1_12477377125.mp3
39.56M
🔺خانواده حسینی
ویژگی زن و مرد در خانواده ناظر به خصوصیات آنها است. داستان ازدواج حضرت موسی ع از این جهت راهگشا است. صفورا س به حیاء معرفی میشود، تمشی علی استحیا، و موسی ع به قوی امین معرفی میشود. در قرآن توانمندی عقیدتی و کارآمدی و توانمندی ظاهری با هم جمع شده، برای پذیرش مسوولیتها از جمله مسوولیت خانواده. اما حیاء چیست و چرا در زنان بیشتر مورد توجه است؟
شب سوم
@fadaeyan_ir
@ali_mahdiyan
1_12491313625.mp3
34.85M
🔺خانواده حسینی
نقش حیا در جامعه چیست؟ یکی از آثار حضور مردم، گسترش حیا است. حضور سیاسی اجتماعی مردم باعث کم شدن فساد میشود، باعث افزایش آزادی میشود، ولو حتی اگر امر به معروف هم نکنند، نهی از منکر هم نکنند، صرف حضور، به تنهایی باعث افزایش حیا و کاهش فساد میشود، باعث رشد عقلانیت در جامعه میشود. زنها بیشتر میتوانند عقلانیت را تبدیل به حیا کنند و جامعه را به سمت حیا سوق دهند. چرا فضای مجازی امروزی درش حیا کمتر است؟
شب چهارم
@fadaeyan_ir
@ali_mahdiyan
1_12509854126.mp3
42.13M
🔺خانواده حسینی
چرا در این دهه بحث از خانواده حسینی میکنیم؟ مساله مبارزه و پیشرفت مساله امروز ما است. درگیری با تمدن غرب و آوردن سخن نو در عین رشد و پیشرفت، مساله ما است. داستان درگیری ضعفای بنی اسرائیل با تمدن عجیب و غریب و قدرتمند فرعونی از این جهت راهگشا است. بدون آوردن قدرت خدا در محاسباتمان قطعا باید به تسلیم تن بدهیم یا نابودی را بپذیریم. اراده و قدرت الهی با چه محاسبه ای وارد میشود؟ این روشی است که در و اجعلوا بیوتکم قبله و اقیموا الصلوة توضیح داده شده. پیوند مساله خانواده و روابط خانوادگی با قدرت سیاسی اجتماعی را در این جا میتوان مورد توجه قرار داد.
شب پنجم
@fadaeyan_ir
@ali_mahdiyan
1_12532146012.mp3
53.11M
🔺خانواده حسینی
نقش خانواده و زن در پیشرفت کشور چیست؟ سه رویکرد به زن وجود دارد، رویکرد غربی، رویکرد متحجر جاهلی، رویکرد انقلابی، دو رویکرد اول به یک نکته برمیگردند، سه رویکرد بنا بر این به مساله حجاب وجود دارد، یکی حجاب را بر میدارد که سودش را قدرتمندان و مستکبرین ببرند، یکی حجاب قرار میدهد برای مخفی کردن زن و دیگری حجاب را برای حضور اجتماعی زن لازم میداند، حضور زن در خانواده نیز همینطور است. حقیقت زن را با معرفی درست سیده النسا میتوان شناخت، یا ممتحنه ، هویت او را معرفی کند، زن توان ایجاد قیام و خیزش اجتماعی دارد، قیام بن مایه پیشرفت است. تفاوت پیشرفت و توسعه را نفهمیم، نقش زن را نمیتوانیم در پیشرفت تشخیص دهیم.
شب ششم
@fadaeyan_ir
@ali_mahdiyan
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
#عکسنوشته
🚩 حیاء ؛ صفت کمال
◾️ حجت الاسلام مهدیان
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست_تصویری
🚩 قاعده جماعت
🎙 حجتالاسلام مهدیان
#محرم_۱۴۴۶
#خانواده_حسینی
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلامالله علیها
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #فیض_منبر
4⃣ قسمت چهارم: تمدن فرعونی
▫️ حجتالاسلام علی مهدیان
#محرم_۱۴۴۶
#خانواده_حسینی
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
#عکسنوشته
🚩 رابطه سلوک معنوی و خانواده
◾️ حجت الاسلام مهدیان
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست_تصویری
🚩 تصّور غلط...
🎙 حجتالاسلام مهدیان
#محرم_۱۴۴۶
#خانواده_حسینی
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلامالله علیها
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #فیض_منبر
5⃣ قسمت پنجم: حقیقت زن کامل
▫️ حجتالاسلام علی مهدیان
#محرم_۱۴۴۶
#خانواده_حسینی
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
#عکسنوشته
🚩 اراده خدا؛ وقتی می آید که...
◾️ حجت الاسلام مهدیان
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@fadaeyan_ir
بعد از انتخابات ۱۴۰۳. عابدینی.mp3
62.3M
🔺سخنان حاج آقای عابدینی درباره انتخابات ۱۴۰۳ نکات مهمی دارد.
🔹تطبیق سبک رفتار مؤمنین در این انتخابات با ماجرای جنگ احد. چه شد که شکست خوردیم؟
🔹ضعفهای مؤمنین چگونه زمینه ساز شکست آنها شد. مراقب چه نکاتی نبودیم؟
🔹چگونه به صورت یکدیگر چنگ زدن مؤمنین باعث شکست آنها و از طرفی در مجموع، سبب رشد و تمحیص آنها میشود.
🔹آفتی که ممکن است از امروز گرفتارش شویم چیست.
🔹صحنه را چگونه باید ببینیم و مراقب چه نکاتی باشیم؟
🔺پیشنهاد میکنم وقت بگذارید و بشنوید.
@ali_mahdiyan
کودکان راست میگویند
❤️ روی معصومیت و مظلومیت کودکان فکر کنید، نه اینکه ما سالها است با روضههای کودکان کربلا دلآشوب میشویم و زیر و رو میشویم، بارها قرآن نقش کودکان معصوم و مظلوم را که عین صدقند در کمک به راه خدا بیان کرده، داستان اتهام به یوسف ع و شهادت کودک، داستان اتهام به مریم س و شهادت کودک. داستان کودکان مظلوم بنی اسرائیل که سربریده شدند. اما در این دوران نیز امان از نقش کودکان.
❤️ کودکان به فرماندهان جبهه حق و خانوادهشان انگیزه میدهند.
حاج قاسم در نامه به دخترش مینویسد: "دختر عزیزم چه کنم برای آن دختر بی پناهی که هیچ فریادرسی ندارد و آن طفل گریان که هیچ چیز ندارد، من در چشمان خود نمک می ریزم که پلکهایم جرأت بر هم آمدن نداشته باشــد "
❤️همسر شهید همدانی میگوید: "حاج حسین گفت تکفیری ها دست و پای یکی از دخترها را قطع کرده بودند و در انظار مردم نشان می دادند. بعد به دخترم گفت اگر بمانم نمی توانم راحت زندگی کنم. دخترم که این صحبت ها را شنید سکوت کرد."
❤️کودکان به ما جهت را نشان میدهند:
رهبری جایی میگوید: "قتلعام زن و بچّه و کودک یک روستا! این جزو سیّئات جریان تکفیر است. از این قرائن و شواهد نمیشود بهآسانى عبور کرد؛ همهى اینها نشان میدهد که جریان تکفیر درخدمت استکبار است" ( ۴_۹_۹۳)
در مورد اسراییل میگوید این رژیم به راحتی و با قساوت کودک میکشد، چاره اش مقاومت مسلحانه است، کرانه باختری را هم باید مسلح کنیم. (۱_۵_۹۳)
❤️خدا رحمت کند امام هم یکی از دلایلش برای نشان دادن جهت ها به مردم. صدق کودکان بود او میگوید: " بچه های هفت ساله و هشت ساله شان ایستاده و می گوید: مرگ بر این سلطنت پهلوی! و تظاهر می کند و کشته می شود؛ فردایش هم همان بچه های دیگر، باز می گویند. این طور ایران الآن قیام کرده است و ما مکلفیم که به اینها کمک بکنیم؛ بی تفاوت نباشیم. عالم را آگاه کنیم از این مصیبتی که بر سر ملت ما آمده است.»(صحیفه امام؛ ج 4، ص 27).
جای دیگر میگوید: "این نهضتْ الهی بود. نهضتی که بچه ها پستانک را در دهان می گذاشتند، وقتی بیرون می آوردند می گفتند «مرگ بر شاه» باز پستانک را به دهان می گذاشتند! از بچه هایی که اولِ صحبت و حرف زدنشان است تا پیرمردهایی که آخر عهدشان است به حیات، همه با هم بودند و همه با هم طرد کردند این طاغوت را. "(صحیفه امام،ج۶،ص۳۳۶) عین این ماجرا را محتشمی پور از قول خبرنگار خارجی در پاریس نقل میکند که این صحنه شعار دادن کودکان در آغوش مادران را دیده بود و به حقانیت انقلاب معتقد شده بود. این یک پدیده گسترده و معنا دار بود.
❤️امروز همین کودکان، باعث صدور قیام و انقلاب شدهاند در دنیا، شعارها و بیانیه ها و سخنان اساتید دانشگاه و دانشجویان را در اروپا و آمریکا دنبال کردهاید؟ یکی از علل این خیزشها مظلومیت کودکان است.
❤️مظلومیت کودکان یکی از ابزارهای خدا است برای تغییر ریل تاریخی انسانها، برای ایجاد نقطه عطف در تاریخ. این روزها از کنار روضه های کودکان کربلا ساده عبور نکنیم. خدا رحمت کند حاج آقای حق شناس، عارف تهرانی را، میگفت بین روضه حضرت علی اصغر ع و ارتباط وجودی با امام عصر عج رابطهای عمیق است. آری خون کودکان حالا حالا ها کار دارد با تاریخ و آینده آن.
@ali_mahdiyan
به بهانه سخنان آقای عالی
🔺 "نظام اسلامی"، غیر از "شخص حاکم" است. ولو آن حاکم، علی ع باشد.
🔺غدیر، تعیین علی ع برای حاکمیت نبود فقط، بلکه مهمتر آنکه مهندسی نظام اسلامی بود. نظامی که مثل دین و شریعت، با اراده ربوبی خدای متعال تعیین تکلیف میشود.
🔺این نظام بعد پیامبرص کنار گذاشته شد. انتخاب مردم در چارچوب ویژگیهای عقلی و اخلاقی و دینی، ساختار ولایت الهی نیست حتی اگر معصومین با آن همراهی هایی کرده باشند. حتما این ساختار از سلطنت و وراثت، معقولتر است. در سلطنت و وراثت هم حتما حاکمی با خصایص بهتر و توانمندتر بهتر از حاکم ظالم و فاسق و فاجر است. اما حتی اگر امام معصوم هم در راس نظام غیر الهی و ولایی قرار بگیرد، و مثل یوسف ع یا امام رضایی(بالفرض) حاکم شوند در ساختار سلطنت، یا مثل امیرالمومنین ع حاکم شود در ساختار انتخاب مردمی، آن نظام غلط است، غیر عادلانه است. چون ساختار سیاسی غیر از شخص حاکم است. البته باید توجه داشت که ایجاد نظام اسلامی و ولایی نیز به دست یک نفر انجام نمیشود بلکه نیاز به دست و قدرت جامعه دارد.
🔺نظام سیاسی در دوران غیبت، نظام ولایی غدیر است نه نظام سیاسی "انتخاب در چارچوب ویژگیها" که خلفای راشدین بعد پیامبرص بر اساسش حاکم شدند. این دو ولو شباهتهایی با هم دارند، لکن از اساس متفاوتند.
🔺ملاک حکمرانی در ساختار نظام اسلامی، نصب الهی است و انتخاب و تطبیق و تعیین ویژگیها توسط مردم، طریق هستند. لذا حاکم، ولایتش مطلقه است و تقدم حکم او بر دیگر احکام شریعت، خودش شرعیت دارد. او غاصب نیست. تصمیمها در این نظام مقدسند، جان دادن برای آن ارزش است، به خلاف مدل های دیگر که تقدم احکام بر شریعت، خلاف و بدعت است و بنابر این حتما در دولت شخص غاصب، دولت دیگری وجود دارد، پنهانی، ذیل حکومت ولی الهی و اگر تبعیتی از حاکم رسمی هست به دستور او انجام میشود. مدلی که تا قبل از پیروزی انقلاب هم ادامه داشت.
🔺برخی خیال کردهاند آقای عالی، منظورش این است که شرط تبعیت و اطاعت سیاسی از ولی فقیه، اعتقاد به الهی بودن جایگاه آن است. این افراد، مساله را کلا اشتباه فهمیدهاند. بحث در اطاعت افراد نیست که خلط بین تعبدیات و توصلیات را تذکر دهیم، بلکه بحث در مبنای معماری نظام اسلامی است که به دست جامعه انجام شده. آیا مردم، نظام و ساختار ولایی و الهی را شکل داده اند یا ساختار بشری صرف. مردم ایران امام خمینی را به جای محمدرضا نگذاشتند، بلکه ساختار و نظام ولایی را جایگزین ساختار سلطنت کردند.
🔺نظام اسلامی_ بر اساس ولایت الهی_ چه نسبتی با عدالت دارد؟ ایجاد این نظام، اولین و اساسی ترین مصداق عدالت است. در واقع مهندسی فنداسیون جامعه و نظام اراده و حکم_ در کلانترین ساختار خود_ بر محور عدالت، واقع شده است. تنزل عدالت ساختار نظام سیاسی به عدالت و عمل کارگزاران، خطا است، آنانکه به دلیل خطای کارگزاران اصل عادلانه بودن نظام را زیر سوال میبرند، ظلم میکنند. همینطور تنزل مقوله عدالت نیز به معیشت و ملکیت و خارج کردن دایره عدالت از اراده و امر سیاسی، خود، ظلم بزرگی است.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست_تصویری
🚩 بزرگ به اندازه یک جامعه
🎙 حجتالاسلام مهدیان
#محرم_۱۴۴۶
#خانواده_حسینی
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلامالله علیها
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
#عکسنوشته
🚩 حجاب ؛ برای فراری دادنِ ...!!!
◾️ حجت الاسلام مهدیان
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@fadaeyan_ir
1_12579739854.mp3
43.62M
🔺خانواده حسینی
زن و مرد با تشکیل خانواده، یک پدیده شامل و گسترده تر فقط ایجاد نمیکنند، فقط مثل قطعات پازل یک تصویر را تکمیل نمیکنند. بلکه چیزی در وجود خودشان کاملتر میشود، خودشان بسط و شمول پیدا میکنند. کسی این نکته را بفهمد، فهم دیگری از بزرگان عالم و از امامان پیدا میکند، فهم دیگری از حزن امام و دعای برای فرج امام پیدا میکند. خانواده وجود ما را گسترش میدهد.
شب نهم
@fadaeyan_ir
@ali_mahdiyan
1_12588608144.mp3
35.29M
🔺خانواده حسینی
سلوک سیدالشهدا در بستر خانواده و برای ارتقای امت را با دیگران اشتباه نباید گرفت.
او در بستر خانواده "فادخلی فی عبادی" به سوی "و ادخلی جنتی" پر میگشاید.
و چه سخنهاست در این یاء "جنتی".
چقدر عرفان و سلوک انسان کامل در بستر خانواده، دیدنی است و درس آموز.
شب دهم
@fadaeyan_ir
@ali_mahdiyan
1_12594664495.mp3
35.11M
🔺خانواده حسینی
عزیزتر از خون سیدالشهدا آیا در عالم هست؟ عزیزتر از خانواده امام حسین ع آیا در عالم چیزی هست؟
آری هست. هدف سید الشهدا. هدف او اصلاح امت جدی بود.
روضه مادر و پدر اگر میخواهید بخوانید از دردهایشان و رنجهای فرعیشان نگویید فقط، بلکه از رنج اصلی آنها بگویید، چیزی که به خاطرش هر درد و رنجی را تحمل میکنند.
تا حزن بر مصیبت و اشک بر او گره بخورد به نصرت او.
تا حزن او گره بخورد به مدد کردن امام عصر عج
هدف او هنوز هم زنده است.
باید خانوادهگی آمد، خانواده را پای کار امت آورد.
هر خانواده باید ماموریتی داشته باشد برای یاری و نصرت امام.
آن خانواده بزرگتر که انما المؤمنون اخوه آن را توضیح میدهد و انا و علی ابوا هذه الامه تبیینش میکنند، باید رشد کند، پیش برود.
شب یازدهم
@fadaeyan_ir
@ali_mahdiyan
هدایت شده از هیأت منتظران شهادت
🏴مراسم عزاداری محرم الحرام ۱۴۴۶
🔸 حجتالاسلام علی مهدیان
📌با موضوع(خانواده حسینی)
🔹برادر سعید شعبانی
🔹برادر سید مسعود موسوی
📍از شنبه ۳۰تیرماه به مدت ۵شب _ ساعت ۲۰:۳۰
📍 خیام جنوبی _ ۲۰ متری طالقانی _ پلاک ۱۷۸/۱
▪️هیئت منتظران شهادت
▪️@montazeraneshahadat_ir
نقد مردمسالاری به سبک جلیلی
🔹یکی از فواید حضور جلیلی در انتخابات اخیر این بود که باعث شد، مردم به سبک اداره، بیندیشند. او تا جایی که میشد و توانست، سعی کرد بر اساس برنامه ها و راهکارهای اثباتی و امید بخش، در مردم جلب اعتماد کند و این با ارزش است.
🔹فارغ از بحث انتخابات، باید به این برنامه ها فکر کرد، آنها را نقد کرد و برای ارتقای آنها اندیشید. تجربیات قبلی مدیران ما مهم است؛
🔹بازرگان معتقد بود مردم بعد از انقلاب به خانه ها برگردند، و کار را به متخصصین بسپارند. این یک نقطه اختلاف مهم او با امام شد.
🔹بنی صدر سعی کرد کار را با یک جریان خاص ظاهرا انقلابی پیش ببرد، یک حزب پارتیزانی تندرو که شعارش جهاد برای مردم بود، یعنی مردم بنشینند تا اینها برایشان جهاد کنند. بعدها انحراف سپردن کار به چنین رویکردی روشن شد.
🔹میرحسین روشش بیشتر تقسیم فقر بود، او عدالت را در بستر پیشرفت نمیفهمید، سبک تعاونی و همینطور مدل اداره او، ضعفهایش را ثابت کرد. مخالفت با سرمایه داران و اعانه دادن به مردم روش موثری نبود.
🔹هاشمی روشش بیشتر شبیه توسعه غربی و سربریدن عدالت بود. او نیز عملا عموم مردم را کنار میگذاشت و کار را به سرمایه داران و متخصصین علوم مدرن میسپرد.
🔹خاتمی سعی کرد مردمسالاری را در قالب جامعه مدنی، و مدل احزاب غربی دنبال کند، جنگ قدرت و ورود سرمایه داران به سیاست و امنیت نتیجه خطرناک روش او بود.
🔹احمدی نژاد تلاش میکرد پول و سرمایه کشور را بین همه مردم پخش کند، تقسیم سرمایه های کشور بین مردم مهمترین ایده او برای حکمرانی بود. این رویکرد، عملا باعث بی توجهی به اراده و علم میشد، ثمره اش بی توجهی به قانون و ساختارهای نظام بود.
🔹روحانی هیچ سبکی برای مردمسالاری نداشت. ایده او حل مشکلات مردم بر اساس مذاکره بود که وقتی شکست خورد عملا با دولتی بی ایده طرف شدیم.
🔹رییسی ایده اصلی اش جبران کاستیهای ده سال قبل خود بر اساس خدمت و تلاش حداکثری بود. سه سال او را باید بیشتر سه سال جبران و خدمت و جهاد دانست. خدمت به مردم البته با آوردن مردم پای کار فاصله داشت، برای دوران او البته چاره ای هم نبود جز این. من معتقدم این مسیر باید ادامه پیدا میکرد و فکر میکنم جناب قالیباف بنا داشت چنین کند.
🔹اما ایده جلیلی چه بود؟ او معتقد بود نخبگان جمع شوند، بیندیشند، برای همه ظرفیتهای کشور و برای همه مردم ماموریت و نقش با شکوه تعریف کنند و به آنها محول کنند. این ایده البته توجه جدی به مردمسالاری داشت اما اشکالاتی هم داشت؛
🔺مهمترین اشکالش این بود که نقش مردم بعد از تعریف برنامه و ماموریت توسط نخبگان آغاز میشد، این طرح بیشتر شبیه چیزی است که امروز در چین انجام میشود. یعنی طرح و برنامه کلی و مدیریت کلان در دست حاکمان است و مردم کارگرانی هستند که هر کدام باید نقش خرد خود را صرفا ایفا کند.
🔺این طرح اولا نیاز به یک طبقه مدیریتی کاملا پخته و کاربلد دارد که وجود نداشت. ثانیا همراه کردن همه دستگاهها و مردم را میخواست که معلوم نبود اجرایی باشد. و از همه مهمتر اینکه ابتکار و عقلانیت و اراده و برنامه ریزی عمومی عوام و خواص را محدود میکرد.
🔺به بیان حوزوی ما او تلاش میکرد برای مردمسالاری "مقتضی" درست کند نه اینکه "رفع مانع" کند. حال آنکه به نظر میرسد روش رهبران ما تبدیل استعداد ایمانی مردم به عقلانیت و عزم و عمل است. همه رهبر میشوند، همه برنامه میریزند. هر کس خودش نقش پرشکوه خود را تشخیص میدهد، این روش البته باعث رشد و بلوغ همه نیز خواهد بود.
🔹فرق میکند مدیر یک مدرسه برای بچه ها بر اساس استعداد سنجی تک به تکشان نقش و آینده ای ترسیم کند یا اینکه کاری کند همه آنها بتوانند خودشان آینده خود را ترسیم کنند و با هم هماهنگ شوند. این کاستی مهمی در کار جلیلی بود.
🔹امیدواریم مسیر پزشکیان بازگشت به گذشته و بازرگان و بنی صدر و هاشمی و خاتمی یا روحانی نباشد یا آش شلمشوربایی برای کشور از تجربیات شکست خورده قبلی ها درست نکند.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحههای همشهری جمعه
29 تیر ماه ۱۴۰۳
🔺کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود
🔺همشهری جمعه هر هفته در قالب «روزنامه دیواری» منتشر میشود و قابل نصب در جاهای مورد نظر شماست.
🔺برای دریافت نسخه چاپ شده و آماده نصب این روزنامه دیواری عدد ۷ را به ۳۰۰۰۳۳ پیامک کنید
🔺نسخه با کیفیت این روزنامه دیواری را از اینجا دانلود کنید:
https://B2n.ir/q49362
🆔 @hamshahrinews
-1291903230_1018065767.mp3
1.35M
عنوان قصه: *خانواده بزرگ*
گوینده: *مریم نشیبا*
برنامه : #شببخیرکوچولو
۱.توجه به خانواده ای بزرگ که حول امام حسین ع همدیگر رو پیدا میکنند، احساس کودک را از عاشورا به هویت خودش و ارتباطات اجتماعی حول امام حسین ع جلب میکند، و این انتخاب درستی است. ولایت، خودش را در پیوستار منسجم ما و هویت ما، نشان میدهد.
۲.مساله خانواده بزرگ که حول امام حسین ع جمع میشوند یک انتخاب راهبردی برای امروز ما نیز هست. تقابل های اجتماعی بعد برخی بی اخلاقی ها و تهمت زنی ها، کام مردم را تلخ میکند، قدرت و نشاط جامعه را هم کم میکند. خروج از اخلاق، بی انصافی، تهمت زدنهای مکرر باعث ایجاد اختلافات جدی در بدنه مردم خصوصا متدینین شد.
۳.اینکه شهر را که آغشته به تمدن غربی است بستر جدا شدنها بدانیم و روستا را که نماد سادگی و پاکی است بستر انسجام اجتماعی حرف بدی نیست. اما
اما دو نقد
۴.به نظرم این دو گانه ای که در آثار برخی هنرمندان دغدغه مند ما هم هست که مقابل مدرنیته، بازگشت به روستا را قرار میدهند، سخن درستی نیست. ما راه سومی داریم که نه منحل شدن در مدنیت غربی است نه بازگشت به عقب ماندگی روستایی. راهی که اتفاقا حول امام حسینع و هویت انقلابی ما شکل میگیرد. حیف که نقدکنندگان فرهنگ غرب این راه را نمیشناسند یا معرفی نمیکنند. من این مشکل را مثلا در داستان "یه حبه قند" میرکریمی با آنکه بسیار هم دوستش داشتم، میدیدم و تاسف میخوردم.
۵.نقص دیگر داستان این بود که اشاره ای به خانواده بزرگتری که ما بواسطه رابطه ایمانیمان حول سیدالشهداع به دست میآوریم نکرد، حال آنکه اتفاقا وقت گفتنش همین جا بود.
@ali_mahdiyan