دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه دوازدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - پاسخ مانع اول و دوم تاریخ جلسه: 9
فقه پزشکی جلسه 13.pdf
440.5K
✍️ متن جلسه سیزدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- دو مبنا در وضع الفاظ
تاریخ جلسه: 98/11/12
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سیزدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - دو مبنا در وضع ا
فقه پزشکی - روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی - جلسه 14 (1).mp3
14.26M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه چهاردهم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- رابطه اطلاق و تقیید
تاریخ جلسه: 98/11/19
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه سیزدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - دو مبنا در وضع الفاظ تاریخ جلسه: 9
فقه پزشکی جلسه 14.pdf
621.3K
✍️ متن جلسه چهاردهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- رابطه اطلاق و تقیید
تاریخ جلسه: 98/11/19
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه چهاردهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - رابطه اطلاق و ت
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 1 (1).mp3
7.83M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه پانزدهم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- مذاق شریعت
تاریخ جلسه: 99/06/29
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه چهاردهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - رابطه اطلاق و تقیید تاریخ جلسه: 9
فقه پزشکی جلسه 15.pdf
634.3K
✍️ متن جلسه پانزدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- مذاق شریعت
تاریخ جلسه: 99/06/29
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
40.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قسمت_پنجم
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن...
#مصاحبه
#حوزه_انقلابی
#اندیشه_سیاسی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#افغانستان
🔻بیانیه آیت الله علیدوست درباره وقایع افغانستان👇
https://eitaa.com/alidost_fiqh/2465
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#افغانستان
🔻بیانیه آیت الله علیدوست درباره وقایع افغانستان
بسم الله الرحمن الرحیم
مرتبط با حوادث افغانستان
*فأمّا الّذین ءامنوا باللّه و اعتصموا به فسیدخلهم فی رحمة منه وفضل و یهدیهم إلیه صراطا مستقیما*
این روزها وقایعی در افغانستان می گذرد که کم و بیش همگان نسبت به آن با خبرند و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. از این رو لازم است توجه کنشگران به این وقایع به نکاتی جلب گردد:
۱. ملت افغانستان ملتی رشید، توانا و مقاومی است که اگر دسیسههای کفر و الحاد از خارج افغانستان و عوامل آنها در داخل نباشد، میتواند به خوبی خود را اداره کند و کشوری آباد و آزاد را در معرض دید جهانیان قرار دهد. به همین دلیل هر نوع دخالت ناخواسته از هر کشور بیگانهای در این کشورِ مظلوم ولی توانمند، محکوم به شکست بوده و خواهد بود.
*وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ *
سابقه دخالتها در افغانستان تاکنون شاهد این مدعا است.
۲. بدون تردید تنها پدیدهای که میتواند به هدف فوق کمک کند، تشکیل دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام و ملیتهای افغانستان به نسبت عادلانه جمعیتی است. در اینباره هرگونه تبعیض، ظلم و در دراز مدت بلکه و حتی در کوتاه مدت محکوم به شکست محتوم است.
۳. شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران خیرخواه ملت افغانستان است و اگر تلاشی صورت میدهد و حوادث افغانستان را با دقت رصد میکند و تصمیماتی می گیرد، به صلاح این ملت، ملت ایران و جهان اسلام است. لکن در این باره نباید دغدغه موجه صاحبان دغدغه به ویژه مراجع عظام تقلید نسبت به اوضاع افغانستان و فعالیت برخی گروهها در این کشور و توطئه قدرت های خارج از این کشور، نادیده گرفته شود. بدون تردید بدبینی ناموجه و نادیده گرفتن واقعیت ها در افغانستان، رفتاری ناصحیح است، لکن اعتمادهای بدون ضمانت و مبتنی بر برخی گفته ها، نیز کرداری نامعقول به نظرمی رسد.
متاسفانه اخبار معتبری وجود دارد دال بر اینکه در این مساله، تا کنون دقت لازم صورت نگرفته است.
۴. تمام ظرفیت ها باید صرف فاصله دادن گروه های قدرت در افغانستان از درگیری باشد. در این میان منافع همه مردم افغانستان به ویژه شیعیان آن دیار - که در معرض تهدید و آزار بیشتری هستند - نیز باید مطمح نظر قرار گیرد.
۵. بر اصحاب رسانه در جمهوری اسلامی است که ضمن پرهیز از خبرسازی و خبررسانی بر خلاف سیاست های لازم و صحیح، مردم را قانع کرده و ابهام مساله را برطرف نمایند. البته وظیفه اقناع بیشتر متوجه مسئولان مرتبط با حوادث افغانستان در جمهوری اسلامی ایران است.
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
یکشنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۰
۱۴ذی حجة الحرام ۱۴۴۲
قم - حوزه علمیه - ابوالقاسم علیدوست
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه پانزدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مذاق شریعت تار
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 2 (1).mp3
7.98M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه شانزدهم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- عناصر شماری مذاق شریعت
تاریخ جلسه: 99/07/05
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه پانزدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - مذاق شریعت تاریخ جلسه: 99/06/29
فقه پزشکی جلسه 16.pdf
633.2K
✍️ متن جلسه شانزدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- عناصر شماری مذاق شریعت
تاریخ جلسه: 99/07/05
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
29.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قسمت_ششم
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن...
#مصاحبه
#حوزه_انقلابی
#اندیشه_سیاسی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه شانزدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - عناصر شماری مذاق
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 3 (1).mp3
11.05M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه هفدهم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- لزوم تفکیک مذاق از توهم مذاق
تاریخ جلسه: 99/07/12
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه شانزدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - عناصر شماری مذاق شریعت تاریخ جلسه
فقه پزشکی جلسه 17.pdf
451.8K
✍️ متن جلسه هفدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- لزوم تفکیک مذاق از توهم مذاق
تاریخ جلسه: 99/07/12
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
اطلاعیه مهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اخیرا در فضای مجازی از قول اینجانب ابوالقاسم علیدوست متنی دال بر عدم نجاست سگ نقل شده است.
متن مزبور ناصحیح و تقطیع شده است.
متن کامل و صوت آن را در لینک زیر مشاهده کنید
https://www.isna.ir/news/99092519669/پاسخ-آیت-الله-علیدوست-به-سوالی-درباره-نجس-بودن-یا-نبودن-سگ
در ایتا نیز در لینک های ذیل متن سؤال و پرسش و توضیحات آن قابل ملاحظه است:
بخش اول: https://eitaa.com/alidost_fiqh/2502
بخش دوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/2503
یازدهم مرداد ماه 1400
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔹پاسخ به سوالی درباره نجس بودن سگ و چند نکته (بخش اول)
▪️ ابوالقاسم علیدوست
🔻یکی از محترمین متن پرسش و پاسخی را برای این جانب فرستادهاند و در خواست کردهاند که اگر نقدی بر پاسخ وارد است، آن را بیان کنم. پرسش و پاسخ این است:
س) آیا سگ در قرآن نجس است؟
ج) بسیاری از مسلمانان عقیده دارند که سگ نجس است؛ این باور نه تنها پایه قرآنی ندارد، بلکه در تضاد با قرآن است؛ در هیچ جای قرآن چنین چیزی نیست که سگ نجس باشد.
برعکس در داستان اصحاب کهف خداوند درباره آنها میفرماید:” إِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًی”
سپس خداوند آن قدر به سگ آنها ارز ش میدهد که حتی حالات سگشان را در قرآن بیان میکند…”وَ کَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیهِ بِالوَصِید”
آیا سگ اصحاب کهف نجس بود؟ آیا سگ اصحاب کهف مانع ورود فرشتگان به داخل غار شد؟
در سوره مائده آیه ۴ میفرماید: “یَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَ مَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ”
در آیه بالا خداوند متعال میفرماید: حیوانی را که سگهای شما شکار میکنند، حلال است، سگ چگونه شکار میکند به دهانش میگیرد آیا دهان سگ نجس است؟
بسیاری از مسلمانان معتقدند: چیزی را که سگ دهان بزند، نجس است … در حالی که خداوند نمیفرماید آب بکشید.
آیا وقت آن نرسیده که ما باورهایمان را با کلام خداوند بسنجیم!؟
امروزه در جوامع اسلامی به حیوانات ـ مخصوصا سگها ـ فراوان ظلم میشود؛ سگها را آزار میدهند، میزنند، میکشند…
ذیل این پرسش و پاسخ نکاتی را بیان میکنم:
ظاهر سؤال و جواب این است که پرسشگر و جوابدهنده به قرآن معتقدند، مسلمان هستند و من فرض را بر این میگذارم که پاسخدهنده محترم، واقعا اعتقادش را گفته است؛ لذا جواب بنده هم از این پرسش و پاسخ، درون دینی است نه برون دینی.
۱. ببینید! آیا منابع معرفتی ما نسبت به گزارههای دینی فقط قرآن است؟ که اگر چیزی در قرآن نبود، نسبت آن را به دین ناصحیح بدانیم!؟ خود قرآن در این باره چه میگوید؟ پاسخ روشن است! منابع معرفتی ما سه چیز است:
الف) وحی؛ که همان قرآن باشد؛ ب) سنت مسلّم معصوم؛ ج) عقل.
قرآن نیز در آیات متعدد بر این امر تاکید میکند:” وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم”
دلالت این آیات بر وجوب اطاعت از سنت معصوم علیهالسلام روشن است. نسبت به منبع بودن عقل نیز به کتاب فقه و عقل مراجعه شود.
بنابراین وقتی چیزی در قرآن نبود، لکن در سنت و روایات معتبر بود (دقت کنید که میگویم: روایات معتبر) یا مطابق درک عقل بود، میتوان به دین نسبت داد، هر چند در قرآن نباشد.
از این جا معلوم میشود که سوال مورد بحث، یک سوال انحرافی است و جواب هم ناصحیح است البته در جواب گفته شده: نجاست سگ متضاد با قرآن است که در ادامه رسیدگی میکنیم که متضاد با قرآن است یا نیست.
من همین جا از فرصت پیش آمده استفاده کنم که امروزه بسیاری از ضروریات دین مورد انکار قرار میگیرد صرفا به این بهانه که در قرآن نیست! من سؤال میکنم چقدر از احکام نماز، روزه، حج در قرآن هست! ولی مورد وفاق همه مسلمانان از عالم و غیر عالم است؟ و پاسخ آن همان است که بیان شد و آن، این که منابع معرفتی ما سه چیز است؛ وحی(قرآن)، روایت معتبر و عقل.
۲. در قرآن نه به نجاست سگ تصریح شده و نه ـ مطابق توضیحی که خواهم داد ـ به طهارت آن. این پدیده را باید از دیگر منابع معرفتی دین به دست آورد. منابع معرفتی معتبر که سنت و روایت معتبر باشد به نجاست سگ تصریح دارد، (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۴۱۴ ـ ۴۱۷).
۳. واقع این است پاسخ دهنده محترم، تصور کرده که نجسبودن سگ به معنای پلشتی و پستی سگ است، در حالی که نجسبودن یک اعتبار شرعی است که قانونگذار اسلام آن را اعتبار کرده است و البته ممکن است بنابر مصالحی بوده که قانونگذار در این اعتبار دیده است. جالب است بدانیم که «نجاست سگ» به «لزوم پرهیز از سگ» تفسیر شده است بدون این که ارتباطی با پستی و پلشتی سگ داشته باشد. البته ما نمیدانیم شاید ارتباط با سگ و حضور آن در زندگی برای انسان ضررهایی دارد که این اعتبار الاهی را توجیه میکند. البته آن چه برای ما به عنوان یک مسلمان تابع اسلام مهم است امتثال و اطاعت این حکم است. با این توضیح معلوم میشود که یادکرد از سگ اصحاب کهف هیچ دلالتی بر طهارت آن ندارد و وجود روایتی دال بر این که فرشتگان وارد مکانی نمیشوند که سگ در آن جا حضور دارد، باید جعل آن را به انگیزه ایجاد انگیزه و پرهیز از سگ و وارد نکردن آن در زندگی دانست نه چیز دیگر. ضمن این که روایت از سند معتبر برخوردار نیست قهرا قابل تمسک و استفاده نخواهد بود.
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔹پاسخ به سوالی درباره نجس بودن سگ و چند نکته (بخش دوم)
▪️ ابوالقاسم علیدوست
۴. این که قرآن، شکار حیوان را توسط سگی که تعلیم داده شده، حلال شمرده به معنای استفاده از آن بدون شستن و تمیز کردن نیست! باید با کمال تعجب از پاسخ دهنده محترم پرسید که جناب ایشان! شکار سگ را بدون این که از خون و آلودگیهای دیگر پاکیزه میکنند تناول میکنند!؟
قرآن در این آیه در مقام بیان حلال بودن و حلال نبودن شکار است نه کیفیت استفاده کردن! بنابراین معلوم گردید که قول به نجاست سگ در تضاد با قرآن نیست!
۵. شریعت مطهر اسلام ظلم و اذیت هیچ موجودی را ـ هر چند سر سوزنی باشد ـ نمیپذیرد! این صریح قرآن است که میفرماید: إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ یعنی خداوند به اندازه سنگینی ذرهای ستم نمیکند؛ ستمنکردن خداوند هم به عدالت در تکوین است و هم به عدالت در قانونگذار ی و تشریع؛ و… و؛ و صریح روایت معتبر است که پیامبر اسلام میفرمایند: «عُذِّبت امرأه فی هر ربطته حتی مات» (زنی به دلیل حبس گربهای که در اثر این حبس مرد، عذاب شد و در ادامه حدیث است که آتش برای او ثابت گردید). سند روایت معتبر است. (روایات در این زمینه متعدد است ر. ک: میزان الحکمه، ج ۲ ص ۷۱۲ ـ ۷۱۴).
بنابراین نه باید سگ را زد، نه اذیت کرد و نه کشت مگر این که خود موجب آزار و اذیت شود؛ و تزاحمی بین حفظ سلامت انسان و فلان حیوان باشد.
۶. مشفقانه به مثل پاسخ دهنده محترم میگویم: به نظر شما آیا نباید در استفاده از قرآن تخصص کافی داشت!؟ با مطالعه این جواب من به یاد مدعیای افتادم که مال مردم را میدزدید و صدقه میداد؛ در یک مورد دو انار و دو قرص نان دزدید و صدقه داد و در جواب امام صادق علیه السلام که از وجه کارش پرسیدند عرض کرد من بر اساس یک آیه از قرآن این کار را انجام میدهم زیرا قرآن میفرماید که مجازات سیئه بیش از خود آن نیست اما پاداش حسنه ده برابر است (مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلَا یُجْزَی إِلَّا مِثْلَهَا)؛ که امام در جواب او فرمودند: آیا نشنیدهای که قرآن فرموده است: فقط از متقین میپذیریم؟ (إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ) بر این اساس باید قرآن بلکه و کل دین را در یک نظام و مجموعه مطالعه کرد و این کار تخصص میطلبد!
۷. به حکم قرآن که مطابق جواب، قبول دارید: إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا انسان در مقابل آن چه میشنود، میبیند، میاندیشد و میگوید، مسئول است به ویژه اگر سخنی مربوط به دین و اعتقاد دیگران باشد.
۸. قابل توجه این که امروزه وارد کردن سگ در زندگی یک مجموعه فرهنگ است که نمیتوان در اظهار نظر آن را نادیده گرفت؛ حضور سگ با خود تبعاتی دارد بدون آن که نشانه تمدن، فرهنگ و به روز بودن باشد! به روز بودن را با امور دیگری نشان دهیم.
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قسمت_هفتم
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن...
#مصاحبه
#حوزه_انقلابی
#اندیشه_سیاسی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه هفدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - لزوم تفکیک مذاق از
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 4 (1).mp3
12.96M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه هجدهم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- توجه به پیامد اجرای فتوا
تاریخ جلسه: 99/08/03
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه هفدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - لزوم تفکیک مذاق از توهم مذاق تاریخ
فقه پزشکی جلسه 18.pdf
631.5K
✍️ متن جلسه هجدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- توجه به پیامد اجرای فتوا
تاریخ جلسه: 99/08/03
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻پیش به سوی وفاق عملی / ما نباید وقتی رهبری مطلبی را میگویند بخواهیم بر آن حاشیه بزنیم (بخش دوم)
▪️آیت الله علیدوست
🔹درتربیت نیرو نمره نظام نزدیک به ۲۰ است
در اینجا اگر بخواهیم از حاکمیت شروع کنیم، حاکمیت باید یک بایستههایی را در نظر بگیرد. من مثال میزنم که ما در این ۴۰ سال انقلاب- فعلاً این پرسش که چقدر موفق بودهایم را کنار بگذاریم- معتقدم در یک چیز که نمره نظام و انقلاب نزدیک به ۲۰ است، آن تربیت نیرو است که در دانشگاه و حوزه در این ۴۰ سال چقدر نیرو تربیت شده است. حاکمیت در همه ابعادش باید اینها را شناسایی کند.
🔹حاکمیت نباید بگذارد مغزها فرار کنند
حاکمیت نباید بگذارد مغزها فرار کنند و از آن بدتر مغزها فرسایش پیدا کنند. این وظیفه حاکمیت است و نه کسی که میخواهد آنها را نصب کند. خوب باید این نیروها شناسایی شوند که این نخستین گام و وظیفه است و از این نیروها استفاده شود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسشی در خصوص حوزه انقلابی و سکولار نیز میگوید: فرض کنید در داخل کشور و نظام وقتی ما افراد را نگاه میکنیم، دو نفر را با همدیگر در نظر بگیرید که گاهی این دو نفر نه اشتراک در راهبرد دارند و نه در تاکتیک.
مثلاً یکی انقلابی است و طرف مقابل کاملاً ضدانقلابی است. اما گاهی اوقات دو نفر هم در راهبرد و هم تاکتیک با همدیگر متحد هستند.
این وسط قهراً دو شکل دیگر نیز وجود دارد؛ یکی این است که در راهبرد و مبنا متحد هستند اما اختلاف سلیقه دارند یعنی در تاکتیک با هم اختلاف دارند و عکس نیز متصور است یعنی مبنا مختلف است ولی منافقانه تاکتیک واحدی دارند یعنی یک نفر با اعتقاد حرف میزند ولی دیگری اعتقاد هم ندارد ولی ممکن است آن حرف را بزند.
مثلاً در بحثهای خودمان نظام را قبول دارد، رهبری را قبول دارد و حتی شخص رهبر و حوزه را نیز قبول دارد ولی میبینید در تاکتیک یکی یک جور موضع میگیرد و دیگری به شکل دیگری موضع میگیرد و من ثالث که میخواهم قضاوت کنم با یکی از این تاکتیکها موافق هستم.
اینجاست که قضاوت سخت میشود و انسان خدای نکرده ایمانش را از دست میدهد. پس این شد اصل مطلب که خیلی از مسائل را حل میکند. اینجاست که ممکن است دو سلیقه پیدا شود. حالا ممکن است این سلیقهها در عملکردها نیز بیایند.
مثلاً فرض کنید یک نفر تکتیرانداز شود ولی یک نفر بخواهد نیروی فکری آن جریان بشود. خب اینها دو تاکتیک و دو روش است ولی راهبرد واحد است.
🔹خاطره ای از مرحوم یزدی
یادم نمیرود این اواخر با آقای یزدی در جامعه مدرسین روی موضوعی با هم بحث کردیم و من از ایشان پرسیدم استاد انقلابی را چه معنا میکنید؟ آن کسی که در یک خطبه ۱۸ بار بگوید رهبر معظم انقلاب؟ یکی از آقایان جواب داد که نه آقای علیدوست ما نمیگوییم که کسی ۱۸ بار در خطبهاش بگوید بلکه ما معتقدیم اگر امروز آقا یک موضعی گرفتند فردا صبح در درسش بگوید. من دیگر نوبت صحبت نداشتم ولی عقیده من این نیست.
آنچه را که ما میتوانیم روی آن مانور بدهیم و درست و وظیفه است وفاق عملی است. یعنی ما نباید وقتی رهبری مطلبی را میگویند بخواهیم بر آن حاشیه بزنیم.
#اندیشه_سیاسی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻پیش به سوی وفاق عملی / ما نباید وقتی رهبری مطلبی را میگویند بخواهیم بر آن حاشیه بزنیم (بخش اول)
▪️آیت الله علیدوست
🔹قرائت امام خمینی(ره) از دین و انقلاب
آیتالله علیدوست در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان و نحوه شکلگیری انقلاب اسلامی بر اساس قرائت امام خمینی(ره) از دین و انقلاب میگوید: یک دفعه ما بحث را از اینجا شروع میکنیم که آیا تشکیل حکومت در عصر غیبت بر اساس شریعت را قبول دارید یا خیر و اگر قبول دارید آن را واجب میدانید یا خیر؟ در ادامه اگر واجب میدانید، واجب مطلق یا واجب مشروط میدانید. ما تا این سؤال را حل نکنیم، بقیه سؤالها مثل خانهای است که روی برف ساخته شده باشد.
🔹تشکیل حکومت واجب است
من شما را به درسهای خودم ناظر بر فقه سیاسی حواله میدهم که در آنجا به این رسیدم که تشکیل حکومت جایز است. این گام نخست، در این گام باید تمام دلایلی که مبنی بر منع تشکیل حکومت عقلاً و نقلاً اقامه شده است را جواب دهیم و به گمان خودم به این سؤالات جواب دادهام.
استاد علیدوست با بیان اینکه پس از پاسخ مبنی بر جواز حکومت باید به این سؤال پاسخ داد که آیا تشکیل حکومت واجب است یا خیر، ادامه میدهد: ما در آنجا به این رسیدیم که چون شریعت مطهر اهداف دارد و این اهداف باید پیاده شود و پیاده شدن در سایه حکومت ممکن است، پس تشکیل حکومت واجب میشود.
واجب دو رقم است مثلاً حج واجب و نماز هر دو واجب هستند اما حج واجب مشروط است یعنی شما لازم نیست که مستطیع شوید ولی برای نماز شما باید اسباب آن را آماده کنید. در نهایت ما به این رسیدیم که تشکیل حکومت اولاً جایز است در مقابل اندیشه رقیب که میگوید ممنوع است، دوم اینکه واجب است در مقابل اندیشهای که میگوید اگر همه زمینهها هم آماده شود شما میتوانید قبول نکنید و سوم اینکه واجب مطلق است یعنی اینکه باید اسباب آن نیز به طور معقول انجام شود.
🔹تفاوت بین نگاه رهبری وامام نیست
استاد علیدوست در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان همراستا بودن نگاه رهبر انقلاب در باب ضرورت تشکیل حکومت و هم دولت اسلامی با نگاه حضرت امام(ره) نیز میگوید: من تفاوتی نمیبینم. قطعاً کسی که رهبری نظام را دارد نمیتواند به این عقیده نباشد. رفتارها و سخنرانیهای ایشان نیز همین قضیه را تأیید میکند.
جواب من به پرسش شما عینیت است یعنی حتی در امتداد هم که من به برخی از اختلافها اشاره کردم، من بین ایشان و مرحوم امام خمینی اختلافی نمیبینم.
🔹انتقادها معنایش انتقاداز شخص نیست
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان در خصوص نحوه تشکیل و حکمرانی نیز انتقادی به جمهوری اسلامی وارد کرد یا خیر، اضافه میکند: پرسش سختی است برای اینکه انسان خارج از گود میخواهد انتقادی را وارد کند اما به این معنا نیست که من نمیخواهم جواب این سؤال را ندهم. اگر ما به این نتیجه رسیدیم که بعضی از انتقادها وارد است معنایش این نیست که ما شخص را داریم نقد میکنیم. اگر به یاد داشته باشید در برنامه شوکران وقتی آقای مجری از من پرسید آیا شما امام خمینی(ره) را قابل نقد میدانید یا نه، من در جواب گفتم که ما علیالحساب ۱۵ معصوم نداریم و من عصمتانگاری را غلط میدانم.
🔹اگر عملکردها نقد میشد و افراد مورد هجمه قرار نمیگرفتند
ممکن است به طور موقت برخی از اهداف ما را تأمین کند ولی ما ماکیاولیسم نیستیم که بخواهیم جلو برویم اما به او گفتم که نقد عملکرد، غیر از نقد شخص است و اکنون که دارم با شما صحبت میکنم این قضیه را یک آسیب بزرگ در کشور میدانم.
شما تصور کنید اگر عملکردها نقد میشد و افراد مورد هجمه و طعنه قرار نمیگرفتند ما چه وضعیت اخلاقی میداشتیم تا الان که ابتدا به نفر مورد نقدمان چند فحش میدهیم که میخواهیم نقد کنیم.
وی در خصوص الگوی رابطه حاکم اسلامی با کارگزار اسلامی نیز این گونه میگوید: رابطه کسی که در رأس هرم قدرت قرار دارد با کارگزارانی که خودش نصب میکند- حالا آنهایی که مردم انتخاب میکنند بحث دیگری دارد- اینکه چه الگویی باید اینجا باشد یک بحث الگوی نظری است و یک بحث نیز الگوی عملی و اجرایی است. از نظر الگوی نظری تئوریپردازان ما هم الگوی اسلامی و هم الگوی عقلی، عقلایی و انسانی داریم. جالب است که اینها هیچ کدام نیز با همدیگر منافاتی ندارند. بالاخره شریعت مطهر یک دستوراتی دارد.
ما نامه مالکاشتر را داریم که حضرت امیر(ع) در آن الگویی را مطرح میکنند که ما باید برویم و آن را استخراج کنیم. اصلاً خودِ انسان در طول تاریخ به الگوهای خوبی رسیده است که باید آن الگوها در بعد نظر اجرا شود. منتها من فکر میکنم مشکل ما بعد نظر نیست بلکه بعد اجرا و بعد عمل است.
#اندیشه_سیاسی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه هجدهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - توجه به پیامد اجرا
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 5 (1).mp3
5.84M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه نوزدهم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- سازکار های دستیابی به مذاق شریعت
تاریخ جلسه: 99/08/10
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه هجدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - توجه به پیامد اجرای فتوا تاریخ جلس
فقه پزشکی جلسه 19.pdf
644.1K
✍️ متن جلسه نوزدهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- سازکار های دستیابی به مذاق شریعت
تاریخ جلسه: 99/08/10
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ جلوگیری از فرار و فرسایش مغزها وظیفه حاکمیت است
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست بیان داشت؛
🔹 معتقدم در یک چیز که نمره نظام و انقلاب نزدیک به ۲۰ است، آن تربیت نیرو است که در دانشگاه و حوزه در این ۴۰ سال چقدر نیرو تربیت شده است. حاکمیت در همه ابعادش باید اینها را شناسایی کند.
🔹 حاکمیت نباید بگذارد مغزها فرار کنند و از آن بدتر مغزها فرسایش پیدا کنند. این وظیفه حاکمیت است و نه کسی که میخواهد آنها را نصب کند.
🔹 آنچه را که ما میتوانیم روی آن مانور بدهیم و درست و وظیفه است وفاق عملی است. یعنی ما نباید وقتی رهبری مطلبی را میگویند بخواهیم بر آن حاشیه بزنیم.
🔹 چون شریعت مطهر اهداف دارد و این اهداف باید پیاده شود و پیاده شدن در سایه حکومت ممکن است، پس تشکیل حکومت واجب میشود.
🔹 شما تصور کنید اگر عملکردها نقد میشد و افراد مورد هجمه و طعنه قرار نمیگرفتند ما چه وضعیت اخلاقی میداشتیم.
🔹 رابطه کسی که در رأس هرم قدرت قرار دارد با کارگزارانی که خودش نصب میکند، یک بحث الگوی نظری است و یک بحث نیز الگوی عملی و اجرایی است. مشکل ما بعد نظر نیست بلکه بعد اجرا و بعد عمل است.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23968
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh