eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
594 عکس
329 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
پدر 🌱اخلاق پدرانه اش را نمیبینی و نمیفهمی ولی او پدر است. چه قبول کنی چه قبول نکنی. آن روز که همه نخبگان و کله گنده ها قبولت نداشتند او به تو پر و بال داد. هم چون نماد تصمیم مردم بودی و هم چون تابلوی آرمانها را سر دست گرفته بودی. همان روزها با احترام به تو درس اخلاق میداد که پسرم بدون ظلم است. عدالت بدون ظلم است. 🌱او پدر است. تو که هیچ. او نسبت به از تو دورتر به اندیشه هایش هم پدری میکند. وقتی آن سیاستمدار کهنه کار نامه بی ادبانه اش را به پدر نوشت و او را تهدید کرد. پدر سکوت کرد. صبر کرد تا مردم تصمیم بگیرند و بعد پشت تصمیم مردم ایستاد. تو سکوت کردی بهتر هم بود چون حرف زدنت همیشه پر از نیش و کنایه و توهین بود. ولی پدر آرام و متین فقط روشنگری میکرد. در روزگاری که منبریها خفه شده بودند او تک و تنها مقابل همه ایستاد تا ثابت کند پدر است. 🌱امروز که دائم از او درخواست میکنی را کاری ندارم. ولی آن روز که جلوی چشم همه حرمتش را شکستی و به حکم او بی ادبی کردی او چیزی نگفت حتی به بقیه توصیه میکرد که چیزی نشده. کارتان را بکنید کارهای مهمتری داریم. 🌱آن روز که همه تو را منحرف نامیدند فریاد زد که این خطاها اصل نیست. اصل و فرع را اشتباه نکنید. یادت رفته ولی روزی که مودبانه میگفت قدر این موقعیت را بدانید نکند خدای نکرده کنید. 🌱 او تو را میشناخت روزی که قهر کردی او صبر کرد و بعد هم صمیمانه همراهیت کرد. او قبل آنکه آبروی برادرانت را ببری به ظلم و عصبانیت، در لفافه به تو گفت مراقب باش این کار است. 🌱 پدر است دیگر. تو را مومن میدانست. توصیه کرد برای مصالح کشور نیایی. ولی خودسرانه نظرش را مسخره کردی آمدی تا باز هم دعوا راه بیندازی. همه فکر میکردند دیگر تو را کنار میگذارد ولی باز در حلقه مشاورانش نگهت داشت. آنها که پدر را میشناختند میدانستند کسی که سالها اجتهادهای مخالف آن پیرسیاست را تحمل میکند تو را هم تحمل میکند او پدر است. 🌱یادم نمیرود وقتی به تو گیر میدادند که چرا به بهانه عدالت به ولایت دهن کجی میکنی با لبخندی می گفتی او پدر است و رابطه ما پدر فرزندی است. ولی حقیقت این بود که او پدری میکرد ولی تو فقط حرمتش را شکستی. 🌱خودت بهتر میدانی برای او کاری ندارد که کاری کند برای همیشه از خاطره ها حذف شوی نه از سر قدرت بلکه چون دل مومنان به نفس او گره خورده ولی او پدرانه صبوری میکند. سالها گذشته و تو هنوز دنبال عدالتی اما بدون عقلانیت و بدون معنویت. روز پدر شده و کاش به حرمت نان و نمکی که سر سفره اش خورده ای فقط همین یک درس را از او یاد میگرفتی. @ali_mahdiyan
مساله جمهوری اسلامی 🌱تشکیل جامعه یک سطح رشد آدمها است. بشر تا در پیله انانیت است اساسا وارد جامعه نمیشود. بدترین جوامع نیز همینقدر که جامعه هستند بهتر از وضعیت پاشیدگیند. 🌱جامعه اما بدون دستگاه حاکمیت نیست. لابد من امیر بر او فاجر. بدترین جامعه _ که البته همان هم به قول شهید مطهری از پاشیدگی بهتر است_ جامعه مستبد است. جامعه ای که یک نفر یا یک جمع اراده اش را بر دیگران حاکم میکند. آفت اصلی جامعه استبدادی این است که از هم بپاشد چون الملک لایبقی مع الظلم. هر زمان استبداد شدت میگیرد خطر فروپاشی زیاد است لذا مستکبرترین حکومتها بیشتر در معرض فروپاشیند. و کل نظام بین الملل هم به همین دلیل است که همیشه در معرض فروپاشی است. 🌱 یک ساحت برتر، جامعه مردمسالار است. این جامعه به تعبیر امام سیاستش حیوانی است نه شیطانی. یعنی همه قرار میگذارند با هم از رفاه دنیایی استفاده کنند ولی کسی به دیگری تعرض نکند. اصلی ترین نگرانی جامعه مردمسالار اما همان استبداد است. چون مردم حساب میکنند اگر ولو پنهانی بتوانند دیگران را برده خود کنند چنین میکنند و چرا نکنند اگر رفاه ملاک است. امروز استبداد پنهان اکثر کشورهای مردمسالار را به خدمت گرفته. صاحبان پول و رسانه. 🌱یک سطح بالاتر اما جامعه مردمسالار دینی است. یعنی جامعه ای که قانون و حاکمش الهی است و البته مردم در این چارچوب که هویت و اعتقاد و ایمانشان را شکل میدهد خودشان تصمیم میگیرند. اجرا کننده آنهایند. در این جامعه رفاه کمترین خواسته است در پس پرده رفاه آرمانهای الهی و انسانیشان است که خواسته میشود. نگرانی این جامعه آن است که به مرحله مردمسالاری صرف برگردد. یعنی قانون الهی یا ولایت را کنار بگذارند و به جای آرمان طلبی اهل رفاه طلبی صرف باشند. 🌱هر جامعه ای مساله و آفتی دارد. آفت جامعه استبدادی، فروپاشی است. مساله جامعه مردمسالار صرف، قطعا استبداد است ولو استبداد پنهان. و مساله جامعه مردمسالار دینی نیز مردمسالاری صرف است . حالا اگر صورت جامعه، دینی هم باشد آن وقت زمینه اصلی شکل گیری استبدادهای دینی خواهد بود. یعنی رشد رفاه طلبی در جامعه مردمسالاری دینی باعث میشود دست ولایت و شریعت از دست مردم کوتاه شود آن وقت جامعه بیشتر بوی مردمسالاری صرف را خواهد گرفت و آن گاه زمینه برای شکل گیری انواع استبدادهای پنهان از جمله استبداد دینی فراهم میشود. 🌱 بهترین راه برای افول جمهوری اسلامی این است که جمهوریت و اسلامیت را مقابل هم قرار دهیم. یعنی مردم را اهل خودخواهی و دنیا خواهی کنیم. یقین بدانید قدم به قدم چنین جامعه به سمت فروپاشی خواهد رفت. 🌱امروز جریانهای خطرناک یا مردمسالاری را مقابل دین قرار میدهند و دستورات الهی. یا مردمسالاری را مقابل آرمان طلبی دینی قرار میدهند مثل کسانی که عزت ما را میفروشند که رفاه بخرند. یا مردمسالاری را مقابل ولایت الهی قرار میدهند. اینها مسیری را دنبال میکنند که خروجیش استبداد دینی است و فروپاشی. @ali_mahdiyan
مراقب باشیم در طبیعت گم نشویم این متن را در محضر سوره نمل نوشتم. چقدر این سوره زیبا است. 🌺 سیزدهم، روز طبیعت است. و روز طبیعت میتواند نحس باشد و میتواند مایه فرح و عید باشد. شاید سیزدهم فروردین امسال کنار سیزدهم رجب قرار گرفته تا همین را یادمان دهد. تا نحسی طبیعت نگیرد ما را و در طبیعت گم نشویم. 🌺روز طبیعت نحس است اگر به ظاهر طبیعت بپردازیم و باطنش را غافل شویم. اما اگر از ظاهر عبور کنیم آن وقت روز بشارت است. باطن طبیعت چیست؟ 🌺آیات اول سوره خواندنی نمل میگوید گروهی از انسانها گم نمیشوند و اهل بشارتند. هدی و بشری للمومنین. مومنین.....میگویند روز سیزده رجب امیر مومنون تلاوت کرد سوره مومنون را قد افلح المومنون. اینها رستگار میشوند قطعا. 🌺مومنین کیند؟ اینها متوجه باطن طبیعت و باطن اعمال هستند. و هم بالاخره یوقنون. زیباترین ظواهر و رفتارها اگر خالی از این سلوک باطنی باشد حبط میشود و نابود . به تعبیر سوره اعراف. اعمالی که خالی از باطن باشد چیزی نیست مگر سراب به تعبیر سوره نور. ظواهر بدون این سلوک باطنی گیجتان نکند سرگردان نشوید به تعبیر سوره نمل که زینا لهم اعمالهم فهم یعمهون. 🌺باطن طبیعت چیست؟ باطن طبیعت آن است که خدای متعال از میان آن یعنی درخت و آتش با موسی سخن گفت که یا موسی انه انا الله العزیز الحکیم. این خدای اهل عزت است و این خدای اهل حکمت است که با تو سخن میگوید. 🌺موسی آمده بود که برای اهلش که اهل او همه امتش میباشند این پیام را ببرد. پیام عزت و حکمت را. 🌺نکند به طبیعت نگاه کنیم و نگاهمان موسوی نباشد. اگر باطن عالم را نگاه نکنیم و در پس این همه زیبایی ندای حرکت به سوی فرعون را نشنویم به تعبیر سوره نمل آن وقت در طبیعت گم میشویم. فهم یعمهون. نکند در طبیعت گم شویم. چقدر زیبا است که از بستر این طبیعت پر بکشیم به سوی منبع عزت و حکمت. 🌺 سبک زندگی که درش نه عزیز بودن مقابل فرعون ملاحظه شود و نه حکمت تقابل با او وجود داشته باشد. و تنها و تنها رفاه باشد که مهم است درش چگونه میتوان سخن از تعصب روی هویت خودی و کالای وطنی را طرح کرد. این سبک زندگی فقط لذت را میفهمد و رفاه را. این نگاه طبیعت را هم پر از زشتی و آشغال و کثافت میکند. نحسی طبیعت این زندگی را خواهد گرفت. ❤️کاش امسال سیزدهم نوای قدافلح المومنون امیرمومنون را میشنیدیم. نگاه به طبیعت میکردیم و عزت و حکمت و مبارزه با فرعون های زمان را نشانه میگرفتیم. آن وقت میشدیم اهل سلیمان نبی. کسی که صدای طبیعت را میشنید و همه طبیعت را تسخیر کرده بود. 🌱 به تعبیر سوره نمل آن وقت مانند سلیمان که طبیعت را بهتر از همه ما میشناخت اول حرکت و سلوک و سبک زندگیمان حقیقتا این جمله نقش میبست که بسم الله الرحمن الرحیم @ali_mahdiyan
ماجرای یک گل و بهار ☘یکی دو سال پیش با یکی از رفقا بحثی میکردیم با این پرسش که مشکل امروز انقلاب و کشور چیست؟ و به تبع راهکار چیست؟ آن رفیق ما بعدها شد جزو امضا کنندگان نامه ای به رهبری که محتوایش همان نظری بود که آن روز از آن دفاع میکرد. ☘او میگفت مشکل امروز کشور حلقه بسته ای از مدیران هستند که با ساختن یک ساز و کار ارتباطاتی در داخل نظام و زیر پوشش قانون اجازه نفوذ نخبگان جامعه را به دایره مدیران کشور نمیدهند. این حلقه بسته مدیران که ساختار هر سه قوه را به نحو هماهنگی تصاحب کرده اند یک پادشاهی ناپدید تحت پوشش مردمسالاری شکل داده اند. اما راه حل او این بود که معتقد بود ما در کشور حکومت و ولایت تشکیل داده ایم که جلوی تشکیل چنین حلقه بسته ای گرفته شود. رهبر باید پاسدار انقلاب و مردمسالاری باشد لذا باید اعمال حاکمیت کند و جلوی چنین مشکلی را بگیرد. و الا جامعه در پوشش دین به پیش از انقلاب بازگشته است. او میگفت رهبری مثل امام عمل نمیکند. امام خیلی قاطع بود در مقابله با مستبدین. ☘ پاسخ من آن روز این بود که سبک رفتار امام پیش از انقلاب با بعد از انقلاب با هم فرق میکرد. امام پیش از انقلاب در مقابل شاه قاطع بود چون معتقد بود که او جلوی اراده مردم را گرفته هر چند همانجا هم نزدیک دو دهه صبر کرد تا مردم قیام کنند و در دهان شاه بزنند. او روزی که وارد بهشت زهرا شد گفت من به پشتیبانی این ملت در دهن این دولت میزنم. اما بعد انقلاب همان امام سبک تصمیم گیریهایش عوض شد او مقابل انتخاب امثال و یا حتی بالاتر در مقابل انتخاب مدت زیادی تا وقتی جلوی اراده مردم قرار نگرفتند سکوت کرد. او با نظر مدیران در ادامه جنگ و در پایان جنگ همراهی کرد. علت چه بود؟ دلیلش این بود که این بار این کسانی که اداره را برعهده گرفته بودند انتخاب مردم بودند. و اگر ضعیف یا قوی به هر حال برآمده از نظر مردم بودند. حالا دیگر او هدایت و راهبری میکرد و مابقی را یعنی سلوک و تغییر را به رشد جامعه سپرده بود. ☘خوب حالا سوال این است که ضعف امروز کشور ناشی از چیست. آیا یک دایره نخبگانی اجازه اراده کردن را به ملت نمیدهند یا اینکه این ضعفهای خود مردم است که در تطبیقهایشان و انتخابهایشان بروز کرده است. اگر اولی است راهش تو دهنی زدن و جلوگیری است و اگر دومی است راهش گفتمان سازی و تبیین و روشنگری است. ☘ سبک نگاه رهبری دومی است. او در ماجرای 88 مقابل همین استبداد برخی نخبگان کشور ایستاد و قاطع هم بود همه دیدیم که هیچ کس از معاریف و بزرگان هم با او نبود و چقدر هم تنها بود اما پاسدار رای مردم بود. اما وقتی حدود هفتاد درصد مردم در انتخاباتی حضور پیدا میکنند به هر نیتی که رای بدهند نتیجه آن انتخابات یعنی اراده مردم. پس اراده مردم بروز و ظهور پیدا میکند. قصه مهندسی انتخابات چه بوده باشد چه دروغ باشد و نبوده باشد وقتی جلوی اراده توده ها گرفته نشده است و همه پای صندوق آمده اند قطعا رد اشکال شما است. برای شما بهتر این بود که مردم نمیامدند وقتی آمدند یعنی این تصمیم خودمان بود. امروز هیچ کس به اندازه خود مردم طعم انتخابهایش را نمیچشد و این انتخاب ها را همه به خودشان استناد میدهند مگر شما. مشکل ضعف و نقص مردم است که ایرادی هم ندارد حرکت به سمت آرمانها یعنی رفع همین ضعفها. خوب حالا راه حل این است که به سمت مردم برگردیم و تلاش کنیم این رشد کلان اتفاق بیفتد. با و از یک سوی و گری یا امر به معروف و نهی از منکر مدیران به صورت فراگیر از سوی دیگر ☘به او گفتم فرض کن اصلا انقلاب کنیم و دوباره از نو کشور را بسازیم فکر میکنی چه اتفاقی خواهد افتاد اگر بنا باشد روی پای خود بایستیم. فکر میکنی آن روز وضع بهتر از این خواهد بود و راه حلها فرق خواهد کرد؟ ☘بعد از آن مباحثه دیدم ذیل نامه اش فقط نام یک نفر را به عنوان راه حل آورده همان کسی که آن روز نامش را میبرد. این یعنی انتظار داریم مشکلات یک جامعه با ورود یک نفر حل و فصل شود. این نگاه ناشی از همان تناقض در اندیشه بود. ☘من اگر چه آن یک نفری که او نام میبرد بی صلاحیت میدانم برای مسوولیت در این کشور اما اساسا معتقدم اگر قرار بود امور با یک نفر اصلاح شود امام کافی بود برای همه اصلاحها، ولی نشد. اگر این بود نیازی به تاخیر ظهور هم نبود. اگر با یک نفر سوپرمن قصه تمام بود شکست جنگ احد رخ نمیداد با اینکه بهترین فرمانده عالم هم وجود داشت. مشکل را اشتباه دیده ایم راه حل را هم. @ali_mahdiyan
حریم خصوصی ایران 🌱قبول کنیم یا نکنیم وارد دنیای جدیدی شده ایم. جدید که میگویم تیپ و ظاهر زندگی منظورم نیست. نه. اساسا امروز همه با هم وارد یک ساحت دیگر حیات شده ایم. دنیای قصه و روایت. ساحت خیال. ساحت ارتباطات و تقابلهایی از جنس عالم درون مان. آنجا زمان و مکان چیز دیگری است. جنس قدرت ها فرق میکند. راست و دروغ ها فرق میکند. تدبیر و اداره هم. 🌱ارتباطهای جهانهای درون ما در عالم جدید ساده تر است و همین یعنی سرعت شکل گیری اتحادها از یک سوی و جدایی ها از سوی دیگر بیشتر شده. جامعه ما و بلکه کل دنیا با این ابزارها به سرعتی خیره کننده به سمت یک دو قطبی میتازد. مراقب نباشیم همه کس و کارمان را در این شتاب بشر برای دوتا شدن از دست میدهیم. 🌱اما در ایران ما یک هویت یکپارچه بودیم اگر ایمانی بود اگر نانی بود اگر خاکی بود محصول قرنها بودن ما با هم بود. ایجاد شکن در این هویت یعنی همه ما پاره ای از وجودمان را از دست بدهیم. کاش همه ما در این دو قطبی فراگیر در یک سو بودیم. آن هم سوی درست. 🌱من پیشنهاد واتیکان کردن قم را شبیه دعوای دختر و زن ایرانی در پارک میفهمم. شبیه رنگ بنفش و سبز و آبی و قرمز . شبیه شهر و حاشیه اش و شبیه همه دو قطبی هایی که محصول سالها هجوم بیگانه به عالم درون ما است. ایرادی ندارد در دعواها مجرم را مجازات کنیم. اما دست مجرم واقعی را هم ببینیم در این کارزار. 🌱امروز در این دنیای خیالی و مجازی که با ابزارهای جدید برای خود ساخته ایم و در آن زندگی میکنیم کسی قدرتمندتر است که توان جذب و جمع آوری و تحلیل و تدبیر اطلاعات را دارد. او حاکم است. کانون تجمع اطلاعات رد و بدل شده پیش چشم هر کس باشد، حالا او میداند برای شقه کردن این هویت یکپارچه هر زمان نوبت چیست. حکومت در دنیای مجازی-که تعبیر حقیقی حقیقی برایش بهتر است-وجود دارد چه قبول کنیم چه نه. فقط باید انتخاب کنیم آیا خودمان حاکم باشیم یا کسی که میخواهد ما را از هم جدا کند؟ 🌱من دغدغه حریم خصوصی در اندازه هویت یک ملت را دارم. دغدغه حریم خصوصی یک فرهنگ با عمق کل تاریخ. دغدغه بازیها و خنده ها و خاطرات مشترکمان را. کاش عالم خصوصی و خیالی خودمان را خودمان تدبیر میکردیم آن وقت به جای آنکه روز به روز از هم غایب شویم و مهجور همان رفاقتها و صمیمیتهای همیشگیمان را نگه میداشتیم. @ali_mahdiyan
واتیکان ⚡️در نگاه اول چیزی شبیه یک شوخی به نظر میرسید. یک طرح خام و تخیلی. ⚡️اما خداییش اگر جک و لطیفه هم بود چسبید. یعنی کلا شوخی داریم تا شوخی. بعضی شوخیها مناسب جمعن. یعنی فضا میطلبه اون شوخی رو. من سوالم اینه چرا اینقدر این طرح خام بی حساب و این لطیفه جواب داد؟ بیاید به این نکته فکر کنیم. ⚡️ماجرا برمیگردد به یک بیماری عمیق اجتماعی. بیماری که چند ماه مانده به پایان زندگی امام او این درد را با همه وجود فریاد زد. دردی فرهنگی که در ذهن جامعه و به تبع در ذهن بخش عمده ای از حوزه خود را نمایانده است. ⚡️ این همان بیماری است که باعث شده طلاب زیادی از قم خارج نشوند با اینکه خوب میدانند چقدر جامعه محتاج آنها است. این همان بیماری است که باعث شده حتی در قم هم خانه های طلاب را از قم بیرون ببرند و در شهرکی تجمع کنند. کلاسهای درسشان را هم حتی به مرور خارج کنند. و بلکه راههای ارتباطیشان با شهر را هم حتی جدا کنند. این همان دردی است که باعث شده عده زیادی از اساتید به نام از انقلاب و مردم را تبدیل به گفتمان کنند. ⚡️این همان بیماری است که امام میگفت برای برخی هر چه آخوند احمق تر و بی خبر تر باشد بیشتر مایه افتخار است. همان بیماری که باعث شده هنوز هم در دل بخشی از حوزه بحث خوابیدن پرچمها قبل از ظهور مطرح باشد. و عده ای مثل آب خوردن با عنوانهای عریض و طویل حکومت را به سخره بگیرند. این همان بیماری است که سالها است سخن از و کرسیهای و و امثالهم را تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده. ⚡️این همان بیماری است که باعث شده سخن رهبری با جوانان انقلابی حوزه زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارتباط با مردم در دل حوزه شده. ⚡️این همان بیماری است که باعث شده رهبری فریاد بزند که اینطور اگر پیش بروید یا میمیرید یا منزوی میشوید. خوب بعید نیست اگر لطیفه شدن حوزه مناسب حال و هوای امروز حوزه به نظر بیاید. @ali_mahdiyan
به همه کسانی که هویتشان را سر چوب کردند در خیابان #انقلاب به همه دلشدگان یا خوف کنندگان از غرب به همه پیروان مکتب #اشرافیت به همه امیدواران به دشمن مخابره کنید: #پدرتان_درآمد @ali_mahdiyan
عبدالله به بهانه هشتم اردیبهشت سالگرد عروج ملکوتی ❤️همه داراییهای انقلاب را در وجود حاج عبدالله میشد دید. عجیب بود این مرد. روز اولی که او را دیدم با نگاهی آرام و معنوی و با یک هیبت مردانه و به لبخندی مهربان نگاهمان میکرد و حرفهای ما چهار پنج دانشجویی که تازه تصمیم گرفته بودیم در دانشگاهمان اردوی جهادی راه بیندازیم میشنید. مهرش به دل همه بچه ها نشسته بود. بعضی از بچه ها اصلا یادشان رفته بود که اصل کارمان چه بود به قول خودشان از همان اول «توی کف حاجی بودند.» ❤️میگفت ماموریت مرا امام داده است. امام گفته از بشاگرد سربازانی برای امام زمان به پا خواهند خواست میگفت امام مرا مامور کرده بشاگرد را برای انقلاب پای کار بیاورم. شعار نمیداد عمل میکرد. ولی از آنها نبود که فقط عمل کند حرف هم میزد. میگفت من معلوم نیست چقدر زنده باشم تکه کلامش این بود «به شرط حیات». میگفت باید بچه های حزب اللهی با این مردم گره بخورند. او یقین داشت به این سخن امام که انقلاب را محرومین جلو میبرند. او بی آلایشی این مردم را باور داشت. او یقین داشت که گره ها را همین ها باز میکنند. ❤️ به خدا در همین حوزه و دانشگاه بین خیلی از این اساتید و اهل نظر بوده ام و برایم مسجل شده که این سخن امام را باور نکرده اند. سخنی که مثل روز روشن است. امروز در تصمیم گیریهای مردم و آنجا که اراده عمومی بروز میکند نگاه کنید ببینید رای مردم محروم به چه سمتی است و رای تهران و خصوصا بالا شهرش به کدام سمت؟ امروز جنگ اقتصادی راه انداخته اند که محرومین این کشور را جلوی رهبر قرار دهند آنقدر فشار بیاورند که نفس اینها را ببرند. و یادم نمیرود وقتی حاج عبدالله وارد یک روستا میشد زن و مرد و بچه ها دوره اش میکردند برایش دعا میکردند دل میدادند و عشق میکردند. ❤️ بشاگرد هر سال راه پیمایی 22 بهمن دارد. هیچ دوربینی هم نیست. اما مردم از روستاهای خیلی دور با هر وسیله ای که بتوانند جمع میشوند و راه پیمایی انجام میدهند. دیدنی است. بشاگرد را حاج عبدالله ساخت. او میگفت کار اگر اخلاص درش نباشد و منیت باشد نمیماند. او میگفت بچه ها! این جا بی آلایشی را از مردم یاد بگیرید. منیت را کنار بگذارید تا با هم باشید. قدرت در دست جمع است این جمع ها را از هم نپاشید. ❤️حاج عبدالله روی آقا حساس بود. ولایت برایش همه چیز بود. اگر کسی به آقا توهین میکرد انگار فحش ناموسی به حاجی داده باشد. حاج برافروخته میشد. تندی نمیکرد اما معلوم بود که به هم ریخته. دلش گره خورده بود به ولایت. بیشتر از همه زحمت میکشید. بیشتر از همه از مسوولین بی لیاقت جمهوری اسلامی زخم خورده بود. بیشتر از همه تهمت از همین ظالمهای کوتوله دم و دستگاه ها خورده بود. اما دلش با آقا آرام بود. انگار حرفهای رهبری را بهتر از همه میفهمید. انگار از میان همه ساختارها و تشکیلات حاکمیتی دل او بود که به دل امام و دل اقا گره خورده بود. ❤️ اما همین مرد ولایی یک شعارش هنوز روی در و دیوار بشاگرد نقش بسته و فراموش نشده و آن اینکه «بشاگرد را باید بشاگردی بسازد.» به خدا قسم هر جا بوی انقلاب میاید. بوی معنویت میاید. بوی ولایت میاید. همانجا بوی مردمسالاری هم میاید. ❤️بچه های جهادی که حاج عبدالله را دیده اند معنویت و انقلاب و ولایت و مردم سالاری را در صورت آن پیر مجاهد دیده اند و فراموش نمیکنند. امروز باید دید چطور جوانهای بشاگردی که حاجی تربیت کرده بود خودشان منطقه را رشد داده اند و تبدیل کرده اند به یک پایگاه قوی انقلاب اسلامی. @ali_mahdiyan
لاتاری 🌲آنهایی که دلشان برای تنگ شده وقتش است بیایند و یک بار دیگه مزه غیرت و مردانگی را بچشند. اما این بار نه به روایت دهه چهل بلکه این بار با رشدی که این حقیقت طلایی در ایران کرده است آنهم بعد از نیم قرن. رشدی که هم تا اعماق وجود انسان امروز ایران ریشه دوانده و هم توسعه نگاهی که طعم دیگری به آن داده. 🌲 دستمریزاد به . از وقتی ساخته او را دیدم مدهوش این واژه پر رمز و راز شده ام. . مفهومی که کرور کرور پول خرج میکنند که در این کشور نابودش کنند و باز چشم تیز بین جوان فیلم ساز دهه نود آن را رصد میکند. در بچگی و سادگی امیرعلی در دل بی قرار موسی و در همه نگاههای مردانه ای که جواد عزتی با آن بازی متفاوتش بروز میدهد. 🌲مهدویان غیرت را نشان میدهد غیرتی که از دوران قیصر تا امروز عمق گرفته است دیگر یک حس طبیعی مردانه نیست باید موسی را ببینیم تا عمق این تفاوت را بفهمیم. اما دقت کنید که عمق این غیرت پیش فرض مهدویان است ولی مساله او نیست. 🌲مساله مهدویان همان چیزی است که باعث میشود پدر امیرعلی دنبال چاه توالت خانه اش باشد و پدر نوشین خانواده اش را نابود کند. مساله مهدویان همان چیزی است که امیرعلی آن را با عشق میفهمد ولی درک روشنی از آن ندارد. مساله مهدویان همان چیزی است که موسی از آن توبه میکند و به خاطر آن درد میکشد. یعنی پیدا کردن نگاه کلان به پیرامونمان و شکستن پیله کوچک زندگی شخصی. آنانکه خیال میکنند غیرت را ولو با همه عمقش میتوانند کلید رهایی از مشکلاتمان کنند خطا میکنند. بالهای غیرت ایرانی باید گسترده شود. سیاسی باید بود. غیرتی که موسی داشت عمق داشت ولی گسترده نبود. و او از همین بی توجهی که به هزار دلیل شرعی برای خودش درست کرده بود در رنج بود. 🌲هر چند صدای این غیرت ایرانی که امام به مهدویان آموخته است گوشنواز است اما مهدویان خوب میداند هنوز روش موسی ناپخته است و برای همین رفیق پخته تری را معرفی میکند که عقلانیت مبارزه را هم دارد. من این نقد لطیف مهدویان را به موسی میپسندم ولی درک میکنم که حرف او چیز دیگری بود. لذا قطعا مساله او را با حاج کاظم در آژانس شیشه ای اشتباه نمیگیرم این حرف دیگری است. 🌲آنچه باعث میشود مبارزه جهانی که با شیطان راه انداخته ایم با طعم غیرت مزه مزه اش کنیم و مشکلات داخل پیله هایمان ما را از غیرت نسبت به هویت مان غافل نکند. و این همه دارایی ما است. چقدر خوب و به موقع و چه دوست داشتنی حرف خودش را زد به طعم غیرت. @ali_mahdiyan
حریم امام زمان 🌕 روزهای جشن هر کس دلش میخواهد جایی باشد. مخصوصا روزهای تولد اهل بیت، آدم دلش میخواهد در حرم آن امام باشد. اما نیمه شعبان کجا میچسبد؟ 🌕امسال نیمه شعبان با رفقا رفتیم بین مردم. مردم محرومی که ساعتها از مرکز دورند. استان هرمزگان آنهم در دورترین مناطق بشاگرد یعنی گافر. 🌕خیلی راه دور بود. جاده نبود. ساعتها باید بین کوه و دشت میرفتی تا خسته و کوفته به مردمی برسی که در چهره های بی آلایش و صمیمیشان آرامش حرف اول را میزد. رفتن بین محرومین و مستضعفین یعنی رفتن در حریم امام زمان. و چه لذتی داشت و چقدر مزه داد. 🌕جشن ازدواج برای حدود بیست زوج اهل منطقه گافر . دو تا حاج آقا صیغه عقد را جاری میکردند. یکی هم هدیه ای به عروس داماد میداد. من هم شعر و سرود میخواندم. جهیزیه هم برای هر زوج آماده کرده بودیم با کمک خیرین و اهل انفاق. 🌕توی فامیلمان هم اگر عقد جوانی بود برای من شرکت در مراسم عقد مثل رفتن در یک فضای معنوی و لذت بخش بود. یادمه چند سال پیش پسرخاله ام در جمکران عقدش خوانده شد هنوز مزه شرکت در آن جلسه معنوی زیر زبانم است نمیدونم چرا احساس میکنم همه ملائکه کل میکشند و شیطان نعره و درد. 🌕حالا فکرش را بکنید روز نیمه شعبان بین جشن عقد چندین زوج باصفا میان مردمی مظلوم و محروم که جز خدا کسی را ندارند. شاید شما به این حرفم بخندید اما احساس میکردم مهمان امام عصر عج شده ام در حریم خودش. جای همه خالی بود.... https://eitaa.com/ali_mahdiyan
عرق خورهاشو من میگم... 🌾 میگفت ایام محرم مرا بردند تلویزیون که اونجا درباره دستگاه امام حسین حرف بزنم. رفتم اونجا گفتم دستگاه امام حسین دستگاه عجیبی است. خدا شاهده من عرق خورهایی رو میشناسم که اول محرم دهانشون رو آب میکشن و میگن به عشق امام حسین ع این دهه رو طرف عرق خوری نمیریم. 🌾میگفت این رو که گفتم یه عده بهم گیر دادن که حاجی این همه حرف درباره محرم و امام حسین تو چرا گیر دادی به عرق خورها. جواب دادم عرق خورهاشو من میگم بقیه اش رو شما بگید. چه کنم اینها خط قرمز داشتن یه جا دیگه دور عرق رو خط میکشیدن. 🌾اینها رو حاج میگفت. پهلوونی که خیلیها توی این کشور میشناسندش و رو اسمش قسم میخورن. خیلی حرف ها زد ولی این نکته اش به دلم نشست. 🌾دلم فرو ریخت. خداییش من طلبه به اندازه این عرق خورهایی که حاجی میگه معرفت دارم؟ اینها یک امام حسین و یک دهه محرم رو میشناسن اندازه همون مقدار که میفهمن روز اول محرم دهنشون رو آب میکشن. اما من چی؟ دهنم رو به اندازه معرفتم آب میکشم؟ 🌾هزار امر پست غیر الهی وجود دارد که اگر به اندازه فهم اهل معرفت به آنها نگاه کنیم به اندازه همین عرق نجسن. به خدا درس خواندنی که مایه فخر باشد و منبری که بخواهد خودش ارزش باشد همه اش حجاب است و نجس است در محضر امام حسین که محضر خدا است. 🌾خدا رحمت کند امام را که میگفت مبدا همه قذارات و نجاسات تعلق به غیر حق و توجه به خود است.او میگفت تطهیر از حب نفس و دنیا اول مرتبه تطهیر و سلوک الی الله است. 🌾چیزی تا ماه ضیافت خدا نمانده. حاج محمدرضا میگفت عرق خورهاشو من میگم بقیه اش رو شما بگید. https://eitaa.com/ali_mahdiyan
برد برد 🔸ابراهیم بت شکن که در همه ادیان به عنوان مرد شجاع و موحد واقعی میشناسندش روزی که بتها را خرد میکرد، بت بزرگ را نشکست. او معتقد بود آنچه باید شکسته شود بت پرستی است. اگر لازم است بت بزرگ را پیش چشم همه نگه داریم تا بت پرستی بشکند چنین میکنیم. 🔸امروز را باید جشن گرفت. روزی که بت پرستی که در اعماق دل برخی ریشه کرده بود و برخی را هم به شک انداخته بود شکست. امیدی که به دشمن در دلها شکل گرفته بود که باعث میشد صدای بازگشت به خویشتن را نشنوند. اقتصاد مقاومتی را جدی نگیرند. نفوذ را توهم بدانند. و انقلاب و مکتب امام را فراموش کنند، همه اش شکست و فرو ریخت. 🔸غربگرا ترین جریان در کشور که میخواست دیوارهای بی اعتمادی با همه حتی آمریکا را فروبریزد و همه توان خود را صرف این نظریه کرد همان جریانی که مدعی بود در دنیای امروز عهدشکنی در این سطح غیر ممکن است همان جریانی که مدعی بود امام هم خیلی پای کار شعار مرگ بر آمریکا نبوده و دروغ میبست که حتی امام حسین هم کربلا را صحنه معامله برد برد کرده بود. همان جریانی که دلواپسی را به جهنم حواله میداد و دلش برای بوئینگ غنج میرفت. حالا همان جریان مجبور است در پیشگاه کشور بگوید آمریکا یعنی دشمن یعنی یک موجود مزاحم. 🔸به همه رفقا گفتم اگر جریان غربگرا در این کشور انتخاب نشود ما برده ایم و اگر انتخاب هم بشود ما برده ایم. امروز سخنان مسوولین دولتی یک برد بود برای کل ملت. اگر آمریکا زیر قولش نمیزد هم میبردیم و اگر زیر قولش میزد هم میبردیم و امروز زمان جشن این برد است. خدا رحمت کند نفس خمینی روح خدا را که میگفت در راه خدا ما باخت نداریم همه اش برد است. 🔸من در میانه این همه تلخی و پشیمانی که از انتخاب اعتماد به غرب در کام این ملت ریخته شده است و در میان همه فشارهای اقتصادی امروز این فهم جدید را یک هدیه الهی میدانم که ان مع العسر یسرا. 🔸این هویت ابراهیم بت شکن است که از دست مجروح رهبری باهوش و قهرمان تجلی کرده است. بیچاره آن رفقایی که هنوز این رهبر را نشناختند و باورش نکردند. چقدر محرومند آنها. 🔸بچه ها! حرفهای این مرد را جدی بگیرید وقتی سخن از آینده میگوید. اگر راه را بازگشت به انقلاب و اقتصاد درون زا و مقاومتی میداند. اگر اروپا را هم غیر قابل اعتماد میداند. اگر نابودی اسرائیل را پیش بینی میکند و اگر آینده را روشن تر از امروز و متعلق به این نسل میفهمد جدی بگیرید. این مرد عصاره داراییهای تاریخی جبهه حق است که با شما سخن میگوید..... https://eitaa.com/ali_mahdiyan
رای گیری در عراق ☘به بهانه شروع رای گیری در عراق بدون داعش به نظرم بد نیست به یک مساله مهم مشترک در عراق و ایران بپردازیم. . چه کنیم که در بزنگاه های تصمیم گیری همه مردم درست ترین انتخاب را انجام دهند؟ ☘مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن تحلیل جالبی از وضعیت جامعه ارائه میکند. او میگوید جامعه کوفه جامعه تحت تربیت امیرالمومنین است. جامعه کوفه خاستگاه انقلابهای کلیدی و مهمی در تاریخ اسلام است. واقعیت این است که جامعه کوفه در وضعیت خفقان دوران یزید که حتی مدینه هم در سکوت محض است بستر انتظار برای یک قیام عمومی است. ☘پرسشی که رهبری در این کتاب میپرسد این است که با وجود این همه نقاط روشن و نخبگان کلیدی در کوفه چرا همین جامعه سهمگین ترین جنایتها را درباره اهل بیت روا میدارد. ماجرای کربلا به دست همین مردم رخ میدهد. تنهایی امیرالمومنین در همین جامعه است و دوری امام حسن نیز نسبت به همین جامعه رخ میدهد. این همان نقطه ای است که در افق تاریخ نیز یکی از پایگاه های امام زمان خواهد بود و از این جهت تحلیل هویت آن برای ما مهم خواهد بود. ☘ رهبری در ادامه میپرسد آیا این یک جامعه دو شخصیتی است؟ اگر به لحاظ روان شناسی هویت این جامعه، بخواهیم تحلیلی را ارائه کنیم چه پاسخی باید بدهیم؟ پاسخ ایشان این است که کوفه دارای نخبگان دست پرورده اهل بیت است نخبگان انقلابی همان قوای الهی و مقدسی است که در هویت یک جامعه وجود دارد. اما دقیقا به دلیل همین ویژگی دشمن نیز تمام توان و قدرت خود را برای این جامعه به کار میبرد یعنی حیله گر ترین و وحشی ترین حاکمان را بر سر این شهر قرار میداده. مخاطب هم مردم عادی هستند. دشمن آنها را به مکر یا به ترس با خود همراه میکرده و چنان جنایاتی را رقم میزده که در تاریخ ماندنی شده. ☘ نکته اصلی این است که اراده نخبگان انقلابی هر جا نتوانست به اراده عمومی گره بخورد مردم با سکوت یا همراهی اشتباه خود با قوای خبیث جامعه یعنی اراذل و اوباش باعث رقم خوردن چنان جنایات عجیب و غریب میشوند. و این زنگ خطری است برای همه جوامع انقلابی. هر جا بین جریان انقلابی یا امامان جامعه و بدنه مردم عادی گسل اتفاق بیفتد و آنها نتوانند اراده عمومی را همراه کنند، آن وقت دقیقا به دلیل حضورشان در آن جامعه دشمن همه تلاش خود را به کار میبرد و مردم عادی را که اتصالی با قوای روحانی جامعه ندارند به نفع خود با قوای رذیله یا خبیثرین انسانهای جامعه همراه میکند. ☘ شعار «لاصلاح امه جدی» یعنی من بنا دارم اراده عمومی مردم را عوض کنم. تغییر این اراده عمومی اثرش قطعا تغییر حاکمان نیز خواهد بود. قیام امام حسین و ریخته شدن خون او قطعا یک اتفاق مهم و کانونی بود حول این اتفاق باید رفتار اهل بیت بعد از این واقعه را نیز ملاحظه کرد. آنچه در دوران دفاع مقدس یا در مقابله با داعش رخ داد یک واقعه مشعشع تاریخی است اما حول آن باید چه کرد؟ ☘ روشی که امام سجاد و حضرت زینب و حضرت رباب و حضرت ام البنین و دختران امام حسین مثل حضرت سکینه دنبال میکردند چه بود؟ روشی که جابر و عطیه در اربعین انجام دادند که به شدت مورد تایید همه اهل بیت قرار گرفت چه بود؟ تذکر و روایت مداوم واقعه های روشن در چشم مردم با گریه با اشک و با هر زبانی که مردم ببینند و بفهمند و فراموش نکنند. روشی که حضرت زهرا نیز کنار کشتگان احد انجام میداد. این روش سیاسی حتی در دل یک شکست ظاهری همه چیز را عوض میکند. تذکر مداوم اما آنطور که به گوش مردم و به دل مردم برسد. ☘ این روش برای همه پیروان انقلاب نبوی الهام بخش خواهد بود. تغییر گفتمان جامعه. همه نیروهای انقلابی که حول رهبر جامعه بنا دارند کاری کنند که اراده عمومی را تغییر دهند باید تلاش کنند مقدمات تصمیم گیری امت را بر اساس فهم امام جامعه ویرایش کنند. امروز در ایران واقعه برجام که به ید بیضاء رهبری رخ داد یک دارایی است. همینطور در عراق و سوریه و لبنان شکست داعش و اسرائیل داراییهایی است که میتوان به کار گرفت. فرقی نمیکند چه پیروزی ظاهری و چه مظلومیتها همه در این جهت راهگشا هستند. https://eitaa.com/ali_mahdiyan
رگ حیات دولت 🌓 برخی خیال میکنند با مرگ ، کار این دولت تمام است. دولت همه سرمایه خود را و توجهات مردم را خرج همین گفتمان کرد و سال به سال شاهد بود. و حالا وقتی این گفتمان در ذهن و دل مردم ریشه کن شود کار تمام است. 🌓 اما به نظرم این نکته کافی نیست. دولت محصول انتخاب مردم است. و این انتخاب فقط برپایه شکل نگرفته بود. بلکه محصول یک بستر مریض اجتماعی است. که عدم توجه به این نکته باعث میشود فرصت تاریخی تجربه شکست برجام، میوه لازم را به دست ندهد. 🌓 آنچه در کشور وجود دارد یک فضای مستعد برای دوقطبی سیاسی است. فضایی که باعث میشود ولو همه شان نزد مردم ناشناس باشند رای بیاورد و لیست کسانی که ولو کارآمدی خود را تا حدی نشان داده اند انتخاب نشود. فضایی که باعث میشود مبنای انتخابها، نفی دیگری باشد نه اثبات خود. فضایی که ماجرای "دیوار و پیاده رو" در آن طرح میشود و موثر میافتد. 🌓 در چنین فضایی، شکست پروژه دولت و گفتمان امید به بیرون، ممکن است تبدیل به یک شود. آن وقت ما بقی اش این است که چه کسی این ناامیدی را مدیریت کند. یک جریان ناامیدی فراگیر را به عقاید و دین میزند که اساسا دین توان اداره ندارد یا دین بنای اداره ندارد. یک جریان ناامیدی فراگیر را به نظام میزند. به رهبری میزند. که متاسفانه امروز هم هم مشغول چنین پروژه ای هستند. اگر جناب تازگی حاضر است جانش را برای رهبر بدهد یا یادشان افتاده برای کار خود از رهبر و نظام اجازه میگرفتند و از آن سو اگر جناب اعلام میکند؛ مسوولین عالی رتبه مانع من بوده اند، این هر دو به دو غرض متفاوت ولی یک پروژه مشترک دارند و آن تحمیل هزینه نا امیدی مردم بر سر رهبری و نظام کلان حاکمیتی است. 🌓به لحاظ روانی آنچه به این پروژه ها کمک میکند فضای مریض دو قطبی است. اگر نفی دیگری در داخل را ضربدر ناامیدی به خارج کنیم نتیجه اش امید به داخل نمیشود. مردم برای بازگشت به خویشتن دچار چنین مانعی هستند. 🌓راه چاره چیست؟ این بماند. اما در همین حد باید توجه کنیم که هر راه حلی امروز باید توان حل و فصل این بیماری را داشته باشد و لااقل توجه به آن داشته باشد والا چه بسا خلاف آنچه میفهمیم نتیجه بدهد. به نظرم رگ حیات دولت ها همین نکته است. سرمایه گزاری روی نا امیدی از دولت توسط حزب الله جواب عکس میدهد باید تلاش کنیم این دو قطبی پر شود. وقتی مانع نگاه مردم را برداریم همه چیز اتوماتیک درست میشود. https://eitaa.com/ali_mahdiyan
بلوغ نظام 🌊 این روزها به متن گفتگوی رهبری با جوانان بیشتر از حواشی نیاز داریم. بسیاری از رفقای عزیز ما تلاش میکنند تا سبک تحلیل و زاویه نگاه فلان اندیشمند یا بهمان رجل سیاسی را بدست آورند و از تجربیات آنها استفاده کنند. اما عجیب است که شناختن سبک تحلیل و محاسبه رهبری با دهها سال تجربه انقلابی گری اش مورد اهتمام رفقا نیست و از هر جلسه گفتگو نیز حواشی که کی چی گفت یا فلانی اجازه طرح بحث پیدا کرد یا نکرد عائدی اصلی جلسات شده است. 🌊 در حد طرح بحث چند نکته کلیدی به نظرم میرسد. از اظهار نظر دیگر رفقا هم در این باره استفاده خواهم کرد. 🌊 یک مرحله از طرح راهبردی گام به گام رهبری است، و اشاره به نقطه آغاز حرکت میکند. اما رهبر، انقلاب را معرف همه جریان و همه گام ها و روح اصلی کل حرکت نیز میداند. 🌊اگر به نیز مراجعه کنیم همین فهم تایید میشود. امام، انقلاب را یک در مردم میداند که بروزاتی دارد. او انقلاب را معرفی میکند که ثمره اش و است. هویتی که اگر در نسبت با دشمن بخواهیم به آن اشاره کنیم کلیدواژه برای آن مناسب است. مقاومت همان امتداد و نگه داشتن قیام در مقابل دشمن است. مفهوم نیز برای اشاره به استمرار و ثبات قدم در این قیام به کار میرود. پس و و هر سه اشاره به حقیقت دارد. 🌊در هر مرحله از مراحل گام به گام انقلاب، اول صورت و ظاهر یک مرحله و سپس عمق و حقیقت آن محقق میشود. مثل آنکه با نیت تقرب، نماز شروع میشود. اما صورت نماز، اول محقق میشود و عمق آن که همان تقرب است به مرور و تداوم و سلوک با آن صورت تحقق پیدا میکند. انقلاب هم اول صورتی را شکل میدهد و سپس با همان صورت عمق پیدا میکند. نقطه شروع همان پایان است و تفاوت در عمق است. شما مردمسالاری و ولایت فقیه را که ارکان قانون اساسی است ولو در قانون بیاورید و بر اساسش ساختارها و روالها را شکل دهید اما چه زمان ولایت و مردمسالاری در کشور حقیقتا اقامه میشود؟ چه زمانی دلهای مردم با دل ولی فقیه گره میخورد و اراده مردم حقیقتا جریان میابد. چه زمان رجوع به هویت خود در کشور حقیقتا لمس میشود؟ آن زمان، دوران ورود به مرحله بعد خواهد بود. 🌊 کمترین نشانه تداوم "روح انقلاب در کالبد نظام" ، " مردم در چارچوب نظام" است. حضور مردم نمایشگر آنها است نمایشگر مسوولیت شناسی آنها است. خطر اصلی برای انقلاب کم شدن حضور است و الا انتقادها ولو خطا ولو پررنگ، نشان دهنده زنده بودن انقلاب است. اگر انقلاب زنده باشد انتقادهای درست و به جا، مشکلات را حل میکند و انتقادهای خطا، تصحیح میشود. 🌊 صورت باید به شکل گیری هویت و روح بینجامد و هویت و روح نظام، "عزم ناشی از قیام" است. حاکمیت و نظام انقلابی یعنی همین. یعنی "بروز عزم ناشی از استقامت مردم". قیام لله اولین ثمره اش عزم است، این عزم البته خود را همین امروز هم نشان میدهد ولی هنوز به اندازه ای از رشد نرسیده که وارد گام بعدی شویم. 🌊 باید ایمان و باور مردم و همه مسوولین منتخب آنها، ایستادن روی پای خود و اتکای به هویت خود باشد. مقدمه چنین ایمانی البته خودآگاهی است. یک مشکل و چالش ذهنی. 🌊 همه شعارهای رهبری در طول سالیان مختلف که آخرینش توجه به است و همینطور تجربه های کشور مثل و غیره برای تحقق این حقیقت رخ داده. اگر شکل گیری صورت نظام اسلامی حدود بیست سال از ابتدای شروع انقلاب در سال 40 زمان برد. بلوغ آن تا کنون چهل سال زمان برده و هنوز محقق نشده. هرچند رشد آن کاملا احساس میشود اما برای رسیدن به بلوغ، نیاز به است. اگر به این نقطه برسیم آن وقت کمترین عائدی اش تغییر در ساحت دولت و مدیریت میانی کشور و رسیدن به یک دولت استقلال طلب خواهد بود که به شفافیت و واگذاری امور به مردم از بن دندان ایمان داشته باشد. البته این کمترین عائدی آن بلوغ خواهد بود. آن وقت مزه داراییهایمان ملموس تر و کارآمدی انقلاب محسوس تر خواهد شد. 🌊 راه دستیابی به چنین رشدی در بستر صبر قطعا ظهور یک حرکت سه ضلعی است. . و توسعه همان که هویت همه نهادهای انقلابی است. https://eitaa.com/ali_mahdiyan
فاعل بالعنایه ⚡️زمانی که اسرای خود را به روشهای مختلف اعدام میکرد، با دیدن فیلمهای اعدام، این سوال به ذهن انسان خطور میکرد که چرا این اسرا در لحظه ای که میخواهند اینطور فجیع اعدامشان کنند اینقدر رام و تسلیم هستند؟ چرا تقلا نمیکنند و تا لحظه آخر خود را در اختیار جلادان قرار داده اند؟ ⚡️ پاسخ این سوال را برخی روان شناسان اینطور داده بودند که داعش با از کار انداختن احساس شنوایی و بینایی اسرا مدت زیادی آنها را در حالت گیجی و ترس قرار میدهد، این احساس گیجی و سرگردانی و ترس شدید وضعیت روحی را باعث میشود که شخص برای مرگ و یا هر اتفاق دیگری رام و تسلیم میشود. ⚡️ خیلی ها وقتی از یک بلندی به پایین نگاه میکنند تصور پرت شدن همان و پرت شدن آنها نیز همان. نوعی ترس و گیجی باعث میشود فرد عکس العمل عادی انجام ندهد و به محض مشاهده ارتفاع، پرتاب شدن به پایین را قطعی ببیند و خود را تسلیم این واقعه کند. ⚡️فلاسفه این نوع رفتار را میگویند یعنی فاعلی که تصورش همان و فعلش همان. او دیگر انگیزه ای زائد بر ذات ندارد به محض تصور فعل را انجام میدهد بدون دخالت هر انگیزه دیگری و بدون انتخاب هر مسیر دیگری. ⚡️میگویند گرگ که به گله ای حمله میکند وقتی میخواهد مثلا بره ای را شکار کند ناگهان جلوی او میپرد و میایستد بره که روح ضعیفتری نسبت به گوسفندان دیگر دارد رفتار عجیبی انجام میدهد او یک نگاهی به هیبت گرگ میکند بعد خودش به طرف گرگ میرود تا گرگ او را بخورد. ⚡️ترس و و ناشی از یک روح ضعیف در مقابل خطری که بزرگ به نظر میرسد گاهی اوقات به دلیل بسته بودن بیش از حد مجاری ادراکی و گاهی به دلیل شدت غلبه باعث میشود شخص به برود و بگوید مرا بخور یا خود را پرت کند یا در مقابل هر جلادی رام و تسلیم باشد. ⚡️من بیانیه درباره مذاکره با را اینطور تحلیل میکنم. لذا احساس ترحم میکنم نسبت به امضا کنندگان آن. https://eitaa.com/ali_mahdiyan
شکست با مزه پیروزی ⚽️ از بعد بازی ایران و اسپانیا یه سوالی ذهنم رو به خودش مشغول کرده بود. با خودم فکر میکردم ما که باختیم پس چرا احساس شکست نداریم؟ ناراحتیم ولی همونقدر که یک پیروز، احساس عزت و سربلندی میکنه ما هم احساس پیروزی میکنیم. چرا؟ ⚽️ احساس پیروزی مگه چطوریه؟ نمیدونم تا حالا شده جلوی یه کار خطای لذت بخش ترمز بگیرید. آدم لذت نمیبره ولی درون خودش احساس سربلندی و پیروزی میکنه. این یه لذت برتره یه احساس پیروزی برتره. ⚽️ بعضیها میگن فوتبال خوب مثل فوتبال قدیم آلمانه که نتیجه گرا بود. بعضی هم فوتبال خوب رو فوتبال زیبای تهاجمی و تکنیکی بزریلی میدونند. اما بازی دیشب با اسپانیا یه فوتبال خوب دیگه ای رو معرفی میکرد. یه لذت برتر یه فوتبال برتر. فوتبالی که مزه پیروزی رو از اول تا آخرش لمس میکنی وسط همه دلواپسی ها و دویدن ها و حتی گل خوردن و گل نزدن ها. ⚽️فوتبالی که کل بازی هر نفر به جای چند نفر میدوه. هیشکی برای خودش بازی نمیکنه همه به برد فکر میکنند اما بردی که فقط برد نیست بردی که عمق داره عمقش اینه که جلوی دنیا کم نیاریم بلکه جلوی خودمون کم نیاریم. هویت ایرانی مون رو به رخ بکشیم یعنی همه داراییمون رو. آدمها تا جون دارن هر چی تو چنته دارن میارن وسط که هویتشون رو بروز بدن. این چقدر زیبا است. باخت هم باشه آدم احساس پیروزی میکنه. مثل کسی که از هر لذت خطا و گناهی میگذره ولی پیش خودش سربلنده. درد و محرومیت خوبه عمقش یه همچین لذتی باشه. ⚽️ حرفی نیست کاش میبردیم اما این جمله کلیشه ای جاش اینجا بود که چیزی از ارزشهامون کم نشد. آره ارزشهای ایرانی بودن با همه داراییهاش. ارزش جنگندگی و نبرد. ارزش وحدت حول باورهامون. ارزش پر کردن جای همه امکاناتی که نداریم با همه تلاش و قلب پر از عزممون. ⚽️ اینها احساس پیروزی رو نقد نقد به ما میده. کسی که اینطوری بلند میشه شکست توی کارش نیست. ببره یا ببازه پیروزه. من فوتبال زیبا رو چنین فوتبالی میدونم. توی بازی ایران با اسپانیا یک فوتبال زیبا رو دیدیم. فوتبالی که عمق قلب و هویت خودمون رو بروز داد. بی ادعا... ⚽️ مزه این پیروزی رو پهلوانهای کشورم تو همه لحظات زندگیشون تجربه میکردند و روی خاک میدان مسابقه ها به چشم مردم میآوردن و اینطوری توی گود زورخانه هاشون منبر میرفتند فرقی نمیکرد چه میبردن یا میباختن. مهم بروز دادن این زیباییها بود. خلاصه آنکه خدا قوت به فوتبالیستهای ایرانی و دست مریزاد.... https://eitaa.com/ali_mahdiyan
چون به گَردَش نمی‌رسی برگرد! یادداشت حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان: 🔹می‌دانیم رئیس‌جمهور محترم پیشنهادی را که در این وجیزه آمده است، خوش ندارند و احیانا ابرو درهم کشیده و زبان به ملامت نگارنده می‌گشایند که این پیشنهاد را چرا پیش کشیده است؟! اما، اگر نیک بنگرند به یقین مصداق این آیه شریفه را در آن خواهند یافت که «عَسی أن تکرَهوا شَیئاً وهو خیرٌ لکم وَعسی أن تُحِبّوا شیئاً وهو شَرٌّ لکم...چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید،‌ حال آنکه خیر شما در آن است؛ و یا چیزی را دوست داشته باشید،‌ حال آنکه شر شما در آن است». (سوره بقره/ آیه ۲۱۶) و تصدیق خواهند کرد که خیر و صلاح ایشان، مردم، نظام و انقلاب در این پیشنهاد جای دارد. بخوانید! 🔹آقای دکتر روحانی در سال ۱۳۹۲ و در جریان تبلیغات انتخاباتی خویش، قسم جلاله یاد کرده و خطاب به مردم گفته بود «والله العلی‌العظیم اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم»! و تاکید کرده بود که «بدانید برادران، خواهران، عزیزان، همه آنهایی که کلید را تکان دادید، واقعا برای این قفل‌ها کلید وجود دارد»! 🔹نگارنده با یک حساب سر‌انگشتی و با مراجعه به اظهارات خود حضرتعالی و نه دیگران نزدیک به ۱۶۰ نمونه از وعده‌هایی را که طی ۵ سال گذشته به ملت داده‌اید و هیچیک از آنها -تاکید می‌شود که هیچیک از آنها- تحقق نیافته است، فهرست کرده‌ام که شرح یکایک آنها به درازا می‌کشد و از این روی در نوشته پیش‌روی تنها شماری از آن وعده‌ها را که همگان به خاطر می‌آورند بر می‌شماریم و بازهم قضاوت را بر عهده خودتان می‌گذاریم! 🔹«دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند» / حالا نیستند؟! 🔹«دولت تدبیر نخواهد گذاشت که ارزش پول ملی ظرف ۶ ماه به یک سوم کاهش یابد»! / آقای روحانی! مگر قیمت دلار را به ۸هزار تومان نزدیک نفرموده‌اید؟ و مگر سخن از افزایش بیشتر آن در میان نیست؟! 🔹درباره مذاکرات هسته‌ای و آنهمه وعده که داده بودید و اکنون نتیجه‌ای کاملا معکوس و فاجعه‌بار داشته است، گفتنی‌ها بیرون از ‌اندازه و شمار است. فتح‌الفتوح! بزرگترین دستاورد تاریخ ایران! تسلیم قدرت‌های بزرگ در مقابل ایران! معجزه قرن! و... / حالا چی؟! تحریم‌ها که برداشته نشد و اضافه نیز شد و حال‌آنکه گفته بودید در اولین روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شوند و... بگذریم!! 🔹فرموده بودید؛«آنچنان رونق اقتصادی ایجاد بشود و مردم درآمد سرشار داشته باشند که اصلا این ٤٥ هزار تومان یارانه را نیاز نداشته باشند»! و گفته بودید؛« باید کار را به جایی برسانیم که به جای اینکه مردم دستشان را به سوی دولت دراز کنند، دولت دستش را به سوی مردم دراز کند» خودتان بفرمائید آیا اینگونه است؟!... 🔸اکنون سؤال از رئیس‌جمهور محترم آن است که کدامیک از آنچه به اختصار در این وجیزه آمده است غیر واقعی و قابل انکار است؟ 🔸نمی‌گوییم « چون به گَردَش نمی‌رسی، برگرد»!! چرا که جنابعالی با رای مردم بر کرسی ریاست جمهوری نشسته‌اید و اگرچه همخوانی وعده‌ها با رای مردم نیز بخشی از حق‌الناس است که اگر رعایت نشود حق رای‌دهندگان یعنی همان حق‌الناس ضایع شده است، ولی به صلاح خود شما، مردم، نظام و انقلاب است که دست به یک خانه‌تکانی اساسی و گسترده در دولت بزنید و ضمن سپردن کارها و مسئولیت‌ها به افراد شایسته و کاردان، در انجام امور نیز از افراد دلسوز و کارآمد و آزمون داده مشورت جدی بگیرید تا لا‌اقل بخشی از خسارت‌های فراوانی که تا‌کنون دولت جنابعالی به ملت تحمیل کرده است جبران شود. 🔸در میان وزرا و مدیران کابینه شما، افراد کاردان و دلسوخته کم نیستند ولی سخن درباره آن عده از اعضای دولت جنابعالی است که به زندگی‌های ‌اشرافی و یا وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسراییلی ۸۸ آلوده‌اند. این عده، افراد ناشایسته و همسو با آلودگی خویش را در بدنه دولت شما نفوذ داده‌اند و در نهایت برای جنابعالی نه «یار شاطر» که «بار خاطر»‌ند. 🔸این نکته هم گفتنی است که این روزها مدعیان اصلاحات یعنی همان‌ها که به صراحت دولت شما را «رحم اجاره‌ای»! خود می‌دانستند نیز سخن از تغییرات در کابینه دارند ولی با دقت در نظرات آنان متوجه می‌شوید که در پی اخراج نیروهای کارآمد و جایگزینی آنها با مشتی دیگر از ‌اشراف و شماری از دین به دنیا فروخته‌ها و آلوده به وطن‌فروشی در فتنه ۸۸ هستند یعنی همان‌ها که نتانیاهو از آنان با عنوان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران یاد می‌کرد. https://eitaa.com/ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقابل بیرانوند و رونالدو برای من یک واقعه پر معنا است. واقعا پر معنا... @ali_mahdiyan
🔻امیرحسین ثابتی/ معجزه فوتبال از دیشب تا حالا این چندمین باری است که می نویسم و پاک می کنم؛ نمی توانم آنطور که باید حرف دلم را بنویسم و دائم دقیقه 94 بازی جلوی چشمم رژه می رود، موقعیتی که طارمی از دست داد اگر گل می شد، خاطرات ایران- استرالیا و ایران- امریکا بعد از 20 سال زنده شده بود... روی کاغذ حذف شدیم و بازهم نتوانستیم از گروه مان صعود کنیم اما مگر می شود این 3 بازی نفس گیر را فراموش کرد؟ اصلا این دوره جام جهانی یک طرف؛ تمام کارهای فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه ای که در 40 سال گذشته انجام دادیم تا به مردم خودمان بگوییم «ما می توانیم» طرف دیگر! مگر قشنگ تر از این می شد در برابر ستارگان جهان ایستاد و رجزخوانی کرد؟ اما هم تحریم بودیم و هم اشک پرتغال را در آوردیم؛ قهرمان اروپا نیمه دوم مقابل ایران وقت تلف می کرد تا گل نخورد! بماند که اگر کمی شانس بیشتری داشتیم بازی با اسپانیا را هم مساوی کرده بودیم و امروز به جای حرف از پایان کار تیم ملی در جام جهانی، آماده بازی با اروگوئه می شدیم... اما معجزه فوتبال دقیقا همینجاست که فقط یک ورزش جذاب نیست. هم سیاسی است، هم فرهنگی است، هم اجتماعی است و در آخر هم کمی ورزشی! این دوره جام جهانی فقط از این جهت برای ما تاریخی نبود که به پرتغالی ها پنالتی زدن و پنالتی گرفتن را یاد دادیم، از این جهت تاریخی تر بود که غرور یک ملت را سرجای خود بازگرداند. «غرور» و «اعتماد به نفس ملی» همان کالایی است که 40 سال قبل برای به دست آوردنش انقلاب کردیم و در این 40 سال نیز همه کار کرده اند تا آن را از ما بدزدند. اصلا تا حالا فکر کردید چرا صادق زیباکلام به عنوان سخنگوی بخش زیادی از روشنفکران ایرانی گفت: «هر وقت تیم ملی در بازی های بین المللی شکست می خورد کیف می کنم»؟ پاسخش همینجاست: این جماعت با هرآنچه اعتماد به نفس ملی و «ما می توانیم» یک جامعه را زنده کند مخالف اند. می خواهد هسته ای باشد، می خواهد موشکی باشد یا فوتبال! فرقی ندارد. این جامعه را «توسری خور» می خواهند تا دو دستی تقدیم آمریکا کنند. اما این دوره فوتبال ما معجزه اش همین بود، معجزه بیرانوند در برابر رونالدو، معجزه امیری در برابر پیکه و معجزه یک تیم در تحریم در برابر قهرمانان جهان، اروپا و افریقا همین بود که فریاد زد «ما می توانیم» یک شعار نیست. امتداد آن در فوتبال ما هم دیده می شود. تاریخ نشان داده کشوری که اعتماد به نفس ملی اش را پیدا کند زیر بار تحمیل و زور نمی رود، چه ترکمنچای چه برجام. اما اینها وقتی بر یک ملت تحمیل می شود که اول از همه اعتماد به نفسش را بزنند، اول از همه تحقیرش کنند، توی سرش بزنند. بگویند ایرانی لولهنگ هم نمی تواند بسازد، حد توان ایرانی ساخت آبگوشت بزباش است و قس علی هذا. فوتبال ما این بار این هدیه بزرگ را برای ما به ارمغان آورد و اعتماد به نفس ملی ما را زنده کرد. هر چند فردوسی پور چندماه قبل، وقتی مشخص شد با اسپانیا و پرتغال همگروه شدیم با لحن تحقیر آمیز بگوید خب بهتر است همین الان برنامه را تمام کنیم، یا در بازی با مراکش دائم بگوید ای کاش زودتر بازی تمام شود، اما این ملت به تدریج دارد خود را پیدا می کند، از فوتبال تا هر عرصه دیگری آینده روشن تر از امروز است به شرطی که خود را باور کنیم. ای کاش طارمی آن توپ را گل کرده بود... ✅ @Rajanews_com
ضعیف کشی 🔸همه جملات اهل بیت مهم است اما جمله ای که چند معصوم نقل میکنند کلیدی تر. این جمله را امام باقر از امام سجاد و او از امام حسین و او از امیرالمومنین نقل کرده اند. 🔸همه جملات اهل بیت کلیدی است اما جملاتی که در آخرین لحظات و به عنوان آخرین وصیت ذکر شده اند کلیدی ترند. این جمله را امام حسین به عنوان آخرین وصیت به امام سجاد ذکر کرده اند. 🔸همه جملات ائمه مهمند اما جملاتی که امام حسین در اوج تنهایی خود یعنی در نقطه بروز همه اتصالش به توحید ذکر کرده است مهم تر است. این جمله در جایی از جنگ بیان شده که امام حسین هیچ کمک کاری ندارد. 🔸او به پسرش میفرماید: يا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ پسرم مراقب باش از ظلم به کسی که یاوری جز خدا ندارد. 🔸جنگ با کفار به نقطه ای میرسد که آنها میروند سراغ محرومین و فقرا و ضعفا. آن جا نقطه ای است که صدای خرد شدن استخوانهایشان شنیده میشود. این قاعده ای طلایی و حاکم بر همه قواعد است. 🔸مبارزه در سوریه و عراق را دیدید. مبارزه در یمن و فلسطین را دیدید. در همه اینها جنگ به سمت ضعیف کشی سوق پیدا کرده. جنگ با ایران هم به این نقطه کشیده شده. ستم به مظلومین همیشگی بوده اما امروز هم بروز و هم توسعه جدی تری یافته. 🔸دشمن فهمیده که سبک تصمیم ایران به رای مردم منوط است و رای مردم هم به شدت تحت تاثیر رای ضعفا و محرومین است. برای همین جنگ اقتصادی جدید بیشتر فشار و تلفاتش را از این قشر میگیرد اینها تصمیم دارند تصمیم این قشر را عوض کنند و برای همین چکمه شان را روی گلوی این قشر فشار میدهند. 🔸کسانی که هیچ یاوری جز خدا ندارند. دستشان به توییتر و تلگرام و کانالهای خبری و غیره کمتر میرسد. صدایشان خیلی دیر شنیده میشود اما هستند. فشار این نبرد آنها را هدف گرفته. 🔸من کاری با بقیه تحلیلها ندارم به نظرم این نوع جنگ را باید به سمت پیروزی نهایی تحلیل کنیم. احساس میکنم نبردهای نهایی با طاغوتها در حال وقوع است. صدای خرد شدن استخوانهایشان را باید شنید. 🔸دقت کنید این قاعده در وضعیت ظاهرا پیروز لشکر یزید بیان شده پس ظاهرگرایانه تحلیل نکنید. حقیقت این است که کار آمریکا و اسرائیل و اسلام آمریکایی سعودی و غیره همه رو به زوال است. چون ضعیف کشی در حال توسعه ای عجیب و غریب است. https://eitaa.com/ali_mahdiyan