هدایت شده از دفتر مطالعات پیشرفت معنا
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همراهی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار میکند:
🔸 *«برنامهریزی توسعه در ایران»*
درآمدی تاریخی بر تجربه برنامهریزی توسعه در ایران معاصر
🎙️مدرس: حمید ابدی
🗓️ ۷ جلسه/چهارشنبهها
⏰ از ساعت ۱۶ الی ۱۸
♦️ شروع دوره: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔶 - برگزاری کلاس به صورت مجازی (اسکایروم) و حضوری ( قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، مجموعه نگاه)
●اعطای گواهی معتبر آموزشی
💲شهریه دوره: ۲۰۰ هزار تومان
۲۰درصد تخفیف برای شرکتکنندگان در دورههای قبلی
📲 برای ثبتنام و کسب اطلاعات از طریق پیامرسانهای: بله، ایتا، تلگرام و واتساپ به شمارۀ زیر پیام بدهید.
۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
@bashgah_rcica
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
rcica.ir
@rcica
📁مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره)
🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران»
برنامه روز اول - پنجشنبه ٢٠ اردیبهشت:
🎙سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی
⭕️ بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی (ره) با اندیشه عرفانی و فلسفی ایشان
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی
⭕️ رابطه نظر و عمل در اندیشه امام خمینی(ره)
برنامه روز دوم - پنجشنبه ٣ خرداد:
🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
⭕️ بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت
🎙حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی
⭕️ بررسی مقایسهای نظریه حکمرانی امام خمینی (ره)، میرزای نائینی و شهید صدر
✍️دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر مهدی امامی
⏰ ساعت: 8 تا 12
لینک ثبتنام مدرسه بهاره:
https://formafzar.com/form/len8m
🔗 لینک کانال «مدرسه الهیات حکمرانی»:
📌https://eitaa.com/teogover_school
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
#موضوع_شناسی، دهههاست که پاشنه آشیل دستگاه فقاهت ماست.
مندرج کردن تعطیلی روز شنبه در ذیل عنوان #تشبه_به_کفار که سالهاست متأسفانه دیگر کُرکی به کلاهش نمانده، از اول هم دست فرمان جریان توسعهگرا بود که ظاهرا موفق هم شدهاند.
در تعطیلی روز شنبه، موضوع اصلا تشبه به کفار نیست، موضوع #تبعیت_از_کفار است و البته نجات اقتصاد ایران، عنوان انحرافی آن ...
#جهاد_کبیر
#نه_شرقی
#نه_غربی
هدایت شده از اجتهاد
💢 نظر مهم آیتالله سبحانی درباره تعطیلی شنبه
✍بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیق میدهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
۳. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم، جعفر سبحانی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
#تعطیلی_شنبه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چشمها را باز کنید💢
🔹 ای کاش آن دسته از روحانیونی که غر میزنند که انقلاب اسلامی منزلت روحانیت را تنزل داده و حضور روحانیت در سیاست، سرمایه اجتماعی او را سوزانده است، چشمشان را باز کنند و این چند روز آینده را خوب بنگرند تا ببینند که انقلاب اسلامی چگونه منصب تبلیغ و تحقق دین را رفعت داده و خداوند چگونه به کسانی مانند آیتالله رئیسی و آیتالله آل هاشم که کفران نعمت نکرده و در قد و قامت این فرصت الهیِ بینظیرِ خادمی و خدمتِ به مردم ظاهر شدهاند، عزت داده است...
🔹ای کاش از بدرقهی این دو طلبه مخلص، انقلابی و مردمی، عبرت بگیریم و از اولی الالباب باشیم ... 🤲
#فرصت_خدمت
#فرصت_اقامه_دین
#سرمایه_اجتماعی
#کفران_نعمت
#انقلاب_اسلامی
هدایت شده از دگرش...
*انسان جدید، رمز خلق آینده ایران
یادداشتی به بهانه رحلت شهادتگونه هشتمین رییسجمهور ایران عزیز*
محسن دنیوی
۱. ملتها یا آیندهساز هستند و برای خود و یا حتی دیگران، آیندهای متفاوت و با اراده و آگاهی جمعی خلق میکنند و یا مانند اغلب جوامع در طول تاریخ، پیرو هستند و در سایه آیندهای که ملتهای پیشرو آن را خلق کردهاند زندگی خواهند کرد.
۲. آینده ساز بودن و یا آیندهدار بودن، امری نیست که بشود آن را به یک ملت یا یه جمع و گروه تزریق کرد.
یک ملت یا زمینهها و امکانهایی برای آیندهساز بودن را دارد و یا ندارد و عقیم است و بذری برای کاشتن و انتظار ثمر دادن برای آن ملت وجود ندارد!
مثلا یک ملتی ممکن است جغرافیای خاصی داشته باشد که همان، زمینه آیندهدار بودن آن ملت شود. یا ملتی دیگر، توانایی و استعداد خاصی را به نحو عمومی دارا باشد که از همان برای تغییر آینده بهره ببرد. ملتی دیگر روی منابع طبیعی خود ممکن است حساب باز کرده باشد. ملتی دیگر روی تاریخ و فرهنگ و تمدنی که به ارث برده است ممکن است سرمایهگذاری کند و آینده خود و دیگران را شکل دهد!
۳. یکی از این نشانههای آیندهدار بودن و شاید مهمترین عنصر و دارایی که بیش از جغرافیا و تاریخ و منابع طبیعی و استعدادهای مرسوم در میان ملتها میتواند در خلق آینده موثر باشد، امکان خلق انسان جدید است. خلق انسان جدید به این معنا که افرادی در جامعه پیدا شوند که به طور طبیعی باید مسیری را طی می کردند اما به نحو عجیب و حیرتآور، به مسیری دیگری رفته و به انسان دیگری تبدیل میشوند.
مثلا کسی در جهان انتظار ندارد که یک بچه روستایی در منطقهای بسیار فقیر به طور طبیعی به یکی از بزرگترین فرماندهان نظامی موثر در وضعیت منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا تبدیل شود و فردی تعیینکننده در معادلات جهانی باشد. آن هم نه از مسیری ساختار یافته و مثلا آموزش در پادگانها و مراکز آموزشی فوق حرفهای نظامی، بلکه از مسیری کاملا متفاوت و ساده!
اینکه کریستیانو رونالدو هم از کودکی فقیر در پرتغال به مهمترین فوتبالیست جهان تبدیل میشود عجیب است، اما فرق در این است که رونالدو در یک ساختار تربیتی و آموزشی از پیش ساخته شده در قالب باشگاههای بسیار حرفهای این مراحل رشد را طی میکند و آن استعداد خاص و عجیب پدیدار میشود.
اما قاسم سلیمانی را چه کسی از یک کودک چوپان و گچکار به فرماندهی نظامی با تأثیرگذاری منطقهای و جهانی تبدیل کرد؟!
۴. این ویژگی انقلاب اسلامی یعنی امکان خلق انسانهایی متفاوت از شاخصهای جهان امروز و از مسیرهایی غیرمعمول، مهمترین دارایی ایران برای آیندهسازی است.
این روزها که ایران، رییسجمهور خود سید ابراهیم رییسی را بهار ۱۴۰۳ از دست داده است، زمان مرور دوباره این ویژگی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است که میتواند یتیمی از شهر مشهد در اوج فقر را به سیاستمداری تبدیل کند که شبیه سیاستمداران در جهان امروز نیست.
کدام سیاستمداری اگر دچار حادثه مشابه میشد، یک چهارم جهان و در یک پهنه وسیع جغرافیایی برای فقدان او عزای عمومی اعلام میکردند؟
کدام سیاستمداری اگر از دنیا برود، میلیونها انسان برای تشییع او به خیابانها خواهند آمد و در کشورهای مختلف در غم او ابراز همدردی میکنند؟
حواسمان باشد که درباره اهل سیاست سخن میگوییم که منفورترین اقشار در جوامع هستند. اهل لابی و منفعت خواهی و جاهطلبی! همیشه به دنبال قدرت و ثروت! اغلب خودرای و حامی منافع حزب و گروه و دهها ویژگی بد دیگر که در سیاستورزی در جهان معاصر رایج است.
اما ابراهیم رییسی مانند محمدعلی رجایی، محمدحسین بهشتی و در راس همه این سیاستمداران یعنی سید روحالله موسوی خمینی نحوی دیگر از سیاستورزی را به ملت ایران و جهانیان نشان داد که این متفاوت بودن را در پیامهای ارسالی از سوی سران کشورهای دیگر هم میتوان دید.
نه فقط به دنبال همدلی در ایران بود، بلکه همه کشورهای همسایه و غیرهمسایه اما دوست، این احساس را از او به یاد دارند.
۵. باز مرور کنیم که سید ابراهیم رییسی، کودکی یتیم و فقیر از مشهد، چگونه به این نقطه رسید و در چه فرآیند و سازوکاری تبدیل به سیاستمداری متفاوت شد؟
رمزگشایی از این نقطه، رمز ساخت آینده ایران است.
آینده چیزی نیست که فردا منتظر آن باشیم. آینده در فردا ظهور و بروز مییابد، اما همین امروز به مانند بذر درختی که شما میدانید اگر کاشته شود، در آینده ثمر خواهد داد، نشانههای آن وجود دارند. آینده در امروز حاضر است اما چشم شما باید به دنبال نشانهها باشد و غرق دیدن چیزهای رایج که فراوانی دارند و چشم را پر میکنند نباشد.
(تکمله: چشم برخی از دوستان اهل جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی که غرق در مشهورات علوم انسانی هستند، امکان دیدن چنین نشانههایی را ندارد)
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📁مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره)
🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران»
برنامه روز دوم - پنجشنبه ٣ خرداد:
🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
⭕️ بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت
🎙حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی
⭕️ بررسی مقایسهای نظریه حکمرانی امام خمینی (ره)، میرزای نائینی و شهید صدر
✍️دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر مهدی امامی
لینک ثبتنام مدرسه بهاره:
https://formafzar.com/form/len8m
🔗 لینک کانال «مدرسه الهیات حکمرانی»:
📌https://eitaa.com/teogover_school
لینک شرکت در جلسه بهصورت مجازی:
Dte.bz/danaee
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
4_5942553674579448441.mp3
19.16M
مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره)
🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران»
برنامه روز دوم - پنجشنبه ٣ خرداد:
🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
⭕️ بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
4_5942553674579448444.mp3
24.2M
مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره)
🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران»
برنامه روز دوم - پنجشنبه ٣ خرداد:
🎙حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی
⭕️ بررسی مقایسهای نظریه حکمرانی امام خمینی (ره)، میرزای نائینی و شهید صدر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
عقلنوشتههای انقلابی
مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره) 🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکم
در این ارائه فرصت نکردم که دیدگاه آیت الله شهید صدر و حضرت امام خمینی رحمت الله علیهما را طرح کنم و فقط فرصت شد که به زوایای طرح حکمرانی میرزای نائینی بپردازم؛ البته به میزان فهم ناقص خودم.
بنا شد که ان شاء الله در جلسه دومی به طرح دیدگاه های مرحوم شهید صدر و مرحوم حضرت امام نیز پرداخته شود.