دوازدهم بهار ۱۴۰۲
🔹امام در پیام خود، دوازدهم فروردین پنجاه و هشت را روز «آغاز حکومت الله» در زمین نامید. رک و رو راست بگویم، خیلی ها از اهل علم سالها است که این جمله را جدی نگرفتند. این سخن یک فقیه است. سخن یک عارف است. کسی که رقیبانش و دشمنانش هم حتی او را فقیه و عارف میدانستند. دقت کنید هنوز قانون اساسی هم نوشته نشده بود، فقط دو کلمه «جمهوری» «اسلامی» با اراده مردم تثبیت شده بود، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. همین را او میگوید آغاز حکومت الله.
🔹این مهمترین حرف اثباتی انقلاب اسلامی بوده و هست و خواهد بود. این همان ایده ای است که سلطنت این و آن را زیر سوال میبرد. هم در ایران پهلوی ها و پهلویچه ها را، هم در کل دنیا حاکمان مستکبر عالم را. این همان ایده ای است که سازندگی در کشور را به جهادسازندگی سپرد. جنگ را به بسیج مستضعفین، و محرومیت زدایی را به اندیشه «بشاگرد را باید بشاگردی بسازد» سپرد. این همان ایده ای است که مهمترین نقطه اختلاف دولت موقت لیبرال با امام شد که میگفتند «به مردم بگویید به خانه بروند و کار را به دست ما بسپارند».
🔹این همان ایده نهضت سواد آموزی دهه شصت است. این ایده بن مایه «انقلاب علمی» دهه هشتاد و نود در کشور است. این اندیشه زیر سوال برنده سوپرمن پرستی است. این اندیشه معنا کننده درست انتظار است. این حرف نوی امروز ما است که نرم افزار حاکم بر دنیا را به چالش کشیده. این ایده ای است که تحققش جز با «تحولی در قواره یک انقلاب ایمانی» شدنی نیست. حکومت الله مگر شوخی است. یعنی بروز قدرت بینهایت خدا. که در هر ساحتی وارد شود همه چیز را به نفع سعادت همه بشر زیر و رو میکند. سردار قدس میگفت جان من و هزاران مثل من فدایش. امام میگفت حفظش حتی مهمتر از حفظ جان امام معصوم ع است. چرا؟ چون همه انبیا و اولیا هم برای تحقق همین نرم افزار توحیدی میجنگیدند و شهید میشدند. این حقیقت ولایت است در زمین. این فلسفه عملی همه فقه است.
🔹حالا برگردید به سخنان امسال رهبری در نوروز. او گفت مهمترین دارایی ما همین نظام با عمق ایمانی اش میباشد. هر چه داریم از همین حقیقت است و مهمترین ضعف ما نیز این است که مردمسالاری دینی را وارد صحنه اقتصاد نکردیم. به پول نفت آویزان شدیم نه اراده مردم. تولید یعنی اراده ناشی از ایمان مردم در صحنه اقتصاد. پشتوانه پولتان را این حقیقت قرار دهید. تورم هم جمع میشود. ارزش پولتان هم زیاد میشود. به جای آنکه چشم به دست کثیف بیگانه داشته باشید به جای آنکه از فروش کارخانه ها زیر عبای اصل ۴۴ دولتتان ارتزاق کند، به جای آنکه فقط به مردم سر بزنید و دنبال پر کردن جیبشان باشید، بروید سراغ حاکم کردن مردم در اقتصاد. این راه حل توحیدی اقتصاد کشور است.
🔹 چشمتان به سخنان تحول خواهانه رهبران عارف و حکیم و فقیه تان باشد نه مارهای خوش خط و خال حوزوی که نه دین را فهمیده اند نه اقتصاد را(میگویند دین نظام اقتصادی ندارد تا جای پای لیبرال ها و نئو لیبرالها را باز کنند) بیایید به تحول حقیقی بپیوندیم نه تحجرخواهی غربگرایان. دیدید ساحل اغتشاشاتشان باز هم همان نیم پهلوی و ربع پهلوی بیچاره بود. اینها خود تحجرند. خود تکرارند. اینها چیزی ندارند مگر همان حرفهای تکراری دنیای مدرن که صدای شکستن استخوانهایش گوش فلک را کر کرده. اینها آخر سر شما را برمیگردانند به تقدیم ناموستان به دنیاخواهان مستکبر و آمریکا مثل همان سالهای قبل انقلاب. اینها امروز هم پرچمشان عریان شدن تن است نه اثاره عقل.
🔹به این وضعی که داریم راضی نیستیم بله، باید در پی انقلاب باشیم و تحول، بله. اما هیچ تحولی شدنی نیست مگر با الله. «لاحول و لاقوه الا بالله». فقط خدای انقلاب یعنی «مقلب القلوب» است که میتواند «حول حالنا الی احسن الحال»شدنی شود. انقلاب و تحول یعنی سلوک با الله با توحید با «حکومت الله». و این یعنی «سلوک با جمهوری اسلامی» و لاغیر.
@ali_mahdiyan
قصه سفره
❤️ پیرمرد اصرار میکرد افطار مهمانش شویم. گفتیم پدر جان، بچه های جهادی منتظرند، قبول نمیکرد. از صبح منزل خیلی ها رفته بودیم. خانواده هایی که به سبک ازدواج ساده تشکیل شده بود. روستای «دهندرشنبه» با آسمانی پر از ستاره که با دست میتوانستی هر قدر که میخواهی ستاره بچینی. منطقه گافر، شرق هرمزگان. نزدیک خانه پیرمرد شدیم. از صبح صحنه های متنوعی دیده بودیم ...
❤️هر خانه ای سخنی داشت یکی میگفت: چند ماه بعد از عروسی سیم برقمان اتصالی کرد، کپرمان سوخت(کپر را با چوب نخل میسازند) با همه وسایلمان، الان خانه پدرم زندگی میکنیم. این دخترم ریحانه است. لباسهایش را خودم دوخته ام.
دختری زیبا با موهای فرفری. لباسی که مادرش دوخته بود بسیار زیبا بود کاش میشد این صنایع دستی را در شهر ها فروخت. روستاها مشکل راه داشت، تا شهر چندین ساعت جاده خاکی بود و هزینه ماشین بسیار بالا بود، یعنی اینجا وقتی کسی بیمار میشد حسابش با کرام الکاتبین بود.
معمولا دامادها نبودند، میرفتند کیش، کار میکردند. هر بار هفت هشت ماه از همسر و خانواده دور بودند. کار اینجا نبود. یک خانواده که سه چهار سال ازدواج کرده بودند شاید به اندازه سه چهار ماه با هم بودند. گریه آور بود....
❤️پسر پیرمرد، آقا موسی صدا زد حاج آقا حواست کجا است، چرا چیزی نمیخوری؟ دلم را برده بود، سفره ای کوچک در اتاقی محقر، برای من زیبا ترین سفره افطاری بود که در همه عمرم میدیم. کمی ریحان تازه که مال باغچه شان بود. یک قالب پنیر، چند تا نان گرم که پخته بودند، کمی خرما و مقداری فرنی. موسی خوش مشرب بود.
میگفت این روستا زینب و موسی زیاد داره. من موسی هستم، همسرم زینب است. این دامادمان هم موسی است همسرش زینب است. فلانی موسی است بیساری زینب....
❤️دوباره یاد خانه هایی افتادم که از صبح تا قبل مغرب رفته بودیم. در یکی از خانه ها عروس خانم و پدرش نشسته بودند، پرسیدم داماد کجا است؟ گفتند به رحمت خدا رفته. چند ماه بعد عروسی برای کار به کیش رفته بود بر اثر حادثه ای از دنیا رفت.خواستم حرفی بزنم گفتم خدا هر مصیبتی بدهد قبلش صبرش را روزی میکند. پدر عروس گفت بله خدا حکیمه.
❤️با صدای خنده بچه ها به خودم آمدم، پیرمرد برایشان لقمه میگرفت، نان و پنیر و کمی ریحان، به دستشان میداد. یک سفره کوچک و اینهمه میهمان! موسی سرش را برگرداند سمت من و گفت صوت «روایت لاله زار تهران» شما را شنیدم.
داشتم شاخ در میآوردم. گفتم کجا شنیدی؟ مرا چطور شناختی؟ گفت در فضای مجازی. تو را هم از صدات شناختم.
گفت در آن صوت جمله ای گفتی که به دلم نشست. گفتی:«در طول تاریخ کمتر مردی را پیدا میکنید که یک جامعه و امت را متحول کند. امام اینگونه بود».
❤️سخنان خودم از زبان او دل مرا زیر و رو میکرد. او یک طور دیگری همان حرف را گفت. جایتان خالی. عجب سفره افطاری بود، پر از زیبایی و پر از عظمت و کرامت. انگار آسمان همه ستاره هایش را به این سفره بخشیده بود به این مردم.
@ali_mahdiyan
نقش تکرار در تحول.docx
17.6K
نقش «تکرار» در «تحول»
در مکتب سیاسی و نظام فکری حضرت امام ره
سخن کوتاه رهبری درباره «تکرار» چه عمقی در اندیشه امام داشت؟
@ali_mahdiyan
درباره کشف حجاب
۴
نقدهای رهبری به حزب اللهی ها
🔹معمولا تمایزات اندیشه رهبری را با اندیشه های خودمان سرسری رد میکنیم. سخنان رهبری درباره حجاب بسیاری از تحلیلهای موجود و رایج را به چالش کشید.
🔹قبلا رهبری کسانی که ضعیف الحجاب بودند را مهمترین مبارزین با نقشه دشمن معرفی کرد که با برنداشتن حجاب، بازی دشمن را خراب کردند.(حرام سیاسی هم که در این جا طرح شد.غیر از ممنوعیت قانونی یا حرام شرعی است. حرام سیاسی یعنی تقویت نقشه راهبردی دشمن و تضعیف جبهه حق. چه بسا یک فرع قانونی یا فقهی در یک زمان اولویت راهبردی پیدا کند به دلیل تمرکز دشمن یا معنا و اثر هویتی اش، لذا رهبری تقوای سیاسی را به معنای مراقبت از افتادن در طرح دشمن میداند۹۵٫۳٫۱۴) این بار حتی کسانی که کشف حجاب کرده اند را چنین توصیف نمود که نمیدانند چه اشتباهی میکنند. این تحلیل یعنی مشکل اصلی این جماعت، جهالت است نه عداوت. خوب معنای این سخن آن است که در تعامل با اینها باید روی روشنگری و تبیین تمرکز کنیم نه امر به معروف و نهی از منکر. امر و نهی جایی است که علم هست و خطا انجام میشود. تبیین جایی است که جهل وجود دارد. لازم نیست که توضیح دهم این ها یکی نیست. قبلا هم ایشان تمرکز اصلی را در حجاب بر تبیین و گفتمان سازی قرار داده بود. روشی که هیچ وقت عمده نیروهای متدین جدی نگرفتند(۷۷٫۱۲٫۴) اینکه یک خطا را فعل جاهلانه بدانیم یا «عن علم» در طراحی های ما بسیار موثر است. بحث در تمرکز روشی است دقت کنید. و الا روشن است که نفی امر و نهی به طور کلی نمیکنم.
🔹ایشان مساله اقتصاد را امروز مساله دارای اولویت دانستند که دامنه اثرش در امور فرهنگی و اجتماعی هم خود را نشان میدهد. این سخن را کنار این نکته ایشان قرار دهید که به هر دوی اینها باید پرداخته شود. حتی در مقوله کشف حجاب نیز بستر و فضای اصلی تکثیر آن، همین ضعف کارآمدی در زمینه معیشت و تورم و تولید است. آنانکه با مردم و کشف حجاب کنندگان سخن گفته باشند میدانند، این سخن چقدر درست و به جا است. اینکه مرکز توجهات رهبری با بسیاری از دوستان ما متفاوت است قابل کتمان نیست. بله آنانکه فرق «تمرکز توجه بر اقتصاد» و «انحصارتوجه به اقتصاد» را نمیدانند محل بحث نیستند. اما آنانکه این تفاوت را متوجهند دقت کنند که رهبری راه حل مسائل فرهنگی اجتماعی را هم در این زمان تمرکز بر امر اقتصاد دانستند.
🔹رهبری امر کشف حجاب را بیشتر یک اتفاق امنیتی و سیاسی از جانب دشمن تلقی کردند. معنای این سخن آن است که نیاز به ورود جدی دستگاه های حاکمیتی است. اصل برنامه داشتن کامل و جامع و اینکه این مقوله در تخاطب با کارگزاران مطرح شد همه نشان میدهد الان زمان ورود جدی دستگاه های حاکمیتی است. این یعنی نقد آن تلقی ساده اندیش برخی که فکر میکردند نیاز به ورود های امنیتی حاکمیتی نیست و کار با همین تذکرات متداول فرد به فرد و یا کار فرهنگی صرفا حل و فصل میشود.
🔹رهبری همین کشف حجاب کرده ها را هم با آن عمق معنوی و ایمانیشان میبیند و مدحشان میکند. این نگاه نقد رویکرد ظاهرگرایانه در دین است که این جماعت را نماد رشد بی دینی در جامعه میدانند حال آنکه شاخصهای رشد دینداری و یا بی دینی اینقدر ظاهرگرایانه و تنگ نظرانه نیست که عده ای فکر میکنند و از قبل آن راهی برای مأیوس کردن متدینین باز میکنند. کل این ماجرا را در بستر عمق معنوی و پیروزی کلان راهبردی جبهه حق نبینیم، دچار یأس از سر نادانی خواهیم شد.
🔹اگر سه قدرت «امنیتی و حاکمیتی» ، «تبیینی و گفتمانی» و «روابط اجتماعی ولایی و امر و نهی فرد به فرد» را عوامل بیرونی (در مقابل عوامل درونی مثل فرهنگ و ایمان و علم) اصلی حفظ حجاب در جامعه بدانیم. در سخنان رهبری امروز قدرت امنیتی حاکمیتی تقدم دارد سپس گفتمانی و تبیینی و در نهایت امر و نهی اجتماعی فرد به فرد. پس روی مطالبه از دولت و راهکار دادن به دولت از یک سوی و کار اثباتی گفتمانی تبیینی از سوی دیگر باید بیشتر تمرکز کنیم.
@ali_mahdiyan
بسم الله
⚜ دفتر امام و رهبری بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(سلام الله علیه) برگزار میکند:
🔰 *بیستوششمین جلسه از سلسه جلسات #قطب_نما*
📌 با موضوع:
♦️ *چگونگی تحقق ابعاد مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی*
👤 سخنران: *حجة الاسلام و المسلمین علی مهدیان*
💠 در این جلسه، قطبنما به بررسی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار *اجتماع زائران و مجاوران مطهر رضوی و دیدار رمضانی با کارگزاران نظام * خواهد پرداخت.
🗓 *تاریخ: چهارشنبه، ۱۶ فروردینماه ۱۴۰۲*
🕖 *ساعت: ۱۶:۰۰*
⭕️ *این جلسه به صورت مجازی برگزار میگردد.*
🔗 *پیوند برگزاری جلسه:*
*https://vc.isu.ac.ir/ch/basij5*
🧭 با قطبنما راهو پیدا کن...
______________________________
🇮🇷 *بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)*
🆔 @Basijisu_ir
🆔 @Hadithevelayat
-1405083901_-843316796.mp3
37.68M
﷽
🔊 #گزارش_صوتی
🔰 بیستوششمین جلسه از سلسلهجلسات #قطبنما
🔶با موضوع: *چگونگی تحقق ابعاد مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی*
👤 با حضور: *حجةالاسلام علی مهدیان*
📅 مورخ: ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
__
دفتر امام و رهبری بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
@Hadithevelayat
https://b2n.ir/Hadithevelayat
1686904577_-1627970785.mp3
788.2K
🎙#کلیپ_صوتی
⭕️ مردمسالاری از عمق *توحید* برخاسته است...
👤 حجة الاسلام #علی_مهدیان
🔷 ارائه شده در بیستوششمین جلسه قطبنما (۱۴۰۱/۰۱/۱۶)
__
دفتر امام و رهبری بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🆔 @Hadithevelayat
📲 https://b2n.ir/Hadithevelayat
محفل و سبک قرائتی
🌹امسال اولین ماه رمضانی را تجربه کردیم که استاد قرائتی در صدا و سیمایش نبود. حواستان بود؟ او روی تخت بیمارستان خوابیده.
🌹بیش از چهل سال است که مردم قرائتی را با یک کلمه میشناسند و آن «قرآن».
اخلاقش بروز صدق است و اخلاص. جایی شنیدم که میگفت من آنچه واجب است دنبال میکنم. راست میگفت خالصانه همین بوده است. نهضت سواد آموزی، نماز، زکات، قرآن.
اما سبک قرائتی هم جذاب است.
🌹قرائتی برای آنکه جذاب باشد، از حرف حق تنزل نمیکند، فرو نمیکاهد. بلکه حرف حق را تنزیل میدهد. به نام جذب قشر خاکستری و متمایل به مشکی و سیاه و ظلمات و چه و چه، برنامه های تبلیغی اش را مخلوط سیاه و سفید و انضمام حق به چرندیات قرار نمیدهد.
🌹او نماد جذابیت دیگری است. جذابیتی که خوبان انقلاب داشتند و دارند. سعه صدر معنایش تنزیل حقایق است یعنی اندیشه را به ساحت هنر رساندن یعنی معنویت را به ساحت تفکر و تفکر را به ساحت احساس و جذابیتهای ملموس جاری کردن.
🌹جذابیتی که امام خمینی داشت و هنوز هم دارد. سیدعلی حکیم مظلوممان دارد و خواهد داشت، جذابیت حاج قاسم شهید، جذابیت شهید مطهری و شهید آوینی و همه خوبان مجاهدمان. اینها جمع جلال و جمالند. جمع وحدت و کثرت، جمع اوج و گسترش. جمع چشم چپ و چشم راست. جمع ولایت و کرامت. جمع امام و امت. جمع قله ها را دیدن و دامنه را هم فهمیدن. نه مقابل ضعیف الایمانها از حق کوتاه میآید و نه به نام نامی حق، واژه پر کشش «مراعات» و مدارا را کنار میگذارد.
🌹قرائتی میخنداندت در حالیکه به فکر فرو میبردت. نهیب میزند در حالیکه چراغ اندیشه ات را روشن میکند. ساده میگوید اما اهل عمق هم پای درسش دو زانو درس میگیرند. این گونه روی صحنه مقابل نسلهای مختلف دوام میآورد و همه تمام قد برایش بلند میشوند.
🌹این ماه رمضان، قرائتی عزیز در بستر بیماری است اما خدا را شکر، سبک او در حال فراگیری است. صدا و سیما گویا تصمیم گرفته همین مسیر را پیش برود. برنامه «محفل» را تماشا میکردم. جذاب، صمیمی، خواستنی، صریح. پر از عاطفه و البته عمق و اندیشه. پر از صدق و اخلاص. انصافا داریم خلاص میشویم از سلبریتی بازی و رنگ و لعابهای مسخره و لاینفع. سبک هنرمندی قرائتی را دوست دارم. خدا سایه اش را از سر ما کم نکند به حق این شبهای شریف.
@ali_mahdiyan
اخبات
عمق #ذکر_و_خدمت
❤️آدمهای خوب با هم فرق میکنند. آنچه در نهایت خوبان به آن میرسند همان حقیقتی است که در ابتدا طعمی از آن را میچشند و اتفاقا همان نیز جوهره و سبب اصلی رشد و شکوفایی هویت آنها است.
❤️ مرحوم صفایی در سخنانی در شب قدر میگوید: «ان رحمه الله قریب من المحسنین». یعنی اهل احسان که «خوبیها» را «به خوبی انجام میدهند»، تازه رحمت الهی به آنها نزدیک میشود نه متصل. قدم آخر و فوت نهایی کوزه گری چیست؟ پاسخ او «اخبات» است. اخبات یعنی چه؟ یعنی دل شکستگی و عاشقی همراه با یک تسلیم و تواضع محض. احساس انکسار و فقر در مقابل خدا. اینجا است که گنهکار هم میتواند بیچارگی اش را سر دست بگیرد و حرکت کند و شکوفا شود.
❤️این فقر و شکستگی و تواضع، عمق صبر است و صبر را سهل میکند، صبر همانکه موتور اصلی حرکت است. چرا؟ چون همه سختیها و ابتلائات چه ناشی از محیط چه ناشی از تکلیف، اتفاقا کمک کننده اند در شکل گیری اش. صبر کلید مهمی است در سلوک. لذا توجه به همین فقر و نیاز و هویت للهی و الیه راجعونی ما در مقابل خدا، صبر را شکل میدهد.
❤️اخبات در ساحت عمل در اقامه نماز و انفاق خود را نشان میدهد یعنی به تعبیر رهبری «اقدام عملی ذکر خدا» و «خدمت هوشمندانه و جهت دار». اینگونه است که قرآن مخبتین را بشارت میدهد و چنین معرفی میکند: اینها اهل شکسته دلی اند، در حالیکه اهل صبرند و اهل اقامه صلوه و ذکر و توجهند و اهل انفاق و خدمت و کمک به دیگران. وَ بَشّرِ المُخبِتِين. الّذينَ إِذَا ذُكِرَاللّهُ وجِلَت قُلوبُهُم والصبِرينَ عَلى مَا أَصابَهُم والمُقِيمِى الصَّلوةِ و مِمّا رَزَقنهُم ينفِقونَ.
❤️اخبات از خبت است زمینی پست و پایین در مقابل کوه بلند و مقتدر. به قول علامه طباطبایی شتری که سرش پر از کرم و جانور میشود خود را تسلیم پرندگان میکند که این کرمها را از سرش جدا کنند، این حالت شتر را میگویند«اخبت البعیر» اگر این احساس تواضع و شکستگی شکل بگیرد انسان مقابل مردم متواضع میشود. چرا؟
❤️چون او خدا را یکی کنار دیگران نمیبیند بلکه در دل همه موجودات (فثم وجه الله) تماشایش میکند، هر چه موجودی مومن تر و خوبتر، آیه ای بارزتر. «خدمت هوشمندانه» و «ذکر عملی و لسانی» دو روی یک سکه اند و هر دو شمایل آن اخبات و شکستگی است. در دل خدمت، تواضعی مومنانه نشسته است و در دل ذکر نیز همین تواضع و شکستگی است. آن شکستگی در عمق قلبمان در تعامل با مردم ظهور میکند و در همه عباداتمان نیز. یک جا جلوه وحدانی اش و یک جا جلوه متکثرش خود را به تماشا میکشد. نماز بروز و ظهور تواضع و شکستگی است. به تعبیر امام اوج آن را در سجده میبینید و خدمت نیز بروز همین تواضع است مقابل مخلوقات.
❤️چه کنیم به اخبات دست پیدا کنیم؟ چه کنیم ذکرمان و توجهمان همراه اخبات باشد؟
آیت الله تحریری بزرگوار شرحی بر زیارت امین الله نگاشته به نام «سیمای مخبتین». «الهی ان قلوب المخبتین الیک والهه.» او توضیح میدهد چگونه «زندگی با طعم تکلیف» انسان را به این مقام سیر میدهد. اما همین زندگی را چگونه بدست آوریم از کجا شروع کنیم؟
❤️ ساده است. «وصل شدن به مخبتین». اتصالی که در زیارت امین الله پی میگیریم. اتصال به خوبان به تعبیر شهید سلیمانی عزیز اتصال به شهدا و مجاهدین، انسان را در مدار مغناطیس آنها قرار میدهد و ما را هم سنخ آنها میکند. و اینگونه «سبل الراغبین الیک شارعه». راه باز میشود سلوک شروع میشود. اوج اخبات را بیش از همه معصومین دارند و بین آنها آنکه بیش از دیگران اخبات را به ظهور کشیده است، سید الشهدا است. او وقتی همه دار و ندارش را میدهد در «گودال»، آخرین جمله اش زیر تیغ دشمن این است:«یا غیاث المستغیثین».
❤️این حقیقت توحیدی جوهره جان همان کسی است که گفت همه حرکتم خلاصه میشود در «لاصلاح امه جدی».اصلاح مردم و خدمت به مردم. همه زخمهایش گواه همین حقیقت است و البته میگویند از زخمهایی که بر پیکر او بود یکی متفاوت بود و کهنه، وقتی بنی اسد از امام سجاد ع پرسیدند، فرمود این «زخم خدمت» است. زخمی که برداشتن کیسه های نان و خرما و رزق دادن به محرومین و فقرا ایجاد کرده. «نشانه» ذکر حقیقی با جوهره اخبات در عمق جانمان را باید در ساحت رفتارهایمان با مردم مشاهده کنیم، ببینیم آیا اهل خدمت شده ایم یا نه؟ اهل تواضع نسبت به مردم شده ایم یا نه.
@ali_mahdiyan
نگاه درست شیخ حسین
🔹ترمیم دو قطبی های اجتماعی و دردهای کهنه آن فقط به سخن نیست نیاز به رشد نگرشها و تغییر اخلاقمان دارد. شما هم دیده اید، من هم دیده ام کسانی که عادت کرده اند از موضع قدرت حرف بزنند، تهمت بزنند، بترسانند، توهین کنند، چون فکر میکنند طرف حق ایستاده اند. حالا چه کسی و چه زمانی باید یقه این جماعت را بگیرد و بگوید تو هم ظلم میکنی، ظلم به کسی که چون خطاکار است جز خدا کسی را ندارد که این مظلومیتش را پیش او ببرد.
🔹 ظلم های کوچکی که چه بسیار آدمها را از جبهه حق بیرون انداخته و قیامت معلوم میشود چقدر از این جهت همگی مسوولیم. طرف مجرم است چرا به او توهین کنیم؟ چرا بترسانیمش؟ به چه حقی با بی قانونی سراغش برویم، خانواده اش را بترسانیم؟ بله اینها کم است میدانم. ولی آن مقدارش که هست، چه کسی و چه زمانی باید این اخلاق زشت رخنه کرده در برخی را بر ملا کند؟
🔹 در جلسه ای که قرار بود در حضور رهبری برگزار شود قبل از حضور ایشان دیدم یکی از مسوولین انتظامات بیت، جلوی همه جمعیت با بی ادبی و بی احترامی با مداح جلسه سخن گفت و او را جلوی همه جمعیت خرد کرد. از این خطا ها کم ندیده ایم و ندیده اید در بخشهای مختلف. راهش این است که نگاهمان رشد پیدا کند و اخلاقمان را رشد دهیم. همه مان. همه مان به فکر خودمان باشیم. بسیاری از آدمهای دل زده دلیل دل خوریشان اخلاق امثال من بوده در تعاملاتمان. پناه بر خدا. خدا رحمت کند سردار شهید قدس را میگفت دفاع از حرم، دفاع از حرمت قلب این مردم است که از کعبه بیشتر احترام دارد.
🔹مثل آب خوردن آدمها را بیرون جبهه انقلاب قرار میدهیم. منافق مینامیم. سالها قبل در مباحثاتی چقدر تلاش کردم به عده ای بفهمانم حق ندارند به کسی مثل مرحوم هاشمی تهمت نفاق بزنند ولو هزار جور نقد به افکار و رفتارش داشته باشیم، به فلان مسوول و سیاستمدار علنا تهمت نفاق و در جبهه دشمن بودن نزنند.
🔹عادت کرده ایم این و آن را از قطار انقلاب پیاده کنیم و غیر خودی بنامیم. خدای متعال در قرآن بین «ضعیف الایمان» و «منافق» فرق میگذارد. جریان ضعیف الایمانها در درون جبهه حقند و در تعامل با کل بدنه جبهه حق، پیامبر ص با دیگران( که فاصله ایمانیشان با او قابل تصور نیست) پر از مهر و محبت و صمیمیت بود، ما چه مان شده؟
🔹آیا نمیشود مثل سردار شهید هم جلودار بود و پیشران و هم کرامت آدمها را در مرزهای جبهه حق حفظ کرد و به آنها احترام گذاشت؟ به جای گیر دادن به شیخ حسین، مقابل او شاگردی کنیم، وعظ بشنویم، ما باید تغییر کنیم. باید رشد کنیم. انقلاب البته تقریری تنزیهی و سختگیرانه دارد شاید به آن معنا انقلابی فقط پیامبر اکرم ص باشد و معصومینش، اما انقلاب تقریری تشبیهی و گسترده هم دارد که خیلی ها را شامل میشود، حتی به تعبیر امام روح الله، اکثر مردم دنیا بهشتی اند، ولو در بالاترین مراتب بهشت نباشند، اکثر خطاکاران عالم حتی اهل علمشان ، جاهل قاصرند. بیایید توبه کنیم از این همه تنگ نظریهایمان، تهمت زنی هایمان، حرمت شکنی هایمان که زیر پوست قداست و حرف حق پنهانش کرده ایم. این ها به معنای ندیدن قله ها و رشد یافته ها و کنار گذاشتن حرف حق و یا امر به معروف و نهی از منکر نیست. شب قدر باید هویت رحمه الله الواسعه بودن را در جان ما بنشاند.
🔹از یکی از همرزمان شهید مظلوم قدس که آزاده هم بود شنیدم، حاجی از او خواسته بود رزمنده ای را که در دوران اسارت او را لو داده بود و با دشمن همکاری کرده بود ببخشد. وقتی رفیقش تعجب میکند که چرا؟ به او میگوید اگر یکی از تهران تا اهواز میآمد برای جنگ و پشیمان میشد و بر میگشت باید خادمش میبودیم تا چه رسد به این رفیق خطاکارت.
🔹شیخ حسین خوب گفت. درست گفت. مثل همیشه به جا گفت. سایه اش مستدام.
ما باید فکری به حال خود کنیم ....
@ali_mahdiyan
راه پیمایی امید
🔹جمعیت در قم همیشه زیاد است، هر بار هم فکر میکنی این بار شلوغتر بوده. توی اون شلوغی ها یکی آمد جلو، از این کلاه های آفتاب گیر مقوایی هم سرش بود، گفت به بعضی متنهای شما نقد دارم. نقدهایش را میگفت و من هم بحث میکردم، از یک جایی به بعد احساس کردم فقط باید بشنوم نه چون حرفش را قبول داشتم چون صدای سوز قلبش را بیشتر دوست داشتم، میگفت حاج آقا حرف آقا رو زمینه، ما باید کمک کنیم. نباید دنبال کارهای خودمان باشیم. حرفهای شعاری و گل درشت اما آن قدر برایش مهم بود که چند بار تکرار میکرد.
🔹برگشتم دیدم سیدهادی پشت سرم ایستاده، با خنده شیطنت آمیز همیشگیش. گفت فیلمت رو هم گرفتم به سبک سردار رادان. نگاه کردم دیدم ساندیس را داده دست دخترش، دوربین موبایل را از روی ساندیس چرخانده سمت صورت من. بغلش کردم سید رو. میبینمش نشاط میگیرم.
🔹راه پیمایی های قم رو دوست دارم. کلی از رفیقات رو پیدا میکنی. رفتم سمت مصلی برای نماز. مصلی با آن وسعتش دیگر جا نداشت. خیابانهای اطراف هم پر بود. در آن شلوغی یک دفعه دیدم یکی بغلم کرد. نگاهش کردم مجتبی بود. از رفقای تیر عدالتخواه، در فضای مجازی هزار جور دعوا و بد و بیراه به هم میگیم. به شوخی بهش گفتم چطوری آدم عوضی، نمیگی دلم برات تنگ میشه؟ جدی نگاهم کرد گفت تا ماه رمضانه و تقوام زیاده بغلت کنم، بعدا شاید دیگه نتونم. باز هم خندیدم گفتم عشق منی مجتبی. کاش بیشتر ببینمت.
🔹جا نبود، مجبور شدم عبام رو پهن کنم رو آسفالت. آفتاب بود اما هوا بهاری و خنک. موقع دعا پیر مرد کنار دستیم گریه میکرد و من به او غبطه میخوردم. خوش گذشت خلاصه. مثل همیشه.
🔹شاید در طول تاریخ سابقه نداشته باشه که رژیم منحوس اشغالگر از درون اینطور متزلزل بشه و از بیرون از چند جبهه در محاصره، در چند دقیقه صدها راکت دست گرمی بزنیم بهش و جرات نکنه جواب بده. کشورهایی که کلی براشون خرج کرده بود روشون برگردونن سمت شرق و حتی دولتهای غربی هم دیگه اونطور کمکش نکنن و بارها نام فروپاشیش از زبان مسوولین فعلی و قبلیش شنیده بشه. ضعف دشمن نتیجه قدرت ایمانی جبهه مقاومته. نتیجه وحدت و اقتدار و امید مردم ما است.
🔹روز قدس امسال روز راه پیمایی امید بود. امید ناشی از وحدت و ایمان این مردم مظلوم.
خوش گذشت.
@ali_mahdiyan
درباره کشف حجاب
۵
فاطمه خانم
🔹شاید شما هم فیلم دختر خانم چادری که در پارک تذکر میداد به کشف حجاب کرده ها را دیده باشید. فیلم را منوتو پخش کرد و در فضای مجازی هم زیاد دیده شد. یک دختر جوان دهه هشتادی، محجبه و مودب، میرود به کشف حجاب کرده ها تذکر میدهد، با لبخند، با اشاره دست به موهایشان و سپس به احترام دست به سینه ادب میکند و عبور مینماید.
🔹یک زن فیلم او را میگیرد، به او فحش میدهد و توهین میکند، ساندیسخور جغله و ...
دختر خانم سعی میکند با او درگیر نشود، پاسخ او را هم نمیدهد و صحنه را ترک میکند، اما این زن فحاش او را دنبال میکند. فیلم همینقدرش پخش شد.
🔹اما من هم به دیدار دخترک یا همان فاطمه خانم مشرف شدم. او میگفت که آن زن فحاش تلاش میکرد روسری از سرش بکشد. جالب است که فاطمه خانم بارها و بارها در فضاهای این چنینی وارد میشد و تذکر میداد تک و تنها با آرامش، با محبت، با دوری از دعوا و درگیری، با شجاعت و با اخلاص.
🔹پدر فاطمه خانم از دنیا رفته بود و مادرش نگران فاطمه بود اما جلوی او را نمیگرفت. حق داشت نگران باشد او امانت بود و باید مراقبتش میکرد مثل هر مادر دیگری. مظلومیت این مادر و دختر برای حفظ این غیرت دینی و سیاسی و ایستادن پای کار ، در عین اقتدار و استحکامشان، من و امثال مرا خجالت زده میکرد. من چند جمله به آن مادر و دختر گفتم.
🔹اول آنکه امام خیلی وقتها جوانها و نوجوانها را رهبران خود و دیگران معرفی میکرد. راست میگفت. نگاه به سن و سال نباید کرد برخی روحها خط شکن هستند. شبیه آن نیروی بسیجی که زیر آتش گلوله دشمن وقتی خیلی از نیروهای خودی کپ میکنند و پشت خاکریز مینشینند، قد راست میکند و الله اکبر میگوید که ترس دیگران هم بریزد، تعللها و وسوسه ها را پایان دهد. چه جالب است که یک دخترک دهه هشتادی چنین نقشی را ایفا میکند در این روزگار از انقلاب معنوی و توحیدی امام.
🔹دوم آنکه عزت دست خدا است. مادر با بغض میگفت به پدرش توهین کردند، گفتم مادر! عزت دست خدا است. این فیلم را دشمن پخش کرد ولی فکر نمیکرد هر بیننده منصفی از فاطمه تو درس اخلاص و شجاعت و غیرت بگیرد. که مسوولین کشور پرسان پرسان دنبالش کنند که او را بیابند. که نیروهای انقلاب کمی تامل کنند و فکری به حال انفعالشان کنند.
🔹گام دوم انقلاب هم دوران فاطمه ها است. فاطمه های دهه هشتادی. فاطمه های گمنام. اصلا نام فاطمه اسم رمز انقلاب ها است. یا مقلب القلوب! «ثبت» قلوبنا علی دینک. ما زن را با سیده زنان یعنی فاطمه س میشناسیم. حیات و زندگی را با فاطمه میشناسیم. انقلاب و آزادی را نیز با فاطمه میشناسیم.
🔹کاش فاطمه شهر ما تنها نمیماند. چادر از سرش نمیکشیدند. کاش با همه آداب و مراقبت ها و ارتقای امر به معروف ها و نهی از منکرها، اما اجازه نمیدادیم دشمن فاطمه های ما را تنها و بی پناه پیدا کند و رو سری از سرشان بکشد. فاطمه خانم نماد «همه» دختران مظلوم ما است، کاش بیشتر نگرانشان بودیم.
@ali_mahdiyan