eitaa logo
اصول کافی
267 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
شرح اصول کافی - اقبال نیا https://eqbalnia.ir/kafi
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱ ۱۴۰۱/۴/۶ 🔷 که اهل‌بیت مطرح فرموده اند، نوعا تذکر و تنبه است. و نیز عمدتا از راه آیات، بر وجود خداوند استدلال کرده‌اند. 🔶سه روش بررسی توحیدی. 🔷شرح حدیث اول: برخورد خوب امام صادق با آن . 🔶رابطه‌ی اسم و مسمی. و ارتباط اسم با توحیدی. 🔷اهمیت و بدیهیات، در استدلالات توحیدی. 🔶به حکم ، انکار امری که به اطراف ان یقین نداریم قبیح و غلط است. 🔷قاعده‌ی عقلی وجوب دفع محتمل و جلب منفعت محتمل. 🔶رابطه‌ی اجزاء مجموعه‌ی منظم و دلالت آن بر دهنده. 🔷بیان استدلال بر اینکه نمی‌تواند نظم دهنده باشد. 🔶رابطه‌ی انبیاء با اثبات توحید. https://eqbalnia.ir/1251/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۲ ۱۴۰۱/۴/۹ 🔷علت نوع نگاه غلط کفار به . 🔶رعایت اصول ایمانی مومن، ضرری به دنیای نمی‌زند. 🔷لازمه‌ی و برهانی بودن مطلب، این نیست که همه بپذیرند. 🔶راه پی بردن به خداوند، مشاهده‌ی الهی است. 🔷پی بردن به خداوند از راه: معجزات انبیاء، دقت در پدیده‌های آفاقی، دقت در حالات نفسانی. 🔶فطرت پاک و ظلمانی. 🔷لزوم شناخت صفات . 🔶 حادث و قدیم. 🔷دلیل بر اجسام. 🔶امکان تغییر و زوال، درباره‌ی ، محال است. 🔷تلازم‌ با حدوث و تلازم قدیم با عدم امکان تغییر و زوال. https://eqbalnia.ir/1258/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۳ ۱۴۰۱/۴/۱۱ 🔷 خداوند بر اصل موطن کیفیت و حیثیت و مکان و زمان. 🔶اهمیت اصل در توحید. 🔷علت عدم امکان خداوند. 🔶مدارک و مخلوقات، تنها مخلوقات را درک می‌کنند. 🔷معنای اثبات بلاتشبیه و بیان چگونگی اشاره و مخلوقات به خداوند. 🔶بیان دو معنا برای . 🔷 من جمیع الجهات، قابل درک نیست. 🔶 هر کمالی برای خداوند، باید با در نظر گرفتن نفی تشبیه باشد. 🔷خداوند، محاذی با هیچکدام از مشاعر و مخلوقات نمی‌شود. 🔶کیفیت علم به خارج و اشیاء در نفس انسان. 🔷امکان از هر شیء بر اثبات وجود خداوند. https://eqbalnia.ir/1260/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۴ ۱۴۰۱/۴/۱۳ 🔷آیا خلقت مخلوقات موجب ایجاد در خداوند می‌شود؟ 🔶آیا خداوند تامه ی مخلوق اول است؟ 🔷 خدا مخلوق خداست نه عین ذات خدا. 🔶 خدا و اسماء خدا با سایر مخلوقات متفاوت هستند. 🔷آیا بودن مخلوق اول محال است؟ 🔶دو معنا برای . 🔷در عالم زمان، تا بوده مخلوقی هم بوده. 🔶 درباره‌ی خداوند، معنای دیگری دارند. 🔷آنچه درباره‌ی تمام مخلوقات است ، عدم است. 🔶معنای عبارت (لامن‌شیء). 🔷 عبارتی از سجادیه. 🔶ظهور روایت بر عدم ازلیت مخلوقات است. 🔷آیا لازمه‌ی اسماء الله بسته شدن دست خداوند است؟ 🔶 خداوند و اولین مخلوق، قابل فهم و درک نیست. 🔷علت خدا توسط ملحدین. https://eqbalnia.ir/1264/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۵ ۱۴۰۱/۴/۱۶ 🔷امکان شریک برای خداوند، محال است. 🔶سه دلیل امام صادق بر نفی شریک. 🔷کیفیت دلالت الفاظ بر خداوند بدون تشبیه. 🔶ردی بر قاعده‌ی بسیط الحقیقه کل الاشیاء. 🔷هیچ ایه و روایتی دال بر وحدت وجود نداریم. 🔶معنای حقیقت شیئیت. 🔷جمیع مخلوقات، مرکب و محدود هستند. https://eqbalnia.ir/1269/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۶ ۱۴۰۱/۴/۱۸ 🔷قاعده: خداوند، شیء است بخلاف الاشیاء. 🔶تعریف قوه ی عاقله و واهمه. 🔷خداوند معقول و محدود و متوهم نیست. 🔶وجود خداوند عین ذات اوست. 🔷معرفت به ذات خداوند محال است. 🔶اهمیت موضوع نفی تشبیه. 🔷خدا خالی از خلق و خلق، خالی از خداست. 🔶هیچ ذکری از مخلوقات، در ذات خداوند نیست. https://eqbalnia.ir/1272/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۷ ۱۴۰۱/۴/۲۰ 🔷تعدد انواع استفاده از الفاظ در رساندن معارف. 🔶معنای سمیع و بصیر بودن خداوند و تفاوت آن با سمیع و بصیر بودن انسان. 🔷معنای عبارت: لک یا الهی وحدانیة العدد. 🔶ادبیات برون دینی اهل‌بیت در مسائل توحیدی. 🔷هر آنچه درک‌ شود محدود است مگر خداوند. 🔶اثبات خداوند مساوی با احاطه به او نیست. 🔷معنای تعطیل، انکار و نفی و ابطال است. 🔶تقسیم دوگانه ی تعطیل: تعطیل از اثبات و تعطیل از تشبیه. 🔷اثبات خداوند از طریق علوم روز. 🔶آیا اثبات وجود با محدودیت تلازم دارد؟ 🔷هر موجودی مخلوق و محدود است مگر خداوند. https://eqbalnia.ir/1274/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۸ ۱۴۰۱/۴/۲۳ 🔷معنای معرفه الله بالله. 🔶معرفت ذات خداوند محال است. 🔷لزوم تحفظ بر اصطلاحات اهلبیت. 🔶کیفیت دلالت اسماءالله بر خداوند. 🔷معنای رویت خداوند به حقائق ایمان. 🔶پبامبر در مقام او ادنی از پشت حجاب ، آیت کبرای خدا را دیدند نه ذات خداوند را. 🔷نقدی بر مکاشفات بعضی از صوفیه‌. 🔶معنای داخل فی الاشیاء و خارج عن الاشیاء https://eqbalnia.ir/1323/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۹ ۱۴۰۱/۴/۲۵ 🔷فهرست اعتقادات حداقلی معرفت به خداوند. 🔶تمام معارف توحیدی در همین کمترین حد معارف توحیدی هست. 🔷بیان صفات عالم سمیع و بصیر. چرا به خداوند سایر حواس خمسه اطلاق نمی‌شود. 🔶معرفت خداوند به دست خود اوست. 🔷اعتقادات باطل مخفی. 🔶ارتباط اهل باطل با عالم غیب. 🔷معنای عبادت خداوند به توهم. 🔶انحصار معرفه الله از طریق اسماءالله https://eqbalnia.ir/1326/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۰ ۱۴۰۱/۴/۳۰ 🔷عبادت خداوند به توهم. 🔶اسم دو حیثیت دارد. 🔷کیفیت اطلاق اسماء بر خداوند. 🔶اشتقاق اسماءالله از ظهور و تجلی و فعل خداوند. 🔷اسم و اسم الاسم. 🔶رابطه‌ی عبادت و اسماءالله. 🔷ذات، اسم ندارد؛ تجلی، اسم دارد. https://eqbalnia.ir/1329/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
4_5992398264698147131.mp3
25.85M
اصول کافی_کتاب الدعاء جلسه نوزدهم ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ 🔷معنای قطعی دعاء. 🔶جایگاه رفیع افرادی که دعایشان می‌شود. 🔷تفاوت پدر و مادر. 🔶مقدم کردن مومن در دعاء کردن. 🔷لزوم در مسیر صحیح. 🔶وظائف در نظام خانواده. 🔷. 🔶. https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
4_5992398264698147132.mp3
32.97M
اصول کافی_کتاب الدعاء جلسه بیستم ۱۴۰۱/۱۱/۲۰ 🔷 و بر اعداءالله. 🔶مضامین نفرین در دعاء 🔷عدم جواز نفرین بر شیعه 🔶شرط غلبه ی دعاء بر اسباب طبیعی 🔷نکاتی پیرامون شخصیت 🔶کلام مرحوم درباره‌ی معلی بن خنیس. https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
20.mp3
22.32M
اصول کافی_کتاب الدعاء جلسه بیست و یکم ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ 🔷تاملی در واژه‌ی ابتهال و . 🔶عدم جواز مباهله بین شیعیان. 🔷پیچیدگی حقائق انسان. 🔶راه رسیدن به گذشتن از خودیت ها است. 🔷جایگاه استفاده از . 🔶عادت کردن به توجیه گری. https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۱ ۱۴۰۱/۵/۱ 🔷کیفیت حضور خداوند در عالم ماده. 🔶آنچه در مخلوقات ممکن است، درباره‌ی خداوند محال است. 🔷معنای تقدم خداوند بر مخلوقات. 🔶الفاظ و معانی الفاظ، به ذات خداوند نمی‌رسد. 🔷هرگونه تغییر و زوال و حدوث حالت جدید بر خداوند محال است. 🔶لزوم نفی زمان و مکان و کیفیت و تشبیه از خداوند. https://eqbalnia.ir/1332/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۲ ۱۴۰۱/۵/۶ 🔷 خداوند، انفعالی نیست. بقاء و امتداد برای خداوند محال است. 🔶 و بعدیت خداوند،عین هم است، پس زمانی نیست. 🔷، مخلوق خداوند هستند. 🔶چرا بعد از واضح شدن از باطل، باز هم بعضی ایمان نمی‌آورند. 🔷معنای امیرالمومنین نسبت به رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) 🔶معنای . 🔷عظمت سوره‌ی . 🔶توحید . 🔷علت مکث الله از پاسخ دادن. 🔶اهمیت الله ربی بعد از سوره‌ی توحید. https://eqbalnia.ir/1335/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۳ ۱۴۰۱/۵/۹ 🔷آیا موضوع سوره‌ی تعریف ذات خداوند است؟ 🔶 خداوند غیرقابل انکار است. 🔷نه در خداست و نه خدا در خلق است. 🔶 و بعد خداوند به حسب فعل اوست نه ذاتش. 🔷معنای و لم یولد. 🔶کلام‌ درباره‌ی تفکر در ذات خداوند. https://eqbalnia.ir/1372/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۴ ۱۴۰۱/۵/۱۱ 🔷ذات خداوند، ندارد. 🔶نتیجه‌ی در ذات خداوند، تحیر است. 🔷راهی به ذات خداوند نیست. 🔶خصومت، موجب و ریب می‌شود. 🔷مطلوبیت تفکر در مخلوقات عظیمه. 🔶 ظاهری و باطنی عاجز از درک خداوند هستند. 🔷تطابق عالم و انفس. 🔶درک هر حقیقتی، نیازمند متناسب با آن است. 🔷خداوند، به ذوات و صفات مخلوقاتش نمی‌شود. 🔶 و مشاهده‌ی ذات خداوند، در هیچ عالمی و به هیچ وجهی ممکن نیست. https://eqbalnia.ir/1373/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۵ ۱۴۰۱/۵/۱۸ 🔷 افضل از جمیع فضائل انبیاء را حائز هستند. 🔶 قلبی و رویت بصری. 🔷 و احاطه به ذات خداوند محال است. 🔶معنای قلبی خداوند. 🔷رویت خداوند، رویت خداست. 🔶عدم جواز اخذ به بعضی از . 🔷لزوم نگاه مجموعی به مبانی توحیدی. 🔶 قلبی ذات، مساوی با احاطه بر خداست. 🔷معنای . https://eqbalnia.ir/1382/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۶ ۱۴۰۱/۵/۲۰ 🔷 ضروری و اکتسابی. 🔶بحثی در . 🔷تضاد ضروری و معرفت اکتسابی. 🔷رابطه ی امور دنیوی و اخروی. 🔶لزوم هم سنخی و بین مَدرَک و مّدرَک. 🔷معنای کمثله شیء. 🔶بیان معنای بالآیات و معروف بالعلامات. 🔷معنای رویت خداوند به قلب با . https://eqbalnia.ir/1399/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۷ ۱۴۰۱/۵/۲۳ 🔷 گوناگون اهل‌بیت در دادن به سوالات. 🔶 طولی و عرضی . 🔷رابطه‌ی و ستر با امیرالمومنین علیه‌السلام. 🔶 وجودی اهل‌بیت علیهم‌السلام. 🔷مرتب گوناگون . 🔶تقسیم‌بندی جمیع دراکه انسان. 🔷اهمیت اخذ تفسیر قرآن از اهل‌بیت. 🔶اهمیت شناخت وجودی انسان. 🔷عدم امکان ادراک خداوند با ابصار . https://eqbalnia.ir/1401/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۸ ۱۴۰۱/۵/۲۵ 🔷تقسیم دراکه به قوای ظاهری و باطنی. 🔶معنای تعالی الله و معنای عظم ربنا خروج خداوند از مخلوقات است. 🔷عدم امکان خداوند. 🔶رابطه‌ی و صفت و رابطه‌ی موصوف و مسمی. 🔷 مقالی و حالی. 🔶کیفیت اخذ معارف از . 🔷تلازم توصیف با محدودیت و . 🔶معنای بی خداوند. https://eqbalnia.ir/1405/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱۹ ۱۴۰۱/۵/۲۷ 🔷 مقالی خداوند منحصر در حجت‌های خداوند است. 🔶یکی از انواع احادیث نبوی توسط مخالفین. 🔷صعوبت کشف اعتقادات اهل‌بیت. 🔶لزوم اجتناب از . 🔷خداوند غیرقابل است. 🔶معنای عظمت خداوند توسط رسول الله ص 🔷لزوم نفی و تغییر و تحول و نیاز از خداوند. 🔶تقسیم به نفی امکان و نفی امتناع. 🔷 و خفی در اعتقادات. 🔶 بودن استدلال‌های وحیانی. https://eqbalnia.ir/1409/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۲۰ ۱۴۰۱/۵/۳۰ 🔷وجه جمع بین خداوند و عدم توصیف‌پذیری خداوند. 🔶معنای ذاتی. 🔷تقریر نظریه‌ی وجود. 🔶مخالفت نظریه‌ی وحدت با ضروریات و بدیهیات. 🔷نقد نظریات در باب معاد. 🔶معنای عدم خداوند و مخلوقات. 🔷معنا و نقد قاعده‌ی الحقیقه کل الاشیاء. 🔶معنای و حادث. 🔷کیفیت اطلاق بر خداوند. 🔶معنای فعلی. 🔷 ذات و توصیف آیات. https://eqbalnia.ir/1413/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
هدایت شده از حسن افخمی
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۲۱ ۱۴۰۱/۶/۱ 🔷علت عدم‌توصیف خداوند به و مکان و حیثیت. 🔶نفی ، از خداوند. 🔷حقیقت کیفیت و مکان و ، مخلوق خداوند است. 🔶معانی عرش. 🔷رابطه‌ی نفی حیثیت از خداوند با عدم عقلی. 🔶معنای دخول خداوند در کل مکانها و خروج خداوند از کل . 🔷تعریف در منطق اهل‌بیت. 🔶چرا توصیف خداوند به لا کالاجسام  غلط است. 🔷معنای . 🔶عجز دقیق و لطیف از ادراک پایین ترین درجات حجابهای الهی. https://eqbalnia.ir/1416/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۲۱ ۱۴۰۱/۶/۱ 🔷علت عدم‌توصیف خداوند به و مکان و حیثیت. 🔶نفی ، از خداوند. 🔷حقیقت کیفیت و مکان و ، مخلوق خداوند است. 🔶معانی عرش. 🔷رابطه‌ی نفی حیثیت از خداوند با عدم عقلی. 🔶معنای دخول خداوند در کل مکانها و خروج خداوند از کل . 🔷تعریف در منطق اهل‌بیت. 🔶چرا توصیف خداوند به لا کالاجسام  غلط است. 🔷معنای . 🔶عجز دقیق و لطیف از ادراک پایین ترین درجات حجابهای الهی. https://eqbalnia.ir/1416/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia