eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
553 عکس
193 ویدیو
52 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گفتمان سازی برای تحول دولت یا برای ایجاد حرکت اجتماعی 🔹در تعابیر مرسوم «گفتمان‌سازی» برای اصلاح و جهت‌دهی ذهنیت‌ها است. سوال این‌جا است که گفتمان‌سازی قرار است ذهنیت چه کسانی را جهت دهد؟ مردم، دولت، نخبگان یا همه کنشگران! 🔸پاسخ ساده به سوال فوق این است که می‌خواهد ذهنیت و جهت‌گیری واحدی برای همه کنشگران ایجاد نماید. اما واقعیت این است که برای گفتمان سازی باید نقطه شروع و رویکردی را انتخاب نمود. 🔻اگر گفتمان سازی را ناظر به اصلاح حاکمیت بدانیم، باید به سمت کنش‌های ‌مطالبه‌گرایانه پیش رفت. از طرف دیگر اگر گفتمان سازی را ناظر به ایجاد جریان اجتماعی بدانیم، به سمت کنش‌های مردمی و ناظر به میدان پیش خواهیم رفت. ◽️در ادامه با دو رویکرد به گفتمان سازی بیشتر آشنا شوید.👇
🔰 نگاه اول؛ گفتمان‌ سازی برای تحول دولت 🔹 تشریح گفتمان‌ سازی از نگاه حجت‌الاسلام علی‌محمدی 🔺به اعتقاد ایشان در حال حاضر بسیاری از گفتمان‌هایی که مبداء اثر هستند، ضرب در حاکمیت شده‌اند. اگر پشتیبانی حاکمیت نباشد اساساً گفتمانی شکل نخواهد گرفت. 🔗https://eitaa.com/hampa_ir
🔰 نگاه دوم؛ گفتمان‌ سازی برای ایجاد حرکت عمومی 🔹 تشریح گفتمان‌ سازی از نگاه آقای هانی ایرانمنش 🔺ایشان معتقدند اگر گفتمانی در بدنه اجتماعی شکل نگیرد، حاکمیت امکانی برای تحول پیدا نخواهد کرد. اشتباه است اگر تصور کنیم که همه تحولات با آیین‌نامه و دستورالعمل‌های از بالا به پایین محقق خواهد شد. 🔗https://eitaa.com/hampa_ir
دوستان عزیزم در مجموعه‌ی وزین "همپای پیشرفت" لطف کرده و تلخیصی از گفتگوی بنده و برادر گرانقدرم جناب آقا هانی ایرانمنش منتشر کردند. در خصوص زحمت دوستان، لازم دیدم نکته‌ای را برای توضیح بیشتر عرض کنم:👇 🔹عرض بنده این نبود که تا پشتیبانی حاکمیت نباشد، اساساً گفتمان شکل نمی‌گيرد، بلکه عرض من این بود با توجه به مرحله سوم انقلاب اسلامی که مرحله‌ی ساخت دولت اسلامی است (و نه مرحله تخریب ساختار موجود آنگونه که در مرحله اول و نهضت با آن روبرو بودیم)، اساساً گفتمان تا زمانی که منجر به اصلاح تصمیمات غلط حاکمیت نشود، تبدیل به حرکت عمومی نمی‌شود و به صورت سبک زندگی اسلامی ایرانی نهادینه نمی‌گردد. 🔹 علت این امر هم به این بر می‌گردد که حرکت عمومیِ سازنده و بر هم افزا زمانی شکل می‌گیرد که در بستر یک نظام حقوقی عام، مؤمنانه و عادلانه شکل بگیرید تا در قالب آن، حقوق عامه به عنوان رکن اصلی عدالت اجتماعی رعایت و حفاظت شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر با همراهی نظام تصمیم‌گیری حاکم بر جامعه. از اینروست که حضرت آقا بارها بر تقدم دولت‌سازی بر جامعه‌سازی تأکید کرده‌اند و در سال 1395 در بیاناتی که در جمع اعضای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشتند، فرمودند: «مرحله‌ی سوم که اکنون در آن قرار داریم، "تشکیل دولت اسلامی" یعنی تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی است و تا وقتی این مرحله به‌طور کامل محقق نشده است، نوبت به "تشکیل جامعه‌ی اسلامی" نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند.» 🔹️ بر این اساس حرف حقیر این بود که اگر گفتمان سازی‌هایی که صورت می گیرد، ناظر به تصمیمات جاری نظام تصمیم‌گیری کشور و تحقق دولت اسلامی دلالتی نداشته باشد و برای اصلاح تصمیمات غلط، هدف گذاری دقیقی نکرده باشد، کم خاصیت بوده و به علت تعارضهایی که با ساخت حقوقی و رسمی جمهوری اسلامی پیدا می‌کند، یا سرکوب می‌شود و یا سرخورده و لذا به هیچ وجه به حرکت عمومی تبدیل نمی‌شود، مگر اینکه در لایه‌های غیررسمی و امور نمایشی و پویشی خود را منحصر کند که البته این کارکردِ گفتمان سازی در جای خود حتما بسیار لازم و ضروری است، ولی از همان حد گفتمان فراتر نخواهد رفت و سبک زندگی ملت ایران را تحول نخواهد بخشید ...🌺
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔻 اراده و عزم عمومی چگونه به حرکت جامعه منجر می‌شود؟ 🔻 جایگاه گفتمان‌سازی در تحولات حکمرانی چیست؟ @hamazm
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔻 تفاوت مفهوم گفتمان در مراحل انقلاب اسلامی به چیست؟ 🔻 گفتمان و حرکت عمومی چه نسبتی با تصمیمات حاکمیت دارد؟ @hamazm
◼️◼️◼️◼️◼️◼️  إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ. 😭😭😭
🔹 سلام محمدجان در مشهد نایب الزیاره‌ام و به جایت امین الله می‌خوانم. جلسه نظام ـ الگو ـ برنامه‌ی فردا شنبه قاعدتاً تعطیل است؛ هم من مسافرت هستم و هم شما! قرار چهارشنبه صبحِ الهیات حکمرانی هم ظاهراً باید بماند برای خیلی بعدتر؛ شاید زمانی در برزخ و یا قیامت... 🔹 محمدجان! هنوز از ظهر تا الان با خبر رفتنت کنار نیامده‌ام و بی‌حاصل منتظر خبری دیگرم. بعد از رفتن سیدمصطفی، داغ‌ها برایم جان‌کاه‌تر شده؛ رنجورتر شده‌ام. در این بِکش بِکش‌ها و هر فرقه‌ای به سوی خودش کشیدن‌‌ها، چقدر جای تو خالی خواهد ماند. کارهای مشترک‌مان را نمی‌دانم چه بکنم ممنونِ همه مهربانی‌ها و پیگیری‌ها و خسته‌نشدن‌ها و امیدواری‌هایت.... در حال رفتن به زیارت امام رضا علیه السلام هستم و به خودم تسلیت می‌گویم: «کـلُّ مَـنْ عَـلـیـهـا فَـان وَ یـبـقَـی وَجْـهُ رَبَّـک ذوالـجـلالِ والاکـرامِ ... إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ...»
انا لله و انا الیه راجعون با احترام و تمکین بر مشیت الهی مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک یکشنبه 22 بهمن ساعت 14 از درب 24 حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها (صحن جواد الائمه) آغاز و پس از تشییع بر دستان پر مهر دوستان و فرهیختگان در امامزاده شاه احمد بن قاسم (ع) |واقع در میدان معلم| به آغوش خداوند سپرده خواهد شد. حضور علماء، فضلا، دانشگاهیان و رفقا موجب تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود. ضمنا مراسم ترحیم بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد فاطمه الزهرا (س) واقع در بنیاد، بلوار شهید کریمی، کوچه 15 منعقد می باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت ناگهانی برادر عزیزمان جناب آقای محمد خادمی جانمان را سخت گداخت و در بهت و حیرت فروبرد. فاضلی شریف و فروتن که شیفتگی‌اش نسبت به مکتب، شیفتگی‌ها و دلدادگی‌های دیگر را از روح او برده بود و جهاد در راه راستین اندیشه الهی، او‌ را از هر دلمشغولی دیگر بازداشته بود. بی‌گمان جبهه پاسداری از خط اهل‌بیت (علیهم السلام) یاوری راه‌شناس و مدیری اندیشمند و‌آینده‌نگر را از دست داد که جای او را به سادگی نمی توان پر کرد. به خانواده مکرمش که داغ سنگین فراق او را همیشه بر دل و جان خواهند کشید و به دوستانش که یاد مهربانی‌ها و مجاهدتهایش را در ذهن و ضمیر آبیاری خواهند کرد، تسلیت و تعزیت می گویم. باران رحمت و رضوان خداوند‌ بر روح پاک او باد و عنایت خاصه صاحب الزمان(عج) که سخت شیفته و دلداده‌ مولایش بود، بدرقه راهش.
• تسلیت • «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ، اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»(البقرة، 155 و 156) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️آرام بود و مهربان، ولی دلی پرشور و ذهنی درگیر با مسائل انقلاب داشت. ▫️مدیر بود ولی اصرارهای خود را با ملایمت به پیش می‌برد و کار را به سامان می‌رساند. ▫️محمد آقای خادمی اهل فضل بود و جوشش داشت، ولی به دنبال یاری رساندن بود، حتی با عشق و سوز دستیار یکی از فضلای سخت‌کوش حوزه علمیه شده بود. ▫️بی‌سر و صدا رفیق بود، دوست‌داشتنی. منتظر روئیدن و رعنا و پرثمر شدنش بودیم. ▫️چقدر حیف است از دست دادن جوان فرهیخته‌ای چون این عزیز! ◾️خسارت فقدان این جوان ارزشمند را به خانواده مکرم و بستگان و اساتید ایشان به‌ویژه حجت‌الاسلام و المسلمین آقای سبحانی و دوستانشان صمیمانه تسلیت می‌گوییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌷در جوار شهیدان، امام خمینی ره و ائمه معصومین علیهم السلام متنعم باشد. 🍀@faslefarhang
⚫️⚫️⚫️ انا لله و انا الیه راجعون خبر از دست دادن آقا محمد خادمی دوست عزیز و مجاهد فرهیخته داغ بسیارسنگین و ضایعه ای بر دل مومنینی بود که ایشان را می شناختند. ایشان با روحیه انقلابی و اخلاق حسنه در جهت بسط و ارتقای اندیشه های تمدنی اسلام بسیار کوشا بود. اندیشه الهیات نوین استاد سبحانی بر محور ایشان پیش می رفت، جلسات نظام الگو و برنامه را شکل داد تا اضلاع دیگر اندیشه استاد سبحانی تبیین شود. مسئولیت گروه الهیات تاریخ و مهدویت در دفتر نشر و پژوهش جمکران را پذیرفت تا نگاه الهیاتی بر تاریخ و تاریخ بر محور مهدویت را بسط دهد. درهمین راستا با جمعی از فضلا، کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری را مباحثه کردیم و قصد داشت تدوین کامل تری از این کتاب را بر محور استاد میرباقری انجام دهد. تدوین اندیشه های مختلف فلسفه تاریخ علمای معاصر را پیگیری می کرد و قصد داشت مدرسه شعبانیه الهیات تاریخ را برگزار کند و... انشاالله خداوند این عزیز را با اولیای الهی محشور و مأنوس کند، و به خانواده ایشان صبر جزیل عطا کند.
🔻 پیام تسلیت معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت جناب آقای دکتر محمد خادمی بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال برادر مکرم، اندیشمند مخلص و پرتلاش جناب آقای دکتر محمد خادمی باعث تاثر و تاسف عمیق اینجانب شد. فقدان این عزیز گرانمایه را به محضر همه دوستان و آشنایان و همکاران، بویژه خانواده محترم و بستگان تسلیت عرض میکنم. در همه مواردی که از نزدیک با ایشان همکاری داشتم، ایشان را فعال و با نشاط و پویا و خالص و مهذب و الهی و متوکل دیدم. در همایش های ایام اربعین عشق ایشان به ائمه اطهار علیهم السلام ، بویژه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضرت ولیعصر ارواحنا فداه، را از نزدیک شاهد بودم. در این کار مشترک اخیر، یعنی همایش الهیات حکمرانی، نیز با همان جد و جهد همیشگی که از ایشان سراغ داشتم کار را پیگیری می کرد. خدایش غریق رحمت فرماید و به همه دوستان و بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید. نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی
🖤 مجلس یادبود مرحوم محمد خادمی ▫️در بنیاد بین المللی امامت ▪️از همه اساتید، پژوهشگران، دانش پژوهان و همکاران محترم دعوت می‌گردد در مجلس ذکر توسلی که به یادبود درگذشت اندیشمند وارسته دکتر محمد خادمی در بنیاد بین المللی امامت برگزار می گردد، حضور بهم رسانند. ⏱ دوشنبه ۲۳بهمن۱۴۰۲ - بعدازنمازظهر 📍سالن اجتماعات بنیادبین‌المللی امامت 🏴 موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام 🏴 بنیاد بین المللی امامت 🏴 موسسة البیان
پیام خانواده برادر عزیزمان جناب آقای خادمی رضوان الله تعالی علیه👇👇
با سلام و سپاس هرچند از دست دادن جناب آقای محمد خادمی که از شیفتگان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود، سخت و جانکاه است، اما خداوند را شاکریم که لطف و محبت مؤمنین شامل حال ما شد و حضور گرم آنها در مراسم خاکسپاری و ختم، تسلای خاطر داغ دیدگان بود، لذا بدینوسیله از همه علماء و فضلای گرامی، اساتید معزز، اقوام گرامی، دوستان عزیز، همکاران و همسایه ها که از راه دور و نزديك در این مراسم شرکت کردند خاضعانه تشکر کرده و از خداوند متعال توفیقات روزافزون آنها را طلب می کنیم و برای آن عزیز سفرکرده رضوان خدا و معیت با ائمه اطهار (علیهم السلام) را مسألت می‌کنیم. خانواده آقای خادمی یکشنبه - ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
📋آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از جلسه‌ی دوم خبر فلسطین می باشد. این جلسه یک مقدمه داشت، چند توضیح و معدودی پرسش. 🔻مقدمه این جلسه با جلسات رسمی متفاوت است. صحبت این نیست که «غزه باید چه بشود». برای «تعیین تکلیف» هم نیست. این هم نیست که «ما در نسبت غزه چه باید بکنیم» و یا بخواهیم «نسبت» میان خود و غزه را مشخص کنیم. صحبت در مورد «نحوه حضور» در غزه هم نیست. جلسه امروز برای آن است که بتوانیم زاویه دید بهتری نسبت به غزه پیدا کنیم. مهم‌ترین دستاورد جلسه این است که «چطور به غزه نگاه کنیم؟». با این پرسش خبر از فلسطین متفاوت به گوش ما می رسد. @Esrar3
بخش اول 1⃣ 🔻شهر [و مسجد الاقصی] 🔹نوار غزه ۱۲۰۰ مسجد داشت که تقریبا در این ۱۲۰ روز جنگ، هزار مسجد به‌طور کامل تخریب شده است؛ در اخبار مشاهده می‌کنیم با اینکه شهر در ظاهر نابود شده است اما بر گلدسته ‌ی مساجد باقیمانده دعا می خوانند که خداوندا به ما این توفیق را بده بتوانیم برای یکبار هم که شده در مسجد الاقصی نماز بخوانیم. این نکته‌ی بسیار مهم محوریت مسجد الاقصی را نشان می‌دهد. این نکته به طور ویژه از این حیث حائز اهمیت است که مسجد الاقصی در چند ده کیلومتری غزه است؛ اما با این وجود ایجاد کننده‌ی هویت برای مردم فلسطین و به‌خصوص مردم غزه همان مسجد الاقصی است. 🔹ما در مباحث توسعه و پیشرفت در نظام مهندسی و شهرسازی، اماکن مقدس را در مرکزیت کالبدی و فیزیکی نگاه می کردیم.‌‌ 🔹سوال آن که غزه چطور شهری‌ست که می‌ تواند فراتر از فضای کالبدی و مرکزیت فیزیکیِ مسجد الاقصی این چنین به هم پیوسته باشد؟ شهر از کجا برپا می شود؟ معنابخشی اماکن مقدس به شهر از کجا می آید؟ @Esrar3