هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻استاد فلسفه دین دانشگاه تهران:
⚠️ هدف روشنفکران غربی خروج دین از صحنه اجتماع است
🔹دکتر محمد محمدرضایی با بیان این که روشنفکران غربی می خواهند تا دین را از صحنه اجتماع خارج کنند تا بی خاصیت شود، گفت: از آنجا که قرآن می گوید دین مایه حیات شماست، امروز آنان این حیات را هدف گرفته اند.
👁🗨 نگاه رمزی به قرآن، جنبه هدایتگری و بلاغ مبین بودن آن را زیر سوال میبرد
➖ طبق پژوهشها الحاد و عدم اعتقاد به دین و خداوند، ریشه در ناشادی افرداد در کودکی دارد
⭕️ الحاد برنامههای مختلفی را به سه محور خشونت، سکس و افیون در فضای مجازی تزریق می کنند
http://hawzahnews.com/detail/News/458929
جايگاه زن در نهج البلاغه(6) | مقالات نهج البلاغه | زنان | پایگاه تخصصی نهج البلاغه
http://farsi.balaghah.net/content/%D8%AC%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%876
بعثت، غدیر و مهدویت نیم نگاهی به سه مؤلفه مبنایی انسجام اسلامی
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2691/6565/76335/%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA%D8%8C-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%87-%D9%85%D8%A4%D9%84%D9%81%D9%87-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
ضرورت پیوند زمین و آسمان؛ نقطه تلاقی گفتمان غدیر و مهدویت
http://iqna.ir/fa/news/3636782/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C%D8%AA
راز بگشا اي علي مرتضي
اي پس سؤ القضا حسن القضا
يا تو واگو آنچ عقلت يافتست
يا بگويم آنچ برمن تافتست
از تو بر من تافت چون داري نهان
مي فشاني نور چون مه بي زبان
ليک اگر در گفت آيد قرص ماه
شب روان را زودتر آرد به راه
ماه بي گفتن چو باشد رهنما
چون بگويد شد ضيا اندر ضيا
چون تو بابي آن مدينه علم را
چون شعاعي آفتاب حلم را
باز باش اي باب بر جوياي باب
تا رسد از تو قشور اندر لباب
باز باش اي باب رحمت تا ابد
بارگاه ما له کفوا احد
تا بنگشايد دري را ديدبان
در درون هرگز نجنبد اين گمان
@hparsania
کلام پژوهی - مروری بر تازهترین دیدگاههای فان اِس و مادلونگ در باب تکوین تشیّع و مسألۀ جانشینی پیامبر (ص)
http://ataeinazari.kateban.com/post/3657
♦️تعبیر «صاحب» در سنت حوزوی♦️
(چگونه سنت حوزوی به صورت نمادین سرمایه میسازد؟)
▪️«صاحب کفایه»، «صاحب روضات [الجنات]»، «صاجب عروه». این تعبیرها در سنت حوزوی، تعبیری آشناست. منظور از هر کدام از این عبارات، فردی است که نویسنده کتابی مشهور در سنت حوزوی است. به عنوان نمونه، «صاحب کفایه»، ملامحمد کاظم خراسانی است که کتابی با عنوان «کفایهالاصول» نوشتهاست. به همین ترتیب، «صاحب روضات الجنات»، «میرزا محمد باقر چارسوقی اصفهانی» و منظور از «صاحب عروه»، ملامحمدکاظم طباطبایی یزدی است.
▪️حدود سهسالی هست که مشغول تحقیق در مورد زندگینامهنگاری حوزویان هستم. با این دست تعابیر در مورد علماء حوزه به دفعات برخورد کردهام. این نامگذاری به حدی رایج میشود که گاهی در متون و بحثهای شفاهی حوزویان، نام فرد مورد نظر به کار نمیرود و تعبیر ِ "صاحب ..." جایگزین نام او میشود.
▪️در دانشگاه و نظام آموزشی غیرسنتی ما کمتر به یاد دارم که کسی را نه با نامش، که با پسوند ِ «نویسندهی فلان کتاب» مهم در علوم انسانی معرفی کنند. در علومانسانی و علوماجتماعی غربی هم کمتر دیدهام که حتی از کلاسیکهای این علوم، نه با نامشان که با لقب «نویسندهی فلان کتاب» یاد کنند.
▪️به معنای اجتماعی چنین نامگذاری فکر میکنم: نظام آموزشی و علمی که افراد سرشناس خود را با عنوان نویسنده یک کتاب مهم نامگذاری میکند، در واقع در حال اعتبار بخشیدن به خروجی و محصول کار آنان است. وقتی فردی در یک نظام آموزشی، با نویسندگی یک اثر علمی شناخته میشود، در حقیقت اهمیت خروجی و محصول علمی در آن میدان و حوزه مورد تأکید قرار میگیرد. نوعی قدردانی نمادین از نویسندگانی که آثار اصلی این میدان را تولید میکنند. اگر در اروپای غربی و فرانسه و انگلستان، القاب سنتی چون «دوک» و «سِر» و «شوالیه» تا به امروز برای تقدیر و ایجاد منزلت اجتماعی به کار میرود، در میدان حوزوی نیز تعبیر «صاحب ...» گونهای مکانیزم ایجاد منزلت اجتماعی برای نویسندگان است. سرمایهای که اینبار نه در ازای در اختیار داشتن موقعیت مدیریتی و سلسله مراتب حوزوی، که در ازاء تلاشی علمی، به نمایندگی خروجی این تلاش یعنی کتابی اثرگذار، به فرد اعطا میشود. این مکانیزمها، نشانی دیگر از قوام و توان قابل ملاحظهی نظام سنت علمی ما در گذشته است.
▪️از طرفی دیگر، شاید بخشی از این تأکید بر خروجی (یک کتاب) و مانایی و اثرگذاری آن در میدان حوزوی، ناشی از تفاوت در منطق علم مدرن و دانش سنتی نیز باشد. چرا که آنچنان که ماکس وبر در مقاله «علم در مقام حرفه» میگوید، ویژگی علم مدرن، در کهنهشدن و زماندار بودن گزارههای مطرح شده و نظریات - حتی گاهی سریع- و به تعبیر پوپر، "ابطالپذیری" گزارههای آن است. در حالی که در منطق دانش حوزوی و در میدان سنت، چنین فرآیند سریعی از کهنهشدن و باطل شدن وجود ندارد. به همین دلیل، تا حدی طبیعی است که اهمیت و اعتبار آثار و کتابها در میدان سنت حوزوی، ماناتر و بلندمدتتر باشد.
کانال اینکُجا
@inkojaa
ایده نوشت های مهدی سلیمانیه
#جامعهشناسی_تشیع
#جامعهشناسی_روحانیت
سخنی با نمایندگان نو اندیشی دینی معاصر
نو اندیشی دینی را می توان در مجموع به جریان های فکری و اشخاصی اطلاق کرد که در پی ارائه تفسیری نو و متناسب با تجدد و نیازها و مقتضیات جهان جدیدند. به دیگر سخن دفاع از دین و عقلانی و یا دست کم عقلایی بودن آن در دنیای مدرن. این تفسیر در مجموع بر نمایندگان مختلف این جریان در مصر و ایران و مغرب عربی و غیره راست می آید. سابقه آن هم به رافع رفاعه طهطاوی و نسل او و شاگردانش می رسد. در این میان به ویژه با عنایت به آنچه بعد از انقلاب اسلامی در ایران و در سه دهه گذشته تحت این عنوان شناخته است در بسیاری از مصادیق و یا مدعیان آن از دو مشکل اصلی رنج می برد:
نخست اینکه بیشتر نمایندگان این جریان از تخصص و یا دست کم از مرجعیت علمی در امر دین برخوردار نیستند. به دیگر سخن بیشتر نمایندگان این جریان در ایران متخصص در دو رشته اصلی مرتبط با امر تفسیر دین یعنی الهیات (کلام) و فقه (و اصول) نیستند و یا بدان شناخته نیستند و مرجعیتی و یا نوشته قابل اعتنایی در این رشته ها ندارند. روشن است که هرگونه مساهمت در ارائه تفسیری از دین که با مدرنیت سازگاری داشته باشد بیش و پیش از آنکه آشنایی با فلسفه های تجدد را اقتضا کند مستلزم داشتن تخصص در امر دین است و در مورد دیانتی که محوریت اصلی آن با فقه و شریعت است و الهیات و کلام آن هم پیوسته با فقه و تکالیف شرعی است عدم آشنایی و یا تخصص در این دو رشته تنها آب در هاون کوبیدن است و از سوی مؤمنان طبعا جز در مقام پاره ای از پیشنهادات و یا تأملات نظری جدی گرفته نمی شود. هر گونه نواندیشی دینی در اسلام مستلزم اجتهاد در اصول و فروع است و این با عدم تخصص در این دو رشته سازگار نیست. وانگهی در فقه و شریعت مسئله مرجعیت شرعی و اتوریته مذهبی بسیار مهم است. اصلاح و بازاندیشی ها را باید مراجع فقه و شریعت و الهیات مورد توجه قرار دهند، کسانی که هم توجه به اجماعات دارند و هم خود داخل در اجماعند. و این نکته ای است که اگر نواندیشی دینی بدان معترض باشد با این اعتراضش باز مهر تأییدی بر سخن ما می زند که بسیاری از روشنفکران دینی ما متأسفانه با فقه و کلام و اصول آشنایی لازم را ندارند.
مشکل دوم نواندیشی دینی فقر تاریخی نگری در میان بسیاری از نمایندگان این جریان است. بسیاری از اجتهادات نو و بازنگری ها در امر دین و شریعت و الهیات و اجتهاد در اصول و فروع نیازمند تحقیق تاریخی در حول و حوش مسائل است و این نیازمند تخصص در تاریخ و منابع تاریخی است. متأسفانه در این قسمت نواندیشی دینی بسیار کم کاری کرده است. بسیاری از اظهار نظرهای دینی جریان نواندیشی دینی متکی بر مطالعات جدی تاریخی در حوزه اسلام و تشیع نیست. و این همه تأملات نظری بسیاری از این دوستان را بیشتر به حد راه حل های گذرا و سطحی و غیر مؤثر فروکاسته است.
نواندیشی دینی البته در مقابل بر عناصری متفاوت در فرهنگ اسلامی تأکید می کند. در این میان به طور خاص تأکید می کند بر سهم عرفان و تفکر معنوی و ضرورت برجسته شدن این عنصر در مقابل اسلام و شریعتی حداقلی. این البته در جای خود قابل بحث است منتهی دو نکته در اینجا معمولا از سوی نواندیشی دینی مغفول می ماند: نخست اینکه همین تغییر کارکرد هم نیازمند داشتن دو پیش نیاز یاد شده بالاست. یعنی بدون تخصص و مرجعیت در فقه و کلام و همچنین تخصص در تاریخ نگاری اندیشه دینی این مهم به دست نمی آید و دوم اینکه اسلام به شهادت تاریخ خود دیانتی است فقه محور و فقه بر پایه اجماع می نشیند. جایگاه و محوریت عرفان و فربه کردن آن به جای فقه فربه شده را یا اجماعات امت تعیین می کند و یا تاریخ و تحول تمدنی و یا هر دو با هم. بازسازی فکر دینی تنها با پیشنهادات و یا تأملات نظری حاصل نمی شود و نیازمند فرایندهای دینی و اجتماعی و سیاسی و تاریخی و تمدنی پیچیده تری است.
اگر این دو نکته مورد توجه نواندیشی دینی قرار نگیرد که گویا تاکنون کمتر مورد اقبال و توجه دست کم بخشی از نمایندگان این جریان با همه تنوعی که در آن است قرار داشته نواندیشی دینی را نمی توان جریان صاحب تأثیری دراز آهنگ و عمیق در سطوح مختلف لایه های اجتماعی جوامع دینی دانست. در آن صورت نواندیشی دینی به سطحی از ادبیات و شعر و معنویت گرایی ادیبانه فرومی کاهد. ولله الحمد اولا وآخرا.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
فقه باید در طراحی نظام اقتصادی تعیین کننده باشد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/news/4396918/%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📚 پرواز به کتابخانهها از خانه با اینترنت
🔻حجت الاسلام ابوالفضل ادهمی:
امروزه می توان با وصل شدن به اینترنت به تمام کتابخانهها سر زد و مطالب مورد نیاز را از اینترنت دانلود کرد.
از جمله سایتهای مورد استفاده برای مطالعه آنلاین سایتهای
«ایرانداگ»
«نورمگز»
«کتابخانه قائمیه»
«علم نت»
«مگ ایران»
«سامانه اطلاعات پژوهشی ایران»
«گنجینه کتاب نوسا»
«همراه نور»
«ویکی نور»
«حدیث نت»
«حوزه نت»
«مرسلون»
«پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی»
به شمار می رود.
جستجوگر ایرانی #پارسیجو، قویترین موتور جستجوی فارسی است که با ارایه ۱۵ سرویس متنوع، یکی از پیشگامان حوزه آی تی کشور به شمار میرود.
hawzahnews.com/detail/News/461171
➕ @HawzahNews
قرائتی که هیچگاه فراموش نشد: نقدهای حسن انصاری بر دکتر محسن کدیور در زمینه تاریخ اندیشه امامیه
http://ansari.kateban.com/post/2755
http://ansari.kateban.com/post/2757
http://ansari.kateban.com/post/2758
http://ansari.kateban.com/post/2763
http://ansari.kateban.com/post/2765
http://ansari.kateban.com/post/3083
http://ansari.kateban.com/post/3201
http://ansari.kateban.com/post/3213
http://ansari.kateban.com/post/3236
http://ansari.kateban.com/post/3237
http://ansari.kateban.com/post/3254
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
حماسه حسینی. شهید مطهری. بخش اول.mp3
19.02M
🌘 #حسینیهاندیشه
🍁مکتبماندگار🍁
بازپخش سخنرانی
#استادشهیدآیتاللهمرتضیمطهری
پیرامون:
شخصیت حضرت اباعبداللهالحسین(ع)
#بخشاول
🌒🌒🌒
#مدرسهدرسگفتارآفاق
@afaghehekmat
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
حماسه حسینی. شهید مطهری. بخش دوم.mp3
14.04M
🌘 #حسینیهاندیشه
🍁مکتبماندگار🍁
بازپخش سخنرانی
#استادشهیدآیتاللهمرتضیمطهری
پیرامون:
شخصیت حضرت اباعبداللهالحسین(ع)
#بخشدوم
🌒🌒🌒
#مدرسهدرسگفتارآفاق
@afaghehekmat
"فلاسفة الأندلس: سنوات المحنة والنفي والتكفير"
http://mdn.tv/3mmA
@almayadeen
هدایت شده از الهادی
Mesbahol-Hoda3.pdf
4.01M
📜 #ویژه_نامه #مصباح_الهدی
➕نسخه جدید و گرافیکی
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری با موضوع امام حسین علیه السلام، عاشورا و اصحاب کربلا
🔺 @nasery_ir
خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه - مسلمانی که با محرم می آید و با محرم می رود
http://www.shabestan.ir/TextVersionDetail/413608
کاری جالب درباره تاریخچه مجالس عزای سید الشهداء به قلم استاد مهدوی دامغانی حفظه الله
https://www.cgie.org.ir/fa/news/216409