🔰 جای شهید بهشتی در سپهر فقاهت همانند سیاست خالی است
📖 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی مطرح کرد؛
📕 شهید بهشتی شخصیتی بود که هرگز از انضباط فکری و فقهی خارج نشد؛ یعنی اظهار نظر فقهی غیرمنضبط نمیکرد و براساس روابط شناخته شده اجتهاد، فقاهت خود را نشان داد. فقه ایشان فقه پایا و پویا، منضبط، اصولی و متناسب با اقتضائات زمان و مکان بود.
📕 البته نمیگوییم که دیدگاههای ایشان قابل نقد نبود، خود بنده هم بر آراء ایشان نقد دارم ولی این نقد برایندی است و نه فرایندی، یعنی او به صورت روشمند اجتهاد میکرد و اگر نقدی بر آراء او وجود دارد در برایند و نتیجه بحث است. به هر حال همان طور که جای ایشان در سپهر سیاست کشور خالی مینماید و اگر بود خلأیی را پر میکرد در سپهر فقاهت هم اگر بود وجودش کاملاً ملموس بود.
📕 اگر فقیه ما پایا و پویا و با توجه به حوادث واقعه اجتهاد کند، در همه مقولات مانند اقتصاد، بازار و معاملات این اجتهاد لازم است؛ الان نقد بنده بر برخی نهادها این است که میخواهند با متد خاصی مسائل اقتصادی را قانونگذاری کنند در حالی که داشتن روش اجتهاد در هر عرصه فقهی جزء ضروریترین کارها است.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست
🔹عقیده بنده این است که اجتهاد بدون روششناسی به سامان نخواهد رسید. نمیگویم روششناسی اجتهاد فقهی بلکه کسی که بخواهد در تفسیر، کلام، معارف و فقه قلم بزند نیازمند روششناسی و منهج است وگرنه بیراهه رفته و سعی نامشکور از او صادر خواهد شد.
🔸توصیه میکنم که محققان حاشیه محقق ایروانی را بر شیخ اعظم انصاری بخوانند. ایشان در برخی موارد به شیخ انصاری حمله علمی کرده و گفته است که شما در مسئله نظرات و ادله موافق و مخالف را هم آورده و یکطرف را تقویت و طرف دیگر را تضعیف کردهای ولی از تعبیر لکن الانصاف استفاده میکنید و این دیگر چیست؟ انشاء الله و ماشاءالله و اگر و مگر چیست؟ اگر نظرتان را دادید این تردید برای چیست؟
🔹در یکی دو دهه قبل مقالهای با عنوان «نصبسند» نوشتم که بازتاب زیادی داشت؛ نظر بنده این بود که نص غایت و هدفی دارد و ما باید مقاصد شریعت را لحاظ کنیم ولی منتقدان بنده گفتند که اگر مقاصد به میان بیاید دین را خراب خواهد کرد که این توجیه برای بنده قابل هضم نیست.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
همگان میدانند حاکمیت «برادری دینی»، همگرایی، تقریب و همزیستی مسالمتآمیز همه مسلمانان نه تنها ضروری، بلکه مقدس است. بالاتر از این، میتوان گفت: همزیستی مسالمتآمیز همه انسانها، مسلمان و غیر مسلمان عدم اختلاف و پررنگشدن «برادری انسانی» - که قرآن کریم بارها از آن یاد میکند – نیز امری مبارک و عزیز است. در همین راستا است که قرآن، پیامبر – صلی الله علیه و آله - ، اصحاب ایشان و امامان اهل بیت – علیهم السلام -، عالمان و مصلحان دلسوز همیشه منادی تقریب و زندگی در کنار هم بودهاند. و اگر ندایی به اختلاف و شقاق در امت پیامبر بوده است از دشمنان دین و مسلمانان بوده است.
کتاب حق هستی
دفتر یکم
ویژه اندیشه تقریبی بین مذاهب و ادیان
خرید آنلاین با پست رایگان
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/741
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
خداوند متعال در بعث رسولان و انزال کتب آسمانی و تشریع مقررات، مقاصد و اهدافی کلی و کلان داشته است که عالمان دین، بعدها از آن به «مقاصد شریعت» یاد کردند. مقاصد شریعت غیر از علتها و حکمتهای جزیی احکام است که در شریعت مطهر اسلام بیشمار است. مقاصد شریعت آن اهداف کلی است که چون لباسی سرتاسری بر اندام شریعت پوشانیده میشود. در قرآن و روایات اموری چون اقامه مردم به قسط و عدل، آزادی انسانها از قیود و خرافات، شکوفایی استعدادها، تعلیم و تزکیه از مقاصد عالیه شریعت به شمار رفته است.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
مایه تأسف فراوان است که آیات و اسناد مبین مقاصد،آن گونه که باید مورد توجه مفسران، عالمان و فقیهان قرار نگرفته است. در حالی که مطمح نظر قراردادن تراث و آیات مبین مقاصد، گفتمان و گفتگوی فهمنده نصوص دینی را از فهم اتمیک، شخصی، خودحقپندار به فهمی نظاممند، اجتماعی و متحمّل آرا و افکار دیگران میرساند. شمشیر عداوت را از دست ایشان و عموم مسلمانان میگیرد و به جای آن، قلم و تفکر را به آنها ارزانی میدارد.
مسلمانان، دیگر به نام خدا خون نمیریزند، سنی و شیعه پنجه تعرض به رخسار شکوه و آبروی همدیگر نمیافکنند و سالم، عزیز و کریم در کنار یکدیگر زندگی میکنند؛ اقامه قسط میکنند؛ خرافات را میزدایند؛ به پیشرفت و تکامل فکر میکنند؛ و در نهایت ، تعلیم و تزکیه و خروج از ظلمت به نور مورد اهتمام ایشان قرار می گیرد.
در این جا است که به دلیل محور قرار گرفتن آیات و نصوص مبین مقاصد الاهی، جامعه به اهداف خداوند در بعث رسل و انزال کتب و تشریع مقررات نزدیک میشود و به تعبیر دیگر: دین خدا در زمین حاکمیت مییابد.
• عالمان، غیر فقیه، باید در تفسیر قرآن و نصوص دینی، همه نصوص را در سایه نصوص مبین مقاصد تفسیر کنند؛ در این جا است که دینی مطبوع، جامع، جهانی و جاودان به عرصه دنیا ارائه میشود. و ثمره مبارک این نگاه، زیست آرام همه انسانهای حقجو در کنار یکدیگر است.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست
آیت الله علیدوست: همگان میدانند حاکمیت «برادری دینی»، همگرایی، تقریب و همزیستی مسالمتآمیز همه مسلما
آیت الله علیدوست:
• فقیهان سترگ اسلام – فارغ از هر مذهبی که دارند- ضمن اقدام لازم و حتمی به صدها آیه و روایت معتبر – که در موارد جزئی و خرد وارد شده است- به آیات و نصوص مبین مقاصد نیز بنگرند و با مطمح نظر قراردادن این نصوص به استنباط احکام بپردازند.
طبیعی است که به دلیل اشتراک همگان در قبول این اَسناد، خروجی اجتهاد فقیهان تا حد زیادی به ویژه در امور سیاسی، اجتماعی و آن چه به کلیت جامعه مسلمانان مرتبط است به همدیگر نزدیک شده و مسلمانان با اختلاف کمتر در کنار هم زندگی میکنند.
البته هیچ فیلسوف فقهی معتقد نیست که اختلافات جزئی مذاهب مختلف فقهی مرتبط به اسلام به کلی باید از بین برود، لکن صحبت بر سر تقلیل این اختلافها و در نهایت زیست سالم در کنار یکدیگر است و تمسک به مقاصد شریعت از عهده این کار برمیآید.
اینجانب در مقالات و نگاشتههای مختلف با بسط بیشتر به این امور پرداختهام. به امید تقریب و اتحاد رفتاری و زیستی خالی از تنش در کنار یکدیگر؛ اصلاح مفاسد امور مسلمانان و قلع و قمع دشمنان ایشان در هر زمان و مکان.
کتاب حق هستی
دفتر یکم
ویژه اندیشه تقریبی بین مذاهب و ادیان
خرید آنلاین با پست رایگان
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/741
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
• برنامه ماجرا
💠 «فصل فاطمیه»
حضرت زهرا(سلام الله علیها) الگوی زن معاصر
قسمت سوم : حضرت زهرا(سلام الله علیها) بانویی از اسلام برای انسان
باحضور: ابوالقاسم علیدوست
📆 دوشنبه ۱۲ آذر ماه ساعت ۲۳
شبکه چهار سیما
بازپخش: روز بعد ساعت ۸ و ۱۳
کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
حفره های معرفتی در نظام قضایی
آیت الله علیدوست:
حفرههای معرفتی یا نظری و تئوریک در نظام قضایی جمهوری اسلامی یا کمی عقبتر یعنی فقه موجود، بحث بسیار مهمی است که نیاز به گفتگو دارد.
در تعاملات، گفتگوهایی که با قضات کشور داشتم و یا سوالهایی که آنها از بنده داشتند باعث به عینیت رسیدن این موضوع شده است و حدس و گمان نیست. در این بین، مشاهده کردم که حفرههای معرفتی زیادی وجود دارد (فرقی نمیکند در برخی حوزهها از جمله حوزه سیاست یا قوه مجریه، حفرههای تئوریک داریم) اما در همه جا، تقریباً به یکگونه رفتار میکنیم که نانهادینه، بیبرنامه وبی سلیقهای و کجدارومریز است؛ بنابراین نظام قضایی پاسخگو نیست و ما را دچار مشکل میکند.
کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
🔻حضور آیت الله علیدوست در نماز جمعه شهر ابرکوه
+ اقامه نماز عصر به امامت ایشان
🌹 #اتفاق_جالب: حضور و ابراز علاقه کودک خردسال به استاد علیدوست و عکس العمل جالب ایشان
#نماز_جمعه
#ارتباط_با_مردم
کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
💢مکاسب را شیخ انصاری نوشته است نه امام مرتضی علی(ع)/ مدیریت تدریس
✔️آیت الله علیدوست🔻
🔹آنچه در تدریس مهم است، مدیریت استاد است. استاد است که با محوریت کتاب باید برای دانش پژوه، انگیزه سازی کند.
🔸استاد است که باید متن را مدیریت کند و همت در اتمام محدوده ها داشته باشد، چه بسا صفحاتی را به مطالعه خود طلاب واگذار کند و اهتمام خود را بر بخش های دشوار قرار دهد.
🔹استاد باید ایمان به کتاب درسی داشته باشد و آن را به طلبه منتقل کند طلبه ای که به کتاب به روش و هدف ایمان داشته باشد، در راه قدم می زند و همت می گمارد.
🔸هر چند کتاب درسی میتواند پیشرفت کند ولی زیرا مکاسب را شیخ مرتضی انصاری نوشته است نه امام مرتضی علی علیه السلام، لذا جای ترمیم، پالایش و پیشرفت دارد.
🔹این از مدیریت استاد است که وضعِ موجود را مدیریت کند و از خود با تزریق بیایمانی به کتاب و پر رنگ کردن کاستیهای آن باعث ناکامی تلاش خود نشود و طلبه را دلسرد نکند.
🔸فراموش نکنید که بزرگان با همین کتب و با وضع موجود خود را به مقصد عالی رساندند و توانستند برای امام زمان (عج) سربازی کنند.
کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
حفره های معرفتی در نظام قضایی
آیت الله علیدوست:
ما واقعیتهایی داریم که هم فقه ترجیحش بر سکوت است و هم برخی از قضات به همین شکل عمل میکنند. این حفرههای معرفتی را به طور دقیق نمیتوان رتبهبندی کرد اما میتوان از نظر کاربست و مهمبودن رتبهبندی کرد. به نظرم با توجه به رفتار برخی قضات، میتوان گفت که مسأله اصلی حفره معرفتی در نظام قضایی این است که برخی از قضات یا حتی فقه ما، با یک سیستم روشن مواجه نیستند.
اگر ما دو روشی(طریقیت وموضوعیت) که معروف هست را در نظر بگیریم که آیا نظام قضایی باید به همان اکتفا کند و نمی تواند روش دیگری اتخاذکند؟
در دادگاههای فرانسه، بالای سر جایگاه قاضی، این عبارت حک شده است که «من به این اطمینان رسیدهام که قضاوت میکنم».
کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست
کانال آیت الله علیدوست 🆔https://eitaa.com/salsabeal
تقریظ آیت الله ابوالقاسم علیدوست حفظه الله تعالی بر کتاب متن فهمی فقیهانه
بسم اللّه الرحمن الرحیم
الحمد للّه رب العالمین و صلی اللّه علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.
قال امام الموحدین : اعقلوا الخبر اذا سمعتموه عقل رعایة لا عقل روایة؛ فإن رواة العلم کثیر و رعاته قلیل. (نهج البلاغه، حکمت98)
دانش فقه که عهده دار کشف شریعت است، بر بنیان فهم متن میچرخد؛ مسأله متن فهمی فقیهان عرب و غیر عرب و کشف دشواری¬های ویژه و مشترک این دو گروه و ارائه راه حل عبور از این مشکلات از مسائل پیچیده و چند ساحتی دانش فلسفه فقه است.
از زمانی که مرحوم صاحب جواهر أعلی¬الله¬مقامه¬الشریف از واژه «فقه الأعاجم» بهره برد، اصل این مسأله و پرسش مرتبط با آن پا به عرصه گذاشت، اما تا کنون پرداختی عمیق و فقیهانه بر آن، صورت نگرفته بود.
اکنون که کتاب وزین (متن فهمی فقیهانه) اثر فاضل ارجمند حجت¬الاسلام و¬المسلمین جناب آقای محمد عشایری منفرد وفقه¬الله¬تعالی به رشته تحریر در آمده است، آن پرسش کهن، علاوه بر آنکه عمقی بیشتر یافته، مورد پژوهش و تحلیل قرار گرفته است. تتبع گسترده در متون امامیه و غیر امامیه به منظور رویکرد تطبیقی و مصداقی با تحلیل و نوآوری از ویژگی¬های این اثر ممتاز است.
ورود به این مسأله پیچیده و چند ساحتی که از سویی مرتبط با علوم ادبی و دانش منطق و از سوی دیگر با فقه و اصول و فلسفه فقه در پیوند است، از آن فاضل گرانمایه مورد انتظار است که سالیانی دراز در حلقه درسی اینجانب با کمال جدیت، استقامت و دقت نظر در وصول به قوه استنباط تلاش کرده و خلق این اثر خود گواه وصول به مقصود است، بحمدالله هم اکنون در عداد فضلای گرانقدر حوزه علمیه قم است که به تدریس و تحقیق اهتمام دارند.
خداوند علیم را شاکرم که این نهال علم و ادب و تقوی بارور گشته است و از محضر قدسش خاضعانه خواهانم تا فیض خود را پیوسته بدارد و آن را شجره¬ای طیبه سازد که اصلها ثابت و فرعها فی السماء و حاصل این تعلیم و تعلم برای خودش را مقامی عظیم در ملکوت آسمان¬ها قرار دهد بحق محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین.
ابوالقاسم علیدوست
8/12/1401
خرید آنلاین کتاب با پست رایگان
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1599
💻 کتابگاه 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063
حفره های معرفتی در نظام قضایی
آیت الله علیدوست:
در کلمات بزرگان ما، (البته با توجه به گزارشی که بنده از فقه دارم) ولو هدف حتی الامکان اقامه عدل و قسط و اماته باطل بوده است ولی نه در فرایند استدلالهایشان و نه در برایند فتواهایشان نمیبینید. حتی وقتی میخواهند قضا را معنا کنند، قضا را «فصل الخصومة بین المتنازعین» معنا میکنند. اگر کتابهایی مثل تحریر الوسیله و منهاج الصالحین که به عنوان کتابهای مرجع هستند را ملاحظه کنید گویا فصل خصومت مجمع نظر بوده است تا اقامه عدل و قسط.
اقامه عدل، جز در کلمات نادری از فقها حضور جدی ندارد. مثلاً صاحب جواهرکه اولین بار بود که قاضی منصوب را پیشنهاد داد.وقتی میخواهد بحث کند که آیا قاضی باید مجتهد باشد یا مقلد، مهمترین چیز را اقامه عدل میداند. لذا عبارت ایشان این است «و رُبَّ مقلدٍ عادلٍ...»یعنی قاضی آشنا به فتوای یک فقیه بزرگ برای اقامه عدل موفقتر است تا یک مجتهد. اما این مطلب فقط در کلام صاحب جواهر دیده میشود. یا در جایی ایشان دادگاه تجدیدنظر را قبول دارد
اما در مقابل ایشان، مرحوم خویی نگاه دیگری دارد.ایشان در بخش دادگاه تجدید نظر اعتقاد دارد که «بلاخلافٍ و لا اشکالٍ» باطل است چرا که قاضی حکم خودش را داده است و تجدیدنظر معنایی ندارد.
به نظر می¬رسدهرچه روی این موضوع کار شود، به اقامه عدل نزدیکتر خواهیم شد.چرا که بزرگان بیشتر در فصل خصومت، بحث میکنند تا اقامه عدل.
اما درخصوص اقامه عدل باید گفت که اگرچه بزرگان اقامه عدل را در تعریف نمیآورند و در فرایند فتواهای خودشان به صورت جدی به آن نمیپردازند اما در این که اقامه عدل اولویت هست بحثی نیست؛ یعنی اگر بگویید مولفه های قضا، شامل سه بخش مهم است( فصل خصومت، بستهشدن پرونده، اقامه عدل.) اقامه عدل یکی از ارکان قضا است .
کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
🔸هیچگاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. وقتی از بسط و گسترش فقه صحبت میکنیم، منظورمان هواپیماسازی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت دیگران به اسلام نوشته نشده است. اگر بهعنوان دو مسلمان با یکدیگر گفتگو میکنیم، انتظارمان از شریعت را آیات و روایات معتبری که بیانگر مقاصد و اهداف شریعت هستند، مشخص خواهند کرد. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد.
🔸 اگر گمان شود که مطلبی از دین با اخلاق ناسازگار است، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. منظور از بسط و گسترش فقه، شیمی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت به اسلام نوشته نشدهاند. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد. انتظار ما مسلمانان از دین را آیات و روایات معتبری که بیانگر اهداف شریعت هستند، مشخص میکنند.
🔸کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
تاثیر تغییر کارکرد در تغییر موضوع
به عنوان مثال هرچند در روایات داریم که دیه انسان صد شتر است اما بعضا توضیحی همان روایات دارد که معلوم است که روی کارکرد شتر توجه شده است! گاه تغییر کارکرد؛
گاه فرایند تولید؛
گاه جابجایی کالا در سبد اعتبار
هر کدام از اینها باعث میشود که موضوع جابجا شود.
با کتاب روش شناسی اجتهاد مراجعه بفرمایید.
🔸کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
جناب محقق حلی شرایع را مینویسد. ایشان متوفای 676 است یعنی متعلق به قرن هفتم است. خواهرزادهاش -که همان علامه حلی (متوفای 726) است- میآید تذکره را مینویسد. و یک زمانی که شرایع و تذکره را مقایسه کلی میکردم نتیجه اینطور بود که مثلا علامه حلی حدود 12 هزار فرع فقهی که در شرایع آمده را به حدود 50 هزار فرع فقهی در تذکره رسانده است.
متاسفانه کتاب تذکره کتابی است که در دوران ما کمتر مورد مراجعه است، ولی حتماً آن را جزء منابع دائم المراجعة خودتان قرار بدهید. یک موقع بحث شرکتها را در آن نگاه میکردم و دیدم این فقیه خیلی بهروز است و تقریبا تمام شرکتهای دوران خودش را استقصاء کرده و به بحث گذاشته است.
با توجه به تاریخ وفات این دو فقیه، مشخص میشود که حدود نیم قرن فاصله سنی دارند و در چنین مدتی علامه حلی این کار را انجام داده است.
دقت شود که به لحاظ تاریخ ادوار فقه، علامه حلی در دوران شکوفایی مدرسه حلی زندگی کرده و خود این دوران نیز چنین اقتضایی را داشته است.
🔸کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
اگر کسی نگاه جهانی بر پایه تراث، داشته باشد، این نگاه، خیلی از مسائل را عوض میکند، طبیعتا اطلاعاتش هم مناسب و معاصر میشود، اما اگر این گفتمان را نداشته باشد و بخواهد با همان ادبیات کهن کار را پیش ببرد میشود مانند شخصی که از اساتید حوزه است و در مصاحبهای میگوید نظام و نظامسازی خیلی برای ما روشن نیست و به عنوان راهکار میگوید 90 تا 95 درصد مشکلات و مسائل را با اصول عملیه حل میکنیم! به این صورت که وقتی یک مسئله پیش میآید مانند بورس، رمزارزها، معاملات آتی و... یا حالت سابقه دارد یا ندارد، اگر حالت سابقه دارد استصحاب میکنیم و اگر حالت سابقه ندارد، یا شک در تکلیف است یا شک در مکلفٌ به یا دوران بین محذورین و...
به اعتقاد ما این گفتمان مناسب این کار نیست، هرچند عهدهدار این کار هم شده باشد! یعنی اگر ما بخواهیم نظام اقتصادی، نظام سیاسی یا نظام اجتماعی را براساس اصول عملیه - یا به تعبیر بنده «فقه عذر»- پیش ببریم، نمیتوانیم آن نظام را به اسلام استناد بدهیم.
🔸کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
به نظر حقیر یک شخص، تا زمانی که به نظامهای عمومی اسلامی -مثل نظام اقتصادی، نظام خانواده، نظام سیاسی- نرسیده باشد نمیتواند موردمورد -امروزه میگویند اتمیک- و به طور اتمیک استنباط کند و بعد بگوید ما به نظام میرسیم.
خروجی روشن این سبک را در مباحث اقتصادی داریم مشاهده میکنیم!
🔸کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
یک درس سه ضلعی شروع کردم و فکر میکردم این کار منجر به راه افتادن یک جریان در حوزه علمیه بشود.
برنامه به این شکل بود که یک نفر معتمد و امین موضوع بحث را در حدود 20 دقیقه بیان میکرد. مثلا گاهی از خود سازمان بورس کسانی را که تخصص داشتند دعوت میکردیم تا مسئله و موضوع را توضیح بدهند زیرا اگر من طلبه بیایم توضیح بدهم ممکن است کم و زیاد کنم، اصطلاحات را جابجا به کار ببرم و مرحوم آقای موسویان (رضوان الله علیه) که آدم مطّلعی بود میآمد در درس و پس از توضیحات کارشناس مباحث را تحلیل میکرد و ربط آن را به فقه مشخص میکرد؛ مثلا معامله ریپو اگر مطرح میشد جایگاه آن در فقه ما کجاست؟ آیا عینهای که شیخ انصاری (ره) میگوید همان ریپو است یا ریپو با عینه فرق دارد؟ ایشان بومی سازی میکرد بعد حقیر در ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بحث میکردم.
بعد کرونا آمد و آقای موسویان به رحمت خدا رفت، و با این کار یکسری مقابلهها نیز صورت گرفت. مثلا گفته شد که این سبک، خلاف سنت حوزه است. من از شما سوال میکنم کجای این، خلاف سنت حوزه است؟ اینکه به جای اینکه خود استاد از طریق ویکی پدیا مطلب را آماده کند یا یک طلبهای مطلب را آماده کند و به استاد برساند، یک کارشناس دقیق که اصلا پایاننامه و رسالهاش در این زمینه است و کارش در همین زمینه است، توضیح بدهد خلاف سنت حوزه است؟!
🔸کانال آیت الله علیدوست
🆔https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از آیت الله علیدوست
به مناسبت هفته کتاب می توانید آثار آیت الله علیدوست را با 20درصد تخفیف و پست رایگان از کتابگاه تهیه بفرمایید.
بر تهیه کتاب ها بر اسم آن کلیک کنید:
1. صراط اندیشه و عمل
2. سلسبیل فی اصول التجزئة و الإعراب
3.فقه و عقل
4. فقه و عرف
5. فقه و مصلحت
6. فقه و حقوق قراردادها ج1 (ادله قرآنی)
7. فقه و حقوق قراردادها ج2 (ادله روایی)
8. حق هستی دفتر اول (اندیشه های تقریبی ادیان و مذاهب)
9. حق هستی دفتر دوم (نوآوری ها)
10.حق هستی دفتر سوم (حجاب عفیفانه)
11. فقه هنر دوره سه جلدی
12. فقه هسته ای
13. روش شناسی اجتهاد
14. موسوعة سلسبیل (مجموعه آثار به زبان عربی)
15. روش شناسی اجتهاد
💻 کتابگاه 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063