eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
553 عکس
193 ویدیو
52 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ابیان صریح رهبری در خصوص اینکه مباحث پیشرفت کشور نیازمند کار نظری و تئوریک است، ولی نه آن دست تحقیقات نظری و تئوریک که بریده و بی ربط با صحنه باشد .... 📍"..برای اینکه ما بتوانیم نسخه ی درست پیشرفت را پیدا کنیم، چه لازم داریم؟ بحث نظری. این، یکی از آن کارهایی است که شماها باید بکنید. پیشرفتِ یک کشور چیست؟ البته مقصودم این نیست که در بحثهای ذهنی و باز بیفتیم و همین طور خودمان را معطل مباحث ذهنی بکنیم؛ مباحث تئوریکِ بدون توجه به خارج و واقعیات؛ نه، اینها را نمی خواهم، این غلط است... بعضی این طوری‌اند؛ چشمشان را روی هم می‌گذارند؛ گفتند تهاجم فرهنگی نیست. بعد که قبول کردند تهاجم فرهنگی هست، به دنبال بحث‌های ذهنی رفتند! «تهاجم یعنی چه؟»، «فرهنگ یعنی چه؟»، «فرهنگی چه چیزهایی را شامل می‌شود و چه چیزهایی را شامل نمی‌شود؟» ما به اینها چه کار داریم! نقل می‌کنند قدیم‌ها که در یک شهری، یک سینما درست کرده بودند؛ یک عده‌ای رفتند پیش عالِم شهر..." 🎙در جمع دانشگاهیان ۱۳۸۵/۸/۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا دشمن روی مخ دهه هشتادی‌ها کار می‌کند؟ حاج حسین یکتا، صاحب بیان است. آآنچه از قلبش می تراود بر زبانش جاری می شود. جبهه انقلاب امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بیان و تبیین است. این غیر از این است که پشت سر هم در محکومیت فتنه بیانیه صادر کنیم و فقط اعلام موضع کنیم. الان جامعه و از جامعه مهمتر، خود بچه حزب اللهی‌ها بیان و تبیین می خواهند. الان کجای کاریم؟ چه شد که کار به اینجا رسید؟ اصلا وضعمان بد است یا خوب است؟ این اتفاقات، طبیعی مسیر رشد انقلاب است یا انقلاب در حال عقب نشینی و خاکریز از دست دادن است؟ ما امروز خیلی به حاج حسین یکتاها نیازمندیم...
❞وضعی که امروز در برابر جمهوری اسلامی قرار گرفته زاییدۀ سیاست بی‌طرفی است. انقلاب اسلامی در «استقلال‌خواهی» و «تعهد به ذات انسان»، زیبایی خود را بر چشم‌ و دل مردم ایران آشکار کرده بود. اما خطی که از همان ابتدای انقلاب، سیاست را امری حرفه‌ای و نه مردمی می‌دانست، هرچه پیش‌تر آمد، بیش‌تر غلبه کرد و مردم را به حاشیه برد. اما همین مردم شاهد طرف دیگری در حاکمیت هستند که بلندترین آرمان‌های انسانی و اسلامی را بر سر دست گرفته و برای آن‌ها و زندگی‌شان هزینه تولید می‌کند؛ در عین حال در لحظات حساسی که لازم است در برابر هزینه‌های تولید شده تصمیم مقتضی اتخاذ شود، جناح محافظه‌کار، مانع تصمیم شده و چهره‌ای مزوّر و زشت از جمهوری اسلامی به بار می‌آورد. در چنین وضعی است که زندگی برای مردم غیرقابل تحمل می‌شود و آشوب‌های کور به بار می‌آید. مردم نه به آنچه دعوت شده‌اند که زندگی مرفه و بی‌دردسر داشته باشند رسیده‌اند و نه در قبال هزینه‌هایی که برای آرمان‌های انقلاب بر ایشان تحمیل شده است، تصمیمی سیاسی می‌بینند تا به زندگی‌شان معنا ببخشد.❝ متن کامل سرمقاله را در علم و سیاست بخوانید: https://scienceandpolitics.net/article.aspx?id=70190
💢نشستهای از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی💢 ده مهرماه به همت شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، مجموعه نشستهای تخصصی با عنوان «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» برگزار گردید. در ادامه برخی از کلیپهای استخراج شده از این جلسات را تقدیم می‌کنم:👇
💢 هم‌اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» 🔹 نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با همکاری نهادهای حوزوی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برگزار می شود ⏰ زمان: یکشنبه دهم مهرماه از ساعت 9 صبح الی 14 📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، اتاق ریاست دانشگاه 🆔 @rasanewsagency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | نشست هم اندیشی از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی 🔹 نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع حجاب با حضور اندیشمندان و پژوهشگران مرتبط با حجاب در سالن جلسات دانشگاه باقر العلوم (ع) برگزار شد. 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 حجاب نماد ایستادگی در برابر آزادی بدن‌مند غرب است دکتر مریم منصوری، پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی در هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)» در سخنانی با موضوع «حجاب و بدن مندی» با اشاره به روند شکل گیری الهیات پروتستان در غرب، سرکوب بدن مندی حیات اجتماعی بشر را مورد نظر قرار داد و گفت: حجاب، نماد مقاومت در برابر آزادی بدن‌مند غربی است. rasanews.ir/0031Wt 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 چالش بی حجابی ناشی از فرایند تصویری شدن جهان معاصر است حجت الاسلام والمسلمین اصغر اسلامی تنها در هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)» در سخنانی با موضوع «انسان معطوف به تصویر و حجاب؛ از گریز تا ستیز» حجاب در عرصه تمدنی را به دو نوع تصویر پایه (غربی) و کلمه پایه (اسلامی) تقسیم کرد و گفت: فرایند تصویری شدن و ادراک اشیا و پدیده های دنیوی منجر به فراگیری دیده شدن، خودنمایی، برهنگی و بی حجابی انسان معاصر در غرب شد. rasanews.ir/0031VA 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رسانه‌های همسو تعارضات بنیادین معرفتی رقیب را شناسایی کنند / لزوم تفکیک حوزه اجرایی و معرفت شناختی در احکام اجتماعی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)» در خصوص «ضرورت تبیین ابعاد فقهی و جتماعی حجاب» با اشاره به لزوم توجه به روانشناسی اجتماعی مساله حجاب و تعارض‌های بنیادین حوزه‌های معرفتی رقیب توسط رسانه‌های همسو گفت: تحقق فقه در قلمرو زندگی اجتماعی با عرصه‌های شخصی فقه متفاوت است. rasanews.ir/0031VJ 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقش امپراتوری رسانه‌ای دشمن در اغتشاشات اخیر حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم اقناع نخبگانی و گفتمان سازی عمومی گفت: باید درباره هر مسأله‌ای در کشور راهکار‌های مدیریتی و اجرایی به صورت کامل بررسی شود. rasanews.ir/0031UE 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 خود راس پنداری، آفت رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب است دکتر عفت عرب زاده در سخنانی با موضوع مواجهه جبهه انقلاب با بحران‌های اجتماعی، لازمه جنگ ترکیبی دشمن را در مساله حجاب، دفاع ترکیبی دانست و با اشاره به نتایج تحقیق چند ساله خود درباره شبکه مسائل زن و خانواده از دیدگاه رهبر معظم انقلاب گفت: امروزه ملتزم نبودن به ولایت پذیری و خود راس پنداری باعث شده برخی از رسانه‌های انقلابی در زمین دشمن بازی کنند. rasanews.ir/0031YJ 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 امروزه رفتار فردی دارای پیامد‌های اجتماعی است حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)» در سخنانی با عنوان «ابعاد فقهی سیاست ترویج حجاب» بی‌بندو باری و بی‌حجابی را امری اجتماعی ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از رفتار‌های فردی و خصوصی مانند بهداشت و حجاب دارای ابعاد اجتماعی و پیامد‌های عمومی است. rasanews.ir/0031VH 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تحلیل لایه‌ای علت‌های پدیده بی حجابی و اغتشاشات اخیر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین هاشمیان در هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)» در سخنانی با موضوع «باید‌ها و نباید‌ها در سیاستگذاری حجاب» بازنمایی رسانه‌های دشمن را از پدیده بی حجابی غلو آمیز و غیر واقعی ارزیابی کرد و گفت: فقدان خط مشی گذاری، عدم انسجام دستگاه‌های حاکمیتی، عدم تجانس شناختی با رفتار‌های عمومی و سردرگمی در نماد‌ها و الگو‌ها از علل پدیده بی حجابی در جامعه امروز ایرانی است. rasanews.ir/0031VK 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقش امپراتوری رسانه‌ای دشمن در اغتشاشات اخیر حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم اقناع نخبگانی و گفتمان سازی عمومی گفت: باید درباره هر مسأله‌ای در کشور راهکار‌های مدیریتی و اجرایی به صورت کامل بررسی شود. rasanews.ir/0031UE 🆔 @rasanewsagency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 لزوم توجه مسئولان به ابعاد پنهان پدیده بی حجابی حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در جلسه شورای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم رعایت تناسب بین اقدام و وضعیت در کنترل اغتشاشات اخیر، درباره سیاستگذاری حجاب تاکید کرد که مسئولان برای علاج بحران فعلی، بخش پنهان کوه یخ فرهنگ بی حجابی را نیز در نظر بگیرند. rasanews.ir/0031VC 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تیزر | حلقه مفقود سیاستگذاری فرهنگی در مواجهه با اغتشاشات اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه اخیر به تبادل نظر در خصوص سیاستگذاری مساله حجاب و بررسی علل اغتشاشات اخیر و راهکار‌های تعامل سازنده نظام مقدس اسلامی با پیامد‌های آن پرداختند. rasanews.ir/0031UA 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقش سنتی خانواده در نهادینه کردن حجاب احیا شود دکتر سمیه حاجی اسماعیلی در هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)» در سخنانی با موضوع «رویه‌های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده بی حجابی» به ارائه پیشنهاد‌هایی درباره چگونگی رویارویی حاکمیت با پدیده بی حجابی پرداخت و مواردی مانند رویکرد هماهنگی بینابخشی، تولید آثار سینمایی فاخر و احیای مرجعیت سنتی خانواده را به عنوان راهکار برشمرد. rasanews.ir/0031Xx 🆔 @rasanewsagency
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ضعف جبهه انقلاب در تولید محتوای مجازی و گفتمان مرجح دشمن در مساله حجاب دکتر سید محمد کاظمی که در هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)» به تحلیل رسانه ای اغتشاشات اخیر پرداخت، تلاش شبکه های اجتماعی دشمن را غیر طبیعی جلوه دادن ارزش هایی مانند حجاب، تبدیل آن به موضوعات ثانوی و تبدیل پدیده های اجتماعی به بحران اجتماعی دانست و گفت کهSelf یا خود در فضای مجازی، هدایت فضای حقیقی را در دست گرفته و تغییر مرجعیت اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی چنبش های نوین را شکل داده است. rasanews.ir/0031ai 🆔 @rasanewsagency
*رسوایی بزرگ برای ۵ رسانه ضدانقلاب/ ۱۷۳۱۲ دروغ فقط در ۲۵ روز!* 🔹بررسی عملکرد ۵ رسانه (بی‌بی‌سی فارسی، ایران‌اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من‌وتو) و صفحات مجازی آنها نشان می‌دهد این رسانه‌ها در ۲۵ روز گذشته مجموعا بیش از ۱۷ هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. 🔹در این پیمایش صرفا وب‌سایت، کانال تلگرام، صفحات توئیتر و اینستاگرام رسمی این ۵ رسانه بررسی شده و شبکه‌های تلویزیونی آنها مورد بررسی قرار نگرفته. 🔹۵ دروغی که در ۲۵ روز گذشته بیشترین بازنشر را از این رسانه ها داشته‌اند به ترتیب شامل: ۱. ادعای دروغ ضرب و شتم مهسا امینی ۲. ادعای دروغ درباره فوت و بیماری رهبر انقلاب ۳. ادعای دروغ درباره سقوط شهر اشنویه ۴. ادعای دروغ درباره علت مرگ نیکا شاکرمی ۵. ادعای دروغ «به خاک و خون کشیده شدن دانشگاه شریف» 🔹مطابق رتبه‌بندی بیشترین انتشار اخبار خلاف واقع نسبت به حجم کل اخبار متعلق است به: ۱. شبکه بی‌بی‌سی با مجموع ۵۸ درصد ۲. ایران‌اینترنشنال با مجموع ۵۳ درصد ۳. شبکه من‌وتو با مجموع ۴۹ درصد ۴. صدای آمریکا با مجموع ۴۳ درصد ۵. رادیو فردا با مجموع ۴۱ درصد بدین ترتیب در این ایام به طور متوسط ۴۸.۸ درصد اخبار منتشر شده این رسانه‌ها خلاف واقع بوده یعنی تقریبا از هر ۲ خبر یک خبر صحت نداشته است. 🔹این رسانه‌ها مجموعا در ۲۵ روز گذشته به طور متوسط هر دو دقیقه یک دروغ منتشر کرده‌اند. 🔹مطابق این پیمایش شبکه سعودی ایران اینترنشنال با ۱۱۴۲۶ مطلب بیشترین میزان تولید را در ۲۵ روز گذشته داشته و صدای آمریکا و رادیو فردا رتبه بعدی را به خود اختصاص دادند. @Farsna
📌دبیرخانه پیوست فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برگزار می‌کند: دومين نشست از سلسله نشست‌های پیوستار 🔸️ از ارزيابی تأثيرات اجتماعی تا پيوست فرهنگی🔸️ با حضور اساتید محترم: 🟡دکتر ميثم مهديار (معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) 🟡دکتر محمدرضا قائمی نيك (عضو هيأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی) ⏪️محورهای نشست: 🔻نگاهی انتقادی به وضعیت ارزیابی تأثیرات اجتماعی در ایران 🔻 وجوه ممیزه ارزیابی تأثیرات اجتماعی، پیوست اجتماعی و پیوست فرهنگی 🔻نگاهی انتقادی به روند بحث پیوست فرهنگی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی زمان: چهارشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ - ساعت ۸ الی ۱۱:۳۰ مکان: میدان شهدا، ساختمان شهرداری مشهد، طبقه دوم، سالن قديم شورای اسلامی شهر ✅️پخش زنده در آپارات aparat.com/Peyvastar_Mashhad 📝 برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت Sia.mashhad.ir مراجعه فرمایید و یا با شماره 09120638229 تماس بگیرید.
💢از ترمیم فقاهت تا بالندگی فقاهت!💢 🔹اینکه فقه حکومتی و فقه نظامات اجتماعی اسلام از ضروریات انقلاب اسلامی است، شکی نیست. 🔹حضرت آقا ده‌ها فیش صریح در خصوص تحول فقاهت موجود و لزوم ارتقای آن به فقه حکومتی و فقه اداره نظامات اجتماعی دارد:👇 «... استنباط فقهی، بر اساس «فقه اداره‌ی نظام» باشد؛ نه فقه اداره‌ی فرد.... فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به «اداره‌ی یک کشور»، «اداره‌ی یک جامعه و اداره‌ی یک نظام» باشد. شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از «اداره‌ی زندگی» این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیه‌ی ابوابی که وجود دارد. بایستی همه‌ی اینها را به عنوان جزیی از مجموعه‌ی «اداره‌ی یک کشور» استنباط بکنیم. این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد.» بیانات در آغاز درس خارج فقه؛ 31/6/1370 🔹حضرت امام ره نیز بارها و بارها به لزوم ارائه نظامهای اجتماعی بر اساس شریعت اسلامی تأکید کرده است. جالب اینکه ایشان چنین تلقی‌ای را حتی قبل از ورود به ایران، در نوفل لوشاتو و در مصاحبه با روزنامه تایمز (18 دیماه 1357) مطرح می‌کند:👇 «مذهب اسلام از هنگام ظهورش متعرض نظام هاى حاكم در جامعه بوده و خود داراى سيستم و نظام خاص اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى بوده است كه براى تمامى ابعاد و شئون زندگى فردى و اجتماعى قوانين خاصى وضع كرده است و جز آن را براى سعادت جامعه نمى‏پذيرد. مذهب اسلام همزمان با اينكه به انسان مى‏گويد كه خدا را عبادت كن و چگونه عبادت كن؛ به او مى‏گويد چگونه زندگى كن و روابط خود را با ساير انسانها بايد چگونه تنظيم كنى، و حتى جامعه اسلامى با ساير جوامع بايد چگونه روابطى را برقرار نمايد. هيچ حركت و عملى از فرد و يا جامعه نيست مگر اينكه مذهب اسلام براى آن حكمى مقرر داشته است. بنابراين طبيعى است كه مفهوم رهبر دينى و مذهبى بودن، رهبرى علماى مذهبى است در همه شئون جامعه، چون اسلام «هدايت جامعه» را در همه شئون و ابعاد آن به عهده گرفته است.» ‏ 🔹همه اینها درست، ولی به نظر میرسد که در این چند سال بر سر مفاهیم «فقه حکومتی» و «فقه نظامات اجتماعی» صورت گرفته که اوج آن را می توان در این پوستر مشاهده کرد. عجیب این است که حوزه علمیه که هنوز هم که هنوز است دقتهای فنی و نکته‌سنجی‌هایش زبانزد خاص و عام است، چرا نسبت به این بذل و بخشش کلیدواژه‌هایی که مطالبات صریح حضرت آقا از حوزه های علمیه است، واکنشی نشان نمی‌دهد؟! 🔹چیستی فقه حکومتی و فقه نظامات اجتماعی، هرچند در لایه هایی کاری پیچیده و فنی محسوب می‌شود، ولی فکر نمی‌کنم تشخیص اینکه «فقه مسائل مستحدثه اطعمه و اشربه» و یا «فقه الاخلاق» و یا «فقه پزشکی»، یا «فقه رمز ارزها»، فقه نظام‌های اسلامی نیست، کار چندان دشواری باشد. بگذریم از اینکه اگر کمی تدقیق مفهومی صورت گیرد و مته به خشخاش گذاشته شود، از این لیست با تعداد زیاد دیگری نیز باید خداحافظی کنیم. 🔹حوزه علمیه نیازمند تحول است و الحمدلله در این سالها تلاشهای خوبی برای ارتقاء درسهای خارج صورت گرفته است، ولی باید با شفافیت و صراحت بین که به تعبیر حضرت آقا در مقیاس «ترمیم فقاهت موجود» است، با و که در مقیاس «بالندگی فقاهت» هستند، مرز گذاشت و طلابی را که استعداد و انگیزه لازم برای پرداختن به مطالبات صریح انقلاب اسلامی را دارند، با عدم دقتهای مفهومی، دچار سردر گمی نکرد. https://eitaa.com/alimohammadi1389/989
فراتحلیلی بر نظرات موافق و مخالف فیلترینگ.pdf
120.6K
🔰فراتحلیلی بر نظرات موافق و مخالف فیلترینگ یکی از مسائل بحث‌برانگیز ‌این روزهای کشور، در میان خواص و عوام مردم، مسئله فیلترینگ است. به ویژه فیلترینگ اینستاگرام. دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی، آمایشی در نظرات موافق و مخالف نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مدیریتی صورت داده و در نهایت دیدگاه خود در این رابطه را بیان کرده است. دعوت می‌کنیم از عزیزان که این گزارش را مطالعه بفرمایید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
اطلاعیه ✅ نشست علمی مسئله محوری در پژوهش های حوزوی (۴) ⏮ موضوع: روش تحقیق مسئله محور راهبردگرا. 👤ارائه دهنده: دکتر محمدتقی دشتی. 🔶 ناقد: ۱. حجت الاسلام والمسلمین رضا حبیبی. 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محسن محمدی. 🗓 زمان: یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ 🕐 ساعت ۱۰.۳۰ الی ۱۲ 🏢 مکان: جمکران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ @riismc I معاونت پژوهش
درباره دهه هشتادی‌ها من از ٨٧ تدریس می‌کنم. در مدارس طبقه متوسط تهران. آن موقع، دانش آموزانم، متولد ١٣٧٠ بودند. تابستان امسال به متولدین ٨٩ که الان پایه هفتم هستند درس دادم. ٢٠ سال را دیدم. نسل ٧٠ و ٨٠. مشاهداتم را از این نسل می‌گویم. لزوما درست نیست، صرفا مشاهده من است: مهم‌ترین ویژگی این نسل "بی تفاوتی" است. حتی شجاعتش هم ناشی از بی‌تفاوتی است نه نترس بودن به معنایی که ما می‌فهمیم. ناشی از "به حساب نیاوردن" است. زیست آزادانه جنسی‌اش هم لزوما در منطق "آزادی جنسی" نمی‌گنجد. ناشی از همان بی‌تفاوتی است. ویژگی‌های دیگر این نسل به نظر من این پنج مورد است: ١-کتاب نخوانده ولی اهل فیلم و سینما است. (روایت را بلد است) ٢-مطالعه تئوریک ندارد ولی زبان بلد است. ٣-در یک شبکه ارتباطی قوی و مستمر با هم‌سالانش زیست می‌کند که حتی از سوی اکثر ما و حاکمیت مشاهده هم نمی‌شود چه رسد به نظارت. به خاطر همین هم وقتی مشاهده پذیر می‌شود، حاکمیت را متعجب می‌کند (مورد تجمع کوروش یا تجمع اسکیت سواران در شیراز) یا وقتی حرف می‌زند و می‌نویسد، زبانش را نمی‌فهمیم. این شبکه ارتباطی در اینترنت به طور مشخص مبتنی بر سه شبکه اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و توییچ (و سایر استریم‌های گیم است) در فضای واقعی هم چون پلتفرم مشترک روزمره دارد (مدرسه و سال‌های ابتدای دانشگاه)، همیشه در ارتباط با هم‌سالان است. ۴-احساساتی است که البته کاملا مطابق سن است و در سایر نسل‌ها هم مشاهده می‌شود. ۵- نظام ارزشی همگون ندارد. مثلا پسرهایشان در مورد حجاب پارتنرهایشان تقیدی ندارند ولی به شدت غیرتی هستند. یا آن معیارهایی که برای نسل من دهه شصتی به عنوان نماد مردانگی، وجود داشت برایشان بازتولید شده است. تقریبا همه این‌ها خاصیت تربیت این نسل با شبکه‌های اجتماعی و موبایل است. خاصیت توییتر و اینستاگرام و تیک‌تاک، لحظه‌ای بودن است. الگوریتم مبتنی بر مومنت است. آدمی که در لحظه است، در عمق، غور نمی‌کند و بی‌تفاوت می‌گذرد. غواصی نمی‌کند. مثل یک قایق فقط عبور می‌کند. و یک چیز دیگر. برای این نسل بی تفاوت، تقدس ساختن یک امر محال است. حتی پدر و مادر و معلم هم برایش مقدس نیست چه رسد به بقیه چیزها. این نسل حتی "سلام فرمانده" را ریمیکس می‌کند و در پارتی‌اش می‌خواند و با آن می‌رقصد. من برای خودم اسمشان را گذاشتم "نسل کوروش" یا "نسل مال (نام این روزهای پاساژ)". نسلی به غایت سکولار حتی در دیندارترین‌هایشان. نسلی که هر نظامی در ایران باشد، باید تقریبا از سال ١۴٠۴، با آن‌ها در عرصه عمومی دست و پنجه نرم کند و به عنوان یک نیمچه معلم می‌گویم! عجب کار سختی!