eitaa logo
علی محرابی | مدرسه تلاوت
2.7هزار دنبال‌کننده
335 عکس
156 ویدیو
6 فایل
اینجا درباره فعالیت‌های قرآنی خودم و مجموعه‌مون (مدرسه تلاوت سبیل‌الرشاد) مطلب می‌گذارم . گاهی هم بعضی از آموزش‌هام رو تقدیم می‌کنم
مشاهده در ایتا
دانلود
آرزوی موفقیت برای یونس عزیز، متخلق و توانمند نماینده ایران در مسابقات جهانی عربستان برای موفقیتش ۵ صلوات بفرستید @alimehrabi1371
علی محرابی | مدرسه تلاوت
آرزوی موفقیت برای یونس عزیز، متخلق و توانمند نماینده ایران در مسابقات جهانی عربستان برای موفقیتش
حدود ۵۰ هزار نفر از سراسر دنیا در این مسابقات شرکت کردن که فقط ۲۵ نفر به مرحله حضوری راه پیدا کردن از جمله آقا یونس شاهمرادی ان‌شاالله فردا تکلیف قرعه‌های تلاوت و زمان مسابقه قرار هست روشن بشه مهمترین اتفاق این سفر، به نظرم توفیق زیارت خانه خداست که داره نصیب یونس می‌شه... @alimehrabi1371
🔴 راهکار ویژه‌ی ۴ مرحله‌ای برای پیشرفت عالی و سریع در تلاوت‌های تطبیقی مرحله اول ⬅️⬅️⬅️ "انتخاب" یک مقطع از قرآن رو که مناسب تلاوت در مجالس می‌بینی، انتخاب کن مرحله دوم ⬅️⬅️⬅️ "ارتباط" با دقت ترجمش رو بخون و سعی کن ارتباط قلبی با آیات برقرار کنی. برای این اتفاق از ابزارهای مختلف استفاده کن. مثل مطالعه ترجمه خواندنی آقای ملکی، گوش دادن به تفسیر صوتی و خلاصه آقای قرائتی، مطالعه تفاسیر و... مرحله سوم ⬅️⬅️⬅️ "لحن‌چینی" در این مرحله مهم، ۷ نکته زیر خیلی اهمیت داره: ۱. بدونی چه سبک و سیاقی به صدات میاد و از اونها استفاده کنی! ۲. بدونی چه سبک و سیاقی به صدات نمیاد و از اونها استفاده نکنی! ۳. سعی کن الحانت تنظیم باشه. مثلاً اصطلاحاً لحن، اضافه و کم نیاری. ۴. الحانت بر گرفته از حس و حست برگرفته از مفاهیم آیات باشه. ۵. حتی الامکان از الحان اصیل و ارزشمند استفاده کن. ۶. اگر تونستی، حتماً از دوستانت که اهل فن هستن هم نظر بگیر. ۷. حتماً پرده شروع داشته باش! یادت باشه حتی نیم پرده بالا یا پایین شدن پرده شروع، می‌تونه کل تلاوتت رو بی کیفیت کنه! مرحله چهارم ⬅️⬅️⬅️ "ورود به چرخه طلایی" منظورم از این چرخه‌، انجام مکرر مراحل ۳گانه‌ی: "ارائه"، "بازخورد" و "تقویت و اصلاح" هست. @alimehrabi1371 حالا ارائه چیه؟ تلاوتی رو که ساختی، برو توی یک جلسه‌ قرائت قرآن یا هر جایی که "گوش‌هایی وجود داشته باشه برای شنیدن تلاوت"، اجرا کن. 👈 یادت نره که باید تلاوتت رو همیشه ضبط کنی! چون بعداً باهاش کلی کار داریم... اگر جلسه‌ای که انتخاب می‌کنی، استادی خوش‌فکر و مستمعینی اهل فن داشته باشه، واقعاً عالی‌ می‌شه. اما برای تمرین و پیشرفت، خیلی وابسته‌ به این اتفاقات نباش و برو جلو! ❓ منظور از بازخورد چیه؟ منظورم اینه که در عمل ببینی: - چقدر لحن گذاریت درست بوده؟ - چقدر در اجرات موفق بودی؟ - نقاط قوت تلاوتت چه مواردیه؟ - موارد قابل اصلاح تلاوتت چیا هستن؟ و... حالا چطوری باید اینها رو متوجه بشی؟ از ۳ منبع زیر می‌تونی کمک بگیری: ۱. بازخوردها (تشویق‌ها)ی استاد جلسه و مستمعین (البته این فقط می‌تونه نشونه باشه و لزوماً قطعی نیست) ۲. نظرخواهی از اهل فن ۳. شنیدن با تمرکز ضبط شده‌ی تلاوتت، با تجربه و اطلاعاتی که از دو مرحله قبل بدست آوردی. ❓"تقویت و اصلاح" یعنی چی؟ تقویت یعنی از جاهایی که زیبا خوندی، باید لذت ببری و حس خوب بگیری تا تثبیت بشن. اصلاً این یک قانون روانشناسیه که می‌گه: هر رفتاری اگر با رویدادی خوشایند مواجه بشه، "تقویت" می‌شه! در واقع، حس خوب تو نسبت به نقاط قوتت، اونها رو تقویت می‌کنه. آخه بعضی‌ها عادت دارن فقط به ایرادات تلاوتشون فکر می‌کنن و این غلطه! بریم سراغ پروسه‌ی مهم اصلاح... احتمالا که نه! قطعاً وقتی تلاوتت رو با تمرکز گوش می‌کنی، درباره‌ی یه جاهایی از تلاوتت، به یه سری "ای کاش‌های" رشد دهنده می‌رسی: - ای کاش از این تحریر استفاده می‌کردم - آخ آخ چی می‌شد اگه این لحن رو روی این آیه پیدا می‌کردم - ای کاش اینجا وقف نمی‌کردم - ای کاش اینجا رو اینطوری می‌خوندم که تطابق بیشتری با معنا پیدا کنه - ای کاش ... @alimehrabi1371 سعی کن در تمریناتت از این ای‌کاش‌ها برای بهتر و پخته‌تر شدن تلاوتت نهایت استفاده رو ببری و با زمزمه و تلاوت تمرینی، بیاریشون توی خوندنت. ✅ حالا وقتشه که برای بار دوم خودت رو وارد چرخه‌ی طلایی کنی؛ یعنی: - ارائه‌ ثانویه - بازخورد ثانویه - اصلاح ثانویه و تا حدی این چرخه رو ادامه بده که احساس کنی به نقطه اوج خودت (متناسب با توانمندیت) در این تلاوت رسیدی...💪 اینطوری به سرعت می‌بینی که در تجربه‌های جدیدت، تلاوت و کیفیت اجرات با اولین تلاوتی که ساخته بودی، زمین تا آسمون فرق کرده ان‌شاالله...😍 پس چرخه‌ی رشد رو شدیداً دریاب تا توی تلاوت تطبیقی و حتی آزاد، رشد سریع خودت رو ببینی! 😎🌺 ✍ | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/467664899C2e69ece117
حدود یک سال پیش مجموعه‌ای در اصفهان (حوزه علمیه نجف آباد) به مجموعه ما سفارش ساخت چند کار هم‌خوانی قرآن توسط قاریان نوجوان رو داد لحن‌چینی این مقاطع هم توسط استاد احمد ابوالقاسمی انجام شد و کار رو هم ما توسط تعدادی از خوش‌صداترین بچه‌های مجموعه در استودیو با بهترین کیفیت ضبط و تولید کردیم و به نظرم اثرهای بسیار بسیار ماندگار و همه‌پسندی تولید شد که می‌تونه توی بسیاری از اماکن عمومی، مذهبی و حتی غیرمذهبی اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشه اما در عین تعجب، اونطور که باید این کارها معرفی و منتشر نشدن ان‌شاالله امروز حوالی ساعت ۱۲ اولین کار رو تقدیم می‌کنم...
AUD-20220424-WA0010.mp3
1.7M
📻 هم‌خوانی زیبای نوجوانان مدرسه تلاوت سبیل‌الرشاد ♦️ موضوع آیات: تکریم والدین 📖 سوره: اسراء آیات ۲۳ و ۲۴ 🎼 نغمه‌پردازی: استاد احمد ابوالقاسمی مدرسه تلاوت | عضو شوید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/467664899C2e69ece117
علی محرابی | مدرسه تلاوت
📻 هم‌خوانی زیبای نوجوانان مدرسه تلاوت سبیل‌الرشاد ♦️ موضوع آیات: تکریم والدین 📖 سوره: اسراء آیات
🔴🔴🔴 قابل استفاده در👇👇👇 - مدارس - مجموعه‌های قرآنی - تمام مراکز اداری - و همچنین دارای کاربرد فوق‌العاده برای آشنایی کودکان با تلاوت قرآن من خودم خیلی از شبها برای دخترم نورا پخشش می‌کنم و با این نواهای زیبا خوابش می‌بره😴🌺 @alimehrabi1371
👆👆👆 📸 اینم تصاویری از من و بچه‌ها در حال ضبط همین تلاوت‌ها توی استودیو جالبه الان که حدود ۱ سال از این ماجرا می‌گذره، ۳ نفر از همین بچه‌ها صداشون وارد فاز بلوغ شد😊 اسامی بچه‌ها از راست به چپ: محمدمهدی دیوانی (که بلوغ شد خدا رحمتش کنه) حمید عظیمی (این خدا بیامرز هم بلوغ شد) علی سروری (ایشونم همینطور خدا رفتگان شما هم بیامرزه😂) محمدمهدی دمیرچی (ایشونم با اینکه داره لبخند می‌زنه ولی بلوغ از رگ گردن بهش نزدیک‌تره ولی هنوز نشده😄😉) ♦️ البته ان‌شاالله بعداً درباره‌ی بلوغ مفصل خواهم گفت که نه تنها چیز بدی نیست، بلکه خودش نعمت و فرصتی بی‌نظیره برای پیشرفت و موفقیت.
💠 اندازه‌ی خودت رو بشناس و رعایتش کن! (نکته‌ای پیرامون روانشناسی تلاوت) شکی در این نیست که یک قاری از مهمترین وظایفش، اثرگذاری رو مخاطبه. اصلاً فلسفه استفاده از ابزاری به نام "صوت و لحن" در تلاوت، همینه که قاری بیاد با صدای زیبا و الحانی مناسب، یه طوری آیات رو بر مردم بخونه تا شاید زیبایی‌های کلام خدا به مستمعین بهتر منتقل بشه و اثرگذاری بیشتری اتفاق بیفته. پس اثرگذاری روی مخاطب، همیشه برای قاریان یک چالش مهمه... حالا گاهی به دلیل خطایی از ناحیه‌ی قاری، این ارتباط میان قاری (و تلاوتش) با مستمع، کمرنگ یا حتی قطع می‌شه... طوری که مستمع واقعاً نه تنها اصلاً ارتباطی با تلاوت برقرار نمی‌کنه، بلکه ترجیح می‌ده خودش به تنهایی آیات رو بخونه. توی این مطلب می‌خوام راجع به اون خطای رایج صحبت کنم... با من بیا 🚶‍♂🚶‍♂🚶‍♂ @alimehrabi1371 تلاوت‌های ساده‌ و دلنشین پیرمردهای جلسات قرآن سنتی رو یادته؟؟؟🤔 اون تلاوتها رو بذار کنار خیلی تلاوتهای قاریان بنامی که بعد از ۱ دقیقه و ۳۷ ثانیه آدم حوصلش سر می‌ره... 😩😂 دارم درباره یکی از مهمترین عوامل "افت کیفیت ارتباط بین قاری و مستمع" صحبت می‌کنم... قبل از اینکه ادامه مطلب رو بخونی، تو هم فکر کن... به نظرت چرا این اتفاق میفته؟؟؟ . . . فکر کن دیگه 😂 . . . ❇️ من اینطوری فکر می‌کنم👇 یکی از مهمترین مواردی که باعث "افت کیفیت ارتباط بین قاری و مستمع" می‌شه یا به عبارت خودمونی، برای مخاطب ایجاد "ضد حال" می‌کنه، اینه که در نگاه مخاطب، قاری نتونه اون چیزی رو که اراده کرده، به خوبی از پسش بر بیاد یا به بیان واضح‌تر... قاری، جلب توجهی برای مستمعینش انجام بده و در اوج توجه مستمع، یه حرکتی رو ضعیف، ناقص یا بی‌جا اجرا کنه و "توجه مخاطب رو به هدر بده"! 🔴 مواردی که الان بهش اشاره می‌کنم به نظرم از مهمترین مصادیق این خطا هستن که یه قاری می‌تونه مرتکب بشه: ❌ ناگهان وسط تلاوت از میکروفن دور بشه و همون لحظه تحریرش جالب اجرا نشه یا صداش نامطلوب بشه 💠 تحلیل: دور شدن از میکروفن و کم شدن ناگهانی صدا || نتیجه 👈 جلب توجه اجرای ضعیف قاری || نتیجه 👈 هدر رفتن توجه مخاطب و ایجاد ضد حال ❌ یه ترکیب لحنی خاصی رو بی‌جا یا ناکوک اجرا کنه 💠 تحلیل: اجرای ترکیب لحنی خاص || نتیجه 👈 جلب توجه مستمع احساس بی‌جا بودن این کار توسط مستمع || نتیجه 👈 هدر رفتن توجه مخاطب و ایجاد ضد حال ❌ اوجی که برای صداش نیست، به زور بخونه 💠 تحلیل: اشاره به اوج صدا || نتیجه 👈 جلب توجه مستمع اجرای ضعیف || نتیجه 👈 هدر رفت توجه مخاطب و ایجاد ضد حال تحلیل دو مورد بعدی با شما...👇👇 ❌ انداختن عبا و یا شال تلاوت و بعد اجرایی ضعیف ❌ نزدیک شدن به میکروفن موقع اجرای قفله و خراب کردن قفله دقت کن نمی‌گم این کارها (دور شدن از میکروفن، انداخت عبا، ترکیب‌ها و...) بده‌ها... ♦️ حرفم اینه که این موارد در نگاه مخاطب "انتظاری"، ایجاد می‌کنه و اگر بعدش این انتظار برآورده نشه، ارتباط بین قاری و مستمع، افت پیدا می‌کنه... (تو هم نمونه‌ای سراغ داری از این اتفاق؟ برای خودت بنویس) @alimehrabi1371 ✅ به خاطر همینه که می‌گم "گاهی" اثرگذاری و دلنشینی تلاوت ساده برخی پیرمردان جلسه قرآنی یا حتی یه کودک تازه‌کار، نسبت به تلاوت‌های خیلی از قاریان با سابقه، بیشتر می‌شه. می‌دونی چرا؟؟؟ چون اندازه‌ی اراده‌ی اون پیرمرد یا کودک تازه‌کار، برای زیبا خوندن، تناسب داره با "اندازه‌ی توانش" و اصلاً انتظار خاصی رو برای مخاطبش ایجاد نمی‌کنه که بعدش بخواد پایین‌تر از اون ظاهر بشه. حالا وسطش یک لحنی رو که یه ذره قشنگ هم باشه، اگر بتونه خوب اجرا کنه، چون کسی انتظار نداشته، کلی همه کیف می‌کنن... @alimehrabi1371 ❇️ خلاصه اینکه آقاجون مهمه در نگاه مخاطب، چیزی رو که اراده یا بهتر بگم ادعا می‌کنی، بتونی از پسش بر بیای! و اینکه باید مدل و اندازه‌ی خودتو در تلاوت پیدا کنی! و نکته جالب اینجاست یکی از کارهایی که برای پیدا کردن مدل و اندازه خوندنت باید انجام بدی، اتفاقاً همین ریسک کردن و خوندن چیزهاییه که نمی‌دونی از پسش بر میای یا نه. چون از طریق همین آزمون و خطاها و خطر کردن‌هاست که قابلیت‌ها مشخص می‌شه. منتها در تمریناتت؛ نه توی محافل یا جلسات رسمی...☺️ | عضو شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/467664899C2e69ece117
علی محرابی | مدرسه تلاوت
هم اکنون کلاس خصوصی من با نورا 😂❤️👆