فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🎤 پادکست
🔹۳ دقیقه
🔹راه افزایش عقل از منظر امام رضا علیهالسلام
🔹استاد خادمی
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈اثر وضعی اعمال در بیان حکیم سعدی شیرازی
🔸مگوی آنچه طاقت نداری شنود
🔸که جو کشته، گندم نخواهی درود
🔸چه نیکو زدهست این مثل بَرَهمَن
🔸بود حرمت هر کس از خویشتن
🔸چو دشنام گویی، دعا نشنوی
🔸به جز کشتهٔ خویشتن ندروی
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🎤 پادکست
🔹۲ دقیقه
🔹فرق لجاجت با استقامت
🔹استاد خادمی
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈ماه شعبان و امام حسین علیهالسلام
امام صادق سلام الله علیه فرمود ؛
إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ نَادَی مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ یَا وَفْدَ الْحُسَیْنِ لَا تُخْلُوا لَیْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ فَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِیهَا لَطَالَتْ عَلَیْکُمُ السَّنَةُ حَتَّی یَجِیءَ النِّصْفُ؛
وقتی روز اول شعبان میرسد، ندا دهندهای از عرش صدا میزند: ای دوستداران حسین، در شب نیمه شعبان زیارت حسین را از دست ندهید؛ اگر میدانستید زیارت امام حسین در نیمه شعبان چه فضیلتی دارد، تمام سال منتظر میماندید تا این شب فرا برسد و به زیارت بروید.
📚وسائل الشيعة، ج۱۰، ص۳۶۷.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈آگاهی امام زمان علیهالسلام از احوال شیعیان
امام زمان عجّلاللهفرجه:
🔹إِنَّا يُحِيطُ عِلمُنَا بِأَنبَائِكُم وَ لايعَزُبُ عَنَّا شَيئٌ مِن أَخبَارِكُم؛
🔸 ما از همه اخبار شما آگاهيم و چيزى از خبرهاى شما از ما پنهان نيست.
📚بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۵.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
حجت الاسلام شیخ علی خادمی - شب اول -3 فرودین 1400.mp3
8.44M
🔊فایل صوتی سخنرانی
حجتالاسلام علی خادمی
◀️موضوع: نوروز در روایات
🕘زمان: ۳ فروردین ۱۴۰۰
تهران، مسجدجامع غدیر خم (ضرابخانه)
👈 ۱۲ حق همسایه در کلام پیامبر خدا
روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به اصحاب فرمود:
میدانید حق همسایه چیست؟
گفتند: نه!
فرمود: حق همسایه این است که:
۱) اگر کمک خواست به او کمک کنی (إِنِ اسْتَغَاثَكَ أَغِثْهُ)
۲) اگر قرض خواست به او قرض بدهی (وَ إِنِ اسْتَقْرَضَكَ أَقْرِضْهُ)
۳) اگر نیازمند شد به او رسیدگی کنی (وَ إِنِ افْتَقَرَ عُدْتَ إِلَيْهِ)
۴) اگر موفقیتی نصیبش شد به او تبریک بگویی (وَ إِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ هَنَّأْتَه)
۵) اگر مریض شد عیادتش بکنی (وَ إِنْ مَرِضَ عُدْتَهُ)
۶) اگر مصیبتی به او رسید به او تسلیت بگویی (وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ عَزَّيْتَهُ)
۷) اگر از دنیا رفت به تشییع جنازهاش بروی (وَ إِنْ مَاتَ تَبِعْتَ جَنَازَتَه)
۸) خانهات را از خانهاش بلندتر نسازی که مزاحم نور و هوایش بشوی مگر اینکه از او اجازه بگیری (وَ لَا تَسْتَطِيلُ عَلَيْهِ بِالْبِنَاءِ فَتَحْجُبَ عَنْهُ الرِّيحَ إِلَّا بِإِذْنِهِ)
۹) وقتی میوههای [رنگارنگی] خریدی به او هم هدیه بدهی (وَ إِذَا اشْتَرَيْتَ فَاكِهَةً فَأَهْدِهَا لَه)
۱۰) اگر از میوههای [رنگارنگی] که خریدهای به او نمیدهی [لااقل] میوههایت را مخفیانه به خانهات ببری [و مانور تجمل ندهی] (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَأَدْخِلْهَا سِرّاً)
۱۱) میوههای رنگارنگت را فرزندانت بیرون نبرند و با [نشان دادن] آن، فرزندان همسایه را تحقیر نکنند (وَ لَا يَخْرُجْ بِهَا وُلْدُكَ يَغِيضُ بِهَا وُلْدَه)
۱۲) همسایهات را با بوی غذاهایت آزار ندهی، مگر آنکه بخشی از آن غذا را به او بدهی (وَ لَا تُؤْذِهِ بِرِيحِ قِدْرِكَ إِلَّا أَنْ تَغْرِفَ لَهُ مِنْهَا).
📚بحارالأنوار، ج79، ص94.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
مقاله *راههای برونرفت از بداخلاقی* صفحه ۲۳
و
مقاله *راههای جلب محبت الهی* صفحه ۲۴۵
به قلم علی خادمی در فصلنامه علمیتخصصی رهتوشه منتشر شد.
فایل کامل فصلنامه که حاوی ۳۰ مقاله است، تقدیم میشود.
این مقالات علاوه بر مبلغان و سخنوران دینی، برای عموم علاقهمندان به معارف اسلامی نیز قابل استفاده است.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈انصاف در قضاوت کردن دیگران
امیرمومنان علیهالسلام:
إِيَّاكَ أَنْ تَسْتَكْبِرَ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِكَ مَا تَسْتَصْغِرُهُ مِنْ نَفْسِكَ أَوْ تَسْتَكْثِرَ مِنْ طَاعَتِكَ مَا تَسْتَقِلُّهُ مِنْ غَيْرِكَ؛
مبادا گناه دیگران را بزرگ ببینی، حال آنکه همان گناه را برای خودت کوچک شماری؛ و مبادا بندگی خود را بزرگ شماری، در حالی که همان بندگی را برای دیگران کم بشماری.
غررالحکم/حدیث ۴۶۸۹.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
💠 امام حسن مجتبی علیهالسلام:
🔹 مَنْ عَبَدَ اللهَ عَبَّدَ اللهُ لَهُ كُلَّ شَيْءٍ؛
🔸 هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را بنده او خواهد کرد.
(تنبيه الخواطر ، ج۲، ص ۱۰۸)
🌸🍃 میلاد باسعادت کریم اهلبیت حضرت امامحسنمجتبی (علیهالسلام) مبارک باد.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈زبانحال امیرالمومنین علیهالسلام
کنار من، صدف دیده پُرگهر نکنید
به پیش چشم یتیمان، پدر پدر نکنید
توان دیدن اشک یتیم در من نیست
نثار خرمن جان علی، شرر نکنید
اگرچه قاتل من کرده سخت بیمهری
به چشم خشم، به مهمان من نظر نکنید
اگرچه بال و پر کودکان کوفه شکست
شما چو مرغ، سر خود به زیر پر نکنید
از آن خرابه که شبها گذرگَه من بود
بدون سفره خرما و نان، گذر نکنید
به پیرمرد جذامی سلام من ببرید
ولی ز مرگ من او را، شما خبر نکنید
ز کوچهای که گرفتند راه مادرتان
تمام عمر، شما هم، چو من گذر نکنید
استاد حاجعلی انسانی
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈دنیای فضیلت، علی علیهالسلام
صدای واعلیا، تا به گردون میرود امشب
ز چشم زینب و فرق علی، خون میرود امشب
دگر بر دیده محراب و منبر، پای مولا نیست
دگر در سفره ایتام کوفه، نان و خرما نیست
ز فرقش خوندلهایی که مولا خورده بود، آمد
زمانی را که عمری انتظارش برده بود، آمد
تو ای دنیا، به زیر گِل، علی را با چه دل بردی
تنی را نی، که دنیای فضیلت را به گِل بردی
علی دست خدا امشب، به جنت مینهد پا را
پیمبر آورد با خود به استقبال، زهرا را
ملاقات علی و فاطمه باشد تماشایی
ز مظلومی کند مظلومه دیگر پذیرایی
استاد حاجعلی انسانی
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
💠 راههای جلب محبّت الهی
✍ حجةالإسلام علی خادمی
🔹 رحمت، واژهای مشترک میان خداوند و انسان است؛ با این تفاوت که وقتی درباره خداوند به کار میرود، با رحمتی که منتسب به انسان میشود متفاوت است.
🔹 وقتی میگوییم فلان شخص رحیم است؛ یعنی درباره شخصی دیگر، مهربانى و رقت قلب دارد و بر همین اساس، ممکن است به او احسان نیز بکند. ولی از آنجایی که رقت قلب و عاطفه درباره حضرت حق بهکار نمیرود، منظور فقط احسان و تفضل او به مخلوقاتش است.
🔹 در یکی از خطبههای توحیدی نهج البلاغه، به همین نکته اشاره شده است: «خداوند بیناست، ولى به داشتن چشم معرفى نمیگردد. مهربان است، ولى به نازکدلى توصیف نمىشود».
▫️اقسام رحمت الهی
▫️راههای جلب رحمت خاص
🌐 مشاهده کامل یادداشت:
https://www.balagh.ir/content/17595
#یادداشت_تبلیغی
🆔 @balagh_ir
👈۲۵اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی
🌱 ابوالقاسم فردوسى و مدح امام علی علیهالسلام
✍️حكيم ابوالقاسم فردوسى طوسى، بزرگترين حماسه سراى تاريخ ايران، در سال ۳۲۹ ق، در طوس به دنيا آمد و در سال ۴۱۱ ق، درگذشت.
بنا به گزارش نظامى عروضى، از دفن كردن جنازه وى در گورستان به اتّهام رافضى بودن، ممانعت كردند و به ناچار، وى را در باغى در كنار دروازه شهر دفن كردند كه اكنون آرامگاه وى مورد توجّه علاقهمندان و زائران آن شاعر نام آور است.
💢 از اشعار فردوسی در مدح امام علی(ع):
▫️ مرا غمز كردند كان پر سخن ❀ به مهر نبى و على شد كهن
▫️ كه فردوسى طوسىِ پاك جفت ❀ نه اين نامه بر نام محمود گفت
▫️ به نام نبى و على گفتهام ❀ گهرهاى معنا، بسى سفتهام
•┈┈•❀•┈┈•
▫️ چه گفت آن خداوند تنزيل و وحى
خداوندِ امر و خداوندِ نهى
كه من شهر علمم، عليّم در است
درست اين سخن ، گفتِ پيغمبر است
به مردى نباشد چو تو آدمى
چنين گفت پيغمبر هاشمى
گواهى دهم كاين سخن ، راز اوست
تو گويى دو گوشم بر آواز اوست
منم بنده اهل بيت و نبى
ستاينده خاك پاىِ وصى
خودْ آن روز نامم به گيتى مباد
كه من نام حيدر ندارم به ياد
بدين زادم و هم بدين بگذرم
چنان دان كه خاك پىِ حيدرم
📚شاهنامه فردوسى
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
کتاب *درآمدی بر علم اخلاق* از چاپ خارج و در اختیار جویندگان مباحث اخلاقی قرار گرفت.
در این کتاب که ۱۱ فصل دارد، موضوعات مهمی همچون *فعل اخلاقی* مورد بررسی قرار گرفته است.
متن اولیه این اثر، جلسات اخلاق استاد آیتالله نظریمنفرد میباشد که توسط حجتالاسلاموالمسلمین علی خادمی تنظیم و به نگارش درآمده است.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه این کتاب که در قطع رقعی و ۲۰۴ صفحه به چاپ رسیده، به بوستان کتاب مراجعه کنند.
👈برشهایی از کتاب درآمدی بر علم اخلاق
قسمت اول:
چهار عامل شخصیتساز (۱)
اساساً شخصیت انسان را چهار چیز رقم میزند؛ منظور شخصیت است، نه شخص. انسان یک شخص است و دارای یک شخصیت. ما همه شخص هستیم؛ اما آن شخصیتی که انسان پیدا میکند، مرهون چهار چیز است:
1. اعتقادات و باورها
اعتقادات و باورها به انسان شخصیت میدهد. اگر کسی معتقد و مؤمن شود، احکامی دارد؛ مالش محترم میشود، خونش محترم میشود، عِرضش محترم میشود، ناموسش محترم میشود، جسمش پاک میشود، به او همسر میدهند، او را در قبرستان مسلمین دفن میکنند، فعلش را حمل بر صحت میکنند و... ؛ اینها از آثار آن اعتقاد است. پس اعتقاد، به انسان شخصیت میدهد؛ ازاینرو قرآن مجید در سوره مبارکه حجرات میفرماید: «این خداست که ایمان را در قلوب شما جای داده»؛ یعنی اگر شما الان مؤمن هستید و ایمان را دوست دارید، بدانید که مقدماتش را خداوند فراهم کرده است.[1]
2. اعمال و رفتار
امر دومی که شخصیتساز است، عمل انسان است. باید توجه داشت این عمل و رفتار است که به ایمان و اعتقاد نیز بها و ارزش میدهد؛ بنابراین خدای متعال در قرآن مجید، معمولاً اعتقاد را با عمل ذکر میکند:
ـ ...الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ...؛[2]
ـ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا؛[3]
ـ ...يوْمَ يأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّکَ لا ينْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً...؛[4]
در آیه سوم، دو گروه را زیانکار معرفی کرده است:
1- کسانی که در دنیا ایمان نیاوردهاند:
میدانید که در قیامت، همه انسانها مؤمن میشوند؛ کافر هم مؤمن میشود. کسی که در دنیا ایمان نیاورده، در قیامت ایمانش به درد نمیخورد.
2- کسی که در دنیا ایمان داشته، ولی عمل صالح انجام نداده باشد:
چون تنها اعتقاد کارساز نیست؛ انسان باید اهل عمل هم باشد و خداوند متعال، بهشت را به بها میدهد نه به بهانه؛ به عمل میدهد و نه به اعتقاد بدون عمل.
همچنین در سوره مبارکه ابراهیم میفرماید: به اهل ایمان بگو که در قیامت، نمیتوانند سود و نفعی به دست بیاورند و سازوکارهای دنیوی، مثل بیع و معامله و دوستی و رفاقت، کارساز نیست و در همین دنیا لازم است نماز بخوانند و انفاق کنند:
به بندگان من که ایمان آوردهاند بگو: نماز را برپا دارند و از آنچه به آنها روزى دادهایم، پنهان و آشکار، انفاق کنند؛ پیش از آنکه روزى فرا رسد که نه در آن خریدوفروش است، نهدوستى (نه با مال میتوانند از کیفر خدا رهایى یابند، و نه با پیوندهاى مادى).[5]
در سوره مبارکه حاقه نیز که از سورههای مکی است، میفرماید: شما در قیامت عرضه میشوید و هیچ چیزی مخفی نمیماند. بعد از آنکه به بهشتیان گفته میشود: بخورید و بیاشامید، به آنان گوشزد میکند که این نعمتها به خاطر کارهایی است که در دنیا انجام دادید:
كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنيئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخالِيَةِ؛
بخورید و بیاشامید گوارا، در برابر اعمالى که در ایّام گذشته انجام دادید.[6]
بنابر آیات یادشده و آیات متعدد دیگر، آنچه در قیامت باعث نجات میشود، ایمان و عمل انسان است.
البته قرآن معمولاً عمل را با وصف صالح میآورد که نشان از لزوم کیفیت عمل دارد.
در روایات نیز تأکید فراوانی بر پیوند ایمان و عمل شده است. حدیثی هست که هم به امام حسین ع و هم به حضرت صادق ع نسبت داده شده است. در صدر این حدیث میفرمایند:
هر کسی تقوا داشته باشد، خداوند او را از حالتی که ناخوشایندش است، به آنچه دوست دارد برمیگرداند؛ یعنی یکی از آثار تقوا، رفع مشکلات و رسیدن به آرزوهاست. در ذیل حدیث، امام ع بهشت را محصول عمل و تلاش معرفی نموده و فریبکاری و خدعه و نیرنگ را غیرمؤثر معرفی کرده است. به متن حدیث که امام ع آن را خطاب به یکی از اصحابشان نوشتند، توجه کنید:
همانا تو را به تقواى الهى سفارش میکنم؛ زیرا خداوند براى هر [کس] که تقوا داشته باشد، ضمانت کرده است که او را از وضع بدش به وضعى گرداند که دوست دارد، و او را ازآنجاکه حساب نمیکند، روزى بخشد.
مبادا تو از کسانى باشى که بر بندهها از گناهان آنها میترسد و از کیفر گناه خود آسوده است؛ زیرا خداوند عزّوجلّ درباره بهشتش فریب نمیخورد و آنچه نزد اوست، جز با اطاعتش به دست نمیآید؛ إنشاءاللَّه.[7]
آری، خداوند از انسان عمل میخواهد و بهشت را به بها و ارزش و کار میدهد، نه به بهانه!
ادامه دارد...
پانوشت:
[1]. حجرات، 7.
[2]. در پنجاه آیه، از جمله شعراء، آیه 227 ایمان و عمل صالح، در کنار هم آمده است.
[3]. کهف، 107.
[4]. انعام، 158.
[5]. ابراهیم، 31.
[6]. الحاقه، 24.
[7]. روضه کافی، ج8 ، ص49؛ تحف العقول، ص240.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈سخنوران تاریکدل
برخی از انحرافات فکری و عملی انسان، در اثر تاثیرپذیری از گفتار زیبا اما غلط یک سخنران به وجود میآید. آری، گاهی قدرت بیان به گونهای است که مطلب نادرستی را درست جلوه میدهد و شنونده بدون هیچ اجباری، خودش به سوی راهی نادرست حرکت میکند.
از همین رو، امامان هدایت علیهمالسلام این خطر را گوشزد کرده و فرموند فصاحت کلام و تبحر در بیان، دلالت بر حقانیتِ سخن ندارد؛ بلکه ملاک، حقانیتِ اصل سخن است، حتی اگر خوب بیان نشود. در حدیثی که مهمترین کتاب شیعه یعنی *کافی* از امام صادق علیهالسلام نقل کرده، چنین میخوانیم:
روزی امام صادق علیهالسّلام به اصحاب فرمود:
گاهی مردی را میبینی که در سُخنوَری در یک لام یا واو اشتباه نمیکند، سخنوری زبردست و شیوا است؛ ولی قلبش از شبِ تاریک تیرهتر است.
و گاهی مردی را میبینی که نمیتواند آنچه را در نظر دارد به زبان آوَرَد؛ ولی قلبش همچون چراغی فروزان است.
عَنْ عَمْرٍو عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام قَالَ قَالَ لَنَا ذَاتَ یَوْمٍ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یُخْطِئُ بِلَامٍ وَ لَا وَاوٍ خَطِیباً مِصْقَعاً وَ لَقَلْبُهُ أَشَدُّ ظُلْمَةً مِنَ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ وَ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یَسْتَطِیعُ یُعَبِّرُ عَمَّا فِی قَلْبِهِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبُهُ یَزْهَرُ کَمَا یَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ.
📚اصول کافی، ج۲، ص۴۲۲.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈برشهایی از کتاب درآمدی بر علم اخلاق
قسمت دوم:
چهار عامل شخصیتساز (۲)
3. علم و دانش
سومین چیزی که شخصیت انسان را رقم میزند، علم و دانش است.
علم شخصیتساز است و انسان را بزرگ میکند. به این آیات توجه کنید:
ـ... يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ...؛[8]
ـ ...قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ...؛[9]
ـ...إِنَّمَا يخْشَي اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ...؛[10]
همانا خشیت برای علماست؛ چرا؟ چون سطح معرفتی عالم بالا رفته و معرفت پیدا میکند؛ ازاینرو به مقام خشیت میرسد.
کمونیستها، پیش از انقلاب برای اینکه جوانها را بربایند، میگفتند: دین، زاییده ترس است؛ بشر چون میترسد، میخواهد پناهگاهی داشته باشد؛ ازاینرو به دین معتقد شده است. خیلی روی این مسئله مانور دادند و این سخن برای عدهای هم بهظاهر جذابیت داشت.
با این حال، قرآن دقیقاً برخلاف این را تذکر میدهد و میگوید: دین، نتیجه علم است، نه نتیجه ترس. در اواخر سوره مبارکه اسراء میفرماید:
قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذا يُتْلي عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً * وَ يَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولاً * وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ وَ يَزيدُهُمْ خُشُوعاً؛
بگو: خواه به آن ایمان بیاورید و خواه ایمان نیاورید، کسانى که پیش از آن به آنها دانش داده شده، هنگامى که (این آیات) بر آنان خوانده میشود، سجدهکنان به خاک میافتند.
و میگویند: «منزّه است پروردگار ما، که وعدههایش به یقین انجامشدنی است».
آنها (بیاختیار) به زمین میافتند و گریه میکنند؛ و (تلاوت این آیات، همواره) بر خشوعشان میافزاید.[11]
همچنین در روایتی از امیرالمؤمنین ع همین معنا آمده است؛ یعنی این علم و دانش است که سبب خشیت و خداترسی میشود:
يا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما، فَما يَزيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ اَدَبِكَ يَزيدُ فى ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّكَ وَ بِالأْدَبِ تُحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ وَ بِأَدَبِ الْخِدْمَةِ يَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلايَتَهُ وَقُرْبَهُ فَاقْبَلِ النَّصيحَةَ كى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ؛[12]
اى مؤمن، این دانش و ادب، ارزش جان توست. در فراگرفتن آن بکوش که هرچه به علم و ادب تو افزوده شود، بر ارج و منزلت تو افزوده مىشود. و همانا به یارى دانش است که به خداوندت رهنمون میشوى و به یارى فرهنگ و ادب، میتوانى خدمت پروردگارت را به صورت پسندیده انجام دهى و در اثر آن، بنده سزاوار دوستى و قرب به خدا میشود. این پند و اندرز را بپذیر تا از عذاب رهایى یابى.
همانگونه که مشاهده میکنید، امام ع ارزش انسان را به علم و ادب دانستند و فرمودند: قیمت تو، علم و ادب توست. بعد ادامه دادند که انسان با علم به خدا میرسد و به وسیله ادب، شیوه خدمت در پیشگاه پروردگار را خواهد دانست.
ادامه دارد...
پانوشت:
[8]. مجادله، آیه 11: «خداوند کسانى را که ایمان آوردهاند و کسانى را که علم به آنان داده شده درجات عظیمى میبخشد».
[9]. زمر، آیه 9: «بگو: آیا کسانى که میدانند با کسانى که نمیدانند یکسانند؟!».
[10]. فاطر، آیه 28: «(آرى) حقیقت چنین است: از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او میترسند».
[11]. إسراء، آیات 107 ـ 109.
[12]. روضة الواعظین، ج1، ص11.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈برشهایی از کتاب درآمدی بر علم اخلاق
قسمت سوم:
چهار عامل شخصیتساز (۳)
4. اخلاق
چهارمین و شاید مهمترین چیزی که شخصیت انسان را رقم میزند، اخلاق است. این حدیث را مکرر شنیدهاید که پیغمبر خدا ص فرمود:
«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ برانگیخته شدم که اخلاق کریمه را (در بشر) به کمال برسانم».
مرحوم طبرسی پس از نقل این حدیث شریف، توضیحی کوتاه درباره آن داده و نوشته است:
«لأنَّ العلمَ بالشيء مقدّم على العمل به؛ چون دانستن یک چیز، مقدم بر عملکردن به آن چیز است»؛ (مکارم الاخلاق، ص۸).
یعنی اگر پیامبر خداص در میان دلایل مختلف بعثت، دست روی اخلاق گذاشته، به این دلیل است که در سایه شناخت فضائل و مکارم اخلاقی، میتوان به شریعت و آیین عمل کرد.
در بیانی دیگر، پنج خصلت از خصلتهای بزرگ اخلاقی را سبب نزدیکی به خودشان در قیامت معرفی نمودند تا اهمیت اخلاق را به همگان نشان دهند.
به متن حدیثی که امام باقر ع آن را از جابربنعبدالله از رسول خدا ص نقل کرده توجه کنید:
أَقْرَبُكُمْ مِنِّي فِي الْمَوْقِفِ غَداً أَصْدَقُكُمْ حَدِيثاً وَ آدَاكُمْ أَمَانَةً و أوفاكم بالْعَهْدِ وَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَقْرَبُكُمْ إِلَى النَّاسِ؛
نزدیکترین شما به من در فرداى قیامت کسى است که از همه راستگوتر و امانتدارتر، و به پیمان [خود] وفاکنندهتر، و از همه خوشخوتر، و از همه کس به مردم نزدیکتر باشد. (امالی مفید، ص۶۷).
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
🏴ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)، حدیثی زیبا و کاربردی از آن امام همام تقدیم میشود:
ثَلاثةٌ مِنْ أفْضَلِ الاَعْمالِ: شِبْعـَةُ جُوْعـَةِ المُسْلِمِ وَ تَنْفيسُ كُرْبَتِهِ وَ تَكْسُو عَوْرَتَهُ؛
سه چيز از برترين اعمال است:
◻️ سير كردن گرسـنگى مسلمـان،
◻️ زدودن غم مسلمان،
◻️ و پوشاندن عيب او.
📚مصادقة الأخوان، شیخ صدوق، ص۴۴
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹