فقه پزشکی- جلسه اول.mp3
11.46M
💠 #خارج_فقه_پزشکی_جلسه اول سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
تاریخ جلسه: 98/7/7
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_پزشکی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی- جلسه دوم.mp3
12.56M
💠 #خارج_فقه_پزشکی_جلسه دوم سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
تاریخ جلسه: 98/7/6
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_پزشکی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
جلسه پنجم - سال 98.mp3
11.69M
💠 #خارج_اصول- جلسه پنجم 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: تعارض ادله، مبحث تزاحم
تاریخ جلسه: 98/7/6
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#تعارض_ادله
#مبحث_تزاحم
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
جلسه ششم- سال 98.mp3
11.27M
💠 #خارج_اصول- جلسه ششم 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: تعارض ادله، مبحث تزاحم- منشاءشناسی تعارض
تاریخ جلسه: 98/7/7
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#تعارض_ادله
#مبحث_تزاحم
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه قضاء- جلسه هفتم.mp3
10.44M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفتم سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی
تاریخ جلسه: 98/7/8
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفتم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی تاریخ جلسه: 98/7/8
✍️ #خلاصه_جلسه_هفتم_فقه_قضاء
2. لزوم ملاحظه عناصر به حق دخیل، چون مصالح مورد نظر شارع در استنباط شروط
در بیان شروط معتبر در قاضی، گاه ملاحظه عناصر جانبی اثر گذار در استنباط است، که نباید به بهانه پررنگ کردن اصل مذکور در رقم قبل، مورد غفلت قرار گیرد؛ مثلا در شرطیت طهارت مولد، باید رفتار شارع را در جاهای دیگر دید. شاید فقیه به این نتیجه برسد که به دلیل پلشتانگاری شدید زنا نزد شارع، شارع رأی به اعتبار قضای غیر طاهر المولد نمیدهد؛ هر چند وی هیچ گناهی را در این باره مرتکب نشده است. یا فقیهی از رفتاری که از شارع در خصوص حضور زن در صحن اجتماع از خود نشان داده و اصراری که بر حفظ عدم اختلاط زن و مرد و نهادینهشدن حیا در جامعه دارد،1 استنباط اعتبار شرطیت جنسیت خاص(مذکر بودن) نماید و رأی به اعتبار شرعی داوری زن ندهد. مسأله پذیرش ولایت زن بر امور جامعه و بر مردان و عدم آن نیز از امور مؤثر در رأی به اعتبار یا عدم اعتبار داوری زنان است؛ لکن این مسأله، از امور جانبی به حساب نمیآید بلکه از ادله عدم اعتبار( بر فرض قبول انگاره عدم ولایت) به حساب میآید.
3. لزوم ملاحظه قضا در فرض حاکمیت سیستم خاص قضایی و عدم آن
در بیان شروط قاضی نباید صورتی که مثل امروزه قاضی بر اساس قوانین موضوعه و بر بنیان یک نظم قضایی پذیرفته شده قضاوت میکند با صورتی که چون گذشته، قاضیان بر اساس اجتهاد خویش به قضاوت میپرداختند، یکسان انگاشته شود، مقصود اثرگذاری الزامی این گسست در خروجی استنباط نیست! چه بسا حاصل گسست در نهایت در هر دو فرض یکی باشد(که البته به نظر ما چنین نیست) لکن به هر حال باید به وجود این دو فرض توجه کرد.
پاورقی 1. طرح این امور، به معنای عروض عناوین ثانوی پس از کشف حکم اولی شارع که متعلق به پدیده به عنوان اولی است، و باید مورد نظر مستنبط در استنباط دوم باشد، نیست؛ آن چه در متن ذکر گردیده، ملاحظه این امور به عنوان امور مورد نظر شارع در جعل اصل حکم برای پدیده به عنوان اولی آن است که باید فقیه در فرایند استنباط و فهم و برداشت از اسناد معتبر در نظر بگیرد. دقت شود.
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
اصول - جلسه هفتم سال 98.mp3
11.5M
💠 #خارج_اصول- جلسه هفتم 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: تعارض ادله، مبحث تزاحم- منشاءشناسی تعارض
تاریخ جلسه: 98/7/8
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#تعارض_ادله
#مبحث_تزاحم
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول- جلسه هفتم 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: تعارض ادله، مبحث تزاحم- منشاءشناسی تعارض
✍️خلاصه جلسه هفتم خارج اصول
از نمونههای قرآنی این نوع از نصوص میتوان به این آیه مثال زد:
*(و لا تجعل یدک مغلولة الی عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوماً محسوراً) * به نظر میرسد، هر چند برخی خواستهاند از این آیه، لزوم یا رجحان اعتدال در انفاق و حرمت یا کراهت تقتیر و بسط در انفاق را استفاده کنند، لکن این استفاده نسبت به حرمت یا مرجوحیت بسط در انفاق خالی از ملاحظه نیست. حد دلالت آیه این است که با بسط ید در انفاق در لحظه احتیاج، دست خود منفق خالی میماند و مثل پیامبر در وقتی که نمازگزاران منتظر او هستند، باید در خانه بماند؛ زیرا لباس ضرور خود را انفاق کرده و لباس دیگری که بپوشد و به مسجد رود، ندارد! فتقعد ملوماً محسوراً. بنابراین هدایت این آیه به یک عمل و بازتاب آن است (یعنی بسط ید در انفاق و مورد سرزنش قرار گرفتن و از کارها فرو ماندن).
البته ممکن است رجحان اعتدال در انفاق را از اسناد دیگری چون: *(والذین إذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما) *1، استنباط نماییم، لکن سخن در آیه اول است نه غیر آن.
مثال مزبور چه مورد قبول باشد یا نه، مشکلی نیست؛ زیرا مثالهای این مجال بسیار است. نوع ادله مبین فلسفه احکام از جمله بخشی از خطبه صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها2 را میتوان در این لیست قرار داد. گفتنی است این نگرش به روایات، باعث میشود تا بسیاری از نصوص که مبین حکم یا مصلحت و مفسده معیار قلمداد گردیده، از این شأن و ویژگی تهی گردد و در زمره نصوص مبین واقعیتها، آثار وضعی عمل و کنش و واکنش ها در آید. تاثیر این نگاه موقعیت بسیاری از مستحبات و مکروهات را در معرض تردید قرار میدهد؛ مگر این که برای هر مصلحت و مفسدهای، در شریعت، حکمی در نظر بگیریم و وجود مصلحت و مفسده ـ و به تعبیر دقیقتر، وجود منفعت و مضرت ـ را کاشف إنی از حکم شرع بدانیم، لکن این مبنا ضعیف و قابل تصدیق نیست؛ به عنوان مثال وقتی گفته میشود:
« ألقِ دواتک و أطِل جلفة قلمک و فَرّج بین السطور و قَرمِط بین الحروف؛ فإن ذلک أجدر بصباحة الخط»3 . نمیتوان از آن حکم شرعی استنباط کرد و به استحباب زدودن غبار از دوات، درازکردن زبانه قلم، فاصلهانداختن بین سطرها در کتابت و نوشتن حروف در کنار یکدیگر فتوا داد! آن چه از این کلام استفاده میشود این است که به کار گرفتن این نکات، خط و نوشته انسان را زیبا میکند این که این امور یا زیبایی خط مستحباتی باشند که بر انجام آنها ثواب مترتب گردد، دلیلی بر آن نیست؛ چرا که امام علیه السلام چنان که از شأن بیان شریعت سخن می گوید، از شئون دیگر نیز بیان دارد.
حمل بر بیان شریعت در کشاکش افراط و تفریط
رفتار متکلفان استنباط در حمل نصوص بر بیان شریعت (اصالة التشریع و اصالة بیان الشریعة) در کشاکش افراط و تفریط قرار دارد. امروزه برخی از عهدهداران استنباط در این باره افراط میکنند، تا جایی که گاه نصوص مبین تکوین را عهدهدار بیان شریعت میپندارند! حتی دامنه شریعت و فقه را ناموجه توسعه میدهند؛ چنان که برخی در این باره تفریط میکنند.4
پاورقی ها
1. فرقان، آیه 67.
2. ر.ک: محمد بن جریر الطبری، پیشین، صص32 و 33؛ ابوالفضل ابوطاهر، پیشین، ص16؛احمد بن علی بن ابی طالب ، پیشین، ج1،ص99؛محمد بن علی بن الحسین (شیخ صدوق)،کتاب من لا یحضره الفقیه ، ج3، ص372؛و...
3. نهج البلاغه ،(فیض الاسلام) ، حکمت 307، ص 1236.
4.به کتاب «فقه و عرف» و «فقه و مصلحت» مراجعه شود.
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#تعارض_ادله
#مبحث_تزاحم
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه قضاء- جلسه هشتم.mp3
10.41M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هشتم سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی
تاریخ جلسه: 98/7/9
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هشتم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی تاریخ جلسه: 98/7/9
فقه القضاء - شرایط قاضی - جلسه 8.pdf
94.7K
✍️ متن جلسه هشتم فقه قضاء
موضوع: شرایط قاضی
تاریخ جلسه: 98/7/9
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
اصول- جلسه هشتم.mp3
10.14M
💠 #خارج_اصول- جلسه هشتم 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: تعارض ادله، مبحث تزاحم- منشاءشناسی تعارض
تاریخ جلسه: 98/7/9
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#تعارض_ادله
#مبحث_تزاحم
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh