eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
28.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مراسم بزرگداشت مرحوم استاد محمدحسین فرج‌نژاد ◀️ مشاهده کامل مراسم ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔸 *جشن عیـــــد سعید غدیر خم* ♦️با سخنرانی *حضرت آیت الله علیـــدوست* عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
40.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻بیانیه آیت الله علیدوست درباره وقایع افغانستان👇 https://eitaa.com/alidost_fiqh/2465 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻بیانیه آیت الله علیدوست درباره وقایع افغانستان بسم الله الرحمن الرحیم مرتبط با حوادث افغانستان *فأمّا الّذین ءامنوا باللّه و اعتصموا به فسیدخلهم فی رحمة منه وفضل و یهدیهم إلیه صراطا مستقیما* این روزها وقایعی در افغانستان می گذرد که کم و بیش همگان نسبت به آن با خبرند و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. از این رو لازم است توجه کنشگران به این وقایع به نکاتی جلب گردد: ۱. ملت افغانستان ملتی رشید، توانا و مقاومی است که اگر دسیسه‌های کفر و الحاد از خارج افغانستان و عوامل آنها در داخل نباشد، می‌تواند به خوبی خود را اداره کند و کشوری آباد و آزاد را در معرض دید جهانیان قرار دهد. به همین دلیل هر نوع دخالت ناخواسته از هر کشور بیگانه‌ای در این کشورِ مظلوم ولی توانمند، محکوم به شکست بوده و خواهد بود. *وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ * سابقه دخالت‌ها در افغانستان تاکنون شاهد این مدعا است. ۲. بدون تردید تنها پدیده‌ای که می‌تواند به هدف فوق کمک کند، تشکیل دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام و ملیت‌های افغانستان به نسبت عادلانه جمعیتی است. در اینباره هرگونه تبعیض، ظلم و در دراز مدت بلکه و حتی در کوتاه مدت محکوم به شکست محتوم است. ۳. شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران خیرخواه ملت افغانستان است و اگر تلاشی صورت می‌دهد و حوادث افغانستان را با دقت رصد می‌کند و تصمیماتی می گیرد، به صلاح این ملت، ملت ایران و جهان اسلام است. لکن در این باره نباید دغدغه موجه صاحبان دغدغه به ویژه مراجع عظام تقلید نسبت به اوضاع افغانستان و فعالیت برخی گروه‌ها در این کشور و توطئه قدرت های خارج از این کشور، نادیده گرفته شود. بدون تردید بدبینی ناموجه و نادیده گرفتن واقعیت ها در افغانستان، رفتاری ناصحیح است، لکن اعتمادهای بدون ضمانت و مبتنی بر برخی گفته ها، نیز کرداری نامعقول به نظرمی رسد. متاسفانه اخبار معتبری وجود دارد دال بر اینکه در این مساله، تا کنون دقت لازم صورت نگرفته است. ۴. تمام ظرفیت ها باید صرف فاصله دادن گروه های قدرت در افغانستان از درگیری باشد. در این میان منافع همه مردم افغانستان به ویژه شیعیان آن دیار - که در معرض تهدید و آزار بیشتری هستند - نیز باید مطمح نظر قرار گیرد. ۵. بر اصحاب رسانه در جمهوری اسلامی است که ضمن پرهیز از خبرسازی و خبررسانی بر خلاف سیاست های لازم و صحیح، مردم را قانع کرده و ابهام مساله را برطرف نمایند. البته وظیفه اقناع بیشتر متوجه مسئولان مرتبط با حوادث افغانستان در جمهوری اسلامی ایران است. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین یکشنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ ۱۴ذی حجة الحرام ۱۴۴۲ قم - حوزه علمیه - ابوالقاسم علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
29.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
اطلاعیه مهم بسم الله الرحمن الرحیم اخیرا در فضای مجازی از قول اینجانب ابوالقاسم علیدوست متنی دال بر عدم نجاست سگ نقل شده است. متن مزبور ناصحیح و تقطیع شده است. متن کامل و صوت آن را در لینک زیر مشاهده کنید https://www.isna.ir/news/99092519669/پاسخ-آیت-الله-علیدوست-به-سوالی-درباره-نجس-بودن-یا-نبودن-سگ در ایتا نیز در لینک های ذیل متن سؤال و پرسش و توضیحات آن قابل ملاحظه است: بخش اول: https://eitaa.com/alidost_fiqh/2502 بخش دوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/2503 یازدهم مرداد ماه 1400 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔹پاسخ به سوالی درباره نجس بودن سگ و چند نکته (بخش اول) ▪️ ابوالقاسم علیدوست 🔻یکی از محترمین متن پرسش و پاسخی را برای این جانب فرستاده‌اند و در خواست کرده‌اند که اگر نقدی بر پاسخ وارد است، آن را بیان کنم. پرسش و پاسخ این است: س) آیا سگ در قرآن نجس است؟ ج) بسیاری از مسلمانان عقیده دارند که سگ نجس است؛ این باور نه تنها پایه قرآنی ندارد، بلکه در تضاد با قرآن است؛ در هیچ جای قرآن چنین چیزی نیست که سگ نجس باشد. برعکس در داستان اصحاب کهف خداوند درباره آن‌ها می‌فرماید:” إِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًی” سپس خداوند آن قدر به سگ آن‌ها ارز ش می‌دهد که حتی حالات سگشان را در قرآن بیان می‌کند…”وَ کَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیهِ بِالوَصِید” آیا سگ اصحاب کهف نجس بود؟ آیا سگ اصحاب کهف مانع ورود فرشتگان به داخل غار شد؟ در سوره مائده آیه ۴ می‌فرماید: “یَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَ مَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ” در آیه بالا خداوند متعال می‌فرماید: حیوانی را که سگ‌های شما شکار می‌کنند، حلال است، سگ چگونه شکار می‌کند به دهانش می‌گیرد آیا دهان سگ نجس است؟ بسیاری از مسلمانان معتقدند: چیزی را که سگ دهان بزند، نجس است … در حالی که خداوند نمی‌فرماید آب بکشید. آیا وقت آن نرسیده که ما باورهایمان را با کلام خداوند بسنجیم!؟ امروزه در جوامع اسلامی به حیوانات ـ مخصوصا سگ‌ها ـ فراوان ظلم می‌شود؛ سگ‌ها را آزار می‌دهند، می‌زنند، می‌کشند… ذیل این پرسش و پاسخ نکاتی را بیان می‌کنم: ظاهر سؤال و جواب این است که پرسشگر و جواب‌دهنده به قرآن معتقدند، مسلمان هستند و من فرض را بر این می‌گذارم که پاسخ‌دهنده محترم، واقعا اعتقادش را گفته است؛ لذا جواب بنده هم از این پرسش و پاسخ، درون دینی است نه برون دینی. ۱. ببینید! آیا منابع معرفتی ما نسبت به گزاره‌های دینی فقط قرآن است؟ که اگر چیزی در قرآن نبود، نسبت آن را به دین ناصحیح بدانیم!؟ خود قرآن در این باره چه می‌گوید؟ پاسخ روشن است! منابع معرفتی ما سه چیز است: الف) وحی؛ که همان قرآن باشد؛ ب) سنت مسلّم معصوم؛ ج) عقل. قرآن نیز در آیات متعدد بر این امر تاکید می‌کند:” وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم” دلالت این آیات بر وجوب اطاعت از سنت معصوم علیه‌السلام روشن است. نسبت به منبع بودن عقل نیز به کتاب فقه و عقل مراجعه شود. بنابراین وقتی چیزی در قرآن نبود، لکن در سنت و روایات معتبر بود (دقت کنید که می‌گویم: روایات معتبر) یا مطابق درک عقل بود، می‌توان به دین نسبت داد، هر چند در قرآن نباشد. از این جا معلوم می‌شود که سوال مورد بحث، یک سوال انحرافی است و جواب هم ناصحیح است البته در جواب گفته شده: نجاست سگ متضاد با قرآن است که در ادامه رسیدگی می‌کنیم که متضاد با قرآن است یا نیست. من همین جا از فرصت پیش آمده استفاده کنم که امروزه بسیاری از ضروریات دین مورد انکار قرار می‌گیرد صرفا به این بهانه که در قرآن نیست! من ‌سؤال می‌کنم چقدر از احکام نماز، روزه، حج در قرآن هست! ولی مورد وفاق همه مسلمانان از عالم و غیر عالم است؟ و پاسخ آن همان است که بیان شد و آن، این که منابع معرفتی ما سه چیز است؛ وحی(قرآن)، روایت معتبر و عقل. ۲. در قرآن نه به نجاست سگ تصریح شده و نه ـ مطابق توضیحی که خواهم داد ـ به طهارت آن. این پدیده را باید از دیگر منابع معرفتی دین به دست آورد. منابع معرفتی معتبر که سنت و روایت معتبر باشد به نجاست سگ تصریح دارد، (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۴۱۴ ـ ۴۱۷). ۳. واقع این است پاسخ دهنده محترم، تصور کرده که نجس‌بودن سگ به معنای پلشتی و پستی سگ است، در حالی که نجس‌بودن یک اعتبار شرعی است که قانون‌گذار اسلام آن را اعتبار کرده است و البته ممکن است بنابر مصالحی بوده که قانون‌گذار در این اعتبار دیده است. جالب است بدانیم که «نجاست سگ» به «لزوم پرهیز از سگ» تفسیر شده است بدون این که ارتباطی با پستی و پلشتی سگ داشته باشد. البته ما نمی‌دانیم شاید ارتباط با سگ و حضور آن در زندگی برای انسان ضررهایی دارد که این اعتبار الاهی را توجیه می‌کند. البته آن چه برای ما به عنوان یک مسلمان تابع اسلام مهم است امتثال و اطاعت این حکم است. با این توضیح معلوم می‌شود که یادکرد از سگ اصحاب کهف هیچ دلالتی بر طهارت آن ندارد و وجود روایتی دال بر این که فرشتگان وارد مکانی نمی‌شوند که سگ در آن جا حضور دارد، باید جعل آن را به انگیزه ایجاد انگیزه و پرهیز از سگ و وارد نکردن آن در زندگی دانست نه چیز دیگر. ضمن این که روایت از سند معتبر برخوردار نیست قهرا قابل تمسک و استفاده نخواهد بود. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔹پاسخ به سوالی درباره نجس بودن سگ و چند نکته (بخش دوم) ▪️ ابوالقاسم علیدوست ۴. این که قرآن، شکار حیوان را توسط سگی که تعلیم داده شده، حلال شمرده به معنای استفاده از آن بدون شستن و تمیز کردن نیست! باید با کمال تعجب از پاسخ دهنده محترم پرسید که جناب ایشان! شکار سگ را بدون این که از خون و آلودگی‌های دیگر پاکیزه می‌کنند تناول می‌کنند!؟ قرآن در این آیه در مقام بیان حلال بودن و حلال نبودن شکار است نه کیفیت استفاده کردن! بنابراین معلوم گردید که قول به نجاست سگ در تضاد با قرآن نیست! ۵. شریعت مطهر اسلام ظلم و اذیت هیچ موجودی را ـ هر چند سر سوزنی باشد ـ نمی‌پذیرد! این صریح قرآن است که می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ یعنی خداوند به اندازه سنگینی ذره‌ای ستم نمی‌کند؛ ستم‌نکردن خداوند هم به عدالت در تکوین است و هم به عدالت در قانون‌گذار ی و تشریع؛ و… و؛ و صریح روایت معتبر است که پیامبر اسلام می‌فرمایند: «عُذِّبت امرأه فی هر ربطته حتی مات» (زنی به دلیل حبس گربه‌ای که در اثر این حبس مرد، عذاب شد و در ادامه حدیث است که آتش برای او ثابت گردید). سند روایت معتبر است. (روایات در این زمینه متعدد است ر. ک: میزان الحکمه، ج ۲ ص ۷۱۲ ـ ۷۱۴). بنابراین نه باید سگ را زد، نه اذیت کرد و نه کشت مگر این که خود موجب آزار و اذیت شود؛ و تزاحمی بین حفظ سلامت انسان و فلان حیوان باشد. ۶. مشفقانه به مثل پاسخ دهنده محترم می‌گویم: به نظر شما آیا نباید در استفاده از قرآن تخصص کافی داشت!؟ با مطالعه این جواب من به یاد مدعی‌ای افتادم که مال مردم را می‌دزدید و صدقه می‌داد؛ در یک مورد دو انار و دو قرص نان دزدید و صدقه داد و در جواب امام صادق علیه السلام که از وجه کارش پرسیدند عرض کرد من بر اساس یک آیه از قرآن این کار را انجام می‌دهم زیرا قرآن می‌فرماید که مجازات سیئه بیش از خود آن نیست اما پاداش حسنه ده برابر است (مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلَا یُجْزَی إِلَّا مِثْلَهَا)؛ که امام در جواب او فرمودند: آیا نشنیده‌ای که قرآن فرموده است: فقط از متقین می‌پذیریم؟ (إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ) بر این اساس باید قرآن بلکه و کل دین را در یک نظام و مجموعه مطالعه کرد و این کار تخصص می‌طلبد! ۷. به حکم قرآن که مطابق جواب، قبول دارید: إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا انسان در مقابل آن چه می‌شنود، می‌بیند، می‌اندیشد و می‌گوید، مسئول است به ویژه اگر سخنی مربوط به دین و اعتقاد دیگران باشد. ۸. قابل توجه این که امروزه وارد کردن سگ در زندگی یک مجموعه فرهنگ است که نمی‌توان در اظهار نظر آن را نادیده گرفت؛ حضور سگ با خود تبعاتی دارد بدون آن که نشانه تمدن، فرهنگ و به روز بودن باشد! به روز بودن را با امور دیگری نشان دهیم. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh