اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۰
۱۴۰۱/۳/۲۱
🔷توحید در #اطاعت.
🔶یکی از معانی #رب در قرآن.
🔷اطاعت #مطلق فقط از امام معصوم جایز است.
🔶معنای رجوع به #علماء، مصونیت از خطا نیست.
🔷بر #مقلد لازم است اگر اشتباه عالِم برای او واضح شد در ان مسئله از او تقلید نکند.
🔶اجازه نداریم بدون دلیل از علماء #تقلید کنیم؛ باید صفات عالم حق احراز شود.
🔷جواز تقلید در فروعات #اعتقادات و اخلاق و احکام.
🔶#تقلید و تبعیت شیعه از امام معصوم باید در حد اعلی باشد.
🔷ریشهی وقوع #امتحان و #فتنه.
🔶نحوه ی پایهگذاری و جریان #بدعت در جامعه.
https://eqbalnia.ir/1217/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۱
۱۴۰۱/۳/۲۲
🔷ارتباط رای و قیاس با بدعت.
🔶تعریف بدعت.
🔷ارتباط روایات این باب با صفات علماء ضاله.
🔶تناقض در کلام اهل بدعت قطعی است.
🔷اهل بدعت، ظاهری کاملا دینی دارند و در سطح علماء هستند.
🔶علت عدم توفیق اهل بدعت نسبت به توبه.
🔷فرق بین عالم و جاهل در اجمال و تفصیل و پاسخ به شبهات است.
🔶نقش توکل و دعا در نجات یافتن از بدعت.
🔷اهمیت اظهار پشیمانی و عذرخواهی نسبت به اشتباهات.
🔶بیان صفات و حالات درونی اهل بدعت در کلام امیرالمومنین علیه السلام.
https://eqbalnia.ir/1219/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۲
۱۴۰۱/۳/۲۶
🔷لزوم پرهیز از اظهار نظر شخصی در امور دینی.
🔶هر مطلبی که از غیر از طریق وحی به خداوند نسبت داده شود بدعت است.
🔷استقلال و استبداد به رای و نظر، زمینه ساز بدعت است.
🔶تقسیم قیاس به دو قسمت: در سنت و بعد از سنت.
🔷حرمت قیاس به علت عدم توانایی عموم مردم به سازوکار شریعت است.
🔶روایات حرمت قیاس نشانگر عظمت و پیچیده بودن دین و شریعت است.
🔷ارتباط حرمت قیاس با خاتمیت رسول الله ص
🔶در شکل گیری بدعت، نسبت دادن به خدا و وحی و دین محوریت دارد.
🔷در اعتقادات و اخلاق هم قیاس معنا دارد.
🔶اهمیت و جایگاه علم و اطمینان، در نسبت دادن مطالب، به دین.
🔷رسول الله هرآنچه برای بشر الی یوم القیامة لازم بوده را آورده اند.
🔶شیطان، اولین قیاس کننده بود و بیان قیاس او و خطایش در قیاس.
https://eqbalnia.ir/1238/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۳
۱۴۰۱/۳/۳۰
🔷عظمت و شمولیت قرآن نسبت به جمیع علوم.
🔶عظمت و شمولیت سنت و احادیث.
🔷کیفیت اشتمال قران بر جمیع علوم.
🔶مراد از این باب از احادیث، دوری از اجتهاد به رای است.
🔷اخذ به سنت، اخذ به قران است.
🔶هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست.
🔷تمام احادیث، شرح و تفسیر قرآن است.
🔶توضیح درباره ی دوران جاهلیت و ارتباط آن با اواخر غیبت کبری.
🔷فضای جامعه ی اسلامی در عصر خلفاء غاصبین.
https://eqbalnia.ir/1240/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۴
۱۴۰۱/۴/۲
🔷شناخت فضای جامعهی اسلامی پس از شهادت رسول الله ص.
🔶انتشار احادیث دروغین و جعل حدیث عمدی از جانب عدهای منافق.
🔷اصالت، در کتب حدیثی اهل سنت، جعل و بطلان است.
🔶اصالت، در کتب حدیثی شیعه صحت و اعتبار است.
🔷اهمیت علم به ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه در روایات.
🔶اهلبیت بین شیعیانشان اختلاف انداختند.
🔷وسعت در اخذ به احادیث مختلف.
🔶تفاوت اختلافاتی که ریشه در اختلاف روایات دارد با اختلافاتی که ریشه در اجتهاد به رای و قیاس دارد.
https://eqbalnia.ir/1244/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۵
۱۴۰۱/۴/۴
🔷جایگاه تخییر در اختلاف احادیث.
🔶اختلاف احادیث به عنوان عام و خاص.
🔷رجوع به طاغوت در منازعات.
🔶جایگاه فقهاء در رفع منازعات و خصومات.
🔷معنای موافقت و مخالفت روایات با قرآن.
🔶در مواجهه با احادیث مختلف، مهم، حالت تسلیم است.
🔷اهمیت مطابقت نیت و اعتقاد و عمل با سنت رسول الله ص.
🔶ملاک در حجیت احادیث، تطابق مضمون آن با محکمات است.
https://eqbalnia.ir/1248/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
17.mp3
30.45M
18.mp3
29.42M
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱
۱۴۰۱/۴/۶
🔷#براهینی که اهلبیت مطرح فرموده اند، نوعا تذکر و تنبه است. و نیز عمدتا از راه آیات، بر وجود خداوند استدلال کردهاند.
🔶سه روش بررسی #روایات توحیدی.
🔷شرح حدیث اول: برخورد خوب امام صادق با آن #زندیق.
🔶رابطهی اسم و مسمی. و ارتباط اسم با #استدلال توحیدی.
🔷اهمیت #فطریات و بدیهیات، در استدلالات توحیدی.
🔶به حکم #عقل، انکار امری که به اطراف ان یقین نداریم قبیح و غلط است.
🔷قاعدهی عقلی وجوب دفع #ضرر محتمل و جلب منفعت محتمل.
🔶رابطهی اجزاء مجموعهی منظم و دلالت آن بر #نظم دهنده.
🔷بیان استدلال بر اینکه #دهر نمیتواند نظم دهنده باشد.
🔶رابطهی #معجزات انبیاء با اثبات توحید.
https://eqbalnia.ir/1251/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۲
۱۴۰۱/۴/۹
🔷علت نوع نگاه غلط کفار به #مومنین.
🔶رعایت اصول ایمانی مومن، ضرری به دنیای #کفار نمیزند.
🔷لازمهی #حقانیت و برهانی بودن مطلب، این نیست که همه بپذیرند.
🔶راه پی بردن به خداوند، مشاهدهی #آیات الهی است.
🔷پی بردن به خداوند از #سه راه: معجزات انبیاء، دقت در پدیدههای آفاقی، دقت در حالات نفسانی.
🔶فطرت پاک و #حجابهای ظلمانی.
🔷لزوم شناخت صفات #مصنوع.
🔶#تعریف حادث و قدیم.
🔷دلیل بر #حدوث اجسام.
🔶امکان تغییر و زوال، دربارهی #قدیم، محال است.
🔷تلازم #تغییر با حدوث و تلازم قدیم با عدم امکان تغییر و زوال.
https://eqbalnia.ir/1258/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۳
۱۴۰۱/۴/۱۱
🔷#تقدم خداوند بر اصل موطن کیفیت و حیثیت و مکان و زمان.
🔶اهمیت اصل #نفی_تشبیه در توحید.
🔷علت عدم امکان #ادراک خداوند.
🔶مدارک و #مشاعر مخلوقات، تنها مخلوقات را درک میکنند.
🔷معنای اثبات بلاتشبیه و بیان چگونگی اشاره و #دلالت مخلوقات به خداوند.
🔶بیان دو معنا برای #نفی_تعطیل.
🔷#بی_نهایتِ من جمیع الجهات، قابل درک نیست.
🔶#اثبات هر #صفت کمالی برای خداوند، باید با در نظر گرفتن نفی تشبیه باشد.
🔷خداوند، محاذی با هیچکدام از مشاعر و #مدارک مخلوقات نمیشود.
🔶کیفیت علم به خارج و #انطباع اشیاء در نفس انسان.
🔷امکان #استدلال از هر شیء بر اثبات وجود خداوند.
https://eqbalnia.ir/1260/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۴
۱۴۰۱/۴/۱۳
🔷آیا خلقت مخلوقات موجب ایجاد #تغییر در خداوند میشود؟
🔶آیا خداوند #علت تامه ی مخلوق اول است؟
🔷#ارادهی خدا مخلوق خداست نه عین ذات خدا.
🔶#مشیت خدا و اسماء خدا با سایر مخلوقات متفاوت هستند.
🔷آیا #ازلی بودن مخلوق اول محال است؟
🔶دو معنا برای #عدم.
🔷در عالم زمان، تا #زمان بوده مخلوقی هم بوده.
🔶#الفاظ دربارهی خداوند، معنای دیگری دارند.
🔷آنچه دربارهی تمام مخلوقات #مشترک است ، عدم #استقلال است.
🔶معنای عبارت (لامنشیء).
🔷#شرح عبارتی از #صحیفهی سجادیه.
🔶ظهور روایت بر عدم ازلیت مخلوقات است.
🔷آیا لازمهی #ازلیت اسماء الله بسته شدن دست خداوند است؟
🔶#رابطهی خداوند و اولین مخلوق، قابل فهم و درک نیست.
🔷علت #انکار خدا توسط ملحدین.
https://eqbalnia.ir/1264/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۵
۱۴۰۱/۴/۱۶
🔷امکان شریک برای خداوند، محال است.
🔶سه دلیل امام صادق بر نفی شریک.
🔷کیفیت دلالت الفاظ بر خداوند بدون تشبیه.
🔶ردی بر قاعدهی بسیط الحقیقه کل الاشیاء.
🔷هیچ ایه و روایتی دال بر وحدت وجود نداریم.
🔶معنای حقیقت شیئیت.
🔷جمیع مخلوقات، مرکب و محدود هستند.
https://eqbalnia.ir/1269/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۶
۱۴۰۱/۴/۱۸
🔷قاعده: خداوند، شیء است بخلاف الاشیاء.
🔶تعریف قوه ی عاقله و واهمه.
🔷خداوند معقول و محدود و متوهم نیست.
🔶وجود خداوند عین ذات اوست.
🔷معرفت به ذات خداوند محال است.
🔶اهمیت موضوع نفی تشبیه.
🔷خدا خالی از خلق و خلق، خالی از خداست.
🔶هیچ ذکری از مخلوقات، در ذات خداوند نیست.
https://eqbalnia.ir/1272/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۷
۱۴۰۱/۴/۲۰
🔷تعدد انواع استفاده از الفاظ در رساندن معارف.
🔶معنای سمیع و بصیر بودن خداوند و تفاوت آن با سمیع و بصیر بودن انسان.
🔷معنای عبارت: لک یا الهی وحدانیة العدد.
🔶ادبیات برون دینی اهلبیت در مسائل توحیدی.
🔷هر آنچه درک شود محدود است مگر خداوند.
🔶اثبات خداوند مساوی با احاطه به او نیست.
🔷معنای تعطیل، انکار و نفی و ابطال است.
🔶تقسیم دوگانه ی تعطیل: تعطیل از اثبات و تعطیل از تشبیه.
🔷اثبات خداوند از طریق علوم روز.
🔶آیا اثبات وجود با محدودیت تلازم دارد؟
🔷هر موجودی مخلوق و محدود است مگر خداوند.
https://eqbalnia.ir/1274/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۸
۱۴۰۱/۴/۲۳
🔷معنای معرفه الله بالله.
🔶معرفت ذات خداوند محال است.
🔷لزوم تحفظ بر اصطلاحات اهلبیت.
🔶کیفیت دلالت اسماءالله بر خداوند.
🔷معنای رویت خداوند به حقائق ایمان.
🔶پبامبر در مقام او ادنی از پشت حجاب ، آیت کبرای خدا را دیدند نه ذات خداوند را.
🔷نقدی بر مکاشفات بعضی از صوفیه.
🔶معنای داخل فی الاشیاء و خارج عن الاشیاء
https://eqbalnia.ir/1323/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۹
۱۴۰۱/۴/۲۵
🔷فهرست اعتقادات حداقلی معرفت به خداوند.
🔶تمام معارف توحیدی در همین کمترین حد معارف توحیدی هست.
🔷بیان صفات عالم سمیع و بصیر. چرا به خداوند سایر حواس خمسه اطلاق نمیشود.
🔶معرفت خداوند به دست خود اوست.
🔷اعتقادات باطل مخفی.
🔶ارتباط اهل باطل با عالم غیب.
🔷معنای عبادت خداوند به توهم.
🔶انحصار معرفه الله از طریق اسماءالله
https://eqbalnia.ir/1326/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱۰
۱۴۰۱/۴/۳۰
🔷عبادت خداوند به توهم.
🔶اسم دو حیثیت دارد.
🔷کیفیت اطلاق اسماء بر خداوند.
🔶اشتقاق اسماءالله از ظهور و تجلی و فعل خداوند.
🔷اسم و اسم الاسم.
🔶رابطهی عبادت و اسماءالله.
🔷ذات، اسم ندارد؛ تجلی، اسم دارد.
https://eqbalnia.ir/1329/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
4_5992398264698147131.mp3
25.85M
اصول کافی_کتاب الدعاء
جلسه نوزدهم
۱۴۰۱/۱۱/۱۸
🔷معنای #اجابت قطعی دعاء.
🔶جایگاه رفیع افرادی که دعایشان #مستجاب میشود.
🔷تفاوت #دعاء پدر و مادر.
🔶مقدم کردن #چهل مومن در دعاء کردن.
🔷لزوم #انفاق در مسیر صحیح.
🔶وظائف #زنان در نظام خانواده.
🔷#دعاء_عملی.
🔶#تقدیر_معیشت.
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
4_5992398264698147132.mp3
32.97M
اصول کافی_کتاب الدعاء
جلسه بیستم
۱۴۰۱/۱۱/۲۰
🔷#نفرین و #لعنت بر اعداءالله.
🔶مضامین نفرین در دعاء #علقمه
🔷عدم جواز نفرین بر شیعه
🔶شرط غلبه ی دعاء بر اسباب طبیعی
🔷نکاتی پیرامون شخصیت #معلی_بن_خنیس
🔶کلام مرحوم #علامه_مجلسی دربارهی معلی بن خنیس.
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
20.mp3
22.32M
اصول کافی_کتاب الدعاء
جلسه بیست و یکم
۱۴۰۱/۱۱/۲۳
🔷تاملی در واژهی ابتهال و #مباهله.
🔶عدم جواز مباهله بین شیعیان.
🔷پیچیدگی حقائق #باطنی انسان.
🔶راه رسیدن به #حقیقت گذشتن از خودیت ها است.
🔷جایگاه استفاده از #مباهله.
🔶عادت کردن به توجیه گری.
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱۱
۱۴۰۱/۵/۱
🔷کیفیت حضور خداوند در عالم ماده.
🔶آنچه در مخلوقات ممکن است، دربارهی خداوند محال است.
🔷معنای تقدم خداوند بر مخلوقات.
🔶الفاظ و معانی الفاظ، به ذات خداوند نمیرسد.
🔷هرگونه تغییر و زوال و حدوث حالت جدید بر خداوند محال است.
🔶لزوم نفی زمان و مکان و کیفیت و تشبیه از خداوند.
https://eqbalnia.ir/1332/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱۲
۱۴۰۱/۵/۶
🔷#هستی خداوند، انفعالی نیست. بقاء و امتداد برای خداوند محال است.
🔶#قبلیت و بعدیت خداوند،عین هم است، پس زمانی نیست.
🔷#غایتها، مخلوق خداوند هستند.
🔶چرا بعد از واضح شدن #حق از باطل، باز هم بعضی ایمان نمیآورند.
🔷معنای #بندگی امیرالمومنین نسبت به رسول الله (صلیاللهعلیهوآله)
🔶معنای #نسبت.
🔷عظمت سورهی #توحید.
🔶توحید #تنزیهی.
🔷علت مکث #رسول الله از پاسخ دادن.
🔶اهمیت #کذلک الله ربی بعد از سورهی توحید.
https://eqbalnia.ir/1335/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱۳
۱۴۰۱/۵/۹
🔷آیا موضوع سورهی #توحید تعریف ذات خداوند است؟
🔶#وجود خداوند غیرقابل انکار است.
🔷نه #خلق در خداست و نه خدا در خلق است.
🔶#قرب و بعد خداوند به حسب فعل اوست نه ذاتش.
🔷معنای #لم_یلد و لم یولد.
🔶کلام#ملاصدرا دربارهی تفکر در ذات خداوند.
https://eqbalnia.ir/1372/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱۴
۱۴۰۱/۵/۱۱
🔷ذات خداوند، #کیفیت ندارد.
🔶نتیجهی #تفکر در ذات خداوند، تحیر است.
🔷راهی به #معرفت ذات خداوند نیست.
🔶خصومت، موجب #شک و ریب میشود.
🔷مطلوبیت تفکر در مخلوقات عظیمه.
🔶#مدارک ظاهری و باطنی عاجز از درک خداوند هستند.
🔷تطابق عالم #آفاق و انفس.
🔶درک هر حقیقتی، نیازمند #مدرَک متناسب با آن است.
🔷خداوند، #توصیف به ذوات و صفات مخلوقاتش نمیشود.
🔶#رویت و مشاهدهی ذات خداوند، در هیچ عالمی و به هیچ وجهی ممکن نیست.
https://eqbalnia.ir/1373/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia