eitaa logo
علی صمیمی
1هزار دنبال‌کننده
462 عکس
270 ویدیو
15 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب علی صمیمی. ارتباط: @Alisamimi کانال تلگرام https://t.me/ali_samimi71. پیج اینستاگرام https://instagram.com/alisamimi.ir کانال برنامه نامیرا @namyraa لینک پیام ناشناس https://daigo.ir/secret/1703446124
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه دوم.mp3
10.81M
🔰 "جایگاه عدالت در اندیشه توحیدی امام" 📚جلسه دوم از سلسله درس های تقریر جلسه دومhttps://eitaa.com/ali_samimi71/346 💠@ali_samimi71
💠 تقریر صوت جلسه دوم از سلسله درس های ✔️ در جلسه گذشته اینگونه گفته شد که با توجه به هستی شناسی حضرت امام(ره) ، شعارهای اساسی انقلاب اسلامی از جمله : آزادی/ مساوات/ عدالت را ناشی از همان نگاه توحیدی ایشان می بینیم. 🔸در نگاه متعالی ایشان، عدالتخواهی، در واقع بسط صفت رئیسیه خداوند(عدل) است. 🔰 رهبر انقلاب در باب نگرش توحیدی نسبت به بی عدالتی در کتاب طرح کلی اندیشه میفرماید: شرک تئوری جامعه تبعیض است 🔰 جمله بی نظیر علامه در تاثیرات اجتماعیان و اقتصادیات بر ایمان و توحید مردم به شدت راهگشاست 👇👇👇 https://eitaa.com/ali_samimi71/269 🔶 نقل از بحث زیبای استاد قنبریان از تفسیر اولوا بقیهٍ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2875 🔶 گزارش آماری به نقل از کتاب پرمحتوای فقر احمق میکند...! 🔰 فقها و علمای اهل حدیث متاثر از نگرش خودبه دین و محیط پیرامون خود به تدوین کتب حدیثی پرداخته اند بُلد شدن احکام فردی و کم بودن اجتماعیات در روایات برای همین است. امام عزیز میفرمایند: قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ جامعیت و اثری که در زندگانی اجتماعی می تواند داشته باشد، بکلی تفاوت دارد. نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث که حدود پنجاه کتاب است و همۀ احکام اسلام را در بر دارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق و سیاست و تدبیر جامعه است‏ آنقدر آیه و روایت که در سیاست وارد شده است، در عبادات وارد نشده است. شما پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه می کنید، هفت ـ هشت تا کتابی است که مربوط به عبادات است، باقی اش مربوط به سیاسات و اجتماعیات و معاشرات و اینطور چیزهاست. ما همۀ آنها ‏را گذاشتیم کنار و یک بُعد را، یک بعد ضعیفش را گرفتیم. ⚠️تفصیل مطالب را در صوت بشنوید.. ☑️ @ali_samimi71
مستند جمله رهبری در طرح کلی اندیشه درمورد رابطه توحید و تبعیض طبقاتی👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پاسخ امام به تروریست‌هایی که می‌گفتند کار خودشان است! 🔸 به آن معنا که این‌ها بخواهند، بکنند این آزادی داده نخواهد شد. اجازه نمی‌دهد که ما آزاد بگذاریم که هر کس هر غلطی بخواهد بکند؛ هر کاری می‌خواهد بکند که بکشد به خاک و خون. 🔹 حالا چند ماه است که نصیحت شده است، توصیه شده است، التماس شده است؛ این‌ها اهل این نیستند که با نصیحت دست از کار خودشان بردارند. 🔸 حالا هم اعتراض کرده‌اند که خود شماها دارید این کارها را می‌کنید. نظیر آن‌ها که در پریروز و در چند روز پیش از این خرابکاری کردند، بعد گفتند که خود مردم این کارها را کردند! خودشان ایجاد می‌کنند، بعد گردن این‌ها می‌گذارند. 🔹 می‌گویند خود شما، خود پاسدارها، مردم را کشتند. در صورتی که سر پاسدارها را بریدند! سر مردم را بریدند! 🔸 با این‌ها نمی‌شود با آشتی و با مصالحه رفتار کرد، با این‌ها باید با رفتار کرد، و با شدت رفتار می‌کنیم ان‌شاالله. 🔺 (ره)؛ ۲۷ مرداد ۱۳۵۸، در واکنش به جنایات گروهک‌های در پاوه 🎬 @Mostazafin_TV
🔰 کارگاه اصول تراز انقلاب 🔰 🔶 بررسی تقابل دو نظریه اصولی خطابات قانونی و انحلال و ثمره آن در خیزش انقلاب اسلامی و اداره جمهوری اسلامی.ارائه شده در درس اندیشه سیاسی امام خمینی ره ذیل مبانی فقهی اصولی امام ره حاج آقا صمیمی حوزه جامع موسی بن جعفر«ع» ☑️ @ali_samimi71 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
نظریه خطابات قانونی.mp3
12.56M
🔰 "نظریه خطابات قانونی امام" 📚ارائه شده در کارگاه اصول تراز انقلاب تقریر این جلسه را اینجا بخوانید👇 https://eitaa.com/ali_samimi71/357 💠@ali_samimi71
جلسه سوم.mp3
9.01M
🔰 "معرفت شناسی امام" 📚جلسه سوم از سلسله درس های تقریر جلسه سومhttps://eitaa.com/ali_samimi71/355 💠@ali_samimi71
💠 تقریر جلسه سوم از سلسله درس های 🔹سوال اصلی معرفت شناسی این است که من چه ابزاری برای شناخت دارم؟ امام خمینی ره وحی و عقل و فطرت و قلب و حق انسان را نیز از ابزارهای شناخت معرفی می کنند؛ با این حرف مکتب خودشان را از مادی گرا ها جدا کرده! 🔶 از آن بالاتر حتی شناخت مادی را نیز متکی به عقل و مجردات میدانند....! 🔶 گزارشی از کتاب مساله شناخت شهید مطهری برای فهم دقیق این اتکا داده شد 🔶 مطهری میفرماید اين مشکل را چگونه مي‌‌‌‌‌توانيم حل کنيم که استقراء به يک سلسله موارد جزئي تعلق مي‌‌‌‌‌گيرد، ده مورد، بيست مورد، هزار مورد، ده هزار مورد را استقراء مي‌‌‌‌‌کنيم، ولي بعد آن حکمي را که استقراء کرده‌‌‌‌‌ايم به مواردي که استقراء نکرده‌‌‌‌‌ايم تعميم مي‌‌‌‌‌دهيم. اين تعميم با چه ملاکي است؟ مثلي را که عرض کردم او نياورده است ولي مثل بسيار خوبي براي توضيح مطلب است. با اين دستگاه فيلمبرداري- يعني دستگاه مشاهده و احساس- موارد مختلف را فيلمبرداري مي‌‌‌‌‌کنيم، مثلًا هزار مورد را عکسبرداري مي‌‌‌‌‌کنيم و کنار هم مي‌‌‌‌‌چينيم، ولي علم با هزار مورد يا دوهزار مورد درست نمي‌‌‌‌‌شود، علم [براي موارد] نامتناهي است. اگر علم مي‌‌‌‌‌گويد آهن در حرارت انبساط پيدا مي‌‌‌‌‌کند، ابتدا يک مورد را استقراء کرده است‌‌‌‌‌  پس از آن دو مورد، ده مورد، هزار مورد را تجربه کرده است، ولي بعد يکمرتبه قانون عام مي‌‌‌‌‌سازد، يعني مواردي را که مشاهده کرده تعميم مي‌‌‌‌‌دهد، مي‌‌‌‌‌گويد: هرچه در دنيا از جنس آهن است- و هرچه از جنس آهن در گذشته وجود داشته است و هرچه آهن در آينده وجود داشته باشد، مادام که فرمول آهن همين فرمول باشد و حرارتي که مي‌‌‌‌‌گوييم همين حرارت باشد- در حرارت انبساط پيدا مي‌‌‌‌‌کند. 🔶 در ادامه راه حل خواجه نصیر و ابوعلی را اینگونه بیان میکنند که بوعلي و خواجه نصير الدين طوسي وقتي به اين مشکل رسيده‌‌‌‌‌اند، آن را اينطور حل کرده‌‌‌‌‌اند: در هر تجربه‌‌‌‌‌اي‌‌‌‌‌ «1»يک قياس مخفي- يعني يک تعقل و استنباط مستقيم که هيچ پايه‌‌‌‌‌اي از احساس و تجربه ندارد- وجود دارد و آن اين است: يک اصل اوّلي بديهي جاوداني در عقل هر انساني بالفطره وجود دارد الامثال في ما يجوز و في ما لا يجوز واحد»يعني اگر اموري مشابه داشته باشيم که هيچ تفاوتي با هم نداشته باشند: ماهيتشان يکي باشد، [کمالات‌‌‌‌‌] ثانويشان و شرايطي که در آن هستند يکي باشد، هيچ تفاوتي با يکديگر از هيچ لحاظ نداشته باشند، فقط دو فرد يک ذات باشند، اگر يکي از اين ذاتها خاصيتي داشته باشد، محال است که ذات ديگر آن خاصيت را نداشته باشد و الّا همان «ترجّح بلامرجّح» است که محال است ما مي‌‌‌‌‌گوييم در خلال و لابلاي هر شناسايي منطقي تجربي (همين که همه قبول دارند) يک شناسايي تعقلي قياسي استدلالي محض وجود دارد که آن، تکيه‌‌‌‌‌گاه شناسايي تجربي است. بنابر اين عقل بر تجربه تقدّم پيدا مي‌‌‌‌‌کند، يعني اگر شناسايي عقلي برهاني که متکي بر بديهيات اوليه است نبود، شناسايي تجربي منطقي محال بود وجود پيدا کند. اينجاست که ما در مسأله شناسايي به يک نکته بسيار پر ارزشي مي‌‌‌‌‌رسيم 🔶 اینجاست که شناخت حسی هم متکی به مجردات میشود و از دو قاعده عقلی حکم الامثال و ترجیح بلامرجح استفاده میکند. درحالیکه این دوقاعده زیر دوربین آقایان حس گرا دیده نمیشود درحالیکه هست و این یعنی چیزی هست که با حس دیده نمیشود اینجا دیگر وارد مجردات میشویم و چاره ای جز پذیرش مجرد ندارند. تفصیل در صوت...! ☑️ @ali_samimi71
چکیده ای گویا از جلسه کارگاه تراز انقلاب و نظریه اصولی خطابات قانونی حضرت امام ره 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰 نظریه خطابات قانونی 🔸زاویه دید و نوع نگاه به دنیای معاصر در استنباط فقهی اصولی و دستگاه فقاهت یک مجتهد به شدت اثر گذار است. 🔚انقلاب اسلامی ما حَصَل همین فقه تمدنی و گستردگی مواجهه فکری خمینی ست. 🔰 خطابات قانونی وجه تمایز خمینی 🔹 از باب مقدمه باید گفت که نظر مشهور فقها بر این است که بلوغ، عقل و" قدرت" از شرایط عامه تکلیف اند. بدین معنا که فعلیت و وجوبِ هر تکلیفی از جانب خدا برای شخص مکلِّف منوط به این شرایط اند. ⚠️ نکته جالب اینکه نقطه شروع تفاوت امام با دیگر علما و البته شروع یک انقلاب از همین جاست! 🔰 نظریه انحلال(نظر مشهور فقها) طبق این مبنا خطابات شارع در صدور احکام از صورت کلی انحلال پیدا کرده و به جزئی و شخصی تبدیل می شود. یعنی شارع تک تک آحاد بشر را مورد خطابِ باید ها و نبایدهایش قرار میدهد. لازمه اش این است که انگار به اندازه تمام آدمها مثلا امر به صلاه یا صوم و... داریم. وقتی اینرا پذیرفتی و مبنای خطابات شارع قرارش دادی پس اقتضایش این است که چون شارع فرد فرد آدمها را در نظر می گیرد اگر شخص فاقد شرایط عامه تکلیف مثل قدرت(یعنی عاجز و ناتوان) باشد از قلمروی خطاب شارع خارج و اصلا تکلیفی بر گردن او نمی آید و اصطلاحا " تکلیف فعلیت پیدا نمی کند." ⬅️پس اگر شک در قدرت انجام فعل پیدا کرد مجرای برائت است چون شک او در اصل تکلیف خواهد شد و تکلیف برای او فعلیت پیدا نکرده از او برداشته می شود. 🔰 نظریه خطابات قانونی(امام) امام معتقدند خطابات شارع مانند قانونگذار عرفی است که صرفا مصلحت و مفسده کلی را در نظر گرفته و یک حکم کاملا کلی صادر می کند. هم پوشانی نظر امام با فقها در این است که همه(تک تک آحاد بشر) مورد خطاب قرار می گیرند اما با این تفاوت که به صورت کلی و نه جزئی. قانونگذار عرفی می گوید چراغ قرمز علامت ایست است. بر همه لازم الاجراست و تخطی از آن جرم است دیگر لحاظ خصوصیات راننده را نمیکند که قانون را میداند یا گواهینامه دارد یا متوجه چراغ قرمز هست یا ترمز ماشینش خراب است یا نه! شارع نیز در امر و نهی خود همینگونه عمل می کند. ✅ ثمره مبنای امام ثمره در اینجاست که چون حکم کلی و همه مورد خطاب شارع اند پس تکلیف برای همه واجب و به فعلیت می رسد حتی برای عاجز! حتی برای جاهل و یا کافر. لذا در اینجا قدرت شرط وجوب تکلیف نیست. به خلاف نظر مشهور! همین یک حرف تفاوت اصلی هر دو مبنا است که می تواند انقلابی را از آن بیرون بکشد. در زمان طاغوت همه یقین داشتند که باید از آن اجتناب کرد ولی غالبا در اینکه قدرت براندازی طاغوت و تاسیس حکومت داشته باشند شک داشتند. طبق مبنای اول شک در اصل تکلیف مجرای برائت و موجب رفع تکلیف است لذا انقلاب ممنوع! اما بر مبنای دوم حتی شک هم تکلیف را از بین نمی برد مگر اینکه یقین پیدا کنی لذا امام دائما در بیاناتشان یقین علما را به شک تبدیل و یا به شک آنها از قیام ناموفق را به قیامی موفق و یقین آور مبدل می ساختند. 🔸سخنان امام در باب قدرت و خطاب به علمای در کنج نشسته...! 🔹ثمره دوم خطابات قانونیه امام در لحاظ گردن مصلحت عموم جامعه است که حتی می تواند قاعده الناس مسلطون علی اموالهم را هم راکنار بگذارد. برای فهم بهتر و نکات بیشتر صوت را بشنوید... https://eitaa.com/ali_samimi71/353 ☑️ @ali_samimi71
🔰 ممنون از بچه های غدیر....! امروز خبر رسید که هتاکان به تنها نماد ارزشی شهرم را(فلکه غدیر) دستگیر کردند. بعد از ماجرای آبان بنزینی پیشرفت محسوسی در برخورد با اراذل و اوباش و امنیت بهبهان رخ داده که مرهون مطالبات طیف وسیعی از مردم و تغییر رویه و عملکرد جهادی نیروهای امنیت بوده! بنده به نوبه خودم برای مدیریت درست اغتشاشات اخیر در بهبهان از دوستان و برادرانم که مخلصانه و انقلابی در تلاش برای آسایش مردم هستند آنهم در این اوضاع قراش میش امنیتی تشکر میکنم. در ادامه مسیرِ مطالبات مردمی اعم خلع سلاح اطراف شهر و برخورد با تبادل مواد مخدر و مشروبات الکلی و... هم دستِ اقتدار علی و اولادش به همراهتان. علی صمیمی 1401/08/10 ☑️ @ali_samimi71
جلسه چهارم.mp3
4.33M
🔰 "عرفان امام خمینی" 📚جلسه چهارم از سلسله درس های ✍تقریر جلسه چهارمhttps://eitaa.com/ali_samimi71/360 💠@ali_samimi71
💠 تقریر جلسه چهارم از سلسله درس های 🔰 نامه بدون تعارف و نسبتا تند امام عزیزبه حجت الاسلام قدیری در مورد شطرنج نگرش فقهی ایشان را تبیین میکند. 🔶 ‏‏ پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است‏‎ ‎‏از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. بنا بر نوشتۀ جنابعالی زکات‏‎ ‎‏تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به‏‎ ‎‏صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست و رِهان در سَبْق‎‏ و رِمایه مختص‏‎ ‎‏است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن، که در جنگهای سابق به کار گرفته می شده‏‎ ‎‏است و امروز هم تنها در همان موارد است. و انفال‎‏ که بر شیعیان تحلیل‎ شده‏‎ ‎است، امروز هم شیعیان می توانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگلها را ازبین‏‎ ‎‏ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود کنند و جان میلیونها‏‎ ‎‏انسان را به خطر بیندازند و هیچ کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و‏‎ ‎‏مساجدی که در خیابان کِشیها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد‏‎ ‎‏احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن. و بالجمله آنگونه که جنابعالی از اخبار و‏‎ ‎‏روایات برداشت دارید، تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ نشین بوده و یا‏‎ ‎‏برای همیشه در صحراها زندگی نمایند.‏ ‏ و از جنابعالی که فردی تحصیلکرده و زحمت‏‎ ‎‏کشیده ای می باشید، توقع نبود که اینگونه برداشت کرده و آن را به اسلام نسبت دهید.‏‎ ‎‏شما خود می دانید که من به شما علاقه داشته و شما را مفید می دانم، ولی شما را نصیحت‏‎ ‎‏پدرانه می کنم که سعی کنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر مقدس نماها و‏‎ ‎‏آخوندهای بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و‏‎ ‎‏موقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق و آخوندهای بیسواد صدمه ای بخورد، بگذار هرچه‏‎ ‎‏بیشتر بخورد. از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین چون‏‎ ‎‏گذشته خواهانم. والسلام علیکم و رحمة الله. 🔰 درعرفانی که امام عزیز معرفی کرد نه تنها منافاتی با توجه به دنیا و سیاست ندارد بلکه میشود در میدان قیام و سیاست و جهادهم عرفان را یافت. تفصیل را در صوت بشنوید ☑️ @ali_samimi71
🔰 روایت من از حرفهای یک کلاس دانشجویی که بعد کلاس مستندش هم کردم! 🔶 عمده پسران کلاس مشکلات کشور را از وضعیت نابسامان کار و اشتغال میدیدند و وقتی از سوی من دعوت به تلاش برای راه انداختن کار و نمونه های موفق میشدند این روند را همیشگی و برای همه نمیدانستند و آن موارد موفق را از جمله مواردی میدانستند که حتما سرمایه اولیه ای یا پشتوانه مالی داشته اند و حتی بالاتر پارتی برای دسترسی به تسهیلات یا مجوزهای کار....! مشکل بعد قراردادهای کارمندی بود که به درستی گفته شد بیش از 90 درصد آن در کشور موقتی است و پیمانی نه رسمی و دائمی و این یعنی به معنی کار شرافتمندانه و پشتوانه خانواده در دوره سالمندی نیست. https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/1401020401608/ شاید ازین آمار اطلاعی نداشتند اما آن را از نزدیک حس کرده بودند آمار با وضعیتشان و تحلیلشان به شکل عجیبی همخوانی داشت. حمایتی از سیستم اقتصاد کشور نمیدیدند پهن کردن بساط رانت و دلالی را راحت تر میدیدند تا کارتولیدی و....! 🔶 آمار چنین است: تسهیلات بانکی تا سال 95 به بخش صنعت معدن تجارت و مولدها از 25 درصد به 18درصد سقوط کرده و به بخش بازرگانی و غیر مولد از 15درصد به 48 درصد رسیده این فاجعه باید هرچه زودتر ترمیم شود. 🔶 از تابستان 1399 اندازه سپرده های مدت دار از مرز 2000 هزار میلیارد تومان عبور کرده است و به آنهایی که بدون زحمت پول شان را در بانک می گذارند ماهیانه حدود 30 هزار میلیارد تومان سود سپرده پرداخت می شود. یعنی روزی هزار میلیارد تومان معادل پرداخت ماهیانه یک میلیون تومان به سی میلیون نفر به یک عده پرداخت می شود. این آمار را درکنار این خبر بخوانید که 74 درصد نقدینگی بانکها ازآن یک درصد سپرده گزاران است. 🔶 و دوباره آن را بگذارید کنار این آمار که بازدهی فعالیت های سوداگرانه در بازارهای مذکور از بهمن 1396 تا نیمه دوم بهمن 1398 در بخش مسکن، 165 درصد افزایش سود به همراه داشته، شاخص بورس 260 درصد، قیمت دلار 190 درصد و قیمت طلا 250 درصد رشد کرده. اینها یعنی مردم عادی تقریبا سهمی از تسهیلات حمایتی ندارند و همه نصیب گردن کلفتهای سرمایه دار میشود. 🔶 اما دختران! عمدتا از تناقض رفتاری در کشور با آنها رنج میبردند. از اینکه چرا آمار بالای درس خوانده های دختران بعد از انقلاب اینهمه در گزارشات به عنوان موفقیت بُلد شده و دائما به عنوان افتخار ذکر میشود اما... 🔶 هیچگاه از آنها به عنوان عنصر تاثیر گذار در مسئولیتهای پارلمانی و رسمی و سیاستگذاری بهره برده نمیشود و عمدتا خدماتی هستند. و عمده فسادهایی که از ورودشان به بازار کار گفته میشود ازآن کارهایی است که غیر رسمی، کوچک و خُرد هستند آنهم با قراردادهای موقت و بهره کشی های بالا و درآمد نازل. 🔶 حرفشان به حقیقت نزدیک بود آمار آقای رستمی نهاد نمایندگی ولی فقیه هم به اینها نزدیکتر بود چون واقعا قسم کمی از دختران دنبال آزادی جنسی اند بیشتر به دنبال شخصیت و اهمیت دادن هستند آنهم عمده به سمت اقتصادی. 🔶 طبق آماها میانگین جهانی استفاده از زنان در امور مهم و اثر گذار و سیاستگذاری 13 درصد است ودر ایران حدود 4 درصد. 🔰 کلاس حواشی دیگری هم داشت و بنده البته جوابهایی هم دادم اما این نمونه پرسشها و دغدغه ها عمدتا اقتصادی بود و بیشتر گوش میدادم. انشالله در وقتی دیگر جوابها را مینویسم. ☑️ @ali_samimi71
جلسه پنجم.mp3
7.93M
🔰 "مبانی کلامی امام خمینی" 📚جلسه پنجم از سلسله درس های ✍تقریر جلسه پنجمhttps://eitaa.com/ali_samimi71/363 💠@ali_samimi71
💠 تقریر جلسه پنجم از سلسله درس های توحید ریشه همه اعتقادات 🔸یکی از مباحث مهم کلامی،توحید و حاکمیتِ انحصاری خداوند است. امام خمینی (ره) این باور را پایه همه اعتقادات از جمله "اعتقادات سیاسی" خود میداند. 🔚ولایت پیامبر و ائمه اطهار را تجلی توحید میدانند(البته ما یک ولایت تکوینی و یک ولایت تشریعی داریم ما منظورمان از ولایت تشریعی همان حکومت است و ولایت تکوینی سر جای خود بحث میشود) ✔️حضرت امام جمله جالبی دارند که میفرمایند:"در عالم به واسطه رسول اکرم توحید بسط پیدا کرد." بعد از ولایت خدا و پیامبر و ائمه اطهارعلیهم السلام ایشان در طول این ولایت، ولایت فقیه را طرح میکنند؛برای نمونه بعضی از جملات ایشان را نقل میکنیم: 1_ "الاسلام هوالحکومه...العبادات بل العقائد بمنزله الهیولا و الولایه صورتها..." ▫️اسلام یعنی حکومت ... امام میفرمایند عبادات و حتی عقاید به منزله جسم اند و صورت و روح حاکم بر آن جسم، ولایت (حکومت)است. 2_ "انًّ فی الاسلام نظام بجمیع شئونها من بسط العداله و... بل الاحکام مطلوبات بالعرض والامور آلیه لبسط العداله والا صرف الاحکام لیست بالاسلام" ▫️ احکام تماما مطلوبات بالعرض هستند و وسیله ای اند برای بسط عدالت وگرنه صرف احکام که اسلام نیست. 3_ امام باقر نیز اسلام را بنا شده بر پنج چیز می داند که مهم ترینش را ولایت به معنای حکومت می خواند. ⚠️ بعضی "ولایت" را به "امامت" معنا کرده و گفته اند که نماز و حج و روزه و زکات بدون قبولِ امامت اصلا نماز و روزه و حج و زکات نیست (مثلا نماز بی ولای او عبادتی است بی وضو) اما امام بزرگوار نظر دیگه ای داشته اند و اینطور میفرمایند : " که چطور شما آن چهار قسم را از فروعات فرض میکنید اما تا به ولایت میرسید وارد در اصول شده و به معنای امامت تفسیرش می کنید. ولایت نیز نیز باید مانند چهارتای قبلی در قسم فروعات معنا شود ؛ اینجا "ولایت" به معنی "حکومت" است. و البته از هیچ حکم فقهی به اندازه حکومت و تولی و سیاست و حکمرانی تعریف نشده و پراهمیت جلوه داده نشده یاد سخن رسول اکرم می افتیم که فرمود اولین چیزی که از شما میگیرند حکومت است آخرینش نماز است. ⬅️آیه انَّ مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه همین به همین تفسیر برمیگردد رابطه مهمی بین اصل حکومت و برپایی احکام اسلام است. تفصیل در صوت... ☑️ @ali_samimi71
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آقای قابل توجه شما...! 🔶 از طرفی تلگرام و اینستا فیلتر...! 🔶 برخورد شماهم که با کوچکترین مطلب مخالف عقیده تان حذف شدن...! 🔶 ویتامین بهشتی لازمید...! 🎥 گزیده ای از سخنرانی آخر صفر با موضوع آزادی یعنی آزادی ⚠️ نظرات جنجالی رهبری و شهید بهشتی درمورد حد آزادی! ✅ حتی مبارزه فرهنگی با اسلام و جمهوری اسلامی مجاز است.......‼️⁉️ ✅ علی (ع) چگونه به مردم فرصت بررسی سیاستهای خود را میداد حتی در زمان فتنه و جنگ. ⁉️ ☑️ @ali_samimi71
جلسه ششم.mp3
5.44M
🔰 "فقاهت امام خمینی" 📚جلسه ششم از سلسله درس های ✍تقریر جلسه ششمhttps://eitaa.com/ali_samimi71/369 💠@ali_samimi71
💠 تقریر جلسه ششم از سلسله درس های 🔰 سطح مواجهه فقیه با دنیای معاصر، تعیین میکند که چه تئوری و ایدئولوژی هایی از دل فقه بیرون بیاورد. 🔰 چهار سطح بین فقها یافت شده 1⃣ بدون مواجهه با دنیای جدید و سر به گریبان اخلاق بردن و پرداختن به مساله های فقهی مشهور و شایع و قدیمی! 2⃣ مواجهه در حد پاسخ به مسائل مستحدثه! 3⃣ مواجهه در حد نظامات دنیای جدید اعم از یک نظام فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی 4⃣ مواجهه تمدنی که مجموعه نظامات و تاثراتش روی هم را در نظر میگیرد که امام عزیز به آن قائل بود. 🔶 به نظر میرسد وقتی نگاه تمدنی شد آنچه از دل فقه و فقاهت او هم بیرون میاید باید تمدنی و در همان سطح باشد درین نگاه است که ولایت فقیه بدیهی تلقی شده و روایت همه ارشادی محسوب میشوند. 🔶 این نگاه مجتهد و فقیه را ملزم میکند به یادگیری و موضوع شناسی و حتی بالاتر پیش بینی مسائل جدید دنیای معاصر! امام میفرماید: اسلام مکتبی است که برخلاف مکتب های غیر توحیدی در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد، فروگذار ننموده است. دوباره میفرماید: مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد. 🔶 بی تعارف طلبه ای که اقلا کلان مساله های اقتصاد سیاست و فرهنگ را نداند هیچ از دنیا نمیفهمد عاجز از یک تحلیل ساده است چه رسد به اجتهاد با نگاه امام. 🔶 میفرماید: این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه‌های سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنه‌ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به درآورند. البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامه‌های اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست و ریشه کن شدن آثار سوء و مخرب آن، چه بسا بعد از استقرار نظام عدل و حکومت اسلامی همچون جمهوری اسلامی ایران نیازمند به زمان باشد، ولی ارائه طرحها و اصولاً تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار می‌رود. تفصیل در صوت....! ☑️ @ali_samimi71
پی نوشت👇👇👇 🔰 طلاب نیازمند دانستن کلان مسئله های اقتصاد و فرهنگ و سیاست هستند بی مایه فطیر است. 🔶 جملات شاگردان امام عزیز در رابطه با موضوع هم خواندنیست. 🔶 رهبری در تاریخ ۴ فروردین سال ۱۳۶۵ به خوبی براین دغدغه دست نهادند که: "در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد". جای دیگری با تعریف جدیدی از وحدت حوزه و دانشگاه میفرمایند: 🔶 فكر وحدت دين و سياست را، هم در تفقه و هم در عمل دنبال بكنيد. آقايان بدانند كه فكر جدايى دين و سياست، به عنوان يك آفت، بكلى ريشه كن نشده است. متأسفانه هنوز در حوزه ها كسانى هستند كه خيال مى كنند حوزه بايد به كار خودش مشغول بشود، اهل سياست و اهل اداره كشور هم مشغول كار خودشان باشند؛ حد اكثر اينكه باهم مخالفتى نداشته باشند! اما اينكه دين در خدمت اداره زندگى مردم باشد و سياست از دين تغذيه بكند، هنوز در بعضى از اذهان درست جا نيفتاده است. ما بايستى اين فكر را در حوزه ريشه دار كنيم؛ به اين شكل كه هم فقاهت را اينطور قرار بدهيم، و هم در عمل اينگونه باشيم. يعنى چه؟ 🔸يعنى استنباط فقهى، بر اساس فقه اداره نظام باشد؛ نه فقه اداره فرد. فقه ما از طهارت تا ديات، بايد ناظر به اداره يك كشور، اداره يك جامعه و اداره يك نظام باشد. شما حتّى در باب طهارت هم كه راجع به ماء مطلق يا فرضاً ماء الحمام فكر مى كنيد، بايد توجه داشته باشيد كه اين در يكجا از اداره زندگى اين جامعه تأثيرى خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احكام عامه و احوال شخصى و بقيه ابوابى كه وجود دارد. بايستى همه اينها را به عنوان جزيى از مجموعه اداره يك كشور استنباط بكنيم. اين در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهى تغييرات ژرفى را به وجود خواهد آورد. بار دیگر میفرمایند: ما امروز در باب اداره كشور به مسائلى برخورد مى كنيم كه مشكلات و معضلات دينى و فقهى ماست؛ ما پاسخ اينها را مى خواهيم، اما كسى جوابگو نيست. بايد خودمان بنشينيم، يا آقايى را ببينيم و از او بخواهيم، يا فرضاً بگوييم در كتابها بگردند و جواب اين مسئله را پيدا كنند. بايد دستگاهى آماده باشد و تمام مشكلات و معضلات نظام را پيشبينى كند؛ نسبت به آنها فكر كند، راه حل ارائه كند و جواب و پاسخ آماده را براى آن آماده نمايد. اين، جزو وظايف حوزه هاى علميه است؛ لذا متعلق به اسلام است، و اسلام آن چيزى است كه حوزه علميه براى آن به وجود آمده است. ودرنهایت مطهری عزیز در باب ورود فقاهت در عرصه اقتصاد میفرماید: سرمايه داري در دنياي امروز يک پديده نو و بي‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌اي است که دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمي‌‌‌‌‌گذرد، و يک پديده اقتصادي و اجتماعي نوي است که محصول پيشرفت و ترقي تکنيک جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يک مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاي عصر از مسائل بانک و بيمه و چک و سفته به عنوان مسائل مستحدث کم و بيش بحثهايي کرده و مي‌‌‌‌‌کنند ولي توجه ندارند که رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه داري است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مي‌‌‌‌‌رود که سرمايه داري يک موضوع کهنه و قديمي است که شارع اسلام براي آن حدود و موازيني مقرر کرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شرکتها، همه اينها سرمايه داري است که در اسلام براي آنها احکام و مقرراتي تعيين شده است، اما اينکه مقدار سرمايه کمتر يا بيشتر باشد ربطي به مطلب ندارد. ولي حقيقت مطلب اين‌‌‌‌‌طور نيست؛ سرمايه داري جديد يک پديده جداگانه و مستقل و بي‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌اي است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد کرد. صوت جلسه ششم https://eitaa.com/ali_samimi71/368 ☑️ @ali_samimi71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اینجا بهبهان 24 آبان مشاهده شخصی بنده از خیابان اصلی منتهی به جوانمردی و مرکز شهر...! ساعت 7:30 شب (که تقریبا ساعات پایانی کار هم هست) بعد از چند روز تبلیغات. منکر تعطیلی برخی مغازه ها نیستم اما اکثریت قریب به اتفاق باز بودند و طبق روال همیشه مشغول کاسبی. 🔴بهبهان فقط چند مغازه در بانک ملی نیست...! https://eitaa.com/ali_samimi71/371 ☑️ @ali_samimi71
🔰 درمورد نظریه اصولی خطابات قانونی امام....! 🔰 رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🔸امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئله‌ی اساسیِ اصولی، این مبنا اثرمیگذارد؛ امام روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت‌ مقدّمه- ایشان بیان میکنند؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریف‌داری است؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست اگرچه مخالف هم زیاد دارد. گوشه ای ازاثرات نظریه خطابات در فایل صوت بشنوید بخشی از کلاس اندیشه سیاسی امام حوزه علمیه 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/ali_samimi71/353 ☑️ @ali_samimi71
شبِ طلبِ بشارت از خدا....! قرآن در احوالات شهید میگوید از فضل خدا خوشحالند و علی الدوام و مستمر از خدای خویش طلب بشارت میکنند و از او خبر خوش میخواهند برای سرافرازی و پیروزی جاماندگان برای آنانی که باید هنوز راه را ادامه دهند. فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ...! وقتش رسیده آرامکو حالاحالاها روی آرامش نبیند نه با تیر غیب و درخفا وبا واسطه بلکه با فوج فوج ابابیل و شهاب. بغضمان را تاکی نگهداریم...؟! علی صمیمی ☑️ @ali_samimi71