eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
618 عکس
209 ویدیو
55 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مرثیه‌ای برای خانه‌به‌دوش‌ها: از تلگرام تا اینستاگرام 1️⃣ چه بخواهیم و چه نخواهیم، همگی شهروندان رسانه‌های اجتماعی شده‌ایم و هر کدام از ما در چند تا از این شهرها خانه ساخته‌ایم. هر از گاهی سیاستگذار تصمیم می‌گیرد یکی از این شهرها را نابود کند؛ شهرهایی که با زحمت در آنها خانه ساخته‌ایم، خانه‌ها را توسعه داده‌ایم، با همسایه‌ها رفیق شده‌ایم و احیانا کسب و کاری هم راه انداخته‌ایم. با یک امضا شهر نابود می‌شود و شهروندان از زیست‌جهان مجازی خود آواره می‌شوند. علت؟ علتش مهم نیست، اصلا فرض کنید آسیب‌های یک پلتفرم آنقدر زیاد شده که باید آن را با خاک یکسان کرد. سوال این است: آن سیاستگذاری که در ابتدای داستان، سکونت در این شهر را تصریحا یا تلویحا جواز داده بود، نمی‌توانست این اوضاع را پیش‌بینی کند و شهر دیگری را پیشنهاد کند؟ مسئول این خانه‌های نابود شده و سرمایه‌های از دست رفته کیست؟ سرمایه‌هایی که هرچند در بستر مجازی واقع می‌شوند، اما کاملا حقیقی هستند. کدام سرمایه‌ها؟ خواهم گفت. 2️⃣ فعالیت در رسانه‌های اجتماعی چهار نوع سرمایه برای ما فراهم می‌کند: سرمایه هویتی، سرمایه اجتماعی (روابط)، سرمایه مسیریابی (ارتباطات) و سرمایه اقتصادی. "سرمایه هویتی" بخش زیادی از هویت من شامل "تصور من از من"، "تصور دیگران از من"، "تصور من از تصور دیگران از من" و همه من‌های دیگر، است که در این فضا شکل می‌گیرد. جلوه مجازی من، نه فقط بِرند من در نظر دیگران، که فهم من از خودم را نیز شکل می‌دهد. "سرمایه اجتماعی" شامل روابط (relationship) دوستی، همکاری و غیره است که به مرور بین افراد شکل می‌گیرد. "سرمایه مسیریابی" از جنس ارتباطات (communication) است. به عنوان مثال من به تدریج مجموعه‌ای از صفحات را شناسایی کرده‌ام که برای خرید کالا یا خدمات به آنها مراجعه می‌کنم. "سرمایه اقتصادی" ارزش مالی برند یک اکانت است؛ از صفحات مشهور که ارزش‌های میلیاردی دارند تا صفحات کسب و کارهای کوچک خانگی که چرخ زندگی یک خانواده را می‌چرخانند. 3️⃣ یک امضاء سیاستگذار، همه سرمایه‌های فوق را برای ساکنان یک رسانه اجتماعی نابود می‌کند و در بهترین حالت، حتی اگر جلوی مفاسد عده‌ای گرفته شود، زیست مجازی عده بی‌شمار دیگری نیز با آن نابود می‌شود. سوال درست را فراموش نکنیم: چه کسی شهر را به این وضعیت دچار کرد؟ چه کسی شهر نامطمئن را برای سکونت پیشنهاد داد تا اکنون انتخاب بین بد و بدتر صورت گیرد؟ سیاستگذار می‌خواهد نقش راهنمای دلسوز و ناجی اخلاق‌مدار را بازی کند، اما مسئول اصلی این وضعیت، خود اوست. 4️⃣ کمی به حافظه تاریخی‌مان رجوع کنیم. چه کسی مردم را از وایبر و امثال آن به تلگرام کوچ داد؟ تلگرام روسی خوب در مقابل وایبر جاسوس‌ صهیونیست، روایتی است که رسانه‌های خودی به خوردمان ‌می‌دادند‌. شبکه‌های صداوسیما با افتخار کانال تلگرامشان را معرفی می‌کردند. چند سال بعد اما ورق برای تلگرام برگشت. اینستاگرام هم قصه مشابهی داشت. همه رسانه‌های اجتماعی دیگر را بستند و تلویحا گفتند با هر سلیقه‌ای که هستید، تشریف ببرید اینستاگرام. باز هم شبکه‌های تلویزیونی با افتخار صفحات اینستاگرام‌شان را تبلیغ کردند. گوششان بدهکار نبود که پلتفرم عکس‌پایه (در مقابل متن‌پایه‌هایی مثل توییتر) استعداد ابتذال بیشتری دارد. چند سال بعد، عاقبت اینستاگرام هم مثل تلگرام شد؛ ورق برگشت و اینستاگرام مبغوض شد. چه کسی مقصر است؟ لابد همه به جز سیاستگذار که نهایتا در نقش قهرمان اخلاق‌مدار با یک امضا این شهر را هم منفجر می‌کند و تمام. 5️⃣ اینستاگرام بد است یا خوب؟ باید فیلتر شود یا نشود؟ هیچ‌کدام فعلا مساله من نیست. مساله من این است که سیاستگذاری فضای مجازی در وضعیت ماقبل‌ نقد به سر می‌برد‌. سیاستگذار، درک درستی از فضای مجازی ندارد، پیامدهای تصمیماتش را نمی‌داند، مقطعی نگاه می‌کند و نگاه صرفاً فنی و امنیتی دارد. بزرگواران دور هم نشسته‌اند و هر روز برای سرمایه‌های حقیقی مردم در زیست‌جهان مجازی، نسخه جدیدی می‌پیچند. و نهایتاً ناجی افسانه‌ای مردم از منجلاب فساد پلتفرم‌هایی می‌شوند که خودشان تلویحا مردم را به آنجا کوچ داده‌اند. حتی اگر هیچ اتفاقی هم نیفتد، همین که مردم احساس کنند هر لحظه ممکن است سرمایه‌های حقیقی زیست مجازی‌ آنها با خطر مواجه شود، موجب بی‌اعتمادی آنها به حاکمیت و نارضایتی‌شان می‌شود. بگذارید شفاف‌تر بگویم: این رفتارهای سینوسی و بی‌منطق، مردم را به عاقله نظام در این بخش، بدبین کرده است. مردمی که نه با نظام عنادی دارند و نه به دنبال فساد و بی‌و‌بندباری هستند و می‌خواهند زیست مجازی سالمی داشته باشند، اما سرمایه مجازی‌شان همیشه از سوی تصمیم‌های خلق‌الساعه بزرگواران، در معرض خطر است. تا کی می‌توان با این روند و ساختار، حیطه پیچیده و چند بُعدی و پویایی همچون فضای مجازی را مدیریت کرد؟ الله اعلم.. https://ble.ir/dinrasaneh
🔻 بیانیه آیت الله علیدوست در محکومیت اغتشاشات اخیر، توهین به شعائر و به شهادت رساندن مدافعان امنیت بسم الله الحاکم العادل انا لله و انا اليه راجعون در روز های گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکب های عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهم السلام، منتشر شد. در اینکه این رفتار ها بی پایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و گستاخی ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانه‌ای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد. تاریخ و دنیا بداند که علاقه به مذهب، دین، نماد های مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ملت بزرگ ایران ریشه دار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش می‌داند و به آن افتخار می‌کند. این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمی‌کند. البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتار های شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید مسئولان را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بی تاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند! قم حوزه علمیه ابوالقاسم علیدوست 7 مهرماه 1401 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔸آن 6 هزار سال عبادت، کار آن دو دقیقه سجده را نکرد! ▫️چرا می گوییم «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» (جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است)؟ چرا نمی‌گوییم جهاد مرد هم خوب زن داری کردنش است؟! ▫️ابلیس 6000 سال عبادت کرد. وقتی به او گفتند سجده بر آدم بکن، نکرد. اگر سجده بر آدم کرده بود، این 6000 سالش هم مقبول واقع می‌شد. پس دو نوع عبادت داریم: «عبادت 6000 ساله» و «عبادت سجده بر آدم». ▫️شما مردها می‌دانید اطاعتی که خانم‌ها از شما می‌کنند، از نوع چه عبادتی است؟ و وظایفی که شما نسبت به همسرتان انجام می‌دهید، از نوع چه عبادتی است؟ شما می‌گویید ما طبق آیهٔ (الرجال قوامون علی النساء)، هستیم و او تحت قیمومیت ما است. اما می‌دانید اطاعت زن از چه سنخ عبادتی است و کارهای شما از چه نوع عبادتی است؟ ▫️انجام وظایف مرد نسبت به همسرش، از نوع عبادت 6000 ساله است! چرا؟ چون همراه با است، همراه با است. اما اطاعت زن از شوهر، از نوع «سجده بر آدم» است، چون همراهش است. این اطاعت، بسیار تلخ است! تلخی‌اش مثل تیر باران شدن در جهاد است. مثل شمشیر خوردن در جهاد است. همان ثواب‌هایی که مرد در حین تیر خوردن و قطعه قطعه شدن، در جهاد می‌برد، خداوند برای زن در خانه گذاشته است! نمی‌شود بدون سختی، این ثواب را به زن بدهند. به همین دلیل، اطاعت زن، جهاد است اما حکمرانی شما در خانه، جهاد نیست! اگر زن، قوّامیت مرد را پذیرفت، مانند ملائکه می‌شود که سجده بر آدم را پذیرفتند. ▫️زنها خیال می‌کنند خدا رعایتشان نکرده است. اشتباه می‌کنند! خدا سجده بر آدمش را داد به زن ها! عبادت معمولیِ شش هزار ساله را داد به مردها. از این جهت، مردها یک عبادت از نوع «سجده بر آدم» را . با نماز و روزه و حج و اینها کارشان نمی‌شود. باید به میدان جنگ بروند تا معلوم بشود منافق هستند یا مؤمن؟ شما مردها باید بروید جهاد! بروید جهاد و آنجا مخالفت با نفس بکنید تا از نوع سجده بر آدم بشود. سجده بر آدمِ زنها این است که حرف مرد را گوش کنند اما «سجده بر آدم» برای شما مردها این است که تحت فرمان رهبر بروید جلوی گلوله. یعنی تحت مدیریت رهبرتان فحش بخورید، هتک بشوید، اهانت بشوید، ذلت ببینید؛ این ذلت سجده بر آدم است. ▫️آن وقت ببین! شش هزار سال عبادت، کار دو دقیقه سجده را نکرد! این را داده‌اند به زن‌ها و آن را داده‌اند به شما! واقعاً خدای تعالی بین مرد و زن، عادلانه برخورد کرده است. ▫️چه جور شده است که خدا چنین کاری با زنها کرده است؟ چون اطمینان داشته که مؤمنه‌های آنها می‌پذیرند. خداوند می‌دانسته است که اینها جهت عاطفی دارند. این‌ها وقتی حساب می‌کنند که خدا گفته است، اطاعت می‌کنند.
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم! 🎥 خانم دکتر منصوره اتحادیه مورخ سرشناس ۸۹ساله و فارغ التحصیل اسکاتلند، در جواب سوال «آیا مترقی تر بودند؟» میگوید: خیر. زنان در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند و آگاه شدند! در عصر ما یعنی 1⃣القای روایت غلط 2⃣تحمیل اطلاعات گمراه کننده 3⃣با چاشنی احساسات درباره زنان. اینکه پیشرفت و آزادی زنان را بعد انقلاب اسلامی نتوانسته ایم تبیین کنیم ناشی از ضعف ما در جنگ روایت هاست. 🔸فراموش نکنیم که در و و سرعت انتقال داده ها، مردم تاریخ نمی‌خوانند، روایت می‌خوانند. اگر درست روایت نکنیم، اشتباه روایت می‌شویم و نتیجه اش را باید از کف خیابان ها درو کنیم! ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
💢تدریس فلسفه نظام فاعلیت💢 🔹«فلسفه نظام فاعلیت»، به حق بزرگترین دستاورد فکری استاد مرحوم سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی است که بنیاد همه اندیشه‎های تحولی و اصلاحی وی محسوب می گردد. 🔹ایشان ضرورت تأسیس این فلسفه را لزوم توجه به «علیت موضوعی» در کنار «علیت مفهومی و نظری» توضیح می‌دهد. 🔹در نگاه ایشان، علیت مفهومی (نظری)، دغدغه جریان دلیلیت در انطباق مفاهیم کلی بر مفاهیم جزیی‌تر را بر پایه «قانون اندراج» و «عدم تساوی وجود و عدم» دارد، در حالی‌که علیت موضوعی، پرسش اساسی‌اش «دستیابی به فرآیند اساسی پدید آمدن کیفیت‌ها» (تحیل از چگونگی‌ها) است، نه «اصل ارجاع وجود پدیده‌ها به خالق» (تحلیل از چرایی‌ها). 🔹در نگاه اول، مفهوم توحیدی بودن دستگاه نظری به ارجاع مبداء و معاد همه پدیده‌ها به مشیت خدای متعال می‌انجامد و در نگاه دوم، مفهوم توحیدی بودن دستگاه نظری به توضیح چگونگی جریان مشیت خدای متعال در تعیّنات و کیفیات خاصی تمام می‌شود که احیاناً فاعلیت‌ها و کنش‌های انسانی نیز نقش غیرقابل انکاری در آنها دارند. 🔹ایشان با تمرکز بر «فلسفه شدن اسلامی» معتقد بود که می‌توان فلسفه‌ی اسلامی جدیدی ارائه کرد که بتواند عقلانیت جریان تحقق توحید در مقیاس درگیری تمدنی انقلاب اسلامی با مدرنیته را تأمین کند. 🔹به نظر می‌رسد بعد از بیست سال از درگذشت مرحوم استاد حسینی و به پشتوانه سالها تلاش پژوهشگران گروه فلسفه دفتر فرهنگستان، امروز می توان توضیح نسبتاً مدوّنی از دستگاه فلسفی ایشان ارائه داد. https://eitaa.com/alimohammadi1389/954
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کجا اعتراض کنیم؟ ▫️احمد مسجد جامعی، در شورای پنجم شهر تهران موضوع تعیین مکان برای اعتراضات مردمی را عنوان کرد. بعد از آن شورای پنجمی‌ها در یک مصوبه دو فوریتی این موضوع را پیگیری کردند اما در نهایت فرمانداری آن را رد کرد. ▫️در روزهای اخیر و همزمان با بالاگرفتن اعتراضات مردمی عده‌ای بر لزوم به جریان افتادن این مصوبه قدیمی تاکید دارند. اما این مصوبه دقیقا شامل چه مواردی بود و چه قدر در راستای اصل 27 قانون اساسی، یعنی تشکیل اجتماعات و راهپمایی‌هاست؟ ▫️سوگل دانائی گزارش می‌دهد. 📺 @ecoiran_webtv
💢یک بام و دو هوای «مسجدمحوری»!💢 🔹هفته گذشته در کمال خونسردی، هیأت «رایت الهدی بروجرد»، مسجد ثامن الحجج علیه السلام را برای همیشه ترک کرد. 🔹 جا دارد یک دستمریزاد به هیات أمنای مسجد گفت که بالاخره با سختکوشی و پیگیری‌های مثال‌زدنی موفق به این مهم شدند؛ ـ شکرالله مساعیهم ! ـ . 🔹اما آنچه به نظرم اهمیت اصلی و جای مطالعه اساسی دارد، آشفته و به هم ورِ است. 🔹نظام حقوقی آشفته‌ای که نه هیأت أمنا جایگاه خود را می‌داند، نه نمازگزاران و نه البته امام جماعت و نه حتی مسئولین! 🔹امام جماعتی که در ظاهر او را مدیر فرهنگی مسجد معرفی می‌کنند، ولی وقتی مقابل نظر و عمل برخی می‌ایستد و مخالف و موافق پدید می‌آید، آنقدر تبصره و ماده و استثناء و مصلحت‌سنجی‌های عافیت طلبانه بیرون می‌زند که چاره‌ای جز عقب نشستن و به فتنه دامن نزدن برایش نمی‌گذارند. 🔹در این نظام حقوقی آشفته است که حتی مسئول محترم اداره اوقاف هم که اتفاقاً از دوستان خوب و دیرین است، حرفش دوتا می‌شود و مسئول سازمان تبلیغات شهرستان، در جایی که باید در مقابل هوچی‌گری‌ها و زورگویی‌ها بایستد، نرمش اش می‌گیرد و مثل خیلی وقتهای دیگر در نظام دیوانسالاری کشور، برای جلوگیری از اغتشاش و بلوا سر بچه انقلابی‌ها را می‌بُرد و کار را فیصله می‌دهد! 🔹آهای برادرانی که داعیه مسجد محوری در اداره امور محله و شهر را دارید! ➖ بدانید که با وضع آشفته‌ی نظام حقوقی اداره مسجد و البته با مدیرانی محافظه‌کار و غیرجسور، «حکمرانی مسجدمحور»، سرابی بیش نخواهد بود .... 🔹 و البته جا دارد از امام جمعه محترم شهرستان بروجرد جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی که الحق و الانصاف مؤمنانه و انقلابی و معقول حرفها را شنید و دلسوزانه راهنمایی کرد، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. 🔹و اما سخنم با برادران هم‌اشک و هیأتی‌ام: ➖ظاهراً در جنگ نابرابر فرهنگی، باید حواسمان همانقدر که به جلو هست، به پشت سر و اطرافمان هم باشد. مواظب ایمان‌ها و پیوندهای مؤمنانه‌تان باشید؛ مؤمن تا وقتی که در مدار ایمان است، هیچ چیزی را از دست نمی‌دهد... ➖ ظاهراً چاره‌ای نداریم که برای رسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی، با لحاظ چارچوبهای حریمی به اسم جمهوری اسلامی، هم با دشمن بجنگیم و هم رویه‌های غلط و مسئولین ناکارآمد را دور بزنیم؛ همان دستوری که حضرت آقا خطاب به اهالی علم و فناوری گفتند: «همچنانی که ما مثلا در سطح کلان، تحریم‌های آمریکا را به نحوی دور می‌زنیم، شما می‌توانید تحریم‌های دولت خودمان را هم دور بزنید! تحریمیم دیگر...» 😎
گزارش جواد موگویی از اغتشاشات اخیر 👇
این هم متن سید آرش وکیلیان 👇
هدایت شده از سید مصطفی مدرس
سید آرش وکیلیان دیدن تصویر کلی صحنه به نظرم آنچه در این بحث ها گم شده دیدن تصویر کلی تر صحنه در اثر تمرکز بر جزییات میدانی است. محیط داخلی: ۱-فشار اقتصادی مستمر طی دهه ۹۰ ایجاد فرسایش سرمایه اجتماعی در کشور کرده و مردم ناراضی زودتر معترض میشوند. بخصوص که چشم‌اندازی از بهبود وضع از سمت دولت ارایه نمیشود. ۲- انتخابات های غیررقابتی با مشارکت پایین، امکان آزادسازی مطالبات سیاسی در چارچوب نظام را نداده و با تضعیف نیروهای سیاسی داخل نظام، زمینه برای رشد مطالبات رادیکال فراهم شده. ۳- تعارض سیاست های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی منجر به شکل گیری «ناجنبش مدنی» مطالبه حقوق و آزادی زنان شده است که یک برونداد آن بی حجابی است. ۴- بازی های رایانه ای و رسانه های اجتماعی منجر به تغییر جامعه پذیری قشری از جوانان و نوجوانان شده و آنها را از سنت های اسلامی-ایرانی گسسته. ۵- فساد و رابطه سالاری در انتصابات منجر به ضعف عملکرد دستگاه های حکومتی و دولتی شده و امکان مدیریت قوی میدانی را سلب کرده. ۶- در اثر ضعف نهادهای دینی و رسانه ای، ایدئولوگ های موثر با توان تبلیغ و ترویج انقلاب اسلامی اندک شمار و کم ارتباط هستند و جای آنها را سلبریتی های ضدملی گرفته اند. محیط خارجی: ۱- آمریکا و اروپا سیاست جنگ نرم حساب شده ای را انجام میدهند و در مقابل رسانه های جمهوری اسلامی ضعیف و منفعل هستند. ۲- عملیات رسانه ای قوی و منسجمی برای برانگیختن هیجانات و سازماندهی اعتراضات و اغتشاشات بر بستر شبکه های اجتماعی از خارج از کشور طراحی و اجرا شده است. ۳- گروه های برانداز ضدانقلاب با پشتیبانی نهادهای اطلاعاتی نیروهای عملیاتی رادیکال و مسلح را در کشور به کار گرفته اند. در نهایت، وضعیت به گونه ای رقم خورده که آتش هیجانات جامعه را ملتهب کرده و اغتشاشات و درگیری های خیابانی با مطالبات رادیکال رقم خورده. چه باید کرد: کوتاه مدت: ۱- آرام سازی میدان در اسرع وقت با قطع کامل ابزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی جهت جلوگیری از تسری هیجانات ۲- بسیج اجتماعی گسترده برای مقابله با اغتشاش و آشوب نظیر ۹ دی ۳- برخورد قاطع و خشن با عوامل اصلی ضدنظم عمومی به منظور بی اعتبارسازی و ایجاد وحشت بلندمدت: ۱- اتخاذ کامل قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و اجرای بی کم و کاست آن همراه با بازنگری در مواد اجرایی بخصوص در حوزه قوه مقننه جهت بازسازی امکان سیاست ورزی ۲- بازنگری اساسی در برنامه های توسعه با رویکرد حصول جامعه مطلوب انقلاب اسلامی به جای تمرکز بر موضوعات عمرانی اقتصادی و عملیاتی دولت ۳- کادرسازی و شبکه سازی اجتماعی حول نهادهای دینی و بازسازی جریان تبلیغ و دعوت اجتماعی احیای مطالبه ارزش های بنیادین دینی ، بدون تمرکز بر ظواهر شرعی ۴- بازنگری اساسی در ساختار و فرایند دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور به طوری که به جای روال بروکراتیک معطوف به اجرای تکالیف روتین در خدمت اهداف انقلاب اسلامی باشند. ۵- بازسازی سیاست به عنوان نقطه اتصال امامت و امت و دولت و مردم با امکان مشارکت گروه ها و افکار مختلف در چارچوب نظام و عدول از فرضیه نادرست حذف سیاست و ارتقای کارایی با ایجاد یکپارچگی تصنعی نهادهای اجرایی ۶- تاکید بر اهمیت شریعت همزمان با کاهش مداخله پلیسی حکومت در حوزه ظواهر شریعت و بهره گیری از ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر مردمی به جای روش های پلیسی (به استثنای افراد مفسد) ۷- اعمال حاکمیت ملی بر فضای مجازی و ایجاد شرایط برقراری ارتباط سالم و انتفاع مشروع در فضای مجازی کشور به دور از مداخله خارجی و منفعت طلبی داخلی (سعی کردم کلمات را دقیق به کار ببرم. تقریبا تمام این موارد بلندمدت در مقابل وضع فعلی قرار دارد.)