✅ #دین_و_حکمت (قدرت در پرتو حکمت)
🔻#نقدی بر سخنان جناب آقای دکتر #سروش با عنوان «دین و قدرت» (بخش چهارم)
✍️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
3. آقای سروش در ادامه به روایت: «امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لا اله الا الله » اشاره میکند و منبع خود را نقل ابن خلدون قرار میدهد و به نقل از او اضافه میکند که تنها پیامبر بود که مأمور به سیف بود. سند و دلالت این روایت مورد نقد اهل حدیث و تحقیق واقع شده و رد شده است! چنان که مفاداین حدیث با سیره پیامبر ناسازگار است (ر.ک: محسن قاسم پور و محمدشیرین کار موحد، مقاله «بررسی سندی و دلالی حدیث: امرت ان اقاتل الناس حتی یشهدوا ان لا اله الا الله »، دو فصلنامه پژوهشهای قرآن و حدیث، دوره 50، شماره 1، بهار و تابستان 1396، ص 101ـ121) .
4. در ارتباط با سند روایت «اما و الذی نفسی بیده لقد جئتکم بالذبح» نیز به برخی نوشتههای متخصصان این امور مراجعه شود(از جمله: ر.ک: سید مهدی علیزاده موسوی، مقاله«قرائتهای گوناگون از موضوع جهاد در قرآن، دو فصلنامه قرآن و فقه و حقوق اسلامی، ش 5، پاییز و زمستان 1395 پاورقی 195).
5. نسبت به لزوم جهاد در هر سال آقای سروش میگوید: «روایات زیادی داریم که باید سالی یک بار جهاد داشت» و این در حالی است که حتی یک روایت مرسل در این باره از سوی محدثان و عالمان فقه ادعا نشده است. برخی خواسته اند از آیه *فإذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم (توبه:5) برداشت کنند که خداوند با سپری شدن ماههای حرام فرمان جهاد داده است و چون هر سال پدیده سپری شدن ماه حرام یک بار به وقوع میپیوندد پس ـ حداقل ـ هر سال یک بار جهاد لازم است. این استدلال توسط فقیهان اسلام رد شده و گفته شده:
امر به جهاد در آیه در مقام توهم منع است و دلالت بر وجوب نمیکند. ضمن این که پدیده جهاد، پدیدهای است که تابع مصلحت است و هیچ امر ثابتی در مورد آن نمیتوان داشت. تعبیر شهید ثانی بعد از نقل استدلالی که گذشت، این است: «و فیه نظر واضح و ایضا فالمکنة مختلفة».
در این استدلال اشکال واضح وجود دارد. علاوه بر ضعف استدلال، اقتضائات نیز متفاوت است(مسالک الافهام، ج3، پاورقی ص 21و22). در این باره همچنین رجوع کنید همین قلم «روششناسی استنباط احکام جهاد» دو فصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی، ش 5 ، پاییز و زمستان 1395، ص7 ـ 11.
6. این که گفته شود: «مرابطون با اسلحه روز مرزها بودند تا بهانهای جور کنند، چند کافر را بکشند و چیزی به دست آورند و این را از قرآن الهام گرفته بودند». مایه تعجب جدی است. انصاف دهید که اینجانب سعی کردهام ـ برخلاف برخی!! ـ قلم و بیان خود را افسار کنم لکن این چه جفایی است به قرآن! اولا آیا مرابطون این گونه افراد بودهاند؟ و تعریف مرابطون، این است که شما میگویید؟!: ثانیا از کجای قرآن این بداخلاقی بدست میآید؟! قرآنی که میفرماید:
*یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّة مِنْ خَرْدَل فَتَکُنْ فِی صَخْرَة أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللّهُ إِنَّ اللّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ*(لقمان:16)
(پسرم ! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (کار نیک یا بد) باشد و در دل سنگی یا گوشهای از آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب) میآورد، حقا که خداوند دقیق و آگاه است).
منبع الهام چنین رفتارهایی است؟! و اگر منظور از الهام، الهام گرفتن بیپایه و بدون هیچ بنیان است، این جور الهام گرفتن ـ که طبیعتا دیگر الهام نیست، چه ربطی به قرآن دارد؟ پس چرا پای قرآن را به وسط میآورید؟!
در زمینه تفسیر و احکام مرابطه مراجعه کنید به محمدحسن نجفی، جواهر الکلام، ج22، ص64و65، شهید ثانی، مسالک الافهام، ج3، ص18و19 و مقایسه کنید با آنچه آقای سروش راجع به این موضوع بیان کرده است.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ #دین_و_حکمت (قدرت در پرتو حکمت)
🔻#نقدی بر سخنان جناب آقای دکتر #سروش با عنوان «دین و قدرت» (بخش پنجم)
✍️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
7. در تفسیر آیه *حتی یعطوا الجزیة عن ید و هم صاغرون* (توبه:29) آقای سروش به تفاوت «صاغرون» با «مصغرون» توجه نکرده است و برداشتی که از آیه میکند با تعبیر دوم سازگار است نه تعبیر اول و آن چه در قرآن است تعبیر اول است نه دوم. در این زمینه به المیزان، ج9، ص252 نیز مراجعه نمایید.
ضمنا مطالبی که ایشان در این سخنرانی به جناب طباطبایی در المیزان نسبت میدهد، مورد تصرف واقع شده است و در این قالب در المیزان نمیتوان یافت.
8. شخصیت پیامبر عظیم الشان و سیره ایشان چه قبل از بعثت و چه پس از آن، چه در مکه، چه در مدینه، امر پوشیدهای نیست که بتوان به طور گزینششده از آن خبر داد! من یقین دارم اگر آقای سروش بنابر بیان غیر از آنچه بیان کرده، از پیامبر داشت، به راحتی تعینات بیشماری را کنار هم ردیف میکرد تا رحمت پیامبر را ثابت کند! به همین دلیل در سایه سؤال پرسشگران یا ...در برشی کوتاه و چند دقیقهای که از وی پخش کردهاند و بعد از این سخنرانی بوده است، این مطالب را به زبان آورده است:
«پیامبر اهل مذاکره، مشاوره، رحمت، عفو، شفقت، جدال احسن و معاهده بود. نبی الرحمة هم بود. پیامبر سیاستمدار موفق ، مدبر، پیگیر، عارف راهب و اهل اعتکاف بود. این که "محمد قدرت طلب بود، اهل رفق و مدارا نبود در کلام من نبود" تجربه سیاست و عرفانی معنوی داشت. غضب او هم زیرمجموعه رحمت او بود».
ضمنا به قصد اطلاع بیشتر بر سیره پیامبر، خوانندگان گرامی این متن را به کتابهایی که سیره پیامبر رحمت و حکمت را ثبت کردهاند، حواله میدهم.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ #دین_و_حکمت (قدرت در پرتو حکمت)
🔻#نقدی بر سخنان جناب آقای دکتر #سروش با عنوان «دین و قدرت» (بخش ششم)
✍️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
3. بررسی ظرفیتها و اقتضائات معاصر برای این گونه سخنان
از جهت سوم خطابم را به خوانندگان اختصاص میدهم. به راستی در زمانی که گروههای افراطی به راحتی به نام خدا خون ریخته و سر میبرند، تندروترین فکرها بر برخی جریانات حاکم است، اسلامهراسی دنیا را پرکرده است، و... طرح این مباحثِ عمدتا خلاف واقع و زنده کردن اسناد مورد اتکای گروههایی چون القاعده و داعش (ر.ک: پیشین ، سید مهدی علیزاده موسوی ، صص169ـ 205) تا چه پایه مطابق حکمت و مورد تایید عقل است؟!
طرح این گونه مباحث، به سود چه جریاناتی است و به زیان چه نهادها و جریاناتی تمام میشود؟! مسئولیت گمراهی صدها یا هزاران مخاطبی که این سخنان را میشنوند و تصور ناصحیحی از قرآن، پیامبر و اسلام پیدا میکنند و مسئولیت سوءاستفاده دهها جریانی که از این مطالب بهره میبرند، بر عهده کیست؟!
ایکاش انسانها به جایی برسند که هر متاعی را تنها از متخصص امین آن متاع بجویند و دخالتهای غیر تخصصی در حریمهای تخصصی به قدری پلشت و ناهنجار به حساب آید که افراد حاضر نباشند جز در حیطه کار خود اظهار نظر کنند. دین را باید در قالب یک «شبکه دلالی» و در یک «نظام حلقوی و هرمی» فهم کرد، به سراغ آن رفت و مانند کسانی که در تاریکی به سراغ «فیل هنود» رفتند، به سراغ تراث دینی نرفت.
پیل اندر خانه تاریک بود
عرضه را آورده بودندش هنود
از برای دیدنش مردم بسی
اندر آن ظلمت همی شد هر کسی
دیدنش با چشم چون ممکن نبود
اندر آن تاریکیش کف می بسود
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد
گفت همچون ناودان است این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید
آن بَرو چون بادبیزن شد پدید
آن یکی را کف چو بر پایش بسود
گفت شکل پیل دیدم چون عمود
فهم اسلام و دین وقف هیچ کس و هیچ صنفی نیست لکن شعار «همهکشیشی» سر دادن و بدون هیچ گونه تخصص لازم، اظهار نظر کردن، قطعا صحیح نیست. این که شخصی در داروسازی، تحصیلات دانشگاهی را شروع کند، از این رشته بگذرد و در شیمی تجزیه و فلسفه علم کار را شروع مجدد نماید، کارشناسی ارشد را در شیمی تحلیلی بگیرد، سپس مطالعه را به تاریخ و فلسفه علم بکشاند و پس از این همه، نامرتبط به علمیت خویش، به همه تراث دینی بتازد و در فقه، فلسفه فقه، فلسفه اعلی، سیاست، تاریخ، حدیث و تفسیر اظهار نظر کند و در قامت جامع معقول و منقول ظاهر شود، کار قابل دفاعی نکرده است! و به قول مولوی بوی عدم تخصیص و تحقیق از آن بر میآید، چون بوی پیاز!
بوی حرص و بوی بغض و بوی آز
در سخن گفتن بیاید چون پیاز
البته فهم اسلام، دین و سیره وقف بر کسانی است که بر همه تراث اسلامی واقفند و گرنه برداشتش از دین همچون برداشت دزد انار و نان میشود، که با برداشت از یک آیه و غفلت از آیه دیگر، مال مردم را میدزدید و صدقه میداد و دلخوش بود که نُه دَهُم ثواب را برده است! (ر.ک: ابن جمعه الحویزی، نور الثقلین، ج1، ص614و 615) به راستی آیا بهتر نیست به جای طرح دین و قدرت از دین و حکمت با گزارشی دقیق، همه جانبه و بی طرفانه از متن اسلام و نه اسلام تاریخی گفتگو شود؟
اگر از انقباض، صولت، سطوت، عزت و شدت اسلام گفته میشود از انفتاح، رحمت، مغفرت (که این مجموعه در حکمت جای میگیرد) سخن به میان آید؟
اگر از جهاد، سیاست، مبارزه با استعباد و ستیز با بتپرستی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ گفته میشود، از تاکید بر عدالت، رعایت حقوق اسیران و همه صاحبان حق، و از تزکیه، آموزش، پرورش و بینش به عنوان هدف از بعثت ایشان (که این مجموعه مبین جامعیت شخصیت پیامبر است) نیز گفتگو شود.
در این صورت است که از دین حنیف (حکیم) ، با سهولت و سماحت گفتگو شده است؛ چرا که خود فرمود: «بعثنی بالحنیفیة السهلة السمحة».(محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج5، ص494 ـــــ در توضیح حدیث ر.ک: همین قلم، فقه و مصلحت،ص121).
و البته زمام کار هم به دست متخصصان داده شود. و الا هر روز در هر مکان با هر حجمی از اطلاعات، مخاطبانی را ـ که به اقتضای رشته مطالعاتشان خیلی از خبطها را تشخیص نمیدهند و البته عیبی هم بر ایشان نیست ـ جمع کردن و برای آنها سخن گفتن کار روایی نیست، از هر کس، باهر عنوان، در هر مکان و در هر لباس که باشد.
تحقیقا این جانب بیش از هر کسی به پند و اندرز نیازمندم و در مقامی نیستم که خواسته باشم کسی را نصیحت کنم یا از افرادی به بدی یاد کنم لکن برخی رفتارها (کار به صاحبان رفتار نداریم) به شدت قابل نقد است!
قم
حوزه علمیه
ابوالقاسم علیدوست
1399/11/27
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #دین_و_حکمت (قدرت در پرتو حکمت)
🔻#نقدی بر سخنان جناب آقای دکتر #سروش با عنوان «دین و قدرت»
🔹 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خارج_اصول_جلسه نود و دوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ جلسه: 99/12/02
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفتاد و دوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: بررسی فقهی هیات منصفه و نهاد ناظر
تاریخ جلسه: 99/12/02
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
1_855948614.pdf
201.1K
✍️ برگه صفحات 319 و 320 فقه القضاء
موضوع: هیات منصفه و نهاد ناظر
تاریخ : 99/12/02
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
📌نقد آیت الله علیدوست بر سخنان دکتر سروش با عنوان «دین و قدرت»؛
حکایت سروش و ماجرای دزد انار و صدقه دهنده نان👇
🔹https://eitaa.com/alidost_fiqh/1809
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔹#بایسته_ها_پیرامون_منشور_روحانیت از دیدگاه آیت الله علیدوست
🔻آیت الله علیدوست با اشاره به صدور منشور روحانیت حضرت امام در سوم اسفندماه ۱۳۶۷ و ایام سی امین سالگرد آن، یادآورشد: شخصیت بزرگی همچون حضرت امام یک بیانیه مهم صادر کردند، همان زمان بحث هایی شد، همایش هایی برگزار شد، چند نهاد نیز تعیین شد که عهده دار کار شوند.
▪️وی تصریح کرد: من نمی گویم اینها لازم نیست، در حد معقول خوب است که همایش و تجمعی باشد اما این ابتدایی ترین برخورد با بیانیه و منشور است.
#امام_خمینی
#منشور_روحانیت
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
نمودار منشور روحانیت.pdf
169.9K
✅ نمودار #منشور_روحانیت
#امام_خمینی
#منشور_روحانیت
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صوت #منشور_روحانیت
#امام_خمینی
#منشور_روحانیت
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت
💠 رصد کاربست های #فقه_نظام در ادبیات معاصر
🔹 سخنران: استاد ابوالقاسم علیدوست
#فقه_نظام
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
991129-رصد.کاربست.های.فقه.نظام.در.ادبیات.معاصر.pdf
231.6K
#متن
💠 رصد کاربست های #فقه_نظام در ادبیات معاصر
🔹 استاد بوالقاسم علیدوست
#فقه_نظام
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خارج_اصول_جلسه نود و سوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ جلسه: 99/12/04
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
1_861200512.pdf
185K
✍️ برگ صفحات 1801 و 1802 خارج اصول
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ : 99/12/04
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفتاد و سوم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: بررسی فقهی هیات منصفه و نهاد ناظر
تاریخ جلسه: 99/12/04
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
1_861200785(1).pdf
199.4K
✍️ برگه صفحات 321 و 322 فقه القضاء
موضوع: هیات منصفه و نهاد ناظر
تاریخ : 99/12/04
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خارج_اصول_جلسه نود و چهارم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ جلسه: 99/12/05
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
1_863529377.pdf
179.2K
✍️ برگ صفحات 1803 و 1804 خارج اصول
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ : 99/12/05
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفتاد و چهارم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: بررسی فقهی هیات منصفه و نهاد ناظر
تاریخ جلسه: 99/12/05
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خارج_اصول_جلسه نود و پنجم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ جلسه: 99/12/06
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh