eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.2هزار دنبال‌کننده
569 عکس
70 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 14.mp3
5.91M
💠 چهاردهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض عام با مطلق تاریخ جلسه: 99/07/07 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
232.pdf
834.1K
✍️ برگ صفحات 1723 و 1724 خارج اصول موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض با مطلق تاریخ جلسه: 99/07/07 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 15.mp3
6.99M
💠 پانزدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض عام با مطلق تاریخ جلسه: 99/07/08 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 12.mp3
6.14M
💠 دوازدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/08 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
233.pdf
838.3K
✍️ برگ صفحات 257 و 258 فقه القضاء موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/08 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (99-1400) - جلسه 4.mp3
6.46M
💠 - جلسه چهارم (28) سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: ادامه بررسی سند عهدنامه تاریخ جلسه:99/07/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
242.pdf
823.1K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 45 و 46 موضوع: ادامه بررسی سند عهدنامه تاریخ جلسه: 99/07/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 16.mp3
6.08M
💠 شانزدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض عام با مطلق تاریخ جلسه: 99/07/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
238.pdf
846.3K
✍️ برگ صفحات 1725 و 1726 خارج اصول موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض عام با مطلق تاریخ جلسه: 99/07/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔶 آیت الله در نشست علمی مطرح کرد: 🔰 نبود سیستم اقتصادی در اسلام را قبول ندارم 🔻 چهار راه برای رسیدن به ؛ ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/eghtesadi-2 @alidost_fiqh
✅ رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام 🔸بیانات آیت الله علیدوست در نشست علمی مجازی با موضوع «روش‌شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلامی»: 🔻نگاه سیستمی به نظام اقتصادی در ۴۰ ساله بعد از انقلاب وجود نداشته است. این نگاه غالب در میان متولیان و عهده‌داران مدیریت اقتصادی وجود نداشته است. آیا شورای نگهبان در این ۴۰ سال دنبال کشف نظام بود و یا اصلا به آن معتقد بود یا کمیته‌های اقماری حتی از خود حوزه با این دید سراغ این موضوع رفتند؟ و یا فقط فکر کردند مشکل اقتصاد کشور فقط ربا است لذا با نگاه غیراتمیک و حکومتی به آن پرداختند. 🔸البته همه زحمت کشیدند ولی این تفکر که باید به نظام اقتصادی برسیم وجود نداشت، نظام اقتصادی که اصول فقه مناسب خود را می‌خواهد و باید روش آن کشف شود. مثلا از اصول نظام اقتصادی اسلام، «کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ» است، ولی آیا کسی به فکر این مسئله بود؟ معتقدم در عدالت مهمترین مقصد است ولی در نظام اقتصادی ما ایجاد سیستم برای رسیدن به آن حتی نمی‌توانم بگویم کم مطرح بوده است بلکه آنقدر مطرح نبوده است که می‌توان گفت اصلا مطرح نیست. ▪️رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام 🔻این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است و بنده آن را قبول ندارم. اینکه نظام خود به خود حاصل نمی‌شود هم بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. مثلا نظام اقتصادی کلان شامل خرده نظام پولی و بانکی به عنوان خرده نظام است و نظام مالی هم ممکن است با عنوان کلان نظام عدالت بگنجد. ◽️راه مورد نظر ما آن است که همه نظام اقتصادی اسلام را با یک استنباط بیرون بیاوریم. بنابراین ، لازم الاستنباط هم هست و روش آن هم با یک استنباط رخ می‌دهد ولی استنباط آن روش ویژه دارد و جامع است. برای این موضوع، حداقل باید چهار کار بشود تا روش پاسخگو در نظام استنباط اقتصاد اسلامی به دست بیاید؛ اول ظرفیت‌شناسی اسناد استنباط. دوم توسعه مسائل اصول فقه سوم توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها و چهارم اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری است. 🔸ما باید به اسناد استنباط مانند عقل و عرف و مصلحت و مقاصد الشریعه و به ظرفیت نهاده شده در اینها توجه کنیم و نه نابجا به کار ببریم و نه نابجا به کارنبریم مثلا عقل یکی از این اسناد است؛ نه فقط در نظام اقتصادی اسلام بلکه در همه نظام های اقتصادی ما نمی‌توانیم از عقل استفاده نکنیم حتی در کارآیی تفسیری آن. 🔸همچنین گستره‌ اصول فقه باید توسعه و ساختارش تغییر کند، دیدن ادله به شکل حلقوی هرمی هم لازم است زیرا نظام یک سیستم است و همین طور که خود نظام، سیستم است استنباط آن هم سیستمی است. مسئله دیگر توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها است؛ در نظام معاملات، یک سری ادله خاص مانند چندهزار روایت داریم و یکسری عام مانند احل الله البیع، حرم الربا، الناس مسلطون علی اموالهم، اوفوا بالعقود؛ و … . 🔸کسانی مانند می‌گویند الناس مسلطون علی اموالهم، سند ندارد ولی ما معتقدیم سند دارد ثانیا اینها جز شعارات اسلام است و سند نیاز ندارد؛ پیامبر(ص) فرمودند: الناس مسلطون علی اموالهم؛ که دو نوع نگاه می‌توانیم به ترجمه این روایت داشته باشیم؛ اول اینکه مردم در محدوده شرع بر اموالشان مسلط هستند؛ ترجمه دیگر از روایت هم این است که مردم بر اموالشان مسلط هستند مگر در حوزه منع شرعی. 🔸در صورت اول باید قائل به اصل فساد شویم و هر جا شک کردیم قدر متیقن بگیریم ولی اگر معنای دوم را بگیریم اینجا برای منع، دلیل لازم است و نه جواز؛ لذا کل اصل فساد در مباحث حکمیه و دغدغه‌های آن حل می‌شود. از این رو باید در استنباط نظام به این ظرفیتها توجه کنیم و استنباط جامع داشته باشیم. 🔸اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم؛ معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی می رسیم و اگر این نظام بیرون بیاید برای همه بشر مفید است و صرفا برای مسلمین هم نیست. اگر فقها وارد این قضایا بشوند می‌توانند به نظامی برسند که در برابر و حرف برای گفتن دارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 17.mp3
5.68M
💠 هفدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض عام با مطلق تاریخ جلسه: 99/07/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 13.mp3
6.43M
💠 سیزدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
244.pdf
843.5K
✍️ برگ صفحات 259 و 260 فقه القضاء موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🛎 قابل توجه دوستان محترم و طلاب معززِ شرکت کننده در درس استاد علیدوست: جهت راه اندازی استاد علیدوست، جملگی دوستان شرکت کننده در درس، اطلاعات ذیل را جهت ثبت در سامانه به ادمین کانال ارسال فرمایند: @asheghkhoda313 1) نام و نام خانوادگی 2) کد حوزه 3) شماره تلفن همراه از همکاری دوستان پیشاپیش سپاسگزاری می شود. 🌹
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 14.mp3
6.35M
💠 چهاردهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/13 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 18.mp3
5.81M
💠 هجدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض مطلق شمولی با مطلق بدلی تاریخ جلسه: 99/07/13 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
243.pdf
852.5K
✍️ برگ صفحات 1727 و 1728 خارج اصول موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض مطلق شمولی با مطلق بدلی تاریخ جلسه: 99/07/13 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💠 از منظر آیت الله علیدوست (در مصاحبه با ایکنا) 🔻 اصل مسئله ولایت فقیه از ابتکارات حضرت امام خمینی(ره) نیست و فقیهان از صدها سال قبل این بحث را با عنوان ولایت حاکم مورد مداقه و مطالعه قرار داده‌اند، ولی کسی که این بحث را تئوریزه کرد و از بُعد نظری به بُعد عملی سوق داد، ایشان بود. 🔸 ولایت فقیه بحثی است که وقتی در فضای خود و با شرایط لازم اجرا و در حد وسیع از نظر کارشناسان هر رشته‌ای استفاده شود، تحکیم و جا انداختن آن در اذهان سخت نیست. 🔸 اگر گاهی برای برخی افراد شبهه ایجاد می‌شود، یا ناشی از بهانه‌گیری است که ما با این افراد کاری نداریم، یا ممکن است برخی تصور نادرستی از آن داشته باشند که باید این تصور را اصلاح کنیم. 🔸 برخی هم ممکن است بحث ولایت فقیه را جدا از نظر کارشناسان امین طرح کنند و بگویند فقیه نیازی به نظرات کارشناسی ندارد که این هم درست نیست. 🔸 اگر این مسئله در فضای حقیقی و طبیعی خود و با مناسبات لازم به پیش برود و این اندیشه اجرا شود، اثرات مطلوب خود را دارد و شبهات مطرح شده قابل پاسخ دادن است. 🔹در مورد نظر آخوند خراسانی بحث و گفت‌وگو وجود دارد؛ یعنی این طور نیست که به راحتی بگوییم نظر آخوند این است که بگوید فقیه می‌تواند در قضاوت و امور حسبیه دخالت کند ولی در حکومت «بشرط لا» باشد؛ ممکن است فقیهی بگوید اگر زمینه تشکیل حکومت بود، وظیفه فقیه آن است که حکومت تشکیل دهد، ولی تهیه مقدمات و تمهیدات وظیفه فقیه نیست که این مسئله جای بحث دارد و به نظر بنده قابل نقد است. 🔸 تعابیر و کلمات آخوند خراسانی را دیده‌ام و با اشراف بر کلمات ایشان بیان می‌کنم که ایشان را باید در یک مجموعه مطالعه کرد نه عبارت خاص. 🔹 در بررسی روایاتی که بنده انجام داده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که روایت «هر پرچمی قبل از ظهور، باطل است» که برخی به آن تمسک دارند، به لحاظ سندی و دلالی منطبق بر بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی و ... نیست. 🔻 در بحث ولایت فقیه نباید نگاه سیاسی، جناحی و حزبی داشته باشیم، بلکه باید با نگاه علمی به این موضوع بپردازیم و پیش‌فرض‌های محققانه هم تحمیل نشود. 🔹 اگر فقیه با استمداد از نظر کارشناسان و رأی مردم، حکومتی تشکیل دهد و آرای مردم در جای خود تعریف و نظر کارشناسان در حد گسترده استفاده شود، این بحث مستند به قرآن است. وقتی قرآن برای ارسال رسل، اهدافی بیان فرموده است و از طرفی ما با دوره غیبت روبه‌رو هستیم که پیامبر و امامی وجود ندارد و اهداف اسلام هم باید اجرا شود، اثبات زعامت فقیه برای حکومت با استناد به قرآن، روایات و عقل دشوار نیست. ▫️منبع: iqna.ir/fa/news/3902560 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
570.8K
🌀ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر 💠 ابوالقاسم علیدوست 🔻چکیده: برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. ♻️ منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 19.mp3
5.28M
💠 نوزدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض مطلق شمولی با مطلق بدلی تاریخ جلسه: 99/07/14 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
250.pdf
835.8K
✍️ برگ صفحات 1729 و 1730 خارج اصول موضوع: گفتگو از مصادیق مشکوک تعارض مستقر تعارض مطلق شمولی با مطلق بدلی تاریخ جلسه: 99/07/14 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 15.mp3
5.32M
💠 پانزدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/14 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
248.pdf
852.9K
✍️ برگ صفحات 261 و 262 فقه القضاء موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/14 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 16.mp3
6.99M
💠 شانزدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - علم، اجتهاد و اعلمیت تاریخ جلسه: 99/07/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh