دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
بهمناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفتوگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) (بخش سوم )
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔸نکته بعدی اینکه ایشان از نظر اخلاق پژوهشی، اهل تألیف است و یک عبارتی ایشان دارند که میفرمایند: «فی عام ۱۳۶۹، کان لی من العمر تسعة عشرة سنة»، ۱۹ سالم بود، «وفّقنا الله تعالی لحضور بحث استاذنا البروجردی» در این سن، توفیق حضور در درس آیت الله العظمی بروجردی را پیدا کردم. با اینکه درس، درس بلندی است برای بزرگانی مثل مرحوم امام خمینی و دیگران القا میشود، ولی ایشان در سن ۱۹ سالگی وارد این درس میشود. جالب اینجاست که میفرمایند روزی ایشان روضه پدر ما بودند؛ پدرم من را به ایشان معرفی کرد و بعد از معرفی فرمود که «هل تعلمون أنّ ابنی یکتب بحوثکم؟» میدانید این پسرم درس شما را مینویسد. بعد میفرمایند که آوردند و این عالم بزرگ که برای دقائق عمرش، حساب میکند «فقضی نصف ساعة فی قرائتها» نیم ساعت تمام خواند و بعد یک اشکالی وارد کرد. آن شاگردپروری، یعنی آن اقتضای فاعل، آن قابلیت قابل، کار خودش را میکند. بعد در طول ۱۱ سال این نهایة التقریر که درس خارج بوده را تقریر میکند. یعنی ایشان کسی هستند که از ابتدا با قلم و با پژوهش آشناست.
من وارد ساحتهای دیگر ایشان نشدم. خوشم نمیآید از خواب و از این حرفهایی که گاهی در بازار است ولی بعضی از خوابها خواب نیست، بیداری است: تازه ایشان فوت کرده بودند شبی در خواب ایشان را دیدم و میدانستم فوت کرده است؛ به ایشان گفتم که در عالم خواب، شما ده سال بیشتر از عمرتان کار کردید. البته در بیداری اعتقادم بیشتر است ولی در خواب گفتم ده سال. اگر بودید چه میکردید؟ فرمود تفصیل الشریعه را تمام میکردم. که پس از اینکه از خواب بیدار شدم به آقا زاده ایشان و خلف صالحشان گفتم. و ایشان هم الحمدلله شروع به اتمام این کار بزرگ کردند.
◀️ ساده زیستی و احتیاط در مصرف سهمین و نیز غیرت دینی ایشان را چگونه دیدید؟
🔹از نظر زهد و تقوا اگر به این قسمت از وصیت نامه ایشان توجه کنیم کفایت میکند: «تمام اموالی که به اینجانب ارتباط دارد هیچ کدام مال شخصی اینجانب نیست.» طبق این بیان یعنی نه کتابم، نه منزلم، نه دفترم، هیچ کدام مال شخصی نیست؛ مربوط به سهمین است و هیچ کدام از ورثه ازاین اموال حقی ندارند یعنی این که بخواهند استفاده شخصی و خصوصی کنند حق ندارند؛ این در حالی است که ایشان صدها میلیون با پول آن زمان، حال بگوییم صدها میلیون در اختیار داشتند. بله، این وصیت مال کسی است که صدها میلیون شهریه به طلاب میدادند و یکی از شهریههای خوب، شهریه ایشان بود؛ عاش سعیداً و مات سعیدا.
نکته ای را اینجا باید عرض کنم و مهم است و آن اینکه همیشه از بزرگانگفتن خوب است، دلنشین است و ثواب دارد؛ یعنی اگر کسی قصد ثواب کند ثواب میبرد، اما مهمتر از قصد ثواب و این دلنشینی این است که انسان از زندگی اینها درس بگیرد. اینکه در قرآن آمده است: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه» درست است؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله الگوی مطلق است؛ همچنان که حجت مطلق است اما معنایش این نیست که دیگران نمیتوانند اسوه و الگو باشند؛ در واقع «لنا فی العلماء اسوةٌ حسنه» همینطور که «لنا فی الائمة المعصومین علیهم السلام اسوةٌ حسنة».
ببینید برای نمونه عرض کنم: ایشان وقتی یک شبههای در علم امام علیه السلام القا میشود، کتابی مینویسند به نام پاسداران وحی. این کتاب فاخر دو مطلب را مطمح نظر قرار میدهد: علم غیب امام و پاسخ به شبهاتی که برخی مطرح کرده بودند.
یا وقتی در آیه تطهیر، سخنانی مطرح می شود، ایشان با همکاری یکی از دوستان شفیقشان کتابی در ارتباط با آیه تطهیر مینویسند و شبهات را پاسخ میدهند.
در واقع اخلاق علمی و اخلاق پژوهشی ایشان مرز هم ندارد. هستند برخی که در محاسبات خودشان بگویند نوشتن آن کتاب از منزلت ما در آینده میکاهد و شاید مزاحم برخی از سمتها باشد، اما «ان الله تعالی غیورٌ یحبّ لکلّ غیور» اینها غیورند در اخلاق علمی، در اخلاق پژوهشی و در غیر اینها.
◀️ اگر بخواهید آیت الله العظمی فاضل را در یک جمله معرفی کنید چه جمله طلایی را میفرمایید؟
🔹 من در پاسخ شما از همین صحبتهای خودم بهره میگیرم و میگویم: «فقیهی زاهد، سترگ و آموزنده برای نسلهای آینده.»
#آیت_الله_العظمی_فاضل_لنکرانی
#منهج_شناسی_فقهی
#سالگرد_رحلت
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
بهمناسبت سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره انجام شد: گفتوگویی صمیمانه با آیت الله علیدوست
🔰 منهج فقهی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) (بخش دوم)
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
◀️ اگر امکان دارد چند نمونه از این فتاوا را بفرمایید.
🔹از باب نمونه عرض میکنم. نخست اینکه ایشان در باب مضاربه، تعیین سهم معیّن در صورتی که طرفین قاطع باشند به این مقدار از این سهم قائل است، در حالی که مشهور میگویند باید سهم مشاع باشد. من پول میگذارم دیگری کار میکند باید بگوییم نصف، ثلث، دو سوم، سهم مال تو، بقیه مال من. ولی اگر بگوییم این مقدار، ۱۷ درصد، ۱۶ درصد، بعد هم تعیین کنیم ۱۶ درصد از این پول، میشود تعیین. دیگر نمیشود مشاع؛ یعنی غیر معین، تعبیر غیر معین دقیقتر است. اما ایشان قبول دارد و میدانید در عملیات بانکی این بسیار کارگشا است. ایشان در حج صروره کسی که اولین بار مشرف به حج شده، قائل به تخییر بین حلق و تقصیر است، در حالی که معظم فقیهان متقدم بلکه متأخر قائل به تعیّن حلقاند.
یا ایشان تدخین را در روزه مُفطر یا مفطّر نمیداند البته من این مورد سوم را عرض میکنم از باب متداول والّا تدخّل فقیه در اینکه چه مفطر است و چه نیست در عنوان کار فقیهانه است اما در مصداق، کار فقیهانه نیست. فلان آمپول روزه را باطل میکند، فلان دارو روزه را باطل میکند اینها کار فقیهانه نیست؛ ولی معمولاً فقهای ما دخالت میکنند
کسی اگر فتاوای ایشان را رصد کند طبیعتاً به موارد زیادی بر خلاف مشهور برمیخورد اما عرض کردم ایشان به مکتب تجمیع ظنون و حاکمیت دلائل معنوی قائل است که باید وجدان فقیه قانع بشود؛ نظیر آن چه که در باب قضا میگویند. ما در قضاوت، دو مکتب داریم: مکتب حاکمیت دائل معنوی و حاکمیت امارات قانونی و مکتب تلفیق که مکتب اسلام است. وقتی به آن منهج تعلق پیدا میکند این هم میشود از آثارش. من ندیدم ولی حدس قوی میزنم ایشان شهرت را جابر ضعف دلالت بداند و به طریق اولی جابر ضعف سند؛ چنانچه مرجح هم دانستند. اینها از ویژگیهای این منهج فقهی است.
◀️ از دیگر مشخصههای این منهج فقهی بگویید.
🔹ویژگی بعدی این منهج فقهی این است که این فقیهان، قرآن در فقهشان حضور بهتری دارد. من از خلف صالح ایشان صدیق گرامیام جناب آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شنیدم که آن مرجع بزرگ فرموده بودند از آیه ۱۹۶ بقره، «واتمّوا الحجّ والعمره» تا آخر آیه که من صد فرع فقهی استخراج میکنم یا استخراج کردهام.
میدانید ایشان در باب حج، کار کارستانی کرده بود. از باب اینکه مخاطبان آشنا بشوند با تراث شیعه عرض کنم که همه آثار ایشان آثار سترگی است، فاخر است، فخیم است ولی بخش حج ایشان یک استثناست و حتی فرموده بودند من حج را اجازه رجوع به دیگران هم نمیدهم. اگر احتیاطی کردهام اجازه رجوع نمیدهم و فرموده بودند حتی من مقلّدان مرحوم امام خمینی قدس سره را قبول میکنم از خود مرحوم امام تقلید کنند و باقی باشند الّا فی الحج.
◀️ اخلاق علمی و پژوهشی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را چگونه توصیف می کنید؟
🔹امّا از جهت اخلاق علمی و پژوهشی: ایشان دیوار نمیکشد در مطالعات علمیاش. میدانید قم همیشه از آثار نجف به خوبی استفاده کرده و خودش را محروم نکرده، اما گاه در آن طرف، شدّت این طرف دیده نمیشود؛ یعنی نجف اصراری بر استفاده از تراث قم ندارد ولی خب این طرف نه. ایشان هم به همین اخلاق علمی قم و ارزشمند قم فرموده بود من تمام آثار اصولی و فقهی و رجالی بزرگی مثل آیت الله العظمی خویی را دیدم. با اینکه جالب است این دو نباید روش همدیگر را بپسندند، چون آیت الله العظمی خویی ایستاده بر قله صناعتمحور و صغری، کبری و نتیجه است؛ ولی ایشان بر عکس، به آن مکتب و مدرسه تعلق ندارد. اختلاف سلیقه وجود دارد؛ ولی مطالعه میکند و طبیعتاً استفاده مینماید.
#آیت_الله_العظمی_فاضل_لنکرانی
#منهج_شناسی_فقهی
#سالگرد_رحلت
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔰با حضور و ارائه ایت الله علیدوست برگزار می گردد:
🌀 نشست علمی: مدیریت اطلاعات در فقه هنر
⏹همراه با رونمایی از پایگاه فقه هنر
📆 زمان: یکشنبه 18 آذر 1403، ساعت: 10 تا 12
⏹ مکان: پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه2، تالار سلیمانی
🌐 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/ssH1b
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 313 و 314 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
413.pdf
193.2K
✍️ برگه صفحات 315 و 316 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ : 1403/09/18
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 153 و 154 سال تحصیلی 1
417.pdf
190K
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 155 و 156
سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و العشرون
تاریخ جلسه : 1403/09/18
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻حضور آیت الله علیدوست در نماز جمعه شهر ابرکوه
+ اقامه نماز عصر به امامت ایشان
🌹 #اتفاق_جالب: حضور و ابراز علاقه کودک خردسال به استاد علیدوست و عکس العمل جالب ایشان
#نماز_جمعه
#ارتباط_با_مردم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 36.mp3
20.22M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه سی و ششم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/09/18
صفحات : 315 و 316
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 43.mp3
14.13M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه چهل و سوم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و العشرون
صفحات : 155 و 156
تاریخ جلسه : 1403/09/18
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه چهل و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
14030918-feqh-043.pdf
65.3K
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه چهل و سوم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و العشرون
صفحات : 155 و 156
تاریخ جلسه : 1403/09/18
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠
14030918-osool-036.pdf
155K
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه سی و ششم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/09/18
صفحات : 315 و 316
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 315 و 316 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
419.pdf
187.7K
✍️ برگه صفحات 317 و 318 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ : 1403/09/19
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh