eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سه اثر درباره جریان شناسی اندیشه اسلامی ازدومتفکر مصری☝️☝️
: ➕تقابل اصلی ما در رقابت با غرب، برآمده از لایه های عینی و انضمامی تمدن غرب است که پیاده روی اربعین می تواند در این رقابت نقش مهمی ایفا نماید؛ چراکه هنوز خلوص، اصالت و رنگ و بوی الهی در آن غلبه دارد. ➕مناسک دینی جمعی یکی از ظرفیت های منحصربه فرد اسلام در تربیت نفوس و زمینه سازی تحقق تمدن اسلامی است. این مناسک، بُعد عملی دین هستند که هم ظهور باورهای دینی بوده و هم شاخصه دینداری می باشند؛ از همین منظر مناسک دینی در معرض عرفی شدن قرار دارد و ممکن است به جای اینکه برآمده از عمق معرفتی و انگیزه های دینی باشد، دچار ظاهرگرایی و پوسته ای شدن شود. ➕اولین سطح عرفی شدن دین در عقلانیت و نظام معرفتی راهپیمایی اربعین است. عقلانیتی که مجموعه امیال و کنش های رفتاری ما را مدیریت می کند و در عرصه راهپیمایی اربعین ظهور پیدا کند، می تواند دچار عرفی شدن شود. دومین سطح، نظام انگیزشی و گرایش های ما در راهپیمایی بوده و سطح سومی که می تواند دچار عرفی شدن شود نظام رفتاری در دو حوزه فردی و اجتماعی است. ➕نگاه تقلیل گرایانه به منسک اربعین و کارکردهای آن؛ حاکمیتی شدن مناسک دینی و راهپیمایی اربعین؛ خروج مناسک از ماهیت سنتی اصیل و ایجاد زمینه مدرن شدن و غلبه فرم بر محتوا؛ فردی شدن و ورود بدعت ها به مناسک و ورود خارج از چهارچوب سلیقه افراد از زمینه های عرفی شدن پدیده اربعین هستند. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانے‌و‌اسلامے
کتابی درحوزه سلفی پژوهشی با نام صناعه السلفیه☝️☝️
اليسار الإسلامي: محاولة لتأسيس لاهوت تحرري إسلامي – إضاءات https://www.ida2at.com/islamic-left-an-attempt-to-establish-an-islamic-liberal-theology/
محمد هاشم يكتب: الإخوان واليسار الإسلامي.. جماعة بلا خطاب وخطاب بلا جماعة | ساسة بوست https://www.sasapost.com/opinion/brotherhood-and-the-islamic-group-left-without-speech-and-speech-without-group/
كيف يمكننا أن نفهم القرآن فهماً صحيحاً؟ | : محمد الغزالي http://mdn.tv/3bsd
🍂«سرم شلوغ است» «خیلی گرفتارم» «به خدا اصلا وقت ندارم» از جمله شایع‌ترین دروغ‌هایی است که ما در متن زندگی مدرن به خود و دیگران می‌گوییم. ما در غالب موارد بسیار کم‌تر از آن‌چه وامی‌نماییم، گرفتاریم. 🍃اما در زندگی مدرن «گرفتار بودن» و «وقت نداشتن» تبدیل به نوعی ارزش شده است. یعنی گویی کثرت مشغله و کمبود وقت نشانه اهمیت و منزلت فردی و اجتماعی فرد است. وقتی که به دیگری می گوییم «به خدا خیلی گرفتارم، اصلا وقت ندارم» ته دلمان غنج می‌زند، پنهانی احساس غرور می کنیم. 🍂زندگی مدرن به ما القاء می کند که انسان مفید باید تمام لحظه‌های روزش را برنامه ریزی کند و هر لحظه‌اش را باید مشغول به کاری باشد؛ حتّی ساعات استراحت و فراغت فرد هم باید به دقت برنامه ریزی شود تا کارآیی او را در ساعات اشتغال بالا ببرد. زندگی مدرن، زندگی سرعت و اشتغال مداوم است و کسی که در میانه این کوران آهسته و فارغ باشد یا کاهل است یا ناتوان و همین است که آهستگی و فراغت را به نوعی ضدارزش و مایه عذاب وجدان تبدیل کرده است. «بی کار بودن»‌ و «وقت آزاد داشتن» رفته رفته مایه شرم شده است. 🍃زندگی مدرن البته به طور طبیعی برای ما مشغله می آفریند، اما خود ما هم آگاهانه یا ناخودآگاه تلاش می‌کنیم زندگی‌مان را شلوغ کنیم و برای خود مشغله بتراشیم. ما از «بی کار ماندن» یا «وقت آزاد داشتن» احساس گناه می‌کنیم، و غالبا آن را نشانه برنامه ریزی بد یا اتلاف وقت می‌دانیم. برای همین است که حتّی اگر در خانه بیکار باشیم، ترجیح می‌دهیم ساعت‌ها بیهوده در اینترنت پرسه بزنیم اما به تلفن یک دوست پاسخ ندهیم. 🍂تظاهر به گرفتاری و کثرت مشغله یا راهی برای خودنمایی و خودبزرگ نمایی شده است یا شیوه‌ای که در پشت آن احساس گناه‌مان را از «بی کار بودن» پنهان می‌کنیم. به نظرم خوبست که گه گاه به خودمان نهیب بزنیم که هرچند آدم‌های مهم گرفتارند، اما همه آدم‌های گرفتار مهم نیستند! 🍃بی کاری و فراغت همیشه بد نیست که برعکس، در غالب موارد، سرچشمه خلاقیت و مجالی برای تأمل است. آدم‌هایی که همیشه گرفتارند و هیچ وقت وقت ندارند، غالبا آدم‌های بی نظم و پریشانی هستند که ناتوانی‌شان را در تنظیم مناسبات انسانی در پس تظاهر به گرفتاری پنهان می‌کنند. اگر کسی برای دوستی با شما وقت ندارد، همان بهتر که وقت‌تان را برای دوستی با او تلف نکنید. ✍دکتر پژوهشکده_فلسفه_وکلام ♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام https://eitaa.com/philtheo
فهرست برخی از کتاب‌های کلاسیک کتاب‌های فارسی با ترتیب تاریخی ◽️تا قبل از 1955 1. زبان، حقیقت، منطق(1910م.)، الف-ج. ایر، ترجمه منوچهر بزرگمهر، انتشارات شفیعی، 1382 2. رساله منطقی-فلسفی(1921 م. به آلمانی)، لودویگ ویتکنشتاین، ترجمه میر شمس الدین ادیب سلطانی، امیرکبیر، چاپ سوم، 1386 (چاپ اول، 1371) (این اثر ترجمه‌های دیگری نیز دارد). 3. اتمیسم منطقی (درسگفتار در 1914م.)، برتراند راسل، ترجمه جلال پی‌کانی، نشر علم، 1388 4. تحلیل ذهن (1921 م.)، برتراند راسل، ترجمه منوچهر بزرگمهر، انتشارات خوارزمی. چاپ اول 1348. 5. مقدمه ای بر فلسفه علم (مبانی فلسفی فیزیک) (تاریخ سخنرانی‌ها 1946 م.)، رودلف کارنپ، ترجمه یوسف عفیفی، انتشارات نیلوفر، چاپ اول: 1363. 6. منطق اکتشاف علمی (1934 م. به آلمانی)، کارل پوپر، ترجمه سید حسین کمالی (ویراسته عبدالکریم سروش)، انتشارات علمی-فرهنگی، چاپ اول: 1370. 7. فلسفه و نحو منطقی (سه سخنرانی در 1934)، کارنپ، ترجمه رضا مصمر، نشر مرکز. 8. علم، نظریه، انسان (1935 م.)، اروین شوردینگر، ترجمه احمد آرام، شرکت سهامی انتشار، چاپ اول 1392. 9. پیدایش فلسفه علمی(1951 م.)، هانس رایشنباخ، ترجمه: موسی اکرمی، علمی فرهنگی، چاپ دوم، 1384 منبع مناسب تکمیل کننده: 10. کارنپ، آرن نائس، ترجمه منوچهر بزرگمهر، انتشارت خوارزمی، چاپ دوم، 1357 (چاپ اول، 1352) ◽️پس از 1955 1. فلسفه علوم طبیعی (1966 م.)، کارل همپل، ترجمه حسین معصومی همدانی، چاپ دوم، 1380 (چاپ اول 1369) 2. ساختار انقلاب علمی(1976 م.)، توماس کوون، ترجمه سعید زیبا کلام. انتشارات سمت ( این اثر چهار ترجمه دیگر نیز دارد). 3. بر ضد روش؛ طرح نظریه آنارشیستی معرفت؛ پائول فایرابند (1975 م.)، ترجمه مهدی قوام صفری ( بر اساس ویرایش و متن 1988)، انتشارات فکر روز، چاپ اول: 1375. کتاب‌های درآمد گونه و کتاب‌های درسی در زمینه فلسفه علم در فهرست دیگری خواهد آمد.
SID.ir | از خودبيگانگي: مقايسه اي از ديدگاه هگليان جوان و برخي مفسران قرآن https://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=157338
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💎 سلسله دروس استاد حجة الاسلام علی (استاد سطح عالی فلسفه و عرفان _ اسفار و فصوص_ قم و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی) 🍀 جهت تهیه سی دی و جلسات: efteghar.blog.ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
💠روش شناسی مطالعات اربعین 🖋استاد حمید پارسانیا ⬅️از پدیده پیاده روی اربعین می توان به روش شناسی مطالعات اربعین و لزوم تکثر روش شناسی از واقعه اربعین به خاطر گستردگی آن رسید. این روش شناسی مطالعات اربعین باید در مورد مناسک دینی هم به کار برود که این مربوط به جامعه شناسی دینی است و تاکنون مورد غفلت واقع شده است. ⬅️این پدیده را می توان با چند روش بررسی کرد: 🔸1. اول اینکه زیارت اربعین را به عنوان یک امر تکوینی که در قلمرو تکوین مراد خداوند قرار می گیرد بررسی کنیم که این بعد مربوط به بعد الهی و عرفانی اربعین می باشد و در قلمرو رفتار فردی نیست. این روش همان چیزی است که به گفته ملاصدرا جغرافیای ملک با ملکوت در هم تنیده شده است. انسان کافر خود آتش متحرک است ولی انسان مومن بهشت متحرک و این همان چیزی است که پیامبر می گوید من از فاطمه بوی بهشت استشمام می کنم. 🔸2. ساحت دیگر در بررسی اربعین و مناسک دینی این است که از این جهت مورد توجه قرار می گیرند که این مراسم فعل انسانی است و انسان به عنوان یک کنش گر مطرح است. البته خود این ساحت دارای یک دوگانگی است که اولین آن به لحاظ تجویزی به موضوع اربعین می پردازد و این مسائل مطرح می شود که آیا فردی که این کار را انجام می دهد کار خوبی انجام داده یا خیر؟ کار واجبی انجام داده یا مستحب یا مباح؟ در واقع این ساحت شریعتی مناسک اربعین است. در این بعد در واقع ما اربعین را به لحاظ دینی می شناسیم نه به لحاظ واقعیت وجودی آن و روش این ساحت رجوع به روایات است. 🔸3. از لحاظ اینکه اربعین فعل انسانی است این حوزه مربوط به عمل انسان هاست و این یک پدیده و مطالعه تاریخی و میدانی است. در این روش به یک مطالعه پدیده زمانی و مکانی می پردازیم. در این بعد به این می پردازیم که چه کسانی مخالف آمدن مردم بودند و چه کسانی موافق. وقتی با آمدن آنها مخالفت شد کنش گران چه کردند؟ آیا از رفتن منصرف شدند و یا به تهدیدها توجهی نکردند؟ و اگر به زیارت رفتند توسط تهدیدکنندگان چه برخوردی با آنها شد؟ ♦️احکام در این حوزه ها را نباید با هم خلط کرد یعنی که اگر در مقطعی تاریخی کنش گران به این تجویز عمل کردند و در دوره ای دیگر عمل نکردند نباید آن را به شریعت نسبت داد و این همان خطری است که در مطالعه مناسک دینی ممکن است رخ بدهد و رخ هم داده است. -به نقل از کانال استاد پارسانیا http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
دانلود رایگان حدود 57000 فایل صوتی از جلسات علما و فضلای حوزه علمیه مرجع دانلود دروس صوتی حوزه علمیه دفتر تبلیغات اسلامی قم- بیان http://www.shiadars.ir ما را در پیام رسان‌های داخلی دنبال کنید ... پیام رسان ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com پیام رسان سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
چگونه افلاطون بخوانیم؟ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency https://www.mehrnews.com/news/4419777/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%B7%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85
✳ الهیات ( کلام ) در سیطره ی ایدئولوژی ؟! ✅ وقتی سخن از تئولوژی یا به تعبیر اسلامی علم کلام باشد،اصطلاح دیگری نیز مطرح می‌شود که آن نیز با« لوژی» به معنای شناخت یا دانش همراه است؛ ایدئولوژی . ایده یا باور شناسی . ایدئولوژی با دو مفهوم تئولوژی و دین فرق دارد. به زبان ساده و کوتاه میتوان این سه مفهوم را اینگونه تعریف کرد: • ایدئولوژی یک نظام یا شیوه ی فکری است که ازخود در برابر هر انتقادی دفاع میکند. • تئولوژی نوعی تأمل و تفکر انتقادی و موشکافانه در باره دین است و به دین و دینداران کمک می‌کند که به درکی عمیق‌تر از خود، خدا و ادیان دیگر دست یابند. ✅ الهیات یا تئولوژی و ایدئولوژی هر دو مدافعانه و موضع گیرانه هستند اما الهیات در مقابل مسایل و پرسش ها و نقدهای جدید، بازتر عمل میکند واز نوعی خود انتقادی برخوردار است و مدعاهای مقابل را بررسی میکند. ایدئولوژی در موضع جانبدارانه اش هیچ نقدی را به مثابه یک مساله قابل بررسی تحمل نمی‌کند و در مقابل نقدها و مسایل جدید موضعی سخت دارد و اجازه بازنگری نمی دهد. مدعاها و استدلال های مقابل را انحراف و موجب تضعیف مکتب فکری اش میداند. ✅ دین ، الهیات و ایدئولوژی در جامعه ما به گونه در هم ترکیب شده‌اند که دیگر نمی‌توان از تمایز قابل درک این سه سخن گفت. بر همین اساس در میان جامعه شناسان دین ایرانی ، گاه صدای هشدار نسبت به التقاط جامعه شناسی و تیولوژی بلند می‌شود و گاهی ترکیب ایدئولوژی و جامعه شناسی. ✅ نسل پیشا انقلاب مانند مرحوم دکتر شریعتی بیشتر به التقاط ایدئولوژی با دین و در نتیجه تضعیف روشی و محتوایی الهیات پرداخته اند و برای حصول تغییر اجتماعی، جامعه شناسی را به نوعی ایدئولوژی آغشته با ساینس با یافته های تجربی، تقلیل بردند. نسل دیگر و پسا انقلابی اما سعی می‌کنند با طرح « پایان تئولوژی ها » از نسبت فلسفه علوم اجتماعی و دین و الهیات سخن بگویند که باز در تمایز میان این سه مفهوم دچار مشکلند. ✅ به نظر میرسد، بازخوانی مفهوم ایدئولوژی و تئولوژی و دین ، از بایسته های تحقیق در وضعیت کنونی کشور ماست. الهیات میتواند الهیات رهایی بخش باشد یا پویشی یا سیستماتیک اما آنچه در کشور ما مطرح است به هر دلیلی ، نه الهیات و نه دین که ایدئولوژی است؛ ایدئولوژی نه رهایی بخش است و نه پویشی و نه سیستماتیک چرا که همه این‌ها اوصاف یا انواع الهیات هستند. ✅ اگر الهیات مسیحی توانست نوآوری هایی انجام دهد به این دلیل بوده است که توانست مرز میان خود و دین و ایدئولوژی را بدرستی ترسیم کند. کلام اسلامی نیز ناگزیر برای پاسخ‌گو شدن و نیز کمک به درک درستر و عمیق‌تر دین اسلام و نگاه انتقادی به خود و مدعاهای مقابل خود، و نیز آنچه در باره خدا و ادیان دیگر میگوید، نیاز به متمایز ساختن خود از ایدئولوژی دارد. ✅ شواهد تجربی و میدانی در جامعه ایران نشان از خلط جدی ایندو دارد و در نتیجه، ناکارآمدی کلام اسلامی را بر سر زبان‌ها انداخته است. راه برون رفت نه« پایان تئولوژی» است و نه سخن گفتن از دین به مثابه «فربه تر از ایدئولوژی». راه حل، ایدئولوژی زدایی از دامن تئولوژی یا کلام اسلامی است. کاری که جامعه شناسان نیز برای ایدئولوژی زدایی از جامعه شناسی انجام داده و باید بدهند. باقر طالبی دارابی ۱۳۹۷/۸/۱۱ @talebidarabi
✅ تأکید حضرت بر بیان مسائل عرفانی 🔹ماجرای به تعطیلی کشاندن جلسات رهبر انقلاب حضرت امام خمینی قدّس‌سرّه توسط مخالفان عرفان و حکمت به ویژه برخی مقدّسین مشهد مقدّس بسیار تلخ و غم‌انگیز است. 🔸آن بزرگوار در جلسه آخر تفسیر سوره حمد که از تلویزیون پخش شد؟ بیاناتی بسیار درس آموز بیان فرمودند. 🔹پیر جماران در حالی که ناراحتی در چهره مبارکشان کاملا هویداست در این جلسه تقریباً تفسیر سوره حمد را رها کرده و به موضوع مخالفتها با حکمت و عرفان و ریشه‌یابی این امر می‌پردازند. 🔸 ایشان ریشۀ تمام این مخالفت‌ها را در سه امر خلاصه می‌کنند: ۱. جهل نسبت به مراد حقیقی حکیم و عارف ۲.حبّ نفس ۳.عدم تهذیب. 🔹به فرازهایی از سخنان ایشان توجه کنید: 🔸عمده نظر من به اين بود كه اين سوء تفاهم برداشته بشود، و اين اختلافى كه در مدرسه هست و بين اهل علم است، برداشته بشود؛ و جلوى معارف گرفته نشود. 🔹اسلام، فقط عبارت از احكام فرعيه نيست؛ فرعند اينها، اساس، چيز ديگر است، نبايد ما اصل را فداى فرع بكنيم؛ و بگوييم كه اصل، از اساس بيخود [است و] اگر هم اصلى بگوييم، يك اصلى كه خلافِ واقع است بگوييم. 📚 ، تفسیر سوره حمد @fvtt_ir