دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و پنجم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : سیاست کی
096-14010323-Feqh.Al.Qaza.MP3
13.28M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و ششم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ جلسه : 1401/03/23
صفحات : 461 و 462
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه نودم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ما یتوق
091-14010323-Osool.Al.Feqh-2.mp3
19M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نود و یکم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ جلسه : 1401/03/23
صفحات : 99 و 100
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 461 و 462 فقه القضاء موضوع : سیاست کیفری افتراقی تاریخ : 1401/03/21 #استاد_علیدوست
فقه 464.pdf
202.8K
✍️ برگه صفحات 463 و 464 فقه القضاء
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ : 1401/03/24
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و ششم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : سیاست کیف
097-14010324-Feqh.Al.Qaza.MP3
15.54M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و هفتم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ جلسه : 1401/03/24
صفحات : 463 و 464
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه نود و یکم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ما
092-14010324-Osool.Al.Feqh-2.mp3
16.07M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نود و دوم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ جلسه : 1401/03/24
صفحات : 99 و 100
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 125 و 126 موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و
فقه سیاسی 128.pdf
219.4K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 127 و 128
موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر
تاریخ جلسه : 1401/03/25
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه بیست و پنجم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسف
26-14010325-Tafsir.MP3
13.72M
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه بیست و ششم - سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : فلسفه تفسیر قرآن کریم
تاریخ جلسه : 1401/03/25
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
#فلسفه_تفسیر
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه بیست و هفتم (55 - 79) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع
28-14010325-Feqh.Syasi.MP3
14.43M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه بیست و هشتم (56 - 80) سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر
تاریخ جلسه : 1401/03/25
صفحات : 127 و 128
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
باسمه تعالی
از سه شنبه آینده 31 خرداد ماه 1401
صوت سلسله جلسات #فقه_امنیت استاد علیدوست
در 10 جلسه به همراه متن پیاده سازی شده
به غیر از روز های تعطیل در کانال بارگزاری میشود.
در ادامه، #فقه_پزشکی و #فقه_هنر و فلسفه فقه هنر نیز بارگزاری میگردد.
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬دعوت آیت الله علیدوست از آقای عابدینی برای طرح نظرات در کرسیهای نظریهپردازی حوزه
🔹 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سخنان آقای احمد عابدینی درباره موضوعات گوناگون فقهی و ... پاسخ داده است.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان👇
https://eitaa.com/alidost_fiqh/3407
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان👇 ht
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان (بخش اول)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
اللهم عجل لولیک الفرج
باز هم از ادب تحول خواهی
چندی پیش در پاسخ به اظهاراتی که جناب آقای عبدالکریم سروش در نقد متون حدیثی، فقه و فقاهت فقیهان داشت، با عنوان «ادب تحول خواهی» نکاتی بیان گردید و برخی خبرگزاریها، آن نکات را منتشر کردند.
در آن جا گفته شد: جناب آقای سروش!
نقد و تحول خواهی امری مطلوب بلکه ضروری است لکن به شرطی که آداب آن هم رعایت شود. و از جمله آن آداب؛ نسوزاندن تراث و گنج رنج گذشتگان است و الا ظرفیتهای میراث گذشتگان را ندیدن و یک «نــــــــــــــــــــــــــــــــــه بزرگ» به آن گفتن، ناموجه آن را سیاه نشان دادن و نسلهای حاضر و آینده را نسبت به آن بیاعتماد و بیاعتقاد ساختن، بحثهای علمی را به بازار آمیخت سره از ناسره کشاندن و طرح و بیان روشنی نداشتن «تحولخواهی» نیست؛ یک صفر بیحاصل و یک رعد و برق بی باران است!
در آن یادداشت، جناب ایشان به بحث و گفتگو دعوت شد که البته رغبتی به این کار نشان نداد اخیرا هم دوباره در جمعی که نمیدانیم تا چه مقدار در این زمینه اطلاع دارند به جریان فقاهت فقیهان حمله کرده است.
این جریان در کلیپی که اخیرا از جناب مستطاب آقای احمد عابدینی منتشر شده، تکرار شده است.
ایشان در این فایل صوتی، نقدی را بر دو نظر فقهی یعنی: تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان وارد میکند. نقدی که از خود ایشان و دیگران قبلا نیز ابراز شده و پاسخهایی هم از طرف مدافعان این دو حکم فقهی به این نقدها داده شده است.
در آن صوت گفته شده: تغلیظ دیه در ماههای حرام مستند به یک روایت ضعیف و مشکوک است.
نسبت به فتوای عدم طهارت ذاتی مطلق انسان هم میگوید: “در استدلال به آیه “انما المشرکون نجس” همه مقلد شیخ طوسی شدند. عقلشان را کنار گذاشتند.”
ایشان سپس حوزههای علمیه را مورد حمله قرار میدهد و می گوید: “اسمش است، حوزه بالنده!! اما جز این که احتیاط واجب را مستحب یا مستحب را واجب کنند، هیچ کار نمیکنند!در حوزه چه کار میکنید؟! اصلا یک حرف تحقیقی ندارند! غیر از تکرار مکررات و بحث طهارت و نجاست، حرف نو دیگری آوردهاید؟ فقط مؤید کارهای غلط حکومت بودهاید.”
ایشان در آخر از عدم نقد کتابها و نوشتههایش در مراکز علمی گلایه میکند.
در ارتباط با اظهارات فوق، نکاتی را یادآور میشوم:
نسبت به درخواست نقد نوشتههای ایشان، اینجانب به حکم مسئولیتی که در کرسیهای نوآوری و نظریهپردازی و انجمن علمی فقه و حقوق حوزه دارم از ایشان دعوت به گفتگو در فضای کاملا علمی مینمایم. البته این دعوت به طور عام، همیشه صورت پذیرفته است. طرحنامه نوآوری و نظریهپردازی (برای طرح در شورای علمی کرسیها) را نیز ضمیمه این یادداشت میکنم گرچه طرحنامه در اختیار همگان است. چنان که برای برگزاری جلسه یا جلساتی در انجمن فقه و حقوق حوزه اعلام آمادگی میشود. البته شرط کرسیها، ابتکاری بودن نظریه و بدیع بودن آن است؛ لکن در انجمن چنین شرطی وجود ندارد.
نسبت به دو حکم فقهی تغلیظ دیه و عدم طهارت مشرکان، مطلب به هیچ وجه آن گونه که ایشان اظهار میدارد، نیست!
جناب آقای عابدینی! تغلیظ دیه مستند به یک روایت مشکوک و ضعیف است؟! روایاتی که کلیب اسدی و زراره (ر.ک: وسائل الشیعه، ج۲۹، ابواب دیات النفس، باب ۳، ص۲۰۳و ص ۲۰۴) در این باره دارند روایاتی ضعیف و غیر قابل دفاع فقهی است؟! چنان که سخت گیرانی بر اجماع در مسائل فقهی در این جا مساله را اجماعی و بدون مخالف دانستهاند.
بیان محقق خویی در بیان مستند این حکم فقهی، این است:«من دون خلاف بین الفقهاء بل ادّعی فی کلمات غیر واحد الاجماع علی ذلک و تدل علیه عده روایات…». (مبانی تکمله المنهاج، ج۲، ص۲۰۰، ذیل مساله ۲۰۹) صاحب جواهر نیز در ارتباط با موقعیت فقهی و شرعی این حکم میفرماید: «بلاخلاف اجده بل الاجماع بقسیمه علیه بل المحکی منهما صریحا فضلا عن الظاهر مستفیض او متواتر (جواهر الکلام ج ۴۳، ص ۲۶)
نسبت به عدم طهارت مشرکان، آیا همه فقها مقلد شیخ طوسی شدند و این فتوا را دادند یا به تقلید از او به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کردند؟!
گزارشی که خود شما در جای دیگر دارید، دلالتی غیر از این دارد.
شما خود (ر.ک: احمد عابدینی، فصلنامه فقه ۱۳۷۵، شماره ۷و۸) به صراحت از سید مرتضی نقل کردهاید که جناب ایشان برای اثبات نجس بودن هر کافری و نیمخورده آنها به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کرده است، و عبارت سید مرتضی را (از الانتصار/ چاپ شده در الجوامع الفقهیه، ص ۱۳۵) نقل کرده اید.
آیا سید مرتضی بدون این که عقل خود را به کار بیندازد، از شاگرد خود شیخ طوسی تقلید کرده است؟!