eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
618 عکس
209 ویدیو
55 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
این فراز از فرمایشات حضرت امام ره درباره زنان، همیشه خواندنی است:👇
عنایت اسلام به زنان: بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند (بخشی از سخنرانی امام خمینی در تاریخ 13 اسفند ماه 1357 در دیدار با زنان شهر قم) ‏‏ اسلام نظر خاص بر شما بانوان دارد. اسلام در وقتی که ظهور کرد در جزیرة العرب،‏‎ ‎‏بانوان حیثیت خودشان را پیش مردان از دست داده بودند؛ اسلام آنها را سربلند و‏‎ ‎‏سرافراز کرد، اسلام آنها را با مردان مساوی کرد. عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از‏ ‏‎‎‏عنایتی است که بر مردان دارد. مردان بر ملتها حق دارند و زنها حق بیشتر دارند. زنها‏‎ ‎‏مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می کنند. قرآن کریم انسان ساز است، و زنها نیز‏‎ ‎‏انسان ساز. وظیفۀ زنها انسان سازی است. اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به‏‎ ‎‏شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها‏‎ ‎‏هستند که ملتها را تقویت می کنند، شجاع می کنند. بانوان از صدر اسلام ـ در صدر اسلام ـ‏‎ ‎‏با مردان در جنگها هم شرکت داشته اند. مقام زن مقام والاست؛ عالیرتبه هستند. بانوان در‏‎ ‎‏اسلام بلندپایه هستند. ما می بینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه‏‎ ‎‏جلو مردان در صفِ قتال ایستادند. بچه های خودشان را از دست دادند، جوانان خودشان‏‎ ‎‏را از دست دادند، و شجاعانه مقاومت کردند. ما می خواهیم زن به مقام والای انسانیت‏‎ ‎‏خودش باشد نه مَلعَبه‏‎[2]‎‏ باشد؛ نه ملعبه در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد.‏ ‏‏حق دخالت زن در همه شئون از نظر اسلام‏ ‏‏ زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زنها در جمهوری اسلام رأی باید‏‎ ‎‏بدهند. همان طوری که مردان حق رأی دارند زنها حق رأی دارند. زنها را در این‏‎ ‎‏دوره های اخیر منحط کردند. از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی‏‎ ‎‏انسانی ما را از دست گرفتند؛ نیروی جوانان ما را به عقب راندند، نیروی بانوان ما را به‏‎ ‎‏عقب راندند، بانوان ما را منحط کردند؛ خیانت کردند بر ملت ما. بانوان ما را ملعبه کردند؛‏‎ ‎‏بانوان ما را مثل عروسکها کردند. بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند! و‏‎ ‎‏خدا نخواست. اینها اهانت به مقام زن کردند. اینها می خواستند زن را مثل شیء، مثل یک‏‎ ‎‏چیز، مثل یک متاع به این دست و آن دست بگذرانند. اسلام زن را مثل مرد در همۀ شئون‏‎ ‎‏ـ در همه شئون ـ همان طوری که مرد در همه شئون دخالت دارد زن هم دخالت دارد.‏‎ ‎‏همان طوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زنها نباید‏‎ ‎‏ملعبۀ دست جوانهای هرزه بشوند. زنها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای‏ ‎‏ناخواسته بَزَک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زنها باید انسان باشند.‏‎ ‎‏زنها باید تقوا داشته باشند. زنها مقام کرامت دارند. زنها اختیار دارند؛ همان طوری که‏‎ ‎‏مردها اختیار دارند.‏ ‏‏زن مربی انسان‏ ‏‏ خداوند شما را با کرامت خلق کرده است، آزاد خلق کرده است. خداوند‏‎ ‎‏همان طوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد‏‎ ‎‏دارد، در زنها هم دارد. همه برای صلاح شماست. همۀ قوانین اسلامی برای صلاح جامعه‏‎ ‎‏است. آنها که زنها را می خواهند ملعبۀ مردان و ملعبۀ جوانهای فاسد قرار بدهند‏‎ ‎‏خیانتکارند. زنها نباید گول بخورند؛ زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک‏‎ ‎‏کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست؛ این عروسک بازی است نه زن. زن‏‎ ‎‏باید شجاع باشد؛ زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم ساز است؛‏‎ ‎‏زن مربی انسان است.‏ ‏‏لزوم مشارکت زنان و مردان در سازندگی‏ ‏‏ خداوند شما زنهای ایران را و شما زنهای قم را از خطرات انسانهای فاسد، انسانهایی‏‎ ‎‏که حیوانند ـ به حَسَب واقع ـ حفظ کند. شما همان طوری که تاکنون در نهضتها دخالت‏‎ ‎‏داشتید و سهیم بودید در این نهضت و سهیم بودید در این پیروزی، حالا هم باز باید‏‎ ‎‏سهیم باشید؛ و هر وقت اقتضا بکند نهضت کنید، قیام کنید. مملکت از خود شماست‏‎ ‎‏ان شاءالله . دست اجانب کوتاه شد از مملکت، دست رشوه خواران و چپاولگران کوتاه‏‎ ‎‏شد، رفتند؛ مملکت از خود شماست. شما باید بسازید مملکت را. همۀ ملت ایران، همۀ‏‎ ‎‏ملت ایران ـ چه بانوان و چه مردان ـ باید این خرابه ای که برای ما گذاشته اند بسازند. با‏‎ ‎‏دست مردِ تنها درست نمی شود؛ مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند.‏ ‏‏
مدافع انقلاب باید قدرت استدلال داشته باشد ..👇
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دفاع جانانه از زنان در برنامه شبکه ماهواره‌ای من و تو. واقعا دمش گرم. کی بود این کارشناس؟ 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
تحلیل آقای ظهوریان از نسبت حجاب و گشت ارشاد 👇
⭕️ چرا گشت ارشاد راه حل مسئله بدحجابی نیست؟ 🖋 میثم ظهوریان 🔹 من هم طرفدار قانون و الزامی بودن آن هستم و هم به ضرورت رویکردهای سلبی و برای اجرای آن قائلم. فراتر از این معتقدم، این ایده که در دنیای که ساختار و ذاتا سوق دهنده به سمت بی حجابی اجباری است، تنها با کنش می‌توان به مواجهه با اشکال ناهنجار بی حجابی رفت، بلیهانه و ساده انگارانه است. 🔸 اما نه وسیله انجام تکلیف که ابزار رفع تکلیف نیروی انتظامی در مسئله حجاب است. این تصور که با چند ون، که غالبا در چند نقطه از قبل مشخص ایستاده اند و به جای برخورد با ها و انواع ها و هایی که با اسم و آدرس مشخص در شبکه های اجتماعی در حال ترویج بی حیایی هستند، چند نفر که معمولا جز بدحجاب های کمتر ناهنجار هستند و دستگیریشان کم دردسرتر است، را جلب می‌کنند، می‌توان بی حجابی را کاهش داد، اگر نه بیشتر که به اندازه آن ایده قبلی بلیهانه است. 🔹از این نظر گشت ارشاد را مصداق این که «انجام و بد یک کار لازم (برخورد انتظامی با ناهنجاری پوشش)، از انجام ندادن آن بدتر است»، می‌دانم. 🔸 سوال این است، چرا وقتی در غالب نقاط شهری مثل تهران و حتی در مراسم رسمی حکومتی مثل یا جشن مد شیراز، و ناهنجاری های اخلاقی عادی است و ناجا و مجموعه حاکمیت نیز هیچ برخوردی ندارد و بسیاری از فیلم‌های و سریال‌های شبکه خانگی نیز با مجوز رسمی و ، مروج بد پوششی هستند، باید به برخورد با معلولی‌ترین و ضعیف‌ترین حلقه رفت و به ابزار نیروی انتظامی برای رفع تکلیف از طریق دستگیری عاملان ناهنجاری‌های درجه پایین‌تر، مشروعیت داد؟! 🎬 @Mostazafin_TV
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر عباسی را واقعا باید دید و مطالعه کرد. در رساندن آنچه می‌اندیشد حقیقتا بلیغ است. هرچند با برخی مواضعش به خصوص درباره حوزه و ظرفیتهای فلسفی و فقهی آن زاویه دارم، ولی در کل، عقلانیت دکتر را عقلانیتی انقلابی می‌دانم که گوش کردن سخنرانی‌هایش، مخاطب را هم انقلابی‌تر می‌کند و هم فکورتر ...
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نظر صاف و ساده امام خمینی راجع به گشت ارشاد ، ای قربون اون ساده گویی و لهجه شیرنش خدایش بیامرزد🙏 @mahdavi_arfae
16.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر فیلم زدن خانمی یا آقای به ظاهر بی‌گناهی در اجتماعات توسط نیروهای نپو را دیدید. زود قضاوت نکنید همان صحنه را نبینید، قبلش را هم ببینید که اینطور از همان خانم و آقا خواهش شده است در آنجا نمانند و فضا را برای آشوب‌ها و آسیب رسیدن به دیگران و خودشان فراهم نکنند. https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از راهبری فرهنگ
🔔 عصرانه علمی ✅ موضوع: ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب 👤 ارائه دهنده: استاد معظم حسین نجفی بستان زمان: 🗓 دوشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ 🏢 مکان: مرکز تخصصی فقه امام کاظم علیهالسلام، سالن سلمان فارسی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
«خوارج نو» در ایران امروز پیش از این در مقالۀ «تفکر اجتماعی خوارج» بر اصل «گسست میانِ من و دیگری» به مثابه نخستین اصل در اندیشه خوارج پرداخته‌ام، اینکه هرکسی از من نیست در دارالکفر هست. این اصل، پایه‌ای موثر در اخلاق دینداری خوارج و خودشیفتگی و خودارضاییِ دینی و سیاسی آنها در برخوردهای اجتماعی¬ با دیگران بوده و همین نیز موجب انسداد گفتگوی خوارج با اغیار بوده است. آنگاه که این مقاله را می‌نوشتم فکر می‌کردم مصادیق مهم از این جریان را می‌توان در برخی از خطبا و گاه روحانیان لج‌باز در ایران مشاهده کرد، لیکن تجربه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در ایران نشان داد که روحیۀ خوارجی صرفا یک روحیۀ دینی و مذهبی نبوده، بلکه قالب‌های روشنفکری و گاه ریشه‌های دانشگاهی عمیقی دارد، قالب‌هایی که دارالکفرش را از خودی‌ها شروع می‌کند، «دیگری»هایش را از خودی‌ها و «خودی»هایش را از بیگانگان برمی‌گزیند، و به رغم ادعای گفتگوی تمدن‌ها، نمی‌تواند همین گفتگو را در وطن بوجود آورد و بلکه در دام تئوری های جدید خشونت می‌افتد. اصل دیگر در عقاید اجتماعی خوارج، اصل «عدم تبعیض ایمان» است، اینکه ایمان یک امر به هم پیوسته است و قابل تجزیه (بعض بعض کردن) نیست. از این رو کسی یا ایمان دارد و یا ندارد و کافر است. کسانی که گناهکاراند، نمی¬توانند ایمان داشته باشند و کسی هم که ایمان ندارد کافر و مهدور الدم است. دوباره زمانی که این مقاله را می‌نوشتم تصورم این بود که مصادیق این اصل را باید در میان برخی از روحانیون انحصارطلب جستجو کرد، لیکن بعدها دیدم این سخت‌گیری و گاه ساده‌لوحی را می‌توان در میان برخی جریان‌های روشنفکری در ایران نیز پی گرفت. بر اساس چنین اصلی همه باید نابِ ناب باشند و جامعه نیز باید مبرای از خطا باشد (برای همین، این طیف یا سفید سفید می بینند و یا سیاه سیاه). دشوارتر اینکه، نه تنها افراد جامعه باید مصون از خطا باشند، بلکه دولت اسلامی نیز باید خالی از ضعف و اشتباه باشد. از این نظر، اگر دولت جایی مرتکب خطا شود گناه کبیره کرده و «کافر» و «مرتد» می¬شود و در این صورت نه تنها باید از آن سرپیچی کرد بلکه باید با ایشان «جهاد» نمود. (اصل «استعراض» یا «اعدام مرتدان»). قاعدۀ دیگر در رفتار اجتماعی خوارج تقدم «شور» بر «عقلانیت» است. شور و هیجانات نفسانی (passion) همواره یکی از محوری¬ترین پرسش¬ها در اندیشه سیاسی بوده و هست. اندیشمندان بسیاری مانند اسمیت و پاسکال و دیگران در مورد امکان مهار (harnessing) و یا سرکوب (repressing) هیجانات نفسانی و غریزی سخن گفته¬اند و کسانی نیز با عنوان کردن "کنترل آتش با آتش"، شورهای نفسانیِ خطرناک را قابل کنترل با شورهای و هیجانات دیگر تلقی کرده اند. در این باره برخی نیز تأکید کرده‌اند که تا زمانی که شورهای نفسانی از رهگذر عقل و اندیشه تعدیل نشود (تبدیل به interest نشود) نظم اجتماعی بوجود نمی‌آید. آنگاه که این مقاله را می‌نوشتم دوباره مصادیق آن را در میان برخی از جریانات مذهبی و گروه‌های به اصطلاح فشار انقلابی می‌دیدم، لیکن الان که تحولات پیرامونی‌ام را می‌بینم تقدم هیجانات و شورهای کور نفسانی بر عقل و اندیشه، و تقدمِ تعصب‌های کور بر قانون و اخلاق را در جریان‌های مدعی مدرنیته درایران بوضوح می‌بینم. به نظرم آنچه در دو سویۀ به اصطلاح نخبگانی ایران می‌توان مشاهده کرد، دو گونه از خوارج‌بودگی است که مسیرهای گفتگو را از هر دو سویۀ عرفی و مذهبی در ایران به انسداد می‌برد و تراکمی از نفرت و خشونت را در جامعه بوجود می‌آورد. جنس این خوارج‌بودگی در ایران، جنس اخلاقی است و نه اندیشه‌ای، و باید آن را در نظام پر از عیب آموزش و پرورش‌مان چاره کنیم. لیکن عجالتا امروزه لازم است دلسوزان نظام از هر دو طرف برای شنیدن از یکدیگر (حسن الاستماع به مثابه اساس در صورتبندی گفتگوهای سازنده) اندیشه کنند و زمینه‌های لازم را برای ایجاد ارتباطی موثر با یکدیگر و گفتگو با نسل منتقد و گاه معترض (که بسیاری از آنها در خانه هستند و نه در خیابان) فراهم آورند. یکی از نقطه‌های مهم گفتگو که باید در مورد آن فکر کرد و به توافقی در سطح ملی رسید، «فرایند مسالمت‌آمیز نقد و مکانیسم‌های قانونی آن» است تا بتوان انتقادات دلسوزان انقلاب و نخبگان جامعه برای اصلاح رویه‌ها و اقدامات به موقع را شنید. @Habibollah_Babai