eitaa logo
علی صمیمی
1هزار دنبال‌کننده
378 عکس
218 ویدیو
12 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب علی صمیمی. ارتباط: @Alisamimi کانال تلگرام https://t.me/ali_samimi71. پیج اینستاگرام https://instagram.com/alisamimi.ir کانال برنامه نامیرا @namyraa
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اگر مردم نیایند، برشخصِ مُحِق واجب نیست...! ✍ علی صمیمی 🔸 این روزها پیرامون نقشِ مردم در حکمرانی،گفتگو و مناظره فراوان است. اما 🔸 دیدگاهِ شاگردِ حضرت امام ره بیش از همه از شعارِ جمهوریتِ نظام، پشتیبانی میکند. والی مُحق و دارای شرایطِ حکمرانی اعم از تقوا و صیانت نفس و تدبیر و... اگر پشتوانه و انتخابِ توده مردم را نداشته باشد اصلا ولایت بر او تکلیف و واجب نیست. 🔸 یعنی مردم شرطِ وجوبِ تکلیف بر ولی هستند به بیانی ساده اگر مردم اورا نخواهند پیش خدا عزیز است و مأجور! ولی مشروعیتِ حکمرانی و تولی بر مردم را ندارد. 🔸 بهتر بگوییم اصلا خدا به آدمِ با تقوا و با تدبیر و مجتهدی که منتخبِ توده مردم نیست اجازه تولی و حکمرانی نداده! 💠 شاید عجیب باشد اما جملات امروزِ رهبری را بگذارید کنار این بیان از ایشان مطلب روشن تر میشود. 👇 "در این موضوع میگوید نظر مردم تعیین کننده است اما نسبت به آن انسانی که دارای معیارهای لازم است اگر معیارهای لازم در آن انسان نباشد انتخاب نمیتواند به او مشروعیت ببخشد... آن کسی که این معیارها را دارد و از تقوی و صیانت نفس و دینداری کامل و آگاهی لازم برخوردار است آن وقت نوبت میرسد به قبول ،ما اگر همین آدم را با همین معیارها مردم قبول نکردند باز مشروعیت ندارد چیزی به نام حکومت زور در اسلام نداریم." [ر،ج: حکومت در اسلام سازمان تبلیغات اسلامی ج .. ۱ ص ۳۳] 🔺مطالب مرتبط👇 🔰خواست مردم در مکتب امام و رهبری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2170 🔰مردم شرط وجوب یا واجب؟ https://eitaa.com/ali_samimi71/694 💠@ali_samimi71
26.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سعی کنید کفش باقی بمانید...! 🔶 شکافنده برفها هم مثل جوکر و انگل و... فیلمی مفهومی پیرامون تفکرسرمایه داری حاکم بر برخی کشورهاست! 🔶 قطاری دارای طبقات متشکل از مردمی ضعیف و مستضعف که بدترین غذا و امکانات را دارند در آخر قطار تا متوسطها و اشرافی که در راس قطار با همه امکانات زندگی میکنند. 🔶 فیلم شورش طبقات پایین دست را علیه بالانشینها، نمایش میدهد. 🔶 این قطعه را جدا کردم چون تئوری طبقات را بیان میکند. 🔥 فیلم جذابی بود وقت کردید ببینیدو نقد و نظری داشتید برای بنده هم بفرستید. 🔰@ali_samimi71
🔰 مجموعه بخشی از فعالیت کانال در عرصه فیلم و سینما است که با پرداختن به فیلم و سکانس های مختلف سینمایی سعی دارد نکات و مطالب مهمی را به مخاطب انتقال دهد. 🌐 : 💠 کاپیتان انقلابی! علت نام گذاریhttps://eitaa.com/ali_samimi71/144 یادداشت اول:سه صحنه ارزشیhttps://eitaa.com/ali_samimi71/146 یادداشت دوم:تعلیم ذلت ناپذیریhttps://eitaa.com/ali_samimi71/148 یادداشت سوم:کودکان بیشتر اعتقاد دارندhttps://eitaa.com/ali_samimi71/149 یادداشت چهارم:قهرمانان را خرج طاعت خدا نکنید خرج معصیت می شوندhttps://eitaa.com/ali_samimi71/150 یادداشت پایانی:قهرمانهای فِیک یا اصل جِنسhttps://eitaa.com/ali_samimi71/155 💠 ماجراهای نوید خداقوت پهلوانhttps://eitaa.com/ali_samimi71/311 💠 تاریک ترین ساعت! درس مذاکرهhttps://eitaa.com/ali_samimi71/324 💠 فقر احمق می کند! سکانسی از یک فیلمhttps://eitaa.com/ali_samimi71/587 💠 مانی هیست! تزریق منابع یا دزدی از منابعhttps://eitaa.com/ali_samimi71/755 💠 جنگ سرمایه داری با تعاونی مردمی! یادداشت اولhttps://eitaa.com/ali_samimi71/627 یادداشت دوم https://eitaa.com/ali_samimi71/630 یادداشت سومhttps://eitaa.com/ali_samimi71/808 💠 معلم خاص چه معلمی!https://eitaa.com/ali_samimi71/960 اونها رو هم مثل خودتون برنده کنیدhttps://eitaa.com/ali_samimi71/977 مرد موشکی؛دعوت و دیدنhttps://eitaa.com/ali_samimi71/984 معرفی کتابhttps://eitaa.com/ali_samimi71/993 💠 بازی مرکب دنیای اربعینی مرگ سرمایه داریhttps://eitaa.com/ali_samimi71/969 یادداشت کامل دنیای اربعینی مرگ سرمایه داریhttps://eitaa.com/ali_samimi71/975 💠 انحصار یه مهمونی لیمویی...https://eitaa.com/ali_samimi71/1177 💠 فیلم یخ شکن سعی کنید کفش باقی بمانید!https://eitaa.com/ali_samimi71/1193 💠 فیلم جوان انگشت پرسشگرhttps://eitaa.com/ali_samimi71/1241 ⚠️ ادامه دارد... ✅@ali_samimi71
🔰 به دوره دوم برمیگردیم...؟! 🔶 پیامِ داده های جدول روشن است بین تعداد تایید صلاحیت شده ها و میزان مشارکت مردم در آن سال نسبت محسوسی برقرار است. 🔰 از شورِ مردم هم نگهبانی کنید...! https://eitaa.com/ali_samimi71/1074 🔰@ali_samimi71
🔰 مطهری تقریبا در همین ایام...! براي ما کافي نيست که پيوسته بياييم درباره روحانيت و گذشته انقلاب بحث کنيم و خودمان را سرگرم کنيم که روحانيت چنين نقشي در گذشته داشته است. گذشته گذشت. فکر براي آينده بايد کرد. در آينده، اين انقلاب نياز زيادي به روحانيت دارد به شرط آن که روحانيت وظايف خودش را در آينده انقلاب خوب‌‌‌‌‌درک کند. کارش را بايد ده برابر کند، تحقيق علمي‌‌‌‌‌اش را بايد ده برابر کند، تبليغش را بايد ده برابر کند. رابطه‌‌‌‌‌اش را با مردم، در جمع مردم آمدن، به ميان مردم رفتن، درد مردم را از نزديک لمس کردن و احساس کردن، اينها را بايد چندين برابر کند.(آینده انقلاب اسلامی) 🌸@ali_samimi71
🔰 فقه و میدان...! 🔸 پنج سال در طول دوره تدریسِ کتب حوزه به فضل خدا مشغولِ علوم عقلی بودم. دلیلش این بود که اثری از فقاهتِ موثر در انقلاب و حل مسائل کشور نمیدیدم حال آنکه اصل آیه نَفْرْ و اجتهاد در قرآن هم فرموده عده ای تان مجتهد شوید تا دستِ آخر ۞ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوٓا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ یعنی مردم از اجتهادتان اثری ببینند و متاثر شوند بخصوص در سپهر اجتماعی و سیاست و حکمرانی! 🔸 مشکل این بود به دلایل متعدد ارتباطی بین فقه و میدان نمیدیدم و بی تعارف ناامید بودم. 🔸 بعد از دیدن کلاسهای کارگاهی و فقهی استاد قنبریان عزیز در قم و حل مساله حقوق و دستمزد! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2830 امیدوار شدم و حقیقتا انگیزه کور شده ام برگشت که دوباره بخوانم و بگویم اما باخوانشی میدانی! 🔸 امروز نیازِ کشور را در پشتیبانی فقهی و تئوریک از آرمانهای انقلاب میبینم که کالایی کم یاب و کم یافت شده. چند استاد و فقیه میتوانند برای تک تک آرمانهای کشور از عدالت گرفته تا حق تعیین سرنوشت و استقلال و... درس فقهی بگویند؟! 🔸 لذا شروعی دوباره کردیم تا از صفر فقه خوانی کنیم و انشااله ادامه دهیم. 🔸 این توفیق امسال حاصل شد البته به طور کاملا پیش بینی نشده درس استادی را که به دلایلی از بهبهان رفت را به ما دادند. 🎙صوت کلاسها را شاید روزی منتشر کنیم! ⚠️ پی نوشت: دروس مفید و کمیاب فقهی و راه گشای استاد قنبریان را اینجا پیگیری کنید. 👇 @doros_ghanbarian 🔰@ali_samimi71
🔰 برای مردم یا کاندیدای مجلس...! ✍ علی صمیمی 🔸 یک هفته ایست رفت و آمد چشم گیری در کوچه ی محلمان مشاهده میشود. 🔸 دیدم به مرور، پارک ماشینها افزون شد درحدیکه به سختی میان دوردیف از ماشین در دو طرف خیابان میشود عبور کرد. 🔸سابقه نداشته بود حتی برای فاتحه و عروسی این حجم از ترافیک آخر برای چه؟؟ 🔸 دیدم انگار یک روز و دوروز نیست هر روز همین ماجرا برقرار است. 🔸 دیروز زمین خالی روبروی خانه را با لودر از سبزه و علف و بوته خالی کردندو نور افکن زدند و امشب پارچه زدند به طرف پارکینگ! 🔸 به لطفشان حالا سگهای ولگرد زمین هم کمتر مزاحم ملت میشوند و پاچه میگیرند. 🔸 امشب دیگر ماجرا به اوج رسید اداره برق آمد و عمودهای بی چراغِ منطقه را هم روشنایی داد. 🔸 این چراغها تا حالا کجا بود چرا کسی توجهی به مطالبات مردم محل برای روشنایی محل نمیکرد؟ 🔸 سوال کردم اینجا چه خبر است؟ گفتند اینجا میخواهد ستادِ یک کاندیدا برپاشود. 💢 فهمیدم برای مردم نبوده برای مجلس بوده...! 🔰@ali_samimi71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چالشِ بررسی عملکردِ آقای مظلومی برای ما! ✍علی صمیمی 🔶 یکی از چالشهای ما بهبهانیها در ایام انتخابات، در دسترس نبودن اطلاعات درست برای تحلیل و بررسی صحنه است، شایعات متعدد آنقدر در زبانها میپیچد تا یکی را زمین بزند یا کسی را بالا ببرد. 🔶 از طرفی کاندیداهای موجود هم بخاطر ناهمخوانی رزومه آنها با مجلس به خواندن انشاء بسنده میکنند و بی تعارف یا از نشست چالشی فراری اند یا اصلا کسی قدرت چالش با آنها را ندارد یا اصلا چالش بی ثمر میشود چون دست آخر انشاء و کلیات حرف غالب گفتگو میشود. 🔶 بررسی ها وقتی سختتر میشود که نماینده موجود(مظلومی) هم علی رغم شعارهای انقلاب در هیچ سامانه رسمی از شفافیت شرکت نکرده و توضیح عمومی و رسانه ای هم نمیدهد که چقدر در آرا شرکت کرده؟ چه رأیی داده؟ چقدر غایب بود؟ چرا غایب بوده؟ چه لایحه ای پیشنهاد داده؟ در چه لایحه ای مشارکت فعال داشته؟ یا اقلا در قوانین مهم و موثر مجلس چه نظری داده و در کمیسیونها چه بندی های داشته؟ 🔶 دو کلیپ بالا سندی رسمی برای اثبات همین حرف ماست. 🔶 آقای مظلومی چگونه عملکردتان را بررسی کنیم خودتان باید دستاورد بگویید ماهم بدون قدرت بررسی بپذیریم؟؟ 💢 راه حلتان چیست؟؟ پی نوشت https://eitaa.com/ali_samimi71/1204 🔰@ali_samimi71
پی نوشت 👇👇 🔸این کلیپها را بنده همین امروز تهیه کردم یعنی کاملا اطلاعات بروزی دارد. شماهم ببینید: 🔰https://shafanama.ir 🔰https://www.parliran.ir
👇👇👇👇👇
🔰 بیماری « إِمَّعَةً »...! 🔸تولید واژه با یک محتوای ناب در سیره اهل بیت فراوان یافت میشود. اصل این اختراع برای بُلد شدن و نمادسازی ست تا در اذهان بماند و به عنوان یک خلق اجتماعی و محتوای جدید تبدیل به یک گفتمان شود. تا خُلقهای الهی و شیطانی جامعه را تفکیک کند. تا در برابر واژه های رقیب قد علم کند. 🔹بیماری «سِفله» یا «المومن الذی لا دین له» و یا... وقتی بیان شده اند محل سوال و تامل در آن عرف هم بوده اند. این نشان از یک تولید واژه دارد هرچند از قبل با محتوای واژه ها آشنا بوده اند اما به ثبت اذهان نرسیده؛ این یکی از کارهای ولی خداست. امام کاظم (ع) از واژه ای جدید پرده برمی دارند که اتفاقا بیماری همه زمانهاست وَ قَالَ ع لِفَضْلِ بْنِ يُونُسَ أَبْلِغْ خَيْراً وَ قُلْ خَيْراً وَ لاَ تَكُنْ إِمَّعَةً قُلْتُ وَ مَا اَلْإِمَّعَةُ قَالَ لاَ تَقُلْ أَنَا مَعَ اَلنَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ اَلنَّاسِ (تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 413) به فضل بن يونس فرمود: " خير را برسان و خير بگو و امعه نباش. عرض كردم: إِمَّعَةً چيست؟ فرمود: نگو«من با مردم هستم»و«من يكي از مردمم». " ⁉️ چقدر شده در حوادث فردی و اجتماعی، نگاهتان و تکیه تحلیل هایتان به انبوه مردم بوده ...؟! از بی تفاوتی توده ای از مردم نسبت به سنگ بزرگی که وسط خیابان افتاده! تا گذشتن از کنار تمام آرمانها و نیازهای کودک کار! یا حتی یک فقیر کارتن خواب و بی خیالی از اینکه در سرما و یا گرما چه پناهی خواهد داشت! یا بی تفاوتی به ظلم های بزرگ سیاسی و اقتصادی و اکتفا به غر و نق زدن! و ...! 💢 گاهی خلاف جهت باید شنا کرد آخر رودخانه همیشه رو به دریا نیست گاه ختم به آبشار میشود و سقوط را در پی دارد...! ✍ علی صمیمی @ali_samimi71
🔰 استبداد با نمای مصلحت! 🔶 بازخوانی جریانهای دینی و سیاسی که دنبال حذف یا نمایشی شدن انتخاباتند؟ 🔶 چرا اینبار اصلِ رای دادن مهمتر از منتخب خواهد بود؟ 🔰@ali_samimi71
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت سخنرانی "استبداد با نمای مصلحت و توسعه" | ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ مسجد سیدالشهداء 💢عده ای میخواهند اصلا حق رای نباشد! 💠 همه مسلمانیم اما نه یک جور 🔺در ابتدای بحث این نکته مهم را تاکید کنم که همه ما یک دین داریم و با یک تشهد مسلمان می شویم اما همه یک قرائت از اسلام نداریم. 🔰 این تعدد قرائتها و مبناهای فکری و نظری مختلف در حوادث گوناگون خودش را نشان می دهد و به خصوص در زیست اجتماعی_سیاسی فرد تاثیر گذار است. 🔶 معمولا بین جریانهای مخالف انتخابات از شبکه های معاند و دشمن اسم برده میشود علی رغم اینکه دو جریان مهم و اثر گذار هستندکه میخواهند یا انتخابات نباشد یا نمایشی شود. 🔰 جریان مذهبی با پشتوانه صاحب نظران فقهی که اساسا جمهوریت را قبول ندارند یا مشروعت بخش نظام نمیدانند. 🔰 جریان دوم جمهوری اشرافی هستند که با در دست داشتن جمهوری های پشت پرده نبض اقتصاد را در دست داشته و رسما نهادهای تقنین و انتخاباتی را دور میزنند. ⛔️ رای ندادن به سبد کدام جریان خواهد رفت!؟ ⚠️در صوت به تفصیل این "دو جریان" را معرفی کرده ایم! 🔰@ali_samimi71
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پرسش و پاسخ دانشجویی 🔰@ali_samimi71
🔰 نور، برای پارکینگِ طرفدارانِ نماینده آری، برای پارکِ مردمِ محل نه! 🔶 دورهمی های طرفداران آقای نماینده دوهفته ایست برقرار است. 🔶 زمینِ خالی محل را که محل تجمع سگهای ولگرد و موذی بود با لودر صاف کردند وبا کمک شرکت برق نور افکن زدند تا تبدیل به پارکینگِ اختصاصی طرفداران نماینده فعلی شود. 🔰 ده متر آن طرفتر پارکی که زمانی آرزویِ مردمِ محل بوده برای تفریح و ورزش و دورهمی های شیرین خانوادگی که با شعار بهسازی شخم زده شده و رها شده و در سیاهی کامل، محلِ تجمع شبانه اراذل و فسادِ برخی اربده کشان در تاریکی است و موجب نا امنی محل! 🔰 پارکِ محل برای مردمش نا امن باشد ولی ماشینِ طرفداران نماینده در امنیت!؟ 🔶 مردمِ محل درحال قضاوتند...! 🔰 آیا امکان برقرسانی برای همه کاندیداها وجود دارد؟! 🔰@ali_samimi71
🔰 «اقتصادِ بهشتی» 🔶 یک ماه و اندی تا عید مانده و با دوستان طلبه سطح دو تصمیم گرفتیم نگاهی به این کتابِ پر نکته و مهم داشته باشیم و طی ۴ جلسه به بحث بگذاریم. قبلا در 12 جلسه نگاهی کلی به اقتصاد کلان و شناخت موثرینِ تاریخ اقتصاد و ایده های آنها داشته ایم عمدتا جریانات غربی! 🔶 در ادامه آن جلسات، حالا نوبت شناخت کلان مساله های اقتصاد اسلامی است. 🎙 صوتها 👇 جلسه اول https://eitaa.com/ali_samimi71/1214 جلسه دوم https://eitaa.com/ali_samimi71/1220 جلسه سوم https://eitaa.com/ali_samimi71/1252 جلسه آخر https://eitaa.com/ali_samimi71/1256 🔰@ali_samimi71
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه اول از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! 🔰@ali_samimi71
🎙جلسه اول از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! https://eitaa.com/ali_samimi71/1214 🔺 چکیده مطالب ▪️مقدمه:فرضیه داروین و نظریه فیزیوکراسی طبیعت گرایان استدلال می کنند طبیعت و چرخه حیات از یک مجموعه نظام علّی و معلولی پیروی می کند که هر گونه دست بردن و دخالت در آن موجب به هم ریختگی و از هم پاشیدگی نظم هستی خواهد شد. زیست اجتماعی_اقتصادی بشر نیز قواعدی طبیعی برای خود دارد به مانند طبیعت که باید دست نخورده به مسیر خود ادامه دهد. فرضیه داروین همان قواعد طبیعی در زندگی انسان است که مبنای بسیاری از نظریات سیاسی اجتماعی و اقتصادی واقع شده است‌. و اگر تاثیرش را بر اقتصاد بخواهیم بررسی کنیم باید اسم آن را "اقتصاد داروینی" بنامیم. ▪️ اسپنسر اسپنسر از تکامل داروینی چنین برداشت می کند که چون از یک طرف منابع حیاتی محدودند و از طرفی نیازها نامحدودند، طبیعتا این وسط تنازع و جنگ و درگیری بر سر بقا شکل می گیرد. اسپنسر "تنازع بقا" در اقتصاد را اینگونه تفسیر می کند: تکامل و توسعه اقتصادی متوقف بر شکاف طبقاتی است. این عین عدالت است. ○ له شدن برخی زیر چرخ دنده های توسعه ○ برتر دانستن اشراف و نخبگان ○تلاش برای کنترل رشد جمعیتِ طبقات پایین دست ○ تولید فیلم های انگل/یخ شکن و... https://eitaa.com/ali_samimi71/1193 همه به دنبال تئوریزه کردن این اندیشه اقتصادی هستند. 🔸تکامل تاریخی منوط به وجود این شکاف و این نابرابری لازمه بقای زیست اجتماعی انسان است. حالا اگر دستی بخواهد قواعد بازی را به هم بزند و در این قواعد دخالت کند مانند این است که در نظام علّی و معلولی طبیعت بخواهد دخالت کند.[فیزیوکراسی] ▪️پیتر سینگر برخلاف جریان غالب در نظریات و تئوری پردازی های اقتصادی پیتر سینگر برداشت های سرمایه دارانه را بشدت نقد می کند و ثابت کرد که اتفاقا از داروین اندیشه تعاون،تعامل و همکاری و هم زیستی برداشت می شود. 💠 جلسه اول: اقتصاد بهشتی نوع انسانها با دو نوع "باید" مواجه است که بر اساس آن چگونگی روابط فردی و اجتماعی و ... را می چیند. ○ باید های علمی ○ باید های حقوقی طبیعت گرایان اقتصادی می گویند باید فقط از "بایدهای علمی" در اقتصاد استفاده کرد و "بایدهای حقوقی" هیچ ربطی به اقتصاد ندارند. ⁉️شهید بهشتی سوال می پرسد: آیا یکی از باید های علمی این نیست که انسان هدفمند است و نسبت به پدیده ها اثر گذار است؟ آیا یکی از آن باید ها اثبات اراده و اختیار برای انسان نیست؟ ✅در نتیجه: انسان هدفمند برای رسیدن به هدفش نیاز به تشکیلات و سازمانی دارد. نیاز به برنامه ریزی و قوانینی دارد؛ در واقع نیاز به "باید های حقوقی" دارد تا اگر چیزی در مسیر انسان هدفمند مانع شد با "دخالتِ باید های حقوقی" آنرا از بین ببرد. 🖇جریان اقتصاد داروینی از جبر طبیعت به دنبال جبر علمی هستند تا فقط یک نظریه اعتبار داشته باشد و مبنای نظامات اقتصادی قرار بگیرد. برای اطلاعات بیشتر یادداشت «چرا رستوران علم اقتصاد اين روزها فقط يک غذا دارد؟» را بخوانید. 💠@ali_samimi71
🇮🇷 برای انتخاباتِ پرشور! آیا ما رای ندهیم، مشکلات مان حل می شود؟ 🔺جلسه گفت و گوی خانواده محبان اهل بیت پیرامون انتخابات پیش رو 🔰 با حضور: حجت الاسلام والمسلمین علی صمیمی 2️⃣ دو جلسه 🕙 سه شنبه و چهارشنبه ١ و ۲ اسفند ماه ١۴۰۲ ساعت ۸ و نیم شــب 🕌 فلکه بیمارستان تأمین اجتماعی، حسینیه محبان اهل بیت علیهم السلام 🆔 [https://eitaa.com/moheban81]
☑️فارغ از اینکه مصوبه "غیرقانونی بودن استفاده از فیلترشکن توسط شورای عالی فضای مجازی" در این موقعیت مقابل سیاست نظام برای است و مصداق بارز دلسرد کردن مردم در انتخابات است؛ به ویژه قانونی که هیچ اقبالی ندارد و اکثریت مردم را مجرم میکند! یکی از مصادیق بارز تضعیف جمهوریت تکثیر این شوراهای موازی در کنار مجلس است که بدون جوابگو بودن با اختیارات گسترده و شفاف نبودن در مسائل مختلف سیاست گذاری کرده و قانون تصویب میکنند! 🔻یکی از مطالبه های جدی از نمایندگان مجلس آینده باید این باشد بسیاری از این شوراها یا منحل یا اختیارات آنها کاهش یابد و مجلس به معنای واقعی کلمه در راس امور قرار بگیرد؛ امروز این شورها موجب کاهش اختیارات مجلس شده و مردم می بینند بخشی از تصمیم های مهم اثر گذاری در زندگی شان از دست نمایندگان ملت خارج شده و به دست این شوراها افتاده، یکی از علل کاهش مشارکت مردم در همین امر است. راه حل تقویت مجلس به عنوان‌ مهم ترین نهاد جمهوریت نظام است. ✍ @m_amin_rezai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 جلسه دوم از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! 🔶 اصول نه گانه ای که زیرساختی برای اقتصادی اسلامی هستند. 🔰@ali_samimi71
👇👇👇👇👇 🔺 چکیده مطالب ▪️مدل ارائه بهشتی 🔸مدل بهشتی در نوع خودش خیلی جذاب و خلاقانه ست. بدون اینکه بحث را مذهبی و تعبدی و یا مسئله را تخصصی و درگیر اصطلاحات اقتصادی بکند، نظام اقتصاد اسلامی را با بیانی ساده و روان اما پرمغز و عمیق توضیح می دهد. استاد در جلسه گذشته از یک منطق پذیرفته شده استفاده کرد که انسانِ هدفمند و نیازمندِ برنامه و تشکیلات با دو نوع "باید" مواجه است و در این مسیر محتاج " دخالتِ باید های حقوقی" است. ▪️قانون و تاثیر اقتصاد بر انسان دو وجهی 🔸در این جلسه نیز بر روی مفهوم "قانون" سوار می شود و توضیح می دهد که همه انسانها با قانون زندگی می کنند و بی قانون زیست اجتماعی معنا ندارد. حالا این قانون را چه کسی وضع می کند؟ برای چه کسانی وضع می شود؟ از چه نقطه نظر و دریچه نگاهی وضع شود؟ ✅اسلام به عنوان مکتبی الهی سلسله قوانینی را برای "کل انسانها بما هو انسان" [نه یک گروه یا افراد خاص] وضع می کند و از این دریچه که انسان دارای دو بُعد است و با توجه به این مطلب که این انسانِ دو وجهی از محیط پیرامون خود نظیر خانواده/تعلیم و تربیت و.. تاثیر می پذیرد و یکی از آن عوامل تاثیر پذیری "اقتصاد" است، "نظام اقتصادی اش بر مبنای 9 اصل کلیدی" شکل می گیرد. ▪️اصول نه گانه اقتصاد اسلامی 1_) انسان موجودی خودخواه است. [توضیح این اصل را در صوت بشنوید] 2_)حرکت انسان بر اساس مجموعه دلایلی است و خواست های طبیعی مانند ساختن و احساس مالکیت نسبت به محصول ساخته شده یکی از آنهاست. [یعنی این مسئله فطری است] 3_)ساختن و کار و فعالیت انسان دو نوع است: . کار مجسم . کار متبلور 4_)کار متبلور و جدا شده از انسان هم موجب مالکیت خواهد شد. 5_)در مورد ابزار تولید هم همین مسئله برقرار است در اسلام. 6_)ارزش و ایجاد مالکیت فقط منحصر در کار و فعالیت است. به عبارتی کار است که موجب ارزش دهی و مالکیت می شود. 7_)این مالکیت شخصی مادامی برقرار است که ضرر و زیانی برای جامعه نداشته باشد. 8_)اگر موجب زیانی شد باید نظام حاکم به عنوان نماینده جامعه ورود کند. [دقت شود: شهید بهشتی در واقع از دل این اصل اقتصادی،نظام سیاسی بیرون کشید] 9_)نظام اقتصادی اسلام دگم نیست و به فراخور شرایط زمان و مکان تغییر می کند. 💠@ali_samimi71