eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم از برنامه "رابطه قرآن و فرهنگ زمانه در شبکه قرآن سیما http://www.telewebion.com/episode/2058346 # با حضور کارشناسان دکتر رضایی اصفهانی و دکتر ساجدی. # این برنامه با همکاری گروه کلام و فلسفه دین موسسه، تهیه شده است.
کتابی بسیار ارزشمند که در اصل به توسط دکتر تیجانی در مورد مباحث استدلالی بین شیعه و سنی نوشته شده است و سپس با نگارشی شیوا و روان به زبان انگلیسی برگردانده شده است. دانلود در پست بعدی.
Ask those who Know.pdf
825K
✅نسخۀ انگلیسی کتاب «از کسانی که می دانند بپرس» تألیف دکتر تیجانی. ✅230 صفحه با حجم کمتر از یک مگابایت —---— 👈👈آموزش زبان انگلیسی آمریکایی 🌺 https://eitaa.com/DailyVocabularies 👈👈ارتباط با مدیر 🌺 @smtavakol
چیستی ها – درسگفتار فلسفه اسلامی – دکتر حمید طالب زاده – جلسه ششم تا دهم http://chistiha.com/?p=10764
✅ چرا و چگونه "تقریر" بنویسیم؟ 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔅یکی از ارکان تحصیلی برای یک طلبه از نگاه استاد فرحانی، التزام به تقریر نویسی از دروس است. تقریر نویسی شیوه ای رائج است که از دیرباز در حوزه های علمیه مورد توجه اساتید و طلاب بوده است. اما تقریرنویسی چیست؟ در این نوشته به اختصار به فلسفه تقریر نویسی می پردازیم. 🔅هر طلبه یا دانش پژوه در جلسه درس یا به هنگام استماع صوت استاد، به واسطه ی الفاظِ استاد، به ذهن او که مخزن اصلی علم مورد نظر است دست می یابد. استاد به واسطه ی الفاظ، بنا دارد آنچه به عنوان دارایی علمی دارد به متعلم منتقل کند. مسئله ی نوشتن تقریر پس از فرآیند انتقال معارف در کلاس آغاز می شود. یک طلبه به دو شیوه می تواند مطالبی که از استاد به دست آورده است را ثبت و ضبط کند: 1⃣شیوه اول: حفظ الفاظ و ثبت عین مطالب استاد یا خلاصه آن: در این شیوه - که در مواردی ضروری نیز هست - دانش پژوه عین لفظ استاد را می نویسد و مطالب را ثبت می کند. این مرحله از ثبت مطالب، بدون نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق مباحث و با استفاده از حافظه ی کوتاه مدت یا به صورت ثبت در کلاس قابل انجام است. طبیعتا آنچه از این شیوه به دست می آید ماندگاری چندانی در ذهن ندارد و نمی تواند در بلند مدت به عنوان «دارایی علمی» این دانش پژوه به حساب آید. و تقریبا همه ما به این آفت آگاهیم. و چه بسیار مطالب ارزشمندی که روزی بر آن تسلط داشتیم و امروز خاکستری هم از آن برای ما باقی نمانده است. 2⃣شیوه دوم: تقریر نویسی: اما در روش تقریر نویسی، متعلم در حقیقت دارایی علمی خود را منعکس می کند. در این روش پس از این سه مرحله نوبت به نگارش تقریر می رسد: الف) القای مطالب توسط استاد ب) بررسی ارجاعات استاد و مطالب مرتبط ج) مباحثه کامل مطالب کلاس در این شیوه به جای مکتوب کردنِ بدونِ تاملِ الفاظ استاد، طلبه با انتقال وجود لفظی مطالب استاد به ذهن و تبدیل آن به دارایی علمی، تقریر را که نماینده دارایی علمی خود اوست مکتوب می کند. 🔅این نوشته بدون رجوع دوباره به کتاب و تنها با اعتماد به آن چه که این فرد از آن مطلب علمی دریافته است نگارش می شود. دقیقا مانند اینکه بخواهید مقاله ای در موضوعی خاص بنویسید. در این صورت، این تقریر حاوی الفاظ اختصاصیِ متعلم و دقیقا دارایی علمی اوست و از این پس می توان او را حائز و حامل این میزان از علم دانست. 🔅برای مثال تصور کنید که از شما سوالی پیرامون تفاوت بدیهی و نظری در منطق بپرسند، یا به عنوان یک طلبه از شما بخواهند نبوت را اثبات کنید یا از شما بخواهند شهر خود را توصیف کنید، و در همه ی این حالات بنا باشد بدون مراجعه به منابع و تنها با استفاده از آنچه در ذهن دارید مطالبی بیان کنید، در این موقعیت آنچه بیان می کنید یا آنچه می نویسید دقیقا میزان دارایی علمی شما در آن زمینه ی خاص است. 💢چرا تقریر چنین اثری دارد؟ تقریر نویسی با شیوه ای که بیان شد آینه ی تفصیلی ذهن متعلم است. آینه است؛ چون آنچه در ذهن متعلم است در تقریر می آید. تفصیلی است؛ چون علم را از حالت اجمال بیرون آورده و تفصیلی می کند چون در مقام نگارش مجبوریم تمام ذهنیت خود را بیان کنیم. در اینجاست که تمام حدوسط ها برای رسیدن به نتیجه باید منقح و به هم پیوسته باشد. کم کم در حین نگارش، فرد در می یابد که علیرغم آنچه تصور می کرده حدوسط ها و استدلال های برخی مطالب چندان برایش روشن نیست و با نگاه به این آینه ی تفصیلی به فکر چاره می افتد. پیمودن این مسیر در ابتدا قدری دشوار است اما ممارست بر آن نتایج بسیار شیرین علمی به بار می آورد. 💢تجربه شخصی: آنچه بنده در مدت تحصیل، در نگارش تقریر تجربه کرده ام تماما موید مطالب بالاست. برای مثال در ایام اشتغال به تحصیل و مباحثه ی درس بدایه الحکمه استاد فرحانی، که از دقیق ترین و سنگین ترین و در عین حال نافع ترین و ضروری ترین جلسات تدریسی است، استفاده از تقریر نویسی به شدت به فهم کمک می کرد و مطالبِ بسیار غامض را تعدیل می نمود. برای مثال در بحث تخصص نوع ثالث، نفس الامر، معنای معقول ثانی فلسفی در مواد ثلاث، برهان صدرا بر حرکت جوهری، قاعده امکان اشرف و ... تقریر نویسی و تلاش برای تبدیل الفاظ استاد به دارایی علمی، بسیار به اینجانب کمک کرد. 💠پیشنهاد: پیشنهاد می کنم همه ی شما بزرگواران علاوه بر تقریر دروس و مطالب اصلی در دوره ی تحصیلی خود، به هر مطلب مهمی که بر می خورید، پس از فهم کامل آن، شروع به تقریر کنید. این کار از سخت ترین مطالب اصولی و فلسفی مانندِ مراتب حکم و حرکت جوهری و وجود ذهنی گرفته تا مسائل ساده تر مانند شبهات روز (مسائل پیرامون حجاب، یا برخی شبهات اعتقادی ساده و ...) قابل اجراست. با این کار کم کم مطالبی که در طول سالها با آن مواجه می شوید و پاسخ آن را می یابید به دارایی علمی شما بدل می شود. @almorsalat
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله کیسانیه اولین انشعاب در تاریخ تشیع 👉 https://b2n.ir/96266
✍️ یادداشت رسیده: ✅ تلاش برخی برای تنزل «امر دینی» حجاب به یک «امر اخلاقی» و فردی 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختاری: ▫️مدت‌هاست که در جامعه شاهد تقلیل مفاهیم دینی همچون هستیم. به نظر می رسد یکی از دلایل بروز این پدیده اجتماعی، تلاش برخی برای تنزل «امر دینی» حجاب به یک «امر اخلاقی» و فردی است. ▫️این بحث، بطور خاص از زمانی آغاز شد که فیلسوفان مدرنیته تلاش کردند تا نگرش انسان‌گرایانه و را به حوزه رابطه اخلاق و دین نیز تسری دهند که نتیجه آن تقلیل «امر دینی» به «امر اخلاقی» بود. ▫️در اسلام، «فقه»و«اخلاق» رقیب یکدیگر نیستند بلکه جزئي از دين است. دين مانند درختي است كه ريشه آن عقايد، تنه‌اش اخلاق و شاخ و برگش احكام است. ▫️ گرایش زنان در کشورهای غربی به حجاب سبب شده تا دشمنان، نسبت به گسترش حجاب در کشورهای خود احساس خطر نمایند و در صدد برآیند تا این آموزه را در کشورهای اسلامی تضعیف و تخریب نمایند تا نتواند به عنوان یک الگوی ایده‌آل برای زنان غربی مطرح شود. ➖ تمایل به بی حجابی یک مسأله شناختی ـ روانی است ▫️مطالعه افراد مبتلا به بی‌حجابی نشان میدهد که بیشتر این افراد از یک سو، درستی از حجاب و عفاف ندارند و به عنوان نمونه حجاب، که سمبل آزادی معنوی است، را ضدآزادی میدانند و از سوی دیگر، این مسأله در برخی از زنان بی‌حجاب یک بحث است که درمان آن نیازمند مشاوره های روانشانسی است. 🔹 تنها برخورد قهری با مسأله بدحجابی نمیتواند پاسخگو باشد، بلکه نیازمند همیاری و همفکری همه دست اندرکاران عرصه های فرهنگی کشور است تا ضمن بررسی علل تقلیل مفاهیم دینی در جامعه بویژه حجاب، راهکارهای عملی و نتیجه بخش را برای حل آن ارائه دهند و از لاک نظریه پردازی صرف بیرون بیایند. hawzahnews.com/detail/News/497569 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
➕/🎵 درس‌گفتار "سرگذشت فلسفه، دین و علم در غرب"| ۱۴ جلسه 🔻هدف از برگزاری این جلسات آشنایی با آراء مهم متفکرین غرب در سه عرصه ، و و ارتباط بین آنها در طول تاریخ و همچنین شناخت واقعی‌تر چالش‌های این سه حوزه و راه‌های برون‌رفت از آن می‌باشد. 🔻این درسگفتار به همت جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه تهران و حمایت خانه طلاب تهران برگزار شده است که در آن طی چهارده جلسه و به‌صورت مختصر به اهم مسائل موجود در غرب‌شناسی پرداخته شده است. 🔻عناوین و موضوعات این چهارده جلسه عبارت‌اند از: جلسه ۱: روش دیالکتیکی یا سقراطی در فرآیند تفکر/طرح مسئله مثل افلاطون جلسه ۲: بررسی دلایل رد مثل افلاطون/مقایسه دستگاه فلسفی افلاطون و ارسطو جلسه ۳: نظام اخلاقی و نظام سیاسی افلاطون و ارسطو/افلوطین جلسه ۴: بررسی گذرای وضعیت فلسفه، دین و علم در قرون‌وسطی تا قبل از دکارت جلسه ۵: فلسفه دکارت/مسئله خطا و مسئله معرفت/تفاوت دو دیدگاه اومانیسم و آنتروپوسنترالیسم جلسه ۶: مروری بر فلسفه دکارت /اسپینوزا/جان لاک/ بارکلی جلسه ۷: مروری گذرا بر فلسفه بارکلی/هیوم/طرد جزمیت درباره واقعیت خارجی جلسه ۸: فلسفه کانت و پاسخ به مسئله هیوم جلسه ۹: مقولات ماتقدم در فلسفه کانت و اصول موضوعه/معنای خدا/نقد براهین اثبات وجود خدا جلسه ۱۰: مقولات ثانیه فلسفی اسلامی و راه‌حل مسئله سولیپسیسم/عمق فلسفه اسلامی در مقایسه با فلسفه غرب جلسه ۱۱: مقایسه برهان جهان شناختی و برهان وجوب و امکان/فلسفه هگل جلسه ۱۲: مسیحیت و تاریخی نگری /مارکسیسم و نگاه علمی به تاریخ جلسه ۱۳: مروری بر فلسفه هگل و مارکس/اگزیستانسیالیسم/کیرکگارد؛ توجه به هستی انسان از زاویه‌ای جدید، ایمان و ایمان گرایی/هایدگر؛ وجود انسان، درگیری وجودی، عدم، زمان جلسه ۱۴: فلسفه تحلیلی/فرگه و معنا/ مسئله معناداری/ویتگنشتاین متقدم و متأخر/چالش معناداری دین و گزاره‌های الهیاتی و راه‌حلی از منظر فلسفه اسلامی برای این مسئله 🔰 : http://yon.ir/CxjsI ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
shabestari.mp3
7.81M
#کلام #کرسی #شبستری 💯 #بشنوید 🔰 #کرسی بررسی انتقادی گوهر و صدف دین از منظر #شبستری 🎙با ارائه حجت الاسلام #محمد_کاشی_زاده 📅 سه شنبه 11 تیر 98 🏬 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
هدایت شده از کانال میز معارف
جریان‌شناسی ضدفرهنگها-دکتر خسروپناه.pdf
3.18M
📚 🔴جریان شناسی 📝حجت الاسلام دکتر 📄این ، ، ، ، ، ، ، ، گرایی و را تبیین و تحلیل کرده است. مناسب برای استادان معارف اسلامی 🔰میزمعارف @mizemaaref
حاشیه البحار.pdf
1.42M
📚 حواشی علامه طباطبایی بر کتاب بحارالانوار #روایات #در_محضر_علامه #کتابخانه_دیجیتال_المرسلات @almorsalat
74 شش اعتقاد جريان غاليان.mp3
2.58M
🎧صوت 📌 شش اعتقاد جريان غاليان 🗓جلسه 74 🎤 استاد محمدکاظم #رحمان_ستایش 📀آشنایی با منابع #رجال_شیعه و روش شناسایی راویان #️⃣ #فسق #عدالت #اصطلاحات #دانش_رجال #فاسد_المذهب #غلو 🆔 @Rejal_science
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✳️ سخن جالب علامه حسن‌زاده درباره حضرت معصومه (س) اگر برای من ممکن بود و مواجه با مشکل نمی‌‌‌ شدم، برای تجلیل از شخصیتی مانند فاطمه معصومه سلام الله علیها این مسیر را سینه ‌خیز می ‌‌آمدم! hawzahnews.com/detail/News/497895
نشست علمی پروفسور همایون همتی در نقد اندیشه های استیون هاوکینگ 👆👆👆👆👆
عکس کمیاب از مرقد اصلی حضرت معصومه (س) در زیر زمین حرم مطهر. 🆔 @sokhanerfan
سخنرانی دکتر میثم توکلی بینا عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه تحت عنوان «حدوث زمانی جهان از دیدگاه فیزیک» به مناسبت هفته پژوهش در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران http://www.irip.ir/Home/Single/65184
✳️ راهکار قرآنی آیت‌الله‌العظمی بهجت برای حصول به یقین 🔻 آیت‌الله شب زنده‌دار امروز در جمع حافظان قرآن: 🔹مرحوم آیت‌الله بهجت در پیش از انقلاب، زمانی که در منزل شخصی‌شان نماز جماعت به جا می‌آوردند در پاسخ به سوال بنده که چگونه میتوان به یقین مطلق رسید فرمودند، اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد، قطعا به یقین میرسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته به یقین خواهد رسید؛ پس همین الفاظ قرآن هم مسیر رسیدن به حق است. 🔹الفاظ ظاهری قرآن نیز دارای نورانیت ماهوی است؛ کربلایی کاظم از جمله معجزات قرآنی بود که به نوعی توانست همین الفاظ قرآنی را بدون اینکه یک روز هم در جلسه سوادآموزی شرکت کند بیاموزد و نورانیت الفاظ قرآن را با معجزه الهی درک می کرد. http://hawzahnews.com/detail/News/498502 ☑️ @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
جایگاه حدیث غدیر در راهبردهای بزرگان امامیه در قرن چهارم هجری http://jhr.ui.ac.ir/article_16643.html