eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.4هزار دنبال‌کننده
589 عکس
74 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه چهارم (27)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 مو
202.pdf
143.6K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه پنجم (28)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/08/08 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢فقیه در استنباط باید به‌نصوص مبین احکام در سایۀ نصوص مبین مقاصد نگاه کند/ در فقه الحکومه، نصوص مبین مقاصد کارایی سندی و دلالی دارد/ از تراث شیعه برای بومی‌سازی مقاصد استفاده کنیم ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مقاصد متعلق به خدا است، نه به اهل سنت یا به یک گروهی خاص. خداوند هم نصوص مبین احکام دارد و هم نصوص مبیّن مقاصد. آیا فقیه شیعی امامی نباید به این ظرفیت توجه کند؟ برخی از اعاظم بدون اینکه تأمل کنند می‌گویند فقه مقاصد، فقه سنی است! چرا ما این ظرفیت را به آن‌ها بدهیم! 🔸برخی در بحث مقاصد به‌شرط لا هستند، بعضی هم می‌گویند مقاصد پذیرای تفاسیر مختلف است. آیا سوءاستفاده‌ می‌تواند منشأ غفلت از یک ظرفیت باشد؟ آیا در طول تاریخ از روایات و قرآن سوء استفاده نشد؟ بلکه باید ورود صورت بگیرد و ضوابط و فرق شیعی و سنی آن گفته شود. باید این نصوص را در نظر گرفت و با تراث در فقه شیعی بومی‌سازی کرد. 🔹نظرم این است که فقیه متکفل استنباط، آنچه برایش اهمیت دارد اسناد قرآنی و سنت است؛ اگر موردی از اجماع و عقل سالم بماند، آن دو هم منبع استنباط هستند؛ اما مقاصد شارع، صرفاً می‌توانند مفسر نصوص مبین شریعت باشند. 🔸کسی که مقاصدی فکر می‌کند هیچ‌وقت فتوا به اطلاق‌گیری منافی با مصالح و مقاصد یا فتوا به «الخراج بالضمان» نمی‌دهد. لذا معتقدم فقیه در استنباط باید به نصوص مبین احکام در سایۀ نصوص مبین مقاصد نگاه کند و در این صورت بسیاری از نصوص عموم، از عموم می‌افتد و بسیاری از نصوص خاص، عمومیت می‌یابد. 👈متن +صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=72856 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه پنجم (28)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موض
203.pdf
154.5K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه ششم (29)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/08/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه ششم (29)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضو
204.pdf
181.5K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه هفتم (30)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/08/22 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه هفتم (30)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موض
205.pdf
179K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه هشتم (31)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/08/29 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
شخصیت تکرار نشدنی دبیر علمی کنگره بین المللی آیت الله نایینی (ره) گفت: میرزای نایینی صاحب مکتب و تکرار نشدنی است و ایشان در نجف، قم و حوزه‌های علمیه صاحب مکتب و پیرو است و کمتر کسی به اندازه ایشان مطرح است. آیت‌الله ابولقاسم علیدوست اظهار داشت: ادعا نمی‌کنیم که طلاب جوان امروز حوزه‌های علمیه باید حتما همچون میرزای نایینی درس بخوانند، اما آنها باید جامعیت، تلاش و کوشش در درس خواندن و اخلاق را از آن عالم فرهیخته بیاموزند.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه هشتم (31)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موض
206.pdf
216.3K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه نهم (32)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/09/06 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔅 آیت الله علیدوست: 🔻 بسیاری از نصوص مبین مقاصد، در فقه الدوله و فقه الحکومه در جایگاه نصوص مبین شریعت قرار می گیرند. لذا نیازمند دو هستیم: یکی برای مردم و دیگری برای و دولت مردان. https://eitaa.com/salsabeal
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه نهم (32)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضو
207.pdf
154.3K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه دهم (33)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/09/13 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
"وقف، اقدامی مبارک بویژه در راستای تعظیم و تکریم اربعین" آیت الله علیدوست در اسلام به موضوع وقف ارزشگذاری خاصی شده است و به عنوان باقیات صالحات مطرح است. موضوع وقف اقدام مبارکی است که اسلام به آن سفارش کرده است و ائمه اطهار(ع) قولا و عملا مردم را تشویق به انجام سنت وقف کرده اند. ائمه معصوم(ع) به سنت وقف اهتمام ویژه ای داشتند، به طوری که سفارش هایی از ائمه درباره هزینه کرد برای عزاداری داریم. این سفارش شامل وقف نیز میشود‌. اقدام به وقف را نه تنها شیعیان بلکه دیگر مسلمانان به تاسی از معصومین(ع) مورد توجه قرار دادند، حتی بسیاری از سلاطین و افرادی که صالح نبودند، نیز وقف هایی داشته اند. یکی از بهترین راهکارها برای زنده نگه داشتن نهضت حسینی زیارت اربعین است و با وقف می توان گام های اثرگذار برای پررنگ شدن این جریان برداشت. ورود مردم در این راستا میتواند تا حد زیادی وجهه مردمی پدیده مبارک اربعین را حفظ کند و از ورود برخی آسیب ها پیشگیری کند.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه یازدهم (34)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 م
209.pdf
209.9K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه دوازدهم (35)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/11/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_هنر_سال_دوم متن پیاده‌سازی جلسه دوازدهم (35)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
210.pdf
146.3K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه سیزدهم (36)، سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فقه هنر تاریخ جلسه : 1401/11/09 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢باید به حجابِ جوششی برسیم/ نه به خشونت مطلق معتقدم نه به یله و رها بودن جامعه/ می‌خواهند خاکریز چادر را بزنند، جلوتر بروند و به حداقلِ پوشش برسند ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹در بحث حجاب ممکن است بخشی از خانم‌ها توجیه و قانع نشده باشند. اگر جهاد تبیین صورت گیرد و قضیه بیان شود، بسیاری قانع می‌شوند. البته بخشی از بی حجابی ناشی از لجبازی است؛ اما کسی از حاکمیت ناراضی است، چیزهایی دیده است و فرض کنیم که حق دارد ناراضی باشد اما آیا باید حکم الهی را مسخره کند یا حکم الهی را زیر سؤال ببرد؟ خانمی که بدون حجاب به خیابان می‌آید قبل از اینکه با حکومت لجبازی کرده باشد، حکم خدا را سبک کرده است. نمی‌دانم چه مقدار سخن من به این افراد می‌رسد، لکن به عنوان برادر بزرگ‌تر و پدر به آن‌ها دلسوزانه می‌گویم که این قضیه قصۀ «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسکری» نشود. 🔸اینجا از برخی گلایه کنم که اخلاق کاربردی می‌نویسند اما فحش راهبردی می‌دهند! گفته بودند که فلانی از بی‌حجابی دفاع کرده است. من این‌ها را نفرین می‌کنم. یعنی من از بی‌حجابی دفاع کرده‌ام یا گفته‌ام که باید بسیار دقیق عمل شود؟ اگر سال گذشته حرف ما برای بعضی‌ها خیلی عجیب و غریب بود الان فکر نمی‌کنم برای کسی عجیب و غریب باشد. فکر می‌کنم حاکمیت باید دقت بسیاری کند، از کارشناسان بیشتری کمک بگیرد و مردم مذهبی، بیشتر به موضوع اهمیت نشان دهند؛ یعنی از درون مردم این کار صورت گیرد. ما باید به حجاب جوششی برسیم یعنی به نوعی شود که حدأقل طیف وسیعی از مردم از درون و داخل به حجاب گرایش پیدا کنند. 🔹من نه به خشونت مطلق معتقدم، ـ چون گاهی اجرای قانون به شکل خشونت است ـ و نه مثل بعضی‌ها که می‌گویند جامعه یله و رها باشد؛ چون متأسفانه برخی هیچ مرزی را مراعات نمی‌کنند... گاهی اوقات برخی برای اینکه به جان بی‌حجاب بیفتند می‌گویند این‌ها عفیف نیستند. در سخنرانی‌ها برخی افراد مقیدند بی‌دقت صحبت کنند یکی می‌گوید خانوادۀ این‌ها ضعیف است، دیگری می‌گوید لقمه‌های پاک نخورده‌اند. یا تهمت فساد می‌زنند، این‌ها زنان فاسدی هستند و ... آخرین نمونه آن همین هفته یک نفر از این حرف‌ها زده بود. 🔸ای کاش پدیدۀ کشف حجاب و بی‌حجابی در کنار سایر مفاسد دیده می‌شد. این مهم است. مطمئن باشید اگر دولت بتواند مسئله بی‌کاری، گرانی و تورم را حل کند، الحمدلله امنیت وجود دارد اما در گوشه و کنار گاهی ناامنی دیده می‌شود، دولت بتواند این مسئله را هم حل کند، می‌تواند بیان خوبی از کارهای مثبتی که انجام می‌شود داشته باشد. لذا مسئله بی‌حجابی و بدحجابی هم حل می‌شود. نمی‌گویم صد درصد بلکه بسیاری از آن حل می‌شود. 🔹من این را نمی‌گویم که حاکمیت باید همه چیز را حل کند بعد سراغ حجاب برود. چون ممکن است حرف من با حرف آن‌ها مخلوط شود در حالی که حرف آن‌ها را نمی‌گویم. اینکه عملاً هر روز با یک اختلاس، دزدی، سوء رفتار، سوء مدیریت و کار در دست کاردان نبودن مواجه شویم و از سوی دیگر روی این مسئله تأکید کنیم یا همه بحثِ خطبه‌های نماز جمعه حجاب باشد، صحیح نیست. پس صرف تأکید بر مسئله حجاب و بی‌توجهی به اولویت‌های دیگر کشور شایسته نیست. 🔸تصور می‌کنم اگر اسلام هم وارد ایران نشده بود و پدران و مادران و اجداد ما همان دین مجوسیت را داشتند باز هم بر مسئله حجاب تأکید می‌کردند. لذا واقعاً جامعه متدینان از وضعیت فعلی ناراحت هستند، ممکن است به برخی از رفتارها انتقاد داشته باشند که دارند، اما قطعاً بخشی از اهمیت مسئله حجاب برای مردم ایران به دلیل عِرق دینی و ملی است. 👈 متن کامل این گفتگو را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73082 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh