eitaa logo
امام جمعه شهر لوشان
301 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
94 ویدیو
2 فایل
﷽ اخبار و فعالیت های امام جمعه شهر لوشان در این کانال قرار داده میشود این کانال توسط ادمین اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
»»» آیه ی روز : إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىَ يُرَاؤُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا نساء - ١٤٢ منافقان می‌خواهند خدا را فریب دهند؛ در حالی که او آنها را فریب می‌دهد؛ و هنگامی که به نماز برمی‌خیزند، با کسالت برمی‌خیزند؛ و در برابر مردم ریا می‌کنند؛ و خدا را جز اندکی یاد نمی‌نمایند! ********** نکته ها: منافق، كسى است كه در ظاهر احكام دینى را به جاى مى آورد، امّا انگیزه هاى او الهى نیست. نماز مى خواند، امّا از روى ریاكارى، كسالت و غفلت. او گمان مى كند با این روش خدا را فریب مى دهد، در حالى كه نمى داند خودش را فریب داده و خداوند به درون او آگاه است و جزاى فریبكارى او را مى دهد. امام رضا علیه السلام مى فرماید: چون خداوند، جزاى خدعه آنان را مى دهد، به این كیفر الهى، خدعه گفته مى شود.[403] نماز مطلوب، عاشقانه، خالصانه و دائمى است. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: آنان كه نماز را به آخر وقت مى اندازند و فشرده مى خوانند، نماز منافقان را انجام مى دهند.[404] قرآن نسبت به مؤمنان جمله ى «اقامواالصلوة» به كار مى برد ولى درباره ى منافقین جمله ى «قاموا الى الصلوة» و تفاوت میان «اقاموا» و «قاموا» تفاوت میان برپاداشتن و به پا خواستن است. 403) تفسیر نورالثقلین. 404) درّالمنثور، ج 2، ص 237. ********** پیام ها: - فریبكارى، بى نشاطى در نماز، ریاكارى و غفلت از یاد خدا، از نشانه هاى نفاق است. «ان المنافقین یخادعون، یراؤون، لا یذكرون» - منافقان بدانند كه با خدا طرفند. «و هو خادعهم» - كیفر خدا متناسب با عمل است. «یخادعون الله و هو خادعهم» - نماز منافقان نه روحیّه دارد، نه انگیزه، نه مقدار. «كسالى، یراؤون، قلیلاً» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
🏴 مجلس عزای اربعین حسینی(ع) ◾️به کلام: حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا بابائی (امام جمعه محترم شهر لوشان) ◾️با نوای: حاج داوود اسماعیل پور ◾️زمان: سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۳ همراه با نماز مغرب و عشاء ◾️مکان: مصلی شهر لوشان(مسجد جامع) 🔸️کانال امام جمعه شهر لوشان🔹️ 🆔 @aliakbarbabaee_ir
🏴 مجلس عزاداری دهه آخر ماه صفر (رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام) ◼️ به کلام: ▪️حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا بابائی (امام جمعه محترم شهر لوشان) ▪️حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسینی ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسمی ▪️حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا جانعلی نژاد ◼️با نوای:محمد تقی قاسمی ▪️حاج رسول کشمرزی ▪️کربلایی مجتبی عسکری ▪️کربلایی یاسر شهابی ▪️کربلایی سید محمد جواد احمدپور ◾️زمان: از پنجشنبه | مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۸ به مدت ۷ شب همراه با نماز مغرب و عشاء ◾️مکان: مصلی شهر لوشان(مسجد جامع) 🔸️کانال امام جمعه شهر لوشان🔹️ 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ آل عمران - ١٨٦ به یقین (همه شما) در اموال و جانهای خود، آزمایش می‌شوید! و از کسانی که پیش از شما به آنها کتاب (آسمانی) داده شده [= یهود]، و (همچنین) از مشرکان، سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید! و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، (شایسته‌تر است؛ زیرا) این از کارهای مهم و قابل اطمینان است. نکته ها: وقتى مسلمانان از مكّه به مدینه مهاجرت كردند، مشركان دست تجاوز به اموال آنان گشودند، چنانكه به هركس نیز دست مى یافتند، او را مورد آزار قرار مى دادند. از طرف دیگر، در مدینه هم یهودیان به آنها زخم زبان مى زدند و حتّى برخى با كمال بى شرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل سرایى كرده و یا آنها را هَجو مى نمودند. سردمدارى این جریان با شخصى به نام كعب بن اشرف بود كه رسول خدا صلى الله علیه وآله دستور قتل وى را صادر نمود. این آیه ضمن تسلّى خاطر دادن به مسلمانان، از آنان مى خواهد در برابر آزار دشمنان صبر و تقوى پیشه كنند كه مایه ى استوارى آنان در ایمان مى گردد. امام رضاعلیه السلام پرداخت زكات را یكى از مصادیق آزمایش در اموال دانستند كه در این آیه مطرح گردیده است.[205] 205) تفسیر نورالثقلین. پیام ها: - آزمایش، یك سنّت جدّى الهى است، خود را آماده كنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه ى جدّى بودن مسئله است.) - یاد مرگ و زودگذرى دنیا، مسائل را براى انسان آسان مى كند. «كل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالكم» - بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالكم و انفسكم» - علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع نیش ها و تحقیرها آماده كرد. «ولتسمعنّ...» - شنیدن تحقیر و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یكى از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً كثیراً» - براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل كرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالكم و انفسكم ولتسمعنّ... اذىً كثیراً» - انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...» - مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الكتاب... و من الّذین اشركوا» - دشمن به كم قانع نیست. «اذىً كثیراً» - صبر و تقوى در كنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مى شود. «تصبروا و تتّقوا» - صبر و تقوى، ملازم یكدیگرند.كلمه ى «ذلك» مفرد است، در حالى كه به صبر و تقوى كه دو چیزند، اشاره دارد. 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ آل عمران - ١٨٥ هر کسی مرگ را می‌چشد؛ و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت؛ آنها که از آتش (دوزخ) دور شده، و به بهشت وارد شوند نجات یافته و رستگار شده‌اند و زندگی دنیا، چیزی جز سرمایه فریب نیست! ********** نکته ها: این آیه به پیامبر و دیگر مصلحان كه مورد آزار و اذیّت و تكذیب كفّار قرار مى گیرند، روحیه ى صبر ومقاومت مى بخشد، زیرا مى فرماید: همه مى میرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل این مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند. امام صادق علیه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه ى اهل زمین و آسمان مى میرند و فقط ملك الموت و حاملان عرش و جبرئیل و میكائیل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نیز بگیرد و تنها خود باقى مى ماند و خداوند به او خطاب مى كند كه بمیر، او نیز مى میرد.[203] و همچنین آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشیده و كشته شده، به دنیا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.[204] 203) كافى، ج 3، ص 256. 204) تفسیر عیّاشى، ج 2، ص 202. ********** پیام ها: - مرگ در راه است، پس این همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت» - مرگ، عدم نیست، یك امر وجودى است كه قابل چشیدن است، راه انتقال از دنیا به آخرت است. «ذائقة الموت» - گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هایى است كه باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحزِح عن النّار» - جزاى كامل در آخرت است، و پاداش هاى دنیوى بى ارزش. «توفون اُجوركم یوم القیامة... ما الحیوة الدنیا الاّ متاع الغرور» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىَ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ صف - ١٠ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آیا شما را به تجارتی راهنمائی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی می‌بخشد؟! ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کم کم بساط نوکریت جمع می شود... اصلا حسین جنس غمش فرق میکند اشک ناراحت کننده موکب داران عراقی هنگام جمع کردن موکب ها 😔😔 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
✨﷽✨ ✅حق الناس در آخرت ✍روايت داريم حق الناس در برزخ انسان را اسير مي كند مثلا يك سوم فشار قبر متعلق به غيبت است. در روايتی دیگر هست كه خداوند بر روي پل صراط كمينی قرار داده كه هر كس حق الناس بر گردن دارد، از آنجا به بعد حق عبور ندارد. رسول اكرم (ص) فرمودند: بيچاره ترين مردم كسی است كه با اعمال خوب وارد صحراي محشر شود مثلا در نماز ، حج و ... مشكلی نداشته باشد و جز اصحاب يمين قرار گيرد اما زماني كه قصد ورود به بهشت می كند گروهی از مردم مانع می شوند . علت را جويا مي شود و می شنوند كه حقوق آنها را پايمال كرده است . در آن لحظه از فرشتگان كمك می طلبند و آنها می گويند: حلاليت بگير , يعنی قسمتی از اعمال خوب خود را به آنها بده تا حلالت كنند وقتی اين كار را می كنند متوجه می شوند ديگر هيچ چيز ندارند و نامه را به دست چپ می دهند كه از نظر پيامبر بيچاره ترين بنده ها هستند. 📚از بیانات حجت الاسلام رفیعی ✅‌‌💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
✨﷽✨ ✅ مائده نماز 🔹 فرمود یك مقدار شما جلوتر بروید ما یادتان می‌ دهیم: ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾؛ فرمود من معلم هستم. شما كه از ما نخواستید؛ یا به فكر اختلاس بودید یا به فكر راه بستن! 🔹 خب این حرف‌ ها را از كجا یاد گرفت؟ خودش می‌ گوید من از كجا یاد گرفتم؛ می ‌گوید من مشكلی داشتم مطلبی برای من حل نمی ‌شد، وضو می ‌گرفتم می ‌رفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز می‌ خواندم، با خدا گفتگو میكردم، مسئله برای من حل می ‌شد. 🔹 می‌ گوید من شاگرد این «الصَّلاة» هستم كه «عَمودُ الدِّین» است. اگر «اَلْمُصَلِّی ینَاجِی رَبَّهُ»نمازگزار_با_خدا_نجوا_دارد و این قدر نزدیك شده است كه آهسته با خدا حرف می ‌زند، ایشان می ‌گوید اگر من مشكلی داشتم، این راه برای من باز بود و حل می‌ كردم. پ.ن: نماز را دریابیم 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/23 ✅‌‌💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
هدایت شده از امام جمعه شهر لوشان
✨﷽✨ ✅ مائده نماز 🔹 فرمود یك مقدار شما جلوتر بروید ما یادتان می‌ دهیم: ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾؛ فرمود من معلم هستم. شما كه از ما نخواستید؛ یا به فكر اختلاس بودید یا به فكر راه بستن! 🔹 خب این حرف‌ ها را از كجا یاد گرفت؟ خودش می‌ گوید من از كجا یاد گرفتم؛ می ‌گوید من مشكلی داشتم مطلبی برای من حل نمی ‌شد، وضو می ‌گرفتم می ‌رفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز می‌ خواندم، با خدا گفتگو میكردم، مسئله برای من حل می ‌شد. 🔹 می‌ گوید من شاگرد این «الصَّلاة» هستم كه «عَمودُ الدِّین» است. اگر «اَلْمُصَلِّی ینَاجِی رَبَّهُ»نمازگزار_با_خدا_نجوا_دارد و این قدر نزدیك شده است كه آهسته با خدا حرف می ‌زند، ایشان می ‌گوید اگر من مشكلی داشتم، این راه برای من باز بود و حل می‌ كردم. پ.ن: نماز را دریابیم 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/23 ✅‌‌💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
✨﷽✨ 🔴 چگونه با صاحب الزمان (عج)مانوس باشیم و حضرت را یاری کنیم؟ آیت الله بهجت: تکان میخوری بگو یا صاحب الزمان می نشینی بگو یا صاحب الزمان، برمیخیزی بگو یا صاحب الزمان، صبح که از خواب بیدار میشوی مؤدب بایست و صبحت را با سلام به امام زمانت شروع کن و بگو آقا جان دستم به دامانت خودت یاری ام کن شب که میخواهی بخوابی اول دست به سینه بگذار و بگو"السلام علیک یا صاحب الزمان"بعد بخواب. شب و روزت را به یاد محبوب سر کن که اگر اینطور شد,شیطان دیگر در زندگی تو جایگاهی ندارد،دیگر نمیتوانی گناه کنی،دیگر تمام وقت بیمه امام زمانی... و خود امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرموده است: که در دوران غیبت فقط کسانی بر دین خود ثابت قدم می مانند که با روح یقین مباشر و با مولا و صاحب خود مأنوس باشند. ✍پیوست: صدقه دادن هرروزه برای سلامتی حضرت، خواندن زیارت عاشورا، اهدای صلوات و سوره توحید و...به حضرت صاحب الزمان،خواندن دعای فرج،دعای عهد هرروز صبح و...امثالهم باعث نزدیک شدن ما به حضرت میشود رعایت ادب در یاد کردن امام معصوم بسیار زیاد سفارش شده است. تأکید شده مؤمن، باید با القاب شریف و مبارک حضرت را یاد کند. همچنین در زمینه برخاستن برای تعظیم شنیدن ‌نام مبارک حضرت، بالاخص اگر آن نام مبارک «قائم» باشد، سفارش شده است سرودن و شعر خواندن در فضایل آن بزرگوار در مجالس آن حضرت موجب یاری امام به شمار می‌آید.  ✅‌‌💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
هدایت شده از امام جمعه شهر لوشان
✨﷽✨ 🔴 چگونه با صاحب الزمان (عج)مانوس باشیم و حضرت را یاری کنیم؟ آیت الله بهجت: تکان میخوری بگو یا صاحب الزمان می نشینی بگو یا صاحب الزمان، برمیخیزی بگو یا صاحب الزمان، صبح که از خواب بیدار میشوی مؤدب بایست و صبحت را با سلام به امام زمانت شروع کن و بگو آقا جان دستم به دامانت خودت یاری ام کن شب که میخواهی بخوابی اول دست به سینه بگذار و بگو"السلام علیک یا صاحب الزمان"بعد بخواب. شب و روزت را به یاد محبوب سر کن که اگر اینطور شد,شیطان دیگر در زندگی تو جایگاهی ندارد،دیگر نمیتوانی گناه کنی،دیگر تمام وقت بیمه امام زمانی... و خود امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرموده است: که در دوران غیبت فقط کسانی بر دین خود ثابت قدم می مانند که با روح یقین مباشر و با مولا و صاحب خود مأنوس باشند. ✍پیوست: صدقه دادن هرروزه برای سلامتی حضرت، خواندن زیارت عاشورا، اهدای صلوات و سوره توحید و...به حضرت صاحب الزمان،خواندن دعای فرج،دعای عهد هرروز صبح و...امثالهم باعث نزدیک شدن ما به حضرت میشود رعایت ادب در یاد کردن امام معصوم بسیار زیاد سفارش شده است. تأکید شده مؤمن، باید با القاب شریف و مبارک حضرت را یاد کند. همچنین در زمینه برخاستن برای تعظیم شنیدن ‌نام مبارک حضرت، بالاخص اگر آن نام مبارک «قائم» باشد، سفارش شده است سرودن و شعر خواندن در فضایل آن بزرگوار در مجالس آن حضرت موجب یاری امام به شمار می‌آید.  ✅‌‌💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
هدایت شده از امام جمعه شهر لوشان
✅چه کاری از دستِ ما بر می‎آید؟ اگر فرصت دارید، درباره‌ برکات صلوات مطالعه کنید! حقیقت صلوات این است که از خدا می‌خواهیم رحمت‌های خاصّش را بر پیغمبرصلی‎الله‎علیه‎وآله نازل کند. این‌ کاری است که از دست ما بر می‌آید. صلوات که می‌فرستید، گناهانتان آمرزیده می‌شود، دل هایتان نورانی می‌شود، رحمت بر شما نازل می‌شود. در مجلسی که صلوات بر پیغمبرصلی‎الله‎علیه‎وآله فرستاده شود، ملائکه نازل می‌شوند و آن مجلس را رحمت‎باران می‌کنند. ۱۳۸۷/۱۲/۲۲ 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
🏴 مجلس عزاداری دهه آخر ماه صفر (رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام) ◼️ به کلام: ▪️حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا بابائی (امام جمعه محترم شهر لوشان) ▪️حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسینی ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسمی ▪️حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا جانعلی نژاد ◼️با نوای:محمد تقی قاسمی ▪️حاج رسول کشمرزی ▪️کربلایی مجتبی عسکری ▪️کربلایی یاسر شهابی ▪️کربلایی سید محمد جواد احمدپور ◾️زمان: از پنجشنبه | مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۸ به مدت ۷ شب همراه با نماز مغرب و عشاء ◾️مکان: مصلی شهر لوشان(مسجد جامع) 🔸️کانال امام جمعه شهر لوشان🔹️ 🆔 @aliakbarbabaee_ir
🔰 نماز عبادی سیاسی این هفته شهر لوشان به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین‌ بابائی امام جمعه محترم لوشان اقامه میگردد. 🔘 مجری: آقای محمد یاسین نصوری 🔘بیان احکام: حجت‌الاسلام جانعلی نژاد 🔘قاری: آقای عباس کنگری 🔘موذن: آقای عباس کنگری 📌زمان و مکان: جـــــــمعه | مــــــورخ ۱۴۰۳/۶/۹ مصلی شهر لوشان(مسجد جامع) 🔸️کانال امام جمعه شهر لوشان🔹️ ⬇️عضو شوید⬇️ 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لَا عِوَجَ لَهُ وَخَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا طه - ١٠٨ در آن روز، همه از دعوت کننده الهی پیروی نموده، و قدرت بر مخالفت او نخواهند داشت (و همگی از قبرها برمی‌خیزند)؛ و همه صداها در برابر (عظمت) خداوند رحمان، خاضع می‌شود؛ و جز صدای آهسته چیزی نمی‌شنوی! ********** پیام ها: - اگر كسانى در دنیا از داعیان الهى اعراض مى كردند، در روز قیامت، چاره اى جز پیروى نخواهند داشت. «یتّبعون الدّاعى» - قیامت، روز تجلّى و ظهور رحمانیّت خداوند است و رحمانیّت او، امید و ملجأ تمام مردم است. «خشعت الاصوات للرحمن» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** يَوْمَئِذٍ يُوَفِّيهِمُ اللَّهُ دِينَهُمُ الْحَقَّ وَيَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ نور - ٢٥ آن روز، خداوند جزای واقعی آنان را بی‌کم و کاست می‌دهد؛ و می‌دانند که خداوند حق آشکار است! ********** نکته ها: كلمه ى «دین» در آیه، یا به معناى جزاست و یا به معناى شریعت. بنابراین معناى آیه یا چنین است كه در قیامت، خداوند جزاى مردم را كامل مى دهد و یا آنكه شریعت حقّه در آن روز عرضه خواهد شد و همه ى مكتب سازان خیالى خواهند فهمید كه خداوند همان معبود حقّ و آشكار است.(38) در دنیا بخاطر محدودیت هایى كه هست كیفر كامل داده نمى شود. مثلاً اگر خلبانى شهرى را بمباران كرد و هزاران نفر را كشت، ما در دنیا چگونه او را كیفر كنیم؟ امّا در قیامت محدودیت نیست و مجرم بارها در دوزخ سوخته و دوباره زنده مى شود. 38) تفسیر المیزان. ********** پیام ها: - تنها در قیامت است كه كیفرها بطور كامل داده مى شود. «یومئذ یُوَفّیهم» - كیفرهاى الهى در قیامت بر اساس شهادت وگواهى وحقّ است. «تشهد علیهم... یُوَفّیهم اللّه» - خداوند از كیفر و پاداش كسى نمى كاهد. «یُوَفّیهم» - در قیامت، وقتى پرده هاى غفلت، غرور، جهل، تبلیغات كاذب و هوسها كنار مى روند، مردم حقیقت را مى فهمند. «و یعلمون... هو الحقّ» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا نساء - ٢٨ خدا میخواهد (با احکام مربوط به ازدواج با کنیزان و مانند آن،) کار را بر شما سبک کند؛ و انسان، ضعیف آفریده شده؛ (و در برابر طوفان غرایز، مقاومت او کم است) ********** نکته ها: در این سه آیه اخیر، گوشه اى از الطاف خداوند در امر ازدواج پى در پى نقل شده است. خداوند احكام را براى شما بیان مى كند، «لیبیّن لكم» راه نشان مى دهد، «یهدیكم» لطف خود را به شما برمى گرداند، «یتوب علیكم» و بر شما آسان مى گیرد، «یخفّف عنكم» و این همه به خاطر آن كه انسان در برابر طوفان غرایز، ناتوان، و قدرت صبر و خوددارى او اندك است. ********** پیام ها: - اسلام، دین آسانى است و بن بست ندارد. «یریداللّه ان یخفّف عنكم» - تكالیف دینى، براساس توان وطاقت انسان است. «یریداللّه ان یخفّف عنكم» - مشكل تراشى در ازدواج، خلاف خواست خداست. «یرید اللَّه ان یخفّف» - پیروى و پایبندى شما در احكام ازدواج، زمینه ى سبكبارى و دورماندن جامعه از آفات و مشقات است. «یرید اللَّه ان یخفف عنكم» - انسان در برابر غریزه ى جنسى ضعیف است. «خلق الانسان ضعیفاً» - میان تكوین و آفرینش انسان، و تشریع و احكام الهى هماهنگى است. «یخفّف... ضعیفاً» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
خورشید به سوگ مصطفی می‌گرید مهتاب به حال مجتبی می‌گرید درمشهدِ دل چه کربلایی برپاست قومی به شهادت رضا می‌گرید فرا رسیدن رحلت حضرت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) تسلیت باد 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىَ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىَ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ حجرات - ١١ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید؛ و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند! ********** نکته ها: «لَمز» عیب جویى در روبرو و «هَمز» عیب جویى در پشت سر است(99) و «تَنابُز» نام بردن و صدازدن دیگران با لقب بد است.(100) در آیه ى قبل، مسئله ى برادرى میان مؤمنان مطرح شد و در این آیه امورى مطرح مى شود كه برادرى را از بین مى برد. همچنین در آیات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، در این آیه به بعضى عوامل و ریشه هاى فتنه و درگیرى كه مسخره كردن، تحقیر كردن و بدنام بردن است اشاره مى كند. آرى، یكى از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم سازى محیط و جلوگیرى از درگیرى هاى اجتماعى است. شاید بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقیر كه در این آیه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن یا حركتى كه اخوّت و برادرى اسلامى را خدشه دار كند، ممنوع است. با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بیانگر خطر بیشتر تمسخر و تحقیر در میان آنان است. تمسخر و استهزاى دیگران استهزا و مسخره كردن، در ظاهر یك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند: تحقیر، خوار كردن، كشف عیوب، اختلاف افكنى، غیبت، كینه، فتنه، تحریك، انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است. ریشه هاى تمسخر 1. گاهى مسخره كردن برخاسته از ثروت است كه قرآن مى فرماید: «وَیلٌ لِكلّ هُمَزة لُمَزة، الّذى جَمع مالا و عَدّده»(101) واى بر كسى كه به خاطر ثروتى كه اندوخته است، در پیش رو یا پشت سر، از دیگران عیب جویى مى كند. 2. گاهى ریشه ى استهزا، علم و مدرك تحصیلى است كه قرآن درباره این گروه مى فرماید: «فَرِحوا بما عِندهم مِن العِلم و حاقَ بهم ما كانوا به یَستهزؤن»(102) آنان به علمى كه دارند شادند و كیفر آنچه را مسخره مى كردند، ایشان را فرا گرفت. 3. گاهى ریشه ى مسخره، توانایى جسمى است. كفّار مى گفتند: «مَن اَشدُّ مِنّا قُوّة»(103) كیست كه قدرت و توانایى او از ما بیشتر باشد؟ 4. گاهى انگیزه ى مسخره كردن دیگران، عناوین و القاب دهان پر كن اجتماعى است. كفّار فقرایى را كه همراه انبیا بودند تحقیر مى كردند و مى گفتند: «ما نَراك اتّبعك الاّ الّذین هم أراذِلُنا»(104) ما پیروان تو را جز افراد اراذل نمى بینیم. 5. گاهى به بهانه تفریح و سرگرمى، دیگران به تمسخر گرفته مى شوند. 6. گاهى طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از دیگران مى شود. گروهى، از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله درباره ى زكات عیب جویى مى ك ********** پیام ها: - ایمان، با مسخره كردن بندگان خدا سازگار نیست. «یا ایّها الّذین آمنوا لایسخر» - كسى كه مردم را از توهین به دیگران باز مى دارد نباید در شیوه ى سخنش توهین باشد. «لایسخر قوم من قوم» (نفرمود: «لاتسخروا» یعنى شما كه مسخره كننده هستید.) - مسخره، كلید فتنه، كینه و دشمنى است. «لایسخر قوم...» (بعد از بیان برادرى و صلح و آشتى در آیات قبل، از مسخره كردن نهى شده است) - در شیوه ى تبلیغ، آنجا كه مسئله اى مهم است یا مخاطبان متنوّع هستند، باید مطالب تكرار شود. «قوم من قوم... ولانساء من نساء» - ریشه ى مسخره كردن، احساس خودبرتربینى است كه قرآن این ریشه را مى خشكاند و مى فرماید: نباید خود را بهتر از دیگران بدانید، شاید او بهتر از شما باشد. «عسى ان یكونوا خیرا» - ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نیستیم، پس نباید ظاهربین، سطحى نگر وامروزبین باشیم. «عسى ان یكونوا خیراً...» - عیب جویى از مردم، در حقیقت عیب جویى از خود است. «و لاتلمزوا انفسكم» - نقل عیب دیگران، عامل كشف عیوب خود است. «و لاتلمزوا انفسكم» - بد صدا زدن، یك طرفه باقى نمى ماند، دیر یا زود مسئله به دو طرف كشیده مى شود. «لاتنابزوا بالالقاب» («تنابزوا» براى كار طرفینى است) - مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «و من لم یتب فاولئك هم الظالمون» (البتّه توبه تنها به زبان نیست، بلكه توبه ى تحقیر كردن، تكریم نمودن است.) - مسخره، تجاوز به حریم افراد است
و اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم است. «فاولئك هم الظالمون» 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا احزاب - ٥٩ ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. نکته ها: «جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعه اى است كه سر و گردن را بپوشاند،(439) و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى پوشاند.(440) در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مى فرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه اى خود را بپوشانند كه زمینه اى براى بى حرمتى آنان فراهم نشود. بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفاده ى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى كرده اند. لذا سفارش این آیه، نزدیك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان حجاب مى دهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفه ى حجاب را چنین تبین مى كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلك ها، تهمت ها، تهاجم ها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند. آفات بى حجابى 1. رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى. 2. توسعه ى فساد و فحشا. 3. سوء قصد و تجاوز به عنف. 4. باردارى هاى نامشروع و سقط جنین. 5. پیدایش امراض روانى و مقاربتى. 6. خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى. 7. بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود. 8. بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگى. 9. رقابت در تجمّلات. 10. ایجاد دلهره براى خانواده هاى پاكدامن. 439) تفسیر مجمع البیان. 440) تفسیر المیزان.. ********** پیام ها: - در امر به معروف، اوّل از خودى ها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین» - در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین» - پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین» - بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مى كند.) «یعرفن فلا یؤذین» - رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین» - در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین» - نوع لباس مردم در جامعه، مى تواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین» - سرچشمه ى بسیارى از مزاحمت هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین» - زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین» - بد حجابى هاى گذشته قابل عفو است. «غفوراً رحیماً» - مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
مشکی از تن به در آرید، ربیع آمده است خم ابرو بگشایید که ربیع آمده است مژده‌ای، ختم رسل داد که آید به بهشت هر که بر من خبر آرد، که ربیع آمده است پایان یافتن ماه صفر و فرا رسیدن ماه شریف و پر خیر و برکت «ربیع الاول» را به امام زمان (عج) و شما دوستان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ یونس - ٥٧ ای مردم! اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده است؛ و درمانی برای آنچه در سینه‌هاست؛ (درمانی برای دلهای شما؛) و هدایت و رحمتی است برای مؤمنان! نکته ها: «موعظه»، بازداشتنِ آمیخته با هشدار و انذار است. [285] «شِفاء لما فى الصدور» یعنى مایه ى پاكى روح وقلب از آفات روحى است. زیرا امراض روحى سخت تر از امراض جسمى است و هنر قرآن نیز در همین شفابخشى به امراض روحى است. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: «اذا التبسَتْ علیكم الفِتن كاللّیل المُظلم فعلیكم بالقرآن فانّه شافع مشفّع...» در هجوم فتنه هاى تیره و وحشتناك، به قرآن پناه برید كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت. [286] امام صادق علیه السلام فرمود: «شفاء لما فى الصدور من الامراض الخواطر و مشبّهات الامور» قرآن، براى تمام امراض روحى و شبهات و افكار شفاست. [287] گویا آیه اشاره به مراحل چهارگانه ى تربیت و تكامل دارد، یعنى: الف: مرحله ى موعظه، نسبت به كارهاى ظاهرى. «موعظة من ربّكم» ب: مرحله ى پاكسازى روح از رذایل. «شفاء لما فى الصدور» ج: مرحله ى راهیابى به سوى مقصود. «هدىً» د: مرحله ى دریافت رحمت الهى. «رحمة للمؤمنین» 285) مفردات راغب. 286) بحار، ج 92، ص 17. 287) تفسیر نورالثقلین. ********** پیام ها: - نزول كتاب كه شامل موعظه و شفابخشى و هدایت و رحمت باشد، از شئون ربوبیّت الهى است. «من ربّكم» - قرآن، شفاى هر دردى است. درمان دردها را باید از مكتب قرآن گرفت، نه مكاتب شرق و غرب. «شفاء لما فى الصدور» - قرآن براى همه ى مردم موعظه است، ولى تنها گروه حقّ پذیر، مشمول هدایت و رحمت الهى مى شوند. «یا ایّها الناس... هدىً ورحمةً للمؤمنین» ********** 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir
»»» آیه ی روز : ********** يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا نساء - ١ ای مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید؛ و همسر او را (نیز) از جنس او خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت. و از خدایی بپرهیزید که (همگی به عظمت او معترفید؛ و) هنگامی که چیزی از یکدیگر می‌خواهید، نام او را می‌برید! (و نیز) (از قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز کنید! زیرا خداوند، مراقب شماست. ********** نکته ها: امیرالمؤمنین على علیه السلام فرمودند: صله ى رحم كنید، گرچه با سلام دادن باشد، خداوند فرمود: «و اتّقوا اللّه... و الارحام...»[225] 225) كافى، ج 2، ص 150. ********** پیام ها: - آغاز سوره ى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، یعنى بنیان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «یا ایّها الناس اتّقوا» - خلقت و تربیت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم باید از او باشد. «اتّقوا ربكم الّذى خلقكم» - همه ى انسان ها از یك نوعند، پس هر نوع تبعیض نژادى، زبانى، اقلیمى و... ممنوع است. «خلقكم من نفس واحدة» - زن و مرد در آفرینش وحدت دارند و هیچكدام از نظر جنسیّت بر دیگرى برترى ندارند. «خلق منها زوجها» - همه ى انسان ها در طول تاریخ، از یك پدر ومادرند. «بثّ منهما رجالاً...»روایات درباره ى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، روایاتى است كه مى گوید فرزندان آدم با یكدیگر ازدواج كردند.[226] - در مسائل تربیتى، تكرار یك اصل است. «اتّقوا ربّكم... اتّقوا اللّه» - رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان، لازمه ى تقواست. «اتّقوا اللّه... والارحام» امام باقرعلیه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پیامبرصلى الله علیه وآله را باید با موّدت مراعات كرد.[227] 226) تفسیر المیزان. 227) بحار، ج 23، ص 257. 💠 کانال امام جمعه شهر لوشان 🆔 @aliakbarbabaee_ir