eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Amin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاه پروفسور کربن به اهل بیت از زبان استاد دینانی. https://eitaa.com/meshkatnoor
 وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الاخْتِيَارِ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ ذَرِيعَةً إِلَى الرِّضَا بِمَا قَضَيْتَ لَنَا وَ التَّسْلِيمِ لِمَا حَكَمْتَ فَأَزِحْ عَنَّا رَيْبَ الارْتِيَابِ، وَ أَيِّدْنَا بِيَقِينِ الْمُخْلِصِينَ.  و کارى که باید اختیار کرد به ما الهام کن و آن را وسیلتى قرار ده که به حکم تو راضى باشیم و به قضاى تو گردن نهیم پس زنگ شک را از دل ما بزداى و ما را به یقین مخلصان نیرو ده. صحیفه سجادیه دعا در درخواست خیر و نیکی - دعای سی و سوم
ابزارهای معرفت‌شناختی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی http://iict.ac.ir/hsk/
4_442799553280737296.apk
10.74M
کتابخانه شهید مطهری شامل همه اثار استاد شهید مطهری 👈نرم افزار نصب در اندروید موضوع: #کتابخانه_شهید_مطهری @hoghooghi_ha
هدایت شده از یا علی
37.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی بی‌بی‌سی فارسی با #عبدالکریم_سروش در ارتباط با انتشار کتاب #کلام‌محمد‌رویای‌محمد
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
حامد ساجدي و ابوالفضل ساجدي، رويا انگاري وحي، نشر پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن، قم 1396
همچنین نقدهای مکتوب متعددی هم در قالب مقاله یا کتاب به نظریه رویای وحی نگاشته شده است که یکی از آنها نقد دکتر ابولفضل ساجدی است که توسط پژوهشگاه فرهنگ و علوم به چاپ رسیده است. 👇👇👇👇
در فایل تصویری فوق، 👆👆👆👆 دکتر سروش به زمینه های شکل گیری نظریه رویای نبوی در مورد وحی می پردازد. این نظریه توسط دو نفر از اعضای هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام، حجت الاسلام دکتر ساجدی و حجت الاسلام دکتر جعفری در 6 برنامه گستره شریعت درشبکه 4 سال گذشته مورد نقد و بررسی تفصیلی قرار گرفت که خود سروش هم در صحبتهایش به آن برنامه هم اشاره می نماید. علاقه مندان می توانند آن برنامه را در آرشیو شبکه 4 و یا در آپارات دنبال نمایند. https://www.aparat.com/v/ZR7mn
Kashf Al-Morad 04.mp3
10.59M
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درس‌هاي آیت الله العظمی سبحانی 💠 جلسه چهارم المسألة الرابعة: في وجوب المعاد الجسماني 🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh نویسندگان: مصطفی صادقی و مهدی نورمحمدی؛ بنا به شواهد و قرائن تاریخی، مدینه هرچند مولد و موطن تشیع است، ولی هیچ‌گاه یکی از اقطاب تشیع نبوده است. به عبارت دیگر، مدینه را نمی‌توان شهری شیعه‌خیز دانست. اما این بدان معنا نیست که اهالی آن هیچ‌گونه تمایلی به اهل بیت (ع) نداشته‌اند، بلکه گرایش‌های ‌حبی، سیاسی و علمی هر یک به فراخور خود در برهه‌های مختلف وجود داشته است. این مقاله درصدد رمزگشایی از گرایش مردم مدینه به ائمه (ع)، پس از رحلت پیامبر (ص) تا پایان عمر شریف امام علی (ع) (40 ه.ق.) است. این مسئله در گرایش به امام علی (ع) متبلور است و احرازِ آن روش‌های گوناگونی دارد که نگارنده در مقالات دیگری کاویده است... 👉 https://b2n.ir/88352
قسمت اول از برنامه آینه معرفت با موضوع "رابطه قرآن و فرهنگ زمانه" http://www.telewebion.com/episode/2054035. با حضور کارشناسان دکتر رضایی اصفهانی و دکتر ساجدی. # این برنامه با همکاری گروه کلام و فلسفه دین موسسه، تهیه شده است.
قسمت دوم از برنامه "رابطه قرآن و فرهنگ زمانه در شبکه قرآن سیما http://www.telewebion.com/episode/2058346 # با حضور کارشناسان دکتر رضایی اصفهانی و دکتر ساجدی. # این برنامه با همکاری گروه کلام و فلسفه دین موسسه، تهیه شده است.
کتابی بسیار ارزشمند که در اصل به توسط دکتر تیجانی در مورد مباحث استدلالی بین شیعه و سنی نوشته شده است و سپس با نگارشی شیوا و روان به زبان انگلیسی برگردانده شده است. دانلود در پست بعدی.
Ask those who Know.pdf
825K
✅نسخۀ انگلیسی کتاب «از کسانی که می دانند بپرس» تألیف دکتر تیجانی. ✅230 صفحه با حجم کمتر از یک مگابایت —---— 👈👈آموزش زبان انگلیسی آمریکایی 🌺 https://eitaa.com/DailyVocabularies 👈👈ارتباط با مدیر 🌺 @smtavakol
چیستی ها – درسگفتار فلسفه اسلامی – دکتر حمید طالب زاده – جلسه ششم تا دهم http://chistiha.com/?p=10764
✅ چرا و چگونه "تقریر" بنویسیم؟ 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔅یکی از ارکان تحصیلی برای یک طلبه از نگاه استاد فرحانی، التزام به تقریر نویسی از دروس است. تقریر نویسی شیوه ای رائج است که از دیرباز در حوزه های علمیه مورد توجه اساتید و طلاب بوده است. اما تقریرنویسی چیست؟ در این نوشته به اختصار به فلسفه تقریر نویسی می پردازیم. 🔅هر طلبه یا دانش پژوه در جلسه درس یا به هنگام استماع صوت استاد، به واسطه ی الفاظِ استاد، به ذهن او که مخزن اصلی علم مورد نظر است دست می یابد. استاد به واسطه ی الفاظ، بنا دارد آنچه به عنوان دارایی علمی دارد به متعلم منتقل کند. مسئله ی نوشتن تقریر پس از فرآیند انتقال معارف در کلاس آغاز می شود. یک طلبه به دو شیوه می تواند مطالبی که از استاد به دست آورده است را ثبت و ضبط کند: 1⃣شیوه اول: حفظ الفاظ و ثبت عین مطالب استاد یا خلاصه آن: در این شیوه - که در مواردی ضروری نیز هست - دانش پژوه عین لفظ استاد را می نویسد و مطالب را ثبت می کند. این مرحله از ثبت مطالب، بدون نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق مباحث و با استفاده از حافظه ی کوتاه مدت یا به صورت ثبت در کلاس قابل انجام است. طبیعتا آنچه از این شیوه به دست می آید ماندگاری چندانی در ذهن ندارد و نمی تواند در بلند مدت به عنوان «دارایی علمی» این دانش پژوه به حساب آید. و تقریبا همه ما به این آفت آگاهیم. و چه بسیار مطالب ارزشمندی که روزی بر آن تسلط داشتیم و امروز خاکستری هم از آن برای ما باقی نمانده است. 2⃣شیوه دوم: تقریر نویسی: اما در روش تقریر نویسی، متعلم در حقیقت دارایی علمی خود را منعکس می کند. در این روش پس از این سه مرحله نوبت به نگارش تقریر می رسد: الف) القای مطالب توسط استاد ب) بررسی ارجاعات استاد و مطالب مرتبط ج) مباحثه کامل مطالب کلاس در این شیوه به جای مکتوب کردنِ بدونِ تاملِ الفاظ استاد، طلبه با انتقال وجود لفظی مطالب استاد به ذهن و تبدیل آن به دارایی علمی، تقریر را که نماینده دارایی علمی خود اوست مکتوب می کند. 🔅این نوشته بدون رجوع دوباره به کتاب و تنها با اعتماد به آن چه که این فرد از آن مطلب علمی دریافته است نگارش می شود. دقیقا مانند اینکه بخواهید مقاله ای در موضوعی خاص بنویسید. در این صورت، این تقریر حاوی الفاظ اختصاصیِ متعلم و دقیقا دارایی علمی اوست و از این پس می توان او را حائز و حامل این میزان از علم دانست. 🔅برای مثال تصور کنید که از شما سوالی پیرامون تفاوت بدیهی و نظری در منطق بپرسند، یا به عنوان یک طلبه از شما بخواهند نبوت را اثبات کنید یا از شما بخواهند شهر خود را توصیف کنید، و در همه ی این حالات بنا باشد بدون مراجعه به منابع و تنها با استفاده از آنچه در ذهن دارید مطالبی بیان کنید، در این موقعیت آنچه بیان می کنید یا آنچه می نویسید دقیقا میزان دارایی علمی شما در آن زمینه ی خاص است. 💢چرا تقریر چنین اثری دارد؟ تقریر نویسی با شیوه ای که بیان شد آینه ی تفصیلی ذهن متعلم است. آینه است؛ چون آنچه در ذهن متعلم است در تقریر می آید. تفصیلی است؛ چون علم را از حالت اجمال بیرون آورده و تفصیلی می کند چون در مقام نگارش مجبوریم تمام ذهنیت خود را بیان کنیم. در اینجاست که تمام حدوسط ها برای رسیدن به نتیجه باید منقح و به هم پیوسته باشد. کم کم در حین نگارش، فرد در می یابد که علیرغم آنچه تصور می کرده حدوسط ها و استدلال های برخی مطالب چندان برایش روشن نیست و با نگاه به این آینه ی تفصیلی به فکر چاره می افتد. پیمودن این مسیر در ابتدا قدری دشوار است اما ممارست بر آن نتایج بسیار شیرین علمی به بار می آورد. 💢تجربه شخصی: آنچه بنده در مدت تحصیل، در نگارش تقریر تجربه کرده ام تماما موید مطالب بالاست. برای مثال در ایام اشتغال به تحصیل و مباحثه ی درس بدایه الحکمه استاد فرحانی، که از دقیق ترین و سنگین ترین و در عین حال نافع ترین و ضروری ترین جلسات تدریسی است، استفاده از تقریر نویسی به شدت به فهم کمک می کرد و مطالبِ بسیار غامض را تعدیل می نمود. برای مثال در بحث تخصص نوع ثالث، نفس الامر، معنای معقول ثانی فلسفی در مواد ثلاث، برهان صدرا بر حرکت جوهری، قاعده امکان اشرف و ... تقریر نویسی و تلاش برای تبدیل الفاظ استاد به دارایی علمی، بسیار به اینجانب کمک کرد. 💠پیشنهاد: پیشنهاد می کنم همه ی شما بزرگواران علاوه بر تقریر دروس و مطالب اصلی در دوره ی تحصیلی خود، به هر مطلب مهمی که بر می خورید، پس از فهم کامل آن، شروع به تقریر کنید. این کار از سخت ترین مطالب اصولی و فلسفی مانندِ مراتب حکم و حرکت جوهری و وجود ذهنی گرفته تا مسائل ساده تر مانند شبهات روز (مسائل پیرامون حجاب، یا برخی شبهات اعتقادی ساده و ...) قابل اجراست. با این کار کم کم مطالبی که در طول سالها با آن مواجه می شوید و پاسخ آن را می یابید به دارایی علمی شما بدل می شود. @almorsalat
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله کیسانیه اولین انشعاب در تاریخ تشیع 👉 https://b2n.ir/96266
✍️ یادداشت رسیده: ✅ تلاش برخی برای تنزل «امر دینی» حجاب به یک «امر اخلاقی» و فردی 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختاری: ▫️مدت‌هاست که در جامعه شاهد تقلیل مفاهیم دینی همچون هستیم. به نظر می رسد یکی از دلایل بروز این پدیده اجتماعی، تلاش برخی برای تنزل «امر دینی» حجاب به یک «امر اخلاقی» و فردی است. ▫️این بحث، بطور خاص از زمانی آغاز شد که فیلسوفان مدرنیته تلاش کردند تا نگرش انسان‌گرایانه و را به حوزه رابطه اخلاق و دین نیز تسری دهند که نتیجه آن تقلیل «امر دینی» به «امر اخلاقی» بود. ▫️در اسلام، «فقه»و«اخلاق» رقیب یکدیگر نیستند بلکه جزئي از دين است. دين مانند درختي است كه ريشه آن عقايد، تنه‌اش اخلاق و شاخ و برگش احكام است. ▫️ گرایش زنان در کشورهای غربی به حجاب سبب شده تا دشمنان، نسبت به گسترش حجاب در کشورهای خود احساس خطر نمایند و در صدد برآیند تا این آموزه را در کشورهای اسلامی تضعیف و تخریب نمایند تا نتواند به عنوان یک الگوی ایده‌آل برای زنان غربی مطرح شود. ➖ تمایل به بی حجابی یک مسأله شناختی ـ روانی است ▫️مطالعه افراد مبتلا به بی‌حجابی نشان میدهد که بیشتر این افراد از یک سو، درستی از حجاب و عفاف ندارند و به عنوان نمونه حجاب، که سمبل آزادی معنوی است، را ضدآزادی میدانند و از سوی دیگر، این مسأله در برخی از زنان بی‌حجاب یک بحث است که درمان آن نیازمند مشاوره های روانشانسی است. 🔹 تنها برخورد قهری با مسأله بدحجابی نمیتواند پاسخگو باشد، بلکه نیازمند همیاری و همفکری همه دست اندرکاران عرصه های فرهنگی کشور است تا ضمن بررسی علل تقلیل مفاهیم دینی در جامعه بویژه حجاب، راهکارهای عملی و نتیجه بخش را برای حل آن ارائه دهند و از لاک نظریه پردازی صرف بیرون بیایند. hawzahnews.com/detail/News/497569 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه