eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
317 دنبال‌کننده
41 عکس
10 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
با آرزوی احسن الحال 💚 در هر حال که باشیم و هرچه نیکویی در حال ما باشد، نیکوتر از آن هم هست. پس در آغاز سال جدید از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را به «احسن الحال» برساند که بهترین حالات است. 🌹 در سال ۱۴۰۳ برای مردم ایران و شیعیان جهان سلامتی و موفقیت، برای امت اسلام بهروزی و هدایت، و بویژه برای کودکان مظلوم فلسطینی نجات و عافیت می‌طلبم... 🤲 و نجات جهانیان و احسن الحالِ ما، در ظهور آن «رَبيع الأنام و نَضرَة الأيّام» است؛ که مستکبران را نابودی، مستضعفان را رهایی و خلایق را آزادی خواهد بخشید. 🙏 ای دل بشارت می‌دهم خوش روزگاری می‌رسد/ شب را سحر باشد ز پی‌، آخر بهاری می‌رسد ای منتظر! غمگین مشو قدری تحمّل بیشتر/ گردی به پا شد در افق، گویی سواری می‌رسد ❤️ سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 2⃣ یادداشت دوم؛ فضائل اُمّ المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) در قرآن - ۱ 🔸 آیه: «وَ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّةَ أعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إماماً» و کسانی که می‌گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایهٔ روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان.» 📌 سورهٔ فرقان، آیهٔ ۷۴ 🔸 نکات: ۱. «حاکم حسکانی» از محدّثان حنفی و قرآن‌پژوهان نامدار اهل تسنن در تفسیر این آیه آورده است که: پیامبر اکرم(ص) فرمود: "پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟ پاسخ داد: خدیجه. و سپس دربارهٔ بقیهٔ آیه گفت که منظور از «ذریاتنا» فاطمه و «قرة اعین» دو نور دیده‌اش حسن و حسین هستند؛ و منظور از «و اجعلنا للمتقین إماماً» علی است." ۲. علامه ملا «محسن فیض کاشانی» از دانشمندان نام‌آور اهل تشیع، در تأویل همین آیه نوشته است: "منظور از آن، مقام والای رسالت، قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر، حضرت خدیجه (علیها السلام) است که همهٔ فرزندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) غیر از ابراهیم، از او بود." ۳. تفسیر قمی نیز بر آن است که منظور از واژه ی «ازواجنا» در این آیهٔ قرآنی، حضرت خدیجه (علیها السلام) است. 📚 منابع: - شواهد التنزیل/ ج 1/ ص 416 - تأویل الآیات الطاهره /ج 1/ ص 385 - تفسیر قمی/ ج 2/ص 117 - بحارالانوار/ ج 66/ص 263 - حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در قرآن/ محقق: مهدی آقابابایی 🌙 💔 🕋 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ١٤٤٥ 3⃣ یادداشت سوم؛ آیه «احسان در برابر بدی» و مصداقی از سیره کریم اهل بیت(ع) 🔸 آیه: «وَلا تَستَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هيَ أحْسَنُ فَإذَا الَّذي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ». و هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی (خلق) را به بهترین شیوه (که خیر و نیکی است پاداش ده و) دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد. 📌 سورهٔ فصّلت، آیهٔ 34 🔸 نکات: 1. مردم چند دسته‌ هستند: "كسانى كه دوستان خود را حفظ مى‌كنند"، "كسانى كه دوستان خود را از دست مى‌دهند"، "کسانی که دوستانشان را نسبت به خود بى تفاوت مى‌نمایند"، "كسانى كه دوستان خود را به دشمن تبديل مى‌كنند!" و "كسانى كه دشمن را به دوست تبديل مى‌كنند". اين آيه سفارش مى‌كند كه بدى‌ها را با بدى پاسخ ندهید و اهل انتقام نباشید؛ و از این بالاتر، بدی دیگران را با نیکی جواب دهید؛ چرا که اگر بدى‌های دیگران را با خوبی پاسخ دهید، مى‌توانید دشمنان خود را به دوستانی خوب تبدیل کنید. 2. پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت ایشان(ع) اولی به انجام دستورات خداوند در قرآن کریم بودند؛ لذا در سیره آن معصومان نمونه‌هايى از اين برخوردهای کریمانه را مى‌خوانيم كه سرسخت‌ترين مخالفان را به طرفداران آنان تبديل كرد؛ از جمله: روزى مردى از "شام" به "مدینه منوره" آمد. مردم شام در آن زمان، تحت تأثير تبليغات معاویه قرار گرفته بودند و بسیاری از آنان دشمن علی(ع) و فرزندان ایشان شده بودند. آن مرد وقتی در مدینه به امام حسن (عليه السلام) رسيد پس از شناختن ایشان، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت كرد! امام(ع) سكوت كرد تا خوب عقده های آن شامی خالى شد. سپس به ایشان فرمود: «فكر مى‌كنم که تو در اين شهر غريب باشى و امر بر تو مشتبه شده است. اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به توست؛ اگر گرسنه هستى، مهمان ما باش؛ و اگر بدهكار هستى من قبول مى‌كنم كه قرض تو را بدهم». آن مرد که انتظار داشت در برابر دشنام و دشمنی اش، حضرت هم با او برخوردی تند كند، از این رفتار امام(ع) مبهوت شد و گفت: «يابن رسول الله! اگر پیش از اين ملاقات به من مى گفتند، بدترين افراد زير اين آسمان كيست؟ تو و پدرت را معرفى می‌كردم! ولى الان شما را به عنوان بهترين افراد معرفى می‌كنم». آن مرد چنان شیفته اخلاق حضرت امام حسن(ع) شد كه تا در مدينه بود، محضر ایشان را ترک نکرد. 3. امام زين العابدين (عليه السلام) در دعاى مكارم الاخلاق، از خداوند مى‌خواهد كه به او توفيق دهد كه در برابر غيبت مردم از او، نيكى آنان را بگويد «و سَدِّدْنِی لِأنْ ... اُخالِفَ مَنِ اغْتابَني إلی حُسْنِ الذِّکرِ...». چنانکه دعا می‌کند تا توفیق یابد که از بدى مردمان بگذرد و هر كس با او قطع رابطه كرده با او معاشرت نماید و ... 📚 منابع: ـ صحیفه سجادیه، دعای بیستم - كشف الغمة في معرفة الأئمة؛ على بن عيسى إربلي - اخلاق اسلامى در نهج البلاغه؛ آیت الله مكارم شيرازى - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی - سلسله گفتار «قرار آسمانی»؛ حجت‌الاسلام شوشتری‌نسب 📚 🌙 💔 (ع) ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | چرا در زیارتنامه حضرت معصومه(س) می‌گوییم: «السلام علیك یا بنتَ الحسن و الحسین»؟ 🔸 شعرخوانی آقای محمد سهرابی در مدح امام حسن مجتبی (علیه السلام) در ديدار شاعران با رهبر معظم انقلاب؛ و اظهار نظر جالب ایشان دربارهٔ یکی از ابیات (ع) ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 4⃣ یادداشت چهارم؛ سالروز «جنگ بدر» و نقش امدادهای غیبی 🔸 آیه: «وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدرٍ وَأنتُمْ أذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تَشكُرونَ». و یقیناً خدا شما را در (جنگ) بدر یاری کرد با آنکه ناتوان بودید؛ پس از خدا پروا کنید، باشد که سپاسگزاری نمایید.» 📌 سورهٔ آل عمران، آیهٔ ۱۲۳ 🔸 نکات: ۱. جنگ بدر (غَزْوهٔ بَدْر یا بَدرُ الکُبریٰ) اولین جنگی است که با فرماندهی شخص پیامبر(ص) بین مسلمانان و مشرکان قریش در گرفت. این جنگ پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه، در هفدهم رمضان سال دوم هجری در منطقه بدر (۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی مدینه) روی داد. ۲. اين آيه، امداد غیبی به مؤمنين را ذکر می‌کند؛ زیرا خداوند آن‌ها را با وجود كمى عدد و سلاح يارى داد و بر مشركين پيروز شدند. در این جنگ عده مهاجرين بین ۷۷ تا ۸۲ نفر بود و بقیه (۲۳۶ یا ۲۳۱ نفر) از انصار بودند كه مجموعاً ۳۱۳ نفر می‌شدند. در صورتى كه تعداد دشمنان نزدیک به ۱۰۰۰ نفر بود. ۳. مسلمانان در این نبرد، از لحاظ ساز و برگ جنگی نیز در ضعف کامل بودند‌. برخی از آنها حتی شمشیر نداشتند! و بسیاری از آنان فاقد زره بودند. بیش از یک یا دو اسب در اختیار سپاه نبود و با اینکه شتر وسیلۀ عادی حمل و نقل در آن دوران بود و حتی بعضی از فقیران نیز شتر داشتند، اما تعداد شتران مسلمانان شرکت‌کننده در جنگ، کمتر از تعداد نفراتشان بود؛ بطوری که در این لشکر کم‌شمار، هر دو یا سه مسلمان با یک شتر حرکت می‌کردند؛ یک نفر سواره بود و دو نفر به‌دنبال او حرکت می‌کردند و در طول مسیر نسبتاً طولانی، جابه‌جا می‌شدند. ۴. با استفاده از آیات قرآنی، چهار نوع کمک غیبی که در جنگ بدر به مسلمانان شد را درمی‌یابیم: - نزول فرشتگان - ایجاد آرامش در دل‌های مسلمانان - افکندن ترس در دل‌های کافران - نزول باران رحمت در نتیجه، مسلمانان علی‌رغم کم‌شمار و بی سلاح بودن به پیروزی رسیدند و هفتاد نفر از قریش در این غزوه کشته شدند که بسیاری از آنان، سرشناسان و اشراف مکه بودند. چند تن از بزرگان مشرکین هم اسیر شدند. این پیروزی جایگاه مسلمانان را در مدینه تثبیت کرد. ۵. واقعهٔ بدر دربردارندهٔ فضایل امیرالمؤمنین علی(ع) نیز هست. گذشته از جانفشانی و دلاوری مسلمانان در جنگ - بویژه علی(ع) و حضرت حمزه(ع) - روایت زیر نیز وارد شده است: رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) در شب بدر به یارانش فرمود: امشب کیست که برود برای ما از چاه آب بیاورد؟ یاران سکوت کرده و هیچیک اقدام به این کار نکردند؛ که ظاهراً دلیل آن، سردی هوا یا شاید وحشت از شبیخون دشمنان بوده است. اما امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشکی برداشت و رفت. در تاریکی که همه جا را فرا گرفته بود به چاه آب رسید، اما دَلوی نیافت تا از چاه آب بردارد. به ناچار وارد چاه شد و مشک را پر کرده بیرون آمد و به جانب اردوی مسلمانان حرکت کرد. ناگاه باد سختی وزید که آن حضرت از سختی آن نشست تا برطرف شد. سپس برخاست و به حرکتش ادامه داد که ناگهان باد سخت دیگری مانند باد اول وزیدن گرفت، آن حضرت دوباره نشست تا آن باد هم آرام گرفت. چون برخاست و به سوی سپاه اسلام حرکت کرد، باز بادی به همان صورت وزید، آن حضرت نشست و پس از فرو نشستن باد، خود را به پیامبر اسلام رساند. حضرت رسول(ص) فرمود: یا ابا الحسن چرا دیر آمدی؟ حضرت امیر(ع) عرض کرد: سه مرتبه باد وزیدن گرفت که بسیار سخت بود و مرا تکان داد و دیر آمدنم به خاطر معطل شدن برای فرونشستن بادها بود. پیامبر(ص) فرمود: بار نخست «جبرئیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و بار دوم «میکاییل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و پس از آن «اسرافیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و آنان برای یاری دادن به ما نازل شدند. ۶. شرط بهره‌مندی از امدادهای غیبی، پرهیزگاری است. هركس طالب نصرت الهى است، بايد تقوا پيشه كند؛ و شكر امدادهاى الهى هم آن است كه از خداوند متعال پروا داشته باشیم. ۷. برای سالگرد بدر (شب و روز هفدهم ماه مبارک رمضان) اعمالی وارد شده است؛ از جمله: - احیاء و عبادات در شب هفدهم - دادن صدقه و شکرگزاری به درگاه حق در روز هفدهم. 📚 منابع: - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی - دوره علمی «با چهارده روایت»؛ دکتر رجبی دوانی - نمونه بينات در شأن نزول آيات؛ محمدباقر محقق - مفاتیح الجنان؛ شیخ عباس قمی 🌙 💔 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 5⃣ یادداشت پنجم؛ دربارهٔ شب پربرکت قدر - ۱ 🔸 آیه: «إنّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ». ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۱ 🔸 نکات: ۱. می‌دانیم که بعثت پیامبر(ص) در ۲۷ ماه رجب بود و آیاتی از سورهٔ علق (اقرأ باسم ربك الذي خلق...) در آن زمان نازل شد. از سوی دیگر آیهٔ بالا و آیاتی دیگر از قرآن بر نزول این کتاب در ماه مبارک رمضان دلالت دارد. مفسّران در توضیح این مسأله گفته‌اند: الف) قرآن دو بار نازل شده است؛ يک بار به صورت یکباره و يكپارچه (دفعی) در شب قدر كه اين سوره به آن اشاره دارد، و بار ديگر به صورت تدريجى در مدت دورهٔ رسالت پيامبر(ص). تعبيرات قرآن نيز درباره نزول اين كتاب آسمانى دو گونه است: برخى با واژه «أنزلنا» از ريشه إنزال به معناى نزول دفعى (یکباره) آمده، و برخى ديگر با واژه «نزّلنا» از ريشه تنزيل به معناى نزول تدريجى آمده است. ب) علامه طباطبایی(ره) دو نزول یکباره و تدریجی را به شرح ذیل قائل شده است: قرآن مجید، دارای دو وجود است: یک وجود بسیط كه در آن تكثر، بخش‌ها و اجزاء (آیات و سوره‌ها و كلمات) نیست و در لوح محفوظ است و به صورت دفعی بر قلب مقدس پیامبر(ص) نازل شد؛ و یک وجود تفصیل یافته و دارای اجزاء كه به صورت تدریجی بر پیامبر(ص) فرود آمد. آنچه در ماه رمضان بر قلب ایشان نازل شد همان وجود بسیط قرآن بود و آنچه به صورت تدریجی از روز بعثت ایشان نازل شد همان وجود تفصیلی قرآن است. ج) آیت الله معرفت(ره) نوشته‌اند: بعثت در ماه رجب اتفاق افتاده، ولی نزول قرآن به عنوان كتاب آسمانی و قانون جاودانه الهی پس از سه سال فاصله بر پیامبر نازل گشته است. در سه سال‌ اول، پیامبر(ص) دعوت مخفیانه داشته كه روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد. پس از گذشت سه سال از بعثت، آیات ۹۴ و ۹۵ سوره حجر نازل گردید: «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكينَ؛ إنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئين - پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان روى برتاب؛ ما شرّ مسخره‌كنندگان را از تو دفع خواهیم کرد». از آن زمان به بعد، نزول پیوسته قرآن آغاز شد. روایاتی هم وجود دارد كه مدّت نزول قرآن را بیست سال ذكر نموده است. پس نزول آیات اولیه سوره علق در آغاز بعثت، جنبه بشارت داشته و پیامبری حضرت(ص) را به ایشان اعلام کرد؛ اما آغاز نزول پیوسته و تدریجی قرآن از سه سال بعد و در شب قدر ماه رمضان بود. ۲. از انضمام آيه‌ «إنَّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدر» با آيه‌ «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي اُنْزِلَ فِيهِ القُرآن» (آیهٔ ۱۸۵ سورهٔ بقره) معلوم مى‌شود كه شب قدر در ماه مبارک رمضان است. امّا اينكه دقیقاً كدامیک از شب‌هاى ماه رمضان است، در قرآن دلالتی وجود ندارد. در روايات نيز به صورت مردّد ميان چند شب آمده است؛ چنانكه امام صادق (عليه السلام) در پاسخ سؤالی در این زمینه فرمود: "شب قدر را در شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم رمضان جستجو كن". 📚 منابع: - المیزان في تفسیر القرآن؛ علامه طباطبایی، ج‌۲ - التمهید في علوم القرآن؛ آیت الله معرفت، ج‌۱ - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی، ج۱۰ 🌙 💔 🕋 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 6⃣ یادداشت ششم؛ دربارهٔ شب پر برکت قدر - 2 🔸 آیه: «وَما أدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ». و تو چه دانى كه شب قدر چيست؟ 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ 2 🔸 نکات: ۱. اين جمله، كنايه است از جلالت و عظمت شب قدر و منزلت عظیم آن. یعنی این شب آنقدر مهم و با فضیلت است که مخاطب آیات نیز اینگونه مورد سؤال و خطاب قرار مى‌گیرد. 2. كلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به كار رفته است: الف) مقام و منزلت: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ» آنگونه كه بايد، مقام و منزلت الهى را نشناختند. (سوره انعام، آیه 91) ب) تقدير و سرنوشت: «... جِئْتَ عَلى‌ قَدَرٍ يا مُوسى‌» ... اى موسى تو بنا بر تقدير الهى و در زمان مقدّر به اين مكان مقدّس آمدى. (سوره طه، آیه 40.) ج) تنگى و سختى: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ‌ ...» كسى كه رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود ... (سوره طلاق، آیه 7) د) مقدار و اندازه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» و خزائن همه چیز، تنها نزد ماست؛ ولی ما جز به اندازه معیّن آن را نازل نمی‌کنیم. (سوره حجر، آیه 21) 3. جهان هستى، حساب و كتاب و قدر و اندازه دارد. مقدار نزول باران از آسمان حساب شده است: «وَ أنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ» (سوره مؤمنون، آیه 18). نه تنها باران، بلكه هر چيز نزد خداوند اندازه دارد: «وَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» (سوره رعد، آیه 8)؛ چنانكه خورشيد و ماه و اجرام آسمانی نیز از نظر حجم و وزن و حركت و مدار، حساب و كتاب دقيق دارند: «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ» (سوره الرحمن، آیه 5). 4. خداوند متعال در شب قدر، امور يک سال را تقدير مى‌كند، چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أمْرٍ حَكيمٍ» در آن شب، هر امر مهمّى، تعيين و تقدير مى‌شود. (سوره دخان، آیه 4) بنابراين، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پيامبر(ص) نيست، بلكه در هر ماه مبارک رمضان، شب قدرى هست كه امور سال آينده تا شب قدر بعدى، اندازه‌گيرى و مقدّر مى‌شود. 5. پس با اینهمه اهمیت شب قدر (نزول قرآن، نزول فرشتگان، رقم خوردن سرنوشت یک ساله، ثواب عبادات به اندازه هزار ماه و ...) آیا واقعاً مى‌توان منزلت آن را درک کرد؟! 📚 منابع: - المیزان فی تفسیر القرآن؛ علامه طباطبائی - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی 🌙 💔 🕋 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
🇮🇷 جمهوری اسلامی، حرم است... عن أبي عَبْدِ اللَّهِ الصادق (علیه السلام): إِنَّ المُؤمِنَ أشَدُّ مِنْ زُبَرِ الحَديدِ؛ إِنَّ الحَديدَ إذا دَخَلَ النَّارَ لانَ وَ إنَّ المُؤمِنَ لَوْ قُتِلَ وَ نُشِرَ ثُمَّ قُتِلَ وَ نُشِرَ لَمْ يَتَغَيَّرْ قَلبُه. از امام جعفر صادق (عليه السّلام) نقل است که فرمود: همانا مؤمن از پاره‌هاى آهن هم سخت‌تر است؛ زيرا آهن در آتش، دگرگون مى‌شود، ولى مؤمن اگر بارها كشته شود و زنده گردد، هرگز [ايمان درون] قلبش تغيير نمى‌كند. (مسند الإمام الصادق(ع)، عطاردی، ج ۲۰، ص ۳۵۱) در چهل و پنجمین سالروز تأسیس جمهوری اسلامی ایران، یاد امام خمینی(ره)، یارانِ سخت‌تر از زُبر الحدیدِ امام(ره) و شهدای راه دین و میهن و آزادی، گرامی و راهشان پررهرو باد. ❤️ ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
سلام علیکم عبادات قبول 🙏🏻 کاروانی از فقرا، ایتام و... که «مشهد اولی» هستند به همت یکی از نیک‌اندیشان از یکی از مناطق محروم، عازم زیارت ثامن الأئمه(ع) هستند. در هزینه رفت و برگشت مقداری کمبود وجود دارد. هر عزیزی که تمایل به کمک و مشارکت دارد، لطفاً در خصوصی به بنده اطلاع دهد. سید علیرضا حسینی (عارف)
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 7⃣ یادداشت هفتم؛ دربارهٔ شب قدر - ۳ 🔸 آیه: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ ألْفِ شَهْرٍ». شب قدر از هزار ماه بهتر است. 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۳ 🔸 نکات: ۱. از ابن‌ عبّاس (رحمة الله علیه) نقل است: برای رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل کردند که مردی از بنی‌اسرائیل هزار ماه سلاح بر دوش داشت و در راه خدا جهاد کرد. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) از این کار بسیار تعجّب نمود و آرزو کرد که در امّتش نیز چنین مردمانی باشند و به درگاه خداوند عرضه داشت: «پروردگارا! عمرِ امّت مرا کوتاه‌ترین و [در نتیجه] کردار نیکشان را کمترین قرار دادی». خداوند نیز شب قدر را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ارزانی داشت و فرمود: «شب قدر در هر ماه رمضان، برای تو و امّتِ بعد از تو تا روز قیامت، از هزار ماهی که آن مرد بنی اسرائیلی در راه خدا سلاح بر دوش گرفت، بهتر است». ۲. از امام باقر (علیه السلام) پرسیدند: منظور از «لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِنْ ألفِ شَهْر» چیست؟ فرمود: «انجام اعمال شایسته از قبیل نماز و زکات و کارهای خیر دیگر در شب قدر، از انجام همین اعمال در هزار ماه دیگر که شب قدر نداشته باشد، بهتر است؛ و اگر خداوند متعال ثواب مؤمنان را چند برابر نمی‌کرد، هرگز به آن نمی‌رسیدند؛ ولی خداوند اجر اعمال نیک آن‌ها را چند برابر می‌کند». ۳. در محضر امام صادق (علیه السلام) دربارهٔ شب قدر سخن به میان آمد؛ فرمود: «در آن شب ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل شده است». گفتم: «در شب قدری که ما آن را در ماه رمضان امید داریم»؟ فرمود: «آری! شبی که در آن شب آسمان‌ها و زمین اندازه‌گیری شده، و ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آن تقدیر و معیّن شده است». 📚 منابع: - وسائل الشیعة؛ شیخ حر عاملی؛ ج۱۰ - الکافي؛ ثقة الاسلام کلینی؛ ج۴ - تفسیر اهل بیت (علیهم السلام)؛ ج۱۸ - معانی الأخبار؛ شیخ صدوق؛ ص۳۱۶ ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
💔 در سالروز شهادت مولای پرهیزگاران و امام مؤمنان علي بن أبی طالب (صلوات الله و سلامه عليهما) 🖤 هیهات! که دیگر جامعهٔ بشریت زمامداری بر خود ببیند که کفش خود را وصله بزند تا پا برهنگان قلمرو زمامداریش کفشی پیدا کنند و بپوشند؛ پیراهن خود را بدهد آنقدر وصله بزنند تا دیگر از دادن به وصله زننده شرمنده گردد. 🌐 هیهات! که روزی فرا رسد تا این کرهٔ خاکی مردی را ببیند که زمامداری چند کشور پهناور اسلامی را برای اینکه مرتکب دروغی نشود، زیر پا بگذارد. 😔 دیگر نتوان توقع انسانی را داشت که با شنيدن ظلم به یک زن یهودی که با جامعهٔ اسلامی در حال همزیستی به سر میبرد، با کشیدن خلخالی از پایش توسط دشمن چنان مضطرب شود که بگوید: «اگر یک انسان با ایمان از شنیدن چنین خبری بمیرد، در نزد من مستحق سرزنش نیست.» ✍ آیت‌الله علامه محمدتقی جعفری(ره) شب علی دید، به نزدیکی دید/  گرچه او نیز به تاریکی دید شب شنفته ست مناجات علی/ جوشش چشمه عشق ازلی دردمندی که چو لب بگشاید/ در و دیوار به زنهار آید کلماتی چو در آویزهٔ گوش/ مسجد کوفه هنوزش مدهوش فجر تا سینهٔ آفاق شکافت/ چشم بیدار علی خفته نیافت روزه‌داری که به مهر اسحار/ بشکند نان جوین افطار ناشناسی که به تاریکی شب/ می‌برد شام یتیمان عرب پادشاهی که به شب برقع پوش/ می‌کشد بار گدایان بر دوش شاهبازی که به بال و پر راز/ می‌کند در ابدیت پرواز عشق‌بازی که هم آغوش خطر/ خفت در خوابگه پیغمبر آن دم صبح قیامت تأثیر/ حلقهٔ در شد از او دامنگیر شال شه وا شد و دامن به گرو/ زینبش دست به دامن که مرو شال می‌بست و ندایی مبهم/ که کمربند شهادت محکم پیشوایی که ز شوق دیدار/ می‌کند قاتل خود را بیدار ماه محراب عبودیّت حق/ سر به محراب عبادت، مُنشقّ می‌زند پس، لب او، کاسهٔ شیر/ می‌کند چشم اشارت به اسیر چه اسیری که همان قاتل اوست/ تو خدایی مگر ای دشمن دوست؟ تا نشد پردگی آن سرّ جلی/ نشد افشا که علی بود و علی در جهانی همه شور و همه شر/ ها علیٌّ بشرٌ کیف بشر 📝 سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref