eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.2هزار دنبال‌کننده
553 عکس
66 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلسه هشتاد و چهارم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/02/17 صفحات : 269 و 270 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
منتشر شد: کتاب استاد 🔹کتاب روش‌شناسی اجتهاد استاد علیدوست منتشر شد و به زودی روانه بازار نشر می‌شود 🔹این کتاب به معرفی مکاتب اجتهادی معاصر می‌پردازد 🔹اطلاعات تکمیلی متعاقبا منتشر خواهد شد ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 84.pdf
121.3K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه جلسه هشتاد و چهارم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ تاریخ جلسه : 1403/02/17 صفحات : 269 و 270 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
جلسۀ صد و ششم.pdf
234.7K
💠 متن پیاده‌سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه صد و ششم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة السابعة عشرة صفحات : 93 و 94 تاریخ جلسه : 1403/02/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
42.pdf
176.9K
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 95 و 96 سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة السابعة عشرة تاریخ جلسه : 1403/02/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢پرسش و پاسخ‌های صریح در باب «نظریه‌ مقاصد شریعه» ✔️موضوع «فقه مقاصدی» یا «مقاصد‌الشریعه» اگرچه بحث جدیدی بین فقها نیست، اما در سال‌های اخیر مورد توجه و تبادل نظر بین اساتید و صاحب‌نظران فقهی قرار گرفته‌است. در این موضوع دو دیدگاه موافق و مخالف وجود دارد که هرازچندی به بهانه‌ی نشست‌های علمی به ابراز نظر می‌پردازند لکن قالب نشست علمی و گفتگوی رسانه‌ای، به گونه‌ای نیست که تمام ابعاد نظریه را منعکس کند. به همین بهانه و با توجه به نظرات گوناگون مطرح شده پیرامون این دلیل اصولی، جمعی از اساتید و پژوهشگران با استاد ابوالقاسم علیدوست، به عنوان یکی از مهم‌ترین مدافعان مقاصد شریعت، در محل پژوهشگاه فقه معاصر به گفتگو نشستند. شاید بتوان گفت این جلسه، اولین یا یکی از اولین جلساتی بود که با حضور یک استاد صاحب‌نظر و همراهی اساتید سطوح عالی حوزه برگزار می‌شد؛ جلسه‌ای که برخلاف قالب مرسوم گفتگوها، همراه با پرسش‌ها و نقدهای فراوانی بود و حاصل آن، تبیین واضح و دقیق تمام ابعاد این نظریه توسط استاد علیدوست بود. دبیر علمی این جلسه، حجت‌الاسلام مصطفی دُرّی، و اساتید مشارکت کننده در گفتگو، حجج‌اسلام محمد عشایری منفرد، کاظم حقانی فضل، مهدی رهنما و یاسر امینیان بودند. حاصل این گفتگوی طولانی، با ویرایش «اجتهاد» از نگاه شما‌ می‌گذرد: 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75375 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹معتقدم فقیه نمی‌تواند نسبت به نصوص مبیّن مقاصد در استنباط احکام بی‌توجه باشد و اگرنه خروجی فتوای او گاهی چیزهایی به وجود می‌آورد که قابل التزام نیست. اما بسنده کردن به مقاصد خطرناک است و باید کنار برود. 🔸یکی از بزرگانی که من نسبت به او ارادت دارم زمانی می‌گفت: یک نفر، یک نفر – با تأکید هم می‌گفت – از فقها را بیاورید که این حرف را زده باشد. البته من طرف بحث ایشان نبودم، بعضی از دوستان کلاس ما از محقق اصفهانی آوردند. ایشان جواب داد: نه، از آقای تبریزی بیاورید! می‌خواهم گفتمان را بگویم. یعنی تا آنجا پیش می‌رود که از چه کسی یا از کدام کتاب می‌آورید. لذا من مطمئنم خیلی جاها که ما بگوییم اهداف عالی شریعت، آن فرد ممکن است به نحوی به علل و حِکَم ببرد. 🔹دوستانی که معمولا با ما درگیر می‌شوند بر همان چیزی دست می‌گذارند که خود من هم جواب داده‌ام که مقاصدبسند است و آسیب‌های مقاصدبسند را می‌گویند. خب من خودم که گفته‌ام و این‌ها که گفتن ندارد. 🔸کسی که می‌گوید: نماز صبح برای این بوده که مردم ساعت ۷ سر کار بروند و هکذا از این مسائل زیاد دارند. او دارد یک فلسفه‌ی حکم برای یک حکم شرعی درست می‌کند. این اصلا ربطی به مقاصد ندارد، این فلسفه‌بافی برای یک حکم خاص است. ما اصلا به این مقاصد نمی‌گوییم. 🔹ما مقاصد قطعی را می‌گوییم نه فلسفه‌بافی برای احکام خاص و البته بعد در یک نظام حلقوی می‌گوییم. یعنی باید مجموعه‌ی نصوص دیده شود، مخالف مسلّمات دین نباشد. حتی اگر مخالف مشهور بود، خب ما از مشهورات ابایی نداریم. 🔸من خیلی اوقات جنسیت را معتبر نمی‌دانم، جنسیت را در قاضی شرط نمی‌دانم، اجتهاد را در قاضی بر اساس همین بحث لازم نمی‌دانم و معتقدم که در نظام‌های متمرکز و سیستماتیک، قاضی باید مجتهد در قانون باشد، نه قاضی به آن معنا که ادله‌ی استصحاب و عدم را حفظ باشد و فلان و فلان باشد. 🔹اگر فکر کنید که مثلا ما می‌توانیم یک خط‌کش داشته باشیم که روی یک دلیل بگذاریم و جیغ بکشد و روی مقاصد حساس باشد و بگوییم که هر جایی مقاصد است جیغ بزن و هر جایی که مقاصد نبود جیغ نزن. نباید چنین چیزی را از ما انتظار داشته باشید. 👈 مطالعه متن کامل گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75375 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه صد و هفتم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة السابعة عشرة صفحات : 95 و 96 تاریخ جلسه : 1403/02/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلسه هشتاد و پنجم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/02/18 صفحات : 269 و 270 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
جلسۀ صد و هفتم.pdf
252.1K
💠 متن پیاده‌سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه صد و هفتم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة السابعة عشرة صفحات : 95 و 96 تاریخ جلسه : 1403/02/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 85.pdf
138.4K
💠 متن پیاده‌سازی جلسه جلسه هشتاد و پنجم، سال تحصیلی 1402-1403 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ تاریخ جلسه : 1403/02/18 صفحات : 269 و 270 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh