#سخن_نگاشت
حجتالاسلام پیرنیا پیرامون نقش مادر در تربیت فرزندان :
اینکه دختر در هرجایی مثل مغازه یا خیابان یا مکانهای عمومی دیده میشود به خاطر اینست که مادر نقش اساسی و کاربردي خودش را انجام نداده و نقش عاطفه را در کودکان ترسیم و ایجاد نکرده ،
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/javananemodares
رابطه حزن و آرامش
حزن از کلمات اضدادی است که زشت ترین و زیباترین تأثیرات را در قلب دارد و در حالی که میگویند حزن یک نوع مرض قلبی است که ویروس به بدن سرایت میکند (بحار95ص280) و بایستی از آن به خدا پناه برد (بحار73ص158)، اصرار دارند که حزن برای قلب حکم وضو برای بدن را دارد با این فرق که وضو اثرش موقتی است ولی حزن اثرش دائمی است (ما عُبِدَ اللّهُ عَلى مِثْلِ طُولِ الْحُزْنِ) و لیاقت سرمه ای برای چشم دارد (بحار73ص71)چرا که
اولا: با حزن از شادی موقتی دست برداشته و همتش همت واحده شده و یک جوری عارف شده و از آینده مطلع می شوی (الحزن من شعور العارفین لکثرة واردات الغیب علی اسرارهم) و پس از مدتی حزن او تبدیل به اشک شوق شده و برخوردش با خدا مثل دیدن نزدیگان خود می شود (بحار72ص70) چنانکه به محزونی گفتند چرا محزونی گفت: من مطلوب طالبی هستم که فکرم را مشغول کرده است
ثانیا: امنیت و بشارت و شادی بدون مقدمه حزن امکان پذیر نیست (الحزن اول ثانیه الأمن و البشارة) (بحار72ص70)
ثالثا: حزن در بعضی از موارد که همراه با حزن اهل البیت می شود، او در ثواب تحمل مصائب اهل البیت شریک می کند و برای هر نفسی که می کشد ثواب می گیرد و در بهشت در درجه آنهاست (والله شرکونا فی المصیبة بطول الحزن و الحسرة)(بحار43ص22و ج75ص83)
رابعا: در پی بی کاری و سپرده گذاری در بانک و گرفتن سود خود او را مبتلاء به حزن می کند و این حزن کفاره این جور اشتباهاتی است (بحار72 ص157)
https://eitaa.com/Alipirnia1
۲۳آبان ۱۴۰۳ حاج آقا پیرنیا حجاب تمدن است.mp3
39.1M
سخنرانی حجتالاسلام پیرنیا
در دومین شب از بزرگداشت ایام فاطمیه در زینبیه مسجد جامع صاحب الزمان شهرک مدرس
چهارشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۳
موضوع
حجاب، تمدن است یا جهالت
مخالف حجاب بانوان نیستند
دو علت مهم حجاب
بدون حجاب نمی توان در مشکلات زندگی صبور بود
پشت صحنه بی حجابی ها
🎤خانی
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/javananemodares
هدایت شده از آگاهی و آرامش
طریقه آرام شدن در مصائب
اینکه امیر المؤمنین بازوی دوم خود یعنی فاطمه زهرا را پس از فوت پیامبر از دست داده، شکی نیست ولی در موقع دفن همسرش با رسول الله حرف زده و می گوید: قل یا رسول الله عن صفیتک صبری و رق عنها تجلدی ای رسول خدا صبرم لبریز شده و تاب و توانم از کف رفته است و در ادامه می گوید: اما لیلی فمسهد؛ امشب را تا صبح نخوابیده و در فراغ فاطمه زهرا بیدارم. (خطبه 202)
تمام اینها برای این است که برای آرامش، مصیبت بزرگتر را یاد بیاورید تا تسلی خاطر شما شود؛ و امیرالمؤمنین، مصیبت بزرگتر که فراق رسول الله است، او را آرام می کند و لذا خطابات او به رسول اکرم است و شما می توانید در مصائب ها خطابات خویش را اهل البیت قرار بدهید و یا به زیارت قبورشان بروید، تا آرام بگیرید.
https://eitaa.com/Alipirnia1
هدایت شده از آگاهی و آرامش
اثر ذکر یا فاطمه
عملکرد برخورد با نام اهل البیت حاکی از آن چیزی است که خود اهل البیت کشیده اند
مثلا سلام بر حسین بعد از نوشیدن آب، نشانه تشنگی امام حسین در زمان شهادت است
و مثلا موقع بلند کردن چیزی یا علی گفتن، حاکی از بلند کردن درب خیبر است و... و امام باقر بعد از درد شدید که از جهت خستگی شدید و یا مرض تب بود، بعد از نوشیدن آب سرد، با صدای بلند می فرمودند: فاطمه بنت محمد که محدث قمی بعد از نقل این روایت، می گوید: آب سرد، تب امام را پایین می آورد و ذکر نام فاطمه، حرارت دل خسته او را آرام می نمود.
پس آنی که در بین تمامی صفات حضرت زهرا بیشتر از همه تجلی پیدا می کند، تحمل بالای فاطمه زهرا است.
لذا علامه امینی بعد از نقل حدیثی می گوید: اگر ثواب تحمل حضرت زهرا را در مقابل سیلی خوردنش، به ما شیعیان بدهند، ما را کافی است.
https://eitaa.com/Alipirnia1
هدایت شده از آگاهی و آرامش
بوی چادر حضرت زهرا
بوی بهشت چه نوع عطری است
پیامبر اکرم بعد از اینکه می فرماید عطر انبیاء شبیه بوی میوه به، و عطر حوریه ها شبیه بوی گیاه مُورد و عطر ملائکه شبیه بوی زعفران است، فرمودند: بوی عطر فاطمه زهرا ترکیبی از همه این سه بوی خوش بود. (بحار 63ص177) و از طرفی هم پیامبر که او را در شب معراج به بهشت بردند، همین بوی را استشمام می کند و می فرماید: هرگاه مشتاق بوی بهشت می شوم، حضرت فاطمه را می بویم (کلما اشتقت الی رائحه الجنه شممت رائحه ابنتی فاطمه)(بحار 43ص4) پس بوی بهشت ترکیبی از بوی به و مورد و زعفران است.
البته بعضی از مواقع که حضرت زهرا چادر از سر بر می داشتند، مردم مدینه بوی خَلُوق استشمام می کردند (احقاق الحق 18ص172)
و خلوق عطری است که قسمت عمده آن از زعفران است و معنای آن این است که بوی بهشت که از سه ترکیب بِه، مُورد، و زعفران بوده، ماده زعفرانش بیشتر است
https://eitaa.com/Alipirnia1
هدایت شده از آگاهی و آرامش
بازی با نام فاطمه زهرا (س)
نام زهرا از قبل بوده و اختراعی در زمان تولد حضرت زهرا نبوده و حتی بر سبزی خرفه که پر مفیدترین سبزی هاست، نامش را فاطمه گذاشته بودند ولی با این نام بازی کردند و حتی نام این سبزی را عوض کردند و گذاشتند بقلة الحمقاء.
صاحب کتاب مروج الذهب مسعودی که از اهل سنت است، در جلد3 صفحه43 می گوید: عاقلترین مولوی آن زمان فاطمه را به همسر پیامبر، دختر عایشه، و خواهر معاویه تعریف می کرد (امرة النبی، بنت عایشه، اخت معاویه) و این قدر با این نام بازی کردند که یک وقت امام صادق علیه السلام فرمودند: این نام ها را در کوچه و بازار نبردید که مبغوض ترین نام در نزد مردم قرار گرفته است (ایّاکم و ذکر علی و فاطمة علیهما السّلام فانّ النّاس لیس شییٌ ابغض الیهم من ذکر علی و فاطمه)
و لذا وقتی عمر بن عبد العزیر جلوی این حرفها گرفت و در یک مجلس علنی گفت قال رسول الله ان فاطمه شحنة منی یسرنی ما سرها و یسؤنی ما اسائها، امام صادق فرمودند: او عطایای بزرگی به ما عنایت کرده است (اعطانا عطایا عظیمه)
https://eitaa.com/Alipirnia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردن بدترین مرگه؛ و شهادت بهترین مرگ
عاقبت رزمندهای که همسرش نگذاشت به سوریه برود!
5.82M
سخنرانی حجتالاسلام پیرنیا
در چهارمین شب از بزرگداشت ایام فاطمیه در زینبیه مسجد جامع صاحب الزمان شهرک مدرس
شنبه ۲۶ آبانماه ۱۴۰۳
موضوع قسمت دوم:
راهکارهای درمان بی حجابی (سه راه درمان )
🎤خانی
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/javananemodares
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام عقیقه
4 دقیقه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام کاشت ناخن
3 دقیقه
ذائقه ایثارگران
اگر تمامی صفات زیبائی این عالم در یکجا جمع شود و مراتب آن زیبائی به بالاترین و اعلی مراتب برسد مثل افضل السخاء و در شکم هر کدام از آنها همان صفت زیبا را بیفزاید مثل انصاف الانصاف و احسان الاحسان، آن صفت: ایثار نام می گیرد.
در ایثار دو خصوصیت منحصر به فرد دارد
اولا: بر حسب بالاترین نوع مبارزات نفسانی، جوهر انسانی و خلیفة الهی اش نمایان گشته و تک ستاره می گردد (عند الايثار على النّفس يتبيّن جواهر الكرماء)
ثانیا: اختیارات او به بهترین اختیارات تبدیل گشته تا شیرینی و حلاوت ایثار را بچشد و وقتی چشید: لذت دیگری را لذت ندانسته و تغییر ذائقه نخواهد داد.
مثلا پیامبر که به طور معمول غذای سیر نمی خورد تا با فقراء همیشه همدم باشد، گاهی تا سه روز و گاهی تا هفت روز چیزی نخورده و طعام خود را به فقراء ایثار می کرد و بعضی از صحابی از او یاد گرفتند. وقتی یکی از انصار خوشه خرمائی را به درب خانه محتاجی فرستاد تا هفتاد خانه دست به دست گشت و منزل هفتاد و یکمی خود همان انصاری بود. و اگر چه نزول آیه ی نُه سوره حشر برای خاموشی چراغی بود که امیر المؤمنین برای مهمان خود انجام داد؛ غذای مختصری بود؛ برای اینکه خود نخورد و مهمان میل نماید، چراغ را خاموش کرد.
https://eitaa.com/Alipirnia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی جالب حجت_الاسلام_راجی با یک راننده درباره انتقاد به رهبری و ماجرای برق
امنیت /سلامتی
باری تعالی تمام و کمال نعمتش را ورود به بهشت می داند (تَمامُ النِّعمَةِ في الآخِرَةِ دُخولُ الجَنَّةِ) و در دنیا بهترین نعمتش را پنج تا دانسته که اگر یکی از آنها نباشد عیش او ناقص بوده و شبیه دیوانه ها شده و عقلش کار نکرده و قلبش جریحه دار می شود (یعنی هیچی ندارد) و مهمترین آنها امنیت و سلامتی است و وسعت در روزی و انیس موافق و کم اشتغالی (در گیر زیاد نبودن) سه مورد دیگر است
علت اینکه از بین پنج مورد، امنیت و سلامتی مهمتر بوده این است که اگر آن را جدی نگیرد تا وارد قیامت شود او را باز خواست می کنند و از بین این دو، باز آنی که از همه مهمتر بوده و حکم تمام النعمه یعنی بهشت را دارد، نعمت امنیت است (لا نعمه أهنا من الامن)
البته خود به خود وطن پرستی را در پی دارد چنانکه پیامبر در زمان خروج از مکه فرمودند :ای مکه به خدا قسم که تو برای من بهترین سرزمین هستی و اگر مرا بیرون نمی کردند، از تو جدا نمی شدم.(میزان الحکمه 10 ص 522) در حالی که همین وطن اگر رو به بی امنیتی بگذارد بدترین شهر ها می شود (یَا عَلِیُّ لَا خَیْرَ فِی الْوَطَنِ إِلَّا مَعَ الْأَمْنِ وَ السُّرُورِ) و البته شهری که اجناس آن نیز گران باشد باز هم بدترین شهرهاست (شَرُّ الْبِلادِ بَلَدٌ لا اَمْنَ فیهِ وَ لا خِصْبَ)
از همین جهت خود مکه در زمان جاهلیت (خطاب امام علی علیه السلام به مردم در زمان جاهلیت : أَنْتُمْ مَعْشَرَ اَلْعَرَبِ عَلَى شَرِّ دِينٍ وَ فِي شَرِّ دَارٍ) و بعد ها مدینه و شام و بصره ـ که بی وفائی در آن موج می زد ـ بعنوان بدترین شهر ها نام گرفت
چنانکه بعد از جنگ جمل که آرامش از مردم گرفته شد امیر المؤمنین برای مردم بصره فرمودند: بِلاَدُكُمْ أَنْتَنُ بِلاَدِ اَللَّهِ تُرْبَةً وَ بِهَا تِسْعَةُ أَعْشَارِ اَلشَّرِّ (چون نُه دَهم مردم آن شرورند، بد بو ترین شهر است) و البته این شرارت کسانی ایجاد می کنند که والدین آنها به آنان فقط خوردن و آشامیدن را یاد داده اند
(من لم یعلم فضل نعم الله الا فی مطعمه و مشربه فقد قصر عمله و دنا عذابه)(بحار 71ص49)
https://eitaa.com/Alipirnia1
هدایت شده از آگاهی و آرامش
2_1152921504612762373.m4a
14.51M
🌀موضوع: نخبگان و بسیج
👈فرق بین هوش و حافظه
👈چطوری هوشتان را قوی کنید
👈نقش بسیج در تقویت هوش
🔹مدت: ۱۵ دقیقه
صوتی علی پیرنیا
https://eitaa.com/Alipirnia1
آغاز هفته بسیج را بر بسیجان ایران تا غزه و لبنان و اروپا و آمریکا تبریک می گویم
https://eitaa.com/Alipirnia1
چرا ایثار در انحصار امت پیامبر است/شهداء عامل بقاء مکتب ند
گاهی جذب در حد استارت کار بوده و یا هدف های میانی را دنبال می کند، جائی برای ایثار نیست و گاهی طرح جهانی و طولانی مدت بوده و برای کل مردم و تا قیامت برنامه دارد، برای پیشرفت نیازمند شدید به ایثار دارد و این ایثار را در زمان غیبت امام زمان در هیچ جای دنیای به غیر مسلمانان و شیعیان علی بن ابی طالب نمی بینید و لذا ادیان آنها از همین الان شکسته خورده و روزی مجبور به تسلیم در مقابل شیعیان علی بن ابی طالب خواهند بود
حضرت موسی که در خواصت رؤیت مقام حضرت محمد و امتش را نموده بود، از دیدنش غش کرد و بعد از بهوش آمدن علت آن را پرسید که خطاب رسید بخاطر اخلاقی که مختص به امت پیامبر بوده یعنی ایثار این مقام را دادم (بِخُلقٍ اختَصَصتُهُ بِهِ مِن بَينِهِم، وَ هُوَ الايثارُ)
لذا در حدیث قدسی خداوند می فرماید فقط لازم است که مدتی از عمر خود را ایثارگر باشد ، من از او حساب رسی نکرده و هر جای بهشت را بخواهد به او می دهم (میزان الحکمه1ص5) و اگر چه جائی مخصوصش در بهشت وجود دارد که فقط سه نفر حق ورود را دارند و یکی از آنها ایثارگر است (رَجُلٌ زارَ أخاهُ المُؤمِنَ فِي اللّه)(نورالثقلین 5ص286)
https://eitaa.com/Alipirnia1
علت کفر عملی لقاء الله/ دنیا
ماجرا از آن زمانی شروع می شود که به ظاهر دنیا نگاه می کنیم نه به خود دنیا و ظاهر دنیا همان بیمارستان زیبائی است که درونش فریاد؛ همان مار زیبا و دیدنی است که درونش سمّ؛ همان غذای خوشمزه و فوق العاده شبانه ای که اصرار بر تخلیه اش داشته؛ همان زندگی پورشوری است که خاطره اش مانده؛ و بلکه همان عزیزان و دوستانی است که فقط قبری از آنها باقی مانده است و این خود موجب می شود که از آخرت غافل مانده چنانکه سوره روم آیه 7 می فرماید: يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ و ثانیا: کفر عملی بلقاء الله داشته و از رفتن ناراضی باشد در حالی بایستی از لقاء الله لذت ببرد و فقط از مؤقعیت خود در بعد از مرگ نگران باشد. و بزرگان راه حلی را پیشنهاد کرده و گفته اند: به آسمان و زمین نگاه کن و ببین همه چیز در بهترین موقعیت ها خود قرار گرفته؛ و تو نیز در بهترین موقعیت هستی؛ از اینکه آرزو کنی جای دیگری باشی، خجالت بکش؛ چنانکه آیه ی بعدی حاکی از همین مطلب است.
.https://eitaa.com/Alipirnia1
روش آسان شدن تحمل مصائب
یکی از چیزهائی که حسن ظنِ آدمیان در تحمل مصائب تأثیرگذار بوده، این است که باور کند که خداوند نه تنها او را می بیند، تلاش و گرفتاری و دست و پا زدن او را نیز در مصائب خواهد دید؛ خستگی و گوفتگی بدن را در طول روز؛ و مریضی و آه و ناله در شب را مشاهده می کند.
لذا بعد از غصب خلافت اگر امیرالمؤمنین عرضه می دارد: باور نمی کردم که مردم با من این طوری بر خورد کنند، باور دارد که باری تعالی تحمل غصب خلافت و در کنار خانه سر به زنوان زدن ش را می بیند
https://eitaa.com/Alipirnia1
🌿 محمد حسین یوسف الهی
🌷شهیدی که قاسم سلیمانی وصیت کرده بود کنار او دفن شود....
🌴 همسایه همیشگی حاج قاسم عزیز
🔸خاطره ای کوتاه:
به واسطه بارندگی زیاد، ماشین لندکروز وسط یک متر آب و گل گیر کرده بود هر چه هل می دادند،نمی توانستند آن را بیرون بیاورند . شاید حدود۱۰ نفر از بچه هابا هم تلاش کردند اما موفق نشدند، حسین از راه رسید و گفت: این کار من است ،زحمت نکشید همه ایستادند و نگاه کردند حسین با آرامی ماشین را از آن همه آب و گل بیرون کشید. گفتم: تو دعا خواندی ! وگرنه امکان نداشت که ماشین بیرون بیاید. گفت: نه ،من فقط به ماشین گفتم برو بیرون.
شهید حسین یوسف الهی مسلط به خیلی چیزها بود که بروز نمی داد و فقط گاهی اوقات چشمه ای از آن اقیانوس عظیم را جلوه می کرد ، آن هم جهت قوی شدن ایمان بچه ها . هر مشکلی به نظر می رسید، آن را حل می نمود، چهره بسیار باصفا،نورانی و زیبایی داشت.
🌱▫️🌱▫️🌱▫️
🔵 کارهایی که باعث شد شهید یوسف الهی، در سن کم به درجه عرفانی والا برسد.
از ۱۹ سالگی تا ۲۴ سالگی که شهید شد تمام سالها بغیر از ۴ روز حرام را روزه بود
نماز شب ایشان ۲تا ۳ ساعت طول می کشید
دائما ذکر خدا می گفت
قبل از جبهه تمام هم و غمش کمک به فقرای محل بود
هیچگاه دل کسی را نشکست و بسیار مهربان بود
چشمان برزخی ایشان سالهای سال باز شده بود و به هیچکس نمی گفت
خبرهای غیبی را فقط به حاج قاسم و برای پیروزی در عملیات ها می گفت
روزهای آخر عمرش به بعضی بسیجی ها و پاسدارها عاقبت کارشان را گفته بود
🔹یوسف الهی، کادر واحد اطلاعات عملیات لشگر ۴۱ ثارالله کرمان در دوران دفاع مقدس.
https://eitaa.com/Alipirnia1
حسن ظن به خدا / دست پر وارد بهشت شدن
حسن ظن که با چشم خوش بینی انجام می گیرد، اگر در باره خدا و مولا باشد: خود عبادت مستقل بوده (بحار77ص166) و با دست پر وارد بهشت شده و با بزرگان همنشین می شود (بحار70ص385 و ج71 ص145) زیرا رفتار باری تعالی با بنده اش، بر حسب ظن و گمان بنده با اوست و چون با حسن ظن عمل نماید، رفتار باری تعالی با برطرف کردن غم و غصه از دل بنده اش عمل می کند و آرامش و شفافیت به قلبش هدیه می نماید و چون به طرف گناه رود، برای او مانع ایجاد می کند تا مبتلاء به هتک حرمت نشود و اگر او به هیچ کدام از این عنایت ها توجهی نکرد و هتک حرمت نمود واز تکرارش اباء نداشت: در نزدیکی جهنم، صورت برگردانه؛ می گوید گمان نمی کردم که مرا وارد جهنم کنی؛ باری تعالی جواب مثبت داده و نجاتش می دهد (بحار71ص146)
https://eitaa.com/Alipirnia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طنز تلخ گریه آور این روزها
https://eitaa.com/Alipirnia1
احتکار
وقتی مسئله کفر مطرح می شود، پیش مقدمه اش ضرر شخصی، اجتماعی، معنوی، و قیامتی است و بقیه امور نیز وقتی با همین مبنا تطابق کند، مسئله کفر مطرح می شود.
مثلا وقتی چیزی ترویج شود که هم ضرر شخصی داشته و هم مانع پیشرفت او در آینده شده، و هم برای مردم و جامعه ضرر داشته، و هم طبع ش را بر خلاف فطرت مردم کرده و بر خلاف مسیر آب حرکت نموده، در حکم کفر شمرده شده و با ندای یا کافر صدایش می زنند؛ نظیر آنچه به محتکر می گویند: يا كافِرُ، تَبَوّأْ مَقْعدَكَ مِن النّارِ و تو که به زندگی و روح و روان مردم آتش زدی، بچش (میزان الحکمه 2ص487)
لذا همان طوری تا وقتی کافر به حالت خیانت نرسد مثل قارون، کافر نشده، احتکار نیز ریشه خیانت دارد (لا یحتکر الا الخوانون)
لذا همان طوری که وقتی دشمن حمله می کند باید دفاع کرد، تزریق اجناس به بازار نیز حکم جهاد در راه خدا را دارد و محتکر اجناس ملحد شمرده خواهد شد. فرصت دفاع هم کوتاه بوده؛ مجاهد اقتصادی در روز های عادی، چهل روز؛ و در روزهای آشفته و تحریم، سه روز می باشد
اثرات احتکار
خسارت فردی احتکار این است که
اولا: طبع آدمی عوض شده و قساوت قلب می گیرد؛ بر خلاف مردم هرگاه جنسی ارزان شود، او ناراحت می گردد
ثانیا: چون خداوند در مقابل او ایستاده، منافع آینده را از او گرفته شده (المحتکر محروم من نعمه)(امام علی)
ثالثا: بعد برداشتن برکت و منافع آینده، مفلس خواهد شد و البته روزگار به همراه اش مرضی می دهد که از چشم مردم بیفتد چنانکه رسول اکرم فرمودند: من احتکر على المسلمین طعاما ضربه اللّه تعالى بالجذام والافلاس (بحار63ص293)
خسارت های اجتماعی احتکار این است که
اولا: چون منافع فردی خویش مهم بوده نه مردم، اقتصاد را به طرف سرمایه داری کشانده و از دائره تجارت خارج می شود و بایستی در آینده منتظر نفرین مردم باشد (التَّاجِر ينْتَظر الرزق، والمحتكر ينْتَظر اللَّعْنَة) و لذا لقبِ قاتل مردم را در قیامت می گیرد (یحشر الحکارون و قتلة الانفس الی جهنم فی درجة) (میزان الحکمه 2ص487) و پیامبر این جایگاه در جهنم را جای وحشتناکی تعریف کرده است (وسائل الشیعه 12ص314)
ثانیا: خسارتی که زده قابل برای جبران نیست چنانکه رسول اکرم می فرماید اگر تمام پول جنسی که به قیمت بالا فروخته صدقه بدهد، کفاره کارش نمی شود (لَم يَكُنْ كَفّارَةً لِما صَنَعَ)