به بهانه انتشار کتاب «خبر خوب»
آن چیزی که رهبری به عنوان «غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ آمریکا» بیان کرده اند، و سیلی سخت نیروهای جوان انقلابی دانسته اند، یک شعار نیست بلکه یک راهبرد کلان است.
فشار اقتصادی و حربه تحریم و بازیهای مربوط به آن محتاج بازوی رسانه ایست.
مقابله با این بازو نیاز به یک انسجام جبهه ای در نیروهای انقلابی دارد. اما پیش از آن محتاج شناخت این ابزار است.
ماجرای رسانه فقط مربوط به این یک دهه و دو دهه نیست بلکه آینده سبک حاکمیت را در همه دنیا تحت الشعاع قرار میدهد فلذا است که برای جریان رو به جلوی انقلاب، سه شعار استقلال و آزادی و مردمسالاری دینی، محتاج باز تقریر در این دنیای جدید است. آنانکه نگاهی به مبارزه جبهه حق و باطل در آینده دارند نمیتوانند نسبت به این ابزار بی تفاوت و بی توجه باشند.
حالا سوال این است که آیا ما میتوانیم از منظر اندیشه و مکتب فکری عمیق دینی خود این ابزار را بشناسیم و به کار بگیریم؟ شبیه تلاشی که در حوزه هنر و رسانه امثال آوینی و شاگردانش شروع کردند آیا میتواند در حوزه ای دیگر یعنی ساحت خبر و رسانه با مختصات امروزینش آغاز شود و ادامه پیدا کند؟
در میان بسیاری از حرفها و تلاشهای لاطائلات و بی فایده روشنفکری و سنتی باید قدردان ذهنهای مساله دار نیروهای اهل اندیشه انقلاب بود. این کتاب یک تلاش ارزشمند و قابل تقدیر در این حوزه است. محسن مهدیان هم سالهاست مشغول اندیشیدن و تنفس در فضای فکری رهبران انقلاب اسلامی است و هم سالها است درگیر حوزه رسانه و خبر است و با بروز شدن این حوزه، او در گیر صحنه های جدید و متفاوت آن شده.
مساله هایی که او یافته و پاسخهایی که تلاش کرده با امتداد دادن مکتب امام روح الله برای آن دست و پا کند، ارزش مطالعه و اندیشه ورزی را به جد دارد.
@ali_mahdiyan
مشارکت ۱۴۰۰
🔻 کسانی که مشارکت مردم در انتخابات ها اولویت اصلیشان نیست این متن را نخوانند. آنها هم که انتخاب شدنشان گره خورده به مشارکت حداقلی را کار ندارم، اما از آنانکه معتقدند رشد واقعی انقلاب با مشارکت بیشتر مردم در انتخابات مربوط است، سوالی دارم.
🔻آیا اگر #خاتمی و #احمدی_نژاد در انتخابات شرکت کنند، بهتر نیست؟ اینها اگر بیایند حتما مشارکت مردم بیشتر میشود قبول دارید؟ با این حساب بهتر نیست از آنها بخواهیم در انتخابات شرکت کنند و به شورای نگهبان و مسوولین هم فشار بیاوریم که تایید صلاحیتشان کنند؟ در عوض انتخابات پر شورتر باشد؟
🔻راستش را بخواهید از صمیم دل دوست داشتم هر دو میامدند، اگر این دو مشکلی که میگویم وجود نمیداشت. کدام دو مشکل؟
اولا آمدن این دو باعث میشود دو قطبی شکل بگیرد. دو قطبی وجود اختلاف نظر سیاسی بین مردم نیست اگر این بود که بد نبود. طبیعی بود. دو قطبی صرف انتقادهای تند به این و آن هم نیست. در یک خانه ممکن است اختلاف نظر باشد انتقادهای تند هم باشد، اما خانواده منسجم و متحد باشد. دو قطبی یعنی شکستن اتحاد یعنی شق عصای مومنین. یعنی بردن جامعه تا مرز درگیری بین مردم. اثرش چیست؟
مرگ مردمسالاری ولو مشارکت بالا باشد. چرا؟
چون وقتی جامعه متحد باشد رای اکثریت رای همه است اما وقتی دو قطبی است رای اکثریت یعنی حاکمیت اکثریت و استبدادشان بر اقلیت.
🔻ثانیا این دو شخصیت حرمت قانون و نظام را حفظ نمیکنند. یعنی چی؟ مثل بازیکنی که وارد زمین فوتبال میشود اما نه داور را قبول دارد و نه قوانین فوتبال را. حتی در ظاهر. لذا با همه خواهد جنگید. و این مرگ مردمسالاری است. چون وقتی قانون و نظام محترم نبود هر کس تشخیصش را بر دیگران مقدم میکند و این دیکتاتوری و استبداد را شکل خواهد داد. عده ای معتقدند قانون مظهر اراده مردم نیست بلکه آنها مظهر اراده مردمند.
(البته من فرض میکنم اینها اساسا اهل جر زنی در رقابت و سیاست نیستند و با مغلوب شدن زیر میز بازی نمیزنند خصوصا جناب خاتمی و اطرافیانش. با این بحث کاری ندارم در اینجا)
🔻خلاصه رفقا! مردمسالاری و مشارکتی که با سوپرمنها بخواهد بیاید، نمیپاید.
مخصوصا که اینها نشان داده اند انصافا جامعه را به بی قانونی و دو قطبی و استبداد سوق خواهند داد. پس به نام همان مردمسالاری و مشارکت مردم، امیدوارم این بیماری ها عود نکنند...
پ ن. درباره مشارکت حداکثری بیش از این خواهم نوشت
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی
سیدیاسر تقوی مدیر کانال حوزوی سرائر
با شیخ علی مهدیان
🔻بخش اول
هویت حوزه
نسبت حوزه و انقلاب
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی
سیدیاسر تقوی مدیر کانال حوزوی سرائر
با شیخ علی مهدیان
🔻بخش دوم
آزاد اندیشی و ولایت پذیری
آزاد اندیشی و مبارزه
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی
سیدیاسر تقوی مدیر کانال حوزوی سرائر
با شیخ علی مهدیان
🔻بخش سوم
وضعیت تکفیر و مدارا
در حوزه فعلی
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی
سیدیاسر تقوی مدیر کانال حوزوی سرائر
با شیخ علی مهدیان
🔻بخش چهارم
ماجرای برخورد آقای اراکی
با سید کمال حیدری
@ali_mahdiyan
شفافیت و عدالت
🔻طرح شفافیت آرای نمایندگان رد شد. مهم نیست سه تا رای تا تصویب فاصله داشت. مهم این است که کل مجلس این طرح را نپذیرفت. چرا مهم نیست سه رای فاصله داشت؟ چون نمیدانیم آن رای های ممتنع بی خاصیت همیشه در شک چه کسانی هستند؟ چون نمیدانیم آن مخالفین مشکوک و متهم چه کسانی هستند؟ همه مجلس پس متهم است.
🔻شفافیت نیست و حالا مردم نمیفهمند نماینده شان صادق است یا دروغگو. حقشان را میگیرد یا معامله میکند. شفافیت نیست و حالا مردم میفهمند چقدر نامحرمند. و چقدر در حاشیه اند. و حالا معلوم میشود مطالبه گری تا وقتی خوب است که ما مطالبه گر باشیم. اگر بنا باشد ما هم مسوول باشیم گور بابای مطالبه گری. گور بابای قدرت سوادالناس.
🔻شفافیت نیست تا باز باند بازی و زد و بند پشت پرده آقایان بماند. تا لحظه آخر بیایند تبلیغ کنند به لیست سی تایی ما رای بدهید که همه مان رای بیاوریم. همه. ما تصمیمها را گرفته ایم ، قبول کنید خوبیم چون خوب شعار میدهیم.
🔻شفافیت نیست یعنی اصلی ترین بستر عدالت که مطالبه گری مردم است، شکل نخواهد گرفت. آنهم از وکلای خود مردم. شفافیت نیست یعنی قدرت مردم برای تحقق عدالت در جامعه تضعیف شد. شفافیت نیست یعنی...
یعنی شفافیت نیست.
🔻شفافیت نیست تا آقایان ترسشان را از منابع قدرت و ثروت مخفی کنند. تا ترس از سرمایه داران و قدرتمندان پشت پرده باز هم تثبیت شود. تا مردم را نادان و بی خبر از زد و بندها و لابی ها نگه داریم.
زیر ده یعنی عدم قبول، چه سه تا رای چه یک رای، این مجلس هم در این امتحان قبول نشد. سرهامان را پایین میاندازیم از این مردود شدن مقابل چشم مردم.
🔻امیدوارم این مجلس جبران کند اما
رفقا!
بارها گفته ام تا عبور از دوران دولت اسلامی هنوز خیلی راه داریم. دوران غیر از این دولت و آن مجلس است. باید به بلوغ مردم و نخبگان بیندیشیم.
@ali_mahdiyan
من هم عدالتخوارم
🔻عدالتخوار یعنی چی؟ اگر مرادتان این است که عده ای به نام عدالت نان میخورند و جایگاهی کسب میکنند و فالور جمع میکنند، خوب پس حتما عده ای هم ممکن است ولایتخوار باشند. عده ای هم آزادیخوار، عده ای اساسا دینخوار و انقلابخوار و دفاع مقدسخوار و بسیجخوار و حتی عده ای خمینیخوار و چه میدونم اساسا خداخوار باشند.
🔻این خوردن هم دو گونه است یکی کسانی است که عدالت برایشان ظاهر سازی است و نفاق است. نشانه ظاهرساز این است که اساسا با شفافیت مشکل دارد. خوب باید دید چه کسی از شفافیت آسیب میبیند، چه کسی تحمل مطالبه گری و تحقق عدالت را ندارد. چه کسی با شفافیت مشکل دارد.
🔻معنای دیگر هم که معنای خوبی است. اصل یار جمع کردن و جایگاه اجتماعی پیدا کردن از این مفاهیم که بد نیست. پیامبران و امامان و بزرگان همه با همین مفاهیم برخاستند و دیگران را همراه کردند. رزقشان هم اساسا «رزق کریم» بوده و رزق کریم یعنی نوشیدن و خوردن همین آرمانها و شعارها.
أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
به این معنا من هم دوست دارم عدالتخوار باشم.
🔻شاید مرادتان عدالتخار است این هم دو معنا میتواند داشته باشد یک عده یعنی کسانی که عدالت را خار و خفیف میکند که خوب ببینید چه کسانی امروز ریشه عدالت و عدالتخواهی را میسوزانند. آنها میشوند عدالتخار. زدن ریشه شفافیت باعث از بین بردن زمینه عدالت است و خفیف کردن آن در جامعه.
🔻اگر مرادتان عدالتخار از ریشه خاریدن یا خاراندن است یعنی کسانی که تنشان برای عدالت میخارد یا جامعه را با عدالت میخارانند، یا ترکیب عدالت و خار مرادتان است که عدالت را خاری در چشم عده ای میکنند، همه اینها خوب است خواستنی است. کلمه منفی نیست.
لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَيبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ
به این معنا من هم عدالتخارم.
@ali_mahdiyan
⏰ زمان: سهشنبه ۲۲ بهمن؛ ساعت ۹ صبح
🌐 مکان: سامانه ادوبی کانکت
http://confe.nomov.ir/shahid_chamran
@ali_mahdiyan
بیست و دو بهمن
🌹بیست و دو بهمن شده و امسال هم آن مرد کارگر اراکی نگران است برای سفره ای که کوچک شده و کاری که دیگر ندارد، و گریه میکند برای لحظه ای که دست خالیش را همسرش و فرزندانش میبینند و دلش از آن آقای مسوول بی لیاقت گرفته، همان آقایی که هنوز بعد قریب به یک دهه منتظر است پرزیدنت فرجی حاصل کند.
🌹بیست و دو بهمن شده و طعم تلخ غرب را همه مان با همه وجود حس میکنیم، مبارکمان باشد این احساس. طعم تلخ دروغ ، فریب، عهدشکنی، مکر و حیله، و همینطور طعم تلخ بزک، وراجی و بی مایگی، و تلاش برای تبرئه دوستان و برادران تنی و ناتنی، طعم تلخ ناکارآمدی غربگراهای بی مایه. من این طعم تلخ در ذائقه مان را شیرین تر از حتی محاکمه دزدها از جناحهای مختلف سیاسی میدانم. محاکمه ای که البته نماد حیات و شجاعت نظام مقتدر، مظلوم و مقدس ما است. آری این طعم تلخ مبارکمان باشد.
🌹بیست و دو بهمن شده و امسال از میان طوفان بیماری مرموزی عبور کرده ایم که نمیدانیم آیا این هم از لابراتوار جنگی آدم کشهای حرفه ای و خرپول عالم خارج شده یا نه. بیماری که هر چند گلوی مردم مستضعف عالم را فشرد و صدهاهزار بیگناه را خفه کرد اما در عوض پول خوبی عاید شرکتهای آمریکایی مرتبط با فضای مجازی نمود. بیست و دو بهمن شد و پزشکان و پرستاران مظلوم ولی ایستاده و مقاوم دیارم هنوز مردانه میجنگند نه برای پول و نه برای قدردانی من و شما، فقط برای آن نور ایمان و عشق مشعشعی که بیش از چهل سال است در این دیار به وفور یافته میشود.
🌹بیست و دو بهمن شد و نمیدانم چرا دل بچه های کوچکم یاد حاج ق ا س م افتاده. چقدر بعد او سخن گفتن از معنویت امام خمینی آسان شده، سخن گفتن از تاثیر شهادت در خیزش و حیات انسانها، سخن گفتن از حرم بودن و قداست آقای جمهوری اسلامی.
🌹بیست و دو بهمن شده و قبل از اینکه واکسن های ایرانی کرونا که مایه مباهات ما هستند آزمایش شوند، واکسنهای ایرانی دیگری که حقیقت هر واکسنی هستند رونمایی شدند و حساب پس دادند، واکسنهایی که ایران را و کل عالم را واکسینه میکند توسط جوانان کشورم. واکسن کمک به بیمارستانها توسط طلاب و جوانان انقلابی، واکسن مواسات و همدلی، واکسن ایستادن و در صحنه بودن، واکسن گوش به فرمان رهبر بودن، رهبری که «عبد صالح دیگری است که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش» به قول وصیتنامه سردار.
🌹روز «جشن تولد ایران ما» است. و امسال هم چقدر قد کشیده ایم نسبت به پارسال، الحمدلله.
@ali_mahdiyan
لبخند چرخ و فلک وسط عمو زنجیرباف
♦️اگر خدا از کسی مسرور شود، همه عالم از او مسرور میشود. چون ذرات هستی همه آیات یا نشانه های الهی هستند. همه انسانها عمیقا از او مسرور میشوند چون فطرت انسانها الهی است. البته مومنین این مسرور شدن را بروز هم خواهند داد. مسرور شدن الله باعث آن است که انسان به تعبیر زیارت امین الله، محبوبک فی ارضک و سمائک باشد.
♦️حالا سوال این است که چگونه میتوان خداوند را مسرور کرد؟
❤️عن ابی حمزه ثمالی:
قال سمعت اباجعفر یقول قال رسول الله....
ابوحمزه ثمالی میگوید از امام باقر ع شنیدم که میگفت این جمله را پیامبر فرموده. چه جمله ای؟
جمله پیامبر دو بخش دارد. بخش اولش را صبر کنید خواهم گفت اما بخش دومش جواب سوال بالا است. اینکه
❇️من سرنی فقد سرالله
یعنی پیامبر فرمود هر کس من را مسرور کند خدای متعال را مسرور کرده است.
خوب حالا پیامبر را چگونه میتوان مسرور کرد؟ پاسخ در بخش اول روایت است:
من سر مومنا فقد سرنی
هر کس مومنی را مسرور کند، مرا مسرور کرده.
کلید قفل عالم را پیامبر به ما داده. مومنین را مسرور کنیم تا او مسرور شود تا خدا مسرور شود یعنی کل عالم لبخند بزند.
❤️یک روز وسط عموزنجیر باف بازی کردن با بچه های کوچک روستا بودم. سنی هم بودند.
یک لحظه نگاهم افتاد به صورت یک کودک پنج شش ساله که وسط بازی عمیق و از صمیم قلب داشت میخندید.
ناگهان احساس کردم همه عالم دارد لبخند میزند.
این احساس را با چه چیز میشود عوض کرد. اینکه احساس کنید همه کائنات دارند لبخند میزنند. خدا به همه ما آن به آن از این لذتها بچشاند ان شاء الله
♦️قال ابوحمزه عن ابی جعفر ع عن رسول الله ص:
من سر مومنا فقد سرنی و من سرنی فقد سرالله
اصول کافی ج ۲ ص ۱۸۸
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحث درباره مقوله آزادی بمثابه یک حقیقت مقدس و توحیدی، در منظومه رهبران انقلاب اسلامی، جزو احتیاجات ضروری امروز ما است.
شاید هیچ واژه ای به اندازه آزادی، در دنیای ما مظلوم واقع نشده. اگر میخواهید ببینید چقدر اندیشه رهبران انقلاب غریب است، نگاه کنید به مفهوم آزادی. مفهومی که مانند گوشت قربانی اسیر جریانهای چپ و راست شده.
مراقب نباشیم حرفهای انقلاب توسط دو جریان مصادره میشود؛
یکی اندیشه ذاتا استبدادی لیبرالها که منافقانه آزادی را پوششی برای پنهان شدن حاکمیت سرمایه قرار میدهند. چه آزادی اقتصادی چه سیاسی و چه فرهنگی برایشان پوشش است و فریب. طعم این اندیشه را هم در سبک اداره امروز کشور میتوان چشید هم در سبک اداره جامعه بین الملل. اندیشه استبداد سخت و آهنین پشت نقاب آزادی و رقابت.
دوم اندیشه عدالتخواهانی که نابخردانه تلاش میکنند آرمانها را به اجبار به جامعه حقنه کنند. استبداد آرمانجویان و عدالتخواهان ارزش مطلوب این جماعت است. به نام عدالت مخالف قانون مخالف جمهوریت مخالف معنویت مخالف عقل. به نام عدالت استبداد و مرگ آزادی. اندیشه ای که فقط میداند چه نمیخواهد. همین.
خلاصه آنکه این کتاب را بخوانید و مباحثه کنید. درباره حقیقتی مظلوم در حوزه و دانشگاه سخن میگوید.
@ali_mahdiyan