eitaa logo
علی شیرازی
2.6هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
505 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌ سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت چهارم ¤ علی شیرازی خدا در آیه ۱۳۲ سوره آل عمران می فرماید: وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ - و خدا و پيامبر را اطاعت كنيد، تا مشمول رحمت شويد! این اطاعت از خداوند و پیامبر اسلام (ص)،‌ در لحظه لحظه زندگی بزرگترین شهید جبهه مقاومت نمود آشکار و بارز داشت. دقیقا به همین علت، وسعت رحمت الهی را در زندگی سردار شهیدمان احساس می کردیم. عمرش برکت داشت. خستگی ناپذیر بود. شبانه روز تلاش می کرد. حرفش خریدار داشت. محبتش بر دلها سایه افکنده بود. مردم به او عشق می ورزیدند. این عزت و عظمت، برخاسته از ایمان و خواسته او بود که همواره آیه ۱۲۸ سوره بقره را مرور می کرد و می گفت: رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ - پروردگارا! ما را تسليم [فرمان] خود قرار ده. فقط و فقط تسلیم خدای حکیم بود و هرگز به شرک نزدیک هم نمی شد. ◇ نفی شرک خدای مهربان در آیه ۶۸ سوره فرقان می آورد: وَ الَّذينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللهِ إِلهاً آخَرَ - و كسانى كه معبود ديگرى را با خداوند نمى‌خوانند. این آیه تفسیر شخصیتی افرادی چون شهید سلیمانی است. تلاش او در راستای نفی شرک خفی بود. فقط به خدا عشق می ورزید و تنها برای او کار می کرد. رهبر حکیم و فرزانه امان؛ آیت الله العظمی خامنه ای، در باره شهید سلیمانی می گویند: این شهید عزیز ما دل و جگر داشت، به دهان خطر می رفت و ابا نداشت؛ نه فقط در این حوادث این روزها، بلکه در دوران دفاع مقدس هم در فرماندهی لشگر ثارالله همین جوری بود؛ خودش و لشگرش هم با تدبیر بود. فکر می کرد، تدبیر می کرد، منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیر توامان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود؛ بنده بارها به دوستانی که در عرصه سیاسی فعالند این را می گفتم؛ رفتار او، راه کارهای او را می دیدم. در عرصه سیاست هم، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ سخنش اثرگذار بود. قانع کننده بود، تاثیر گذار بود. از همه این ها بالاتر اخلاص او بود. با اخلاص بود؛ این ابزار شجاعت و ابزار تدبیر را برای خدا خرج می کرد." ◇ اخلاص هیچ وقت دنبال دیده شدن نبود، کار را برای خدا می کرد. گاهی فرزندانش به او اعتراض می کردند و می گفتند: چرا مردم نباید بدانند که شما این کارها را کرده اید؟ پدر با لبخند زیبایی به بچه هایش می گفت: "مگر مهم است؟ کسی که باید کار من را ببیند، می بیند. مردم هم خودشان می فهمند، شما نگران نباشید." برای او رضایت خداوند سبحان مهم‌ بود. دنیا و ریاست و ثروت و قدرت، برایش ارزشی نداشت. در سال ۱۳۹۶ جوانی از او خواست کاندیدای ریاست جمهوری بشود؛ در پاسخش نوشت: "در کشور ما آنقدر شخصیت های مهم و ارزشمند گمنام و با نامی وجود دارد که نیازی نیست سربازی، پست سربازی خود را رها کند. افتخارم‌ این است که سرباز صفر بر سر پست دفاع از ملتی باشم که امام فرمود: جانم‌فدای آنها باد. رها کردن این پست را در شرایطی که گرگانی در کمین هستند، خیانت می دانم." ◇ عمل به تکلیف این شهید بزرگوار و عزیز به خدای واحد توکل می نمود و با تکیه به پروردگار مهربان، هر جا که تکلیف بود، تصمیم می گرفت و اقدام می کرد. سردار محمد رضا نقدی می گوید: در روزهای آغاز جنگ داعش در سوریه، حتی آدم های دانه درشت انقلابی به شهید سلیمانی می گفتند: تو آدم خوشنامی هستی؛ می روی سوریه و خودت را ضایع می کنی! نرو به سوریه! در این میدان، هیچ امیدی به پیروزی نیست. در دنیا بر ضد حضور او در سوریه، اعلامیه صادر کردند! اما حاج قاسم جلوی همه ایستاد و گفت: اسلام از من حضور در سوریه را می خواهد. تکلیف من این است و باید بروم، و رفت. ◇ توکل خدای عزیز و رحیم در آیه ۱۱ سوره ابراهیم می گوید: وَ عَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ - مؤمنان باید تنها بر خداوند توکّل کنند. توکل، لازمه ایمان به خداست و مرز توکل هم آن است که با ایمان به خدای مهربان از هیچ کس نترسی. با شجاعت وارد گود شوی و به وظیفه عمل نمایی. سردار سرتیپ دوم پاسدار رحیم نوعی اقدم؛ از فرماندهان مبارزه با داعش می گوید: "اولین موضوعی که در فرماندهی شهید سلیمانی تجلی داشت، توکل به پروردگار متعال بود. بیشتر بر ایمان و توکل تاکید می کرد." آن شهید فرزانه و سرافراز، با توکل سنگرها را فتح می کرد و بر دشمن فائق می آمد. ابوبکر البغدادی می گفت: ارتش عراق با نقشه و همدستی گروه قاسم سلیمانی توانست بر ما چیره شود و گر نه ما قرار بود اماکن دینی رافضی ها را با خاک یکسان کنیم. قاسم سلیمانی مانع از آن شد که نقشه ما عملی شود. ادامه دارد ..... https://eitaa.com/alishirazi_ir
غیبت نکن! ¤ علی شیرازی یکی نزد حکیمی آمد و گفت: خبر داری فلانی درباره‌ات چه‌قدر غیبت و بدگویی کرده است؟ حکیم با تبسم گفت: او تیری را به سویم پرتاب کرد که به من نرسید؛ تو چرا آن تیر را از زمین برداشتی و در قلبم فرو کردی؟ سعدی شیرازی می گوید: در ایام کودکی اهل عبادت و سحرخیزی بودم و به زهد و دوری از گناه، علاقه داشتم. شبی در خدمت پدرم بودم. تمام شب را نخوابیده بودم. قرآن در دستم بود. عده ای اطراف ما خوابیده بودند. به پدرم گفتم: از این افراد یکی سر بلند نمی کند که دو رکعت نماز صبح بخواند، چنان در خواب غفلت فرو رفته اند که گویی مرده اند! پدرم به من گفت: جان پدر! تو نیز اگر می خوابیدی، بهتر از آن بود که در پوستین خلق افتی و غیبت خلق کنی. عطار نیشابوری در «منطق‌الطیر»، حکایتی درباره گرمابه رفتن ابوسعید ابوالخیر نقل می کند که قابل تامل است؛ وی می نویسد: کیسه‌کش حمام، هنگامی که بدن شیخ را کیسه می‌کشید، سعی می‌کرد که چرک‌ها را بر بازوی او جمع کند و به او بفهماند که چقدر برای نظافت بدن وی زحمت کشیده است! این کار را معمولاً دلاک‌های حمام، در دهه‌های گذشته انجام می‌دادند تا اِنعام بیشتری از مشتری دریافت نمایند. کیسه‌کش، ابوسعید را می‌شناخت و از او پرسید که آداب جوانمردی چیست؟ ابوسعید نیز در پاسخ او گفت: عیب‌پوشی و زشتی‌های آدمی را نمایان نکردن، یکی از آداب جوانمردی است. ابوسعید ابوالخیر، انجام کارهای خارق‌العاده و حیرت انگیزی را که فایده‌ای بر آن ها مترتب نبود، مایه افتخار انسان تلقی نمی‌کرد. به وی گفتند: فلان کس بر روی آب راه می‌رود. گفت: سهل است، وزغی نیز بر روی آب راه می‌رود. گفتند: فلان کس در هوا می‌پرد. گفت: مگسی نیز در هوا بپرد! گفتند: فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می‌رود. شیخ گفت: شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می‌رود. مرد آن است که در میان خلق بنشیند و برخیزد و بخسبد. با مردم داد و ستد کند. با آنان درآمیزد و یک لحظه از یاد خدا غافل نباشد. یادی که انسان را از گناه و معصیت باز دارد. از غیبت و بدگویی از دیگران حفظ کند. انسان پارسایی را در کنار دریا دیدند که زخم پلنگ داشت و با هیچ دارویی خوب نمی‌شد. مدت‌ها رنجور بود و شکر خدا را به جا می آورد. از وی پرسیدند: چرا شکر می‌گویی؟ گفت: شکرم برای آن است که به مصیبتی گرفتارم نه به معصیتی! درد و رنج مصیبت، از درد و سختی معصیت کمتر است. اگر این حقیقت را بدانیم، هرگز به سراغ گناه نمی رویم و به هیچ وجه غیبت نمی کنیم. خداوند حکیم در سوره حجرات می فرماید: وَلا يَغتَب بَعضُكُم بَعضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُم أَن يَأكُلَ لَحمَ أَخيهِ مَيتًا فَكَرِهتُموهُ - و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید. تحمل درد زخم‌ پلنگ، از تحمل رنج غیبت کردن برادر دینی و خوردن گوشت برادر مرده خود راحت تر است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، می فرمایند: غیبت نکنید؛ این [دستور]، مناسبات اجتماعی را تنظیم می کند. شما وقتی غیبت می کنید، دل خودتان را چرکین می کنید، دل مخاطبتان را چرکین می کنید، واقعیّت پنهان یک برادر مؤمنی، خواهر مؤمنی را هم بیخودی به رخ این و آن می کشید؛ یک کار غلط و نادرست. او هم نسبت به شما ممکن است که همین کار را بکند. این کار، زندگی را، روابط اجتماعی را از نظم صحیح خارج می کند. @alishirazi_ir
سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت پنجم ¤ علی شیرازی امریکایی ها شهید سلیمانی را مغز متفکر عملیات ضد تروریستی منطقه می دانستند؛ همان ها می گفتند: پشت تمام موفقیت های منطقه ای ایران مردی قرار دارد که می تواند سوار بر خودرویش، از تهران تا مرز فلسطین اشغالی برود، بدون آنکه کسی جلویش را بگیرد. پروردگار بزرگ در آیه ۳ سوره طلاق می فرماید: وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ - و هركس بر خدا توكّل كند، خدا امر او را كفايت مى‌كند. خداوند در دوران انقلاب اسلامی، در دوران جنگ با حزب بعث عراق، در دوران مبارزه با اغتشاشگران در جنوب شرق ایران، در عصر نبرد با داعش، در لبنان و سوریه و افغانستان و عراق و فلسطین و یمن، همراه و پشتیبان سردار سلیمانی و یاران او بود. خداوند ایمان حقیقی را در رفتار و گفتار او می دید. ایزد یکتا در آیه ۲ سوره انفال می آورد: انَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ - مؤمنان، تنها كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دل‌هاشان ترسان مى‌گردد و هنگامى‌كه آيات او بر آن‌ها خوانده مى‌شود، ايمانشان فزونتر مى‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكّل دارند. گویا این آیه قرآن، حقیقت وجودی شهید سلیمانی را بیان می کند. کسیکه دائم وضو داشت. به یاد خدا بود. ذکر می گفت. صلوات می فرستاد و سفارش می کرد: روزی صد صلوات، به یاد شهدا بفرستید و به آنان هدیه کنید. ◇ نور الهی خدای کریم و رحیم در آیه ۴۹ سوره عنکبوت می آورد: هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ - اين آيات روشنى‌است كه در سينه كسانى‌كه دانش به آن‌ها داده شده، جاى‌دارد. وقتی انسان الهی شد، انوار فیض الهی به سوی او سرازیر می شود؛ تا آنجا که خداوند حکیم در آیه ۱۲۲ سوره انعام می گوید: وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي بِهِ فِي النَّاسِ - و نورى برايش قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه برود. تاثیر کلام حاج قاسم، نشات گرفته از نور درونی او بود. او پای درس اخلاق امام خمینی (ره) و امام خامنه ای و آیات بزرگوار بهجت، بهاءالدینی، مشکینی، مصباح یزدی، حائری شیرازی و مظاهری می نشست و از نور کلام و معنویت آنان بهره می برد. آن نور در کلام و رفتار شهید سلیمانی بارز بود. وقتی حاج قاسم سخنرانی می کرد، همه با شنیدن کلامش، اشک می ریختند. در کلام او نور خدا مشهود بود. همان نور الهی بود که به وی الهام کرد در مراسم شهید قمی، در استان گیلان بگوید: تا سه ماه دیگر بساط داعش برچیده می شود! حقیقتی که به واقعیت پیوست و نمایی از عظمت وجودی شهید سلیمانی را در زمان حیاتش آشکار ساخت. شهید حاج قاسم سلیمانی ره صد ساله را یک شبه طی کرد و با الهام از عرفان و معنویت بزرگان دین و شهیدان جنگ هشت ساله و مجاهدان سترگ میدان نبرد با داعش، عارفی بزرگ و اثرگذار شد. همه این عرفان و معنویت را در وصیت نامه بلند او می بینیم. گویا یک سالک بزرگ یا فقیه مجاهد، قلم به دست گرفته و آخرین حرف هایش را به ملت ایران و مسلمانان جهان و مستضعفان عالم زده است. بر سراسر وصیتش نور خدا را نظاره می کنی و بر آن قلم نورانی درود می فرستی! تازه این نمایی از نور دنیایی اوست. ادامه دارد ..... https://eitaa.com/alishirazi_ir
سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت ششم ¤ علی شیرازی يَوْمَ لايُخْزِي اللهُ النَّبِيَّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا - در آیه ۸ سوره تحریم آورد: در آن روزى كه خداوند، پيامبر و كسانى را كه با او ايمان آوردند خوار نمى‌كند؛ اين درحالى است كه نورشان پيشاپيش آنان و از سوى راستشان در حركت ‌است، و مى‌گويند: «پروردگارا! نورِ ما را كامل ‌كن». این درخواست انسان های با تقوا و خود ساخته است. انسان هایی که بر هوای نفس پا گذاشتند و تنها در راه مستقیم الهی حرکت کردند. ◇ راه نجات در آیه ۲ سوره طلاق فرمود: وَ مَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً - و هر‌كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‌كند. در آیه ۶۹ سوره عنکبوت هم آورد: والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا - و کسانی که در راه ما خالصانه جهاد کردند، بی تردید آنان را به راه های خود، راهنمایی می کنیم. شهید سلیمانی، مجاهد باتقوایی بود که خدا وی را به راه راست رهنمون ساخت و او را از حرکت در مسیر شیطان و طاغوت بازداشت. به او بصیرت و فرقان داد. چشم باطنی اش را باز کرد و حقایقی از عالم عرفان را برای او آشکار ساخت. قاسم، ثارالله شد و محو در جمال معشوق گشت. بینا شد و چشم حقیقت بینش، بینش و گرایش او را بیمه کرد. ◇ بصیرت در آیه ۷۳ سوره فرقان هم آورد: وَ الَّذينَ إِذا ذُكِّرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْها صُمًّا وَ عُمْياناً - و كسانى كه هرگاه آيات پروردگارشان به آنان گوشزد شود، كر‌و‌كور روى آن نمى‌افتند. با بینش کامل و با بصیرت، پیش می روند. تسلیم‌ شیطان نمی شوند. تسلیم هوای نفس نمی شوند. از بیت نفسانی هجرت می کنند. در آیه ۱۰۰ سوره نساء فرمود: و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله - هر کس در راه خدا مهاجرت کند. مراد از این هجرت، هجرت از بیت نفسانی و شیطانی است. وقتی بر نفس غالب شد، خطا نمی کند. گناه نمی کند. حاج قاسم به این نقطه رسید و فانی در الله گشت. در نقطه فنای فی الله، جز عبودیت و بندگی چیزی مشاهده نمی شود. ◇ پاکدامنی درآیه ۵ سوره مومنون، ویژگی چنین افرادی را بیان می کند و می فرماید: وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ - و آن‌ها كه دامان خود را حفظ مىكنند. شهید حاج قاسم سلیمانی با هجرت از بیت نفسانی، بر خطا و گناه، خط بطلان کشید و دامان خود را از آلودگی حفظ کرد. آلوده به ریا نشد. آلوده به ربا نشد. آلوده به گناه نشد. آلوده به شهوت نشد. آلوده به شهرت نشد. آلوده به دنیا نشد. ◇ حدود الهی او تابع فرمان خدا بود. در اوج نبرد و جنگ با دشمن، حتی حدود الهی را رعایت می کرد. اگر در عراق یا سوریه مجبور بود در خانه ای سکونت کند، حتما به حکم خدا توجه داشت. در نامه ای به یک سوری نوشت: من برادر کوچک شما، قاسم سلیمانی هستم. حتما مرا می شناسید. ما به اهل سنت در همه جا خدمات زیادی انجام داده ایم. من شیعه هستم و شما سنی هستید. از قرآن کریم و صحیح بخاری و دیگر کتب موجود در خانه شما متوجه شدم که شما انسان های با ایمانی هستید. اولا از شما عذر می خواهم و امیدوارم عذر مرا بپذیرید که خانه شما را بدون اجازه استفاده کردیم. ثانیا هر خسارتی که به منزل شما وارد شده باشد، ما آماده پرداخت آن هستیم. فکر می کنم ما و من مدیون شماییم؛ چرا که بدون اجازه شما در این خانه ماندیم. این شماره من در ایران است. امیدوارم تماس بگیرید. من آماده ام برای انجام هر کاری که شما بخواهید. رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: "شهید سلیمانی به شدت مراقب حدود شرعی بود. در میدان جنگ، گاهی افراد، حدود الهی را فراموش می کنند؛ می گویند وقت این حرف ها نیست؛ نه، او مراقب بود. مراقب بود که به کسی تعدی نشود؛ ظلم نشود. احتیاط هایی می کرد که معمولا در عرصه نظامی، خیلی ها این احتیاط ها را لازم نمی دانند؛ او احتیاط می کرد." در اواخر عمر شریفش، مسئله نماز مسافر برایش پیش آمده بود. نمی دانست وقتی می خواهد به سوریه و عراق برود، در فرودگاه امام، نمازش در سفر اول تمام است یا شکسته است. از یکی از روحانیون سئوال کرده بود، اما پاسخ وی، حاج قاسم را قانع نکرد. موضوع را با من در میان گذاشت، جواب مسئله اش را دادم. می خواست اطمینان پیدا کند. جلوی من زنگ زد به حاج آقای فلاح زاده، وقتی دید پاسخ من و ایشان یکی است، قانع شد. در مسائل شرعی تحقیق می کرد؛ آسان قبول نمی کرد. در مسائل دیگر هم همینطور عمل می کرد. در مسائل سیاسی هم همینگونه بود. اهل دقت بود. می خواست به یقین برسد. ادامه دارد ..... https://eitaa.com/alishirazi_ir
مهم ترین نقاط قوت ملت ایران ¤ علی شیرازی ملت ایران، یک ملت قوی، مقاوم‌ و با اقتدار است. امروز شما در دنیا، ملتی مثل ملت ایران پیدا نمی کنید. ملتی با ایمان، خداباور، حق شناس، دشمن شناس، بصیر، زمان شناس، دارای اقتدار علمی و نظامی و معنوی، و تابع اسلام ناب و ولی فقیه. رهبر حکیم و دانشمند انقلاب اسلامی، در آغاز سال ۱۴۰۲ در حرم مطهر رضوی فرمودند: یکی از مهم‌ترین نقاط قوّت ملّت ایران و جامعه‌ی اسلامی ما این است که جامعه‌ی اسلامی ما بنیه‌ی درونی‌اش قوی و مستحکم است. استحکام بنیه درونی، مهم ترین نقطه قوت ملت ایران است: ۱. ملّت ایران با ایمان است. به خدا و اولیای الهی و قرآن و قیامت ایمان دارد. ایمان، اعتراف زبانی، شناخت و پذیرش قلبی و عمل با اعضاء و جوارح است. ۲. ملت ایران عزّت نفس دارد. عزت نفس، باور و اعتقادی است که انسان درباره ارزش و اهمیت خود دارد. عزت نفس میزان ارزش و بهایی است که انسان برای خود متصور است. صفت عزت نفس یکی از بزرگترین فضیلت های اخلاقی است. ۳. ملت ایران اعتماد به نفس دارد. به توانایی و توانمندی های خود، ایمان و باور قلبی دارد. به کفایت خود برای رسیدن به قله های پیروزی، اعتماد دارد. ۴. ملت ایران شجاع و نترس است. شجاعت یکی از فضیلت های اخلاقی است. انسان شجاع، دارای قوت قلب در مصاف با دشمن و تحمل دشواری ها و سختی ها است. ملت ایران توانایی مقابله با چالش های جسمی و روحی را دارد. ۵. ملت ایران دشمن شناس و بصیر است. بصیر به معنای آگاهی و بینایی است.‌ بصیرت هم به معنای شناخت حقیقت و قدرت درک درست امور است. ملت ایران با بصیرت و آگاهی و زمان شناسی، دشمن را شناسایی می کند و با اقدام به موقع، طرح و برنامه دشمن را در هم می ریزد. رهبر حکیممان فرمودند: ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱، از همه ۲۲ بهمن های این چند سال قبل پرشورتر و پرجمعیت تر بود؛ این نشان دهنده استحکام درونی ملت ایران است. این ها موجب شده است که ساخت درونی ملّت ایران و نظام اسلامی استحکام پیدا کند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در اینباره می فرمایند: اوّلین نشانه این استحکام، غلبه‌ی ملّت ایران بر زنجیره‌ی خصومت های پی در پیِ چندده‌ساله است. شما کدام کشور را سراغ دارید، کدام انقلاب را سراغ دارید که توانسته باشد سال های متمادی در مقابل ضربات قدرتمندترین کشورهای دنیا بِایستد، مقاومت کند و به زانو در نیاید؟ شما انقلاب روسیه را نگاه کنید، انقلاب فرانسه را نگاه کنید، انقلاب الجزایر را نگاه کنید،‌ کدام یک از انقلاب های جهان توانسته اند نزدیک به نیم قرن بمانند و ذره ای نیز از آرمان ها و مبانی انقلاب فاصله نگیرند. دقیقا با همین نگاه، امام خمینی در وصیت نامه خود می آورند: من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی (ع) می باشند. ملتی با چنین استحکام درونی و قدرت و اقتدار، قابل ستایش و تکریم اند. ملتی که هزاران بار جان خود را برای دفاع از اسلام و انقلاب و ارزش ها و آرمان ها وارد میدان کارزار و مبارزه با استکبار نموده است. شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، در وصیت نامه خود، به این مردم ابراز محبت می کند و با اعتقاد کامل می نویسد: برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد. رهبر حکیممان نیز در روز اول فروردین ۱۴۰۲ در جوار حرم رضوی، با همین نگاه، به تبیین عظمت مردم ایران می پردازند و می فرمایند: ملّت ایران در مقابل این زنجیره‌ی طولانیِ توطئه‌های دشمن و حیله‌های دشمن توانست محکم بِایستد؛ در مقابل کودتا، در مقابل تحریم، در مقابل فشارهای سیاسی، در مقابل تهاجم رسانه ای؛ این تهاجم رسانه‌ای که برای ایران‌هراسی و انقلاب‌هراسی راه انداخته‌اند در دنیا بی‌سابقه است؛ چنین چیزی هرگز وجود نداشته. در مقابل توطئه‌های امنیّتی کدام ملّت میتواند یا توانسته بجز ملّت ایران در مقابل اینها ایستادگی کند؟ ایشان در ادامه می فرمایند: بنیّه‌ی ملّت ایران یک بنیّه‌ی قوی است. در این مورد، یک مثال واضحِ جلوی چشم همه، در همین اغتشاش‌های اخیر بود. همه هم وارد شدند؛ رئیس‌جمهور کشوری مثل آمریکا صریحاً از اغتشاشهای درونی کشور پشتیبانی کرد. بعضی از کشورهای اروپایی صریحاً از این اغتشاش‌ها که یک درصد بسیار اندکی از ملّت ایران بودند؛ حمایت کردند؛ نه فقط حمایت زبانی، حمایت تسلیحاتی، حمایت مالی و حمایت امنیّتی کردند. انواع و اقسام کمک را کردند به این اغتشاشها؛ هدف ضعیف کردن جمهوری اسلامی بود، امّا آنچه که در صحنه اتّفاق افتاد، درست بعکس آن چیزی بود که آنها خواسته بودند. دشمن می خواست جمهوری اسلامی را بشکند، اما مردم نگذاشتند. این قدرت ملت ایران بود، اقتدار و استحکام
درونی ملت ایران بود، شوکت و عظمت ملت ایران بود که قدرت جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان داد و باعث شد که کشورمان بر یک چنین توطئه‌ی جهانی‌ای فایق آید و دشمن به شکست خود اعتراف کند. به علت وجود چنین ملتی است که مرادمان به پاس تجلیل از مردم ایران می فرمایند: بحمداللّه مردم بیدارند، مردم ایستاده‌اند، مردم در صحنه‌اند؛ این را در سالهای متمادی، مردم عزیزمان نشان داده‌اند. ایشان در اد امه فرمودند: ملّت ایران به همه‌ی کسانی که در اغتشاشات اخیر تحریک کردند یا از اغتشاشات حمایت کردند، سیلی زد. به حول و قوّه‌ی الهی، به حول و قوّه‌ی الهی، در آینده هم ملّت ایران به دشمنانش سیلی خواهد زد. این بیان قاطع، برخاسته از ایمان و باور امام خامنه ای به مردم است. ایشان بارها به این نکته مهم اشاره کرده و فرموده اند: ملت ایران در این حوادث کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده نیز هر جا که لازم باشد، شجاعانه وارد میدان خواهد شد. این بیان مربوط به سخنرانی در دانشگاه فرماندهی انتظامی در مهر ۱۴۰۱ است. قاطعیت در بیان و تجلیل از عظمت ملت ایران، در کلام امامین انقلاب اسلامی موج می زند. ملتی که با شجاعت و صبر و ایستادگی و تسلیم ناپذیری و اقدام به موقع، در هر زمان نیاز، به پاسداری از دین و کشور و انقلاب اسلامی پرداخته و راه شکست دشمن را ترسیم کرده است. در میدان علم و سیاست و اقتصاد و فرهنگ و امنیت و در میدان های جهادی و دفاعی درخشیده است و آرزوی تضعیف انقلاب اسلامی را در فکر دشمن، به ناامیدی تبدیل کرده است. @alishirazi_ir
سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت هفتم ¤ علی شیرازی ◇ ترک گناه وقتی کسی اینقدر در تعیین و تبیین تکلیف دینی دقت دارد، یقینا از گناهان بزرگ و کبیره دوری می کند و فکر گناه کبیره هم نمی کند. ایزد یکتا در آیه ۳۱ سوره نساء فرمود: إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَريماً - اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى‌شويد پرهيز كنيد، گناهان كوچك شما را مى‌پوشانيم [و مى‌بخشيم]؛ و شما را در جايگاه با ارزشى وارد مى‌كنيم. حقیقت این سیر تکاملی را در زندگی حاج قاسم عزیزمان مشاهده می کنیم. دقیقا به همین علت معتقدیم که شهید حاج قاسم سلیمانی یک انسان کامل و یک الگو برای جامعه اسلامی و انسانی است. شخصیتی که همه این عظمت و بزرگی را در پرتو شناخت و عمل به فرامین قرآن مجید به دست آورد و در عمر دنیوی خود تلاش کرد، سخن و کردار و رفتارش منطبق با دستورات دین باشد. ما به چنین انسانی، بنده کامل و خالص می گوییم که فقط و فقط برای خدا کار و تلاش می کند. ◇ قدرت الهی قدرت این انسان، دیگر قدرت یک فرد نیست. پشت سر این قدرت، قدرت خداست. امام خمینی (ره) فرمودند: انسان اگر آن جهت روحانیت اسلام را، آن جهت معنویت اسلام را حفظ بکند، یک آدم می شود صد تا؛ یک آدم‌ می شود هزار تا. خداوند حکیم در آیه ۲۴۹ سوره بقره فرمود: كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ - چه بسیار که گروهی اندک، به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمدند. حالا باید پرسید، خدا چگونه یاری می کند؟ در آیه ۱۲۴ سوره آل عمران می فرماید: أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلينَ - آيا كافى نيست كه پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان، كه [از آسمان] فرود مى‌آيند، يارى‌كند؟! در آیه بعد فرمود: بَلى إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمينَ - آرى، [امروز هم] اگر استقامت و تقوا پيشه ‌كنيد، و دشمن به‌همين زودى به سراغ شما بيايد، پروردگارتان شما را به پنج هزارنفر از فرشتگان نشان دار، مدد خواهد داد. قالَ لا تَخافا ۖ إِنَّني مَعَكُما أَسمَعُ وَأَرىٰ - در آیه ۴۶ سوره طه می خوانیم: خداوند به موسی و هارون فرمود: «نترسید! من با شما هستم؛ (همه چیز را) می‌شنوم و می‌بینم! بخش اصلی و مهمّ قوّت و قدرت شهید حاج قاسم سلیمانی به خاطر اعتقاد به حمایت الهی بود. خدای متعال با او بود.کمکش می کرد. در جنگ هشت ساله حمایت های الهی را دید.‌ در جنوب شرق ایران، کمک های خدا را دید. در لبنان و فلسطین، در نبرد با داعش، در یمن و جای جای دنیا، حمایت های خداوند عزیز و مهربان را دید و مثل کوه ایستاد و روزبه‌روز هم استوارتر شد. هر سال از سال پیش قوی‌تر، قدرتمندتر و استوارتر گشت. شهید حجه الاسلام و المسلمین عبدالله میثمی؛ نماینده امام در قرارگاه خاتم الانبیاء می گفت: قدرت ما، به میزان تجهیزات ما نیست؛ قدرت ما، به میزان ارتباط ما با خداست. شهید سلیمانی قدرت و اقتدارش را از خدا گرفته بود. با این قدرت حرکت می کرد. در همه جبهه ها بر دشمن غالب و پیروز شد. ستمگران و ظالمان و غاصبان و تروریست های داعش را شکست داد. استکبار جهانی را در سراشیبی سقوط قرار داد. صهیونیست های جهانی را منزوی کرد. ◇ خدمت به پدر و مادر این مرد با این قدرت و اقتدار، با صلابت و شوکت، این مردی که در ایران و جهان شهرت و عزت داشت، وقتی سخن از پدر و مادر بود؛ مثل عبدی ضعیف، تسلیم فرمان آنان بود. در برابر مردم خاضع بود.‌ در برابر خانواده شهید و فرزند شهید، مهربان و متواضع بود. خداوند بزرگ در آیه ۲۳ سوره اسراء می فرماید: وَ قَضى رَبُّكَ أَلّا تَعْبُدُوا إِلّا إِيّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لاتَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَرِيماً - و پروردگارت فرمان داده؛ جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى ‌كنيد. هرگاه يكى از آن دو يا هر دو، نزد تو به سنّ پيرى رسند، كمترين اهانتى به آن‌ها روا مدار و بر آن‌ها فرياد مزن و گفتار [لطيف و سنجيده و] بزرگوارانه به آن‌ها بگو. ادامه دارد ..... https://eitaa.com/alishirazi_ir
توجه، توجه، توجه! به زودی منتشر خواهد شد: مقاله ای خواندنی: شب قدر، شب رحمت الهی خواندن این مقاله را از دست ندهید. توصیه و سفارش بزرگان دین درباره شب های قدر @alishirazi_ir
یاعلی: سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت هشتم ¤ علی شیرازی حاج قاسم همه این فرمان الهی را در زندگی اش پیاده می کرد. خدمت به پدر و مادر در زندگی او پررنگ بود. کسی که یک دهم عمرش، کنار خانواده اش نبود، حتی زمانی که در سوریه و عراق با داعش می جنگید، و با همه مشغله کاری، ماهی یک بار به کرمان می رفت و با پیمودن مسیری ۲ ساعته، خودش را به قنات ملک می رساند تا والدین خود را زیارت کند و دست و پای پدر و مادر را ببوسد. این اواخر پدر و مادرش ویلچری شده بودند. در سفر مشهد، خود در خدمت آنان بود و با ویلچر آن ها را به زیارت می برد. ◇ خادم مردم نسبت به مردم هم، خادم و با آنان مهربان بود. به مردم عشق می ورزید. خداوند در آخرین آیه سوره فتح، در وصف چنین انسان هایی می فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ - محمّد فرستاده‌ی خداست و كسانى كه با او هستند، در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند. این مهربانی را در رفتارش با مردم‌ می دیدیم.‌به همان اندازه که خانواده برایش مهم بودند، مردم هم در نگاهش اهمیت داشتند. همیشه سفارش می کرد: مراقب رفتار خود با مردم باشید. همواره پای درددل مردم می نشست و سخن آن ها را گوش می داد. هر وقت به کرمان می رفت، تا نیمه شب مراجعه کننده داشت. به دفترش گفته بود: تمام نامه های مردم را باید جواب بدهد. مشکلشان را پی گیری و حل کند. در جلسات شورای نیروی قدس می گفت: هر کاری می توانید برای حل مشکلات اقتصادی مردم انجام دهید. مردم خوبی داریم. مشکلات آن ها را، مشکلات خود بدانیم. در وصیت نامه اش آورد: برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد. پای این حرف ایستاده بود. بارها در ایران و سوریه و عراق و لبنان و افغانستان، جانش را به خاطر مردم به خطر انداخت. برای او، ایرانی و غیر ایرانی مطرح نبود. مسلمان و شیعه مطرح نبود. بارها برای دفاع از اهل سنت و علوی و مسیحی و زیدی به استقبال مرگ رفت. سردار اصغر صبوری می گفت: "وقتی ۲۰ هزار نفر از مردم فوعه و کفریا در محاصره داعش قرار گرفتند، بارها برایشان گریه کرد." وقتی هم مردم فوعه و کفریا آزاد شدند، خودش به میدان آمد، ایستاد و حتی کمک کرد که بچه ها سوار اتوبوس شوند و از میدان خطر فاصله بگیرند. سردار محمد رضا فلاح زاده می گفت: در حلب، برای تخلیه مردم از شهر کمک می کرد. خودش مردم را با ماشین جابجا می نمود و دائم سفارش می کرد: فصل زمستان است، به پوشاک و پتو و لوازم خوابشان توجه کنید. برای تامین آب و غذا و بهداشت و درمانشان کم نگذارید. ◇ خادم خانواده شهید برای خدمت به فرزندان شهدا که از خود بی خود می شد. عشقش؛ خدمت به خانواده شهید بود. بارها با هم به منزل شهدا رفتیم. در کنار آنان سرلشگر و ژنرال نبود. برای بچه های شهید پدر بود. یک روز چند دختر شهید را به منزلش بردم. خیلی عادی و خودمانی و با پای پیاده با آنان به امامزاده پنج‌ تن رفت. با آنان حرف می زد. پای درددلشان می نشست و با آنان همسفره می شد. در برابر پدر و مادر شهدا، نوکر بود. اگر آن ها روی صندلی و مبل نشسته بودند، در کنارشان روی زمین می نشست. دستشان را می بوسید. مانند فرزند با آنان برخورد می کرد. اگر کاری داشتند برایشان انجام می داد. همه این عشق به خانواده شهید را در تابلوی نگاه او به یاران شهیدش می دیدی. در نامه ای به فرماندهان شهید لشگر ثارالله نوشت: قاسم اگر قاسم شد، با شما بود. همین نگاه را به فرماندهان و رزمندگان در سوریه و عراق داشت. سردار شهید سید محمد حجازی می گفت: با همه رزمندگان، فاطمیون، زینبیون، و حیدریون مهربان بود. همه را مثل فرزندان خود می دانست. دست رزمندگان را می بوسید. همه دغدغه اش نیروهای رزمنده بودند. در اوج جنگ، به فکر غذا و جان و مهماتشان بود. در عملیات آزاد سازی مهران دستور داد به خط عملیات، غذای گرم و بهترین میوه و نوشابه برسانند. در عملیات کربلای ۵ به مهندسی لشگر گفت: اگر در سنگر سازی، محکم سازی نکرده باشی، قیامت یقه ات را می گیرم! ادامه دارد .... https://eitaa.com/alishirazi_ir
هدایت شده از علی شیرازی
توجه، توجه، توجه! به زودی منتشر خواهد شد: مقاله ای خواندنی: شب قدر، شب رحمت الهی خواندن این مقاله را از دست ندهید. توصیه و سفارش بزرگان دین درباره شب های قدر @alishirazi_ir
شب قدر ، شب رحمت الهی ¤ علی شیرازی شب قدر؛ شب بخشش گناهان، و شب لطف و رحمت الهی است. آیت الله مصباح یزدی می فرمودند: "خدای متعال که ارحم الراحمین است و رحمت او قابل مقایسه با هیچ رحمت و فضلی نیست، بر امت اسلامی منت گذاشته و شب قدر را همچون بار عام، شب بخشش قرار داده است." شب قدر، شب سرازیر شدن الطاف الهی است. آنان که به این حقیقت ایمان دارند، برای فرا رسیدن شب قدر، لحظه شماری می کنند. آیت الله ملکی تبریزی می گفتند: "سزاوار است وقتى كه شب قدر نزديك مى‌شود، شوق انسان به رسيدن به كرامت هايى كه در اين شب براى او مهيا شده است، افزون گردد. كرامت مقام بالا و مجلس حضور پروردگار جهانيان و تقديس خداوند آسمان‌ها و زمين، و اعمالى را كه با حال و اخلاص و حضور و رقّت و صفاى او و رضايت مولايش مناسب تر است، براى شبش انتخاب كند و در اين مورد از خداى متعال كمك بگیرد و از خلفاى او - درود خدا بر آنان - يارى بجويد." آیت الله مظاهری هم می گویند: "توجّه به این نکته لازم است که عبادت در این شب، از یک عمر عبادت مخلصانه در ایام عادی برتر است. فراموش نشود که در این شب، مقدّرات انسان ها رقم می خورد و در این شب است که آدمی باید نظر ربّ وَدود را به خود جلب نماید و سرنوشت خود را به نیکی مبدّل سازد." رسیدن به مقام جلب نظر و رضایت پروردگار، با سحرخیزی و احیاء و بیداری ممکن است. باید تلاش کنیم، مقام بیداری را کسب کنیم و از دل شب، بهره کامل ببریم. این بهره، با غفلت میسور و ممکن نیست. آیت الله بهجت می فرمودند: "ما برای اوقات خواب خود افسوس می‌خوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمی‌شویم. در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت می‌گذرانیم! زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله شب و تلاوت قرآن پیدا می‌کردیم." البته رسیدن به این رتبه جایگاهی دارد، اول شب زنده دار شویم، و سپس بهره بردار از شب قدر گردیم. آیت الله شاه آبادی می فرمودند: "اگر برای نافله شب بیدار شدید برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید. بنشینید، حتی چای بخورید. انسان بر اثر همین بیداری، آمادگی برای عبادت را پیدا می کند."   همچنین می فرمودند: "بیداری سحر، هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی."   در منبرهایشان نیز مکرر می فرمودند: "برای دنیایتان هم که شده، سحرها بیدار شوید. چون بیداری سحر، وسعت رزق، زیبایی چهره و خوش اخلاقی می آورد." حال بنگریم‌ که بیداری در شب قدر، چقدر عایدی برای همه ما دارد. آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: "از ویژگی های شب قدر، آمیخته شدن این شب با امام علی علیه السلام است، گویی خداوند خواسته است که درهای رحمتش را در این شب باز کند و شفیع با آبرویی همچون امام علی علیه السلام ، برای مردم در نزد خداوند شفاعت کند." این شب، ابعاد گسترده ای دارد. باب رحمت گشوده می شود و فرشته ها بر دل مومنین فرود می آیند. شهید علامه مطهری می گفتند: "آیا ملائکه و روح که فرود می‌آیند به زمین فرود می‌آیند یا بر دل فرود می‌آیند؟ این ها بر دل انسان کامل فرود می‌آیند: «نَزَلَ بِهِ اَلرُّوحُ اَلْأَمِینُ - عَلی قَلْبکَ لِتَکُونَ مِنَ اَلْمُنْذِرِینَ» - ملائکه بر قلب انسان فرود می‌آیند؛ تا انسانی روی زمین نباشد که در این مرحله و دارای آن درجه از کمال باشد که ملائکه بر قلب او فرود بیایند، اصلا فرود آمدن ملائکه معنی ندارد. این مطلب صد در صد درست است. پس شب قدر شب انسان کامل است." اگر انسان کامل نبودیم، انتظار فرود فرشته به دل را نداشته باشیم.‌ باید دل خود را از گناه خالی کنیم، تا برای فرود فرشتگان لایق شود. آیت الله مجتهدی می فرمودند: "شب قدر بهترین ایام سال است. ملائکه به اذن خدا به روی زمین می‌آیند تا مقدرات ما را معلوم کنند. ملائکه می‌آیند و دور دل ما می‌گردند؛ اما جای خالی نمی‌بینند که وارد شوند. فرودگاه دل ما برای فرود ملائکه خالی نیست." باید دل را مهیا کرد. باید دل را ترمیم نمود. آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می فرمودند: "در شب‌های قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است: یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده." برای این دو امر مهم، باید از خدا و اولیای الهی و شهدا کمک بگیریم. امام‌ خامنه ای می فرمایند: "از ابزارهای توسّل و تقرّب به پروردگار، توجّه به ارواح مطهّر شهیدان است. شب‌های قدر اگر می‌خواهیم دعای مستجاب داشته باشیم، شهدا را شفیع قرار بدهیم." در خلوت خود با خدا، و کمک خواستن از شهدا، با اشک و تضرع و دعا و انابه و مناجات، شب احیاء را زنده کنیم.‌ آیت الله بهاء الدینی می فرمودند: "انسان اگر بتواند شب قدر، با خود خلوتی داشته باشد و با عبادات و نماز و دعا عروجی حاصل کند و طهارتی کسب کند، توانسته است در حد خود شب قدر را احیا کند." در این سیر روحانی و
درک شب قدر، نباید از توبه و انابه غفلت داشت. آیت الله فاطمی نیا می گفتند: "یکی از مصادیق درک کردن شب قدر، شاید این باشد که بندگان توبه کنند، انابه کنند. خدا آن شب قدر واقعی، ناخودآگاه به اینها یک حالی می دهد، اصلا خود انسان هم متوجه نیست، آن شب حالش قوی تر می شود، آن شب توفیقش بیشتر می شود." دعا را هم باید پشتوانه کار خود قرار دهیم، تا به اوج کمال برسیم و انسان کامل شویم. شهید آیت الله بهشتی می فرمودند: "شب قدر،شب دعاست، دعا یکی از پناه‌گاه‌های عالی سعادت‌بخش در زندگی است. در اسلام دعا کردن نه تنها با تلاش و کوشش در راه همان مطلبی که دعا می‌کنیم، بلکه با تلاش و کوشش برای انجام همه وظایف الهی همراه است." پس شب قدر، شب تضرع و اشک و ناله و توبه و استغفار و دعا است. برخی نیز شب قدر را شب مطالعه و علم آموزی می دانند و بر این باورند که کسب علم در این شب، از افضل اعمال است. علامه شیخ صدوق، از محدثان مذهب شیعه، در کتاب امالی، پس از بیان نوافل شب‌های ماه رمضان و صد رکعت نماز براى هر یک از شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم، درباره شب‌های قدر «مذاکره العلم» را افضل از اعمال مستحبی دیگر می‌دانستند و چنانکه ‌مشهور هم هست می‌گفتند: "من أحیا هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو أفضل؛ هر کس این دو شب را با گفتگوى علمى احیا بدارد، بهتر است." همچنین دستورالعملی از بزرگان عرفان، مانند آیت الله سید علی آقای قاضی و علامه حسن زاده آملی رسیده، که خوب است اگر کسی بتواند آن را انجام دهد و به قصد پاکی و رشد معنوی و تقرب به خداوند متعال، شب ۲۳ ماه مبارک رمضان، نیمی از شب که گذشت، با وضو و رو به قبله، سر بر سجده بگذارد و ۲۲۵ بار بگوید: «یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار». باید از شب قدر، بهره کامل برد. درب رحمت باز است.‌ هر کس به اندازه معرفتش بهره ببرد و خود را به خدای مهربان نزدیک تر سازد. شهید علامه مطهری می فرمودند: "شما در این ماه به میهمانى خدا خوانده شده اید؛ در این ماه، خدا میزبان است و شما میهمان. پس به این مقیاس بفهمید چقدر درهاى رحمت الهى در این ماه باز است!" این درب، در شب قدر به صورت ویژه باز می شود و پذیرایی یک پذیرایی ویژه است. امام خامنه ای می فرمایند: "لیله القدر ... شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می کنند،‌ دل ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می کنند." در پایان نیز با سخنی از امام‌ خمینی، نوشتارمان را معطر کنیم که می فرمودند: "نکته قابل توجه این است که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان، براساس شایستگی ها و لیاقت های افراد، میزان ایمان و تقوا و پاکی نیت و اعمال آن هاست؛ یعنی برای هر کس چیزی را مقدر می کنند که لایق آن است یا به تعبیر دیگر، زمینه هایش از ناحیه خود او فراهم شده است." @alishirazi_ir