غضب دوستان واقع میشوی. 🌱عکس حداد با خاتمی متاسفانه یک مزاحم داشت و او آقای محمدیان از مسوولین بیت بود که در حال لبخند زدن بود ، کاش نبود ولی چاره نبود حالا که بود باید او را هم میزدند. اما متاسفانه یا خوشبختانه ماجرای عکس آقای محمدی گلپایگانی در مراسم مرحوم صانعی در کنار خاتمی، کار را خراب میکرد. حالا نه میشد آنطور با دالام دولوم و سر و صدا آبرو ریزی کرد نه میشد چیزی نگفت. بی انصافی دوستان در صحنه سیاسی باعث آبرو ریزی شان شد. مجبور بودند همان حرفها را هم به بیت بزنند خوب نمیشد نمیچسبید ، تن صدایشان را پایین آوردند یا سوت زنان عبور کردند. 🌱من اولا با شکل گیری جریانهای جدید موازی با اصولگرایی و اصلاح طلبی در کشور موافقم. بارها هم گفتم این دو تایی ناقص اشکال اصلی اش جلوگیری از مردمسالاری است. ما باید جریانهای خالص تر و صریح تر بسازیم. اما باید یاد بگیریم سبک کار سیاسی انقلابی را از بی انصافی و بی اخلاقی ها به سبک غربی جدا کنیم. حتی اگر بگویید خندیدن یا دست دادن حداد عادل یا محمدی گلپایگانی اشتباه بوده خودتان هم میدانید که این حجم از تقابل با آنها به این بهانه غیر عادی است. ما اشکالات روشن تری را میتوانیم بیان کنیم مثل سکوتهای عجیب و غریب در اغتشاشات مثل عدم ورود جدیشان در جهاد تبیین، مثل عدم پاسخگویی هایشان و عدم حضورشان بین جوانان ، مثل عدم تلاش برای حضور مردم در صحنه، مثل نبودنشان وقتی در قدرت نیستند و هزار و یک خطای دیگر. اما بی انصاف نباشیم. بی اخلاق نباشیم. 🌱خدا رحمت کند حاج قاسم عزیز را، رفتارهای سیاسی اش را خیلی ها نمیفهمیدند چرا؟ چون به ما یاد داده اند که باید از دریچه تنگ جنگ داخلی قدرت تحلیل کنی. او اینگونه نبود هم صریح بود هم خلوص گفتمانی بیشتری داشت اما در قالبهای مسخره جنگ قدرت هم جا نمیشد. با لاریجانی رفیق بود با ظریف رفیق بود با هاشمی رفیق بود آن نامه عجیب و غریب و مهم راهبردی چند خطی را به روحانی نوشت که برخی دوستان به او کنایه زدند. اینگونه بود که عده ای حتی بعد شهادتش و اذعان رهبری به هوش و شجاعت سیاسی او گفتند که فلانی را الگوی عدالتخواهی و آرمانجویی نمیدانیم. چرا؟ چون این بازی مسخره پرسپولیس استقلالی که انصاف و فهم را از ما گرفته، بهم میزد. @ali_mahdiyan
شب پنجم-حجت الاسلام مهدیان.pdf
1.03M
▫️ سخنرانی شب پنجم 📜 مدت زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه سلام الله علیها @fadaeyan_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 هیئت از نگاه مخاطبین ▫ حاج آقا غلامی سلام الله علیها @fadaeyan_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 6⃣ قسمت ششم: جامعه حسینی؛ جامعه زنده ▫️ حجت‌الاسلام علی مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 دینم رو کاملا مدیون زینب ام ... 🎤 کربلایی هادی خادم‌حسینی سلام الله علیها @fadaeyan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب من مدافع حرم باش مراقب چادر دخترم باش نیفتد از سر چادر و معجر، الله اکبر الله اکبر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @ali_mahdiyan
گریه بر شهید مقام سید الشهدایی را دست کم نباید گرفت. آقایی همه شهیدهای تاریخ است. این آقایی هم یک امر قراردادی و من باب تعارف نیست یک واقعیت است. یک حقیقت است. هر کدام از امامان ما یک وجه از وجود پیامبر اکرم ص که بالاترین و برترین جایگاه را در عالم دارا است، به نمایش میکشد و امام حسین ع به نمایش کشیده است وصف سید الشهدایی پیامبر اکرم ص را. به تعبیر قرآن «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنا بک علی هؤلاء شهیدا» میخواهید بدانید شهادت یعنی چه؟ شهادت دادن های متداول را ببینید شخصی که شهادت میدهد، مساله ای را که در حضورش رخ داده ، اعلام میکند. شهید احاطه و علم شهودی دارد به آنچه میگوید و البته با همه وجود اعلامش میکند. شهید همه هویت امت را در خود دارد داشته هایشان را و از همه نیز جلوتر و برتر است لذا با همه وجودش هم داشته ها و هم نداشته های امت را اعلام میکند. تا کنون در مقابل یک انسان وارسته بوده اید؟ یا یک عالم؟ وقتی با او سخن میگویید هم داشته ها و دانسته هایتان و هم ضعفهایتان را متوجه میشوید. شهید به این دلیل شاخص است، الگو است، جلو دار است و دستگیر است. اما برای یک امت. او گسترده میشود به قول امام خمینی درباره شهید بهشتی میفرمود او خود یک امت بود. بهشتی شهید بود و گسترش داشت و همه امت در وجودش جمع بود. یا رهبری درباره حاج قاسم گفت او هویت ایران را در خود جمع داشت او شهید ایران بود و البته شهید کل جهان اسلام. شهید امت اسلام بود. حالا سیدالشهدا کیست؟ او به اندازه کل تاریخ بسط دارد از ابتدا که حبرییل برای آدم داستان او را گفت تا انتها که ندای ان جدی الحسین را امام عصر عج سر میدهد. او جلودار است. الگو است. دستگیر است. اشک بر او و بر مصائب او باعث میشود به این واقعیت متصل شویم، آنگاه به او نزدیک شویم و در نهایت یک امت شهید شکل بگیرد. امتی اهل قیام و انقلاب، بلکه بالاتر اهل حفظ قیام یعنی اهل مقاومت. «و کذالک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا» این چنین نور الهی فراگیر میشود. و اینگونه جملات حاج قاسم عزیز تفسیر میشود که فرمود «ما ملت امام حسینیم ، ما ملت شهادتیم» اشک بر سید الشهدا، این چنین عالم را زنده خواهد کرد و صلای لبیک یا حسین را که امروز نه فقط ایران بلکه کل جبهه جهانی مقاومت را فراگرفته ، عالم گیر میکند. امام صادق ع فرمود به زیارت هم بروید و یکدیگر را ملاقات کنید و ارتباطات ولایی را شکل دهید «متحابین فی الله» باشید و اندیشه ما و راهبرد و مکتب ما را گفتمان کنید«تذاکروا امرنا» که چه شود؟ «احیوا امرنا» این اندیشه و راهبرد و مکتب زنده شود. بعد میفرماید ولو در این جلسات اندازه بال مگس چشمانتان خیس شود. اشک حول سیدالشهدا این چنین اسلام را زنده میکند. چون آقای شهیدان یعنی آقایی که الگو بودن پیامبر ص را نشان داده است به عالم. او انسان موحدی را که درگیر با همه طاغوت ها است و مردم را بر میخیزاند «لاصلاح امه جدی» را به تصویر میکشد. اینگونه است که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» @ali_mahdiyan
علم در دست و مشک آب بر دوش که هم سردار و هم سقاست عباس نمیدانم چرا این شعر را که در کتیبه دیدم دلم کنده شد هم آرام کننده قلب امام و هم آرام کننده دل امت هم یاری کننده امام و هم یاری کننده امت هم پرچمدار و جلودار و هم متوجه پشت سر و خیمه ها هم شدید با دشمنان و هم مهربان با جامعه او کاشف الکرب است @ali_mahdiyan