جلسه دوم.mp3
10.81M
🔰 "جایگاه عدالت در اندیشه توحیدی امام"
📚جلسه دوم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
✍ تقریر جلسه دومhttps://eitaa.com/ali_samimi71/346
💠@ali_samimi71
💠 تقریر صوت جلسه دوم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
✔️ در جلسه گذشته اینگونه گفته شد که با توجه به هستی شناسی حضرت امام(ره) ، شعارهای اساسی انقلاب اسلامی از جمله : آزادی/ مساوات/ عدالت را ناشی از همان نگاه توحیدی ایشان می بینیم.
🔸در نگاه متعالی ایشان، عدالتخواهی، در واقع بسط صفت رئیسیه خداوند(عدل) است.
🔰 رهبر انقلاب در باب نگرش توحیدی نسبت به بی عدالتی در کتاب طرح کلی اندیشه میفرماید: شرک تئوری جامعه تبعیض است
🔰 جمله بی نظیر علامه در تاثیرات اجتماعیان و اقتصادیات بر ایمان و توحید مردم به شدت راهگشاست 👇👇👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/269
🔶 نقل از بحث زیبای استاد قنبریان از تفسیر اولوا بقیهٍ
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2875
🔶 گزارش آماری به نقل از کتاب پرمحتوای
فقر احمق میکند...!
🔰 فقها و علمای اهل حدیث متاثر از نگرش خودبه دین و محیط پیرامون خود به تدوین کتب حدیثی پرداخته اند بُلد شدن احکام فردی و کم بودن اجتماعیات در روایات برای همین است.
امام عزیز میفرمایند: قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ جامعیت و اثری که در زندگانی اجتماعی می تواند داشته باشد، بکلی تفاوت دارد. نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث که حدود پنجاه کتاب است و همۀ احکام اسلام را در بر دارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق و سیاست و تدبیر جامعه است آنقدر آیه و روایت که در سیاست وارد شده است، در عبادات وارد نشده است. شما پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه می کنید، هفت ـ هشت تا کتابی است که مربوط به عبادات است، باقی اش مربوط به سیاسات و اجتماعیات و معاشرات و اینطور چیزهاست. ما همۀ آنها را گذاشتیم کنار و یک بُعد را، یک بعد ضعیفش را گرفتیم.
⚠️تفصیل مطالب را در صوت بشنوید..
☑️ @ali_samimi71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پاسخ امام به تروریستهایی که میگفتند کار خودشان است!
🔸 #آزادی به آن معنا که اینها بخواهند، #خرابکاری بکنند این آزادی داده نخواهد شد. #اسلام اجازه نمیدهد که ما آزاد بگذاریم که هر کس هر غلطی بخواهد بکند؛ هر کاری میخواهد بکند که بکشد به خاک و خون.
🔹 حالا چند ماه است که نصیحت شده است، توصیه شده است، التماس شده است؛ اینها اهل این نیستند که با نصیحت دست از کار خودشان بردارند.
🔸 حالا هم اعتراض کردهاند که خود شماها دارید این کارها را میکنید. نظیر آنها که در پریروز و در چند روز پیش از این خرابکاری کردند، بعد گفتند که خود مردم این کارها را کردند! خودشان ایجاد #غائله میکنند، بعد گردن اینها میگذارند.
🔹 میگویند خود شما، خود پاسدارها، مردم را کشتند. در صورتی که سر پاسدارها را بریدند! سر مردم را بریدند!
🔸 با اینها نمیشود با آشتی و با مصالحه رفتار کرد، با اینها باید با #شدت رفتار کرد، و با شدت رفتار میکنیم انشاالله.
🔺 #امام_خمینی (ره)؛ ۲۷ مرداد ۱۳۵۸، در واکنش به جنایات گروهکهای #تجزیهطلب در پاوه
🎬 @Mostazafin_TV
🔰 کارگاه اصول تراز انقلاب 🔰
🔶 بررسی تقابل دو نظریه اصولی خطابات قانونی و انحلال و ثمره آن در خیزش انقلاب اسلامی و اداره جمهوری اسلامی.
✅ ارائه شده در
درس اندیشه سیاسی امام خمینی ره
ذیل مبانی فقهی اصولی امام ره
حاج آقا صمیمی
حوزه جامع موسی بن جعفر«ع»
☑️ @ali_samimi71
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
نظریه خطابات قانونی.mp3
12.56M
🔰 "نظریه خطابات قانونی امام"
📚ارائه شده در کارگاه اصول تراز انقلاب
تقریر این جلسه را اینجا بخوانید👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/357
💠@ali_samimi71
جلسه سوم.mp3
9.01M
🔰 "معرفت شناسی امام"
📚جلسه سوم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
✍ تقریر جلسه سومhttps://eitaa.com/ali_samimi71/355
💠@ali_samimi71
💠 تقریر جلسه سوم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
🔹سوال اصلی معرفت شناسی این است که من چه ابزاری برای شناخت دارم؟
امام خمینی ره وحی و عقل و فطرت و قلب و حق انسان را نیز از ابزارهای شناخت معرفی می کنند؛ با این حرف مکتب خودشان را از مادی گرا ها جدا کرده!
🔶 از آن بالاتر حتی شناخت مادی را نیز متکی به عقل و مجردات میدانند....!
🔶 گزارشی از کتاب مساله شناخت شهید مطهری برای فهم دقیق این اتکا داده شد
🔶 مطهری میفرماید اين مشکل را چگونه ميتوانيم حل کنيم که استقراء به يک سلسله موارد جزئي تعلق ميگيرد، ده مورد، بيست مورد، هزار مورد، ده هزار مورد را استقراء ميکنيم، ولي بعد آن حکمي را که استقراء کردهايم به مواردي که استقراء نکردهايم تعميم ميدهيم. اين تعميم با چه ملاکي است؟ مثلي را که عرض کردم او نياورده است ولي مثل بسيار خوبي براي توضيح مطلب است. با اين دستگاه فيلمبرداري- يعني دستگاه مشاهده و احساس- موارد مختلف را فيلمبرداري ميکنيم، مثلًا هزار مورد را عکسبرداري ميکنيم و کنار هم ميچينيم، ولي علم با هزار مورد يا دوهزار مورد درست نميشود، علم [براي موارد] نامتناهي است. اگر علم ميگويد آهن در حرارت انبساط پيدا ميکند، ابتدا يک مورد را استقراء کرده است پس از آن دو مورد، ده مورد، هزار مورد را تجربه کرده است، ولي بعد يکمرتبه قانون عام ميسازد، يعني مواردي را که مشاهده کرده تعميم ميدهد، ميگويد: هرچه در دنيا از جنس آهن است- و هرچه از جنس آهن در گذشته وجود داشته است و هرچه آهن در آينده وجود داشته باشد، مادام که فرمول آهن همين فرمول باشد و حرارتي که ميگوييم همين حرارت باشد- در حرارت انبساط پيدا ميکند.
🔶 در ادامه راه حل خواجه نصیر و ابوعلی را اینگونه بیان میکنند که بوعلي و خواجه نصير الدين طوسي وقتي به اين مشکل رسيدهاند، آن را اينطور حل کردهاند: در هر تجربهاي «1»يک قياس مخفي- يعني يک تعقل و استنباط مستقيم که هيچ پايهاي از احساس و تجربه ندارد- وجود دارد و آن اين است: يک اصل اوّلي بديهي جاوداني در عقل هر انساني بالفطره وجود دارد الامثال في ما يجوز و في ما لا يجوز واحد»يعني اگر اموري مشابه داشته باشيم که هيچ تفاوتي با هم نداشته باشند: ماهيتشان يکي باشد، [کمالات] ثانويشان و شرايطي که در آن هستند يکي باشد، هيچ تفاوتي با يکديگر از هيچ لحاظ نداشته باشند، فقط دو فرد يک ذات باشند، اگر يکي از اين ذاتها خاصيتي داشته باشد، محال است که ذات ديگر آن خاصيت را نداشته باشد و الّا همان «ترجّح بلامرجّح» است که محال است
ما ميگوييم در خلال و لابلاي هر شناسايي منطقي تجربي (همين که همه قبول دارند) يک شناسايي تعقلي قياسي استدلالي محض وجود دارد که آن، تکيهگاه شناسايي تجربي است. بنابر اين عقل بر تجربه تقدّم پيدا ميکند، يعني اگر شناسايي عقلي برهاني که متکي بر بديهيات اوليه است نبود، شناسايي تجربي منطقي محال بود وجود پيدا کند. اينجاست که ما در مسأله شناسايي به يک نکته بسيار پر ارزشي ميرسيم
🔶 اینجاست که شناخت حسی هم متکی به مجردات میشود و از دو قاعده عقلی حکم الامثال و ترجیح بلامرجح استفاده میکند.
درحالیکه این دوقاعده زیر دوربین آقایان حس گرا دیده نمیشود درحالیکه هست
و این یعنی چیزی هست که با حس دیده نمیشود اینجا دیگر وارد مجردات میشویم و چاره ای جز پذیرش مجرد ندارند.
تفصیل در صوت...!
☑️ @ali_samimi71
چکیده ای گویا از جلسه کارگاه تراز انقلاب
و نظریه اصولی خطابات قانونی حضرت امام ره
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰 نظریه خطابات قانونی
🔸زاویه دید و نوع نگاه به دنیای معاصر در استنباط فقهی اصولی و دستگاه فقاهت یک مجتهد به شدت اثر گذار است.
🔚انقلاب اسلامی ما حَصَل همین فقه تمدنی و گستردگی مواجهه فکری خمینی ست.
🔰 خطابات قانونی وجه تمایز خمینی
🔹 از باب مقدمه باید گفت که نظر مشهور فقها بر این است که بلوغ، عقل و" قدرت" از شرایط عامه تکلیف اند. بدین معنا که فعلیت و وجوبِ هر تکلیفی از جانب خدا برای شخص مکلِّف منوط به این شرایط اند.
⚠️ نکته جالب اینکه نقطه شروع تفاوت امام با دیگر علما و البته شروع یک انقلاب از همین جاست!
🔰 نظریه انحلال(نظر مشهور فقها)
طبق این مبنا خطابات شارع در صدور احکام از صورت کلی انحلال پیدا کرده و به جزئی و شخصی تبدیل می شود. یعنی شارع تک تک آحاد بشر را مورد خطابِ باید ها و نبایدهایش قرار میدهد.
لازمه اش این است که انگار به اندازه تمام آدمها مثلا امر به صلاه یا صوم و... داریم.
وقتی اینرا پذیرفتی و مبنای خطابات شارع قرارش دادی پس اقتضایش این است که چون شارع فرد فرد آدمها را در نظر می گیرد اگر شخص فاقد شرایط عامه تکلیف مثل قدرت(یعنی عاجز و ناتوان) باشد از قلمروی خطاب شارع خارج و اصلا تکلیفی بر گردن او نمی آید و اصطلاحا " تکلیف فعلیت پیدا نمی کند."
⬅️پس اگر شک در قدرت انجام فعل پیدا کرد مجرای برائت است چون شک او در اصل تکلیف خواهد شد و تکلیف برای او فعلیت پیدا نکرده از او برداشته می شود.
🔰 نظریه خطابات قانونی(امام)
امام معتقدند خطابات شارع مانند قانونگذار عرفی است که صرفا مصلحت و مفسده کلی را در نظر گرفته و یک حکم کاملا کلی صادر می کند.
هم پوشانی نظر امام با فقها در این است که همه(تک تک آحاد بشر) مورد خطاب قرار می گیرند اما با این تفاوت که به صورت کلی و نه جزئی.
قانونگذار عرفی می گوید چراغ قرمز علامت ایست است. بر همه لازم الاجراست و تخطی از آن جرم است دیگر لحاظ خصوصیات راننده را نمیکند که قانون را میداند یا گواهینامه دارد یا متوجه چراغ قرمز هست یا ترمز ماشینش خراب است یا نه!
شارع نیز در امر و نهی خود همینگونه عمل می کند.
✅ ثمره مبنای امام
ثمره در اینجاست که چون حکم کلی و همه مورد خطاب شارع اند پس تکلیف برای همه واجب و به فعلیت می رسد حتی برای عاجز!
حتی برای جاهل و یا کافر.
لذا در اینجا قدرت شرط وجوب تکلیف نیست. به خلاف نظر مشهور!
همین یک حرف تفاوت اصلی هر دو مبنا است که می تواند انقلابی را از آن بیرون بکشد.
در زمان طاغوت همه یقین داشتند که باید از آن اجتناب کرد ولی غالبا در اینکه قدرت براندازی طاغوت و تاسیس حکومت داشته باشند شک داشتند. طبق مبنای اول شک در اصل تکلیف مجرای برائت و موجب رفع تکلیف است لذا انقلاب ممنوع!
اما بر مبنای دوم حتی شک هم تکلیف را از بین نمی برد مگر اینکه یقین پیدا کنی لذا امام دائما در بیاناتشان یقین علما را به شک تبدیل و یا به شک آنها از قیام ناموفق را به قیامی موفق و یقین آور مبدل می ساختند.
🔸سخنان امام در باب قدرت و خطاب به علمای در کنج نشسته...!
🔹ثمره دوم خطابات قانونیه امام در لحاظ گردن مصلحت عموم جامعه است که حتی می تواند قاعده الناس مسلطون علی اموالهم را هم راکنار بگذارد.
برای فهم بهتر و نکات بیشتر صوت را بشنوید...
https://eitaa.com/ali_samimi71/353
☑️ @ali_samimi71
🔰 ممنون از بچه های غدیر....!
امروز خبر رسید که هتاکان به تنها نماد ارزشی شهرم را(فلکه غدیر) دستگیر کردند.
بعد از ماجرای آبان بنزینی پیشرفت محسوسی در برخورد با اراذل و اوباش و امنیت بهبهان رخ داده که مرهون مطالبات طیف وسیعی از مردم و تغییر رویه و عملکرد جهادی نیروهای امنیت بوده!
بنده به نوبه خودم برای مدیریت درست اغتشاشات اخیر در بهبهان از دوستان و برادرانم که مخلصانه و انقلابی در تلاش برای آسایش مردم هستند آنهم در این اوضاع قراش میش امنیتی تشکر میکنم.
در ادامه مسیرِ مطالبات مردمی اعم خلع سلاح اطراف شهر و برخورد با تبادل مواد مخدر و مشروبات الکلی و...
هم دستِ اقتدار علی و اولادش به همراهتان.
علی صمیمی 1401/08/10
☑️ @ali_samimi71