eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
591 عکس
75 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
علی(ع)؛ نیاز همه زمان ها و مکان ها- جلسه اول.mp3
8.95M
🔈 حضرت علی علیه السلام نیاز همه زمان ها و مکان ها () ✔️ آیت الله علیدوست 🔻نکات و تیترها: ◻️ و الوزن یومئذ الحق ◻️ فخر رازی : باید نظر علی رضی الله عنه را در مستحب شمردن بلند گفتن بسم الله در قرائت نماز ظهر و عصر مرجع دانست زیرا پیغمبر فرمودن علی مع الحق و الحق مع علی. ◻️ مدیریت بهشت با علی علیه السلام است ◻️تفسیر قمر در آیه و القمر اذا تلاها به امام علی علیه السلام ◻️ مشابهت پیامبر با خورشید و امیر المومنین با قمر ◻️ ذکر خاطراتی از سفر ایتالیا و لبنان و روسیه ◻️ جرج جرداق : من از طریق نهج البلاغه به عظمت علی علیه السلام پی بردم ◻️ نهج البلاغه و دعای کمیل قابل استفاده برای هر انسان ◻️ برادری در قرآن از انسان بودن شروع می شود ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
علی(ع)؛ نیاز همه زمان ها و مکان ها- جلسه دوم.mp3
13.52M
🔈 حضرت علی علیه السلام نیاز همه زمان ها و مکان ها () ✔️ آیت الله علیدوست 🔻نکات و تیترها: ◻️ برداشت نکاتی از آیات 11 و 12 سوره مبارکه اعراف ◻️ سجده مقام فرشته در مقابل مقام انسان به دلیل اشتمال انسان بر انسان هایی چون حضرت علی علیه السلام ◻️ امام علی علیه السلام خداوندگار اخلاص در عبادت و غیر آن ◻️ توضیح حدیث : الهی ما عبدتک خوفا من نارک و لا طمعا فی جنتک بل وجدتک اهلا للعبادة فعبدتک ◻️ شیطان با وجود عبادت بسیار رانده شد ◻️ قرآن کیمیا است ◻️ انسان باید بین خوف و رجا باشد ◻️ سعی بین صفا و مروه و تفسیر آن به خوف و رجا ◻️ آنچه ابلیس را مطرود کرد توجیه گناه بود نه صرف گناه ◻️ باید به جای توجیه توبه کرد ◻️ چند مثال برای توجیه غیبت ◻️ جرج جرداق : رمز ماندگاری علی علیه السلام این بود که با اینکه در عینیت جامعه زندگی میکرد برای قضایای خارجیه نسخه فطری میپیچید و دستوراتش قضایای حقیقیه بود ◻️ رفتار امام با تخلف ابن هرمه درسی است برای حاکمان ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢چرا با تراث این طور می‌کنیم! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔷سوال می‌شود چرا در جمهوری اسلامی این مسائل هست و بعد از چهل سال از شعار رهبران فاصله گرفته است؟ این پاسخ را می‌شنویم که فاصله بین آرمان‌ و واقع در زمان‌های گذشته هم بوده است. در زمان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نیز بوده است و می‌گویند ثلث نهج‌البلاغه از فساد کارگزاران امیرالمومنین(ع) خبر می‌دهد! 🔸برخی با ذکر این مشابهت می‌خواهند از عملکرد خود، دفاع کنند! در این سخن چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. 🔹مبالغه‌ای است که در اینجا در انعکاس حجم فساد(در زمان امیرالمومنین) صورت می‌گیرد تا جایی که قضیه ملحق به دروغ می‌شود. می‌گویند ثلث نهج‌البلاغه در ارتباط با فساد کارگزاران است، وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم کلا هفت نامه که برخی هم در نهج البلاغه نیست، راجع به فساد کارگزاران است. 🔸ما هشتصد نامه و کلام و سخن در نهج‌البلاغه داریم، آیا این هفت نامه می‌شود ثلث نهج‌البلاغه؟ چرا با تراث این طور می‌کنیم؟ بعد سنخ فساد را ببینید. عثمان بن حنیف بر سر یک سفره نشسته است. یا یکی از کارگزاران ملحق به معاویه شده است. برخی مبالغه در حد الحاق به دروغ می‌کنند. 🔹وقتی از فساد در دوره حضرت یاد می‌کنید، نوع برخورد را هم بگویید.... دقت کنیم حضرت وارث ۲۷ فسادی است که از قبل در حکومت بوده است. این فساد مال حکومت نیست. پس اگر فسادی میراث گذشتگان بود، ارتباطی به امام ندارد و نباید به عنوان فساد موجود در حکومت مولا تلقی شود. اگر ما چیزی را اصلاح نمی‌کنیم مشابهت سازی نکنیم. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f08384
🔹آیت الله علیدوست در یادداشتی نوشت؛ ✔️رفتار آیت‌الله جوادی عزت واقعی زن را در معرض دید انسانها قرار داد مصیبتی بزرگ بر حکیم متأله و مرجع عالیقدر آیت الله جوادی آملی مدظله و بیت محترم ایشان و بی‌شماری از ارادتمندان آن مرجع عالیقدر وارد شد، لکن حرکتی محمود و مشکور از حکیمی صالح، عالم و با احساس، عشق و سلیقه خداداد، این پدیده را به عبرتی ماندگار و درسی پر اثر مبدل ساخت. رفتاری که عبد صالح خداوند در مراسم وداع همسر از خود به منصّه ظهور رساند، جایگاه یک زن را در چشم خردمندی با هشتاد سال انس با معارف و قرآن نشان داد؛ نشان داد که می‌توان همه چیز را «من الله تعالی و الیه سبحانه» دانست؛ لکن قدردان نعمت هم بود. عزت واقعی زن را در معرض دید و شنود انسان‌ها قرار داد. این حرکت که از اسلام و برای انسان بود را باید در کنار زحمات سترگ و ستودنی ده‌ها ساله ایشان قرار داد و با همه ارزشمندی آن تلاش‌ها، این را در تأثیر اجتماعی همسان با آنها دید. جداً که این مرد بزرگ در این چند روز چه کرد! خداوند بزرگ ایشان را برای اسلام و انسان نگه دارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔹آیت الله علیدوست در یادداشتی نوشت؛ ✔️رفتار آیت‌الله جوادی عزت واقعی زن را در معرض دید انسانها قرار
▪️ پیام تسلیت آیت الله علیدوست به مناسبت رحلت بانوی آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) ✔️ در آئینه جلال و جمال محضر مغتنم صدیق گرامی حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب سعید جوادی آملی زید عزکم مصیبتی بزرگ بر حضرت والد، حکیم متأله و مرجع عالیقدر آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله، جنابعالی، خانواده محترم و بیشماری از ارادتمندان وارد شد، لکن حرکتی محمود و مشکور از حکیمی صالح، عالم و با احساس، عشق و سلیقه خداداد، این پدیده را به عبرتی ماندگار و درسی پر اثر مبدل ساخت. رفتاری که عبد صالح خداوند در مراسم وداع همسر از خود به منصّه ظهور رساند، جایگاه یک زن را در چشم خردمندی با هشتاد سال انس با معارف و قرآن نشان داد؛ نشان داد که می توان همه چیز را من الله تعالی و الیه سبحانه دانست؛ لکن قدردان نعمت هم بود. عزت واقعی زن را در معرض دید و شنود انسان ها قرار داد. به شما راحت عرض کنم این حرکت که - از اسلام برای انسان بود – را باید در کنار زحمات سترگ و ستودنی ده ها ساله ایشان قرار داد و با همه ارزشمندی آن تلاش ها، این را در تأثیر اجتماعی همسان با آنها دید. جداً که این مرد بزرگ در این چند روز چه کرد؟! خداوند بزرگ ایشان را برای اسلام و انسان نگه دارد. ابوالقاسم علیدوست / حوزه علمیه قم 25 رمضان 1443 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻وفاقی مبارک و ضروری 🔹پیشنهادی برای رفع اختلاف های فقهی در رؤیت هلال (بخش اول) ✔️ ابوالقاسم علیدوست شبکه اجتهاد: موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار می‌گیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، اما با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد و البته به دلایلی حقیر مصلحت در تأخیر آن می‌دید. ۱. در بسیاری از سال‌ها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا می‌کنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌کنند. ۲. منشأ این اختلاف سه امر است: الف. اعتبار رؤیت هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند. ب. اشتراط اتحاد افق و عدم آن؛ با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند رؤیت هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی می‌دانند؛ بنابراین رؤیت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلاً) برای ایران کافی است. ج. آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر روزهاست که صرفاً تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان حاکم شرع ندارد یا از حوزه‌هایی است که حاکم شرع باید (یا می‌تواند) در مورد آن دخالت و حکم حکومی صادر کند؟ ۳. بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند این اختلاف‌ها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه می‌کنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلاف‌های نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلاف‌هایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. ۴. سوگمندانه باید گفت: فرایند اجتهاد هر چه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن به راحتی گذشت. ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگ‌نمایی یا سیاه‌نمایی شود) در عید فطر امسال چه‌ها گفته شد؛ اولاً توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلاف‌ها توجیه باشند. ثانیاً سایت‌ها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابل‌هایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند؛ در حالی که آشنایان به امر استنباط می‌دانند ذره‌ای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بی‌اثر نیست. ثالثاً گروهی از داخل هجمه‌هایی را به ساحت برخی مراجع لازم‌الاحترام داشتند؛ حتی صحبت از عدول از مسئله تقلید را مطرح کردند؛ امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است. ۵. به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگ‌نمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانی‌ها و سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد؛ و به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل‌ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔻وفاقی مبارک و ضروری 🔹پیشنهادی برای رفع اختلاف های فقهی در رؤیت هلال (بخش اول) ✔️ ابوالقاسم علید
🔻وفاقی مبارک و ضروری 🔹پیشنهادی برای رفع اختلاف های فقهی در رؤیت هلال (بخش دوم) ✔️ ابوالقاسم علیدوست ۶. راه مورد نظر این است :مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسشگران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح که اگر مبنای فقهی فرد ارجاع‌دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است؛ و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع‌دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع‌دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره حکم حکومتی بداند چنان که از برخی از روایت‌ها استفاده می‌شود) همگان می‌دانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد؛ البته به شرطی که مرجع اعلام، حکم حکومتی کند (در این باره به کتاب‌های فقهی قضا مراجعه شود)؛ و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد؛ و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام‌کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده‌هایی که متأسفانه شاهد آن بوده‌ایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است. اینکه امام صادق(ع) در برخی روایت‌ها امر اعلام هلال را به مرجعی غیرمعتبر واگذار می‌کنند و به صراحت می‌فرمایند : «ای والله افطر یوما من شهر رمضان احب الی من أن یضرب عنقی» یا می‌فرمایند: «کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقی و لایعبد الله» می‌تواند الهام‌بخش، در این باره باشد. ۷. چنان که ملاحظه کردید این پیشنهاد به صدد بحث‌های ماهوی راجع به اختلاف‌های مورد اشاره نیست به دلیل اینکه نخواسته‌ایم پیشنهاد خود را بر مبنایی خاص بنا کنیم؛ در واقع پیشنهاددهنده معتقد است توجه به عنصر مصلحت مورد نظر شارع و دفع مفسده می‌تواند آنچه را یک بن‌بست فقهی می‌نمایاند حل کند. مگر نه این است که امروزه در جمهوری اسلامی ایران دادگاه‌ها- به حق- براساس برخی انظار فقهی (فتوای معیار) به اصدار رأی می‌پردازند بدون اینکه درگیر نظر مرجع تقلید محکوم‌له یا محکوم‌علیه باشند و مگر نه این است که بزرگان فقه- به حق- با اعلام روزهای عرفه، قربان و تشریق به اظهار نظر نمی‌پردازند و کار را به دیگران- که نظر آن‌ها حجیت برای ایشان ندارد- واگذار می‌کنند؛ و اینکه بین این موارد تفاوت فارق گذاشته شود، به نظر قابل دفاع نیست؛ البته تصمیم نهایی در این ‌باره با بزرگانی است که زعیم این امر هستند و هر آنچه تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت لکن زعامت این اعاظم نسبت به این امر مهم مانع بحث و گفت‌وگوی منضبط دیگران در این ‌باره نیست. ۸. بسیار بجا- بلکه بایسته- است که رسانه‌ها به ‌ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران با اختصاص برنامه‌ها و ترجیحاً میزگردهایی کاملاً علمی مردم را نسبت به این امر به ویژه آنچه در امر دوم و سوم بیان شد توجیه کنند.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
♦️ ماهیت شناسی رأی مردم و آثار آن/ انتخابات عقدی مستقل است و تا زمانی که نماینده مصلحت مردم را رعایت می‌کند، قابل فسخ نیست ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ نظریه مشروعیت رای مردم و مشروعیت بخشی آن به حکومت، چند سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند: 1️⃣ آیا ماهیت آن وکالت می باشد یا بیعت یا پدیده جدید؟ 2️⃣ اگر گفته شود رأی مردم نوعی وکالت است، آیا وکالت شرعی با همه آثارش منظور است؟ 3️⃣ آیا رأی اکثریت مجوز حکومت بر اقلیت می‌باشد؟ 4️⃣ با توجه به اینکه رأی مردم در محدوده امور مرتبط با خودشان است، اگر اکثریت بر عدم اجرای حکمی از شریعت اصرار کردند، حاکمیت باید تمکین کند؟ ⬅️ نمایندگی، ریاست جمهوری، شورای شهر و ... یک بحث جدید می باشند؛ یعنی وکالت به معنایی خاص نیست بلکه امر جدیدی است که ساخته عقلا می‌باشد و مخالف امر شریعت نیز نیست. ⬅️ انتخابات عقد و عهدی است مستقل و تا زمانی که نماینده مصلحت مردم را رعایت می‌کند و شرایط نمایندگی را دارد، قابل فسخ نیست مگر اینکه زمان آن منقضی شود یا انتخابی جدید صورت پذیرد. متن کامل: https://b2n.ir/g34066