eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.2هزار دنبال‌کننده
553 عکس
66 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه پنجم ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
166.pdf
206.1K
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ امر به معروف و نهی از منکر جلسه پنجم ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه» باسمه تعالی اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم 🔹انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ 14/05/1402 در فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیه السلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستی‌ها و ناراستی‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمی‌آید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین می‌سازد.در آن یادداشت اصل برخی ناراستی‌ها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد. 🔹با انتشار این یادداشت موجی از موافقت‌ها و مخالفت‌ها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم. 🔻جهت تکمیل و توضیح بیانیه نکاتی ذکر میگردد: 1️⃣ در این دو روز، بحث‌های خوبی صورت گرفت و از برخی حمله‌ها و نیت‌خوانی‌ها و ناسزاها که بگذریم – که متاسفانه آسیب اخلاق‌سوز فضای رسانه‌ای کشور به حساب می‌آید – گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانه‌های عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود. و آن گونه که خداوند متعال می‌پسندد و اخلاق، مقتضی آن است، ادامه یابد. بدون این که افراد پنجه تعرض به یکدیگر بیفکنند. 2️⃣ بدون شک از وظایف مهم شرعی ما است. و همان طور که در سالهای قبل بارها گفته‌ایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد https://eitaa.com/alidost_fiqh/4439 این وظیفه نباید تحت الشعاع هیچ امری قرار گیرد. 3️⃣ بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عده‌ای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخش‌هایی با و موردی، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند. و از اصلی‌ترین دغدغه مسئولان باید باشد اما رفع فساد راه و رسم خود را دارد که گاه برخی بی‌دقتی‌ها، آسیب‌های زیادی به بار می‌آورد. 4️⃣ در نقدی که در یادداشت مورد نظر بر گفته برخی افراد داشتم، به هیچ وجه – به هیچ وجه – ناظر به شخص و شخصیت خود افراد نبودم. بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند، میدانند این جانب هیچ گاه نقد افراد را جایگزین نقد عملکردها و گفته‌ها نمی کنم. 5️⃣ خداوند متعال و عالم به سرّ و عَلَن، می‌داند که برای این جانب، خط و فکر سیاسی افراد در نقدها، هیچ مهم نیست، البته اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهده‌دار می‌شوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار نداده‌ام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسی‌کاری نمایند. گزینشی این چنین شایسته کسانی است که هر چه انجام میدهند، یا بیانیه می‌نویسند، سیاسی کاری است نه مثل این جانب! در کارنامه اینجانب نقدهای متعدد به روحانیون و غیر روحانیون، با افکار مختلف می‌بینید و هرگز عدم اطلاع را حمل بر عدم وجود نباید کرد. 6️⃣ واژه «» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنه‌های ضرور نفی کند، به کار برده‌ام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار برده‌اند، از عهده ما خارج است. این جانب معتقدم هیچ پشتوانه‌ای برای کشور و حاکمیت مثل حضور مردم نیست و هر حرکتی که این حضور را کمرنگ کند – حتی الامکان – نبایدصورت پذیرد. 7️⃣ انتظار اینجانب – به عنوان صاحب یادداشت – این است که ناقدان، یادداشت را به طور کامل مطالعه کنند، سپس قلم به نقد بسپارند. بسیاری از نقدها، آشکارا از عدم مطالعه یادداشت خبر می دهد. 8️⃣ برخی مدافعان یادداشت، حمله‌هایی به ناقدان داشتند، از دوستان می‌خواهم به هیچ وجه تعرض به افراد صورت نپذیرد. ایکاش بحث در فضایی آزاداندیشانه وبدون پرخاش پیش برود. حوزه‌های علمیه را نباید از این فضا خالی دید، هر چند برخی غیر این را بر آن بپسندند. چنان که عهده‌دار برخی اظهار نظرها – هر چند در دفاع از بیانیه این جانب صورت پذیرد- نیستم. 🔹خداوند بزرگ همه را به وظایف ، آشنا و توفیق عمل خالصانه عنایت فرماید. طبیعی است که بنای حقیر در این پیوند بر ادامه دادن نیست. ان ارید الا الاصلاح ما استطعت. الحمد لله رب العالمین 1402/05/16 🆔 @alidost_fiqh
حریم با برکت علم و عالم . به مناسبت انتشار مطلب انتقادی و دلسوزانه عالم اندیشمند و متفکر ،استاد عزیزم حضرت آیت الله علیدوست حفظه الله پیرامون حفظ حرمت شخصیت حکومتی امیر المؤمنین حضرت مولا علی علیه السلام و پاسخ هایی که به این نوشته صورت گرفت مناسب است چند جمله ای پیرامون شخص معظم له اولا و جایگاه عالم دوما به صورت دلنوشته بنویسم . صلابت علمی ، قدرت فکر ،نفس پاکیزه ، و مشی دلسوزانه ایشان برای احدی در حوزه علمیه پوشیده نیست ، چه بر ما که بر خوان با برکت معنوی معظم له حظ وافی برده و متنعم شده ایم که خدای سبحان شاهد است شیرینی و حلاوتش هنوز در کاممان تازه مینماید. یاد باد آن صحبت شبها که با نوشین لبان بحث سر عشق و ذکر حلقه عشاق بود و چه بر کسانی که اندک ارتباطی با معظم له دارند. مکرر در مکرر از جناب ایشان خاطراتی از مصاحبت های شیرین در محضر رهبر معظم انقلاب شنیده ایم که حاکی از رابطه مانوس و نزدیک رهبری با ایشان است و همیشه ارادتشان به شخص و شخصیت حضرت آقا متجلی در کلام ایشان می‌باشد و عزم معظم له در حراست از امور مربوط به مردم ، دین و انقلاب نه تنها در حوزه و نه تنها در دانشگاه بلکه بر مردم عزیز خصوصا در دارالمؤمنین منطقه یزد که جنابشان ملجأ و پناه مردم آن سامان،خصوصا اندیشمندان و جوانان منطقه می‌باشند پوشیده نیست و هر کلامی فارغ از بحث های علمی آن بحث، از سر خیر خواهی از معظم له صادر شده و این نزد هر فرد منصفی ثابت است . تمجید بزرگان و مراجع من جمله رهبر عزیز انقلاب در محافل مختلف علمی از جناب ایشان حاکی از عظمت جایگاه این استاد بزرگ حوزه علمیه قم در معرکه علم و فقاهت است که به دلیل عدم رضایت معظم له از انتشار آن خودداری میکنم چه آن که آن کس که باید بداند و بنویسد میداند و نوشته است . اما مهم و مهم برای برادران طلبه ی خودم که خدا میداند به حقه آن ها را برادر خود می‌دانم ارج نهادن به منصب علم و عالم است. همان درسی که امام صادق مصدق علیه السلام در برخورد با ابان ابن تغلب به ما این چنین آموزش میدهد. رجالی سِترُگ جناب نجاشی رحمه‌الله نقل می‌کند که وقتی اَبان بن تَغْلب که یک معلّمِ صادقِ الهی و مبلّغِ‌ راستین دین بود به محضر باهر النّور امام صادق علیه‌السلام رسید، امام جهت تکریم علم و گرامی داشتِ‌ مقامِ عالِم و معلّم دستور داد که بالش برای اَبان بیاورید که تکیه بدهد، أَمَرَ بِوَسَادَةٍ فَأَلقَيتُ لَهُ‏. رجال النّجاشی، ص۱۱. همان درسی که پیامبر اسلام فرمود : انَّ اللهَ تعالی وَضَعَ اربعاً فی اربعٍ: برکةُ العلمِ فی تعظیمِ الاستاذِ .... مواعظ العددیه ص۵۷ خداوند متعال چهارچیز را در چهارچیز قرار داد: برکت علم را در تعظیم استاد... مباد برکت از حوزه فکر و اندیشه برود که از اساس علم چیزی نماند چرا که علم بذاته امامتِ بر عمل صالح را عهده‌دار است. در حقیقت علم یک هاتف غیبی است و از مقولۀ مفاهیمِ انتزاعی و صُور ذهنی نیست، زیرا که از این امور کاری ساخته نیست؛ امیرمؤمنان ع فرمودند: وَالْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ. الكافی، ج‏۱، ص۴۴. علم هاتف غیبی است که عمل را به دنبال می‌آورد و به درون جوهرۀ انسان عمل را دعوت می‌کند. اگر کار به عمل کشید و عمل او را اجابت نمود، این علم شکوفا شده و ماندگار خواهد بود، ولی اگر علم موفق به عمل نشد، بی‌تردید رخت بر می‌بندد و میرود. اهمیت این مطلب در عصر ظلمت غیبت ولی خدا و امام معصوم زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر نمایان است که حضرت هادی علیه السلام پرده از این سر برمیدارد آن جا که میفرمایند: لولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه ‏السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه‏ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه‏ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ الله وَ لكِنَّهُمُ الَّذينَ يُمْسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعَفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمْسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانَها اُولئِكَ هُمُ الاْفضَلونَ عِندَ الله عَزَّوَجَلَّ. احتجاج طبرسی ج ۲ ص ۵۰۲. اگر نه این بود که پس از غیبت قائم آل محمّد صلی الله علیه و اله برخی از علما وجود دارند که به سوی او دعوت می کنند و مردم را به حضرتش سوق می دهند و از دینش با استدلالهای الهی حمایت و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام ابلیس و یارانش، رهایی می بخشند و از دام هاي نواصب نجات بخشند پس به تحقیق هیچ کس نمی ماند جز این که از دین خدا بر می گشت.ولی آن عالمان زمام قلوب ضعفای شیعه را می گیرند همانگونه که ناخدای کشتی، سکّان و فرمان کشتی را می‌گیرند .پس آنان نزد خداوند از همه برترند. سخن کوتاه که سخن سر بسته گویم با حریفان ان شا الله مصداق یکی بر سر شاخ بن میبرید نباشیم . قم . رحمانی دوزدوزانی .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️وصف یاران امام حسین علیه السلام ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
171.pdf
239.8K
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ وصف یاران امام حسین علیه السلام ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ارزش عزاداری و آسیب شناسی آن ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
161.pdf
204.7K
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ ارزش عزاداری و آسیب شناسی آن ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
قیاس ناپذیری جمهوری اسلامی و دولت علوی ✍️سید محمدصدرا متولی امامی بسمه تعالی اخیراً یادداشتی حکیمانه از استاد کم نظیر حوزه های علمیه، حضرت آیت الله علیدوست منتشر شد که ناظر به سخنان حجه الاسلام عالی و برخی دیگر از خطبایی است که سعی می کنند با لیست کردن برخی فسادهای دوران حکومت امیرالمومنین علیه السلام، وجود فساد در جمهوری اسلامی را طبیعی جلوه دهند. لینک یادداشت : https://eitaa.com/salsabeal/267 شکی نیست که در دوره حاکمیت رسول اکرم(ص)، دوران حکومت علوی(ع) و دولت امام مجتبی(ع)، برخی مسئولان و دولتمردان مرتکب مفاسدی می شده اند که اغلب با برخورد و شدت عمل حضرات معصومین مواجه بوده است؛ با این حال به نظر می رسد مقایسه آن فسادهای فردی با فسادهای امروز، نتیجه چندانی در اعتماد مردم به نظام اسلامی نداشته و مصداقی از قیاس مع الفارق است. 🔹هرچند دفاع از نظام اسلامی وظیفه همگانی است، اما هر نوع دفاعی نمی تواند روا و نتیجه بخش باشد. آن چه مانع از تشبیه فساد برخی افراد در حکومت امیرالمومنین با فساد موجود در جمهوری اسلامی می شود، توجه به زمینه ها و ساختارهای سیاسی و اجتماعی زندگی مردم است. بینش فردی، خرد و اتمیک، صرفاً وجود برخی فسادها در دوران حکومت علی (ع) را مورد استناد قرار می دهد تا وجود فساد در نظام جمهوری اسلامی را نیز طبیعی و گریزناپذیر جلوه دهد؛ اما بینش تمدنی و ناظر به ساختارهای اجتماعی، این دو را یکسان انگاری نمی کند. در ادامه، آنچه مانع از قیاس پذیری جمهوری اسلامی با دولت علوی است را در دو محور به اجمال بیان می داریم: 1️⃣ در شرایط کنونی که دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی با شعارهایی چون ریشه کنی فساد، تورم یک رقمی، حل مشکل بورس در یک هفته، ریشه کنی بیکاری در یک سال، ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و... رأی مردم را جذب می کنند و بر کرسی دولت می نشینند، انتظار مردم را در حد شعارهایی که سر داده اند بالا برده و در صورت خلف وعده های مکرر و وجود فسادهای متعدد که هر روز از یکجا شنیده می شود، اعتماد مردم به نظام، انقلاب و امید به آینده فرو ریخته و درصورت مقایسه این وضعیت با دوران امیرالمومنین، پایه های ایمان مردم به اسلام و اهل بیت نیز متزلزل می شود. 2️⃣ نکته اساسی در درک حکومت امیرالمومنین (ع)، ریل گذاری اقتصاد و سیاست بر پایه آموزه های اسلامی و سنت رسول الله (ص) بوده تا جایی که بسیاری از صحابه پیامبر و خواص ایشان، به دلیل عدالت و اصرار بر سنت رسول اکرم، دست از حمایت علی برداشتند و حتی در تعبیر ابن ابی الحدید است که «قتل علی لشده عدله». تقسیم عادلانه منابع و بیت المال، عدم تبعیض اقتصادی و ایجاد بستر مناسب برای تجارت حلال، از مهمترین محورهای دولت علی (ع) بود که حضرت در جمله کوتاهی موفقیت دولت خویش را این گونه بیان می کنند: مَا أَصْبَحَ بِالْكُوفَةِ أَحَدٌ إِلاَّ نَاعِماً إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً لَيَأْكُلُ اَلْبُرَّ وَ يَجْلِسُ فِي اَلظِّلِّ وَ يَشْرَبُ مِنْ مَاءِ اَلْفُرَاتِ . در این شرایط است که مردم دوران امیرالمومنین، احساس امنیت اقتصادی کرده و در معیشت خود به تعبیر حضرت متنعم شده اند. هرچند نظام جمهوری اسلامی، موفقیت هایی در عرصه علم، سیاست، امنیت و صنعت داشته، لکن هنوز بسیاری از ریل گذاری های نظام اسلامی ما، رنگ و بوی عدالت علوی ندارد و چون با نام اسلام و انقلاب است، روز به روز به اعتماد مردم لطمه می زند. گسترش بانک های ربوی، کاهش ارزش پول ملی، فاصله طبقاتی اسف بار، مشکلات مردم در تأمین مسکن و عدم توانایی ایشان برای یک ازدواج ساده، همه نشانگر فاصله عمیق و تفاوت ماهوی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی با نظام اقتصادی دولت علوی است. یکسان انگاری ماهیت نظام اقتصادی جمهوری اسلامی با ماهیت نظام اقتصادی دولت علوی، مغالطه ای آشکار و توجیه گر تداوم وضع موجود خواهد بود. 3️⃣در نهایت، جا دارد به برخی دوستان انقلابی تذکر دهم که وقتی نقدهای دلسوزانه شخصیت ارزشمندی مانند آیت الله علیدوست را تحمل نکنیم و با کلمات زشت و عبارت های ناپسند از آنها فرار کنیم، دیگر چگونه می توانیم به جذب حداکثری اقشار مختلف مردم و توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در سایر جوامع فکر کنیم؟ 🔹والحمدلله رب العالمین ۲۲ محرم الحرام ۱۴۴۵ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
📌 مهجوریت فقه سیاسی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh