eitaa logo
امام جمعه شهر لوشان
311 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
2 فایل
﷽ اخبار و فعالیت های امام جمعه شهر لوشان در این کانال قرار داده میشود این کانال توسط ادمین اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 نماز عبادی سیاسی این هفته شهر لوشان به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین‌حاج آقا بابائی امام جمعه محترم لوشان اقامه میگردد. 🔘 مجری: آقای محمد جواد بابائی 🔘بیان احکام: حجت الاسلام حاج آقا جانعلی نژاد 🔘قاری: آقای عباس کنگری 🔘موذن: آقای عباس کنگری 📌زمان و مکان: جـــــــمعه | مــــــورخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ مصلی شهر لوشان(مسجد جامع) 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
🏴 پیام تسلیت امام جمعه لوشان در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین صفوی امام جمعه اسبق شهرستان های ماسال و فومن بسم الله الرحمن الرحیم انا للّه وانا الیه راجعون "إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ" با تالم و تاثر فراوان خبر درگذشت و رحلت عالم مجاهد و وارسته فرزند و سلاله پاک خاندان رسالت سید جلیل القدر سید محمد حسن صفوی امام جمعه اسبق شهرستان‌های ماسال وفومن را دریافت نمودم ، این درگذشت اندوهبار را به همسر و فرزندان عزیز و داغدارش و هم سایر منسوبین و اهالی محترم ماسال و فومن تسلیت می گویم از درگاه احدیت شادی روح و علو درجه برای دوست و عزیز سفر کرده و دل تسلی برای مصیبت دیدگانش مسئلت می کنم. مارا درغم این عزیز شریک بدانید. والسلام علی عبادالله الصالحین علی اکبر بابائی امام جمعه لوشان 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ حَتَّىَ إِذَا جَاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا يَا حَسْرَتَنَا عَلَىَ مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَىَ ظُهُورِهِمْ أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ انعام - ٣١ آنها که لقای پروردگار را تکذیب کردند، مسلماً زیان دیدند؛ (و این تکذیب، ادامه می یابد) تا هنگامی که ناگهان قیامت به سراغشان بیاید؛ می‌گویند: «ای افسوس بر ما که درباره آن، کوتاهی کردیم!» و آنها (بار سنگین) گناهانشان را بر دوش می‌کشند؛ چه بد باری بر دوش خواهند داشت! ****** نکته ها: مراد از «لقاءاللَّه»، ملاقات معنوى و شهود باطنى در قیامت است، چون در قیامت همه ى وابستگى هاى انسان به مال و مقام و بستگان قطع مى شود و با روبرو شدن با پاداش و كیفر الهى، حاكمیّت مطلقه ى الهى را درك مى كند. حسرت، براى از دست دادن منافع است و ندامت براى پیش آمدن ضررها. (297) به قیامت، «ساعت» مى گویند، چون در ساعتى و لحظه اى برق آسا ایجاد مى شود. (در آیه ى 77 سوره نحل آمده است: «وما أمر الساعة الاّ كلَمح البصر أو هو اقرب»، برپایى قیامت، مانند چشم به هم زدن یا نزدیك تر از آن است). در حدیثى از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله آمده است: اهل آتش، جایگاه خود (آن جایگاهى كه خداوند براى هر شخصى در بهشت قرار داده است،) را در بهشت مى بینند و مى فهمند زیان كرده اند مى گویند: «یاحسرتنا». (298) 297) تفسیر اطیب البیان. 298) تفسیر نورالثقلین. پیام ها: - كسى كه قیامت را نپذیرد، هستى خود را با دنیاى فانى معامله كرده و این بزرگ ترین خسارت است. «قد خسر» - قیامت، ناگهانى فرا مى رسد و كسى از زمان آن آگاه نیست، پس باید همیشه آماده بود. «جاءتهم الساعة بغتة» - روز قیامت، روز حسرت است. «یا حسرتنا» - اعتراف و حسرت، نشانه ى آزادى انسان در عمل است زیرا مى توانست خوب عمل كند و نكرد. «یا حسرتنا» - قیامت روز حست و افسوس خوردن است، امّا حسرت ها در آن روز بى نتیجه است. «قالوا یا حسرتنا... و هم یحملون...» - گناهان، در قیامت تجسّم یافته و بر انسان بار مى شوند. «یحملون أوزارهم» - تكذیب یا فراموشى قیامت، سبب ارتكاب گناهانى است كه در قیامت، وزر و وبال انسان مى گردد. «كذّبوا أوزارهم» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىَ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىَ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ مائده - ٨ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است! ****** نکته ها: مشابه این آیه با اندكى تفاوت، در آیه 135 سوره ى نساء آمده است، «قوّامین بالقسط شهداء للّه ولو على أنفسكم أو الوالدین والاقربین» قیام به عدالت كنید و گواهان براى خدا باشید. هر چند به زیان خود یا والدین و بستگان شما باشد. تفاوت میان این دو آیه آن است كه این آیه سفارش مى كند: كینه ها و دشمنى ها شما را منحرف نكند، ولى آیه سوره نساء مى فرماید: علاقه ها و وابستگى ها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آرى، عوامل انحراف از عدالت یا بغض و كینه است، یا حبّ و دوستى كه هر آیه به یكى از آنها اشاره دارد. از آنجا كه نادیده گرفتن كینه هاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در این آیه چند فرمان و چند تشویق به كار رفته است. «لایجرمنّكم... اعدلوا... هو اقرب... اتّقوا اللّه...» پیام ها: - عدالت اجتماعى، تنها در سایه ایمان به خدا و معاد استقرار مى یابد. «یا أیها الّذین آمنوا... اعدلوا» - عدالت، تنها یك ارزش اخلاقى نیست. فرمان حتمى الهى است. «كونوا» - اگر انگیزه ى انسان كینه هاى او شد، اخلاصى در كار نیست، ولى اگر قیام براى خدا باشد، كینه ها در اجراى عدالت بى اثر مى شود. «قوّامین للّه... لایجرمنّكم» - عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش است، نه عدالت لحظه اى. «كونوا... شهداء بالقسط...» - مؤمنان، هم رابطه با خدا دارند. «قوّامین للّه» و هم در رابطه با مردم گواهى به عدل مى دهند. «شهداء بالقسط» - اگر باور كنیم كه خدا عملكرد ما را مى داند، به عدل رفتار خواهیم كرد. «شهداء بالقسط... انّ اللّه خبیر بما تعملون» - انسان هاى كینه توز و عقده اى نمى توانند عادل باشند. (براى رسیدن به عدالت باید كینه ها را كنترل كرد) «لا یجرمنّكم» - احساسات باید تحت الشعاع عدالت باشد. «لا یجرمنّكم... اعدلوا» - كینه جویى، از عوامل انحراف از عدالت است. «شنآن قوم على الاّ تعدلوا» - در سیاستگذارى ها و روابط داخلى و خارجى حتّى نسبت به دشمنان هم عادل باشیم. «شنآن قوم» - انسان هاى عادل و منصف، به تقوا نزدیكترند. «اعدلوا هو اقرب للتّقوى» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
🏴 پیام تسلیت امام جمعه شهر لوشان حجت الاسلام و المسلمین بابائی در پی شهادت فرمانده بزرگ جبهه مقاومت شهید عزیز حاج اسماعیل هنیه: بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ﴾ [ آل عمران: 146] چه بسا پيامبرانى كه خدا دوستان بسيار همراه آنان به جنگ رفتند و در راه خدا ، هر چه به آنها رسيد سستى نكردند و ناتوان نشدند و سر فرود نياوردند و خدا شكيبايان را دوست دارد. ◾️ شهادت شجاع مرد مقاومت ، دلاور نستوه ، ایثارگر عرصه فداکاری در راه خدا و رئیس جبهه مقاومت و پایداری ، ابوالشهدا اسماعیل هنیه را به امت اسلامی و مردم مقاوم فلسطین و غزه مظلوم و خاندان شهید هنیه تسلیت می‌گویم. قطعا حرکت مذبوحانه و درمانده رژیم دد منش و خون آشام و تروریست صهیونیستی با ترور مردان الهی زمینه سقوط حتمی و نزدیک خود و حامیان جنایتکار این فتنه گر زمانه را فراهم می نماید و توان مردان راه خدا و ایستادگی گروه مقاومت را مضاعف خواهد نمود. اینجانب این جنایت ضد بشری رژیم اشغالگر قدس و فلسطین مظلوم را محکوم می‌نمایم به امید روز رهایی و پیروزی عزیزانمان در فلسطین سرافراز. والسلام علی عبادالله الصالحین علی اکبر بابائی امام جمعه لوشان 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا نساء - ١٢٥ دین و آیین چه کسی بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کند، و نیکوکار باشد، و پیرو آیین خالص و پاکِ ابراهیم گردد؟ و خدا ابراهیم را به دوستیِ خود، انتخاب کرد. نکته ها: در دو آیه ى قبل، اصل را بر «عمل» دانست، نه انتساب به اسلام یا مسیحیّت. این آیه براى جلوگیرى از این است كه پنداشته نشود همه ى ادیان وعقاید یكسانند. مخفى نماند كه تسلیم خدا بودن از رضا به قضاى او بالاتر است. چون در رضا، انسانِ راضى خود را كسى مى داند ولى در تسلیم، انسان براى خود ارزشى در برابر خدا قائل نیست.[384] «حَنیف» یعنى كسى كه از راه انحرافى به حقّ گرویده است، بر عكس «جنیف» كه كسى را گویند كه از حقّ به باطل گرویده است. «خَلیل» یا از ریشه ى «خُلَّت» به معناى دوستى است، یا از «خَلَّت» به معناى نیاز است، ولى معناى اوّل مناسب تر است. طبق روایات، مقام خلیل اللّهى ابراهیم، به خاطر سجده هاى بسیار، اطعام مساكین، نماز شب، رد نكردن سائل و مهمان نوازى او بوده است.[385] پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله تابع آیین ابراهیم است. «اوحینا الیك ان اتبع ملة ابراهیم حنیفاً»[386] ابراهیم، «خلیل اللّه» است و محمّد، «حبیب اللّه».[387] كسانى كه وجهه ى خود را الهى كنند، برنده اند. چون «كل شى ءهالك الا وجهه»[388] جز وجه الهى، همه چیز فانى است. 384) تفسیر اطیب البیان. 385) تفسیر نورالثقلین. 386) نحل، 123. 387) درّالمنثور، ج 2 ص 230. 388) قصص، 88. پیام ها: - برترین آیین، پیروى از دین ابراهیم است. «و من احسن دیناً» - تسلیم در برابر خداوند واحسان به مردم از اصول ادیان الهى است. «اَسلم... و هو محسن» - مكتب، بر پایه ى ایمان و عمل، هر دو استوار است و هر كدام بدون دیگرى ناقص است. «اسلم...و هو محسن» - بهترین الگوهاى مردم كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزیده است. «و اتّبع ملّة ابراهیم حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً» - هر كس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خلیل اللّهى مى كند. «حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىَ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا نساء - ١٢٤ و کسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل بهشت می‌شوند؛ و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد. نکته ها: كلمه ى «نقیر» از نوك زدن گرفته شده و به گودى هسته ى خرما كه گویا نوك خورده است، گفته مى شود. در آیه ى قبل «من یعمل سوء» بود، اینجا «یعمل من الصالحات»، یعنى كیفر و پاداش، هر دو بر پایه ى «عمل» است. در این آیه بهشت، و در آیه ى 97 سوره ى نحل، علاوه بر آن «حیات طیّبه» بیان شده است: «من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم باحسن ماكانوا یعملون» پیام ها: - عامل ورود به بهشت، ایمان و عمل صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو (كه در آیه ى قبل مطرح بود). «لیس بأمانیّكم... من یعمل من الصالحات...» - همه ى نژادها، رنگ ها، ملل و طبقات، در بهره گیرى از لطف خدا یكسانند. «من یعمل» - با انجام قسمتى از كارهاى صالح، به بهشت امید داشته باشید. چون كمال بى نهایت است و قدرت كسب انسان محدود. «من الصالحات» - زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند. «من ذكر و أنثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از یهود و مسیحیان.[382] - ایمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسان هاى بى ایمان، در همین دنیا جبران مى شود و ارزش اخروى ندارد.[383] «من یعمل... و هو مؤمن» - جزاى مؤمنِ نیكوكار بهشت است. «فاؤلئك یدخلون الجنّة» - كارهاى نیك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «ولایظلمون نقیراً» 382) تفسیر فرقان. 383) تفسیر المیزان. 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَىَ مِنَ الْقَوْلِ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا نساء - ١٠٨ آنها زشتکاریِ خود را از مردم پنهان می‌دارند؛ اما از خدا پنهان نمی‌دارند، و هنگامی که در مجالس شبانه، سخنانی که خدا راضی نبود می‌گفتند، خدا با آنها بود، خدا به آنچه انجام می‌دهند، احاطه دارد. ********** پیام ها: - بهره گیرى از جلسات مخفى شبانه براى توطئه، از شیوه هاى كار منافقان خائن است. «یستخفون، یبیتون» - مهم ترین عامل تقوا، ایمان به حضور و آگاهى خداوند و احاطه ى او به همه ى گفته ها و كارهاست. «هو معهم، محیطاً» - خداوند از نزدیك، ناظر بر اعمال ماست. «هو معهم» - گفتار نیز، جزء اعمال است. با این كه آیه درباره ى گفتارهاى ناپسند سخن مى گوید، ولى تعبیر «بما یعملون» مى كند. ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا نساء - ٨٢ آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند. ********** نکته ها: از تهمت هایى كه به پیامبر اسلام مى زدند، آن بود كه قرآن را شخص دیگرى به محمّد صلى الله علیه وآله یاد داده است: «یُعلّمه بشر»[332] این آیه در پاسخ آنان نازل شده است. معمولاً در نوع سخنان و نوشته هاى افراد بشر در درازمدّت تغییر، تكامل و تضاد پیش مى آید. امّا این كه قرآن در طول 23 سال نزول، در شرایط گوناگون جنگ و صلح، غربت و شهرت، قوّت و ضعف، و در فراز و نشیب هاى زمان آن هم از زبان شخصى درس نخوانده، بدون هیچگونه اختلاف و تناقض بیان شده، دلیل آن است كه كلام خداست، نه آموخته ى بشر. فرمان تدبّر در قرآن براى همه و در هر عصر ونسلى، رمز آن است كه هر اندیشمندى هر زمان، به نكته اى خواهد رسید. حضرت على علیه السلام درباره ى بى كرانگى مفاهیم قرآن فرموده است: «بَحراً لایُدرك قَعره»[333] قرآن، دریایى است كه تهِ آن درك نمى شود. 332) نحل، 103. 333) نهج البلاغه، خطبه 198. ********** پیام ها: - اندیشه نكردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند است. «افلا یتدبرون» - تدبّر در قرآن داروى شفابخش نفاق است. «و یقولون طاعة... افلا یتدبرون...» - راه گرایش به اسلام و قرآن، اندیشه و تدبر است نه تقلید. «افلا یتدبرون» - قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درك معارف آن مى رسد. «افلا یتدبّرون القرآن» - پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتیجه ى نگرش سطحى و عدم تدبّر و دقّت است. «افلایتدبّرون» - قرآن، دلیل حقّانیت رسالت پیامبر است. «لو كان من عند غیر اللَّه...» - یكدستى و عدم اختلاف در آیات نشان آن است كه سرچشمه ى آن، وجودى تغییر ناپذیر است. «لو كان من عند غیر اللّه» - هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد و پراكندگى و تناقض است. «لو كان من عند غیر اللَّه لوجدوا...» - در قوانین غیر الهى همواره تضاد و تناقض به چشم مى خورد. «لو كان من عند غیر اللَّه لوجدوا...» - اختلاف، تغییر وتكامل، لازمه ى نظریات انسان است. «لوجدوا فیه اختلافاً» - براى ابطال هر مكتبى، بهترین راه كشف و بیان تناقض هاى آن است. «لوجدوا فیه اختلافاً كثیراً» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
مفاتیح الجنان آمده است که اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند يا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ، يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذٰلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ای سخت نیرو و سخت کیفر، ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز، همه آفریدگانت در برابر عظمتت خوارگشته، مرا از شر آفریدگانت کفایت کن، ای نیکوکار، ای زیبا کار، ای نعمت‌بخش، ای افزون کن، ای که معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، من از ستمکارانم، پس دعایش را مستجاب کردیم و او را [اشاره به رهایی حضرت یونس از دل ماهی] از اندوه نجات دادیم و این‌چنین مؤمنان را نجات می‌دهیم، درود خدا بر محمّد و خاندان پاک و پاکیزه‌اش 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
دعای هرروز ماه صفر 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ****** أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا نساء - ٧٨ هر جا باشید، مرگ شما را درمی‌یابد؛ هر چند در برجهای محکم باشید! و اگر به آنها [= منافقان‌] حسنه (و پیروزی) برسد، می‌گویند: «این، از ناحیه خداست.» و اگر سیّئه (و شکستی) برسد، می‌گویند: «این، از ناحیه توست.» بگو: «همه اینها از ناحیه خداست.» پس چرا این گروه حاضر نیستند سخنی را درک کنند؟ ****** نکته ها: این آیه، هم تشویقى به جهاد و نترسیدن از مرگ در جبهه ى درگیرى است و هم پاسخى به فال بد زدنهاى منافقان است، كه بجاى بررسى و فهم درست مسائل، تلخى ها و شكست ها را به گردن پیامبر خدا مى اندازند. ****** پیام ها: - با توجّه به قطعى و حتمى بودن مرگ، فرار از جنگ چرا؟ «اینما تكونوا...» - بدنام كردن رهبر، از شیوه هاى منافقان است. «هذه من عندك» - نباید با سلب مسئولیّت از خود، لغزشها را توجیه كرد و گناهان خود را به گردن دیگرى انداخت. «یقولوا هذه من عندك» - پیروزى و شكست، مرگ و حیات، تلخى ها وشیرینى ها همه در مدار مقدرات حكیمانه خداست. «كلّ من عنداللّه» - منشأ همه ى حوادث تلخ وشیرین خداست، نه آنچه ثنویّت مى گوید و اهریمن ویزدان را مطرح مى كند. «كلّ من عنداللّه» - منافقان عناد دارند و سخن حقّ را در نمى یابند. «لایكادون یفقهون حدیثاً» - خداوند را محور همه چیز دانستن (توحید افعالى) نیازمند تفكّر دقیق و عمیق است. «یفقهون» - كسى كه توحید و محوریّت خدا را درك نكند، هیچ یك از معارف را درك نمى كند. «لایفقهون حدیثاً» ****** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىَ وَالْيَتَامَىَ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىَ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا نساء - ٣٦ و خدا را بپرستید! و هیچ‌چیز را همتای او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکی کنید؛ همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانی که مالک آنها هستید؛ زیرا خداوند، کسی را که متکبر و فخر فروش است، (و از ادای حقوق دیگران سرباز می‌زند،) دوست نمی‌دارد. نکته ها: این آیه، از حقّ خدا «واعبدوااللَّه» تا حقّ بردگان «ملكت ایمانكم» را بیان كرده و این نشانه ى جامعیّت اسلام است. «الجار ذى القربى والجار الجنب»، شامل همسایه ى فامیل و غیر فامیل، هم عقیده و غیر هم عقیده نیز مى شود. به گفته ى روایات تا چهل خانه از هر طرف، همسایه اند.[275] یعنى در مناطق كوچك، همه همسایه اند. «الصاحب بالجنب»، شامل رفقاى دائمى یا موقّت، رفقاى سفر، یا آنان كه به امید نفعى سراغ انسان مى آیند، مى شود. «ابن السبیل»، ممكن است در وطن خود متمكن باشد و ما شناختى از او و بستگانش نداشته باشیم، فقط بدانیم كه درمانده ى در سفر و فرزند راه است كه باید مورد حمایت قرار گیرد. «مختال»، كسى است كه در دنیاى خیال، خود را بزرگ مى پندارد و تكبر مى كند. اگر به اسب هم «خیل» مى گویند چون متكبّرانه راه مى رود. احسان به پدر و مادر، شامل محبّت، خدمت، كمك مالى، علمى، عاطفى و مشورت با آنان مى شود. شرط احسان به والدین خوب بودن آنان نیست، ولى اطاعت از والدین در صورتى است كه آنان به امرى بر خلاف رضاى خدا فرمان ندهند. امام صادق علیه السلام فرمودند: پیامبرصلى الله علیه وآله و على علیه السلام پدران این امّت هستند، زیرا در قرآن آمده: «اعبدوا اللّه... و بالوالدین احسانا [276] 275) وسائل، ج 12، ص 131. 276) تفسیر عیّاشى، ج 1، ص 241. پیام ها: - تنها عبادت خدا كافى نیست، دورى از هرگونه شرك و ریا لازم است. «واعبدوا اللَّه ولاتشركوا...» - نیكى به پدر و مادر، در كنار بندگى خدا وتوحید مطرح است. «واعبدوااللَّه... و بالوالدین احسانا» - خداپرست واقعى باید نسبت به بستگان، محرومان و همسایگان خود، متعهّد و مسئول باشد. «اعبدوااللَّه... ذى القربى و الیتامى» - همسایگان دور نیز بر انسان حقّ دارند. «الجار الجنب» - در احسان كردن به اولویّت ها توجّه كنید. نام والدین قبل از بستگان و نام آنان قبل از یتیمان آمده است. - بى توجّهى به والدین و بستگان و یتیمان و محرومان جامعه، نشانه ى تكبّر و فخر فروشى است. «ان اللّه لایحبّ من كان مختالاً فخوراً» - احسان، باید همراه با تواضع باشد. در ابتداى آیه سفارش به احسان شده و در پایان از تكبّر نهى نموده است. «لایحبّ كلّ مختال» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ بقره - ٢١٩ در باره شراب و قمار از تو سؤال می‌کنند، بگو: «در آنها گناه و زیان بزرگی است؛ و منافعی (از نظر مادی) برای مردم در بردارد؛ (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است. و از تو می‌پرسند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: از مازاد نیازمندی خود.» اینچنین خداوند آیات را برای شما روشن می‌سازد، شاید اندیشه کنید! نکته ها: كلمه «اثم» به گفته ى راغب در مفردات، به كارى گویند كه انسان را در انجام كارهاى خیر كُند و سست كند. سؤال اوّلِ مردم درباره ى حكم خمر و میسر است. كلمه «خمر» به معناى پوشش است و لذا به پارچه اى كه زنان سرِ خود را با آن پوشانده و مراعات حجاب مى كنند، «خمار» مى گویند. از آنجا كه شراب، قدرت تشخیص را از عقل گرفته و در واقع آن را مى پوشاند، به آن «خمر» مى گویند. همچنین كلمه ى «مَیسر» از «یسر» به معناى آسان است. گویا در قمار، طرفین مى خواهند مال همدیگر را به آسانى بربایند. این آیه در پاسخ پرسش آنها مى فرماید: شرابخوارى و قماربازى، گناهان بزرگى هستند، گرچه ممكن است منافعى داشته باشند. چنانكه عده اى از راه كشت انگور یا شراب فروشى و گروه هایى با دایر كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى آورند. در كتاب هاى علمى وتربیتى، آثار وعوارض منفى شرا و قمار به تفصیل بازگو شده است. در اینجا فهرستى از آنچه در تفسیرنمونه در باب زیان هاى شراب وقمار آمده است، مى آوریم: - كوتاه شدن عمر. - عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد. - گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات و حوادث رانندگى. از یكى از دانشمندان نقل شده است كه اگر دولت ها نیمى از شراب فروشى ها را ببندند، ما نیمى از بیمارستان ها و تیمارستان ها را مى بندیم. قمار نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى هاى عصبى، سكته هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته اند. در ضمن قمار، در شكوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط كار مفید را از بین مى برد. در بعضى از كشورهاى غیر اسلامى نیز در سال هایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام كرده اند. مثلاً انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام كردند. سؤال دوّمِ مردم درباره ى انفاق است كه مى پرسند چه چیزى را انفاق كنند؟ آیه در جواب مى فرماید: «عفو» را! عفو در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یك از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممكن است مراد از عفو، همه ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق كنید، هم مراعات اعتدال را ن پیام ها: - شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه ى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده اند. «الخمر والمیسر» - از اندیشه و امنیّت، پاسدارى كنید. با تحریم شراب، از عقل و فكر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم كبیر... و اثمهما اكبر» - در برخوردها، انصاف داشته باشید. بدى هاى دیگران را در كنار خوبى هاى آنها ببینید. آیه از منافع شراب وقمار چشم نمى پوشد وموضوع را به نحوى مطرح مى كند كه قدرت تعقّل و تفكّر در انسان زنده شود. «فیهما اثم كبیر ومنافع للناس واثمهما اكبر» - در محرّمات گاهى ممكن است منافعى باشد. «منافع للناس» - در جعل قوانین باید به مسئله اهمّ ومهمّ توجّه كرد. «منافعشان منافعشان للناس و اثمهما اكبر» - احكام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «اثمهما اكبر» - آشنایى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذیرش آن است. «اثمهما اكبر» - گناهان، كبیره و صغیره دارند. «اثمهما اكبر» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىَ وَالْيَتَامَىَ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ بقره - ٨٣ و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما -جز عده کمی- سرپیچی کردید؛ و (از وفای به پیمان خود) روی‌گردان شدید. ********** نکته ها: احسان، جامع ترین و وسیع ترین واژه در باب نیكى است. در حال فقر والدین، احسان مادّى و در حال غناى آنان، احسان روحى. چنانكه احسان به یتیم شامل؛ تأدیب، حفظ حقوق، محبّت و تعلیم او مى شود. اصول همه ى ادیان یكى است. چون همه ى این میثاق ها، در اسلام نیز هست. پیام ها: - خداوند از طریق عقل، فطرت و وحى، از مردم پیمان مى گیرد. «اخذنا میثاق» - توحید، سرلوحه ى مكتب انبیاست. و بعد از آن كارهاى نیك قرار گرفته است. «لاتعبدوا الاّ اللّه و بالوالدین احسانا» - در كنار توحید، احسان به والدین مطرح است. «لاتعبدوا... وبالوالدین احسانا» - احسان به والدین باید شخصاً صورت گیرد، نه با واسطه. حرف «ب» در «بالوالدین» به معناى مباشرت شخصى است. «بالوالدین احساناً» - گرایش به یكى از پدر و مادر، ممنوع است. «بالوالدین احساناً» - ابتدا خویشان نیازمند، سپس دیگران. «ذى القربى والیتامى و...» البتّه در بین خویشاوندان نیز اولویّت ها محفوظ است. «اولوا الارحام بعضهم اولى ببعض» - احسان ب [372] اید همراه با ادب و بدون منّت باشد. در كنار احسان، جمله «قولوا للناس حسنا» آمده است. - اگرچه به همه ى مردم نمى توان احسان كرد، ولى با همه مى توان خوب سخن گفت. «قولوا للنّاس حُسنا» - برخورد خوب و گفتار نیكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه ى مردم لازم است. «قولوا للنّاس حُسنا» - علاوه بر پرداخت زكات، احسان به مستمندان و ایتام نیز لازم است. در آیه هم زكات آمده و هم احسان به مساكین. «احساناً... والمساكین... واتوا الزكوة» - نماز ورابطه با خداوند، از زكات ورابطه با فقرا جدا نیست. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة» - نماز و زكات در ادیان دیگر نیز بوده است. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة» - اعتقاد به توحید، احسان به والدین وایتام ومساكین، همراه با دستور پرداخت زكات وبرخورد نیكو با مردم، وبپاداشتن نماز، نشانه ى جامعیت اسلام است. - اداى حقوق، داراى مراتب و مراحلى است. اوّل حقّ خداوند، سپس والدین، سپس خویشاوندان، سپس یتیمان كه كمبود محبّت دارند وآنگاه مساكین كه كمبود مادّیات دارند. - تمام احكام اعتقادى، اخلاقى وفقهى، میثاق وعهد خدا با انسان است. بعد از «میثاق» سخن از عقیده توحیدى، احسان به والدین، نماز وزكات آمده است. 372) انفال، 75. 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا فتح - ٤ او کسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند؛ لشکریان آسمانها و زمین از آن خداست، و خداوند دانا و حکیم است. ********** نکته ها: «سكینه» به معناى سكون و آرامش است و خداوند این حالت را به هر كس عنایت كند، نتایج بسیارى را براى او در پى دارد، از جمله: از ملامت ها نمى هراسد، توكّل دارد، اگر چیزى را از دست بدهد غمناك نمى شود و اگر چیزى را به دست آورد طغیان و نافرمانى نمى كند. استقبال یا بى اعتنایى مردم، شهرت یا گمنامى و فقر و غنا در او اثرى ندارد. همان گونه كه القاى ترس بر دل كفّار یكى از امدادهاى الهى است، «سنلقى فى قلوب الّذین كفروا الرّعب»(8) آرامش نیز نعمتى الهى است كه بر قلوب مؤمنان وارد مى كند. «أنزل السّكینة فى قلوب المؤمنین» 8) آل عمران، 151. پیام ها: - آرامش روحى تنها در سایه الطاف الهى است و هیچ فرد یا چیز دیگرى نمى تواند به انسان آرامش دهد. «هوالذى أنزل السّكینة» - دریافت الطاف الهى، لیاقت مى خواهد. «أنزل السّكینة فى قلوب المؤمنین...» - ظرف آرامش، دل مؤمن و وسیله آرامش یاد خداست. «أنزل السّكینة فى قلوب المؤمنین...» (چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم: «الّذین آمنوا و تطمئنّ قلوبهم بذكر اللّه ألا بذكر اللّه تطمئنّ القلوب»(9)) - ایمان، درجاتى دارد و قابل كم یا زیاد شدن است. «لیزدادوا ایمانا» - یك مرحله از ایمان، مقدّمه رسیدن به آرامش و مرحله دیگر ایمان آرامش است. «لیزدادوا ایماناً» (ابتدا، ایمانى لازم است تا خداوند آرامش را بر دل نازل كند «انزل السّكینة فى قلوب المؤمنین» و نتیجه آرامش، بالارفتن ظرفیّت و زیاد شدن ایمان است.) - توجّه به جنود الهى در زمین و آسمان، وسیله آرامش است. «أنزل السّكینة... للّه جنود السّموات» - همه هستى، لشكریان خداوند هستند. «للّه جنود السّموات و الارض» - الطاف الهى و یارى رسانى خداوند، عالمانه و حكیمانه است. «و كان اللّه علیماً حكیماً» 9) رعد، 28. 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ انعام - ١٠٤ دلایل روشن از طرف پروردگارتان برای شما آمد؛ کسی که (به وسیله آن، حقّ را) ببیند، به سود خود اوست؛ و کسی که از دیدن آن چشم بپوشد، به زیان خودش می‌باشد؛ و من نگاهبان شما نیستم (و شما را بر قبول ایمان مجبور نمی‌کنم ********** نکته ها: از آیه ى 95 تا اینجا در معرّفى خدا و انتقاد از شرك بود، این آیه به منزله ى نتیجه و خلاصه ى آیات گذشته است. مشابه این آیه در قرآن زیاد است كه نتیجه ى ایمان وكفر، خوبى وبدى، یا بصیرت وكوردلىِ انسان را متوجّه خود او مى داند. همچون: * «لها ما كَسَبَت وعلیها ما اكتسبت» (435) * «مَن عَمِلَ صالحاً فلنفسه ومَن اَساء فَعَلیها» (436) * «اِن أحسنتُم أحسنتُم لانفُسِكم و اِن أساتُم فلها» (437) 435) بقره، 286. 436) فصّلت، 46. 437) اسراء، 7. پیام ها: - با نزول قرآن، راه عذرى بر هیچ كس باقى نمانده است. «قد جاءكم بصائر» - مردم در انتخاب راه، آزادند. «مَن أبصر ... و مَن عمى» - آگاه كردن مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «بصائر من ربّكم» - سود ایمان و زیان كفر مردم، به خودشان برمى گردد نه خدا. «فلنفسه... فعلیها» - كیفر گروهى از مردم، نشانه باطل بودن تعالیم انبیا نیست، بلكه نشانه ى كوردلى خود آنان است. «و مَن عمى» - وظیفه ى پیامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أنا علیكم بحفیظ» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ انعام - ٧٩ من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمانها و زمین را آفریده؛ من در ایمان خود خالصم؛ و از مشرکان نیستم! ********** نکته ها: عبور از افول و ناپایدارى و رسیدن به ثبات، جلوه اى از دید ملكوتى است كه خداوند به حضرت ابراهیم داده است. «حَنیف» از «حنف»، به معناى خالص وبى انحراف، وگرایش به راه حقّ ومستقیم است. «فَطر» كه به معناى آفریدن است، در اصل، مفهوم شكافتن را دارد. شاید اشاره به علم روز داشته باشد كه مى گوید: جهان در آغاز، توده ى واحدى بوده، سپس از هم شكافته و كرات آسمانى یكى پس از دیگرى پدید آمده است. (405) 405) تفسیر نمونه. ********** پیام ها: - همین كه راه حقّ براى ما روشن شد، با قاطعیّت اعلام كنیم و از تنهایى نهراسیم. «اِنّى وَجّهت» - كسى كه از پرستش بت هایى جزیى، مادّى، محدود و فانى بگذرد، به معبودى كلّى، معنوى، بى نهایت و ابدى مى رسد. «للّذى فطر السموات والارض» - در جلوه ها غرق نشوید كه دیر یا زود، رنگ مى بازند، به خدا توجّه كنید كه جلوه آفرین است. «فَطَر السموات والارض» - انسان مى تواند به جایى برسد كه عقائد باطل نسل ها و عصرها را درهم بشكند. «و ما أنا من المشركین» - توحید ناب، همراه با برائت از شرك است. «و ما أنا من المشركین» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ انعام - ١٥ بگو: «من (نیز) اگر نافرمانی پروردگارم کنم، از عذاب روزی بزرگ [= روز رستاخیز] می‌ترسم! ********** نکته ها: خوف و ترس دو گونه است: الف: ناپسند، مثل ترس از جهاد. ب: پسندیده، مانند خوف از عذاب الهى. ********** پیام ها: - قانون الهى براى همه یكسان است، پیامبر خدا هم اگر معصیت كند، باید از گرفتارى آن بترسد. «أخاف اِن عَصیتُ ربّى» - ترس اولیاى خدا، از قهر الهى است، نه از طاغوت ها و مردم. «أخاف... ربّى» - توجّه به ربوبیّت خداوند، مقتضى پرهیز از معصیت اوست. «ان عصیت ربّى» - ترس از كیفر، از عوامل بازدارنده از انحراف و خطاست. «أخاف ان عصیت ربّى عذاب یوم عظیم» - اظهار ترس رسول خدا از قیامت، نقش سازنده براى دیگران دارد. «قل انّى أخاف... عذاب یوم عظیم» - در برابر تطمیع و وعده هاى دیگران، از اهرم حساب قیامت استفاده كنید. (با توجّه به شأن نزول آیه ى قبل كه پیشنهاد كردند ما تو را بى نیاز مى كنیم، تو از تبلیغ دست بردار، پیامبر مى فرماید: من از قیامت مى ترسم.) «انّى اخاف... عذاب یوم عظیم» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : قُل لِّمَن مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُل لِّلَّهِ كَتَبَ عَلَىَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ انعام - ١٢ بگو: «آنچه در آسمانها و زمین است، از آن کیست؟» بگو: «از آن خداست؛ رحمت (و بخشش) را بر خود، حتم کرده؛ (و به همین دلیل،) بطور قطع همه شما را در روز قیامت، که در آن شکّ و تردیدی نیست، گرد خواهد آورد. (آری،) فقط کسانی که سرمایه‌های وجود خویش را از دست داده و گرفتار خسران شدند، ایمان نمی‌آورند. نکته ها: موضوع وجوب رحمت بر خدا، در قرآن دوبار آنهم در این سوره (آیات 12 و54) آمده است. جمله ى «لاریب فیه»، هم درباره ى قرآن آمده است، هم درباره ى قیامت. خداوند همان گونه كه بر ما تكالیفى واجب كرده است، وظایفى را هم بر خود مقرّر فرموده؛ از جمله: هدایت كردن: «اِنّ علینا للهدى» (250) ، رزق دادن: «على اللّه رزقها» (251) ، لطف كردن: «كتب على نفسه الرّحمة» (252) و پیروزى وغلبه ى دین خدا: «كتب اللّه لاغلبنّ انا و رسلى» (253) ولى شرط بهره مند شدن از رحمت الهى، رحم به بندگان است. چنانكه در حدیث آمده است: «مَن لایَرْحَم لا یُرحَم» (254) سلمان از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل كرده كه فرمود: رحمت خداوند، صد درجه است، یك درجه ى آن، منشأ همه ى الطاف الهى در دنیا شده است، خداوند در قیامت، با همه ى صد درجه رحمت خود با مردم معامله خواهد كرد. (255) قرآن، رحمت الهى را بر همه چیز شامل مى داند: «رَحمَتى وَسعت كلّ شى ء» (256) و این رحمت، مصداق هاى فراوان دارد، از جمله: باران: «ینزّل الغیث من بعد ما قنطوا وینشر رحمته» (257) باد: «یُرسل الرّیاح بُشرىً بین یدى رحمته» (258) شب و روز: «و مِن رَحمته جَعَل لكم اللیل و النّهار» (259) پیامبر: «و ما أرسلناك الاّ رحمة للعالمین» (260) قرآن: «هذا بصائر للنّاس و هُدىً و رحمة» (261) تورات: «كتاب موسى اماماً و رحمة» (262) آزادى: «فأنجیناه و الّذین معه برحمة منّا» (263) علاقه به همسر: «و جعل بینكم مودّة و رحمة» (264) گیاهان و میوه ها: «فانظُر الى آثار رحمة اللّه كیف یُحیى الارض بعد موتها» (265) پذیرش توبه: «لاتَقنطوا من رحمة اللّه» (266) 250) لیل، 12. 251) هود، 6. 252) انعام، 12. 253) مجادله، 31. 254) كنزالعمّال، ج 3، ص 162 وتفسیر فى ظلال القرآن. 255) تفسیر فى ظلال القرآن. 256) اعراف، 156. 257) شورى، 28. 258) اعراف، 57. 259) قصص، 73. 260) انبیا، 107. 261) جاثیه، 20. 262) هود، 17. 263) اعراف، 72. 264) روم، 21. 265) روم، 50. 266) زمر، 53. پیام ها: - یكى از شیوه هاى تبلیغى كه پیامبر مأمور به آن است، طرح سؤال و جواب است. «قل لمن... قل للّه» - هستى بر اساس رحمت است و رحمت الهى بر همه چیز و همه جا گسترده است. «كتب على نفسه الرّحمة» - همان گونه كه آفریده هاى خدا در دنیا (مثل باد، باران، روز و شب، گیاهان...) رحمت است، معاد هم رحمت است. «لیجمعنّكم» - دلیل بر پا شدن قیامت، برخوردارى مردم از رحمت است. «كتب على نفسه الرّحمة لیجمعنّكم» - گرچه رحمت الهى گسترده و لازم است، لكن گروهى خود را محروم مى كنند. «خسروا انفسهم» - به جاى استدلال، در پى هوا و هوس بودن و به جاى اولیاى خدا، سراغ طاغوت رفتن و به جاى ایمان و اعتقاد به آخرت، كفر ورزیدن و به جاى تسلیمِ نور، تسلیمِ نار شدن، خسارت عظیم كفّار است. (تمام آیه) 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
(۱۴۰۳/۵/۲۶) 🔰خطبه اول:حجت‌الاسلام بابائی ضمن دعوت همگان به تقوای الهی به مباحث هفته گذشته پرداختند: تفاوت بودن در قبال امر به معروف و نهی از منکر موجب تنزل در پیشگاه خداوند می‌شود‌. ادامه به آداب و شرایط آمر به معروف و ناهی عن المنکر اشاره کردند:۱_خودباید عامل به معروف باشد.۲:باید از انجام دادن بدی و منکرات بر حذر باشد.۳:میانه روی،بیان نرم و عدم خشونت در آمر به‌ معروف و ناهی عن المنکر محرز باشد،این مسئله سبب محبت در قلوب مردم می‌شود. 🔻خطبه دوم:به مناسبتهای هفته پیش رو نکاتی را یادآور شدند:بازگشت آزادگان سر افراز و مقاوم به کشور را گرامی داشتند و گفتند ثبات در راه حق و حقیقت آزادگان، می‌تواندالگوی مناسبی برای همه،خصوصا نسل جوان باشد. جهانی مسجد:روزی که مسجد الاقصی توسط صهيونيست ها به آتش کشیده شد، در ادامه خاطر نشان کردند:بی تفاوت بودن مردم دررابطه با حضور درمساجدخشم الهی رابهمراه خواهد داشت. خانه های خدا درزمین هستند آنهایی که خانه های خدا راپاک و طاهر نگه می دارند خداوند نیز آنان را از گناه، پاک و طاهر می گرداند. مساجد رانبايد منحصر در مناسبتها یا ايام خاص قرارداد. دفاعی:تعرض و تجاوز به امنیت کشور،دهن کجی به ۸۶ میلیون جمعیت است حق ماخونخواهی و انتقام سخت ازرژيم سفاک صهيونيست است. کاروان ورزشی درالمپیک پاریس،مایه عزت،شادی ملت وغرورملی شد. شدن لوشان به تصويب دولت رسید و از رئیس مجلس،نماينده محترم شهرستان،استاندار و فرماندار محترم جهت‌ پیگیری مجدانه تقدیر و تشکر کردند. 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَىَ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ انعام - ٢ او کسی است که شما را از گل آفرید؛ سپس مدتی مقرّر داشت (تا انسان تکامل یابد)؛ و اجل حتمی نزد اوست (و فقط او از آن آگاه است). با این همه، شما (مشرکان در توحید و یگانگی و قدرت او،) تردید می‌کنید! ********** نکته ها: در آیه ى پیش، مسائل آفاقى و خلقت آسمان ها و زمین مطرح شده، اینجا خلقت انسان و حیات محدود او در این دنیا آمده است. در قرآن، 21 مرتبه از «أجل مسمّى» سخن به میان آمده است. خداوند براى عمر انسان دو نوع زمان بندى قرار داده: یكى حتمى كه اگر همه ى مراقبت ها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى شود. و دیگرى غیر حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهیم. در روایات، كارهایى چون صله ى رحم، صدقه، زكات و دعا سبب طول عمر و اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است. (233) امام باقرعلیه السلام در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: یكى محتوم و قطعى و دیگرى موقوف (یعنى مشروط و معلّق). (234) به نقل ابن عباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: یكى از تولّد تا مرگ، دیگرى از مرگ تا قیامت. انسان با اعمال خود، گاهى از یكى مى كاهد وبه دیگرى مى افزاید. پس پایان أجل هیچكس قابل تغییر نیست. «ومایُعمَّر مِن مُعَمَّرٍ ولایَنقَصُ مِن عُمُرِه الاّ فى كتاب» (235) 233) مستدرك الوسائل، ج 15، ص 249. 234) كافى، ج 1، ص 147. 235) فاطر، 11. پیام ها: - مدّت عمر و پایان زندگى، به دست ما نیست.«هو الذى.... قضى اجلاً» - تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است. «أجل مسمّى عنده» - با آنكه آفرینش و پایان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنیم؟ «ثم انتم تمترون» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
امام صادق عليه السلام اَلكَلامُ ثَلاثَةٌ: صِدقٌ وَكِذبٌ وَ إِصلاحٌ بَينَ النّاسِ قالَ: قيلَ لَهُ: جُعِلتُ فِداكَ مَا الصلاحُ بَينَ النّاسِ؟ قالَ: تَسمَعُ مِنَ الرَّجُلِ كَلاما يَبلُغُهُ فَتَخبُثُ نَفسُهُ، فَتَلقاهُ فَتَقولُ: سَمِعتُ مِن فُلانٍ قالَ فيكَ مِنَ الخَيرِ كَذا وَ كَذا، خِلافَ ما سَمِعتَ مِنهُ؛ سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح ميان مردم به آن حضرت عرض شد: قربانت اصلاح ميان مردم چيست؟ فرمودند: از كسى سخنى درباره ديگرى مى شنوى كه اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى شود. پس تو آن ديگرى را مى بينى و بر خلاف آنچه شنيده اى، به او مى گويى: از فلانى شنيدم كه در خوبى تو چنين و چنان مى گفت. (كافى، ج2، ص 341، ح 16) 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ مائده - ٩١ شیطان می‌خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید،) خودداری خواهید کرد؟! نکته ها: با آن كه طبق آمارى كه ارائه مى شود، بسیارى از قتل ها، جرائم، تصادفات، طلاق ها، امراض روانى، كلیوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در این آیه بیان فلسفه ى تحریم، روى دو نكته تأكید دارد: یكى ضرر اجتماعى یعنى كینه و عداوت، و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا. این آیه برجسته ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و نماز دانسته است، اكنون جاى این سؤال است كه اگر كارهاى عادّى مثل تجارت، ورزش، تحصیل و مطالعه و امثال آن نیز ما را سرگرم كرده و از یاد خدا و نماز بازدارد، آیا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هرچه ما را از خدا غافل كند، مانند شراب و قمار ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نكرده باشد پیام ها: - هر كس كه عامل كینه و عداوت در میان مردم شود، مانند شیطان است. «انمّا یرید الشیطان...» - تحریكات شیطان دائمى است. «انّما یرید الشیطان» (فعل مضارع، رمز دوام و استمرار است.) - جامعه اى كه در آن عداوت باشد، شیطانى است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینكم العداوة...» - از الفت و وحدت پاسدارى كنیم و با هر چه آنها را از بین مى برد مبارزه كنیم. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینكم العداوة» - الفت و مهربانى بین اهل ایمان، مورد عنایت خاص خداوند است. «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینكم العداوة» - قمار و شراب، ابزار كار شیطان براى ایجاد كینه و دشمنى است. «انّما یرید الشیطان... فى الخمر و المیسر» - نماز برترین سمبل یاد خداست. (با اینكه نماز ذكر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عن ذكر اللَّه و عن الصلوة» - بیان فلسفه ى احكام، یكى از عوامل تأثیر كلام در دیگران است. «العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» - با تمام عواملى كه باعث ایجاد كینه و دشمنى مى شود باید مبارزه كرد. «یرید الشیطان ان یوقع بینكم العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» - برخى از مسلمانان در صدر اسلام كه على رغم تحریم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. «فهل انتم منتهون» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir