eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
622 عکس
356 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
اخبار پشت پرده 🔺برخی از دوستان در دیدار با آقای جلیلی گفته‌اند که ایشان نقل کرده در جلسه با رهبری نکاتی بیان شده. دیگرانی از رفقا نیز گفته‌اند و نوشته‌اند که این حرفهای پشت پرده‌ای حجت نیست و یک جمله کم و زیاد شدنش ممکن است برداشت ما را کاملا عوض کند، مثل همه جلسات خصوصی که معلوم شده برداشت افراد با آنچه بعدا از جلسه منتشر شده، بسیار متفاوت است. اما 🔺به نظرم جملاتی که نقل شده‌اند، درست و معقولند. رهبری هم نگفته باشند حتی، جملات درستی هستند. قطعا گفتمان آقای جلیلی در مجموع سطح مباحثات و مناظرات را بالا برد. این نکته قابل کتمان نیست، توجه به ظرفیت داخلی، توجه به توان مردم، توجه به تحولات جدید در دنیا، امیدافزایی ، توجه به پیشرفت در عین رشد عدالت، همگی ارزشمند بودند و به نظرم در کنار گفتمان انسداد و تحقیری که برخی از نزدیکان ایشان و جریان‌های آرمانجوی خالی از عقلانیت و معنویت دنبال می‌کردند و همینطور گفتمان انسداد و تحقیری که غربگرایان تدبیر و امید به غرب، پی میگرفتند، یک سخن نو و جذاب بود که سالها کسی جز رهبری با اعتقاد از بن‌دندان بیان نکرده بود. 🔺همینطور ایشان نمی‌توانند مثل سال ۹۲ این جریان مهم انقلابی را رها کنند، باید به جز کارهای اندیشکده‌ای و دولت در سایه، به دنبال ایجاد یک جریان جدید متصل به رهبری باشند. این کار را البته همه کسانی که نگران امروز ایران هستند هم باید دنبال کنند، اینکه ایشان گفتمانشان بسامد در بین هواداران نداشت و بخش زیادی از هوادارانشان با لجن پراکنی و نقد این و آن سعی می‌کردند برای ایشان رای جمع کنند، یک ضعف مهم است. این جریان باید ارتقا پیدا کند. حتما ایشان می‌دانند که بسیاری از دوستدارانشان به نام مبارزه با پدرخوانده‌گی و چنارها، عملا دست نسل جوان را از نسل قبلی انقلاب کوتاه کرده‌اند و لابد ایشان می‌دانند این چه ظرفیت سوزی و چه خطر جدی در بین انقلابیون است و چطور نسلی بی‌بته و نسلz حزب اللهی، تربیت خواهد کرد، حتما ایشان می‌دانند بسیاری از هواداران ایشان در ساحت اندیشه، مطالعه نظام فکری و سیر مطالعاتی رهبران انقلاب و اتصال به اساتید فکر را هم مخالف آزادی اندیشه می‌دانستند و عملا به تضعیف جریان‌های فکری انقلابی کمک کردند. آقای جلیلی باید طرح و برنامه خود را تبدیل به یک گفتمان و جریان کند و به جای آنکه خود در خدمت انقلابی‌های بی ربط به رهبری قرار بگیرد، آنها را ارتقا دهد و جریان جدیدی ایجاد کند. 🔺خطاهای جلیلی در انتخابات اینقدرها مهم نیست. اینکه او در جریان اجماع، خطا کرد، البته یک نکته منفی است اما اساسا نقاط منفی در کارنامه همه کاندیداها الی ماشاء الله هست. باید حق بدهیم که تصمیم بر اجماع، در آن شرایط بسیار دشوار بود، راضی کردن و توجیه بسیاری از هواداران متعصب و شیداییان سیاسی حتما از این هم دشوار تر بود. پس به نظرم نباید خیلی این نکته را جدی کرد. بالاخره تصمیمی بود که گرفته شد و البته نتیجه‌اش را هم دیدیم. اما مهمتر از عدد چرتکه‌ای آرا باید به فکر رشد مردم بود. این عدد چهارده ملیون، می‌تواند صحنه امروز کشور را ارتقا بدهد. همه ما نیز باید سعی کنیم همین جهاد امید را پیش ببریم. 🔺حالا معلوم شد خطایی که عده‌ای در انتخابات مجلس دوازدهم انجام دادند، تا با لجن مال کردن دیگران و ایجاد ناامیدی در کشور رای جمع کنند، دودش به چشم همه می‌رود و ناگهان سرکنگبین صفرا می‌افزاید. این سبکِ دشمن شادکن را باید خاتمه داد، باید درس گرفت و حتما رهبری هم از آقای جلیلی و هم همگی ما همین انتظار را دارد. @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 خانواده؛ بستری که در آن پیغمبران رشد می‌کنند. 🎙 حجت‌الاسلام مهدیان سلام‌الله علیها @fadaeyan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 1️⃣ قسمت ‌اول: ارتباط و پیوند اجتماعی در فرهنگ دینی ▫️ حجت‌الاسلام علی مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
26.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 خانواده؛ بستری برای سلوک 🎙 حجت‌الاسلام مهدیان سلام‌الله علیها @fadaeyan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 2️⃣ قسمت ‌دوم: ویژگی های اصلی در زن و مرد به بیان قرآن کریم ▫️ حجت‌الاسلام علی مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 3⃣ قسمت ‌سوم: تاثیر حیا بر عقلانیت جامعه ▫️ حجت‌الاسلام علی مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 در قرآن چندین جا بحث از کودکان و نوزادان مطرح شده، مثلا کودکانی که فرعون آنها را سرمیبرید، مثلا موسی‌ع وقتی به نیل سپرده شد و به دست فرعون و همسرش رسید، مثلا کودکی که در داستان یوسف ع و زلیخا شهادت داد، مثلا حضرت مسیح‌ع وقتی در گهواره سخن گفت. درباره سخنان ابراهیم ع در کودکی و احتجاجش با دیگران، یا خواب یوسف ع در کودکی و بیانش برای پدرش هم می‌توان سخن گفت. در روایات هم سخن گفتن علی‌ع در گهواره یا امام عصرعج را در نوزادی و غیره و غیره را داریم. چند نکته در همه این موارد مهم و مشترک است: ❤️ ۱. در همه اینها پیامی که کودک و نوزاد منتقل میکند، عین واقعیت است، عین صدق است، غیر قابل انکار است. رفع کننده شک و شبهه است. ❤️ ۲.او نشان دهنده و جدا کننده حق و باطل است. ❤️ ۳.او امید دهنده و بشارت دهنده است. ❤️ ۴.او مظهر قدرت خدا است. در روایت است که لشکر ارواح کودکان بنی اسرائیل به مدد موسی ع آمدند. ❤️ ۵. او به دلیل معصومیت بزرگترها را تسخیر میکند، دیده‌اید بزرگترها به او می‌رسند می‌خواهند مثل او سخن بگویند؟ ❤️ ۶.نگاه به او عبادت است. پیامبر ص چنین بود و به نگاه به آنها و بازی به آنها و درس گرفتن از آنها توصیه میکرد، نگاه به آنها نگاه به فطرت است، مثل رفتن زیر باران، نگاه به آسمان و دریا. ❤️ ۷.او پس مظهر صدق است و قدرت، اما او در عین اینهمه اقتدار، مظهر مظلومیت است. او دل می‌برد. 🌷 خون علی اصغر ع چنین قدرتی دارد، قدرت اقناع، قدرت تسخیر، قدرت زیر و رو کردن قلوب همه انسانها. رفقا! دوران خواندن روضه است. روضه علی اصغر ع، روضه کودکان، مثل روضه خواندنهای حاج قاسم. @ali_mahdiyan
1_12451967713.mp3
26.93M
🔺خانواده حسینی بستر تمدن توحیدی و تمدن غرب یک تفاوت ماهوی دارد. یکی به سمت از هم پاشیدگی پیش می‌رود و یکی به سمت انسجام. یکی گسترش روابط خانوادگی است یکی گسترش زندگی مثل ذرات جدا از هم. یکی در وضعیت صلح است یکی در وضعیت جنگ. سوال: پس جنگیدن در تمدن توحیدی چه نسبتی با این بستر دارد؟ نامه شهید سلیمانی به دخترش را ببینید. شب دوم @fadaeyan_ir @ali_mahdiyan
1_12477377125.mp3
39.56M
🔺خانواده حسینی ویژگی زن و مرد در خانواده ناظر به خصوصیات آنها است. داستان ازدواج حضرت موسی ع از این جهت راه‌گشا است‌‌. صفورا س به حیاء معرفی میشود، تمشی علی استحیا، و موسی ع به قوی امین معرفی می‌شود. در قرآن توانمندی عقیدتی و کارآمدی و توانمندی ظاهری با هم جمع شده، برای پذیرش مسوولیت‌ها از جمله مسوولیت خانواده. اما حیاء چیست و چرا در زنان بیشتر مورد توجه است؟ شب سوم @fadaeyan_ir @ali_mahdiyan
1_12491313625.mp3
34.85M
🔺خانواده حسینی نقش حیا در جامعه چیست؟ یکی از آثار حضور مردم، گسترش حیا است. حضور سیاسی اجتماعی مردم باعث کم شدن فساد می‌شود، باعث افزایش آزادی میشود، ولو حتی اگر امر به معروف هم نکنند، نهی از منکر هم نکنند، صرف حضور، به تنهایی باعث افزایش حیا و کاهش فساد میشود، باعث رشد عقلانیت در جامعه میشود. زنها بیشتر می‌توانند عقلانیت را تبدیل به حیا کنند و جامعه را به سمت حیا سوق دهند. چرا فضای مجازی امروزی درش حیا کمتر است؟ شب چهارم @fadaeyan_ir @ali_mahdiyan
1_12509854126.mp3
42.13M
🔺خانواده حسینی چرا در این دهه بحث از خانواده حسینی میکنیم؟ مساله مبارزه و پیشرفت مساله امروز ما است. درگیری با تمدن غرب و آوردن سخن نو در عین رشد و پیشرفت، مساله ما است. داستان درگیری ضعفای بنی اسرائیل با تمدن عجیب و غریب و قدرتمند فرعونی از این جهت راه‌گشا است. بدون آوردن قدرت خدا در محاسباتمان قطعا باید به تسلیم تن بدهیم یا نابودی را بپذیریم. اراده و قدرت الهی با چه محاسبه ای وارد میشود؟ این روشی است که در و اجعلوا بیوتکم قبله و اقیموا الصلوة توضیح داده شده. پیوند مساله خانواده و روابط خانوادگی با قدرت سیاسی اجتماعی را در این جا می‌توان مورد توجه قرار داد. شب پنجم @fadaeyan_ir @ali_mahdiyan
1_12532146012.mp3
53.11M
🔺خانواده حسینی نقش خانواده و زن در پیشرفت کشور چیست؟ سه رویکرد به زن وجود دارد، رویکرد غربی، رویکرد متحجر جاهلی، رویکرد انقلابی، دو رویکرد اول به یک نکته برمیگردند، سه رویکرد بنا بر این به مساله حجاب وجود دارد، یکی حجاب را بر میدارد که سودش را قدرتمندان و مستکبرین ببرند، یکی حجاب قرار میدهد برای مخفی کردن زن و دیگری حجاب را برای حضور اجتماعی زن لازم میداند، حضور زن در خانواده نیز همینطور است. حقیقت زن را با معرفی درست سیده النسا می‌توان شناخت، یا ممتحنه ، هویت او را معرفی کند، زن توان ایجاد قیام و خیزش اجتماعی دارد، قیام بن مایه پیشرفت است. تفاوت پیشرفت و توسعه را نفهمیم، نقش زن را نمی‌توانیم در پیشرفت تشخیص دهیم. شب ششم @fadaeyan_ir @ali_mahdiyan
🚩 حیاء ؛ صفت کمال ◾️ حجت الاسلام مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
🚩 رابطه سلوک معنوی و خانواده ◾️ حجت الاسلام مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
🚩 اراده خدا؛ وقتی می آید که... ◾️ حجت الاسلام مهدیان سلام الله علیها @fadaeyan_ir
بعد از انتخابات ۱۴۰۳. عابدینی.mp3
62.3M
🔺سخنان حاج آقای عابدینی درباره انتخابات ۱۴۰۳ نکات مهمی دارد. 🔹تطبیق سبک رفتار مؤمنین در این انتخابات با ماجرای جنگ احد. چه شد که شکست خوردیم؟ 🔹ضعفهای مؤمنین چگونه زمینه ساز شکست آنها شد. مراقب چه نکاتی نبودیم؟ 🔹چگونه به صورت یکدیگر چنگ زدن مؤمنین باعث شکست آنها و از طرفی در مجموع، سبب رشد و تمحیص آنها می‌شود. 🔹آفتی که ممکن است از امروز گرفتارش شویم چیست. 🔹صحنه را چگونه باید ببینیم و مراقب چه نکاتی باشیم؟ 🔺پیشنهاد میکنم وقت بگذارید و بشنوید. @ali_mahdiyan
کودکان راست میگویند ❤️ روی معصومیت و مظلومیت کودکان فکر کنید، نه اینکه ما سالها است با روضه‌های کودکان کربلا دل‌آشوب می‌شویم و زیر و رو میشویم، بارها قرآن نقش کودکان معصوم و مظلوم را که عین صدقند در کمک به راه خدا بیان کرده، داستان اتهام به یوسف ع و شهادت کودک، داستان اتهام به مریم س و شهادت کودک. داستان کودکان مظلوم بنی اسرائیل که سربریده شدند. اما در این دوران نیز امان از نقش کودکان. ❤️ کودکان به فرماندهان جبهه حق و خانواده‌شان انگیزه میدهند. حاج قاسم در نامه به دخترش مینویسد: "دختر عزیزم چه کنم برای آن دختر بی پناهی که هیچ فریادرسی ندارد و آن طفل گریان که هیچ چیز ندارد، من در چشمان خود نمک می ریزم که پلک‌هایم جرأت بر هم آمدن نداشته باشــد " ❤️همسر شهید همدانی میگوید: "حاج حسین گفت تکفیری ها دست و پای یکی از دخترها را قطع کرده بودند و در انظار مردم نشان می دادند. بعد به دخترم گفت اگر بمانم نمی توانم راحت زندگی کنم. دخترم که این صحبت ها را شنید سکوت کرد." ❤️کودکان به ما جهت را نشان میدهند: رهبری جایی میگوید: "قتل‌عام زن و بچّه و کودک یک روستا! این جزو سیّئات جریان تکفیر است. از این قرائن و شواهد نمیشود به‌آسانى عبور کرد؛ همه‌ى اینها نشان میدهد که جریان تکفیر درخدمت استکبار است" ( ۴_۹_۹۳) در مورد اسراییل میگوید این رژیم به راحتی و با قساوت کودک میکشد، چاره اش مقاومت مسلحانه است، کرانه باختری را هم باید مسلح کنیم. (۱_۵_۹۳) ❤️خدا رحمت کند امام هم یکی از دلایلش برای نشان دادن جهت ها به مردم. صدق کودکان بود او میگوید: " بچه های هفت ساله و هشت ساله شان ایستاده و می گوید: مرگ بر این سلطنت پهلوی! و تظاهر می کند و کشته می شود؛ فردایش هم همان بچه های دیگر، باز می گویند. این طور ایران الآن قیام کرده است و ما مکلفیم که به اینها کمک بکنیم؛ بی تفاوت نباشیم. عالم را آگاه کنیم از این مصیبتی که بر سر ملت ما آمده است.»(صحیفه امام؛ ج 4، ص 27). جای دیگر میگوید: "این نهضتْ الهی بود. نهضتی که بچه ها پستانک را در دهان‏‎ ‎‏می گذاشتند، وقتی بیرون می آوردند می گفتند «مرگ بر شاه» باز پستانک را به دهان‏‎ ‎‏می گذاشتند! از بچه هایی که اولِ صحبت و حرف زدنشان است تا پیرمردهایی که آخر‏‎ ‎‏عهدشان است به حیات، همه با هم بودند و همه با هم طرد کردند این طاغوت را. "(صحیفه امام،ج۶،ص۳۳۶) عین این ماجرا را محتشمی پور از قول خبرنگار خارجی در پاریس نقل می‌کند که این صحنه شعار دادن کودکان در آغوش مادران را دیده بود و به حقانیت انقلاب معتقد شده بود. این یک پدیده گسترده و معنا دار بود. ❤️امروز همین کودکان، باعث صدور قیام و انقلاب شده‌اند در دنیا، شعارها و بیانیه ها و سخنان اساتید دانشگاه و دانشجویان را در اروپا و آمریکا دنبال کرده‌اید؟ یکی از علل این خیزش‌ها مظلومیت کودکان است. ❤️مظلومیت کودکان یکی از ابزارهای خدا است برای تغییر ریل تاریخی انسانها، برای ایجاد نقطه عطف در تاریخ. این روزها از کنار روضه های کودکان کربلا ساده عبور نکنیم. خدا رحمت کند حاج آقای حق شناس، عارف تهرانی را، می‌گفت بین روضه حضرت علی اصغر ع و ارتباط وجودی با امام عصر عج رابطه‌ای عمیق است. آری خون کودکان حالا حالا ها کار دارد با تاریخ و آینده آن. @ali_mahdiyan
به بهانه سخنان آقای عالی 🔺 "نظام اسلامی"، غیر از "شخص حاکم" است. ولو آن حاکم، علی ع باشد. 🔺غدیر، تعیین علی ع برای حاکمیت نبود فقط، بلکه مهمتر آنکه مهندسی نظام اسلامی بود. نظامی که مثل دین و شریعت، با اراده ربوبی خدای متعال تعیین تکلیف می‌شود. 🔺این نظام بعد پیامبر‌ص کنار گذاشته شد. انتخاب مردم در چارچوب ویژگی‌های عقلی و اخلاقی و دینی، ساختار ولایت الهی نیست حتی اگر معصومین با آن همراهی هایی کرده باشند. حتما این ساختار از سلطنت و وراثت، معقولتر است. در سلطنت و وراثت هم حتما حاکمی با خصایص بهتر و توانمندتر بهتر از حاکم ظالم و فاسق و فاجر است. اما حتی اگر امام معصوم هم در راس نظام غیر الهی و ولایی قرار بگیرد، و مثل یوسف ع یا امام رضایی(بالفرض) حاکم شوند در ساختار سلطنت، یا مثل امیرالمومنین ع حاکم شود در ساختار انتخاب مردمی، آن نظام غلط است، غیر عادلانه است. چون ساختار سیاسی غیر از شخص حاکم است. البته باید توجه داشت که ایجاد نظام اسلامی و ولایی نیز به دست یک نفر انجام نمیشود بلکه نیاز به دست و قدرت جامعه دارد. 🔺نظام سیاسی در دوران غیبت، نظام ولایی غدیر است نه نظام سیاسی "انتخاب در چارچوب ویژگیها" که خلفای راشدین بعد پیامبرص بر اساسش حاکم شدند. این دو ولو شباهت‌هایی با هم دارند، لکن از اساس متفاوتند. 🔺ملاک حکمرانی در ساختار نظام اسلامی، نصب الهی است و انتخاب و تطبیق و تعیین ویژگیها توسط مردم، طریق هستند. لذا حاکم، ولایتش مطلقه است و تقدم حکم او بر دیگر احکام شریعت، خودش شرعیت دارد. او غاصب نیست. تصمیم‌ها در این نظام مقدسند، جان دادن برای آن ارزش است، به خلاف مدل های دیگر که تقدم احکام بر شریعت، خلاف و بدعت است و بنابر این حتما در دولت شخص غاصب، دولت دیگری وجود دارد، پنهانی، ذیل حکومت ولی الهی و اگر تبعیتی از حاکم رسمی هست به دستور او انجام می‌شود. مدلی که تا قبل از پیروزی انقلاب هم ادامه داشت. 🔺برخی خیال کرده‌اند آقای عالی، منظورش این است که شرط تبعیت و اطاعت سیاسی از ولی فقیه، اعتقاد به الهی بودن جایگاه آن است. این افراد، مساله را کلا اشتباه فهمیده‌اند. بحث در اطاعت افراد نیست که خلط بین تعبدیات و توصلیات را تذکر دهیم، بلکه بحث در مبنای معماری نظام اسلامی است که به دست جامعه انجام شده. آیا مردم، نظام و ساختار ولایی و الهی را شکل داده اند یا ساختار بشری صرف. مردم ایران امام خمینی را به جای محمدرضا نگذاشتند، بلکه ساختار و نظام ولایی را جایگزین ساختار سلطنت کردند. 🔺نظام اسلامی_ بر اساس ولایت الهی_ چه نسبتی با عدالت دارد؟ ایجاد این نظام، اولین و اساسی ترین مصداق عدالت است. در واقع مهندسی فنداسیون جامعه و نظام اراده و حکم_ در کلانترین ساختار خود_ بر محور عدالت، واقع شده است. تنزل عدالت ساختار نظام سیاسی به عدالت و عمل کارگزاران، خطا است، آنانکه به دلیل خطای کارگزاران اصل عادلانه بودن نظام را زیر سوال میبرند، ظلم می‌کنند. همینطور تنزل مقوله عدالت نیز به معیشت و ملکیت و خارج کردن دایره عدالت از اراده و امر سیاسی، خود، ظلم بزرگی است. @ali_mahdiyan