Borgee-1.mp3
38.64M
یادی از خطبای گذشته(۱)
سخنرانی
مرحوم سیدمرتضی برقعی قمی
از سخنرانان طراز اول قم پیش از انقلاب (درگذشته ۱۳۶۶ شمسی)
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
🏴در آستانه شهادت مظلومانه سبط اکبر، امام حسن مجتبی علیهالسلام،
حدیثی پرمعنا از آن حضرت تقدیم میشود:
🔹اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ؛
🔹شما را به تقواى الهى و انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا انديشيدن، پدر و مادر همه خوبیهاست.
مجموعه ورام، ج۱، ص۵۲.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
🏴شروط رفاقت با امام حسن مجتبی علیهالسلام🏴
🔹مردی محضر امام مجتبی علیهالسلام رسید و از ایشان خواست مدتی رفیق (شاگرد) حضرت باشد.
امام علیهالسلام سه شرط مهم برای او گذاشتند:
۱. مبادا در جایی مرا مدح و ثنا کنی، زیرا من به خودم آگاهتر هستم.
۲. مبادا در حضور من دروغبافی کنی، زیرا دروغگو، رأی و نظر شایستهای ندارد.
۳. مبادا نزد من از کسی غیبت کنی.
مرد که دید توان رعایت شروط امام علیهالسلام را ندارد، گفت: پس اجازه بده مرخص شوم.
حضرت که حاضر نبودند از شرطهای خود عقبنشینی کنند، فرمودند: باشد، هر وقت خواستی برو؛
🔹وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُخِيلَهُ.
قَالَ ع: إِيَّاكَ أَنْ تَمْدَحَنِي فَأَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْكَ، أَوْ تَكْذِبَنِي فَإِنَّهُ لَا رَأْيَ لِمَكْذُوبٍ، أَوْ تَغْتَابَ عِنْدِي أَحَداً.
فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ: ائْذَنْ لِي فِي الِانْصِرَافِ؟
فَقَالَ ع: نَعَمْ إِذَا شِئْتَ.
📚تحف العقول، ۲۳۶؛ بحار الانوار، ج۷۵، ص۱۰۹.
نکته: برای معنای کلمه یخول، مراجعه شود به: تاج العروس، ج۱۴، ص۲۱۹.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
RT_Volume 2_Issue شماره 5 رمضان_Pages 147-154.pdf
667.3K
🏴مقاله انس امام حسن علیهالسلام با قرآن🏴
به قلم: علی خادمی
منتشرشده در فصلنامه رهتوشه
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
هدایت شده از حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی
منبر - شهادت امام حسن مجتبی - حجت الاسلام خادمی -14020603.MP3
7.29M
🎧 #صوت
#منبر_ حجت الاسلام خادمی
🏴 ایام شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)
📆 امروز جمعه (۱۴۰۲/۶/۳)| قم
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی»
#عزاداری
#شهادت_امام_حسن_مجتبی (علیه السلام)
#نوری_همدانی
https://eitaa.com/noorihamedani
Ansari-2.mp3
51.71M
یادی از خطبای گذشته(۲)
سخنرانی
مرحوم حاج شیخ مرتضی انصاری قمی
مشهور به حاج انصاری
از سخنرانان طراز اول پیش از انقلاب (درگذشته ۱۳۵۰ شمسی)
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
اربعین آمد و من دور ز مولا ماندم
در سرم بود به دیدار روم، جا ماندم!
تشنگان بر لب دریا همه سیراب شدند
تشنهلب من ز چه نوشم، که به صحرا ماندم؟
میبَرد رشک، دلم بر سفر چلچلهها
چونکه من بال و پرم نیست، در اینجا ماندم
یک به یک بندِ دلم در وزشِ بالِ نسیم
تا که پیغام رساند که به سودا ماندم
آنکه را رخصت دیدار بدادند، خوش است
نشد افسوس که پروانهام امضا، ماندم
هر کجا موکبی، آنجا بکند قافله سر
کاروانِ دل و حسرت که چرا واماندم؟
بر دو سو چشمه انوار ز بین الحرمین
حسرتم گشته دو چندان، تک و تنها ماندم
یک طرف ماه و در آن جانب دیگر خورشید
غصّه بسیار، از اینجا و از آنجا ماندم
دور ششگوشه گرفتند و زیارت کردند
من در این گوشه دل، همرهِ نجوا ماندم
کی نصیبم شود آن روضه رضوانِ نجف
تا نگویم به خودم باز دریغا ماندم!
میکند از دل من زمزمِ شوقی فَوَران
شرح دل را نتوان گفت که من جا ماندم!
سیدمهدی صدرالحفاظی
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
هدایت شده از علی
SDOC-DE5093427D245ED4AE7985A8813D2C55-09-04-SI.pdf
792.6K
🏴مقاله گونههای انتخاب در کربلا
(شرح فرازی از زیارت اربعین)
به قلم: علی خادمی
منتشرشده در فصلنامه رهتوشه
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
🏴امام حسین علیهالسلام، گریهکنانش را بهتر از خودشان میشناسد
عبدالله بن بكير از امام صادق عليهالسّلام در سفر حج چنین نقل کرده است:
حسين عليهالسّلام، با پدر و مادر و برادر بزرگوارشان در منزل رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) بوده و جملگى با آن حضرت از روزى خدا بهرهمند مىشوند.
حسین علیهالسلام بر سمت راست عرش چنگ زده و به درگاه الهى عرض مىكند:
پروردگارا! آنچه را به من وعده دادى انجام بده.
آن حضرت به زوّار خود نگريسته و به آنها و به نام خودشان و نام پدرانشان و آنچه همراه دارند، آگاهتر از خودشان است.
نيز آن جناب به گريهكنندگانش نظر نموده و براى آنها طلب آمرزش کرده و از پدر بزرگوارش درخواست استغفار براى ايشان مىنمايد و خطاب به گریهکنانش مىفرمايد:
اگر بدانى خداوند چه چیزی برايت آماده نموده، شادىات بيشتر از حزن و اندوهت مىگردد.
و حتماً خداوند تمام گناهان و لغزشهاى تو را به واسطه اين اشکى كه ريختهاى، مىآمرزد.
📚کامل الزیارات، ص۱۰۳.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
10.49M
یادی از خطبای گذشته(۳)
سخنرانی
مرحوم حاج شیخ علیاکبر تربتی
از سخنرانان طراز اول پیش از انقلاب (درگذشته ۱۳۴۰ شمسی، ۵۵ سالگی)
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
هدایت شده از علی
23Safar-1402-(1).mp3
32.97M
🔊فایل صوتی
حجتالاسلاموالمسلمین علی خادمی
◀️موضوع: علل موفقیت رسولخدا (ص)
جلسه اول
🕘زمان: ۳۴ دقیقه
📅 ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
🕌 قم، بیت مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
24Safar-1402-(1).mp3
27.04M
🔊فایل صوتی
حجتالاسلاموالمسلمین علی خادمی
◀️موضوع: علل موفقیت رسولخدا (ص)
جلسه دوم
🕘زمان: ۲۸ دقیقه
📅 ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
🕌 قم، بیت مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
🏴هفت جایی که انسان خودش را مسخره میکند
امام رضا علیهالسلام در حدیثی زیبا، برخی تناقضهای رفتاری آدم را یادآوری کرده و فرمودند:
سَبعَةُ أشياءَ بِغَيرِ سَبعةِ أشياءَ مِن الاسْتِهْزاءِ؛
هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر، مسخرهآميز میباشد.
۱. مَنِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم يَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛
كسى كه به زبان خود استغفار كند، اما در دلش (از گناه) پشيمان نباشد، خودش را مسخره كرده است.
۲. و مَن سَألَ اللّه َالتَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛
كسى كه از خدا توفیق بخواهد اما تلاش نکند، خودش را به باد تمسخر گرفته است.
۳. و مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛
كسى كه جوياى دورانديشى باشد اما احتياط نورزد، خودش را مسخره كرده است.
۴. و مَن سألَ اللّه َ الجَنّةَ و لَم يَصْبِرْ على الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛
كسى كه از خدا بهشت بخواهد اما در برابر سختیها شكيبا نباشد، خود را به سخره گرفته است.
۵. و مَن تَعَوّذَ باللّه ِ مِن النّارِ و لَم يَتْرُكْ شَهَواتِ الدُّنيا فقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛
كسى كه از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، اما خواهشهاى دنيايى را رها نكند، خود را به باد تمسخر گرفته است.
۶. وَ مَنْ ذَکَرَ الموت وَ لَمْ یَستعد له فَقَدِ اسْتَهَزَأَ بِنَفْسِه؛
کسی که به یاد مرگ افتد و خود را مهیای آن نسازد، خود را مسخره کرده است.
۷. و مَن ذَكَرَ اللّه َو لَم يَسْتَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛
و كسى كه خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد، خود را مسخره كرده است.
📚کنز الفوائد، ج۱، ص۳۳۰.
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
👈نگاهی به لَيلَة المبیت
اول ربيع الاول، ۱۳ سال پس از بعثت، هجرت پيامبر اكرم(ص) از مكه به مدينه و لَيلَة المبيت است.
مسلمانان مکه، به دستور پیامبر اکرم (ص)، براى رهايى از ستم مشركان، راهى يثرب شدند.
مشرکان بر كشتن پيامبر خدا، هم داستان شدند.
پيامبر (ص) با پيك وحى، از توطئه شوم مشركان آگاه گشت و مأمور شد كه از مكّه خارج شود.
مشركان، پس از طرح نقشه قتل و چگونگى اجراى آن، خانه پيامبر خدا را محاصره كردند، تا پيامبر(ص) از خانه بيرون نرود و چون آهنگ بيرون رفتن كرد، با شمشير به دستانِ مشرك روبهرو شود و كار يكسره گردد.
پیامبر اکرم (ص) به امام علی علیهالسلام پيشنهاد كرد كه آن شب در بستر وى بخوابد و او از این پیشنهاد استقبال کرد.
امام علی علیه السلام، بُرد يمانى سبزرنگى را كه پيامبر خدا به هنگام خواب به روى خود مى كشيد، بر روى خود افكند و با اطمينان خاطر در بستر پيامبر خدا آرميد.
امام علیه السلام شهامت خود را در حدّ اعلا نشان داد و آنگاه كه بدون سلاح، بدن خود را در معرض شمشيرهاى آخته قرار داد، شجاعت را معنا كرد. شجاعتى اينگونه، منحصر به امام علی علیهالسلام است.
اين ايثار شگفت، كرّوبيان را به تحسين وا داشت.
خداوند به اين نمايش شگفتِ از خودگذشتگى بر فرشتگان باليد و اين آيه كريمه را براى جاودانه كردن اين منقبت و بزرگداشت اين ايثار گرى و فضيلت والا، فرو فرستاد:
«و از مردم، كسى است كه جان خود را در طلب رضايت خدا به معرض فروش مى نهد و خداوند به بندگانش مهربان است ...». آیه ۲۰۷ سوره بقره
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
تسلیت ای حجت ثانی عشر یابن الحسن
زود بود از بهر تو داغ پدر یابن الحسن
قلب بابت از شرار زهر دشمن آب شد
سوخت جسم و جانش از پا تا به سر یابن الحسن
کودک شش ساله بودی بر پدر خواندی نماز
ریختی از چشم خود خون جگر یابن الحسن
زود گرد بی کسی بر ماه رخسارت نشست
زود کردی جامه ی ماتم به بر یابن الحسن
طفل بودی پیش چشمت چشم بابا بسته شد
تو نگه کردی و او زد بال و پر یابن الحسن
👈هرچه کنی به خود کنی
روزى امیرمومنان علیهالسلام فرمود: «من هرگز به هیچکس خوبى نکردهام!».
مردم، سرهاى خود را از روى شگفتى بلند کردند.
امام علیهالسلام این آیه را خواندند: «اگر نیکى کردید، به خودتان نیکى کردهاید؛ و اگر بدى کردید، به خودتان بد کردهاید»؛
قالَ عَلِیٌّ(ع) یَوماً:
ما أحسَنتُ إلى أحَدٍ قَطُّ! فَرَفَعَ النّاسُ رُؤوسَهُم تَعَجُّباً، فَقَرَأَ: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها».
📚نثر الدرّ، ج۱، ص۲۹۳.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
👈توصیف رسولخدا (ص) از زبان امام رضا (ع)
از امام رضا نقل شده است که امیرالمؤمنین جلسات رسول خدا (صلواتاللهعلیهم) با اصحابشان را چنین توصیف فرمودند:
🔸«رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) هرگاه نزد گروهی میرفتند که نشسته بودند، در انتهای مجلس مینشستند و (دیگران را نیز) به همین کار دستور میدادند.
🔸سهم و بهره همه افراد حاضر در جلسه را ادا میکردند، بهنحوی که هیچیک از آنان گمان نمیکرد دیگری نزد پیامبر از او گرامیتر است.
🔸هرکس نزد ایشان مینشست، حضرت (خودشان جلسه را تمام نمیکردند، بلکه) آنقدر صبر میکردند تا خود آن شخص بلند شود و جلسه را ترک کند...
🔸خلقِ نیکوی ایشان شامل حال عموم مردم بود (نه فقط برای بعضی اقشار خاص).
🔸برای مردم پدری مهربان بودند و در برابر حق، همه برای ایشان یکسان بودند.
🔸جلسه ایشان، جلسه بردباری، حیاء، راستگویی و امانتداری بود.
🔸در جلسه ایشان، صدای کسی بلند نمیشد، حُرمت کسی نمیشکست و اشتباهات کسی بازگو نمیگشت.
🔸حاضرین بر اساس تقوا با هم برابر و به هم پیوسته بودند. نسبت به یکدیگر متواضع بودند، به بزرگترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها مهربان بودند.
🔸نسبت به نیازمندان ازخودگذشتگی میکردند و از افراد غریب محافظت میکردند.
🔸ایشان همواره خوشرو، نرمخو و خوشبرخورد بودند. سختگیر نبودند.
🔸خشن، اهل دادوفریاد، بدزبان و عیبجو نبودند.
🔸نه زیاد شوخی میکردند و نه زیاد از کسی تعریف میکردند.
🔸خود را نسبت به چیزی که خوش نداشتند، به غفلت میزدند تا کسی از ایشان مأیوس نشود و دوستدارانشان نااُمید نگردند.
🔸(در جمعها) نسبت به خود، سه چیز را ترک میکردند؛ بحث و جدل، پرحرفی و حرفهای بیفایده.
🔸همچنین نسبت به دیگران، سه چیز را ترک میکردند؛ هرگز کسی را مذمّت نمیکردند و با سرزنش خود او را سرافکنده نمینمودند، دنبال لغزشها و کارهای زشت و شرمآور کسی نبودند و جز در موردی که امید ثواب داشتند، سخنی نمیگفتند.
🔸زمانی که سخن میگفتند، حاضرین در جلسه آرام میگرفتند، گویا پرندهای روی سرهایشان بود و زمانی که ایشان ساکت میشدند، دیگران سخن میگفتند.
🔸حاضرین، نزد ایشان، فرصت صحبت کردن را از یکدیگر نمیربودند و هرگاه نزد ایشان کسی صحبت میکرد، دیگران خاموش میشدند و گوش میدادند تا حرفش تمام شود.
🔸حضرت به چیزی میخندیدند که دیگران به آن میخندیدند و از چیزی ابراز شگفتی میکردند که دیگران از آن شگفتزده میشدند.
🔸ایشان نسبت به کسی که غریب بود (با آداب حاکم بر جلسه آشنا نبود) و هنگام درخواست کردن و سخن گفتن با بدرفتاری و خشونت برخورد میکرد، صبر میکردند...
🔸سخن کسی را قطع نمیکردند مگر اینکه از حدودِ (الهی) تجاوز کند؛ که در اینصورت یا با نهی کردن یا با برخواستن از مجلس، حرفش را قطع میکردند.
🔸خاموشیِ رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بر اساس چهار چیز بود: «بردباری»، «احتیاط شدید»، «اندازهگیری» و «تفکّر»؛
🔸«اندازهگیریِ» ایشان این بود که در نگاه کردن به مردم (حاضرین) و گوش دادنِ سخنهایشان یکسان برخورد کنند.
🔸«تفکر»شان در مورد چیزهایی بود که باقی هستند و چیزهایی که فانیاند (و از بین میروند.)
🔸«بردباری» ایشان با صبرشان همراه بود؛ بههمینخاطر چیزی ایشان را نه خشمگین میساخت و نه ناخرسند مینمود.
🔸«احتیاط شدید» حضرت نیز در چهار چیز بود: کار زیبا انجام دهند تا دیگران به ایشان اقتدا نمایند، کار زشت را ترک کنند تا دیگران نیز آن را ترک کنند، تمام تلاششان را برای تصمیمگیری برای اصلاح امتشان بهکار گیرند و اقدام برای آنچه که خیر دنیا و آخرت را برای مردم در پی داشته باشد.»
📚عيون أخبار الرضا علیهالسلام، ج۱، ص۳۱۸.