❓سؤال مهم: «شیعهٔ جعفر» از نظر امام جعفر صادق(ع) چگونه انسانی است؟
در احادیث امام صادق(ع) اوصافی ذکر شده است که در صورت داشتن آنها، ما میتوانیم خود را پیرو آن امام و شیعه بدانیم.
برخی از آن اوصاف به شرح زیر است 👇
🕋 در رابطه با خداوند:
- استقامت در دین؛
- تقوا و ورع شدید؛
- کار و کوشش برای خالق؛
- امیدوار بودن به ثواب او؛
- عبادت زیاد و طول دادن سجده؛
- صبر در برابر بلاها؛
- شکر در مقابل نعمتها؛
- حسابرسى کارهای خود در هر شبانه روز: اگر خوبى کرده بود بر آن بيفزايد، و اگر گناه کرده بود، از آن توبه کند.
🕌 در رابطه با امام(ع):
- زینت امام بودن؛
- موجب زشتى برای امام نبودن؛
- باعث جلب محبت دین و امام در بین مردم شدن.
👥 در رابطه با مردم:
- راستگویى؛
- امانتداری، حتی نسبت به افراد بدکار؛
- نیکى با همسایگان؛
- پیوند و ارتباط با فامیل؛
- شرکت در تشییع جنازه اموات آنان؛
- عیادت از بیماران آنها؛
- ادای حقوق مؤمنان؛
- حفظ زبان؛
- ارتباط با کسى که با ما قطع رابطه کرده؛
- نیکى کردن با کسى که به ما بدى کرده؛
- انصاف ورزیدن نسبت به دشمنان؛
- یاری کردن مؤمنان برای خدا؛
- ظلم نکردن به دیگران؛
- بخشیدن کسى که به ما ظلم کرده است.
اگر فردی اینگونه باشد، حضرت صادق(ع) به او سلام رسانده و دربارهاش فرموده است:
"هر کس از شما که در دینش پارسا باشد و راستگو باشد و امانت را به صاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد، گویند: هٰذا أدَبُ جَعْفَر. "این شخص، جعفرى است؛ و این ادب و فرهنگ جعفر صادق است" و این مرا شاد میکند و از جانب آن شخص بر من شادی و سرور وارد میشود. اما اگر جز این باشد، بلا و ننگ او بر من وارد شود و گویند: این ادب و فرهنگ جعفر است".
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از دوره های تخصصی بین الملل
«اولین گردهمایی استادان ادبیات عرب با مدیران مجتمع آموزشی پژوهشی بینالملل حوزههای علمیه» برگزار میشود.
این نشست، در راستای فرهنگسازیِ آموزش زبانهای دوم - بویژه مکالمه عربی معاصر - در حوزه علمیه، با حضور استادان صرف، نحو و بلاغت مدارس شهرهای قم و کاشان برپا میگردد.
حجج اسلام «حسینی کوهساری» مدیر دفتر ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه، «اسماعیلی» سرپرست مرکز مدیریت حوزه علمیه کاشان، «پوراکبر» معاون مدارس سطح یک حوزه علمیه قم و آقایان دکتر «شیعی» قائم مقام مجتمع آموزشی پژوهشی بینالملل و «حسینی عارف» مسئول مرکز آموزش زبان و آموزشهای تخصصی بینالملل از سخنرانان این گردهمایی هستند.
شرکتکنندگان همچنین از بیانات حجتالاسلام والمسلمین «سید سعید حسینی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان - که از اساتید عالی علوم حوزوی است - نیز بهرهمند خواهند شد.
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بینالملل (وابسته به مرکز آموزش زبان و آموزشهای تخصصی بینالملل حوزههای علمیه) 👇
@ISC_Qom
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
28.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کشیش ارشد آمریکایی:
رفتن به کربلا برای همه واجب است.
⭕️ اگر تا به حال #کربلا نرفتهاید، همین الآن برای رفتن به آنجا برنامهریزی کنید.
🔰 صحبتهای «کِنِث جی فلاورز» کشیش ارشد کلیسای دترویت درباره تجربهاش از زیارت حرم حضرت #اباعبدالله_الحسین علیهالسلام
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 زیرمجموعههای «پورتال جامع امام حسین(ع)» :
📱 کانالهای «بنیاد بینالمللی عاشوراء» در شبکههای اجتماعی:
در شبکه اجتماعی «ایتا» 👇
eitaa.com/ashura_i_f
در شبکه اجتماعی «بله» 👇
ble.ir/ashura_i_f
📱 کانالهای «پورتال امام حسین(ع)» در شبکههای اجتماعی:
در شبکه اجتماعی «ایتا» 👇
eitaa.com/imamhusaynportal
در شبکه اجتماعی «بله» 👇
ble.ir/imamhusaynportal
در شبکه اجتماعی «تلگرام» 👇
t.me/ImamHusaynPortal
در سرویس ویدیوی «آپارات» 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
🚩 حسیننیوز (مرجع اخبار عاشورایی و برنامههای عتبات مقدسه)
به مناسبت سی و چهارمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره)؛
✅ آیت الله سیستانی: اول باید به احترام نام امام خمینی ایستاد! / توصیهٔ اخلاقی با استناد به یکی از بیانات امام
حجتالاسلام «ناصرالدین انصاری قمی» از پژوهشگران حوزه علمیه قم نقل کرد:
در سال ۱۳۸۲ بعد از ایام عید فطر در نجف خدمت آیتالله العظمی سیستانی رسیدم.
در حین دیدار از ایشان پرسیدم: حضرتعالی چند سال در درس مرحوم امام خمینی در قم شرکت داشتید؟
آیتالله سیستانی با شنیدن نام حضرت امام، بلند شدند و ایستادند و فرمودند: «اول باید به احترام مرحوم آیت الله خمینی (قدس سره) بایستم".
سپس ادامه دادند: "شما نمیدانید که امام خمینی چه کار بزرگی انجام دادهاند! ما که اینجا در چنگال صدام محاصره شده بودیم، ارزش کار امام خمینی را درک کردیم و درک میکنیم".
آیتالله سیستانی درباره تتلمذ نزد امام(ره) هم گفتند: "من در قم حدوداً به مدت دو سال در درس ایشان شرکت کردم و پس از آن به نجف اشرف آمدم".
ایشان دربارهٔ دنبال کردن سخنان امام راحل(ره) پس از اقامت در عراق نیز بیان جالبی داشتند: "من شبانه به همه سخنرانیهای ایشان گوش میکردم. رادیوی کوچکی داشتم و به کتابخانه ام در طبقه بالای خانه میرفتم و بعد از اخبار ساعت هشت که خطبههای امام را پخش میکردند، به آنها گوش میدادم".
حضرت آیت الله سیستانی سپس به یکی از بیانات تکاندهندهٔ امام(ره) اشاره کردند و فرمودند: "آیا آن سخنرانی از امام خمینی را به یاد میآورید که گفته بودند: «یکی از تجار نزد یکی از علمای بزرگ رفته است و گفته است که آقا! اگر پشت کتابی یک چیزی نوشته اند به ما هم بگویید! کتاب ها معلوم، اما اگر پشت کتابی چیزی نوشته اند که شما از آن مطلع هستید به ما هم بگویید برای اینکه ما میبینیم که شما ما را دعوت میکنید به خیر و صلاح، اما خودتان اینگونه نیستید [و عمل شما با سخنتان فرق دارد] پس معلوم میشود یک مطلب دیگری در کار است!
آن آقا گریه کرده و گفته بود: حاجی هیچ چیز دیگری نیست و ما فاسد هستیم»... که حاضران با شنیدن این کلام متأثر شدند و به گریه افتادند". [*]
سپس آیت الله سیستانی این توصیهٔ اخلاقی را فرمودند که: "اکنون شما در ایران باید به شکلی در زندگی خود رفتار کنید که بین حرف و عملتان فرقی نباشد".
📝 منبع: hawzah.net
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[*] برای دیدن فیلم بیانات امام خمینی(ره) که آیت الله سیستانی بدان اشاره کردند، از لینک زیر استفاده کنید👇
http://emam.com/posts/view/19579/%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%D8%B1-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک | روزی که به نام امام رضا علیهالسلام شد
🔹۲۳ ذی القعده روزی که همگان می توانند با گفتن صلی الله علیك یا ابالحسن، زائر امام رضا علیه السلام باشند.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
لطفا عضو کانال
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام بشوید👇
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
@ImamHusaynPortal
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک | روزی که به نام امام رضا (علیهالسلام) شد
🔹۲۳ ذوالقعده روزی که همگان میتوانند با گفتن «صلی اللهُ علیكَ یا ابالحسن»، زائر امام رضا (علیه السلام) باشند.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
لطفا عضو کانال
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام بشوید👇
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
@ImamHusaynPortal
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
🤲 نماز کوتاهی که از امشب مستحب است خوانده شود و ثواب بسیار دارد
🧎♂در شبهای دهه اول ماه ذوالحجه دو رکعت نماز مستحب وارد شده است که در بین نماز مغرب و نماز عشاء خوانده میشود.
🕋 ثواب این نماز:
در روایتی از امام باقر(ع) آمده است که به فرزند بزرگوارش امام صادق(ع) سفارش کرد که این نماز را در دهه اول ذوالحجه ترک نکند، چرا که اگر آن را در این دهه بخواند در ثواب حاجیان بیت الله شریک خواهد بود، هرچند که به حج نرفته باشد.
🔸 نحوه خواندن:
در هر دو رکعت، بعد از خواندن «سوره حمد» و «سوره اخلاص (قل هو الله احد...)»، آیه ۱۴۲ سوره اعراف را میخوانیم.
یعنی بخوانیم:«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیلَةً وَ أتمَمناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لِأخِیهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ المُفسِدِین».
رکوع و سجود و سلام نماز هم مانند نمازهای دو رکعتی عادی است.
(آیه مذکور به میقات چهل روز حضرت موسی در طور سینا برای گرفتن الواح اشاره دارد، که ده روز پایانی آن همزمان با دهه اول ذوالحجه بوده است.)
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
🖤 به مناسبت سالروز شهادت پنجمین اختر آسمان امامت
🕌 «شرایط شیعه بودن» از دیدگاه امام محمد بن علی الباقر (علیهما السلام)
أبو عَلِيٍّ الْأشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سالم عَنْ أحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ أبِي إسْمَاعِيلَ قالَ:
قُلْتُ لِأبِي جَعْفَرٍ علیه السلام: «جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ اَلشِّيعَةَ عِنْدَنَا كَثِير.»
فَقَال: «فَهَلْ يَعْطِفُ الْغَنِيُّ عَلَى الْفَقيرِ وَ هَلْ يَتَجاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسيءِ وَ يَتَواسَون؟»
فَقُلْتُ: «لا!»
فَقال: «لَيْسَ هَؤُلاَءِ شِيعَةً الشِّيعَةُ مَنْ يَفعَلُ هَذا».
🔸 یعنی:
یکی از اصحاب امام باقر(ع) به ایشان عرض کرد: «فدایت شوم؛ شیعیان در بین ما زیاد هستند».
امام(ع) فرمود: «آیا ثروتمند آنان نسبت به نیازمند عطوفت و مهربانی میکند؟ و آیا نیکوکارِ آنان از خطاکار در میگذرد؟ و آیا آنها در مسائل مالی به همدیگر کمک میکنند؟»
گفتیم: «خیر!»
فرمود: «پس اینها شیعه نیستند؛ چون شیعه کسی است که آنگونه عمل کند».
📝 منبع: الکافي, جلد ۲, صفحه ۱۷۳
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از بنیاد بینالمللی عاشوراء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هم اکنون - تصاوير هوایی از حضور مردم در کربلای معلی در روز عرفه 🤲
از امام صادق (عليه السلام) نقل است که فرمود:
انَّ اللّهَ تَبَارَكَ وَ تَعالى يَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع) قَبلَ أهْلِ عَرَفاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُسْعِفُهُمْ [يُشَفِّعُهُمْ] في مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَأتِي أهلَ عَرَفَةَ فَيَفْعَلُ بِهِمْ ذلِك.
🔸 یعنی:
خداوند تبارک و تعالى پيش از اهل عرفات (حاجیانی که روز عرفه در عرفات جمع میشوند) براى زائران امام حسين (عليه السلام) تجلى نموده و حوائج آنان را برآورده و گناهانشان را مىآمرزد و در مورد خواستههايشان شفاعت مىكند، آنگاه به سراغ اهل عرفات مىرود و اين عنايات را به آنان مىكند.
📝 منبع: کامل الزیارات، ص ۱۷۰ - ثواب الاعمال، ص ۱۱۶ - مصباح المتهجد، ص ۷۱۵.
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 زیرمجموعههای «پورتال بزرگ امام حسین(ع)» :
📱 کانالهای «بنیاد بینالمللی عاشوراء» در شبکههای اجتماعی:
در شبکه اجتماعی «ایتا» 👇
eitaa.com/ashura_i_f
در شبکه اجتماعی «بله» 👇
ble.ir/ashura_i_f
📱 کانالهای «پورتال امام حسین(ع)» در شبکههای اجتماعی:
در شبکه اجتماعی «ایتا» 👇
eitaa.com/imamhusaynportal
در شبکه اجتماعی «بله» 👇
ble.ir/imamhusaynportal
در شبکه اجتماعی «تلگرام» 👇
t.me/ImamHusaynPortal
در سرویس ویدیوی «آپارات» 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
🚩 حسیننیوز (مرجع اخبار عاشورایی و برنامههای عتبات مقدسه)
🕋 ... و ابراهیم مسلمان شد
... و ابراهیم(ع) خواست تا «مسلمان» شود...
و مسلمان شدن یعنی تسلیم محض خدا بودن؛ و از همه قیود رها شدن...
... و ابراهیم(ع) میدانست که مسلمان شدن و رهایی آسان نیست؛ که سربلندی در امتحانات سخت و عبور از بلایای هولناک را اقتضاء دارد...
پس ابراهیم(ع) به سختترین ابتلائات آزموده شد تا ﴿لا اُحِبُّ الآفِلین﴾(۱) و ایمان به ﴿يَبقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الجَلالِ والإكرام﴾(۲) را در مقام عمل اثبات کند...
و آنگاه که «محبوب آفِل» را به قربانگاه «معشوق باقی» برد، پیام آمد که ﴿... یا إبراهیمُ ٭ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤیا﴾(۳)
... اینگونه شد، که ابراهیم(ع) به مقام خلّت دست یافت؛ و وقتی «خلیلِ رحمان» شد لیاقت یافت تا «امامِ عالمیان» گردد.
پس هيچ رسولی بعد از او مبعوث نشد مگر آن كه مأمور به اتباع دین آن پیامبر بود ﴿ثمَّ أوْحَينا إلَيكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إبراهيمَ حَنيفا...﴾(۴)
و هیچ امتی نیامد مگر آنکه آن امام، الگویش بود؛ و چه خوش الگویی ﴿قَدْ كانَتْ لَكُمْ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في إبراهيم...﴾(۵).
حقیقت قربان، ترک کردن هر نوع تعلق، رها شدن از همهٔ قیود و فدا نمودن «اسماعیل»های درون است، تا آدمی به مسیر توحید رهنمون شود... و تنها با رسیدن به همین حقیقت است که میتوان پیام معمار بزرگ توحید را به نحو کامل دریافت کرد که ﴿... إنَّ صَلاتي و نُسُكي و مَحْيايَ و مَماتي لِلّهِ رَبِّ العالَمين﴾(۶).
پس ابراهیم(ع) خود را از همهٔ قیود رها کرد؛ و فرزندش را و علقهاش را به مسلخ برد ...
و ابراهیم(ع) «مسلمان» شد؛ و خواست تا ذریهٔ او نیز مسلمان شوند...
... در این مصاف عشق و علایق، و نبرد رهایی از بندها، ما امت پیامبرِ خاتم(ص) احق بر این اتباع و اولی بر تأسی به آن سرمشق هستیم؛ که فرمود: ﴿إنّ أوْلَى النّاسِ بِإبراهيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هٰذَا النَّبِيُّ و الَّذينَ آمَنُوا... ﴾(۷).
و خداوند یاور و سرپرست مؤمنان است.❤️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. «بدرستی که غروب کنندگان را دوست ندارم». سوره انعام، آیهٔ ۷۶
۲. «و تنها ذات باشکوه و ارجمند پروردگارت باقی میماند». سوره الرحمن، آیهٔ ۲۷
۳. «ای ابراهیم! تو آن رؤیا را که به تو وحی کردیم تحقق بخشیدی و به مأموریت خود عمل کردی». سوره صافات، آیههای ۱۰۴ و ۱۰۵
۴. «سپس به تو وحی فرستادیم که از آیین حقگرا و یکتاپرستیِ ابراهیم پیروی کن...». سوره نحل، آیه ۱۲۳
۵. «مسلماً ابراهیم برای شما سرمشقی نیکوست...». سوره ممتحنه، آیه ۴
۶. «... بدرستی که نماز من و قربانى من و عبادات من، و زندگى من و مرگ من، همه و همه، براى خدا، آن پروردگار جهانيان است». سوره انعام، آیه ۱۶۲
۷. «یقیناً نزدیکترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او پیروی کردند، و این پیامبر [محمد مصطفی(ص)] و کسانی که به او ایمان آوردهاند از همه به او نزدیکترند... ». سوره آل عمران، آیه ۶۸
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
انسان ناسپاس، تورات را تحریف کرد...
انسان ناسپاس، انجیل را تحریف کرد..
و وقتی نتوانست قرآن را تحریف کند، آن را سوزاند...
و انسان، چه ناسپاس است. 😔
#قُتِلَ_الإنسانُ_ما_أكفَرَه (آیه ۱۷ سوره عبس)
#إنّا_نَحنُ_نَزَّلنا_الذِّكرَ_وَإنّا_لَهُ_لَحافِظون (آیه ۹ سوره حجر)
#سوئد
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
به مناسبت سالروز ولادت اختر دهم؛
🍁 پرهیز از چند «اخلاق بد» در بیان نورانی امام علی بن محمد الهادی النقی (علیهما السلام)
امام هادی علیه السلام فرمود:
الحَسَدُ ماحِقُ الحَسَنات؛
وَالزَّهْوُ جالِبُ المَقت؛
وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَالجَهل؛
وَالبُخْلُ اَذَمُّ الأخْلاق؛
وَالطَمَعُ سَجیةٌ سَیئَة.
«حسد» نیکوییها را نابود میکند؛
و «فخرفروشی» دشمنی میآورد؛
و «خودپسندی» مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرامیخواند؛
و «بخل» ناپسندیدهترین خلق و خوی است؛
و «طمع» خصلتی ناروا و ناشایست است.
📝 منبع: بحارالانوار، ج۶۹، ص۱۹۹.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
🕋 ... و حَجَّةُ الوِداع، حَجَّةُ البَلاغ شد
«بشریت» از سفری طولانی بازمیگشت...
نه فقط سفری برای حج آخر،
و نه سفری ۲۳ ساله به مدت نبوت خاتم؛
که سفری به درازنای تاریخ بنی آدم...
«بشریت» در مسیر طولانی خود بود؛
و از مواقف سهمگین گذر کرده بود:
از تصمیمِ رازآلودِ ﴿... إنّي جاعِلٌ في الأرضِ خَليفَة﴾(۱)
از تطهیرِ ﴿... وَقُضِيَ الأمرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الجوديّ﴾(۲)
از امامتی پس از امتحانات هولناک ﴿و إذِ ابْتَلىٰ إبراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إماماً قالَ و مِنْ ذُرِّيَّتِي...﴾(۳)
از نبیِّ مُنجی و برادر و وزیرش ﴿و لَقَدْ آتَينا موسَى الكِتابَ و جَعَلنا مَعَهُ أخاهُ هارونَ وَزیرا﴾(۴)
و از آن عبدالله که معجزهای در گهواره بود ﴿... قالوا كَيفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ في المَهْدِ صَبيًّا ؛ قالَ إنّي عَبدُ اللّهِ آتانِيَ الكِتابَ وَجَعَلَني نَبيًّا﴾(۵)
آری، «بشریت» در سفری طولانی بود؛
و از میقاتی بزرگ برمیگشت؛
تا به «زلال غدیر خم» رسید...
آنک، در خاتمهٔ حج واپسین، باید آن «برادر و وزیر» - که «عبد واقعیِ الله» و «ذریهٔ خلیل الله» بود، و خداوند در قرآن بر «عصمت و تطهیرش» شهادت داده، و «امام الانس و الجن» قرار گرفته - به عنوان «خلیفهٔ حق» به جهان معرفی میگردید...
پس ندا آمد که: ﴿يا أيُّهَا الرّسولُ بَلِّغْ ما اُنزِلَ إلَيكَ مِنْ رَبِّك...﴾(۶)
که اگر او به جانشینیِ بلافصل نبیّ خاتم معرفی نشود، گویی نه پیامبری بوده و نه پیامی آمده ﴿... وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه...﴾(۷)
و «حَجَّةُ الوِداع» اینگونه، «حَجَّةُ البَلاغ» شد...
خبر دهید که یارانِ رفته برگردند/
پیادگان و سوارانِ رفته برگردند
در اوج هجمه گرما، خبر، گوارا بود/
خبر، شکفتن چشمه میان صحرا بود
میان آن همه تزویر و حیلهٔ دائم/
خبر رسید ﴿یدُ الله فوقَ أیدیهم﴾(۸)
خبر که راه زیادیست در سفر بوده/
رسانده است به ما آنچه عشق فرموده
خبر، حنین؛ خبر، نهروان؛ خبر، خیبر/
خبر، ولایتِ مولا و آل پیغمبر
خبر، برادرِ پیغمبر است میدانی؟/
خبر «علی»ست؛ خبر، حیدر است میدانی؟
خبر که سینه به سینه، خبر دهان به دهان/
خبر مناره مناره، خبر اذان به اذان
خبر که بال زد، و رفت و در جهان پیچید/
پرندهتر شد و در هفت آسمان پیچید
خبر یکیست ولی با «دوازده» عنوان/
که گاه، صلح نمودست و گاه در میدان*
و خداوند یاور و سرپرست مؤمنان است. 💚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. «... من در زمين جانشينى خواهم گماشت...». سورهٔ بقره، آیهٔ ۳۰
۲. «... و حکم (قهر الهی) انجام یافت و کشتی بر کوه جودی قرار گرفت...». سورهٔ هود، آیهٔ۴۴
۳. «و هنگامی كه خداوند ابراهيم را با وسائل گوناگونی آزمود، و او بخوبی از عهدهٔ آزمايش بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهيم عرض كرد: از دودمان من (نيز امامانی قرار بده)...». سورهٔ بقره، آیهٔ ۱۲۴
۴. «و به يقين [ما] به موسى كتاب [آسمانى] عطا كرديم و برادرش هارون را وزیر او گردانيديم». سورهٔ فرقان، آیهٔ ۳۵
۵. «گفتند: چگونه با نوزادى كه در گهواره [و] كودك است سخن بگوييم؟ ؛ [عيسى] گفت: منم بنده خدا، به من كتاب داده...». سورهٔ مریم، آیههای ۲۹ و ۳۰
۶ و ۷. «ای پیامبر! آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکردهای...». سورهٔ مائده، آیهٔ ۶۷
۸. سورهٔ فتح، آیهٔ ۱۰
* شعر از «عاطفه جوشقانیان»
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
به مناسبت سالروز ولادت اختر هفتم؛
👨🎓 حدیث معرفت؛
🔬 دانش لازم و مفید کدام است؟
هشدار مهم 🆘 :
این زندگی پنجاه ساله و شصت ساله و هفتاد سالهٔ دنیوی، حیاتی جاویدان در پی دارد و با مرگ، تمام نمیشود.
حقیقت تلخ ☕️ :
علوم و فنون - از پزشکی و ریاضیات و معماری و فیزیک و زراعت گرفته تا ادبیات و حقوق و هنر و فلسفه و ... - نیازمندیهای ما هستند برای زندگی دنیا؛ اما هیچکدام از آنها بخودی خود، ما را سعادتمند نمیکنند و حیات جاویدان خوبی برایمان نمیسازند.
واقعیت هولناک 🧟♂ :
چه بسیار دانشمندان و فرهیختگانی که مرزهای علوم را در نوردیدند و بر آموختههای بشر افزودند، و چه فراوان اصحاب فنون که آثار ماندگار ساختند و پرداختند؛ اما با پوچی و افسردگی از جهان رخت بربستند و حیات اخروی آنان تباه شد.
سؤال سرنوشتساز❓:
پس باید ببینیم که در همهمهٔ علوم و فنون و در معرکهٔ مناهج و مکاتب، کدام دانش و چه معرفتی ما را به «سعادت واقعی» میرساند؟
راه خوشبختی جاودان 🍏 :
از امام موسی بن جعفر الكاظم (علیهما السلام) نقل است که فرمود: «وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ في أرْبَعٍ: أوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّك؛ وَالثّانِیةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِك؛ وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْك؛ وَالرّابِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یُخْرِجُكَ عَنْ دینِك.»
یعنی:
علوم [مفید] برای مردم را در چهار مورد یافتم:
اوّل آنكه نسبت به خدا و پروردگار خود شناخت پیدا كنند؛
دوّم اینكه بفهمند آن خدا برای وجود و بقاء حیات آنان چه كارها کرده است؛
سوّم اینکه بدانند آن خدا چه منظوری از آفریدن آنها داشته و چه چیز از آنان میخواهد؛
و چهارم اینکه شناخت پیدا كنند نسبت به آن چیزهایی كه سبب انحراف و خروج از دین میشود.
📝 منبع: كافی؛ ج ۱، ص ۵۰، ح ۱۱
پس پاسخ سؤال بالا را از امام کاظم(ع) گرفتیم.
یعنی مطابق این فرمایش ایشان - که معروف به «حدیث معرفت» است - علومى که تمام مردم جهان، در همه ادوار زمان، به آن نیاز دارند تا اساس سعادت معنوى خویش را بر آن استوار سازند چهار علم است:
۱. خداشناسى؛
۲. خودشناسى؛
۳. وظیفهشناسى؛
۴. انحرافشناسى (شناخت آنچه به دیندار بودن آسیب میزند).
بنابراین، یک دکتر خوب بودن، یک مهندس خوب بودن، یک معلم خوب بودن، یک روحانی خوب بودن، یک خانهدار خوب بودن، یک هنرمند خوب بودن، یک سیاستورز خوب بودن، یک حقوقدان خوب بودن، یک بازاری خوب بودن، یک کارمند خوب بودن، یک کارگر خوب بودن، یک کشاورز خوب بودن، یک دامدار خوب بودن ... و یک انسان خوب بودن، وقتی کامل است و به خوشبختی جاودانه منتهی میشود که آن انسان خوب، چهار دانش بالا را داشته باشد و آنها را به کار گیرد.
به امید آنکه آگاه و عامل باشیم 🙏
... و خداوند یاور و سرپرست مؤمنان است. 🧡
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از بنیاد بینالمللی عاشوراء
🤝 بستهٔ فرهنگی چندرسانهای پورتال بزرگ امام حسین(ع) به مناسبت دو هفته ایام امامت و ولایت (از عید قربان تا غدیر و عید مباهله)
1⃣6⃣
🌸 در عید مباهله؛ روز اثبات حقانیت اسلام و جایگاه والای اهلبیت کرام(علیهم السلام)
آیت الله جوادی آملی:
در نماز یک واجب رُکنی داریم یک واجب غیر رکنی؛ در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است:
«غدیر» جزء واجبات رکنی امامت است، «مباهله» جزء واجبات رکنی ولایت است...
درست است غدیر مسئله خاصی است ولی قبل از جریان غدیر آیه قرآن صریحاً از وجود مبارک علی بن ابی طالب به عنوان جانِ پیغمبر یاد کرده است ﴿نَدْعُ أبناءَنا وَ أبناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنفُسَنا وَ أنفُسَکُمْ﴾. هم مفسّران و تاریخنگاران شیعه و سنی بالاتفاق این مطلب را نوشتند و هم روایات اهل بیت بالاتفاق بر این است.
#عید_مباهله
#عید_غدیر
#پنج_تن
#امیرالمومنین علیه السلام
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
لطفا عضو کانال
🕌#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام بشوید👇
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
@ImamHusaynPortal
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
🚩 حسیننیوز (مرجع اخبار عاشورایی و برنامههای عتبات مقدسه)
🕋 به مناسبت ۲۵ ذوالحجة؛ سالروز نزول سورهٔ انسان
✋ سلام بر اهل «بیت خوف و رجاء»، «بیت احسان و ایثار» و «بیت نجات و رستگاری»...
«خوف» و «رجاء» و «سرعت در رساندن خیر بیمنّت» اخلاق پیامبران است ﴿پس ندای زکریا را اجابت کردیم و یحیی را به او بخشیدیم... زيرا آنان در كارهاى نيک شتاب مىنمودند؛ و ما را از روی امید و بیم میخواندند؛ و پیوسته در برابر ما فروتن بودند.﴾(۱)
پس ما هم امر شدیم که همچون انبیاء، از خشم خدا «خوف» و از عذاب او «بیم» داشته باشیم؛ و به خشنودی وی «رجاء» و به بهشت جاویدش «امید» ورزیم... و نشانهٔ این خوف و رجاء، احسان و ایثار است ﴿... و خدا را از روی بیم و امید بخوانید، که یقیناً رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است﴾ (۲)
پس سلام بر آنان که از بیت پیامبری بودند و اخلاق پیامبرانه داشتند...
... آنان که به نذر خود وفا مىكردند، و از عذاب روز واپسین «خوف» داشتند.(۳)
... آنان که در سه روز روزهداری، هنگام افطار، اندک غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر «احسان و انفاق» کردند(۴) و این کار را فقط برای «خشنودی خدا» کردند و هیچ منّتی نگذاشتند و انتظار هیچ پاداش و سپاسی نداشتند.(۵)
... و آنان که «ایثار» کردند و دیگران را بر خود ترجیح دادند گرچه خودشان نیازی شدید داشتند؛ همانان که خداوند از بُخل و حرص دورشان کرد؛ و آنان که «رستگار» شدند.(۶)
پس سلام بر اهل «بیت خوف»، «بیت رجاء»، «بیت احسان»، «بیت ایثار» و «بیت رستگاری»...
سلام بر علی؛ سلام بر فاطمه؛ سلام بر حسن؛ سلام بر حسین...
و سلام بر اهل بیت محمد؛ «بیت احسانِ بیمنّت»...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. ﴿فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ يَحْيىٰ... إِنَّهُمْ كانوا يُسارِعونَ فِي الْخَيْراتِ وَيَدْعونَنا رَغَبًا وَرَهَبًا وَ كانوا لَنا خاشِعين﴾ سورهٔ انبیاء، آیهٔ ۹۰.
۲. ﴿... وَادْعوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَريبٌ مِّنَ المُحْسِنين﴾ سورهٔ اعراف، آیهٔ ۵۶.
۳. ﴿يوفونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطيراً﴾ سورهٔ انسان (هل أتیٰ)، آیهٔ ۷.
۴. ﴿وَ يُطْعِمونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أسيراً﴾ سورهٔ انسان (هل أتیٰ)، آیهٔ ۸.
۵. ﴿إنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكوراً﴾ سورهٔ انسان (هل أتیٰ)، آیهٔ ۹.
۶. ﴿... وَ يُؤْثِرونَ عَلىٰ أنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأولٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحون﴾ سورهٔ حشر، آیهٔ ۹.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
روضههای مکتوب، به مناسبت دههٔ اول محرم 🖤💔
1⃣ روضه شب اول ــ مصيبت مسلم بن عقيل
شب اول محرم، متعلق به «مسلم بن عقیل» سفیر غریب مولای کربلاست.
روضه این شب را بخوانیم:
امام حسين(ع) از «مدينه» خارج شده و در «مكه» بود كه دعوت مردم کوفه از ايشان بسيار زياد شد و تعداد نامههای آنان به هزاران درخواست بالغ گردید.
آخرين نامه كه به امام رسيد، ایشان در مسجدالحرام بين ركن و مقام دو ركعت نماز گزارد و از خداوند متعال طلب خير كرد. سپس «مسلم بن عقیل» را نزد خود خواست.
جناب مسلم فرزند «عقيل بن أبي طالب» از بزرگان بنیهاشم و پسر عموی حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) بود.
امام پاسخ نامه های مردم کوفه را نوشت و در آن آورد: «سخن شما اين است كه: "امامی نداريم، به سوی ما بيا شايد خدا به سبب تو ما را هدايت و متحد كند". من، مسلم بن عقيل برادر و پسر عموی خود را كه مورد اطمينان من است به سوی شما فرستادم. پس اگر او برای من نوشت كه رأی خردمندان و اهل فضل و مشورت شما همان است كه در نامههايتان خواندم بزودی نزد شما خواهم آمد...».
مسلم در نيمهٔ ماه مبارک رمضان سال ۶۰ هجری قمری از مكه خارج شد و به مدينه منوره رفت. در مسجد پيامبر(ص) نماز خواند و با خانوادهٔ خود وداع كرد و با چند راهنما و همراه به سوی كوفه عزیمت نمود. شرايط اين سفر بسيار سخت بود و مسلم و همراهان راه را گم كردند و دو راهنما از تشنگی جان باختند؛ تا اينكه مسلم سرانجام در روز پنجم شوال به كوفه رسيد.
مردم كوفه دسته دسته نزد مسلم جمع شدند و چون وی نامه حضرت(ع) را بر آنان خواند گريستند. سپس ۱۸,۰۰۰ نفر از اهل كوفه با مسلم بيعت كردند. در نتيجه او نيز نامهای به امام(ع) نوشت و بيعت اين تعداد را خبر داد و ايشان را به حركت به سوی كوفه ترغيب نمود.
هنگامی كه خبر اين بيعت به «يزيد بن معاويه» رسيد، وی «عبيدالله بن زياد» را كه حاكم بصره بود مأمور كرد تا حكومت كوفه را نيز عهدهدار گردد. عبيدالله با حيله به شهر وارد شد و حكومت را در دست گرفت و مردم را تهديد و رؤسای قبایل را تطمیع كرد.
وی پس از مدتی، «هاني بن عروة» كه از بزرگان كوفه محسوب می شد و مسلم بن عقيل در منزل او پناه گرفته بود را شكنجه و زندانی كرد. مسلم هنگامی كه خبر شكنجه شدن هانی را شنيد از كوفيان خواست كه به ياريش بشتابند. مردم به او پيوستند و مسجد و بازار و اطراف قصر پر از جمعيت شد، در حاليكه ياران عبيدالله بيش از پنجاه نفر نبودند.
عبيدالله چند نفر را بين قبايل مختلف كوفه فرستاد تا آنها را تهديد و تطميع كنند. همچنین عدهای از اشراف كه در قصر او بودند را مأمور نمود كه از بامهای دارالاماره مردمی كه قصر را محاصره كرده بودند بترسانند يا فريب دهند.
اهل كوفه هنگامی كه سخن رؤسا و اشراف خود را شنيدند سست شدند! كم كم نجوای خناسان هم زياد شد كه به یکديگر میگفتند: "برگرديم، ديگران هستند و كفايت میکنند!!".
اندک اندک جمعيت از پيرامون مسلم پراكنده شد و از آن جمعیت چندین هزار نفری، تنها حدود سی نفر برای ياری او باقی ماندند!
مسلم كه با اين پيمان شكنی روبرو شد به همراه آن سی نفر به سوی "ابواب كنده" حركت كرد. هنگامی كه به آنجا رسيد تنها ده نفر همراه وی باقی مانده بودند و چون از آن منطقه عبور كرد هيچكس همراه او نبود و یکه و تنها شد!
مسلم غريبانه به اين سو و آن سو نگاه كرد ولی حتی كسی وجود نداشت كه وی را راهنمايی كند و يا در خانهاش او را پنهان نمايد. سفير حسين سرگردان در كوچههای تاريک كوفه راه میرفت و نمیدانست به كجا رود.
تا اينكه به خانهای رسيد كه پيرزنی بر در آن ايستاده بود. نام اين زن «طوعه» بود و منتظر فرزندش بود كه به همراه مردم از خانه بيرون رفته بود. مسلم بر زن سلام كرد و از او آب خواست. طوعه به او آب داد و به داخل خانه رفت. دوباره كه بيرون آمد مسلم را ديد كه بر در منزل نشسته است. گفت: "ای بنده خدا اگر آب نوشيدی، نزد خانواده خود رو". مسلم خاموش ماند. زن، دوباره و سهباره سخن خود را تكرار كرد. مسلم برخاست و گفت : "من در اين شهر خانه و خانوادهای ندارم. من مسلم بن عقيل هستم. اين قوم به من دروغ گفتند و مرا فريب دادند و از مأمن خود بيرون آوردند".
پيرزن مسلم را به داخل خانه دعوت کرد؛ فرشی برايش گسترد و طعامی فراهم نمود. اما مسلم شام نخورد و خوابيد. وی در عالم رؤيا عموی خود اميرالمؤمنين علی(ع) را ديد كه به وی فرمود: "بشتاب كه فردا نزد ما خواهی بود".
از سوی ديگر، عبيدالله كه پراكنده شدن مردم را ديد جرأت پيدا كرد و از قصر خارج شد و به مسجد آمد و برای پيدا كردن مسلم هزار دينار جايزه تعيين نمود.
فرزند طوعه كه به خانه برگشت از وجود مسلم در منزل با خبر شد و با طلوع فجر خبر را به دشمنان رساند. عبيدالله گروهی متشكل از دهها سپاهی را برای دستگيری او فرستاد.
مسلم مشغول عبادت بود كه لشکريان به منزل طوعه رسيدند. هنگامی كه وی صدای شيههٔ اسبان را شنيد دعای خود را با سرعت تمام كرد و زره پوشيد. سپس از طوعه تشكر نمود و برای مقابله با لشکر به بیرون شتافت؛ مبادا كه برای گرفتن او خانهٔ پيرزن را بسوزانند و خراب کنند.
آوردهاند که مسلم - كه مردی جنگاور بود - در نبرد با فرستادگان عبیدالله بيش از ۴۰ نفر از نامردان كوفی را كشت.
آنان بناچار دسته جمعی بر او حمله كردند و از بامها نيز سنگ بر او زدند تا سرانجام بر اثر شدت جراحات و تشنگی و نيزهای كه از پشت بر او فرود آمد بر زمين افتاد و اسير شد.
(برخی از منابع نيز نقل كردهاند كه وقتی ديدند نمیتوانند آن جناب را دستگير كنند با نيرنگ به وی امان دروغين دادند و از اين طريق ايشان را به دارالحكومه بردند.)
مسلم بن عقيل هنگامی كه دربند شد گفت: "إنا للّه و إنا إليه راجعون" و شروع به گريه كرد. يكی از لشکريان، از گريستن ايشان ــ با آنهمه جنگاوری ــ تعجب كرد و از سبب آن برسيد. مسلم گفت: "به خدا سوگند كه از كشتهشدن باک ندارم و برای خود نمیگریم. من برای خاندان پيامبر و برای حسين و آل او كه به اينجا میآیند گريه میكنم".
نام خوشت، قرار دل بیقرار من /
روی تو شمع روشن شبهای تار من
بی خانهام، ولی به دلم كرده خانه غم/
نَبْوَد كسی به جز در و ديوار، يار من
مسلم را به دستور عبيدالله بر بام قصر دارالاماره بردند تا اعدام کنند؛ در حالی كه تسبيح خداوند میگفت و استغفار میکرد.
من انتظار میکشم اما نمیکشد/
غير از طناب دار، كسی انتظار من
هم خود به روی بامم و هم آفتاب عمر/
ای باغبان! بيا كه خزان شد بهار من
دژخیمان یزیدی مسلم بن عقیل را گردن زدند و ابتدا سرش و سپس بدنش را از بام به زير افكندند تا مردم ببيند. سپس بدن مباركش را در انظار پيمانشكنان كوفه آويزان كردند.
من از فراز بام كنم جان نثار تو/
كوفی ز بام، سنگ نمايد نثار من
دژخیمان همچنین هانی ــ كه پيرمردی ۸۹ ساله و از بزرگان کوفه بود ــ را به بازار این شهر بردند و با وضعی دلخراش كشتند و به دار آويختند؛ در حالی كه او ياران خود را صدا میزد اما هيچكس به ياری وی برنخاست.
آنگاه ابن زياد سرهای مبارک هانی و مسلم را به شام نزد يزيد فرستاد.
بدن مسلم بن عقيل اولين بدن از بنیهاشم بود كه آويخته گشت و سرِ بریدهٔ او اولين رأسی بود كه به دمشق فرستاده شد...
ألا لعنة الله علی القوم الظالمين؛
و سيعلم الذين ظلموا أيّ منقلَبٍ ينقلبون.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* منابع اصلی:
۱. سيد بن طاووس؛ اللهوف في قتلی الطفوف؛ قم: منشورات الرضی، ۱۳۶۴.
۲. شيخ عباس قمی؛ نفس المهموم؛ ترجمه و تحقيق علامه ابوالحسن شعرانی؛ قم: انتشارات ذوی القربی، ۱۳۷۸.
۳. اشعار، "زبان حال" هستند و برگرفتهاند از جزوه آموزشی آداب مرثيهخوانی با عنوان طنين عشق؛ تهيه و تنظيم مرتضی وافی؛ قم: انتشارات شفق، ۱۳۸۰)
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
روضههای مکتوب، به مناسبت دههٔ اول محرم 🖤💔
2⃣ روضهٔ شب دوم محرم ــ ورود كاروان عشق به كربلا
كاروان امام حسین (علیه السلام) روز هشتم ذوالحجه سال 60 هجری قمری از مکه خارج شد و روز دوم محرم سال 61 به كربلا رسيد. از این رو، در شب دوم دهه اول محرم، روضه «ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا» را می خوانند.
روضهٔ این شب را بخوانیم:
پس از آنكه بنی اميه، امام حسين(ع) را برای گرفتن بيعت تحت فشار قرار دادند، ايشان در بیست و هشتم رجب سال 60 هجری از شهر مدينه به سمت مكه مكرمه خارج شد و ماههای شعبان، رمضان، شوال و ذوالعقده را در جوار بيت الله سپری كرد و با آمدن ذوالحجة، احرام حج بست.
از سوی ديگر «عمرو بن سعيد بن عاص» از سوی يزيد مأمور شد كه برای دستگيری يا جنگ با حضرت به مكه برود. وی در روز ترويه (هستم ماه ذوالحجة) به مكه رسيد.
امام(ع) كه میدانست اين افراد، حرمتی برای حرم خداوند قائل نيستند حج تمتع خويش را نيمهتمام گذاشت و آن را به عمره مفرده تبديل كرد و از مكه خارج شد. انگيزهٔ امام برای اين كار، همانگونه كه خود فرمود، حفظ حريم بيت الله بود.
ايشان در پاسخ «محمد حنيفه» كه او را از ترك مكه برحذر و به اقامت در اين شهر ترغيب میکرد فرمود: "ای برادر! میترسم «يزيد» ناگهان مرا در حرم بكشد و به سبب من، حرمت اين خانه شكسته شود".
همچنين حضرت در پاسخ افراد ديگری مانند «ابن عباس»، «فرزدق» و «ابن زبير» كه همين خواسته را تكرار میکردند و میپنداشتند كه دشمن، حرمت خانهٔ خدا را نگه میدارد میفرمود: "يک وجب دورتر از خانه كعبه كشته شوم و حُرمَت مكه به خاطر من پايمال نگردد بهتر است".
بعدها كه در جريان قيام «عبدالله بن زبير»، بنی اميه كعبه را با منجنيق مورد حمله قرار دادند و عبدالله را در مسجدالحرام كشتند، معلوم شد كه ابن عباس با آن فطانت و ابن زبير با آن زيركی، اشتباه میکردند و امام(ع) آينده را بروشنی در خشت خام می ديد و دشمنان اسلام را بخوبی میشناخت.
امام(ع) هنگامی كه حاجيان برای ادای مناسک حج تمتع به سوی منا می رفتند طواف كرد، سعی بين صفا و مروه به جای آورد، موی چيد (تقصیر کرد)، از احرام عمره بيرون آمد و رو به سوی كوفه گذارد.
ما كاروان كعبه عشقيم، هر كجا/
رو آوريم كعبه بود روبروی ما
ماييم كعبه دلِ عشاقِ باوفا/
هر جا رويم كعبه كند جستجوی ما
چون خبر حرکت به محمد حنفيه رسيد، خود را به كاروان رساند و زمام ناقه امام(ع) را گرفت و گفت: "ای برادر! چه باعث شد كه با اين شتاب خارج شوی؟" حضرت فرمود: "ديشب رسول خدا به خوابم آمد و گفت: اي حسين! بيرون رو كه خدا خواست تو را كشته ببيند". ابن حنيفه گفت: "إنا لله و إنا إليه راجعون. پس اين زنان و كودكان را چرا با خود می بری؟" امام پاسخ داد: "جدم فرمود خداوند می خواهد آنها را اسير ببيند".
احرام ما كفن شود اندر منای عشق/
خون گلوی ما شود آنجا وضوی ما
ما تشنه شهادت عشقيم، می رويم/
تا پر شود ز خون دل ما، سبوی ما
اينگونه بود كه امام حسین(ع) به خاطر حفظ حريم خدا، به دستور رسول خدا و براي زنده كردن امر خدا، به همراه اهل و عيال و تعدادی از مواليان و ياران از مكه خارج شد و به سوی عراق عزيمت كرد. روز خروج کاروان را برخی از مورخان روز ترويه (هشتم ذوالحجة) و «ابن قولويه» به نقل از امام باقر(ع) روز هفتم اين ماه نقل كرده اند.
ما را مِنای عشق، صف كربلا بود/
رنگين شده فرات ز خون گلوی ما