شرح حال دیگر از جناب عطیه مطالعه این متن به مداحان عزیز توصیه میشود زیرا قبلا بیشتر و البته دراین زمان کمتر هنگام ذکر مصائب اربعین شنیده میشود که بعضی جناب عطیه را غلام جناب جابر میگویند .
با کمال احترام خادم الذاکرین علیرضا مهرپرور
عطیه بن سعد جناده عوفی کوفی، از شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام بود. کنیهاش «ابوالحسن » بود و بین سالهای 36 تا 40 هجری، در کوفه به دنیا آمد.
پدرش نزد امیرالمومنین علیه السلام رفت و عرض کرد: « یا امیرالمؤمنین، صاحب نوزاد پسری شدهام. نامی برای او برگزین! »
آن حضرت فرمود: « این عطیهی خداوند است. » از این رو نام او را عطیه نهادند (یعنی هدیه و هر چیزی که بزرگان میبخشند ).
مادر عطیه اهل روم بود. عطیه از راویان فضایل مولا علی علیه السلام و از مفسران قرآن به شمار می رود. کتاب تفسیر وی پنج جلد بوده است.
آن چه از تفسیر قرآن آموخته بود، سه بار بر ابن عباس، مفسر بزرگ قرآن، عرضه کرد.
عطیه فرزندی به نام علی داشت که از اصحاب امام صادق علیه السلام به شمار می آید.
عطیه بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، همراه با جابر بن عبدالله انصاری از کربلا گذشت و به زیارت تربت پاک حضرت سید الشهدا نائل شد. از این رو در شمار نخستین زائران کربلا قرار گرفته است.
در ماجرای شورش عبدالرحمن بن محمد اشعث (سال 82 هجری) به یاری وی شتافت و پس از شکست او به ایران گریخت و در فارس ماند.
حجاج بن یوسف به محمد بن قاسم ثقفی ،حاکم فارس، دستور داد: « عطیه را نزد خود فرا خوان و از او بخواه که علی بن ابی طالب را لعنت کند. اگر چنین نکرد، چهارصد ضربه شلاق به او بزن و سر و ریش او را بتراش !»
حاکم فارس نیز نامهی حجاج را برای عطیه خواند و چون او حاضر به ناسزاگویی به امام علی علیه السلام نشد، چهارصد ضربه شلاق به او نواختند و موهای سر و صورتش را تراشیدند.
وی در سال 86 هجری به خراسان رفت. هنگامی که حجاج مُرد (سال 95 هـ) و عمر بن هبیره حاکم عراق شد، عطیه نامهای به او نوشت و در پی موافقت او بار دیگر به زادگاهش کوفه بازگشت. سر انجام در سال 111 هجری، دار فانی را وداع گفت.
منابع: سفینه البحار، ماده عطی، الکامل، ج 3، لغتنامهی دهخدا.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📨 : درسته از اربعین رد شدیم ولی گفتم این کلیپ اربعینی رو از دست ندهید...
🔻مقدمتان را به این کانال 26 هزارنفری
🟩⬜🟥امامتفاوت وعالی
گرامی می داریم
╔═💎💫═══╗
➡️ www.mesf.ir/s
╚═══💫💎═╝
╭┅───────────┅╮
🕌 http://eitaa.com/maddahanesf
╰┅───────────┅╯
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂عاقبت معاویه ویزید-لعنه الله علیهما-در قبر از کتب اهل سنت با تصویر سندها🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
در بسياري از كتاب هاي اهل سنت نقل شده است كه بني العباس قبر معاويه و فرزندش يزيد را شكافتند؛ اما چيزي جز خاكستر در آن يافت نشد.
ابن أثير جزري در تاريخ خود مي نويسد:
وأمر عبد الله بن علي بنبش قبور بني أمية فنبش قبر معاوية بن أبي سفيان فلم يجدوا فيه إلا خيطا مثل الهباء ونبش قبر يزيد بن معاوية بن أبي سفيان فوجدوا فيه حطاما كأنه الرماد.
عبد الله بن علي دستور داد قبرهاي بني اميه را بشكافند، قبر معاويه بن ابي سفيان را شكافتند و نيافتند در آن مگر نخي همانند گرد و خاك. و قبر يزيد بن معاويه را شكافتند و در آن نيافتند؛ مگر چوب سوخته اي كه همانند خاكستر شده بود.
الكامل في التاريخ ج 5 ، ص 78
اين مطلب در كتابهاي ذيل نيز آمده است:
فنبشوا قبر معاوية بن أبي سفيان، رضي الله عنه، فلم يجدوا فيه إلا خيطاً مثل الهباء، ونبشوا قبر يزيد فوجدوا فيه حطاماً كأنه الرماد،
الطقطقي، محمد بن علي بن طباطبا المعروف بابن الطقطقي (متوفاي709هـ) الفخري في الآداب السلطانية، ج1، ص 55، دار النشر: طبق برنامه الجامع الكبير.
وأمر عبد الله بن علي بنبش قبور بني أمية بدمشق ، فنبش قبر معاوية بن أبي سفيان فلم يجدوا فيه إلا خيطاً مثل الهباء ، ونبش قبر يزيد بن معاوية فوجدوا فيه حطاماً كالرماد.
النويري، شهاب الدين أحمد بن عبد الوهاب (متوفاي733هـ)، نهاية الأرب في فنون الأدب، ج22، ص33، تحقيق: مفيد قمحية وجماعة، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1424هـ - 2004م.
وعبر عبد الله ابن علي الفرات وحاصر دمشق حتي افتتحها وقتل من بها من بني أمية وهدم سورها حجرا حجرا ونبش عن قبورهم فأحرقهم وأحرق عظامهم بالنار ولم يجد في قبر معاوية عليه اللعنة إلا خطا أسود كأنه رماد ولا في قبر يزيد لعنه الله إلا فقارة ظهره فأحرقه.
المقدسي، وهو المطهر بن طاهر (متوفاي507هـ)، البدء والتاريخ، ج6، ص71، دار النشر: مكتبة الثقافة الدينية - بورسعيد، طبق برنامه الجامع الكبير.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبر متروکه معاویه ملعون، سوریه ..... دمشق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرنوشت یزید ملعون چه شد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"قبر ابوقیس(میمون) هم پیاله یزید | دکتر مهدی امین فروغی |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑#غسلزیارت
▪️هر غسلی انجام دادید در کنار آن نیت غسل زیارت امام حسین علیه السلام هم کنید و بعداً رو به قبر امام حسین علیه سلام کنید یک زیارت برای شما نوشته میشود به همین سادگی
#امام_حسین_علیه_السلام
_______________
➬@Areffane
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 نقل یک مکاشفه در اربعین
💥 پای سخن آیت الله میرسجادی (از نواده دختری آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی)🔻
👈 نقل مکاشفهای از رضوان مقام، مرحوم شیخ مرتضی طالقانی (حکیم و فقیه ربّانی) که در سحرگاه اربعین در حرم مطهر حضرت اباعبدالله (علیه السلام) رخ داده است.
گزارشگر ماجرا، مرحوم آیت الله میرسجادی است که خود از زبان مرحوم آیت الله سید احمد مستنبط (صاحب القطره) شنیده و نقل میکنند (صرفاً جهت گزارش | با تشکر از دستاندرکاران رسانه آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی ره)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یکی از بهترین صحنههای #اربعین امسال توسط خادم حرم مطهر حضرت سیدالشهدا خلق شد
╔ ⃟❥๑•~-------------------
https://eitaa.com/zakerinehomolbanins
❥๑•~-------------- ⃟ ..═╝
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور ورزشی ها در راهپیمایی اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معجزات اربعین
ترجمه صحبت هاش
چون وضعيت مادي خوبي نداشتم موكب كوچيكي زده بودم.
وقتي ديدم همه موكباي دور برم قرباني سر ميبرن و غذا ميپزن اشكم سرازير شد
رفتم وسط جاده ايستادم و ندبه كردم. مولا جان آيا شما راضي هستي كه همه قرباني بدن و غذا بپزن و من بخاطر نداري از خدمت به شما و زائرات محروم بمونم
ميگه با همون حالت كه حيران بودم حرفم كه تموم شد بخدا و شهادت امام حسين قسم ميخورم كه بلا فاصله يه ماشين سياه با يه ماشين ديگه كه ظاهرا اسمش بنكو بود ايستادن و رانندش با صداي بلند داد زد:
*عابس، حيران نباش،
ديدم كلي برنج و روغن و گوسفند برام اوردن كه نذر آقا ابوالفضل العباس عليه السلام بود و بخاطر همين از اون روز هم همه موكباي اطراف منو عابس صدا ميزنن*
دلتنگ #زیارت_اربعین
دلم برای تو ای اربعین چه دلتنگ است
دوباره بین من و تو هزار فرسنگ است
دلم برای همان ازدحامِ پشت ضریح
که دستهای دعا با تو چنگ در چنگ است
دلم برای همان قلبها که بیرنگند
دلم برای همان چایها که پررنگ است
دلم برای همان دستههای سینهزنی
که با صدای قدمهای من هماهنگ است!
دلم برای همان آشتی، همان لبخند
در این زمانه که -دور از تو- هرطرف جنگ است...
✍ #مهدی_جهاندار
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید👇
↳ https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
هدایت شده از ...
▪️ایام عزای اهلبیت علیهمالسلام فرصت مناسبی است تا از وارث غمهای ایشان یاد کنیم.🥀
«حکایت غربت» مروری است کوتاه، بر ابعاد غربت امام عصر علیهالسلام که در این روزهای پایانی فصل عزا، تقدیم مخاطبان محترم میگردد.
#غربت_حضرت
#پادکست_مهدوی
@Elteja
هدایت شده از ...
🔸حکایت غربت (۱)
گفتاری پیرامون ابعاد غربت امام عصر علیهالسلام
🎧قسمت اول: مسافر بیابانهای تنهایی👇
https://eitaa.com/elteja/7008
#غربت_حضرت
#پادکست_مهدوی
@Elteja
هدایت شده از ...
4_5940667024295334820.mp3
2.61M
🔸حکایت غربت (۱)
گفتاری پیرامون ابعاد غربت امام عصر علیهالسلام
🎧قسمت اول: مسافر بیابانهای تنهایی
#غربت_حضرت
#پادکست_مهدوی
📲 ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام
@Elteja
هدایت شده از ...
💚 از امام زمان علیهالسلام برای حفظ حالات معنوی سفر کربلا مدد بخواهیم.
📝متن روایت
#حدیث_گرافی
#امام_حسین_علیه_السلام
#زیارت_کربلا_به_نیت_فرج
@Elteja
این نظافتچی داوطلب ایرانی در مسیر اربعین، یک پروفسور نخبه بود
🔹پروفسور امینی، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر و نرمافزار دانشگاه تربیت معلم، که در مسیر زائرین در نجف خدمت میکرد، هنگام ملاقات با دخترش به گریه افتاد.
🔸تصویر او را میبینید که اشکهای دخترش را با دستانش پاک میکند.
.https://eitaa.com/joinchat/1251279684C3b6a93fbb8
▪️زائر کربلا بود.
دلش بیتاب دیدن امام غایب.
کنار ضریح ششگوشه از خدا توفیق تشرف خواست.
لحظهای بعد، سیّدی بزرگوار دید؛
ماهتر از ماه،
خورشیدتر از خورشید.
پرسید: شما؟!
شنید: مظلومترین فرد عالَم!
با خودش گفت:
«شاید اشتباه شنیدهام؛
حتماً عالِم بزرگواری است، دلآزرده از قدرنشناسی مردم».
به خودش که آمد، دیگر آن آقا را ندید.
تازه فهمید دعایی كه زیر قبه کرده بود مستجاب شده!
📚 شيفتگان حضرت مهدى علیهالسلام، ج ۳، ص۱۶۰. تشرف مرحوم سید اسماعیل شرفی.
#غربت_حضرت
#داستانک_مهدوی
📲 ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام
@Elteja
🌻استقبال و پیشواز زوّار كربلاء
اى زائران كرب و بلا! من فدايتان
مقبول حق زيارت كرب و بلايتان
وى حاجيان كعبه ی غم! حجّتان قبول
مشكور باد آن همه سعى و صفايتان
شكرِ خدا كنيد كه ششگوشه قبر را
روزى نمود خالق رازق برايتان
عمرى چو نى ز دورى آن شاه نينوا
با اشك و آه و ناله عجين شد نوايتان
در اين جهان نصيب شما شد زيارتش
شامل شود شفاعتش اندر جزايتان
هم بوسم از دو دست شما محض عشق يار
هم توتياى ديده كنم خاک پايتان
صحبت كنيد از حرم و تلّ و قتلگاه
جانم فداى صحبت عقده گشايتان
صحبت كنيد از نجف و گنبدِ طلا
اى يارتان هميشه شهِ لافتايتان!
صحبت ز كاظمين كنيد و ز كوفه هم
قربان قلب پُر غم و درد آشنايتان
صحبت كنيد بر من از آن «سُرَّ مَنْ رَآه»
لاسيّما ز مهدى آل عبايتان
شعر «بشير» گشته معطّر به عطر عشق
تقديم می کند به حضور ولايتان
ملتمس دعا
سیدبشیر حسینی میانجی
🔹 #اشعار_ناب_آیینی 🔹
http://eitaa.com/joinchat/1035468802Cef07e8d2e7
هدایت شده از ایلیا
🌿🍁🌿🍁🌿🍁نقش خلفای ثلاثه در ترور نافرجام پیامبر🌿🍁🌿🍁🌿🍁
طبق برخی شواهد و قرائن خلفای سهگانه در ترور نافرجام رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دست داشتهاند. در این مقاله به بررسی این شواهد و قرائن در منابع اهلسنت میپردازیم.
۱ - بیان قرآن
این مطلب که برخی از صحابه قصد داشتهاند رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را ترور کنند، از دیدگاه شیعه و سنی قطعی است؛ چنانچه در قرآن کریم آمده است:
«یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا کَلِمَةَ الْکُفْرِ وَ کَفَرُوا بَعْدَ اِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ یَنالُوا وَ ما نَقَمُوا اِلاَّ اَنْ اَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَاِنْ یَتُوبُوا یَکُ خَیْراً لَهُمْ وَ اِنْ یَتَوَلَّوْا یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً اَلیماً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِی الْاَرْضِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ؛ [۱] منافقان به نام خدا سوگند یاد میکنند که چیز بدی نگفتند (چنان نیست) آنان سخنان کفرآمیز بر زبان آوردند و بعد از اسلام آوردن، کافر شدند و تصمیماتی اتخاذ کردند که موفق به انجام آنها نشدند (سوء قصد بجان رسول خدا) آنها به جای آن که در برابر نعمت و ثروتی که به فضل و بخشش خدا و پیامبرش نصیب آنها شده، سپاسگزار باشند، در مقام کینه و دشمنی بر آمدند، با اینحال اگر توبه کنند برای آنها بسیار بهتر است و اگر نافرمانی کنند، خدا آنها را در دنیا و آخرت به عذابی بس دردناک مجازات خواهند کرد و در روی زمین هیچ دوست و یاوری برای آنان نخواهد بود.»
۱.۱ - دیدگاه مفسرین اهلسنت
بسیاری از مفسرین اهلسنت در تفسیر «وَهَمُّوا بِما لَمْ یَنالُوا» گفتهاند که مراد کسانی هستند که قصد داشتند در بازگشت از جنگ تبوک رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را ترور نمایند؛ چنانچه بیهقی در دلائل النبوه و سیوطی در الدر المنثور مینویسند:
عن عروة قال رجع رسول الله صلی الله علیه وسلم قافلا من تبوک الی المدینة حتی اذا کان ببعض الطریق مکر برسول الله صلی الله علیه وسلم ناس من اصحابه فتآمروا ان یطرحوه من عقبة فی الطریق فلما بلغوا العقبة ارادوا ان یسلکوها معه فلما غشیهم رسول الله صلی الله علیه وسلم اخبر خبرهم فقال من شاء منکم ان یاخذ بطن الوادی فانه اوسع لکم واخذ رسول الله صلی الله علیه وسلم العقبة واخذ الناس ببطن الوادی الا النفر الذین مکروا برسول الله صلی الله علیه وسلم لما سمعوا ذلک استعدوا وتلثموا وقد هموا بامر عظیم وامر رسول الله صلی الله علیه وسلم حذیفة بن الیمان رضی الله عنه وعمار بن یاسر رضی الله عنه فمشیا معه مشیا فامر عمارا ان یاخذ بزمام الناقة وامر حذیفة یسوقها فبینما هم یسیرون اذ سمعوا وکزة القوم من ورائهم قد غشوه فغضب رسول الله صلی الله علیه وسلم وامر حذیفة ان یردهم وابصر حذیفة رضی الله عنه غضب رسول الله صلی الله علیه وسلم فرجع ومعه محجن فاستقبل وجوه رواحلهم فضربها ضربا بالمحجن وابصر القوم وهم متلثمون لا یشعروا انما ذلک فعل المسافر فرعبهم الله حین ابصروا حذیفة رضی الله عنه وظنوا ان مکرهم قد ظهر علیه فاسرعوا حتی خالطوا الناس واقبل حذیفة رضی الله عنه حتی ادرک رسول الله صلی الله علیه وسلم فلما ادرکه قال اضرب الراحلة یا حذیفة وامش انت یا عمار فاسرعوا حتی استووا باعلاها فخرجوا من العقبة ینتظرون الناس فقال النبی صلی الله علیه وسلم لحذیفة هل عرفت یا حذیفة من هؤلاء الرهط احدا قال حذیفة عرفت راحلة فلان وفلان وقال کانت ظلمة اللیل وغشیتهم وهم متلثمون فقال النبی صلی الله علیه وسلم هل علمتم ما کان شانهم وما ارادوا قالوا لا والله یا رسول الله قال فانهم مکروا لیسیروا معی حتی اذا طلعت فی العقبة طرحونی منها قالوا افلا تامر بهم یا رسول الله فنضرب اعناقهم قال اکره ان یتحدث الناس ویقولوا ان محمدا وضع یده فی اصحابه فسماهم لهما وقال اکتماهم.
بیهقی در دلائل النبوة از عروه روایت کرده که او گفت: هنگامی که رسول اللَّه (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با مسلمین از تبوک مراجعت میکرد و در راه مدینه بسیر خود ادامه میداد، گروهی از اصحاب او اجتماعی کردند، و تصمیم گرفتند که آن جناب را در یکی از گردنههای بین راه به طور مخفیانه از بین ببرند، و در نظر داشتند که با آن حضرت از راه عقبه حرکت کنند.
پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از این تصمیم خائنانه مطلع شد و فرمود: هر کس میل دارد از راه بیابان برود؛ زیرا که آن راه وسیع است و جمعیت به آسانی از آن میگذرد،
حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هم از راه عقبه که منطقه کوهستانی بود به راه خود ادامه داد، اما آن چند نفر که اراده قتل پیغمبر را داشتند برای این کار مهیا شدند، و صورتهای خود را پوشانیدند و جلو راه را گرفتند.
هدایت شده از ایلیا
حضرت رسول امر فرمود، حذیفة بن یمان و عمار بن یاسر در خدمتش باشند، و به عمار فرمود: مهار شتر را بگیرد و حذیفه هم او را سوق دهد، در این هنگام که راه میرفتند ناگهان صدای دویدن آن جماعت را شنیدند، که از پشت سر حرکت میکنند و آنان حضرت رسول را در میان گرفتند و در نظر داشتند قصد شوم خود را عملی کنند.
پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از این جهت به غضب آمد، و به حذیفه امر کرد که آن جماعت منافق را از آن جناب دور کند، حذیفه به طرف آنها حمله کرد و با عصائی که در دست داشت، بر صورت مرکبهای آنها زد و خود آنها را هم مضروب کرد، و آنها را شناخت، پس از این جریان خداوند آنها را مرعوب نمود و آنها فهمیدند که حذیفه آنان را شناخته و مکرشان آشکار شده است، و با شتاب و عجله خودشان را به مسلمین رسانیدند و در میان آنها داخل شدند.
بعد از رفتن آنها حذیفه خدمت حضرت رسول رسید، و پیغمبر فرمود: حرکت کنید، و با شتاب از عقبه خارج شدند، و منتظر بودند تا مردم برسند، پیغمبر اکرم فرمود: ای حذیفه شما این افراد را شناختید؟ عرض کرد: مرکب فلان و فلان را شناختم، و چون شب تاریک بود، و آنها هم صورتهای خود را پوشیده بودند، از تشخیص آنها عاجز شدم.
حضرت فرمود: فهمیدید که اینها چه قصدی داشتند و در نظر داشتند چه عملی انجام دهند؟ گفتند: مقصود آنان را ندانستیم، گفت: این جماعت در نظر گرفته بودند از تاریکی شب استفاده کنند و مرا از کوه به زیر اندازند، عرض کردند:
یا رسول اللَّه! امر کنید تا مردم گردن آنها را بزنند، فرمود: من دوست ندارم مردم بگویند که محمد اصحاب خود را متهم میکند و آنها را میکشد، سپس رسول خدا آنها را معرفی کرد و فرمود: شما این موضوع را ندیده بگیرید و ابراز نکنید. [۲] [۳]
۲ - روایت ابنحزماندلسی
[ویرایش]
اما این که این افراد چه کسانی بودهاند روشن نیست. برخی از علمای اهلسنت همانند ابنحزماندلسی که از استوانههای علمی اهلسنت به شمار میرود نام این افراد را آوره است. وی در کتاب المحلی مینویسد:
اَنَّ اَبَا بَکْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَطَلْحَةَ وَسَعْدَ بن ابیوَقَّاصٍ رضی الله عنهم اَرَادُوا قَتْلَ النبی صلی الله علیه وسلم وَاِلْقَاءَهُ من الْعَقَبَةِ فی تَبُوکَ.
ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، سعد بن ابیوقاص؛ قصد کشتن پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را داشتند و میخواستند آن حضرت را از گردنهای در تبوک به پایین پرتاب کنند. [۴]
البته ابنحزم، وقتی این حدیث را نقل میکند، تنها اشکالی که به روایت دارد، وجود ولید بن عبدالله بن جمیع در سلسله سند آن است و لذا میگوید که این روایت موضوع و کذب است.
۲.۱ - تصحیح سند روایت
ما در این جا نظر علمای علم رجال و بزرگان اهلسنت را در باره ولید بن عبدالله نقل میکنیم تا ببنیم که نظر ابنحزم از نظر علمی چه ارزشی دارد و تا چهاندازه قابل قبول است.
وقتی به کتابهای رجالی اهلسنت مراجعه میکنیم، میبینیم که بسیاری از علمای اهلسنت، ولید بن عبدالله بن جمیع را توثیق کرده و او را صدوق و ثقه خواندهاند؛
۲.۱.۱ - ابنحجر عسقلانی
ابنحجر عسقلانی، حافظ علی الاطلاق اهلسنت و یکی دیگر از استوانههای علمی اهلسنت در تقریب التهذیب درباره ولید بن عبدالله بن جمیع مینویسد:
۷۴۵۹ - الولید بن عبدالله بن جمیع الزهری المکی نزیل الکوفة صدوق. [۵]
۲.۱.۲ - ابنسعد
ابنسعد در الطبقات الکبری مینویسد:
الولید بن عبدالله بن جمیع الخزاعی من انفسهم وکان ثقة وله احادیث. [۶]
۲.۱.۳ - عجلی
عجلی در معرفة الثقات خودش مینویسد:
الولید بن عبدالله بن جمیع الزهری مکی ثقة. [۷]
۲.۱.۴ - رازی
رازی در کتاب الجرج و التعدیل درباره او مینویسد:
نا عبدالرحمن نا عبدالله بن احمد بن محمد بن حنبل فیما کتب الی قال قال ابی: الولید بن جمیع لیس به باس. نا عبد الرحمن قال ذکره ابیعن اسحاق بن منصور عن یحیی بن معین انه قال: الولید ابنجمیع ثقة. نا عبدالرحمن قال سئل ابیعن الولید بن جمیع فقال: صالح الحدیث. نا عبد الرحمن قال سالت ابا زرعة عن الولید بن جمیع فقال: لا باس به. [۸]
۲.۱.۵ - مزی
مزی در تهذیب الکمال مینویسد:
قال عبدالله بن احمد بن حنبل عن ابیه، وابو داود: لیس به باس. وقال اسحاق بن منصور، عن یحیی بن معین: ثقة. وکذلک قال العجلی وقال ابوزرعة: لا باس به وقال ابوحاتم: صالح الحدیث. [۹]
۲.۱.۶ - ذهبی
ذهبی از بزرگترین علمای رجال اهلسنت در میزان الاعتدال در باره ولید بن جمیع مینویسد:
وثقه ابنمعین، والعجلی. وقال احمد وابو زرعة: لیس به باس. وقال ابوحاتم: صالح الحدیث. [۱۰]
۲.۱.۷ - مسلم نیشابوری