eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
599 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: ▫️ حوزه های علمیه احتیاج به تحول دارند... ▫️حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش برد دین و ایجاد حاکمیت دینی است... ▫️ اینی که حوزه خودش را از لوازم حاکمیت دینی برکنار بداند، نامعقول است. این اصلا معنا ندارد. حوزه برای این است، چون لیظهره علی الدین کله است... ▫️ حوزه های علمیه باید در این جهت حرکت کنند... 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم متن پیاده‌سازی جلسه جلسه پنجم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
006-1403.08.30-tafsir.4.pdf
129.3K
💠 کریم متن پیاده‌سازی جلسه جلسه ششم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره تاریخ جلسه : 1403/08/30 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 ا
14030830-feqh-034.pdf
115K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/08/30 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 307 و 308 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
409.pdf
206.5K
✍️ برگه صفحات 309 و 310 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ : 1403/09/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علید
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 35.mp3
14.91M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/09/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 29.mp3
20.87M
💠 جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/03 صفحات : 309 و 310 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خطر اخباری گری معاصر .mp3
1.57M
💥 خطر اخباری‏گری معاصر 🎙آیت الله ابوالقاسم ما امروز با جریان اخباری‏گری مواجهیم... البته اخباریین معاصر، تقلید را انکار نمی‏کنند، اصول فقه را می‏پذیرند و کتاب هم می نویسند، و سال‏ها هم بحث می‏کنند؛ اما در مقام عمل و فتوا، گاه اثری از آن دیده نمی‏شود! اخباری‏گر معاصر، فقط در عرصه فقه حضور ندارد، بلکه در غیر فقه هم وجود دارد. الان یک سری مبلغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری[حدیثی] را ببینند بالای منبر، در تلویزیون و... می‏گویند. نه اقتضائات زمان و مکان را لحاظ می‏کنند و نه اقتضائات عقل را می‏بینند، و نه این روایت را در یک نظام حلقوی و هرمی سایر نصوص دینی مورد فهم قرار می‏دهند! اصولا توان چنین کاری در آنها وجود ندارد! منبع ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
نوآوری با بی_ادبی؟! - آیت الله علیدوست.mp3
2M
🔺انسان اگر یک نظریه و یا نوآوری دارد، چه ضرورتی دارد که بی‏ ادبی کند؟! / حملات گسترده علیه تراث اسلامی 🎤آیت الله انسان اگر یک نظریه و یا نوآوری دارد، یا یک مخالف دارد، چه ضرورتی دارد که بی‏ادبی کند؟ چرا حمله کند؟ چرا کار گذشتگان را نادیده بگیرد؟ بنده در چند قضیه اخیر، حرفم با بعضی از آقایان این است که اگر حرفی و نکته‏ای دارید، آن را درست جا بیندازید و بگویید گذشتگان بحث را تا اینجا آوردند، ولی این موارد مانده و من روی اینها نظر دارم. چرا ما باید به تراث و آثار گذشتگان حمله کنیم؟ سوگمندانه باید عرض کنم –از روی اطلاع عرض می‏کنم- که ما هیچ زمانی مثل امروز، حملات و هجمه‏های این‏چنینی به تراث شیعی و اسلامی نداشته‏ایم! بله! ما دوران زیادی پشت سر گذاشته‏ایم و هجمه‏های مختلفی نیز وجود داشته است، اما آنها سخت‏افزاری بوده و مثلاً کتاب‏های شیعه را می‏سوزاندند (مثلا مشهور است که در زمان صلاح‏الدین ایوبی یک هفته حمام‏های لبنان با کتاب‏های شیعه گرم می‏شد!). اما این حمله‏ها، سخت افزاری بود. حملات امروزی اما، نرم‏افزاری است و با عناوین حوزوی انجام می‏شود! رفتار کتاب سوزی است در قالب نرم آن! ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شریعت و عقلانیت ۳: فقه و عرف 🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (قسمت پایانی) 🔹علیدوست: فقه می‌تواند اموری مانند برده‌داری را در عصر حاضر انکار کند، اما این محصول ظرفیت خود فقه است، نه اینکه به فقه تحمیل شده باشد. یکی از تقدم عقل بر شرع و دیگری از تقدم شرع بر عقل می‌گوید. این دوگانگی باعث انحراف در برداشت بسیاری از افراد شده است، در حالی که عقل و نقل ممکن است با یکدیگر تضاد داشته باشند، اما عقل و شرع تضادی ندارند. 🔸سروش: فقها تحت تاثیر عقل و عرف جدید مجبور شده‌اند که در بسیاری از آرای خود مثل جواز برده‌داری تجدید نظر کنند و احتمالا در آینده نیز درباره اموری مانند حجاب بازنگری خواهند کرد. بنابراین چنین تغییراتی را نمی‌توان محصول فقه دانست. عقل جدید بر یک انسان‌شناسی جدیدی بنا شده و با فقهی که مبتنی بر عقل و انسان‌شناسی گذشته است، تضاد دارد. 🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد: https://youtu.be/imaXsbORyLE 🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد: https://azad.im/table/140 📌 قسمت اول: (شریعت و عقلانیت: گستره فقه) 📌 قسمت دوم (شریعت و عقلانیت ۲: فقه و عقل) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰نگاهی به سه مناظره استاد علیدوست و دکتر سروش (بخش اول) 1️⃣ قسمت اول مناظره، با سخنان دکتر سروش درباره غیراخلاقی و ناکارآمدی فقه شروع شد. استاد علیدوست با تفکیک برخی از گزاره‌های فقهی (مانند شروط صحت نماز و صحت وضوء) از بنیاد دانش فقه و نظام فقاهت که اخلاق‌گرا است، بطلان اتهام تهی بودن نظام فقه از اخلاق را تبیین کرد. او با ذکر گزاره‌های اخلاقی دانش فقه (مانند حرمت کذب، حرمت خیانت، حرمت غیبت و تعریف فسق و عدالت، ذکر گناهان کبیره و …)، نشان داد که ادعای تهی ماندن فقه از اخلاق، ناشی از نداشتن نگاه جامع به دانش فقه است. 🔹سروش به بحث فربه شدن دانش فقه نیز پرداخت که استاد علیدوست با نقل آنچه که در کتاب فقه و عرف نوشته‌، قلمرو فقه را تابعی از قلمرو شریعت دانسته و سخن را به قلمرو شریعت کشاند و نشان داد که از نظرگاه کلامی چون شریعت، گستره‌ی گسترده‌ای دارد، پس فقه هم باید متناسب با همان گستره حق گسترش دارد با این حال اموری هم هستند که از قلمرو خارج هستند. با طرح مباحثی از قبیل آیات مبین غایات شریعت، این نکته را نیز تبیین کرد که دیدگاه دکتر سروش درباره انتظار از دین، به سبب فقدان معیار دقیق در تعیین این انتظار و نیز نداشتن معیار درست در تعریف دین و … آسیب دیده است. ▫️استاد علیدوست در میانه مناظره از حالت دفاعی خارج شد و به نقد این سخن دکتر سروش نیز پرداخت که بارها گفته بود، روایات صحیح ما مانند انگشتری است که درتلّی از زباله. 🔗 لینک بخش دوم یادداشت: https://eitaa.com/alidost_fiqh/6039 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔰نگاهی به سه مناظره استاد علیدوست و دکتر سروش (بخش اول) 1️⃣ قسمت اول مناظره، با سخنان دکتر سروش درب
🔰نگاهی به سه مناظره استاد علیدوست و دکتر سروش (بخش دوم) ▫️سروش با استناد به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ» (المائده: ۱۰۱) سعی کرد فقه را به یک بسط غیرموجّه و منافی با این آیه، متهم کند و این سوال را نیز پرسید که چرا فقها از این آیه بحث نمی‌کنند؟ استاد علیدوست با تبیین دقیق معنای این آیه مباحثی از دانش فقه را مطرح کرد که در آنها این آیه نیز بحث و بررسی شده است. قسمت اولِ مناظره که با دکتر سروش شروع شد به نکات پایانی استاد علیدوست ختم شد. علیدوست در این قسمت پایانی، مناظره را از تعارف و خونسردی خارج کرد و با قاطعیت و صلابت بیشتری مناظره را ختم نمود. 2️⃣در قسمت دوم مناظره که استاد علیدوست شروع‌ کننده بود، ابتدا سروش را با این نقد مواجه کرد که چرا هنگام نقد دانش فقه، فقیهان را به تعابیری گزنده و غیراخلاقی و بی‌فایده و غیرمصلحانه می‌نوازد؟ آن‌گاه این سخنان سروش را درباره روایات صحیح امامیه که آن را مانند انگشتری در میان تلّی از زباله معرفی کرده بود! نوعی فرهنگ‌سوزی و کتاب‌سوزی نرم که از کتابسوزی‌های گرم هم ویرانگرتر و ضدتمدنی‌تر است، معرفی کرده و از او خواست که با این تعابیر راه حقیقت‌جویان و مهتدیان را در استفاده از میراث روایی امامیه محروم نکند. 🔹این سوال علیدوست موجب شد سروش اقرار کند که وقتی می‌گوید: فقیهان چنین چنان‌اند، منظورش فقط برخی از فقیهان است و به طور کلی دانش فقه را قبول دارد! و وصیت کرده‌ که در کنار قبر فقیه بزرگواری مانند فیض کاشانی دفن شود! گرفتن چنین اقراری از عبدالکریم سروش، بخش مغتنم این مناظره بود. ▫️این مناظره، از میانه‌ی وقت، به تدریج وارد مسائلی مانند رابطه فقه با عقل نیز رابطه فقه با حقوق و تکالیف، شد. استاد علیدوست با استفاده از روایات اهل بیت (ع) توضیح داد که فقیه اگر روایتی را با عقل منافی ببیند، عقل را مقدم می‌کند. او ظرفیت عقل و عقلا و عرف را از ظرفیت‌های مهم دانش فقه دانست که فقه با آن بنیاد عقلانی و خردپسند خود را سامان می‌دهد. با این حال قلمرو عقل را هم محدود کرد و نشان داد که عقل در فقاهت قلمرو مشخصی دارد. ▫️در این بخش به تدریج محل نزاع طرفین درباره رابطه فقه و عقل مشخص شد و سروش، استاد علیدوست را با این چالش مواجه کرد که عقل را وقتی به «عقلا بما هم عقلا» برمی‌گردانید، غیرقابل کشف و خارج از دسترس می‌شود بنابراین باید در عقل باید همین خواست عقلای امروزی جهان را معیار قرار بدهید و فقه را تابع همین عقل انسان تاریخی (خواست عقلا) بکنید تا در مباحثی مانند فقه و حقوق بشر، یا فقه و اعدام و قصاص و … راه‌حل داشته باشید. 3️⃣قسمت سوم مناظره با ورود به ریزمسأله‌های عقل و فقه ادامه یافت و استاد علیدوست با ارجاع مکرر بینندگان به کتاب فقه و عقل، سعی کرد که از باور فقیهانه عقل دفاع کند. او سعی نمود با ارائه نمونه‌هایی که فقه از عقل و عقلا بهره جسته نشان دهد که آنچه فقه به نام عقل و عقلا معرفی کرده کاملا در دسترس و ممکن الاثبات و ممکن الحصول است. این نکته را نیز مطرح کرد که این چالش تنها چالش دانش فقه نیست چون آقای سروش هم وقتی می‌خواهد از عقل انسان تاریخی نیز استفاده کند، همین مشکل را دارد. از سوی دیگر با اشاره به این‌که عقل انسان تاریخی که مورد تأیید سروش است انسان معاصر را به سوی تأیید سقط جنین و جنگ علیه بشریت و کودکان و … پیش برده است! و کارآیی سندی و استقلالی عقل را از کارآیی ابزاری عقل تفکیک کرد. ▫️در نهایت این مناظره، استاد علیدوست با نقل قول‌هایی از کتاب‌های غزالی و فیض کاشانی که همواره سخنانشان مورد اعتماد و اعتنای دکتر سروش است، نشان داد که آن دو اندیشمند چه نگاه بلندی به دانش فقه دارند و از دکتر سروش خواست که در گفته‌ها و نوشته‌هایشان، سخنان فیض و غزالی را گزینشی به جوانان و شاگردان خود تحویل ندهد و از اعتماد شاگردان خود، امانتدارانه سوء استفاده نکند. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 30.mp3
20.36M
💠 جلسه سی‌ام، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/04 صفحات : 309 و 310 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدو
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 36.mp3
14.42M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/09/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰ورود حوزه های علمیه به موضوعات روز؛ الزامات و بایسته ها 🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻در مصاحبه با ایلنا درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص ورود حوزه به موضوعات روز: 🔹این آمادگی در حوزه برای ورود به موضوعات روز وجود دارد. البته به نکته‌ای باید توجه شود که ورود حوزه‌ها به این مسائل شرایطی دارد که به نظرم مسئولان حوزه‌های علمیه، بزرگان، اساتید، مدیریت حوزه وشورای عالی باید به این نکات توجه کنند: 🔸ورود به این موضوعات باید ورود محتاطانه‌ای باشد. اولا کسانی ورود کنند که گفتمان این مسائل را داشته باشند، یعنی ممکن است یک استاد مسلط بر مکاسب، رسائل و کفایه و درس خارج ورود کند اما گفتمان و فرهنگ گفتگوی این بحث‌ها را نداشته باشد و لذا بخواهد با همان ابزارهای قدیم و ابزارهای سنتی این موضوعات را حل کند بنابراین این ورود، ورود موفقی نخواهد بود. ▫️به عنوان مثال مسائل بانک‌ها همانطور که می‌دانید و ابزارهای مالی و ابزارهای مشتقه امروز از مسائل معاصر و مسائل روز است و اگر کسی بخواهد به این موضوعات ورود کند و بگوید شما وارد بانک شوید و با همان حیل شرعی یک سری عقود تصنعی و ظاهری برقرار کند و به گمان خودش مشکل را حل کرده است. از این جور تفکر بانکداری اسلامی در نمی‌آید این اسلامی نما و اسلام نماست. چراکه فرد آن گفتمانی که باید داشته باشد فهم نظام اقتصادی اسلام را داشته باشد را ندارد. 🔹به نظر من اگر ما فاصله داریم با اقتصاد اسلامی آنچه که از روایات استخراج شود و آنچه که از قرآن استفاده شود کسی نمی‌خواهد از خودش چیزی بگوید به دلیل همین نبود گفتمان کسانی است که حتی در این رابطه‌ها تصمیم گیر بوده‌اند و قانون گذار بوده‌اند این یکی از بایسته‌هایی است که باید مطمح نظر قرار بگیرد. 🔸از طرفی برخی از موضوعات حتی برای کارشناسان فن هنوز روشن نیست. شما ببینید شرکت‌های هرمی وقتی که وارد کشور ما شد تا الان چقدر پوست انداخته است وچقدر محتوای آن تغییر کرده است و اقسامی پیدا کرده است. اگر قبلا می‌گفتند همه اقسام آن حرام است الان برخی از اقسام آن با آنچه که قبلا گفته شده است فاصله دارد. برخی از موضوعات در حال شدن است اگر کسی می‌خواهد به این موضوعات بپردازد باید به این نکته توجه داشته باشد به تغییراتی که گاهی روزانه رخ می‌دهد و معاملات دیجیتال، بیت کوین‌ها و رمزارزها هنوز در حال شدن است و در حال تحول است. ▫️بنابراین اگر کسی می‌خواهد به این موضوعات بپردازد باید به این تحول و شدن‌ها توجه کند. گاهی دیده شده است افرادی به این مسائل پرداخته‌اند اما اطلاعاتشان مربوط به ۸۰ سال پیش است حتی منابعی که استفاده می‌کنند مربوط به خیلی از گذشته‌های دور است. اینکه پرداختن به مسائل معاصر نیست و نظر رهبری هم قطعا این نخواهد بود. نکته دیگری که باید در این موضوع توجه شود این است که کسی که می‌خواهد به این موضوع ورود کرده و بحث کند نباید پیش خودش چند مسئله داشته باشد و فقط درباره این مسائل بحث کند. 🔸گاهی بسیاری از کتاب‌ها را می‌بینیم که عنوان معاصر دارد و یا شبیه این عنوان است اما می‌بینم به آنچه که در کف میدان مطرح است توجهی نشده است به طور مثال در کمیته فقهی بورس یا کمیته فقهی بانک مرکزی مطرح است، سازمان بورس سوال دارد و شرکت‌ها پرسش‌هایی دارند یک موضوع است اما آنچه که محقق به آن پرداخته است یک موضوع دیگر است. محقق سوالاتی در گمان خودش داشته است و حاضر هم نشده است به میدان سری بزند و ببیند سوالات چیست. اینطور که نمی‌شود باید محقق حواسش به سوال باشد و آن سوال را پاسخ دهد. 🔹باز یکی از نکات دیگر که ورود مناسب را شامل می‌شود این است که سوال‌ها حسب الفرض نباشد. یعنی به طور مثال ما یکباره وارد معاملات رمزارزها می‌شویم بعد می‌گوییم اگر مال باشد اشکال ندارد، معامله درست است اگر مال نباشد، درست نیست. این که قبلا از ورود حوزه به این موضوعات هم معلوم بود و از همه مهمتر این است که استفاده فنی و منضبط از کارشناسان امین هم باید صورت بگیرد. گاهی اوقات فقیهی که بحث می‌کند خودش کارشناسی می‌کند خودش داوری می‌کند و اگر احیانا هم از کارشناس استفاده کند کارشناسی نیست که به معنای واقعی کارشناس باشد از گزارشاتی که در مقالات فقهی مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که این افراد به کارشناس مراجعه نکرده‌اند و صرفا ویکی پدیا را دیده است و به آن حکم کارشناسی داده است یا خودش تطبیق داده است لذا باید بحث‌ها حداقل دو ضلعی باشد یعنی یک ضلع آن در اختیار استاد فقیه عهده دار شود و یک ضلع را کارشناس امین عهده دار شود و این‌ها کنار هم باشند و الا اگر من فقیه اطلاعات متفرقی را بدست بیاورم که بعضا نادرست هم است و آن را وارد کتاب کنم این درست نیست. بایسته‌شناسی و آسیب‌شناسی فقه معاصر چه آسیب‌هایی دارد و چه بایسته‌هایی لازم دارد از جمله مباحثی است که من در گذشته نیز به آن پرداخته ام. 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030903-feqh-035.pdf
130K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/09/03 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030904-feqh-036.pdf
116.5K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/09/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠
14030903-osool-029.pdf
173.8K
💠 پیاده سازی جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/03 صفحات : 307 و 308 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠
14030904-osool-030.pdf
154.9K
💠 پیاده سازی جلسه سی‌ام، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/04 صفحات : 307 و 308 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 309 و 310 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
410.pdf
185K
✍️ برگه صفحات 311 و 312 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ : 1403/09/05 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ام، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 31.mp3
20.42M
💠 جلسه سی‌ و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/05 صفحات : 311 و 312 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 37.mp3
14.04M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/09/05 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 ا
جلسه 37.docx
35.7K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی‌ و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 149 و 150 تاریخ جلسه : 1403/09/05 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ام، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موض
031.docx
20.3K
💠 پیاده سازی جلسه سی‌ و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/09/05 صفحات : 309 و 310 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📷| گزارش تصویری ⚡️بازدید آیت الله ابوالقاسم علیدوست از سومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای کلامی و فقهی معاصر