eitaa logo
💐با علی علیه السلام تا مهدی موعود💐💚
11 دنبال‌کننده
35 عکس
3 ویدیو
2 فایل
السلام علیک یا امیر المؤمنین علیه السلام السلام علیک یا بقیة الله فی الارض هر روز با خواندن ۱۰دقیقه از نهج البلاغه بااین میراث عظیم امیرالمؤمنین علیه السلام انس میگیریم .
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی قطار که از فرانسه به انگلیس می‌رفت پر شد، خانمی کنار یک‌مرد انگلیسی نشست. خانم فرانسوی خیلی نگران و پریشان بود. مرد انگلیسی پرسید، چرا نگرانید؟ مشکلی هست؟ وی گفت من با خودم 10.000یورو دارم که بیش‌از مقدار مجاز برای خارجی است مرد انگلیسی گفت خب بیا نصفشان کنیم. اگر پلیس شما را گرفت، اقلا نصفش حفظ شود. آدرستان در انگلیس را به‌من بدهید تا به شما برگردانم. و همین‌کار را کردند. در بازرسی مرزی خانم فرانسوی جلوی‌تر از مرد انگلیسی بود و چمدانش را نگشتند. نوبت مرد انگلیسی شد. مرد انگلیسی شروع به دادو قال کرد و گفت سرکار! این خانم 10هزار یورو با خودش دارد. نصفش را داده به‌من تا رد کنم. نصف دیگرش با خودش است. بگیریدش. من به‌وطنم خیانت نمی‌کنم. من با شما همکاری کردم تا ثابت کنم چه‌قدر بریتانیای‌کبیر را دوست دارم. زن را بازرسی کردند و پول را گرفتند. افسر پلیس از میهن‌دوستی سخن گفت و این‌که چه‌قدر یک‌قاچاق ساده به اقتصاد کشور ضرر می‌زند و از مرد انگلیسی تقدیر کرد. قطار "هم" به‌راهش ادامه داد و به انگلیس رفت. زن فرانسوی بعداز دو روز دید مرد انگلیسی جلوی منزلش است. با عصبانیت گفت آدم پر رو چی می‌خواهی از جان من؟ مردِ انگلیسی با آرامش معناداری، پاکتِ‌حاوی 15.000یورو را به وی داد و گفت این 10هزار یورو پول شما و این 5هزار "هم" جایزه شما! تعجب نکنید. من می‌خواستم حواس آن‌ها از کیف من که حاوی 3میلیون یورو بود پرت شود! مجبور شدم چنین حیله‌ای به‌کار برم! القصه .... حواسمان باشد که گاهی عده ای برسر مسایلی جنجال می کنند که مردم متوجه نشوند ده سال کشور رابه ورته نابودی کشانند . همه چیز کشوررا به برجام بی فرجام گره زدند حتی آب خوردن مردم را . باعث تعطیلی هزاران کارخانه تولیدی شدند . کارخانه ها و صنایع بزرگ را به ثمن بخس به اطرافیانشان دادند . پول مردم بی پناه را به بورس کشانند و انان را از هستی ساقط کردند . دولتشان بهار تابعیتی ها و جاسوسان بودبطوریکه آنان را در کنار خویش جای دادند که بوی آدامس دهانشان را استشمام می کردند . سیلیبرتی های از خدا بی خبر و وطن فروش را حمایت کردند .باعث تورم ۷۰% شدند . ودراخر دولتشان برای زمین زدن دولت بعد از خود ، تا پنج سال بعد از بانک مرکزی استقراض کردند . . اکنون هم حامی فتنه دواعش و فواحش شدند و خطاب ملت به آنان می کنند و در برابر شهدای امنیت و امر به معروف سکوت بی شرمانه ای کرده اند و ....... حواسمان باشد چرا علیه دولت انقلابی و مردمی اینگونه کینه توزانه برخورد میکنند و سر وصدا و جار وجنجال را می اندازند . مواظب باشیم حواسمان را پرت نکنند . گویا که این قوم تاریخ را باور ندارند...
🔹 ۲۵ رمز موفّقیت در بیانات امام صادق علیه السلام 🔸 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند : ۱-«طلبتُ الجنّة، فوجدتها فی السّخاء؛ بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.» ۲-«و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة؛ و تندرستی و رستگاری را جست وجو نمودم. پس آن را در گوشه گیری (مثبت و سازنده) یافتم.» ۳-«وطلبت ثقلاً لمیزان، فوجدتها فی شهادة ان لا اله الّا الله و محمّد رسول الله؛ و سنگینی ترازوی اعمال را جست وجو نمودم. پس آن را در گواهی به یگانگی خدای تعالی و رسالت حضرت محمّد(ص) یافتم.» ۴-«وطلبت السرعة فی الدخول الی الجنّة، فوجدتها فی العمل لله تعالی؛ سرعت در ورود به بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم.» ۵-«وطلبتُ حبّ الموت، فوجه ته فی تقدیم المال لوجه الله؛ و دوست داشتن مرگ را جست وجو نمودم. پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدا یافتم.» ۶-«و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها فی ترکال معصیة؛ و شیرینی عبادت را جست وجو نمودم.پس آن را در ترک گناه یافتم.» ۷-«و طلبت رقّة القلب، فوجدتها فی الجوعو العطش؛ و رقّت (نرمی) قلب را جست وجو نمودم.پس آن را در گرسنگی و تشنگی (روزه) یافتم.» ۸-«وطلبت نورالقلب، فوجدته فی التفکر و البکاء؛ و روشنی قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.» ۹-«وطلبت الجواز علی الصراط، فوجدته فی الصدقة؛ و (آسانی) عبور بر صراط را جست وجو نمودم. پس آن را در صدقه یافتم.» ۱٠-«و طلبت نور الوجه، فوجدته فی صلاةاللیل؛ و روشنی رخسار را جست وجو نمودم. پس آن را در نماز شب یافتم.» ۱۱-«و طلبت فضل الجهاد، فوجدته فی الکسب للعیال؛ و فضیلت جهاد را جست وجو نمودم. پس آن را در به دست آوردن هزینة زندگی زن و فرزند یافتم.» ۱۲-«و طلبت حب الله عزّوجل، فوجدته فی بغضا هلال معاصی؛ و دوستی خدای تعالی را جست وجو کردم. پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم» ۱۳-«و طلبت الرئاسة، فوجدتها فی النصیحة لعبادالله؛ و سروری و بزرگی را جست وجو نمودم. پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم.» ۱۴-«و طلبت فراغ القلب، فوجدته فی قلة المال؛ و آسایش قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در کمی ثروت یافتم.» ۱۵-«و طلبت عزائم الامور، فوجدتها فی الصبر؛ و کارهای پر ارزش را جست وجو نمودم. پس آن را در شکیبایی یافتم.» ۱۶-«و طلبت الشرف، فوجدته فی العلم؛ و بلندی قدر و حسب را جست وجو نمودم. پس آن را در دانش یافتم.» ۱۷-«و طلبت العبادة فوجدتها فی الورع؛ و عبادت را جست وجو نمودم. پس آن را در پرهیزکاری یافتم.» ۱۸-«و طلبت الراحة، فوجوتها فی الزهد؛ و آسایش را جست وجو نمودم. پس آن را در پارسایی یافتم.» ۱۹-«و طلبت الرفعة، فوجدتها فی التواضع؛ برتری و بزرگواری را جست وجو نمودم. پس آن را در فروتنی یافتم.» ۲٠-«و طلبت العزّ، فوجدته فی الصدّق؛ و عزّت (ارجمندی) را جست وجو نمودم. پس آن را در راستی و درستی یافتم.» ۲۱-«و طلبت الذلة، فوجدتها فی الصوم؛ و نرمی و فروتنی را جست وجو نمودم. پس آن را در روزه یافتم.» ۲۲-«و طلبت الغنی، فوجدته فی القناعة؛ وتوانگری را جست وجو نمودم. پس آن را در قناعت یافتم.» ۲۳-«و طلبت الانس، فوجدته فی قرائة القرآن: و آرامش و همدمی را جست وجو نمودم. پس آن را در خواندن قرآن یافتم.» ۲۴-«و طلبت صحبة النّاس، فوجدتها فی حسن الخلق؛ و همراهی و گفت وگوی با مردم را جست وجو نمودم. پس آن را در خوش خویی یافتم.» ۲۵-«و طلبت رضی الله، فوجدته فی برّ الوالدین؛ و خشنودی خدای تعالی را جست وجو نمودم. پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم.» 📚 منبع : مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۳-۱۷۴، ح ۱۳۸۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير حقيقت براى حق طلبان آشكار است امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره به اين نكته مى كند كه خداوند اسباب هدايت را آماده كرده است اگر از آن بهره نگيريد كوتاهى از شماست، مى فرمايد: «حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد و وسائل هدايت در اختيار شماست اگر هدايت پذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد»; (قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَقَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَأُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ). هدف امام(عليه السلام) از بيان اين سخن آن است كه خداوند تمام وسايل هدايت و نجات و سعادت را در اختيار شما گذاشته است، آيات قدرتش را در پهنه آفرينش به شما نشان داده، درس هاى عبرتش را درباره اقوام پيشين در برابر شما قرار داده است چشم باز كنيد و آثار او را در عالم و سرنوشت اقوام گذشته را با چشم خود ببينيد. از سويى ديگر پيامبرانش مخصوصاً رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)را با كتب آسمانى ارسال داشته و پيام حق در گوش شما خوانده شده; پيامى كه هم مشتمل بر معارف و عقايد است و هم راه و رسم عبوديت و طريق تهذيب اخلاق و همچنين راه بهتر زيستن و سعادتمند شدن، همه اين پيام ها به گوش شما خوانده شده است. سعى كنيد آنها را بشنويد و در سايه آن ديدنى ها و اين شنيدنى ها راه هدايت را در برابر شما گشوده است اگر تصميم بر هدايت يافتن داشته باشيد شتاب كنيد و در اين راه گام بگذاريد و به سوى سرمنزل مقصود حركت كنيد. امام(عليه السلام) مى فرمايد: خداوند به همه شما اتمام حجت كرده اگر راه خطا رفتيد و گرفتار مجازات الهى در دنيا و آخرت شديد بدانيد بر اثر كوتاهى خودتان بوده است. ريشه هاى اين گفتار حكيمانه در قرآن مجيد است. در آيه 104 سوره «انعام» مى خوانيم: «(قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا); دلايل بصيرت آفرين از طرف پروردگارتان براى شما آمده; كسى كه (به وسيله آن،) بصيرت و آگاهى يافت، به سود خود اوست; و كسى كه از ديدن آن چشم پوشيد به زيان خودش مى باشد». در آيه 204 سوره «اعراف» مى خوانيم: «(وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ); هنگامى كه قرآن خوانده شود، گوش فرا دهيد و خاموش باشيد; شايد مشمول رحمت (خدا) شويد». در قرآن مجيد كرارا درباره دوزخيان و كفار سخن به ميان آمده و آنها را افرادى مى شمارد كه گوش دارند و نمى شنوند، چشم دارند و نمى بينند، مى فرمايد: «(وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالاِْنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالاَْنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ); به يقين گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم; آنها دل ها (= عقل ها)يى دارند كه با آن (انديشه نمى كنند و) نمى فهمند; و چشمانى كه با آن نمى بينند; و گوش هايى كه با آن نمى شنوند; آنها همچون چهارپايانند; بلكه گمراه تر! اينان همان غافلانند (چون امكان هدايت دارند و بهره نمى گيرند)». در آيه 10 سوره «ملك» از قول دوزخيان چنين نقل شده است: «(وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِى أَصْحَابِ السَّعِيرِ); و مى گويند: اگر ما گوش شنوا داشتيم يا تعقّل مى كرديم، در ميان دوزخيان نبوديم». از آيات قرآنى و كلام حكيمانه بالا و روايات فراوان اسلامى استفاده مى شود كه آنچه براى هدايت انسان ها لازم بوده از سوى خداوند فراهم شده است. مشكل از ناحيه انسان هايى است كه فاقد گوش شنوا و چشم بينا هستند. در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «لَيْسَ الاْعْمى مَنْ يَعْمي بَصَرُهُ إنَّمَا الاْعْمى مَنْ تَعْمي بَصيرَتُهُ; نابينا كسى نيست كه چشم خود را از دست داده باشد. نابينا كسى است كه بصيرت ندارد». در خطبه 88 نهج البلاغه نيز آمده بود: «مَا كُلُّ ذِي قَلْب بِلَبِيب وَلاَ كُلُّ ذِي سَمْع بِسَمِيع وَلاَ كُلُّ نَاظِر بِبَصِير; نه هر كس كه دل دارد خردمند و نه هر كس كه گوش دارد شنواست و نه هر كس كه چشم دارد بيناست». در دعاها نيز مكرر از خدا چشم بينا و گوش شنوا و قلب دانا مى خواهيم; از جمله در دعايى ذيل زيارت آل ياسين آمده است كه ده چيز از خداوند تقاضا مى كنيم از جمله اين كه چشم مرا را از نور بينش و گوش مرا از نور حكمت پر كن; «وَأَنْ تَمْلاَ… وَبَصَرِي نُورَ الضِّيَاءِ وَسَمْعِي نُورَ الْحِكْمَة».
حکمت ۱۵۷ نهج البلاغه ؛ فراهم بودن راه امام علیه السلام فرمود : حقیقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بینا داشته باشید، و وسایل هدایت در اختیار شماست اگر هدایت‌ پذیر باشید، و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد نصرت زاذگان: حکمت ۲۸۵ نهج البلاغه🌺🌺 قَالَ (علیه السلام): كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ، وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيف فرمود (ع): از همه مى خواهند كه شتاب كنند ولى آنها مهلت مى خواهند و براى هر يك مدتى معين نهاده اند و آنها بهانه آورند و كار به تأخير اندازند. شرح حکمت ۲۸۵ نهج البلاغه🌺🌺 از دست دادن فرصتها: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، از يك واقعيت كه دامان غالب مردم را مى گيرد ـ هرچند گروهى از نيكان و پاكان از آن مستثنا هستند ـ خبر مى دهد و مردم را به دو گروه تقسيم مى كند: گروهى كه مهلت آنها سرآمده؛ يا پير و ناتوانند، يا بيمار و در آستانه مرگ و يا مستحق مجازاتند. اينها از خداوند متعال و يا از خلق خدا تقاضاى مهلت مى كنند تا خطاهاى خود را جبران نمايند در حالى كه زمانى طولانى فرصت در اختيار داشته و كارى نكرده اند گروه دوم كسانى هستند كه براى هرگونه اعمال نيك يا جبران گناهان گذشته فرصت دارند؛ جوانند، سالمند، در محيطى آرام و امن و امان زندگى مى كنند؛ ولى با اين حال از فرصت خود استفاده نمى كنند و پيوسته امروز و فردا مى نمايند. اينها همان كسانى هستند كه امام سجاد عليه السلام در دعاى ابوحمزه، گويا از زبان آنان سخن مى راند و عرضه مى دارد: «(خداوندا!) فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الآْمَالِ عُمُرِي؛ من به واسطه تعلل وتسويف و آرزوهاى دور و دراز، عمرم را بر باد دادم». اين يك واقعيت است كه آمال و آرزوهاى دور و دراز و جاذبه هاى شهوات به انسان اجازه نمى دهد از فرصتى كه در دست دارد بهره گيرد و خطاها و گناهان گذشته را جبران نمايد و با اعمال صالح آثار شوم آنها را بزدايد. جوانان نبايد بپندارند هميشه مرگ به سراغ پيران مى رود و آنان در امانند. همچنين افراد سالم نبايد تصور كنند كه مردن مخصوص بيماران است و آنها كه ايمن هستند نبايد چنين پندارند كه هميشه در امن و امان خواهند بوداين سخن را با حديث ديگرى از رسول خدا صلي الله عليه و آله پايان مى دهيم. اى ابوذر از امروز و فردا كردن به سبب آرزوها بپرهيز. تو مسئول كار امروزت هستى نه كار فردا. اگر فردايى در كار بود فردا نيز چنان باش كه امروز بودى و اگر فردايى در كار نباشد پشيمان بر كوتاهى هاى امروزت نخواهى شد (زيرا كوتاهى نكرده اى)».  
🪐اهميّت حسن عاقبت 💎لِكُلِّ امْرِئ عَاقِبَةٌ، حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ 🟠براى هر كس سرانجامى است، شيرين يا تلخ ✍يعنى انسان نبايد امروز خود را در نظر بگيرد، بايد مراقب عاقبت خويش باشد. «ابن الوقت» بودن و به نتيجه اعمال خود نينديشيدن و عاقبت كار را نديدن مايه بدبختى است. مسئله تدبر و تدبير كه از صفات برجسته انسان شمرده مى شود به همين معناست كه انسان عاقبت انديش باشد نه ابن الوقت. به يقين غفلت از عاقبت كارها و عاقبت زندگى انسان مشكلات عظيمى براى او در دنيا و آخرت به بار مى آورد. افراد موفق و پيروز عاقبت انديش اند و سعى مى كنند از عاقبت «مُرّة» (تلخ) بپرهيزند و به عاقبت «حُلوة» (شيرين) روى آورند. 📙 🔶 @Nahj_Et
خداوندا خداوندا دقیق یادم نیست آخرین بار کی خود را پیدا کردم … اما خوب یادم هست هرگاه که گم شدم، دستم در دست تو نبود … ! O' God! I don't remember when I managed to find myself back last,but I well remember each time I got lost I had left your hand.
♨️توصیه آیت الله وحید خراسانی برای دهه اول محرم آیت الله وحید خراسانى در سفارش هایشان برای ایام دهه اول ماه محرم چنین توصیه کرده اند: تا روز «عاشورا » که نزدیک است، روزى صد مرتبه سوره توحید را بخوانید و به حضرت سیدالشهدا علیه السلام هدیه کنید، اِن شاءالله فیوضاتى نصیبتان می شود، شرطش هم این است مردم را دعوت به این عمل کنید. همچنین اشاره کردند چقدر خوب است که این عمل نورانی تلاوت صد مرتبه سوره توحید و هدیه کردن به روح مطهر و نورانی حضرت سیدالشهدا علیه السلام به نیابت از حضرت حجت ابن الحسن المنتظر المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انجام شود. 🌷@emam_zmn🌷
حکمت ۱۷۸ نهج البلاغه ؛ روش نابود کردن بدى ها(اخلاقى، سیاسى،اجتماعى) اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیرِکَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ. امام(علیه السلام) فرمود: کینه و بدخواهى دیگران را از سینه خود درو کن تا بدخواهى به تو از سینه دیگران ریشه کن شود.
📙شرح و تفسیر📗 راه زدودن کینه ها امام(علیه السلام) در این کلام نورانى راه پاک کردن سینه هاى مردم را از نیات سوء درباره یکدیگر، نشان مى دهد و مى فرماید: «کینه و بدخواهى دیگران را از سینه خود درو کن تا بدخواهى به تو از سینه دیگران ریشه کن شود». بسیار مى شود که افراد به دلیل سوء ظن یا حسادت یا اصطکاک منافع، نیات سوئى درباره انسان در دل مى پرورانند، چگونه مى توان آنها را از میان برداشت؟ امام مى فرماید: از خود شروع کن، ابتدا به قلب خویش مراجعه کن ببین آیا نیت سوئى درباره دیگران دارى یا نه؟ اگر دارى آن را از سینه ات پاک کن چیزى نمى گذرد که خواهى دید سینه دیگران نیز از نیات سوء درباره تو پاک شده است. این مطلب دو دلیل دارد: نخست این که هرگاه انسان نیات بدى درباره دیگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره یا سخنان و افعالش نمایان مى شود و همین امر سبب مى گردد دیگران در برابر او موضعى مشابه بگیرند; اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال کسى را از هرگونه بدخواهى پاک دیدند و آثار محبت و خیرخواهى در رفتار و گفتارشان نمایان گشت آنها نیز موضع مشابهى خواهند گرفت، بنابراین براى زدودن کینه ها از سینه ها و بدخواهى ها و نیات سوء دیگران باید از خودمان شروع کرد و این یکى از اصول مهم روانشناسى است که تا از خود شروع نکنى نباید انتظارى از دیگران داشته باشى. دیگر این که رابطه مرموز خاصى در میان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» یک واقعیت است. گویى دل ها در پنهانى با هم سخن مى گویند و رابطه برقرار مى سازند هنگامى که قلب کسى مملو از بدخواهى به دیگران گردد این پیام به قلب آنها منتقل مى شود و آنها مقابله به مثل مى کنند. این گفتار حکیمانه در واقع چهره دیگرى از گفتار پیش از آن است و هر کدام براى زدودن آثار سوء از نیات و رفتار و گفتار دیگران تأثیر خاص خود را دارند. به همین دلیل در روایتى که از طرطوشى در کتاب سراج الملوک نقل کردیم هر دو با هم آمده است. شایان توجه این که واژه «شر» مفهوم وسیعى دارد که هر نیت سوء و کینه و عداوتى را فرا مى گیرد. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید تفسیر دیگرى نیز براى این کلام حکمت آمیز ذکر شده است و آن این که منظور امام(علیه السلام) این است که مردم را به کار نیکى موعظه نکن و از کار بدى نهى منما مگر این که قبلاً خودت آن کار نیک را انجام داده باشى و آن منکر را ترک کرده باشى، زیرا اندرزدهنده ناپاک سخنانش در دل ها اثر نمى کند. البته این سخن یک واقعیت است; اما موافق منظور امام(علیه السلام) از گفتار حکیمانه بالا نیست، زیرا تعبیر به «صدر» در دو جاى این کلام حکمت آمیز نشان مى دهد که منظور، نیات سوء و کینه هاى درونى است نه افعال بیرونى. این معنى نه تنها در رابطه انسان ها با یکدیگر، بلکه از یک نظر در رابطه انسان با خدا نیز صادق است، چنان که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: هر کس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زیرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد که بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است». در حدیث جالبى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم که مردى خدمت آن حضرت عرض کرد: شخصى به من مى گوید من تو را دوست دارم چگونه بدانم که او راست مى گوید و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: قلب خود را بیازماى اگر تو او را دوست مى دارى او هم تو را دوست مى دارد». (قلوب با یکدیگر راه دارند). این سخن را با حدیث دیگرى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) درباره امام و پیروانش پایان مى دهیم: یکى از یاران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدایت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ کَیْفَ أَنَا عِنْدَکَ; نگاه کن ببین من در نزد تو چگونه ام».