eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه - مسلمانی که با محرم می آید و با محرم می رود http://www.shabestan.ir/TextVersionDetail/413608
کاری جالب درباره تاریخچه مجالس عزای سید الشهداء به قلم استاد مهدوی دامغانی حفظه الله https://www.cgie.org.ir/fa/news/216409
🔻کتاب هایی درباره داعش به زبان فارسی ✍️ ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و اقدامات جنایتکارانه آن در سرتاسر جهان باعث شد تا پژوهشگران، روزنامه نگاران، داستان نویسان و مراکز مطالعاتی دست به تألیف آثاری درباره این گروه و بررسی آن از ابعاد مختلف کنند. در ایران نیز در همین مدت کوتاه حدود 50 عنوان کتاب و پژوهش منتشر شد که بخش اعظم آنها آثار تألیفی بوده است. 🔸در ذیل عناوین کتاب های منتشر شده فارسی درباره داعش که می تواند مورد استفاده محققان و علاقمندان فارسی زبان قرار بگیرد جمع آوری و به صورت فهرست وار عرضه می شود. 📚ده روز با داعش ✍️یورگن تودنهوفر/ ناشر: کوله‌پشتی 📚داعش: دولت اسلامی عراق و شام✍️محمد ابراهیم‌نژاد/ ناشر: دارالاعلام لمدرسه اهل البیت قم 📚کالبدشکافی داعش (ماهیت، ساختار تشکیلاتی، راهبردها و پیامدها)✍️سید علی نجات / ناشر: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران 📚 داعش: اندیشه و عمل ✍️سید رضا صدرالحسینی/ ناشر: زمزم 📚داعش از کاشت تا برداشت ✍️سید مهدی نورانی / ناشر: مؤسسه شهید کاظمی 📚داعش خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی ✍️بختیار علی/ ناشر: نشر مرکز 📚 داعش افکار و تشکیلات✍️عبدالمحمد شریفات / ناشر: دار الاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام 📚 داعش زیر ساخت های فکری و معرفتی✍️حسن مصطفی/ ناشر: موسسه فرهنگی و هنری آفتاب خرد 📚 داعش نستالژی خلافت✍️فؤاد ابراهیم/ مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور 📚داعش در سوریه پیشینه و روندها✍️اردوان احمدی/ ناشر: سیادت 📚 داعش معمای جذب✍️احمد زارعان و امیر احمد آزاد / ناشر: موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور 📚امارت تاریکی✍️ جواد نوائیان رودسری/ مؤسسه فرهنگی هنری خراسان 📚داعش (گزارشی از درون ارتش وحشت)✍️مایکل ویس و حسن حسن/ ناشر: نقد فرهنگ 📚زمینه های فکری ـ سیاسی جریان بعثی ـ تکفیری داعش (گزارش راهبردی شماره8✍️محمد اسماعیل نباتیان/ مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام 📚پسران دوزخ، فرزندان قابیل (رمان) ✍️مجید پور ولی کلشتری/ ناشر: عماد فردا 📚 در دام داعش (دولت اسلامی یا عقب گرد تاریخ)✍️ پییر ژان لویزار/ نشر نو 📚تروریست‌ها چه می‌خواهند؟ (از زیلات‌ها تا داعش)✍️لوئیز ریچاردسون، خدیجه حیدری، عسگر قهرمانپور/ دیلماج 📚داعشی خاطرخواه (رمان)✍️ هاجر عبدالصمد/ ناشر: کوله پشتی 📚داعش و نقش آن بر جغرافیای سیاسی خاورمیانه✍️ امید ریگی/ ناشر: شاپرک سرخ 📚داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی✍️ انستیتو تحقیقات استراتژیک روسیه، مترجم: پرویز قاسمی/ ناشر: دانشگاه امام صادق(ع) و شورای راهبردی روابط خارجی 📚کتاب چاپی گفتمان داعش؛ تبیین ذهنیت سلفیت تکفیری✍️مهدی قاسمی ورجانی/ ناشر: ستوس 📚 تراژدی داعش ✍️ معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه شهدای آذربایجان غربی 📚 تروریسم و تکفیر (از دوره باستان تا ظهور داعش) ✍️ جیمزام، لوتزوبرانداجی/ موسسه مطالعات اندیشه سازان نور 📚داعش شجره خبیثه (بررسی پیشینه و نقش محمدبن‌عبدالوهاب در شکل‌گیری داعش) ✍️ جواد بامری/ مؤسسه شهید کاظمی 📚 دایره المعارف مصور داعش: اولین دایره المعارف مصور تکفیری ها در ایران و جهان اسلام ✍️ علی مطهری نژاد / ناشر: تولی 📚تحلیل روانشناختی پدیده داعش با تاکید بر روان شناسی سیاسی✍️ سعید عبدالملکی/ نشر علم 📚 ناپلئون به جنگ داعش می‌رود (داستان طنز) ✍️ رومن پوئرتولاس/ ناشر: ققنوس 📚 داعش؛ خاورمیانه در آتش جهادگرایان✍️ کریم پورحمزاوی/ ناشر: نبشت 📚 دختری که از چنگ داعش گریخت (رمان)✍️ فریدا خلف/ مهرگان خرد 📚 داعش در آسیای مرکزی و افغانستان✍️ محمد پازوکی/ ناشر: خبرگزاری فارس 📚 داعش؛ شهروندان و تبلیغات دینی✍️ محمد کمالی باغستانی/ ناشر: سنجش و دانش 📚ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن✍️ سید علی موجانی/ ناشر: وزارت امور خارجه 📚 ایدئولوژی گروه‌های تروریستی تکفیری - وهابی؛ از القاعده تا داعش✍️ مهدی بخشی شیخ احمد/ ناشر: جهاد دانشگاهی اردبیل 📚رستاخیز داعش؛ تاریخ، راهبرد و رویکرد آخرالزمانی دولت اسلامی✍️ ویلیام مک کنتس/ نشر اسم 📚تحلیلی بر جریان بعثی تکفیری داعش (گزارش راهبردی5)✍️ مجمع جهانی اهل بیت (ع) 📚زمینه های رشد تروریسم در عراق؛ با تأکید بر جریان بعثی تکفیری داعش (گزارش راهبردی6)✍️ مختار شیخ حسینی/ مجمع جهانی اهل بیت(ع) 📚- خوارج و داعش؛ بررسی تطبیقی بر مبنای اندیشه های استاد مطهری✍️ علی اصغر خندان/ ناشر: بنیاد شهید مطهری 📚 در رقه بودم؛ خاطرات محمد الفاهم عضو جداشده داعش✍️ هادی یحمد/ ناشر: نارگل 📚عشاق زیر گیوتین داعش (داستان)✍️ مهدی اشتری/ نشر البرز 📚بربریت مدرن: تاملی بر اکنون و آینده داعش✍️ مهدخت ذاکری/ پژوهشکده مطالعات کاربردی قلم 📚 داعش و اسلام؟!✍️ علی باپیر/ ناشر: یالای رووناکی 📚داعش حقیقی و حقیقت داعش✍️ محمد حسن حبیبیان/ ناشر: پژوهش
📚 داعش و جبهه‌النصره چگونه می‌جنگند؟✍️ راچیا آرزومانیان و آرمینه آکوپیان/ موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور 📚داعش و چالش‌های تروریستی در خاورمیانه✍️ سعید حق‌پرست/ نشر هیمه 📚 وارونگی؛ نقد و بررسی بنیان‌های فکری جریان‌های تکفیری با تاکید بر داعش✍️ سید مهدی علیزاده موسوی / ناشر: بوستان کتاب 📚 نقش داعش در آخر الزمان✍️ محمد رضا جابری/ ناشر: راحیل 📚 تکفیری (رمانی درباره نفوذ داعش به ایران)✍️ مهدی دریاب/ ناشر: کتابستان 📚پرچم های سیاه ✍️ جابی واریک/ نشر ملورین 📚 در بازار اسیران✍️ دنیا میخائیل/ نشر نیماژ 📚 تولد اهریمن✍️ عبدالباری عطوان/ انتشارات علمی فرهنگی 📚دولت اسلامی خلافت دیجیتالی ✍️ عبدالباری عطوان/ نشر کلاغ
متن زیارت عاشوراء متنی اصیل است. اینجا درباره اش بخوانید http://ansari.kateban.com/post/1640
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
🔶 نام: #شهید #محمد_تولایی. 🔶 جرم: طلبه بودن. 🔶 محل ضربت خوردن: داخل پیکان لاکچریش و بعد از بیرون آمدن از کتابخانه. 🔶 وضعیت تاهل: متاهل و دارای سه فرزند. 🔶 وضعیت اسکان: مستاجر @fishemenbar
هدایت شده از دروس
👆فرزندان محمد تولایی، طلبه مضروب مشهدی که صبح امروز آسمانی شد😔 چرا روزهای اول که هنوز می‌توانست حرف بزند، هیچ خبرگزاری حاضر به مصاحبه با او نشد؟ و چرا مراسم را اعلام نکردند و سریع بدون اطلاع طلاب تشییع شد؟ ❓ نکند‌ حرفهایش، و تشییعش، چُرت آقایان را پاره می‌کرده؟ ♨️ اخبار داغ حوزه: @dph110 👉
لاتدعونی ویکِ ام البنین تذکرینی بلیوث العرینِ کانت بنون لی ادعی بهم والیوم اصبحت و لا مِن بنینّ اربعه مثل نسور الربی قد واصلوا الموتّ بقطع الوتینِ تنازع الخرصان اشلائّهم فکلهم اّمسی صریعا طّعینّ یالیتّ شِعری اّکما اّخبروا بان عباسا قطیع الیمین
آیا امام حسین(ع) برای حکومت قیام کرد؟(استاد محمد تقی سبحانی) قسمت اول ۱.در سده معاصر این پرسش بارها به میان آمده و دیدگاه های گوناگونی را برانگیخته است. در این خصوص، دیدگاه روشنفکران دینی ایران و روحانیت همسو با آنان، از همه جالب‌تر و عبرت‌انگیزتر است؛ آنان که پیش از انقلاب، در فضای چپ مارکسیستی می‌زیستند، با تفسیر انقلابی‌منش از نهضت حسینی، نه تنها این حرکت را منحصر در یک قیام سیاسی می کردند بلکه همه حقائق دیگر عاشورا را به سود این نظریه به فراموشی می‌سپردند و یا به تیغ تحریف و تکذیب می‌بریدند. از میان این گروه، دکتر علی شریعتی و آقای صالحی نجف‌آبادی را به طور مشخص می توان نام برد. همین گروه، آن گاه که از عرصه کشتی جمهوری اسلامی پیاده گشتند و به فکر اصلاحات سیاسی افتادند، بنای تفسیر معکوس گذاشتند و از اساس هر گونه انگیزه سیاسی را در سیدالشهداء(س) انکار کردند و در افراطی‌ترین تحلیل، همه حرکت ایشان را در قالب یک «فرار از حکومت جور» به تصویر کشیدند. اینان بر این باورند که امام(ع) تنها به دلیل فشار حکومت برای بیعت بود که به پذیرش دعوت کوفیان برای تشکیل حکومت تن داد و در میانه راه نیز از این نیت بازگشت. در تفسیر کلاسیک از این گروه، پیام‌آوران الهی هرگز به دنبال به دست گرفتن حکومت نبودند و تنها اجرای قسط و عدالت را از حکومت های حاکم می خواستند. نمونه ایرانی این تفسیر در مهندس بازرگان( در سال‌های واپسین) و نسخه قدیمی‌تر آن در علی عبدالرازق مصری قابل پیگیری است. ۲.وجود عناصر حکومت در قرآن کریم و سیره پیامبر اسلام چنان است که جای انکار نمی گذارد که دولت‌سازی بر محور پیامبر اکرم، یکی از اصول رسالت اسلامی بوده است. این نکته را با شواهد فراوان، در نقدهائی که سنیان بر عبدالرازق و شیعیان بر بازرگان نوشته اند، به خوبی می توان دید. مطالعه کتاب «الدین و الدوله» از علی بن ربّن طبری(پزشک مسیحی در قرن سوم که استاد زکریای رازی بود و مسلمان شد و این کتاب را در حقانیت نبوت پیامبر اسلام نوشت) را توصیه می کنم که او مهم ترین شاهد بر همسانی موعود انجیل با شخصیت پیامبر را همین تلاش رسول الله(ص) برای تاسیس دولت می داند. تشکیل حکومت توسط پیامبر در مدینه کاملا در حالت اختیار بود و مقدمات شکل گیری آن را خود پیامبر با پیمانهای پیش از مدینه و از آغاز حضور در میان اهل یثرب، سبب شدند. دستورات قرآنی هم دقیقا در راستای حاکمیت ایشان در بین مسلمین است و با اثبات لزوم فرمانبرداری و افتراض طاعت، تنها فرمان ایشان را به عنوان فصل الخطاب در مدیریت اجتماعی می داند. این در حالی است که گزینه های دیگر نیز فراروی پیامبر بود و ایشان می توانستند با وانهادن حکومت به مردم، تنها اجرای عدالت و تحقق احکام را از آنان طلب کنند. ماجرای انتصاب امیرمومنان(ع) به مقام ولایت و موضوع جانشینی رسول خدا(ص) در واقعه غدیر و امثال آن، نیز بی گمان به حق خلافت برای امام معصوم می انجامد و تلاش ایشان برای دستیابی به این جایگاه را موجه و معقول می سازد. خلافت سیاسی هر چند همه هویت ولایت معصومان نبود اما به عنوان بخشی از این مقام و منصب، جزء جدائی ناپذیر اندیشه تشیع در سراسر تاریخ به شمار رفته است. ۳.اگر گرفتن خلافت اصلا در دستور کار امام حسین(ع) نبود، نباید دعوت کوفیان را برای حکومت در هیچ شرایطی می پذیرفت و از این کار به روشنی استنکاف می کرد، چرا که پذیرش دعوت نه تنها فشار سیاسی را بر امام(ع) سخت‌تر می ساخت و دستگاه خلافت را بیشتر بر علیه ایشان حساس می کرد، بلکه اساسا با هدف و برنامه امام در تنافی بود. شاهد دیگر بر این که امام حسین دعوت کوفیان را تحت فشار و به اجبار نپذیرفت، این که امام سجاد(ع) و امامان بعدی در همین تنگنای سیاسی بودند ولی دعوت مکرر شیعیان را نپذیرفتند و با مماشات با خلیفگان، سرمایه های شیعه را برای تربیت انسانِ تراز و ساختن آینده ای پرتوان‌تر ذخیره کردند. برعکس، این زیدیان و حسنیان بودند که به این دعوت ها پاسخ مثبت می دادند و برای سرنگونی سران خلافت و تشکیل حکومت دینی، ستیز و پیکار می کردند. ۴.اجمال مدعای ما که با همه مدارک تاریخی نیز راست می‌آید، آن است که اهل بیت(ع) تا حدوث واقعه عاشورا، پروژه بازگرداندن خلافت به مدار اصلی و گرفتن حق ولایت سیاسی خود(که به منظور اصلاح امت رسول الله(ص) بود) را در دستور کار خود داشتند و هر زمان که شرایط را مناسب می دیدند، بدان قیام می کردند و اما پس از یاس از همراهی مردم(حضور حاضر و وجود ناصر) با تحریم «دولت جور و غاصب» و مبارزه منفی با آن، به احیای سنت نبوی در قالب شکل دهی به یک «جامعه محدود و مطلوب»(شیعه) و در واقع تاسیس یک «دولت مقدور» بسنده کردند و بدین ترتیب، ولایت جامعه مومنان در صورتی دیگر غیر از حکومت سیاسی ادامه یافت. @philtheo
آیا امام حسین(ع) برای حکومت قیام کرد؟(استاد محمد تقی سبحانی) قسمت دوم ۵. البته این برداشت شیعه از امامت که حکومت را جزئی از اصل ولایت (و البته نه مهم‌ترین عنصر ولایت و نه جزء تعطیل‌ناپذیر از آن) می داند، با برداشت های معاصر که همه اسلام و ولایت را در حکومت خلاصه می کنند و برای حفظ نظام سیاسی، همه چیز و همه کار را مجاز و مشروع می دانند، فاصله بسیار دارد. حکومت در اندیشه قرآن کریم و سیره معصومان تنها یکی از راه‌های پیاده سازی اهداف بعثت می باشد و منحصر دانستن دین در دولت‌داری، خطائی است که بر سر اثبات آن، باید تاریخ و سیره و عقل و نقل را قربانی کرد. از آن سو، انکار ولایت سیاسی به عنوان بهترین و عادی‌ترین راه برای تحقق ارزش‌های الهی در حیات انسان‌ها، ستیز با اصول مکتب و تجربه بشر است ولی نباید فراموش کرد که رسولان و‌امامان، دولت دینی را در صورت وجود قدرت( حضور حاضر و وجود ناصر) و در سایه پذیرش عمومی(رضایت) برپا می کردند و با نبود شرایط، راه های دیگر را برای تربیت امت و توسعه دیانت ترجیح می دادند. ۶.به نظر می رسد که این تحلیل می تواند لحظه لحظه نهضت حسینی را از هنگامه پرهیز از بیعت تا پذیرفتن دعوت و تا مذاکره برای یافتن راهکاری برای حفظ امام و شیعیان و در فرجام فاجعه، ایستادگی قهرمانانه در برابر ستم و سیاهی و اعلان حقانیت خود برای احیای سنت و حاکمیت عدل، به خوبی تبیین و توجیه کند. کانال اطلاع رسانی دکتر محمد تقی سبحانی @philtheo
📁 الهیات تعزیت ▪️الاهیات تعزیت، مجموعه بحث‌های الاهیاتی‌ای را دربرمی‌گیرد که به ارتباط سوگواری‌های دینی با خداوند می‌پردازد. ارتباط سوگواری با خداوند، چگونگی رابطه علم، قدرت و اراده الاهی با مصیبت و رنج، نسبت اندوه با اسماء و صفات الاهی، نسبت فدیه با خداوند و با گناه مؤمنان و تأثیر تعزیت دینی در رفتارهای اجتماعی دیندارانه، از مهم‌ترین موضوعات الاهیات تعزیت است. در این پرونده که به مناسبت ایام سوگواری امام حسین علیه‌السلام تهیه شده، به برخی از این مضامین پرداخته‌ایم. 📎 پیش‌درآمدی به «الاهیاتِ تعزیت» ✍🏻یاسر میردامادی ✔️هدف نهایی این نوشتار، گشودن، و یا باز نگاه داشتنِ، باب تأملِ سنجش‌گرانه‌ی الاهیاتی درباره‌ی سوگواری است. http://dinonline.com/doc/note/fa/4366/ 📎 مضامین «الاهیات تعزیت» در اسلام و مسیحیت ✍🏻نعیمه پورمحمدی ✔️این نوشتار با آگاهی از اختلاف بنیادین شهادت امام حسین (ع) و صلیب مسیح (ع) به دنبال آن نیست که نشان دهد «هویت این دو رخداد» با هم مشترک هستند،‌ بلکه از «رویکرد دین‌داران به این دو رخداد» سخن می‌گوید. http://dinonline.com/doc/note/fa/4365/ 📎تأملی بر رابطه مؤمن سوگوار با خداوند ✍🏻علی مهجور ✔️محور اصلی الاهیات تعزیت، انسانی الاهی است که به خاطر خداوند به شهادت رسیده است و مؤمنان از طریق عزاداری برای این شهید، تقرب به خداوند را می‌جویند. در واقع وقتی ما از این پدیده با عنوان الاهیات یاد می‌کنیم، محور مباحثمان، اصل حادثه رخ‌داده نیست. حادثه رخ‌داده شهادت آن انسان الاهی است، اما آنچه در الاهیات تعزیت بما هو الاهیات، اهمیت می‌یابد موضوع خداوند و رابطه مؤمنان یک دین با اوست. http://dinonline.com/doc/note/fa/4364/ 📎عاشورا و الهیات رنج ✍🏻رضا بهشتی معز ✔️مراد از الهیات رنج در این رویداد قدسی (رویدادی که دست‌کم یکی از عناصر آن‌را بتوان به‌مفاهیم قدسی رسانید، نسبت داد یا با عنصری قدسی شرح کرد) پژوهش در همین رنجی است که آدمیان برای نزدیکی به حسین (ع) و یاران او می‌برند و در ان رنج حسین را شریک می‌سازند. به این معنا که حسین (ع) تا چه میزان و چگونه در رنج ما شریک است و ما چگونه و تا چه میزان در رنج قدسی او شریکیم و تلاش ما برای بازافرینی رنج حسین تا چه میزان و چگونه ما را به ملکوت خدای حسین نزدیک می‌کند؟ http://dinonline.com/doc/article/fa/5726/
مناظره ای درباب اصالت زیارت عاشورا☝️
استاد حسن انصاری: خلط علت و دلیل در گفتار آقای دکتر سروش در خصوص تحلیل عاشورا گفتار جالب توجه و مفیدی از آقای دکتر سروش می شنیدم درباره تحلیل عاشورای حسینی. دسته بندی جالبی داشت درباره تحلیل های مختلفی که تاکنون از این واقعه عظیم تاریخی به دست داده شده. اما آنچه آن را آقای سروش تحلیل خود از این واقعه معرفی می کرد این بود: سید الشهداء (ع) به تعبیر دکتر سروش با واقعه عاشوراء در واقع تنها روبرو شد به این دلیل که از مدینه خارج شد به جهت آنکه در مدینه امنیت جانی نداشت و چون نامه هایی هم از اهالی کوفه دریافت کرده بود به همین سبب رهسپار کوفه شد و نهایتا با بی وفایی و بد عهدی آنان روبرو شد و چون او مخیر بین عزت و ذلت شد و اجازه بازگشت به امام داده نشد و حر ریاحی جلوی کاروان حضرت را گرفت امام عزت را برگزید و تسلیم خواسته دشمن نشد. این است تحلیل ایشان از واقعه کربلا. کلام دکتر سروش متین است آنجا که می گوید حضرت با علم به اینکه جز شهادت نصیب او و خاندانش نمی شود تن به ذلت نداد و عزت ماندگار را پذیرا شد منتهی آنجا که این رفتار امام را سیاسی تلقی نمی کند و ریشه های چنین انتخابی را مد نظر قرار نمی دهد به نظرم دکتر سروش به خطا رفته است. امام حسین به این دلیل در مدینه دیگر امنیت جانی نداشت و شبانه ناچار به ترک مدینه شد که دعوت بنی امیه را برای بیعت با یزید تن زد و این اگر با تاریخ و ادبیات آن عصر آشنا باشید بزرگترین اقدام ضد حکومتی تلقی می شد به ویژه اینکه این کار از سوی امام حسین سر زده بود، یعنی فرزند امیر المؤمنین و کسی که در کانون اصلی توجهات برای به دست گرفتن منصب خلافت بود و برادرش با صلحی که تماما مضمونی سیاسی داشت و تنها برای مدت محدودی خلافت را به معاویه، پدر یزید واگذار کرده بود صورت می گرفت. طبق قرار صلح، معاویه حق تصمیم گیری درباره خلافت بعد از خودش را نداشت و بنابراین وقتی امام حسین با یزید بیعت نکرد و از پذیرش درخواست آنان تن زد این بزرگترین رفتار و اقدام سیاسی تلقی می شد و مهمترین چالش برای حکومت متزلزل یزید بود. بنابراین برخلاف تعبیر آقای سروش حضرت سید الشهداء تنها در یک مخمصه گرفتار نیامده بود. او انتخابش آگاهانه بود و این انتخاب آگاهانه از روز نخست بود، همان روزی که از پذیرش بیعت با یزید تن زد. مسئله برخلاف نظر آقای دکتر سروش این نبود که چون در نهایت راهی جز انتخاب میان نام و ننگ برایش باقی نماند حضرت نام و عزت را برگزید. آقای دکتر سروش در این تحلیل نامه های اهل کوفه را به حضرت چندان مورد توجه قرار نمی دهد و برای آن در تحلیل خود محوریتی نمی بیند. البته این درست است که عدم بیعت با یزید به سبب دریافت نامه ها نبود اما بی تردید روند حوادث با آن نامه ها مرتبط بود و آن نامه ها گرچه همه از یک لون نبودند و انگیزه های نامه نگاران چنانکه در آن نامه ها ثبت شده همه یکسان نبود اما به هرحال مطالعه آنها برای درک انتخاب های امام و بعد سیاسی حرکت سید الشهداء کاملا مهم است. اتفاقا درونمایه چالش بر انگیز رفتارش را نسبت به دستگاه بنی امیه سید الشهداء مکرر از آغاز حرکت در گفتارها و مکتوب هایش بیان کرده و بررسی های تاریخی تردیدی در آن نمی گذارد. در واقع شاید درست ترین تحلیل نسبت به عاشوراء این است که بگوییم حرکت امام حسین حرکتی برای اصلاح وضع امت پیامبر و احیای دوباره دیانتی بود که گرفتار ظواهر شده و معنا را از دست داده بود. دین را به مسلخ قدرت برده بود و درونمایه اخلاقی و معنوی و الهی پیام پیامبر را به کنار گذاشته بود. خلافت را بر نبوت ترجیح می داد و سنت خلیفگان را بر قرآن و پیامبر برتر می نشاند. کار به جایی رسیده بود که صدای حق شنیده نمی شد و همه غرق در ظواهر بی معنا بودند. تصورش را بکنید امتی را که یزید و معاویه نمایندگان آن باشند و نمادهای وحدت جماعت. سید الشهداء از آغاز می دانست که عدم دعوت یزید چه پیامدهایی برای او خواهد داشت اما در عین حال نمی توانست مخالفت خود را با یزید و بنیاد خلافت و دستگاه او نشان ندهد. فرصتی تاریخی بود تا برای همیشه مشروعیت دستگاه خلافت را به چالش بکشد. از نقطه نظر تاریخی چنین هم شد. در برابر مکتب خلفاء، مکتب اهل بیت با عاشوراء جان گرفت و در تاریخ همواره به عنوان مرجع و الگو مورد توجه مخالفان دستگاه قدرت سیاسی خلیفگان مورد اشارت بود. کار سید الشهداء احیای مصلحانه بود. با این حساب به نظرم آقای دکتر سروش در این گفتار خود به یک معنا جای علت و دلیل را به تعبیر متکلمان عوض کرده است. باری ترک مدینه به جهت خطری که بر جان او می رفت درست است اما این سبب اصلی اقدامات بعدی سید الشهداء نبود. دلیلی است که درستی گزاره ما را درباره سبب اصلی حرکت حضرت نشان می دهد و بدان رهنمون می کند. سبب را باید در همان چه گفتم دید و جستجو کرد. @phitheo https://t.me/azbarresihayetarikhi
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 پیشنهادهای عاشورایی مجید معارف... ♦️ دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ✅ استاد تمام رشته ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، کتاب‌های «حماسه حسینی»، کتاب «پس از پنجاه سال: پژوهشی تازه درباره قیام حسین (علیه السلام)»، «دانشنامه امام حسین (علیه السلام)» و «اعلام‌الهدایة» را به‌عنوان پیشنهاد مطالعه درباره عاشورا و اهداف قیام امام حسین (علیه السلام) معرفی کرد. 🌴 دکتر مجید معارف؛ نویسنده و استاد دانشگاه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران که تألیف ده‌ها عنوان کتاب و صدها عنوان مقاله را در کارنامه علمی خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، چهار کتاب با موضوع عاشورا و امام حسین (علیه السلام) را به علاقه‌مندان معرفی کرد. ✅ وی بیان کرد: در ارتباط با امام حسین (علیه السلام)، کتاب‌های بسیار زیادی از قدیم تاکنون، به‌ویژه در دوران معاصر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوشته شده که از میان انبوهی از این‌گونه آثار، چهار کتاب را بنا به اولویت‌هایی معرفی می‌کنم. نخستین اثر، کتاب گرانسنگ استاد شهید مرتضی مطهری به نام «حماسه حسینی» است که در سه جلد، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها، منابر و یادداشت‌های شهید درباره قیام امام حسین (علیه السلام) را شامل می‌شود. 🌴 نویسنده کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنت»، با اشاره به اینکه آثار شهید مطهری خوشخوان و برای همه مفید است، افزود: ارزش ویژه کتاب این است که استاد مطهری سعی کرده به نقد اخبار و وقایعی از عاشورا که به‌زعم ایشان از تحریفات این واقعه است، بپردازد. شهید هم اخبار و وقایع صحیح و هم اخبار تحریف‌شده را بیان کرده و به دنبال آن بوده تا پیرامون این اخبار آسیب‌شناسی داشته باشد. استاد مطهری در این سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها، تحریفات را براساس اسناد و منابع تاریخی معرفی و پیامدها و اهداف قیام امام حسین (علیه السلام) را روشن کرده است. ✅ دکتر معارف در ادامه با معرفی کتاب «پس از پنجاه سال: پژوهشی تازه درباره قیام حسین (علیه السلام)» اثر مرحوم علامه جعفر شهیدی، گفت: ایشان یک شخصیت جامع بین حوزه و دانشگاه بوده که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده و در دانشگاه نیز یک استاد مسلم بوده است. این شخصیت ارزشمند، کتاب‌های بسیار محققانه‌ای درباره برخی ائمه و معصومین ازجمله حضرت زهرا (سلام الله علیها)، امام حسین (علیه السلام) و امام سجاد (علیه السلام) نوشته است. کتاب گرانسنگ «پس از پنجاه سال: پژوهشی تازه درباره قیام حسین (علیه السلام)» از آثار ماندگار سید جعفر شهیدی است که از تحقیق تاریخی ویژه‌ای برخوردار است. 🌴 ایشان ادامه دادند: مرحوم شهیدی علت فاجعه را فقط در سال 60 و 61 هجری جست‌وجو نمی‌كند، بلکه عزيمت خود را برای تحليل حادثه، سال‌ها قبل قرار داد. او اين حادثه تاريخی را به مثابه يک معلول مورد بررسی قرار می‌دهد و تلاش می‌كند كه علل و ريشه‌های آن رخداد را برجسته کند. ✅ استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، همچنین با پیشنهاد مطالعه «دانشنامه امام حسین (علیه السلام)» اثر آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری که از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شده، اظهار کردند: این اثر دائرة‌المعارف‌گونه‌ای درباره امام حسین (علیه السلام)، شخصیت، یاران، حماسه‌ها، رجزها و اخبار مراحل قیام از مدینه تا کربلاست. 🌴 این نویسنده افزودند: هم دوره کامل و هم تلخیص این اثر در قالب چند جلد منتشر شده است. این دانشنامه به‌عنوان یک اثر مرجع برای اصحاب پژوهش قابل استفاده است. ✅ دکتر معارف در معرفی چهارمین پیشنهاد مطالعه عاشورایی، گفتند: کتاب «اعلام‌الهدایة» مجموعه‌ای 14 جلدی به زبان عربی است که هریک از جلدهای آن به یکی از چهارده معصوم می‌پردازد. این کتاب را انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، راهی بازار نشر کرده است. ترجمه فارسی این اثر نیز با عنوان «پیشوایان هدایت» منتشر شده است. ✅ ایشان تصریح کردند: جلد پنجم این مجموعه به پنجمین معصوم یعنی امام حسین (علیه السلام) اختصاص دارد. این کتاب براساس مستندات تاریخی، زندگینامه و مراحل مختلف قیام امام حسین (علیه السلام)، همچنین انعکاسی از گلمات و سخنان گهربار آن حضرت را پیش‌روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ http://b2n.ir/75224 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
پروژه عبدالکریم سروش در نگاه بیژن عبدالکریمی پروژه سروش را می توان در چهار گام بزرگ تعریف کرد در دوران جوانی، سروش هم ذات دین و هم معارف دینی را اموری مقدس برمیشمرد. در میانسالی سروش با نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت قائل به ثنویت نومن و فنومن کانتی گشت و مبتنی بر این نگاه برای نومن و ذات دین قائل به حقیقتی قدسی شد که در بستر فهم مومنان به امری انسانی، تاریخی و لذا عرفی و سکولار تبدیل می شود. به عبارت دیگر، سروش معتقد می گردد که فهم و معرفت در بستر زمان و مکان و در سیاق کل معرفت بشری قبض و بسطی تاریخی پیدا می کند. در گام بعدی سروش به تدریج از نظریه ی قبض و بسط تئوریک شریعت عبور می کند و در گفتمان "بسط تجربه نبوی" تجربه دینی ناسوتی بشری را جانشین دین مقدس و تجربه تاریخی نبوی را جایگزین وحی می سازند. سروش در دوران پیری، گام دیگری نیز برمی دارد و در گفتمان "رویاهای رسولانه" وحی و متن مقدس را به رویاهای بشری تقلیل می دهد. در نگاه عبدالکریمی، پروژه گام به گام سروش مراحل گوناگونی از روند هر چه سکولاریزه تر شدن تفکر دینی و معنوی در اندیشه ایشان می باشد. به سخن دیگر، برای رسیدن به اندیشه ای یکسره سکولار و نیهیلیستیک تنها یک گام مانده است و آن تلقی وحی نبوی به منزله توهمات نبوی است. منبع: پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر بیژن عبدالکریمی ۱۳۹۷ انتشارات نقد فرهنگ سید جواد میری
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰ابطال نظری ریشه های تروریسم کور عرب گرایی ✅ مفهوم شناسی و تمایزملت، قبیله و قوم https://eitaa.com/drmousanajafi
Zahra GH: سایتی برای آشنایی با فیلسوفان زنده معاصر بر اساس تخصص و فیلد کاری: Https://philpeople.org/ @Fdparizi
تصوف؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها قسمت اول تصوف از قرن دوم‌ به تدریج در محیط اسلامی پا گرفت و پرورده شد و در سده های میانی به یکی از عوامل مهم اثرگذار در حوزه فرهنگی و اجتماعی بدل گشت و تا به امروز در شرق و غرب جهان اسلام با نام‌ها و نشان‌های مختلف به حیات خویش ادامه می‌دهد. این تصویر کلی هر چند روایت صادقی از هویت تاریخی تصوف است ولی هرگز گویای حقائق پیدا و پنهان صوفیه نیست و بدین سادگی نمی توان از ابعادِ تو‌درتو و آدابِ و آیین پیچ در پیچ آن پرده برداشت. اهمیت و دشواری شناخت تصوف و پاره های هویتی و معرفتی آن نیز از همین پراکندگی و پیچیدگی‌ها بر‌می آید. صوفیان همواره خود را فرامذهبی و فراآیینی دانسته اند و هر گونه خاستگاه بیرونی و ریشه معرفتی و تاریخی را برای خویش انکار کرده اند. همین ویژگی به تصوف فرصت داده است تا به رنگ هر مذهب فکری و فقهی درآید و خود را در هر آیینی به همان آهنگ ساز کند. از این روست که صوفی در لباس اشعری، حنبلی، شیعی و معتزلی به یکسان ظاهر می‌ شود و با گبر و مسلمانی کنار می‌آید و سنت و مدرنیته را به یکسان پذیرا می شود. درویشان البته این همرنگی و همزبانی با هر فرقه و طائفه را مذهب عاشقی می‌‌دانند که از هر مذهب جداست و از این رو، جنگ هفتاد و دو ملت را عذر می نهند. با این حال، صوفیان تقریبا از همان آغاز، حساب خود را از سایر مسلمانان جدا ساختند و با برتربینیِ راه و رسم خویش، برای خود حلقه های خاص برگزیدند و تکایا و خانقاه‌ها ساختند. این خودگروی و انزواجوئی از خلق، کار متصوفه را به فرقه گرائی کشاند و برخلاف ادعای نخستین، مذهب عشق به ستیزه جوئی با فقیهان و متکلمان درآمد و حتی دامنه نابردباری آنان به سایر فرقه های صوفیان کشانده شد و رسم طرد و تکفیر به میانه مدعیان صفا و مروت در یک فرقه واحد نیز رسید. این واگرائی‌ها زمانی پر رنگ‌تر و پیچیده‌تر گشت که طریقت‌های صوفیه با جعل سلسله انساب و موروثی کردن خرقه ارشاد، راه حقانیت را بر دیگر صوفیان بستند و هر گروه با انحصار‌گرائی و با اعتبار بخشی به راه و رسم خود، سلوک معنوی را به دالانی برای قطب‌پرستی و سرسپاری به مرشد و شیخ بدل ساخت. درون‌گرائی و باطن‌گروی در مسلک درویشان، باب کرامت سازی و خرافه اندازی را بازگذاشت و با بالا گرفتن ادعای مقامات در میان بزرگان صوفی، ژنده‌پوشی و دستگاه ساده صوفیانِ نخستین کم‌کم جای خود را به اشرافیت معنوی و سلسله مراتب مریدان و سالکان سپرد. اعتقاد به شهود شخصی به عنوان تنها راه دریافت حقیقت -آن هم شهود شیخ و قطب طریقت- در کنار انکار عقل و شریعت ، راه را بر خیال افسارگسیخته و تمایلات رهای بشری گشود و تصوف به دامنی برای پرورش و پرواز وهم در دنیای بی انتها و بی سنجه ذوق و ذهن‌ ‌بدل گشت. با ورود عنصر اندیشه‌ورزی به فضای وهم‌آلود صوفیانه، هر چند دامن خیال، اندکی برچیده شد، اما همزمان، راه خِرد در هزارتوی انگاره‌های نوستالوژیک هنری و ادبی گم شد و به تدریج عقل نیز در کمند تخیلات بی‌مهار اهل دل گرفتار آمد. به این ترتیب، داستان شطح‌گوئی و تناقض‌پردازی که روزگاری به حلقه مشایخ و مریدان محدود بود، در دوره میانه، با چاشنی تفلسف، به یک چالش جدی بدل گشت و مغزهای بزرگان تصوف را قرنها به کار عقلانی‌سازی مفاهیم پارادوکسیکال کشاند و صوفیان قلندری و ملامتی را در قید و بند داده های فلسفی گرفتار ساخت. البته چهره چندگانه تصوف به همین جا ختم ‌نمی شود: چنان که گفتیم، تصوف در هر مذهب و مأوآ که جای گرفت، سیرت خود را در آن گذاشت و صورت از آن بازگرفت. همین صورت‌ها و سیرت‌های در هم تنیده است که کار شناخت تصوف را دشوارتر و راه بازشناسی هویت آن را از آموزه‌های اصیل دینی با سختی مواجه می سازد. وقتی که تصوف با تشبیه حنبلی و جبر اشعری و تنزیه اعتزالی و ولایت شیعی گره می خورد و خود را در شبه قاره با حنفی‌گری و سلفی پیشگی، و در ایران با تشیع قلندری، و در عراق با صابئی ‌گری و ایزدی‌گرائی، و در ترکیه با فرقه‌های غالیانه و علی اللهی و در شمال آفریقا با مسجد و مدرسه پیوند می‌زند، روشن است که کار یک پژوهشگر تصوف با چه تنگناهائی مواجه می شود و در این میدان آشفته، تکلیف یک ناظر ناوارد پیشاپیش روشن است. فرقه های صوفی با دنیای سیاست نیز یکدست و یک‌ساز نبوده اند و بسته به شرایط و زمینه ها، واکنش‌های مختلفی از خود بروز داده‌اند؛ در حالی که بیشتر صوفیان با سیاست میانه ای نداشته و یا با قدرت‌های زمان همراهی می کردند، گروه‌هائی هم بوده اند که در راه حق‌طلبی و آزادی‌خواهی تلاش و مجاهدت داشتند. ادامه در پست بعد قسمت دوم: https://t.me/mtsobhani/192 تصوف؛ شاخصه‌ها و نقدها قسمت دوم ماجرای صوفیه و سیاست اما در دوران معاصر بسی پیچیده تر و‌حیرت‌انگیزتر است. در حالی که فرقه های صوفیه در ایران و برخی کشورهای همجوار به عشق‌بازی با حکومت‌های فاسد و دولت‌های استعماری سرگرم بودند و یا دست کم سر ب
ه گریبان خویش داشتند، برخی حرکت‌های صوفیانه در شمال آفریقا قدم در راه استقلال و آزادگی از یوغ طاغیان و اشغالگران گذاشتند. این ناهمگونی و ناپایداری در مواضع سیاسی، قبل از هر چیز ریشه در رویکرد انفعالی و منطق انزواجویانه تصوف دارد. صوفیان برخلاف سنت پیامبران، معنویت را در زاویه و دیر جسته‌اند و سلوک در درون را با حضور در حیات اجتماعی در تنافی دیده ‌اند. خلاصه آن که تصوف را هم به دلیل آسیب‌ها و آرایه‌ها و هم به سبب واقعیت‌ها و فرصت‌ها نمی توان نادیده گرفت و از سوی دیگر، شناخت این پیکره پراکنده و چهره‌ چندگون هم بدون مطالعات دقیق نظری و میدانی به فرجام نیک نمی‌رسد. از این رو، کارگروه تصوف (در دفتر تبلیغات اسلامی) که اساتید و محققان تصوف‌پژوه چندی را در خود جای داده است، تصمیم بر آن گرفت که با پی ریزی سلسله همایش‌ها و نشست‌های تخصصی، به ادبیات علمی در این زمینه دامن زند. نخستین همایش تصوف شناسی انتقادی، با عنوان «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها»، به دنبال فراخوان اندیشه‌ورانِ دردشناسی است که صبورانه و مخلصانه قدم در این راه نهند و با تولید ادبیات علمی در این خصوص، راه روشنی فراروی جامعه اسلامی ایران و به ویژه نسل جوان قرار دهند. در این راه عنایات اولیای الهی و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) را توشه راه خود می دانیم و همت اندیشمندان حوزه و دانشگاه را بزرگ‌ترین سرمایه در این راه بلند و مقدس می انگاریم. از همه عزیزانی که در ابعاد علمی و اجرائی، مسئولان این همایش را یاری رساندند، تشکر و قدردانی می کنیم و دست همکاری به سوی دیگر بزرگوارانی که با آثار و آرای خود ما را مدد می رسانند، دراز می کنیم. محمد تقی سبحانی رئیس همایش ملی تصوف؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها https://t.me/mtsobhani
هدایت شده از 
عرفان و تصوف در گستره روایات.PDF
180.8K
مقاله: «عرفان و تصوّف در گستره روايات» نویسنده : نشریه معارف عقلی، شماره ۸ @fvtt_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 گفتگوی دو استاد حوزوی درباره برگزاری همایش 🔹 رسول جعفریان: برگزاری همایش تصوف، زیبنده دفتر تبلیغات نیست متن کامل: yon.ir/g3QDw 🔹 محمد تقی سبحانی: از وضعیت صوفیه در ایران امروز، آگاهی چندانی ندارید متن کامل: yon.ir/jj6iq@HawzahNews|