[علی بهترین انسانها است، هرکس خشنودش کند شکر خدا را به جا آورده و آن کس که نافرمانی او کندکافر است]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
«وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیا»
[و برای آنان علی را زبان گویا قرار دادیم]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
«أَفَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کمَنْ کانَ فاسِقاً لا یسْتَوُونَ عند الله»
[آیا کسی که مؤمن است همچون کسی است که از فرمان [خدای] بیرون رفته؟ هرگز در نزد خداوند برابر نیستند]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
«أَجَعَلْتُمْ سِقایةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ کمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فِی سَبِیلِ الله لا یسْتَوُونَ عِنْدَ الله»
[آیا آب دادن حاجیان و آبادکردن مسجد الحرام را با [ایمان و عمل] آن کس که به خدای و روز واپسین ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده برابر میدارید؟ نزد خدا هرگز برابر و یکسان نیستند]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
«یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک»
[ای پیامبر، آنچه را از سوی پروردگارت به تو فروآمده برسان و اگر این نکنی پیام او را نرسانده باشی]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
« فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَک مِنَ الْعِلْمِ فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابنائکم»
[پس هر که با تو، پس از آن دانشی که به تو رسید، در باره او ستیزه و جدل کند، بگو بیایید تا ما و شما پسران خوی
ش و زنان خویش و خودمان را بخوانیم، آنگاه دعا و زاری کنیم و لعنت خدای را بر دروغگویان بگردانیم]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
«لا یسْتَوِی أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُونَ»
[دوزخیان و بهشتیان برابر نیستند. بهشتیان همان رستگارانند]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
«إِنَّما یرِیدُ الله لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً»
[همانا خداوند اراده کرده که از شما، خاندان پیامبر، پلیدی را ببَرد و شما را پاک کند، پاکی کامل]
او کسی است که خدای متعال درباره اش فرمود:
« إِنَّما وَلِیکمُ الله وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکعُونَ»
[همانا سرپرست شما خداست و پیامبرش و کسانی که ایمان آوردهاند، آنان که نماز را برپا میدارند و زکات میدهند در حالی که در رکوعاند]
سپس سلمان گفت ای ابوصمصام وارد شو و بر آن حضرت سلام کن.
ابوصمصام هم وارد شد و بر آن حضرت سلام کرد و گفت:
من از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هشتاد شتر سرخ موی شکم سفیدِ سیاه چشم که بار آن پارچههای نفیس یمنی با نقش و نگار حجاز است، طلب دارم.
حضرت امیر(علیهالسّلام) فرمود: مدرکی هم داری؟ گفت: بله و آن نوشته را به حضرت داد.
آنگاه امیرمومنان(علیهالسّلام) فرمود: سلمان به مردم اطلاع بده که هرکس میخواهد پرداخت بدهی رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را ببیند، فردا به بیرون مدینه بیاید.
فردای آن روز مردم به بیرون شهر رفتند. منافقین به یکدیگر میگفتند: علی که چیزی ندارد، چگونه میخواهد بدهی را پرداخت کند؟! او حتما مفتضح خواهد شد. او از کجا میخواهد هشتاد شتر با آن خصوصیات بیاورد؟!
مردم جمع شده بودند و حضرت علی(علیهالسلام) هم همراه با خانواده و دوستان و عدهای از اصحاب رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بیرون آمدند. آنگاه حضرت به فرزندشان امام حسن(علیهالسّلام) مطالبی را به صورت سِرّی فرمودند که هیچ کس جز آن دو بزرگوار آن را نفهمید. سپس امیرمومنان(علیهالسّلام) فرمود: ای ابو صمصام با پسرم حسن بر بالای آن تپه شنی برو!.
امام حسن(علیهالسّلام) و ابوصمصام به راه افتادند و امام حسن(علیهالسّلام) بر روی آن تپه شنی دو رکعت نماز خواندند و کلماتی به زمین گفتند که برای مردم مفهوم نبود. سپس با عصای پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) ضربهای بر روی زمین زدند که ناگاه تپه شکافته شد و تخته سنگی به هم پیوسته پدیدار گردید که روی آن با نور در دو سطر نوشته شده بود:
«بسم الله الرحمن الرحیم، لا إله إلّا الله، محمّد رسول الله،لا إله إلّا الله، علی ولی الله»
امام حسن(علیهالسّلام) با عصا ضربه دیگری به آن تخته سنگ زدند. تخته سنگ شکافته شد و افسار شتری پیدا شد.
امام حسن(علیهالسّلام) به ابو صمصام فرمود: جلو بیا. او هم جلو رفت. –امام(علیهالسّلام) افشار شتران را به وی دادند-پس از آن هشتاد شتر که پشت آنها سرخ رنگ و شکم آنها سفید و چشمانشان سیاه و بار آنها پارچههای نفیس یمنی با نقش و نگار حجازی بود از دل صخره بیرون آمدند.
ابو صمصام به طرف علی(علیهالسلام) رفت و حضرت به او گفت: حقت را کامل گرفتی؟ گفت بلی.
حضرت فرمود: وثیقه را به من بده و آن را گرفتند و پاره کردند.
سپس حضرت فرمود: برادر و پسر عمویم محمد(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به من خبر دادند که: خداوند متعال، دو هزار سال قبل از آفریدن شتر صالح پیامبر، این شترها را در این صخره و تخته سنگ آفرید.
به دنبال سخن حضرت، منافقین گفتند: این کمترین سحر علی است.
ابوصمصام ناقهها را برداشت و به طرف قبیلهی خود رهسپار گشت و مدح امیر مومنان (علیهالسّلام) را مینمود و میگفت: ای مردم گمراه نشوید، همانا وصی پیامبر، حضرت علیهالسّلام است[1].
[1] الثاقب فی المناقب، ابن حمزه طوسی، ص 127، ناشر انصاریان، چاپ ایران، قم
[با اندکی تلخیص]
6.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علت بعثت انبیاء ولایت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم )و حضرت علی علیه السلام در کتب اهل سنت
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایتی از مداح با اخلاص اهل بیت علیهم السلام مرحوم محمد علامه را از زبان مداح اهل بیت علیهم السلام سعید خرازی
1403.07.26.mp3
59.99M
سخنرانی ( آیه 2 سوره نور - بخش چهارم )
1403.07.26
حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسین فقیه امامی
مسجد آیت الله امامی
☘💐☘💐☘💐☘💐نظر گوستاو لوبون فرانسوی مورخ ونوسینده مشهور مسیحی درعظمت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله )با تصویر سندها☘💐☘💐☘💐☘💐
دکتر گوستاو لوبون فرانسوی از مورخین و نویسندگان مشهور مسیحی در عظمت رسول خدا صلی الله علیه و آله مینویسد:
1-«اگر بنا شود درجه بزرگی و اهمیت رجال از روی میزان عمل و کارهای آنها سنجیده شود میگوییم که پیمبر اسلام درمیان رجال تاریخ یکی از اشخاص بزرگ نامی محسوب است.
مورخین قدیم به واسطه تعصبات مذهبی اهمیتی به کارهای او ندادهاند ولی در عصر حاضر مورخین نصاری حاضر شدهاند که در اینباب از روی انصاف سخن گویند
مسیو بارتلمی سنت هپلر که از مورخین مشهور معاصر است درباره وی مینویسد که پیغمبر اسلام از حیث عقل و فهم ، خدا پرستی ، رحم و انصاف برتمام معاصرین زمان خود تفوق و برتری داشته است.
حکومتی که او برای خود حاصل نمود مبنی بود بر مزایا و فضائل نفسانی خویش و مذهبی را که اشاعت داد آن مذهب برای اقوامی که آنرا قبول نمودند یک نعمت بزرگی گردید، این مذهب چگونه مذهبی بود که کرورها مردم را تابع قانون خود قرار داد چه حقایق تازه بود که او به تمام عالم آنها را ظاهر و آشکار ساخت. آری همان حقایقی است که الحال قلم را به بیان آن ها معطوف میداریم.»
📒 تاریخ تمدن اسلام و عرب؛ گوستاو لوبون،ترجمه آقای گیلانی ص۱۲۶
2- هیبت و سطوتی که از اسم پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) در تمام اروپا پیچیده بود از هیچیک از قیاصره ی روم حتی در دوره ارتقاء و اعتلاء آن ها آن هیبت و سطوت نبوده است.
📒منبع؛ تاریخ تمدن اسلام و عرب ، دکتر گوستاو لوبون ، صفحه 417